Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu. - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.100.2023.1.MMA

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 24 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.100.2023.1.MMA

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn.: „(…)”. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina (...) jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzącym działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT (działalność opodatkowana VAT, zwolniona) oraz działalność pozostająca poza zakresem podatku VAT, rozliczającym się wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi.

Gmina (...) otrzymała dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020, nazwa osi priorytetowej „(…)” RPW (…), nr priorytetu inwestycyjnego „(…)” projektu pn. „(...)”.

Publiczna Szkoła Podstawowa (…) w (...) to największa placówka edukacyjna kształcenia ogólnego na terenie Gminy (...), licząca łącznie 318 uczniów oraz 78 dzieci w wieku przedszkolnym. Jako jedyna realizuje na terenie Gminy

II etap edukacyjny.

Projekt obejmie następujące inwestycje w infrastrukturę szkoły:

1.wyposażenie pracowni językowo-informatycznej w nowoczesny sprzęt i materiały dydaktyczne związane z poprawą nauczania języków obcych: jednostkę centralną systemu z wbudowanym wzmacniaczem audio, cyfrową regulacją siły głosu z mikrofonów oraz ze źródeł dźwięku; monitor dotykowy led zintegrowany z blatem biurka nauczyciela; oprogramowanie zarządzające pracownią językową umożliwiające obsługę pracowni z tablicy interaktywnej; oprogramowanie do cyfrowego nagrywania rozmów, słuchawki, głośniki, serwer zintegrowany ze stanowiskami uczniowskimi, router sieciowy z konfiguracją, switche sieciowe 16-portowe, biurko nauczycielskie, ergonomiczne stoliki uczniowskie, ergonomiczne krzesła, oprogramowania do zarządzania pracownią komputerową,

2.wyposażenie w niezbędny sprzęt do zajęć sportowych, w tym do gry w baseball, tenis ziemny oraz gry w unihokej - winylowy ochraniacz z celem na siatkę, mobilna klatka baseballowa, podstawka, maszyna do wyrzucania piłek, trenażer pałkowania, bramki aluminiowe, przenośny trenażer uderzeń baseballowych, zestaw do unihokeja,

3.zakup sprzętu i pomocy dydaktycznych do stworzenia sali terapeutycznej wspomagającej rozwój uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i uczniów niepełnosprawnych - zestaw do terapii integracji sensorycznej (beczka, deska rotacyjna, deskorolka, kołyska, maglownica, hamak terapeutyczny ...), dotykowa pogoda, zestaw akcesoriów do prac manualnych, urządzenie wielofunkcyjne wifi, projektor interaktywny, zestaw desek do balansowania, program multimedialny do diagnozy i terapii dysleksji u dzieci w wieku od 6 do 10 lat - dysleksja pro oraz innych.

Celem projektu jest poprawa warunków uczenia się i rozwoju umiejętności kluczowych uczniów poprzez unowocześnienie i wyposażenie pracowni w pomoce dydaktyczne i narzędzia TIK do wspomagania rozwoju uczniów oraz wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Projekt przyczyni się do realizacji celu szczegółowego ujętego w (…) dla osi priorytetowej (…), którym jest „(…)”.

W projekcie zaplanowano doposażenie pracowni, co spowoduje poprawę warunków kształcenia umiejętności, co będzie miało przełożenie na lepsze wyniki uczniów na egzaminach.

Poprzez inwestycje w pracownie i sale dydaktyczne w szkole Wnioskodawca stworzy warunki do rozwoju następujących umiejętności kluczowych naszych uczniów: porozumiewanie się w językach obcych, kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się, pracy zespołowej (współpracy, współdziałania w grach), sterowania własnym rozwojem sprawności fizycznej, umiejętności reakcyjnych oraz poczucia inicjatywy i przedsiębiorczości. Projekt będzie służył uczniom Szkoły Podstawowej w (...), którzy ze względu na braki w infrastrukturze i wyposażeniu placówki nie mogą rozwijać w dostatecznym stopniu swoich umiejętności kluczowych.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634 ze zm.) szkoły są jednostkami organizacyjnymi Gminy, działającymi w formie jednostek budżetowych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu gminy, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek tegoż budżetu. Szkoła ma charakter publiczny i bez wsparcia finansowego nie jest w stanie podążać za nowinkami technologicznymi w edukacji i wyposażać sal w nowoczesne pomoce dydaktyczne.

Jednostką realizującą zadania jest Gmina (...). Faktury z tytułu wydatków ponoszonych na realizację projektu zostaną wystawione na Gminę (...). Właścicielem produktu po zakończeniu projektu będzie Gmina (...) jako organ prowadzący szkołę oraz właściciel nieruchomości, na której znajduje się szkoła. Gmina będzie również finansowała projekt po jego zakończeniu, wykorzystując do tego celu środki z własnego budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Projektem zarządzać będzie zespół projektowy powołany z pracowników urzędu miasta i gminy. W skład zespołu wchodzić będzie również przedstawiciel szkoły (dyrektor). Zakłada się, że po zakończeniu projektu wprowadzone zostaną nowe zajęcia z j. angielskiego, zajęcia sportowe, zajęcia terapeutyczne. Wyposażenie będzie również użytkowane przez inne szkoły z terenu gminy. Towary i usługi zakupione w ramach projektu będą wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzonej przez szkołę działalności w zakresie edukacji publicznej i nie będą wykorzystywane dla potrzeb działalności gospodarczej.

Pytanie

Czy Gmina (...) będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do przytoczonych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy zakupione towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Powyższy warunek nie zostaje tutaj spełniony.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody.

Należy zatem zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.) Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, które obejmują między innymi edukację publiczną.

W ocenie Gminy (...) w niniejszej sprawie nabyte towary i usługi nie będą w żaden sposób wykorzystywane w ramach działalności opodatkowanej, gdyż czynności wykonywane w ramach realizacji projektu związane będą z zadaniami własnymi gminy tj. zadaniami z zakresu edukacji publicznej.

Nabywane towary i usługi, służące realizacji przedmiotowych zadań, w ocenie Wnioskodawcy wykorzystane zostaną zatem do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności nie ma możliwości przyporządkowania części lub całości kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności, gdyż poniesione wydatki będą w całości związane z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wskazać należy również, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:

nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40):

gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W świetle art. 6 ust. 1 tej ustawy:

do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl natomiast art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym:

zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy Gmina będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W analizowanej sprawie związek taki nie występuje. Jak wskazali Państwo, towary i usługi zakupione w ramach projektu będą wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzonej przez szkołę działalności w zakresie edukacji publicznej i nie będą wykorzystywane dla potrzeb działalności gospodarczej.

Ponadto realizacja projektu odbywa się w ramach zadań własnych Gminy nałożonych przepisami ustawy o samorządzie gminnym, które obejmują m.in. sprawy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania własne obejmujące sprawy edukacji publicznej. Zatem w analizowanym przypadku nie ponoszą Państwo wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary i usługi nie działają Państwo w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Tym samym nie są spełnione przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku naliczonego.

W konsekwencji nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „(…)”.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).