Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.81.2023.2.PRP

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 5 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.81.2023.2.PRP

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 1 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „.....”.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 marca 2023 r. (data wpływu 15 marca 2023 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Powiat … jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, która wykonuje zadania nałożone na mocy ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1526 z późn. zm.). W świetle art. 2 ust. 1 tejże ustawy powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność w zakresie:

1.edukacji publicznej;

2.promocji i ochrony zdrowia;

3.pomocy społecznej;

4.wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;

5.polityki prorodzinnej;

6.wspierania osób niepełnosprawnych;

7.transportu zbiorowego i dróg publicznych;

8.kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;

9.kultury fizycznej i turystyki;

10.geodezji, kartografii i katastru;

11.gospodarki nieruchomościami;

12.administracji architektoniczno-budowlanej;

13.gospodarki wodnej;

14.ochrony środowiska i przyrody;

15.rolnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego;

16.porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli;

17.ochrony przeciwpowodziowej;

18.przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy;

19.ochrony praw konsumenta;

20.utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;

21.obronności;

22.promocji powiatu;

23.współpracy i działalności m.in. na rzecz organizacji pozarządowych;

24.działalności w zakresie telekomunikacji.

Zdecydowana większość zadań jest realizowana przez Powiat w ramach reżimu publicznoprawnego. W tym zakresie Powiat, zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. 2022 poz. 931 z późn. zm.) występuje jako organ władzy publicznej, wykonujący zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa i jako taki nie jest uznawany, w świetle regulacji w zakresie podatku VAT, za podatnika podatku od towarów i usług, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wybrane działania przeprowadzane są przez Powiat na podstawie umów cywilnoprawnych. Takie działania, co do zasady wpisują się w definicję działalności gospodarczej w rozumieniu Ustawy o VAT, a więc podlegają regulacjom VAT i w konsekwencji Powiat wykonuje je jako podatnik VAT.

Powiat nie ma możliwości odliczenia podatku VAT realizując zadania nałożone odrębnymi ustawami, które mają na celu zaspokojenie potrzeb publicznych, a ich efekty nie są wykorzystywane do działalności opodatkowanej.

Powiat jest czynnym podatnikiem VAT i dla celów transakcji objętych podatkiem VAT posługuje się nadanym numerem NIP.

Powiat …. zamierza zrealizować zadanie pn. „….” przy udziale m.in. środków pochodzących z dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. We wniosku o dofinansowanie naliczony w ramach inwestycji podatek VAT traktowany jest jako koszt kwalifikowalny, gdyż Powiat nie będzie miał możliwości jego odliczenia. Realizowane zadanie należy do zadań własnych powiatu, o których mowa w art. 4 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 1526 z późn. zm.) - to jest ochrony zdrowia.

Powiat realizuje powyższe zadanie poprzez dzierżawę nieruchomości spółce wykonującej działalność leczniczą (finansowaną na podstawie refundacji przez NFZ) o nazwie ....w ….. Dzierżawa nieruchomości jest odpłatna, na podstawie wystawionej przez Powiat faktury VAT.

W związku z powyższym, Powiat zleci wykonanie przedmiotu zamówienia przedsiębiorcy wyłonionemu w drodze przetargu. Z tytułu przeprowadzenia inwestycji Powiat otrzyma od wykonawców faktury dokumentujące dokonanie ww. dostawy, na których będzie wykazany podatek VAT w stosownej wysokości.

Faktury dokumentujące wydatki związane z realizacją zadania inwestycyjnego będą wystawiane na Powiat ….. Budynki, których dotyczy inwestycja po zakończeniu inwestycji będą własnością Powiatu.

Ponadto, w odpowiedzi na zadane pytania o treści:

1)Do jakich czynności będziecie Państwo wykorzystywać nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu pn. „…..”, tj. do czynności:

a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

b)zwolnionych od podatku od towarów i usług,

c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Odp. Celem projektu „….” jest poprawa efektywności energetycznej budynków należących do Powiatu, dzierżawionych spółce .... w …. Sp. z o.o., która wykonuje tam działalność leczniczą (w ramach NFZ). Powyższa usługa jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

2)Jaka będzie wartość nakładów poniesionych przez Państwa w zakresie projektu pn. „..…”?

Odp. Wartość planowanych nakładów do poniesienia w ramach realizacji projektu to …. zł.

3)Na jaki okres została/zostanie zawarta umowa dzierżawynieruchomości związanej z przedmiotowym projektem?

Odp. Umowa dzierżawy nieruchomości do 2 sierpnia 2035 r.

4)W jakiej wysokości planują Państwo pobierać miesięczną kwotę czynszu (w zł) z tytułu dzierżawy nieruchomości związanej z przedmiotowym projektem?

Odp. Miesięczna kwota czynszu to …. zł, netto.

5)Czy planowany obrót z tytułu dzierżawy nieruchomości związanej z przedmiotowym projektem będzie znaczący dla Państwa budżetu?

6)Na jakim poziomie będą kształtowały się dochody z tytułu tej dzierżawy w skali roku w stosunku do dochodów ogółem/dochodów własnych Powiatu?

Odp. na pyt. 5 i 6 Kwota dochodów z powyższego tytułu to: …. zł rocznie (netto), kwota dochodów bieżących (wg stanu na 28.02.2023 r.) - …. zł, to jest: …. %.

7)Czy kwota czynszu dzierżawnego, którą planują Państwo ustalić będzie stała, czy zmienna?

8)Jeżeli planowana kwota ww. czynszu dzierżawnego będzie zmienna, to proszę wskazać jakie czynniki będą brane pod uwagę przy ustaleniu tej kwoty?

Odp. na pyt. 7 i 8 Kwota czynszu dzierżawy jest stała.

9)Czy wysokość czynszu z tytułu dzierżawy będzie skalkulowana z uwzględnieniem kosztów poniesionych nakładów inwestycyjnych?

Odp. Nie planuje się zwiększenia czynszu w wyniku wykonanej inwestycji.

10)W jakiej relacji pozostaje czynsz z tytułu dzierżawy za rok z nakładami poniesionymi na ww. projekt? Proszę podać jednoznacznie wielkość udziału.

Odp. Dochody roczne z czynszu to …. zł, planowane wydatki w ramach projektu to …. zł, wielkość udziału to: ….%.

11)Czy ww. czynsz (łączna wartość czynszu) z tytułu dzierżawy umożliwi zwrot wydatków poniesionych na realizację ww. projektu? Jeśli tak, to należy wskazać, w jakim okresie?

Odp. Pobierany czynsz stanowi element dochodów bieżących budżetu Powiatu …, w okresie 41 miesięcy dochód ogółem wyniesie …. zł. Celem inwestycji nie jest działalność zarobkowa, wykonanie prac budowlanych jest niezbędne w celu utrzymania prawidłowego stanu technicznego obiektu.

12)Przy uwzględnieniu jakich czynników będzie dokonana kalkulacja czynszu z tytułu dzierżawy? Należy szczegółowo wymienić.

13)Czy wysokość czynszu dzierżawnego będzie ustalana w oparciu o:

-stawkę amortyzacji rocznej nieruchomości związanej z przedmiotowym projektem,

-długość okresu użytkowania nieruchomości związanej z przedmiotowym projektem,

-inne czynniki (proszę je wymienić).

14)Należy jednoznacznie wskazać, czy wysokość czynszu z tytułu dzierżawy jest skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych?

Odp. na pyt. 12, 13, 14 Wysokość czynszu z tytułu dzierżawy wynika z realiów rynkowych, wykonana inwestycja nie wpływa na wysokości czynszu. Wynika z zawartej w dniu 2 sierpnia 2010 r. umowy.

15)Kto będzie pokrywał koszty utrzymywania w odpowiednim stanie technicznym nieruchomości związanej z przedmiotowym projektem oddanej w dzierżawę?

Odp. Koszty utrzymania w odpowiednim stanie technicznym nieruchomości ponosi podmiot dzierżawiący nieruchomość (spółka..... w …. sp. z o.o.)

Pytanie

Czy Powiat ma prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pn. „….”?

Państwa stanowisko w sprawie

Działalność gospodarcza - stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. 2022 poz. 931 z póżn. zm.) - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. 2022 r. poz. 931 z późn. zm.), stanowi, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Efekt jaki zostanie uzyskany w wyniku realizacji zadania inwestycyjnego jest związany wyłącznie z ochroną zdrowia. Nie jest wykonywany w celu zwiększenia kwoty zapłaty za dzierżawę nieruchomości przez ..... w ….. Cena za dzierżawę nieruchomości nie ulegnie zmianie z powodu przeprowadzonej inwestycji. Zatem, Powiat nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym zadaniem. Tym samym nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Powiat nie może również zaliczyć nieodliczonego podatku VAT do kosztów uzyskania przychodu i skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż nie jest podatnikiem tego podatku. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2022 poz. 2587 z późn. zm.) zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. W związku z powyższym, Powiat nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług związanego z przedmiotową inwestycją tak w systemie podatku od towarów i usług, jak również poza nim.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany, wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy zakupami (wydatkami), a konkretną transakcją opodatkowaną. Wydatki te powinny stanowić część składową kosztów świadczenia, uwzględnioną w cenie.

Realizowane zadanie należy do zadań własnych powiatu. Podwyższenie wartości nieruchomości nie determinuje zmiany ceny za dzierżawę nieruchomości. Powiat nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „…..”

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zauważyć, że w związku z brakiem wskazania przez Państwa przedmiotu wniosku, mając na uwadze całokształt okoliczności sprawy uznano, że wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to, jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług, wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału, stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Zatem wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

Realizacja zadań własnych następować może także w drodze dostawy towarów i świadczenia usług, w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy (w zakresie dostaw towarów i świadczenia usług co do zasady odpłatnych). Powiat w celu wypełnienia nałożonych na nią zadań organizuje warunki dla innych podmiotów bądź bezpośrednio uczestniczy w obrocie gospodarczym.

Z okoliczności sprawy wynika, że jesteście Państwo czynnym podatnikiem VAT. Zamierzają Państwo zrealizować zadanie pn. „….” przy udziale m.in. środków pochodzących z dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Realizują Państwo powyższe zadanie poprzez dzierżawę nieruchomości spółce wykonującej działalność leczniczą (finansowaną na podstawie refundacji przez NFZ) o nazwie ..... w ….. Dzierżawa nieruchomości jest odpłatna, na podstawie wystawionej przez Państwa faktury VAT. Faktury dokumentujące wydatki związane z realizacją zadania inwestycyjnego będą wystawiane na Państwa. Budynki, których dotyczy inwestycja po zakończeniu inwestycji będą Państwa własnością. Celem powyższego jest poprawa efektywności energetycznej budynków należących do Państwa, dzierżawionych spółce ..... w …. Sp. z o.o., która wykonuje tam działalność leczniczą (w ramach NFZ). Powyższa usługa jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Wartość planowanych nakładów do poniesienia w ramach realizacji projektu to ….. zł. Miesięczna kwota czynszu to ….. zł, netto. Kwota czynszu dzierżawy jest stała. Nie planuje się zwiększenia czynszu w wyniku wykonanej inwestycji. Dochody roczne z czynszu to …. zł, planowane wydatki w ramach projektu to ….. zł, wielkość udziału to: ….%. Wysokość czynszu z tytułu dzierżawy wynika z realiów rynkowych, wykonana inwestycja nie wpływa na wysokości czynszu. Koszty utrzymania w odpowiednim stanie technicznym nieruchomości ponosi podmiot dzierżawiący nieruchomość (spółka ..... w …. sp. z o.o.)

Wątpliwości Państwa dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „....”.

W celu rozstrzygnięcia powyższych wątpliwości należy w pierwszej kolejności dokonać analizy, czy odpłatne udostępnienie nieruchomości związanej z przedmiotowym projektem na podstawie umowy dzierżawy będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Analiza przywołanego art. 8 ust. 1 ustawy prowadzi do stwierdzenia, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu. Przy czym, do uznania czynności za usługę, konieczne jest istnienie odbiorcy usługi. Tak więc usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść.

Usługa jest czynnością opodatkowaną, co do zasady, w sytuacji, kiedy jest odpłatna. Związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności, musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Pod pojęciem odpłatności rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają zatem wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.):

Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Tak więc dzierżawa jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną; odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Umowa dzierżawy jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony – zarówno wydzierżawiającego, jak i dzierżawcę – określone przepisami obowiązki.

W konsekwencji z uwagi na fakt, że dzierżawa jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), dla zamierzonej czynności Powiat będzie występował w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

W związku z tym dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Należy zauważyć, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla usługi polegającej na udostępnieniu (dzierżawie) nieruchomości związanej z przedmiotowym projektem, za którą będziecie Państwo pobierać wynagrodzenie, w związku z czym, usługa ta nie będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

Świadczenie usług dzierżawy przedmiotowej nieruchomości związanej z przedmiotowym projektem na podstawie zawartej umowy dzierżawy pomiędzy Państwem a Spółką nie zostało przez ustawodawcę wymienione wśród usług zwolnionych od podatku, w konsekwencji będzie opodatkowane według właściwej stawki podatku.

Analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że dla czynności odpłatnego udostępnienia przez Państwa przedmiotowej nieruchomości związanej z przedmiotowym projektem w oparciu o umowę dzierżawy, za którą będziecie Państwo pobierać wynagrodzenie, nie będziecie Państwo działać jako organ władzy publicznej i w konsekwencji nie będziecie korzystać z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. W analizowanym przypadku będziecie Państwo występować w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność – jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy – będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie transakcja ta nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku, gdyż ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani też rozporządzenia wykonawcze do niej nie przewidują w takim przypadku zwolnienia od podatku.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W omawianej sprawie obydwa warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy będą spełnione, ponieważ jesteście Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a wydatki związane z realizacją projektu pn. „…..”, będą miały związek z wykonywanymi przez Państwo czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „....”. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne dla Państwa przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259); dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).