Brak prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu związanego z przygotowa... - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.250.2023.1.AMA

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 20 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.250.2023.1.AMA

Temat interpretacji

Brak prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu związanego z przygotowaniem lokali mieszkalnych dla obywateli Ukrainy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. „(…).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Miasto (…) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W strukturze organizacyjnej Miasta znajdują się (…) jednostek budżetowych, podlegających wspólnemu rozliczeniu z tytułu podatku VAT w tym: Urząd Miejski w (…) oraz X. Miasto za pośrednictwem jednostek organizacyjnych dokonuje zarówno czynności opodatkowanych, zwolnionych z VAT, jak i nie podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r., poz. 280), od dnia 1 stycznia 2017 r. jednostki budżetowe Miasta (…) podlegają scentralizowaniu rozliczeń z tytułu podatku VAT wraz z Miastem (…).

W związku z naborem w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014 - 2020, osi priorytetowej: X. Rewitalizacja oraz infrastruktura społeczna i zdrowotna dla działania: 10.2. Rozwój mieszkalnictwa socjalnego, wspomaganego i chronionego oraz infrastruktury usług społecznych dla poddziałania: 10.2.5. Rozwój mieszkalnictwa o charakterze socjalnym w celu zapewnienia tymczasowego zakwaterowania dla obywateli Ukrainy, Miasto (…) złożyło wniosek o dofinansowanie projektu pn.: „(…)”. Procedowane jest podpisanie umowy o dofinansowanie projektu między Miastem (…) a Województwem (…), reprezentowanym przez Zarząd Województwa (…), pełniącym rolę Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa (…) na lata 2014-2020.

Projekt polega na przygotowaniu lokali mieszkalnych o charakterze socjalnym wraz z niezbędnym wyposażeniem celem zapewnienia tymczasowego zakwaterowania dla obywateli Ukrainy. Zaplanowano kompleksowe remonty (roboty budowlane i instalacyjne) wraz z osprzętem spełniającym minimalne standardy lokali przeznaczonych na najem socjalny (kabina natryskowa lub wanna wraz z baterią, umywalka wraz z baterią, zlewozmywak dwukomorowy z baterią, ustęp, wodomierz) i wyposażeniem (m.in.: zabudowa kuchenna, lodówka, zmywarka, pralka). Projektem zostanie objętych (…) mieszkań w (…) w następujących lokalizacjach: (…).

Mieszkania zostaną przeznaczone dla obywateli Ukrainy, którzy zgłosili potrzebę dostępu do lokalu. Po ustaniu zapotrzebowania na lokale przez obywateli Ukrainy mieszkania zostaną przeznaczone na lokale socjalne dla (…).

Realizacja projektu będzie mieć miejsce w 2023 r.

Zakres projektu obejmuje prace związane z:

1)pracami przygotowawczymi: opracowanie dokumentacji kosztorysowej na remonty mieszkań oraz opracowanie dokumentacji projektowej na wykonanie elektrycznego ogrzewania lokali;

2)pracami remontowymi: wykonanie robót budowlanych i instalacyjnych wraz z podstawowym wyposażeniem w kabinę/wannę z armaturą, umywalkę z armaturą, ustęp, kuchenkę elektryczną 4-palnikową i zlewozmywak;

3)nadzorem inwestorskim nad robotami remontowymi ogólnobudowlanymi, robotami instalacyjnymi elektrycznymi i robotami instalacyjnymi wodno-kanalizacyjnymi;

4)wyposażeniem mieszkań w sprzęty takie jak lodówka, pralka, zmywarka i meble kuchenne;

5)działaniami promocyjno-informacyjnymi (wykonanie tablicy informacyjno-pamiątkowej i umieszczenie jej w okolicy Urzędu Miejskiego w (…)).

Właścicielem mieszkań przeznaczonych do remontu jest Miasto (…), które pozostanie również ich właścicielem po ich wyremontowaniu.

Po zrealizowaniu projektu, wyremontowane lokale będą wchodzić w skład zasobu mieszkaniowego Miasta (…). Obsługa techniczna i bieżąca eksploatacja pozostanie w obowiązku X (dalej: „X”) - jednostki budżetowej (wspólnie rozliczającej się z tytułu podatku VAT w ramach (…)).

Miasto poprzez X będzie zawierało z obywatelami Ukrainy (albo po ustaniu tego zapotrzebowania - z innymi osobami) umowy o wynajem lokalu mieszkalnego na cele mieszkaniowe. Świadczona usługa wynajmu wraz z przynależnymi do niej mediami, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz.U. z 2022 r. poz. 931 ze zm. - dalej: „uptu”) korzysta ze zwolnienia z podatku VAT. Rozliczane w ramach czynszu media nie będą stanowiły świadczeń odrębnych i niezależnych, natomiast stanowią one zapłatę za wchodzące w cenę najmu usługi dodatkowe (opodatkowane jako jedno wynagrodzenie na rzecz świadczącego usługę, o którym mowa w art. 29a ust. 1 uptu).

W związku z realizacją przedmiotowego Projektu Miastu (…) nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku należnego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów, usług i robót budowlanych, ze względu na brak związku z działalnością opodatkowaną Miasta (nie spełnienie warunku określonego w art. 86 ust. 1 uptu). Projekt ten służy działalności zwolnionej z podatku VAT.

Pytanie

Czy w związku z realizacją projektu pn. „(…)” dofinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020 Beneficjentowi - Miastu (…) przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów, usług i robót budowlanych lokali mieszkalnych, z przeznaczeniem po ich wyremontowaniu na wynajem na cele mieszkaniowe, zwolnione z podatku VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Na podstawie art. 86 ust. 1 uptu, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego tylko w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Miasto (…), poprzez działalność swojej jednostki organizacyjnej - X, zawierając umowy wynajmu własnych lokali mieszkalnych na cele mieszkaniowe, występuje w charakterze podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 uptu, jednakże świadczone na podstawie umowy odpłatne usługi są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 uptu.

Biorąc pod uwagę powyższe, w związku z realizacją projektu pn. „(…)” dofinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020, Miastu (…) jako Beneficjentowi projektu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów, usług i robót budowlanych lokali mieszkalnych, ze względu na brak związku z wykonywanymi przez Miasto czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT (wg stawek VAT).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu,

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy,

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy,

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy,

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy,

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy,

nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1 ze zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.),

gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy,

do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 cyt. ustawy,

zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. (…)

Z kolei zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 103 ze zm.),

ustawa określa szczególne zasady zalegalizowania pobytu obywateli Ukrainy, którzy przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium Ukrainy w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa, oraz obywateli Ukrainy posiadających Kartę Polaka, którzy wraz z najbliższą rodziną z powodu tych działań wojennych przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa,

jeżeli obywatel Ukrainy, o którym mowa w art. 1 ust. 1, przybył legalnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie od dnia 24 lutego 2022 r. do dnia określonego w przepisach wydanych na podstawie ust. 4 i deklaruje zamiar pozostania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jego pobyt na tym terytorium uznaje się za legalny w okresie 18 miesięcy licząc od dnia 24 lutego 2022 r. Do określenia okresu pobytu uznawanego za legalny stosuje się art. 57 § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735, 1491 i 2052). Za legalny uznaje się także pobyt dziecka urodzonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez matkę, która jest osobą określoną w zdaniu pierwszym, w okresie dotyczącym matki.

W myśl art. 12 ust. 4 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa,

jednostka samorządu terytorialnego, związek jednostek samorządu terytorialnego lub związek metropolitalny, z własnej inicjatywy i w zakresie posiadanych środków, może zapewnić pomoc obywatelom Ukrainy, o których mowa w art. 1 ust. 1.

Według art. 12 ust. 5 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa,

zakres pomocy określa w uchwale organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, związku jednostek samorządu terytorialnego lub związku metropolitalnego. Formy i tryb udzielania pomocy określa właściwy organ wykonawczy danej jednostki lub związku.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Złożyli Państwo wniosek o dofinansowanie projektu pn. „(…)”. Projekt polega na przygotowaniu lokali mieszkalnych o charakterze socjalnym wraz z niezbędnym wyposażeniem celem zapewnienia tymczasowego zakwaterowania dla obywateli Ukrainy. Zaplanowano kompleksowe remonty (roboty budowlane i instalacyjne) wraz z osprzętem spełniającym minimalne standardy lokali przeznaczonych na najem socjalny i wyposażeniem. Projektem zostanie objętych (…) mieszkań w (…).

Mieszkania zostaną przeznaczone dla obywateli Ukrainy, którzy zgłosili potrzebę dostępu do lokalu. Po ustaniu zapotrzebowania na lokale przez obywateli Ukrainy mieszkania zostaną przeznaczone na lokale socjalne dla (…).

Realizacja projektu będzie mieć miejsce w 2023 r.

Są Państwo właścicielem mieszkań przeznaczonych do remontu i pozostaną Państwo również ich właścicielem po ich wyremontowaniu.

Po zrealizowaniu projektu, wyremontowane lokale będą wchodzić w skład Państwa zasobu mieszkaniowego. Obsługa techniczna i bieżąca eksploatacja pozostanie w obowiązku X  - jednostki budżetowej. Będą Państwo poprzez X zawierali z obywatelami Ukrainy (albo po ustaniu tego zapotrzebowania - z innymi osobami) umowy o wynajem lokalu mieszkalnego na cele mieszkaniowe. Jak wskazali Państwo, świadczona usługa wynajmu wraz z przynależnymi do niej mediami, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku od towarów i usług korzysta ze zwolnienia z podatku VAT. Rozliczane w ramach czynszu media nie będą stanowiły świadczeń odrębnych i niezależnych, natomiast stanowią one zapłatę za wchodzące w cenę najmu usługi dodatkowe (opodatkowane jako jedno wynagrodzenie na rzecz świadczącego usługę, o którym mowa w art. 29a ust. 1 uptu).

Projekt ten służy działalności zwolnionej z podatku VAT.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego na gruncie ustawy powstaje jako konsekwencja dokonania przez podatnika określonych zakupów, które są następnie wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Rozpatrując prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie podatnika od ciężaru VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego opodatkowanej działalności gospodarczej. Tym samym w przypadku czynności zwolnionych od podatku podatnik nie uzyskuje uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego. Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie płacąc podatku należnego.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż – jak wynika z opisu sprawy – nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, po zrealizowaniu projektu lokale mieszkalne będą służyły działalności zwolnionej z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT.

Tym samym, nie będą Państwo mieli – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. „(…).

Tym samym Państwa stanowisko uznano za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii, czy świadczona przez Państwa usługa wynajmu wraz z przynależnymi do niej mediami, będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT oraz czy rozliczane w ramach czynszu media będą wchodziły do podstawy opodatkowania usługi najmu lokali mieszkalnych, gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie. Stwierdzenia te przyjęto jako elementy zdarzenia przyszłego i nie były one przedmiotem oceny.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.