Dotyczy braku prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku VAT, poniesionego w związku z realizacją Projektu. - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.143.2023.1.MPA

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 20 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.143.2023.1.MPA

Temat interpretacji

Dotyczy braku prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku VAT, poniesionego w związku z realizacją Projektu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku VAT, poniesionego w związku z realizacją Projektu pn.: „(…)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Miasto jest w rozumieniu ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym jednostką samorządu terytorialnego. W myśl art. 2 ust. 1 wykonujecie zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jesteście właścicielem mienia i innych praw majątkowych oraz samodzielnie prowadzicie gospodarkę finansową na podstawie budżetu gminy.

Złożyliście Państwo, za pośrednictwem Stowarzyszenia (…)„(…)״ do Urzędu Marszałkowskiego (…), wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego Programem w zakresie „Rozwoju ogólnodostępnej niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub kulturalnejˮ pod nazwą „(…)״.

Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku, 11 stycznia 2023 roku została podpisana umowa o przyznaniu pomocy. Jednym z wymogów uzyskania pomocy dla potrzeb realizacji zdarzenia przyszłego jest dostarczenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego potwierdzającej brak możliwości odzyskania podatku VAT.

Zadanie pn. „(…)” zostanie zrealizowane do 30 czerwca 2024 roku.

Modernizacja placu zabaw (…) przyczyni się z pewnością do wzrostu atrakcyjności terenów, zarówno mieszkaniowych jak i turystycznych. Obecnie na terenie miasta jest on jednym z 10 placów, a będzie trzecim zmodernizowanym w ostatnich latach i dostosowanym do bezpiecznego użytkowania. Plac zabaw ten jest miejscem, które lata świetności ma już za sobą i wymaga usunięcia starych i zdezelowanych urządzeń i zastąpienia ich nowymi. W ramach projektu przewidziano montaż nowych obiektów małej architektury sportowej tj: zestaw dwuwieżowy, karuzela, karuzela kubełek, karuzela, walec, skoczki grzybki do przeskakiwania, huśtawka gniazdo, huśtawka potrójna, ławka parkowa, kosz parkowy oraz stojak na rowery. Zostanie wykonane ogrodzenie wraz z bramką samozamykającą się. Wszystkie elementy placu zabaw będą umiejscowione na nawierzchni bezpiecznej dla użytkowników z piasku. Nowy plac zabaw będzie ogólnodostępny dla wszystkich, zarówno dla mieszkańców (…) jak i turystów. Modernizacja placu (…) ma na celu stworzenie zainteresowanym osobom bezpiecznego miejsca do aktywnego spędzania czasu, pełniąc jednocześnie funkcję społeczną oraz integracyjną.

Nabyte w ramach projektu obiekty małej architektury sportowej nie będą wykorzystywane przez Miasto (…) ani jednostki dla których organem prowadzącym jest Miasto (…) do prowadzenia działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Faktury zostaną wystawione na Miasto (…). Wstęp na zmodernizowany plac zabaw będzie bezpłatny oraz dostępny dla wszystkich zainteresowanych. Nie nastąpi sprzedaż opodatkowana, a Miasto nie uzyska żadnych przychodów. Mając powyższe na względzie, brak jest podstaw do uzyskania przez Miasto podatku VAT od kosztów zakupu towarów i usług poniesionych w ramach ww. projektu.

Pytanie

Czy w związku z realizacją projektu pn.: „(…)” przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie, w związku z realizacją projektu „(…)” nie ma żadnej możliwości odzyskania podatku VAT ani w całości ani w części z faktur zakupu dotyczących ww. projektu. Nie przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Projekt wpływa na rozwój infrastruktury sportowej, turystycznej, rekreacyjnej i kulturowej co stanowi zadanie własne gminy wynikające z art.7 ust. 1 z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym.

Nie prowadzicie Państwo działalności gospodarczej w zakresie sportu i rekreacji, zatem nie spełniacie warunków określonych. Nie osiągniecie także z tego tytułu dochodów. Wykorzystacie nabyte towary i usługi do realizacji celów, które stanowią działalność publicznoprawną, niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. gdy odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczenia w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 15 ust. 6 ustawy stanowi, że:

Za podatnika nie uznaje się organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanego przepisu wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności. Działania o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie, odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują, sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Jesteście Państwo jednostką samorządu terytorialnego. Wykonujecie Państwo zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Będziecie Państwo realizować Projekt pod nazwą „(…)”.

Modernizacja placu zabaw przyczyni się do wzrostu atrakcyjności terenów, zarówno mieszkaniowych jak i turystycznych. Plac będzie ogólnodostępny dla wszystkich, zarówno dla mieszkańców (…) jak i turystów. Nabyte, w ramach Projektu, obiekty małej architektury sportowej nie będą wykorzystywane przez Państwa, ani przez jednostki, dla których organem prowadzącym jest Miasto (…) do prowadzenia działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Faktury zostaną wystawione na Miasto (…).

Na tle tak, przedstawionego opisu sprawy, Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części, poniesionego w związku z realizacją Projektu.

Zgodnie z przytoczonymi przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT naliczonego nie będą spełnione, gdyż realizując opisany Projekt, nie działacie Państwo w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Państwa działania w odniesieniu do opisanej Inwestycji odbywają się w ramach czynności publicznoprawnych. Efekty realizacji tej Inwestycji, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, nie będziecie Państwo mieli prawa do odliczenia podatku VAT w całości bądź w części, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją Projektu pn.: „(…)”.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego, obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259); dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).