Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem przy zastosowaniu prewspółczynnika i współczynnika. - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.136.2023.2.RMA

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 2 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.136.2023.2.RMA

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem przy zastosowaniu prewspółczynnika i współczynnika.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją operacji przy zastosowaniu prewspółczynnika i współczynnika ustalanego na każdy rok. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 31 marca 2023 r. (wpływ 4 kwietnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A jest samorządową instytucją kultury o numerze NIP (…), jest czynnym podatnikiem podatku VAT rozliczającym się współczynnikiem i prewspółczynnikiem, prowadzi działalność opodatkowaną, zwolnioną i nieodpłatną. Wpisana jest do Rejestru Kultury Urzędu Marszałkowskiego Województwa (…).

Sposób wyliczenia preproporcji wg wzoru ustalonego w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t.j. Dz. U. 2021 r. poz. 999).

Przedmiotem działalności A zgodnie ze statutem jest popularyzacja twórczości, literatury dziecięcej oraz bajki we wszystkich formach jej występowania, kształtowanie świadomości społecznej w zakresie roli bajki w wychowaniu, edukacji i kulturze oraz zaspakajanie potrzeb kulturalnych społeczeństwa, a w szczególności dzieci i młodzieży.

Podstawowe zadania A :

    upowszechnianie kultury i sztuki,

    edukacja kulturalna i wychowanie przez sztukę,

    gromadzenie, dokumentowanie i tworzenie dóbr kultury,

    wspieranie amatorskiego ruchu turystycznego, kół i klubów zainteresowań, sekcji zespołów i innych form aktywności artystycznej,

    organizowanie spektakli, koncertów, festiwali, wystaw, odczytów oraz innych imprez kulturalnych, artystycznych, rozrywkowych i turystycznych,

    prowadzenie działalności instruktażowo-metodycznej,

    prowadzenie działalności wydawniczej i promocyjnej,

    rozpoznawanie, rozbudzanie i zaspokajanie potrzeb kulturalnych mieszkańców,

    nawiązywanie i rozwijanie międzynarodowych kontaktów w zakresie wymiany kulturalnej,

    rozwijanie i propagowanie koncepcji oraz wskazywanie kierunków przekształcenia B w symboliczną „A”.

W ramach działalności statutowej A świadczy odpłatne usługi kulturalne wstępu opodatkowane 8% stawką VAT dla dzieci, młodzieży i dorosłych, w ramach zwiedzania stałych wystaw, by poprzez zabawę dzieci i młodzież oraz dorośli mogli zapoznać się z dorobkiem literatury dziecięcej dotyczącej bajek zarówno autorów polskich, jak i zagranicznych. Prowadzi warsztaty tematyczne wraz ze wstępem do kina opodatkowane stawką 8%. Ponadto A dokonuje zakupu literatury w celu dalszej sprzedaży ze stawką 5% lub 23%, można też zakupić pamiątki, np. zabawki z postaciami (…), koszulki z nadrukami, pocztówki ze stawką VAT 23%. A dokonuje zakupu filmów, na które wstęp jest ze stawką 8%. Prowadzi działalność gastronomiczną, gdzie stosowana jest stawka 8% i 23%.

A prowadzi koła zainteresowań dla dzieci i młodzieży oraz dorosłych, za które pobierane są opłaty ze stawką zw. na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT, świadczy też usługi w zakresie reklamy i wynajmu opodatkowane stawką VAT 23%. Organizuje imprezy nieodpłatne, ale są pobierane opłaty za wynajem miejsca pod stoiska handlowe i usługi reklamowe.

A otrzymało pomoc dla operacji typu „Inwestycje w obiekty pełniące funkcje kulturalne” w ramach działania „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich” objętego PROW na lata 2014-2020, tytuł operacji „(…)”.

Opis realizowanej operacji „Inwestycje w obiekty pełniące funkcje kulturalne” w ramach działania „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich” objętego PROW na lata 2014-2020 pn. „(…)”.

Głównym celem projektowanej rearanżacji jest uspójnienie charakteru wszystkich przestrzeni w nawiązaniu do istniejących niezmiennych elementów A, a w szczególności do charakteru dwóch wystaw stałych o bardzo odmiennym charakterze, czyli wystawy głównej „(…)” oraz wystawy „(…)”.

Ze względu na istniejące elementy scenograficzne będące jednocześnie częściami obudów architektonicznych i budynku projekt zakłada utrzymanie charakteru wejścia do świata bajkowego w skali makro, przeskalowana komoda oraz stanowiące elementy bryły budynku wielkie piaskowe babki są uzupełnione przez powiększone do odpowiedniej skali książki, naczynia, a w dalszej części również kwiaty i grzyby. Zamysłem projektu jest wprowadzenie zwiedzającego w bajkowy nastrój już po przekroczeniu drzwi wejściowych do A przez organizację odpowiednio dobranych i zaprojektowanych elementów małej architektury, wyposażenia, ale również uzupełnienie przestrzeni o odpowiednie elementy oświetlenia przy miejscowym ograniczeniu dostępu światła dziennego do wnętrza holu.

W związku z ekspozycją budynku oraz istniejącym przesłonięciem okien w formie kurtynowej w ramach zmiany aranżacji zostały zaprojektowane wysłony okienne oparte o otwieralne panele z naklejonymi elementami w formie sylwetek drzew tworząc tym samym panoramę lasu z rozcięciami w miejscach wyjść ewakuacyjnych. Panele montowane w sposób nieinwazyjny do istniejącej konstrukcji stalowej szklenia fasadowego.

Ze względów funkcjonalnych w bezpośrednim zasięgu wzroku po wejściu do budynku zwiedzający widzi mebel recepcyjny znajdujący się po prawej stronie od wejścia, szatnię oraz wejście do pomieszczenia kina po lewej stronie oraz wejście na wystawę główną „(…)” i do „(…)”.

Wchodząc do przestrzeni głównej holu na wprost wejścia znajduje się ogromna półka na książki będąca od lat impulsem do rozbudzania wyobraźni u najmłodszych, ale i starszych odbiorców. Na półce znajdują się wybrane arcydzieła bajkowej literatury, z niektórych z nich próbują się wydostać ich bohaterowie. Na suficie umieszczona została lustrzana płaszczyzna tworząca iluzję nieskończonej wysokości regału. W bezpośrednim sąsiedztwie książek stoi istniejąca przeskalowana komoda w odświeżonej, rozjaśnionej formie, która po wprowadzeniu ciemniejszego tła ścian i sufitu stanowi jeden z głównych elementów, na które odwiedzający zwraca uwagę po przekroczeniu wejścia do A.

Pod komodą znajdują się poodkładane książki, tak jak to często ma miejsce w przypadku przestrzeni zamieszkałych przez osoby czytające wiele lektur w tym samym momencie. Jedna z książek stanowi wejście na wystawę główną. Otwierając okładkę zwiedzający wchodzi do przestrzeni buforowej (wnętrza książki). Stanowi to bezpośrednie nawiązanie do wkraczania w baśniowy równoległy świat dobrze znany czytelnikom (…).

W związku z bezpośrednim sąsiedztwem wejścia na wystawę (…) oraz strefy recepcji i wynikającej z nich chęci ograniczenia ilości informacji przekazywanych w obrębie holu głównego, przestrzeń wprowadzenia na wystawę została przeniesiona właśnie do tej wymkniętej strefy buforowej (przedsionka wystawy głównej „(…)”).

Ze względu na ograniczoną powierzchnię oraz bezpośrednie sąsiedztwo bryły kina wykończonej łupkiem kamiennym zastosowanie wymkniętej przestrzeni przedsionka dla wystawy (…) było niemożliwe.

Mebel recepcyjny swoją formą nawiązuje do wiru wychodzącego z szuflady przeskalowanej komody. W jego „strumieniu” stanowiącym również scenograficzne oświetlenie strefy recepcji znalazły się przedmioty ściśle związane z bajkami i baśniami (...).

Obudowa szatni półautomatycznej stanowi kontynuację zaprojektowanych wysłon okiennych i wprowadza „panoramę lasu” w głąb przestrzeni holu.

Nad bryłą kina na istniejącej podkonstrukcji stalowej widoczne są ramy z wiszącymi w nich plakatami filmów z bieżącego repertuaru kina (wymieniane raz w miesiącu).

Strefa holu w rearanżacji została wizualnie otwarta przez wyburzenie elementów ograniczających widoczność dalszych części w rejonie istniejącej w pierwotnym projekcie strefy recepcji pod komodą. Ze względu na amfiladowy charakter wnętrza w miejscach architektonicznych przewężeń powstały naturalne wydzielenia dla zmieniającego się charakteru wnętrza. Całość została podzielona na pięć podstawowych stref.

(…)

Wykonanie inwestycji pozytywnie wpłynie na odbiór odwiedzających A.

Dodatkowo coraz większe restrykcje dotyczące energochłonności obiektów publicznych i zwiększające się koszty eksploatacji A związane z coraz wyższymi cenami energii oraz konieczność poszerzenia dostosowania przestrzeni dla osób z niepełnosprawnościami spowodowały konieczność wprowadzenia zmian w zakresie funkcji oraz sprzętu używanego w obrębie holu wejściowego.

Realizowana inwestycja będzie służyła działalności opodatkowanej, zwolnionej i nieodpłatnej. A prawidłowo będzie dokonywało odliczenia podatku naliczonego VAT stosując współczynnik i prewspółczynnik z faktur dotyczących zakupu usług i wyposażenia w związku z realizacją operacji typu „Inwestycje w obiekty pełniące funkcje kulturalne” w ramach działania „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich” objętego PROW na lata 2014-2020 pn. operacji „(…)”.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

A nie jest w stanie przyporządkować planowanych wydatków w ramach operacji pn. „(…)” dofinansowanej ze środków EFRROW typu „Inwestycje w obiekty kulturalne pełniące funkcje kulturalne” w ramach działania „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich” do jednego rodzaju czynności.

Brak możliwości przyporządkowania wynika z tego, że jest to aranżacja holu wejściowego, z którego korzystają wszystkie osoby wchodzące do budynku, tj. uczestnicy wydarzeń, mieszkańcy gminy, turyści i inne osoby biorące udział w działaniach Wnioskodawcy.

Jako instytucja kultury prowadzi działania niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, opodatkowane podatkiem VAT oraz zwolnione z opodatkowania.

Pytanie

Czy A prawidłowo dokona odliczenia podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur dotyczących zakupu usług i wyposażenia w związku z realizacją operacji pn. „(…)” dofinansowanego z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 stosując współczynnik i prewspółczynnik ustalany na każdy rok?

Państwa stanowisko w sprawie

A stoi na stanowisku, że prawidłowo dokona odliczenia podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur dotyczących zakupu usług i wyposażenia w związku z realizacją operacji pn. „(…)” dofinansowanego z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, stosując współczynnik i prewspółczynnik ustalany na każdy rok.

Stanowisko takie Wnioskodawca uzasadnia rodzajem prowadzonej działalności. Należy zaznaczyć, że realizowana operacja - inwestycja, będzie służyła działalności opodatkowanej, zwolnionej i nieodpłatnej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.). W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z przywołanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, w świetle którego:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza” na potrzeby podatku od towarów i usług zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Ta zasada wyklucza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte m.in. w art. 86 ust. 2a ustawy, zgodnie z którym:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy:

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie powyższej delegacji zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej rozporządzeniem.

Na mocy § 1 rozporządzenia:

Rozporządzenie:

1)określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji”;

2)wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.

Podatnikami, do których odnoszą się przepisy zawarte w rozporządzeniu, są jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

Rozporządzenie wprowadza wzory, według których będą wyznaczane sposoby określenia proporcji, uznane za najbardziej odpowiadające specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć. Zaproponowane metody mają charakter „obrotowy”, polegający na ustaleniu udziału „obrotów” z tytułu działalności gospodarczej w całkowitym „obrocie” z tytułu działalności gospodarczej oraz działalności pozostającej poza sferą VAT.

Należy zauważyć, że wśród wymienionych w rozporządzeniu podmiotów Minister Finansów wskazał również samorządowe instytucje kultury.

Stosownie do § 4 ust. 1 rozporządzenia:

W przypadku samorządowej instytucji kultury, jako sposób określenia proporcji uznaje się sposób ustalony według wzoru:

X = A x 100/P

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X – proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A – roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez samorządową instytucję kultury,

P – przychody wykonane samorządowej instytucji kultury.

Stosownie do § 8 rozporządzenia:

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w § 3-7, mogą być przyjęte dane za rok podatkowy poprzedzający poprzedni rok podatkowy.

W przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

W myśl art. 90 ust. 1-3 ustawy:

1.W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

2.Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

3.Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Z wniosku wynika, że są Państwo samorządową instytucją kultury, czynnym podatnikiem podatku VAT rozliczającym się współczynnikiem i prewspółczynnikiem, prowadzącą działalność opodatkowaną, zwolnioną i nieodpłatną.

Przedmiotem Państwa działalności zgodnie ze statutem jest popularyzacja twórczości, literatury dziecięcej oraz bajki we wszystkich formach jej występowania, kształtowanie świadomości społecznej w zakresie roli bajki w wychowaniu, edukacji i kulturze oraz zaspakajanie potrzeb kulturalnych społeczeństwa, a w szczególności dzieci i młodzieży.

W ramach działalności statutowej świadczą Państwo odpłatne usługi kulturalne wstępu opodatkowane 8% stawką VAT dla dzieci, młodzieży i dorosłych; prowadzą warsztaty tematyczne wraz ze wstępem do kina opodatkowane stawką 8%; dokonują zakupu literatury w celu dalszej sprzedaży ze stawką 5% lub 23%; można też zakupić pamiątki np. zabawki, koszulki z nadrukami, pocztówki ze stawką VAT 23%; dokonują zakupu filmów, na które wstęp jest ze stawką 8%; prowadzą działalność gastronomiczną, gdzie stosowana jest stawka 8% i 23%; prowadzą koła zainteresowań dla dzieci i młodzieży oraz dorosłych, za które pobierane są opłaty ze stawką zw. na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy; świadczą też usługi w zakresie reklamy i wynajmu opodatkowane stawką VAT 23%; organizują imprezy nieodpłatne, ale są pobierane opłaty za wynajem miejsca pod stoiska handlowe i usługi reklamowe.

Otrzymali Państwo pomoc dla operacji typu „Inwestycje w obiekty pełniące funkcje kulturalne” w ramach działania „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich” objętego PROW na lata 2014-2020, tytuł operacji „(…)”.

Głównym celem projektowanej rearanżacji jest uspójnienie charakteru wszystkich przestrzeni w nawiązaniu do istniejących niezmiennych elementów A, a w szczególności do charakteru dwóch wystaw stałych o bardzo odmiennym charakterze, czyli wystawy głównej „(…)” oraz wystawy „(…)”.

Realizowana inwestycja będzie służyła działalności opodatkowanej, zwolnionej i nieodpłatnej.

Nie są Państwo w stanie przyporządkować planowanych wydatków w ramach operacji do jednego rodzaju czynności.

Jako instytucja kultury prowadzą Państwo działania niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, opodatkowane podatkiem VAT oraz zwolnione z opodatkowania.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy prawidłowo dokonają Państwo odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupu usług i wyposażenia w związku z realizacją ww. operacji stosując współczynnik i prewspółczynnik ustalany na każdy rok.

Analizując opis sprawy powtórzyć należy, że w celu odliczenia podatku naliczonego w pierwszej kolejności podatnik powinien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem).

Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania oraz niepodlegających temu podatkowi.

Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy, a w przypadku wystąpienia także czynności zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem – proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

Jak Państwo wskazali, nie są w stanie przyporządkować planowanych wydatków w ramach operacji do jednego rodzaju czynności. Jako instytucja kultury prowadzą Państwo działania niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, opodatkowane podatkiem VAT oraz zwolnione z opodatkowania.

W odniesieniu do ponoszonych przez Państwa wydatków z tytułu realizacji projektu będą Państwo zatem w pierwszej kolejności zobowiązani do obliczenia podatku naliczonego przypisanego do działalności gospodarczej zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej – stosownie do art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników. Następnie będą Państwo zobowiązani do wydzielenia podatku naliczonego przy zastosowaniu współczynnika proporcji - wskaźnika struktury sprzedaży, o którym mowa w art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy.

W konsekwencji, prawidłowo dokonają Państwo odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupu usług i wyposażenia w związku z realizacją operacji pn. „(…)” stosując współczynnik i prewspółczynnik ustalany na każdy rok.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).