Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z projektem. - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.120.2023.1.AKS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 9 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.120.2023.1.AKS

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z projektem.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z projektem pn. „(…)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest duszpasterską instytucją charytatywną Diecezji (...). Wnioskodawca jest odrębnym, w pełni autonomicznym podmiotem prawa kościelnego i cywilnego. Wyrazem uzyskania osobowości prawnej jest posiadanie statutu, który określa powstanie, siedzibę, charakter instytucji, realizowane przez nią cele i zadania, strukturę i kompetencje poszczególnych organów organizacyjnych, sposoby finansowania itd.

W ramach działalności Wnioskodawca prowadzi (...) domów dziecka, (...) świetlice środowiskowe dla dzieci z rodzin ubogich i dysfunkcyjnych, klub dziecięcy oraz (...) przedszkola. Poza tym zarządza (...) Stacjami Opieki, świadczącymi usługi rehabilitacyjne na miejscu oraz opiekę w domach. W Schronisku obejmuje wsparciem bezdomnych, a w Domu Samotnej Matki daje schronienie matkom z dziećmi.

Obok programów typowych dla działalności charytatywnej Wnioskodawca prowadzi Warsztaty Terapii Zajęciowej dla osób upośledzonych, organizuje dla nich szkolenia aktywizacji społecznej i zawodowej, a także realizuje projekty o dużym znaczeniu dla podnoszenia świadomości ekologicznej i przyrodniczej społeczeństwa i rozwoju metodycznego w kręgach nauczycielskich, szczególnie w woj. (…). Programy prowadzone przez Wnioskodawcę to: (…) i wiele innych.

Jednym z projektów Wnioskodawcy jest projekt pn. „(…)” (zwany dalej: Projektem), na który to projekt Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie przedsięwzięcia w formie dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (zwanego dalej: NFOŚiGW).

Celem głównym Projektu jest podnoszenie poziomu świadomości ekologicznej i kształtowanie postaw ekologicznych społeczeństwa poprzez promowanie zasad zrównoważonego rozwoju oraz podnoszenie kwalifikacji grup zawodowych mających największy wpływ na realizację polityk: ekologicznej, energetycznej i klimatycznej państwa.

Jeżeli chodzi o cele szczególne to są one następujące:

a)upowszechnianie wiedzy z zakresu klimatu, ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju,

b)kształtowanie zachowań prośrodowiskowych ogółu społeczeństwa, w tym dzieci i młodzieży,

c)aktywizacja społeczna – budowanie społeczeństwa obywatelskiego w obszarze klimatu, ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju,

d)edukacja i kształcenie kadr administracji publicznej w zakresie transformacji energetyczno-klimatycznej.

Projekt tworzą powiązane ze sobą działania, bezpośrednio i pośrednio trafiające do odbiorcy, wykorzystujące różnorodne narzędzia aktywnej edukacji oraz media elektroniczne i tradycyjne. Wśród nich znajdą się konferencja, warsztaty, szkolenia, program edukacyjny, audycje, wywiady i dyskusje w formie podcastów publikowane w sieci Internet, artykuły tematyczne na (...), komunikaty w prasie ogólnopolskiej i lokalnej, spotkania z dziennikarzami oraz otwarte dla uczestnika działania terenowe, takie jak gra fabularna, quest miejski, podchody i escape room. Zadania edukacyjne w projekcie prowadzone będą w (...).

Projekt ma za zadanie zwrócić uwagę opinii publicznej na wciąż mało dostrzegany problem ubożenia różnorodności biologicznej, która jest jednym z warunków przetrwania człowieka. Służyć on będzie zrozumieniu przez uczestnika ekosystemowych współzależności i konsekwencji ich zmiany w różnych kontekstach, nie tylko biologicznych, ale również ekonomiczno-społecznych i geograficznych, a także wzmocni u niego poczucie odpowiedzialności za stan przyrody, co w konsekwencji pozwoli mu świadomie i mądrze angażować się w walkę o zachowanie jej zasobów, szczególnie na terenach przyrodniczo cennych. Jednocześnie wskazane cele pozwoliły wyznaczyć w projekcie kierunki interwencji, w tym przede wszystkim – promocję lokalnych zasobów przyrodniczych i właściwych postaw wśród osób z nich czerpiących korzyść, upowszechnianie wiedzy na temat istoty ochrony różnorodności biologicznej z uwzględnieniem regionalnych uwarunkowań przyrodniczych, włączenie w proces nauczania ekologicznego osób z grup wykluczenia społecznego, ale także rozwój oddolnych inicjatyw społecznych na rzecz ochrony przyrody w społecznościach wiejskich.

W związku ze złożeniem wniosku do NFOŚiGW, w którym to wniosku wskazano koszty Projektu, jak i kwotę dofinansowania, o które wnioskuje Wnioskodawca postanowiono złożyć wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w kontekście odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków poniesionych na realizację Projektu. Kwota wskazana we wniosku o dotację do NFOŚiGW zawiera w sobie podatek VAT (kwota brutto) od wydatków na realizację Projektu.

W związku z realizacją Projektu Wnioskodawca ponosi/poniesie między innymi następujące wydatki:

-„zakwaterowanie i wyżywienie”,

-„organizacja warsztatów”,

-„prowadzenie szkoleń – trener”,

-„transport uczestników”,

-„materiały do szkoleń”,

-„wynajem sali do szkoleń”,

-„organizowanie imprez”,

-„koszty administracyjne”,

-„obsługa finansowa projektu”,

-„materiały biurowe”,

-„koszty zakupu nagród”,

-„koszty materiałów do gry”,

-„koszty ogłoszeń sponsorowanych”,

-„specjalista ds. PR”,

-„specjalista ds. rekrutacji”,

-„druki promujące imprezę”,

-„koszty operacyjne – kierownik”,

-„koszty zastępcy koordynatora”,

-„koszty przejazdu i delegacji”,

-„inne koszty związane z realizacją Projektu”.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowany na potrzeby podatku od towarów i usług (nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT), zwanego dalej podatkiem VAT. Wnioskodawca jest zwolniony podmiotowo z podatku VAT. Ponadto świadczone przez Wnioskodawcę usługi są zwolnione przedmiotowo z podatku VAT.

Towary i usługi nabyte do realizacji programu „(…)” wykorzystane będą do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT.

Opisany powyżej stan sprawy skłonił Wnioskodawcę do wątpliwości w związku z realizacją Projektu i ponoszeniem związanych z tym wydatków, tzn. czy ma On prawo odliczyć podatek naliczony VAT zawarty w tychże wydatkach co zaskutkowało przedstawionym poniżej zagadnieniem.

Pytanie

Czy podatek naliczony VAT zawarty w ww. wydatkach poniesionych przez Wnioskodawcę, związanych z realizacją Projektu, podlega odliczeniu na mocy art. 86 ust. 1 ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawca uważa, że podatek naliczony VAT zawarty w ww. wydatkach poniesionych przez Wnioskodawcę związanych z realizacją Projektu nie podlega odliczeniu na mocy art. 86 ust. 1 ustawy o VAT i art. 88 ust. 4 ustawy o VAT.

W niniejszej sprawie są 2 przepisy, które mają kluczowe znaczenie w sprawie, a mianowicie:

·       „W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4 art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124” – art. 86 ust. 1 ustawy o VAT,

·„Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7" – art. 88 ust. 4 ustawy o VAT.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza, zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wskazano powyżej, Wnioskodawca świadczy tylko usługi zwolnione z podatku VAT, co wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego VAT zawartego w wydatkach poniesionych na Projekt.

Ponadto, gdyby nawet Wnioskodawca świadczył usługi opodatkowane podatkiem VAT to i tak nie mógłby odliczyć podatku naliczonego VAT zawartego w wydatkach poniesionych na Projekt, bo w Jego przypadku zaistniała przesłanka negatywna określona w ww. art. 88 ust. 4 ustawy, który wskazuje, iż odliczenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani, jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani, jako podatnicy VAT czynni. Jako, że jak wskazano w opisie sprawy, Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, w związku z czym także, poza ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT zakazującym odliczenia podatku naliczonego w przypadku braku związku zakupów ze sprzedażą opodatkowaną, na mocy art. 88 ust. 4 ustawy o VAT nie mógłby odliczyć podatku naliczonego VAT zawartego w wydatkach dotyczących Projektu ze względu na brak rejestracji, jako podatnika VAT czynnego.

Reasumując, w związku z przedstawioną wyżej argumentacją, zdaniem Wnioskodawcy nie ma On prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT zawartego w wydatkach dotyczących Projektu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

W świetle art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W świetle art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest duszpasterską instytucją charytatywną, jest odrębnym, w pełni autonomicznym podmiotem prawa kościelnego i cywilnego. Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie w formie dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) projektu pn. „(…)”. Celem głównym Projektu jest podnoszenie poziomu świadomości ekologicznej i kształtowanie postaw ekologicznych społeczeństwa poprzez promowanie zasad zrównoważonego rozwoju oraz podnoszenie kwalifikacji grup zawodowych mających największy wpływ na realizację polityk: ekologicznej, energetycznej i klimatycznej państwa.

Projekt tworzą powiązane ze sobą działania, bezpośrednio i pośrednio trafiające do odbiorcy, wykorzystujące różnorodne narzędzia aktywnej edukacji oraz media elektroniczne i tradycyjne. Wśród nich znajdą się konferencja, warsztaty, szkolenia, program edukacyjny, audycje, wywiady i dyskusje w formie podcastów publikowane w sieci Internet, artykuły tematyczne na (...), komunikaty w prasie ogólnopolskiej i lokalnej, spotkania z dziennikarzami oraz otwarte dla uczestnika działania terenowe, takie jak gra fabularna, quest miejski, podchody i escape room. Zadania edukacyjne w projekcie prowadzone będą w (...).

Projekt ma za zadanie zwrócić uwagę opinii publicznej na wciąż mało dostrzegany problem ubożenia różnorodności biologicznej, która jest jednym z warunków przetrwania człowieka. Służyć on będzie zrozumieniu przez uczestnika ekosystemowych współzależności i konsekwencji ich zmiany w różnych kontekstach, nie tylko biologicznych, ale również ekonomiczno-społecznych i geograficznych, a także wzmocni u niego poczucie odpowiedzialności za stan przyrody, co w konsekwencji pozwoli mu świadomie i mądrze angażować się w walkę o zachowanie jej zasobów, szczególnie na terenach przyrodniczo cennych. Jednocześnie wskazane cele pozwoliły wyznaczyć w projekcie kierunki interwencji, w tym przede wszystkim – promocję lokalnych zasobów przyrodniczych i właściwych postaw wśród osób z nich czerpiących korzyść, upowszechnianie wiedzy na temat istoty ochrony różnorodności biologicznej z uwzględnieniem regionalnych uwarunkowań przyrodniczych, włączenie w proces nauczania ekologicznego osób z grup wykluczenia społecznego, ale także rozwój oddolnych inicjatyw społecznych na rzecz ochrony przyrody w społecznościach wiejskich.

Kwota wskazana we wniosku o dotację do NFOŚiGW zawiera w sobie podatek VAT (kwota brutto) od wydatków na realizację Projektu.

W związku z realizacją Projektu Wnioskodawca ponosi/poniesie między innymi następujące wydatki:

-„zakwaterowanie i wyżywienie”,

-„organizacja warsztatów”,

-„prowadzenie szkoleń – trener”,

-„transport uczestników”,

-„materiały do szkoleń”,

-„wynajem sali do szkoleń”,

-„organizowanie imprez”,

-„koszty administracyjne”,

-„obsługa finansowa projektu”,

-„materiały biurowe”,

-„koszty zakupu nagród”,

-„koszty materiałów do gry”,

-„koszty ogłoszeń sponsorowanych”,

-„specjalista ds. PR”,

-„specjalista ds. rekrutacji”,

-„druki promujące imprezę”,

-„koszty operacyjne – kierownik”,

-„koszty zastępcy koordynatora”,

-„koszty przejazdu i delegacji”,

-„inne koszty związane z realizacją Projektu”.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowany na potrzeby podatku od towarów i usług (nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT). Wnioskodawca jest zwolniony podmiotowo z podatku VAT. Ponadto świadczone przez Wnioskodawcę usługi są zwolnione przedmiotowo z podatku VAT.Towary i usługi nabyte do realizacji programu „(…)” wykorzystane będą do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy będzie mieć prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją Projektu „(…)”.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, ponieważ z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT. Ponadto, towary i usługi nabyte do realizacji programu „(…)” wykorzystane będą do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT. Zatem w rozpatrywanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy nie będą spełnione, w konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

Podsumowując, Wnioskodawca nie będzie mieć prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją Projektu „(…)”.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Tutejszy organ wskazuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).