Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.211.2023.1.KW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.211.2023.1.KW

Temat interpretacji

Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.

Interpretacja indywidualna –  stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „…” w ramach programu „…”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca - Gmina Miasto … jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zdarzenie przyszłe: Gmina Miasto … zamierza wystąpić z wnioskiem o udzielenie pożyczko-dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w … w ramach programu priorytetowego „…” na zadanie pod nazwą „…”. Wszystkie przewidziane w ramach projektu działania obejmują rewitalizację istniejącego terenu zieleni poprzez stworzenie wysepek zieleni pośród istniejącego drzewostanu wraz z utworzeniem bazy edukacyjnej. W projekcie na całym obszarze zostały zaplanowane rozwiązania poprawiające różnorodność biologiczną, wzbogacające zieleniec o gatunki dające pożytek owadom zapylającym, jednocześnie odporne na krótkotrwałą suszę, szkodniki i mróz. Przestrzeń publiczna dostosowana zostanie do potrzeb społecznych i edukacyjnych.

Zaplanowano następujące działania:

1.Poddane pielęgnacji i zachowane zostaną istniejące cenne drzewa o znacznych rozmiarach oraz krzewy - wykonanie cięć pielęgnacyjnych, sanitarnych, prześwietlających;

2.Zmodernizowane zostaną istniejące ścieżki komunikacyjne/alejki (wykonane zostaną nowe obrzeża, położona zostanie nowa kostka brukowa na części ścieżek) - będą utwardzone naturalnym kruszywem (materiałem wodoprzepuszczalnym);

3.Stworzone zostaną wielopiętrowe i wielogatunkowe założenia zieleni, oparte na gatunkach rodzimych, tworzących dogodne i atrakcyjne warunki dla ptaków, owadów i drobnych ssaków, a także zawierające obszary ukształtowane w sposób naturalny, zbliżony do dzikiego, istotnie podnoszący różnorodność biologiczną. Do nasadzeń zastosowane będą głównie rodzime gatunki roślin wieloletnich, w tym rośliny miododajne: jarzębina burka szczepiona, forsycja maree d'Or, barbula, tawuła szara, pęcherznica Little Angel, róża okrywowa marathon, tawuła goldmound, tawuła albiflora, perovskia, przetacznikowiec, kocimiętka, werbena patagońska, jeżówka powpow, trzcinnik ostrokwiatowy; przed wykonaniem nasadzeń przygotowany zostanie grunt (m.in. rozłożenie agrowłókniny, korowanie);

4.W projekcie przewidziano modernizację/założenie trawników/łąk kwietnych;

5.Utworzone będzie miejsce do prowadzenia zajęć z zakresu edukacji ekologicznej - zakup i montaż stołów, ław, ewentualnie zadaszenia;

6.Posadowione zostaną elementy małej architektury: nowe ławki, kosze na odpady, kosze na psie odchody, itp.;

7.Wykonane zostanie podświetlenie korony wybranych drzew, monitoring;

8.Wykonane i zamontowane będą tablice edukacyjne, budki dla ptaków, domki dla owadów, itp.

Zaplanowane zadanie będzie polegało na zrewitalizowaniu części ogólnodostępnego zieleńca przy ulicy … w … położony jest w centrum …. Od strony zachodniej graniczy z ulicą …, natomiast od wschodu graniczy z wylotem na ulicę …. … jest otoczony jezdnią jednokierunkową przenoszącą docelowy uspokojony ruch samochodów osobowych. Centralnie przez środek zieleńca przebiega dawna linia tramwajowa. Otoczenie … stanowi budownictwo wielorodzinne oraz jednorodzinne. Wnętrze zieleńca porastają drzewa różnych gatunków oraz nieliczne krzewy. Przez zieleniec przebiegają alejki o nawierzchni nieutwardzonej. Planowane odnowienie terenów zieleni przyczyni się do wprowadzenia ładu przestrzennego i podniesienie walorów estetycznych zieleńca. Projekt jest skonstruowany w taki sposób, że będzie atrakcyjnym miejsce do spędzania wolnego czasu zarówno dla osób starszych, niepełnosprawnych, jak i dla dzieci oraz młodzieży. W miejscu objętym zadaniem zamieszczona będzie tablica edukacyjna, której treści wpłyną na podniesienie świadomości mieszkańców … i województwa … w zakresie bioróżnorodności obszarów zielonych. Roślinność zostanie dobrana tak, aby od wczesnej wiosny do przymrozków pojawiały się kwiaty. Ustawienie ławek wśród kwitnącej zieleni, możliwość aktywnego spędzania czasu będzie zachęcał do spędzania czasu na świeżym powietrzu, a dzięki temu możliwość obserwacji kontemplacji otaczającej przyrody. Dzięki przeprowadzonym działaniom na terenie zieleńca powstanie swoisty azyl, w którym każdy będzie mógł odetchnąć od zgiełku, hałasu i natłoku jaki panuje w mieście. Realizacja projektu to również długofalowe korzyści i efekty w postaci stworzenia korzystnego mikroklimatu służącego m.in. poprawie jakości powietrza (poprzez naturalne filtrowanie powietrza), stworzenia możliwości aktywnego i biernego wypoczynku, podniesienie wartości przestrzennych otoczenia i jego estetyki, wzrost jakości życia mieszkańców.

Projekt będzie realizowany przez Gminę Miasto … - jednostkę samorządu terytorialnego. Faktury dokumentujące poniesione wydatki, w związku z realizacją przedmiotowego projektu wystawiane będą na Gminę Miasto … jako nabywcę i odbiorcę. Wnioskodawca - Gmina Miasto … przy realizacji powyższego projektu nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku naliczonego i ubiega się o rozliczenie w kwotach brutto.

Pytanie

Czy Gmina Miasto … ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji zadania pn. „…” w ramach programu „…”?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U.2022.931), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Opodatkowaniu natomiast podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Gmina Miasto …, będąca jednostką samorządu terytorialnego, w ramach projektu świadczy usługi, które zgodnie z art. 15 ust. 6 nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nabywając towary i usługi Gmina nie działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. Projekt wykonywany jest w tej sytuacji przez Gminę działającą jak organ władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa. Gmina buduje w ramach zadania otwartą przestrzeń zieleńca, udostępnianą nieodpłatnie wszystkim mieszkańcom. Zatem zakupione w ramach realizacji projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Z uwagi na powyższe, Gminie Miastu … nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi nabywane w związku z realizacją zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. zadania. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „…” w ramach programu „…”, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi nabywane w ramach ww. zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym stanowisko Państwa należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).