Dotyczy zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4012.151.2023.1.AW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 1 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.151.2023.1.AW

Temat interpretacji

Dotyczy zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 13 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego który dotyczy zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy wpłynął 14 kwietnia 2023 r.

Treść wniosku jest następująca :

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (...) (dalej: „Gmina”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”).

Gmina jest właścicielem działki nr (...), o powierzchni (...) ha, położonej w miejscowości (...) przy ul. (...), zabudowanej budynkiem gospodarczym trwale z gruntem związanym (dalej: „Nieruchomość”). Znajdujący się na Nieruchomości budynek gospodarczy wybudowany został parędziesiąt lat temu i wypełnia definicję budynku zgodnie z definicją przewidzianą w art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2022 r. poz. 88 t.j. ze zm.; dalej: „Prawo budowlane”).

Dla Nieruchomości Sąd Rejonowy w (...),(...) prowadzi księgę wieczystą nr (...).

Nieruchomość została nabyta przez Gminę w drodze komunalizacji mienia państwowego w (...) r. Gmina pragnie wskazać, iż część Nieruchomości (w tym znajdujący się na niej budynek gospodarczy), od czasu jej nabycia przez Gminę, stanowiła kilkukrotnie przedmiot odpłatnych umów dzierżawy / najmu na rzecz zainteresowanych podmiotów. Obecnie (od ponad 2 lat) Nieruchomość stanowi teren dostępny dla ogółu społeczeństwa.

Na budynek gospodarczy znajdujący się na Nieruchomości Gmina nie ponosiła i nie będzie do czasu sprzedaży Nieruchomości ponosić żadnych nakładów finansowych.

13 października 2017 r. dla Nieruchomości została wydana decyzja nr (...) o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, ustalająca warunki zmiany sposobu zagospodarowania terenu poprzez budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego. W związku z powyższym Gmina nie może wykluczyć, że znajdujący się na Nieruchomości budynek gospodarczy zostanie w przyszłości (tj. po sprzedaży Nieruchomości przez Gminę) rozebrany przez nabywcę tej Nieruchomości. Na ten moment jednak nie została i do czasu sprzedaży Nieruchomości przez Gminę nie zostanie wydana decyzja o przeznaczeniu tego budynku do rozbiórki, ani nie rozpoczną się jakiekolwiek prace rozbiórkowe. Jak wskazano powyżej, budynek gospodarczy znajdujący się na Nieruchomości stanowi obecnie i na dzień sprzedaży Nieruchomości stanowić będzie nadal budynek w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane.

Obecnie zamiarem Gminy jest sprzedaż przedmiotowej Nieruchomości na rzecz zainteresowanych podmiotów trzecich.

Pytanie

Czy planowana przez Gminę dostawa Nieruchomości będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania VAT ?

Państwa stanowisko w sprawie

Planowana przez Gminę dostawa Nieruchomości będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przez towary w świetle art. 2 pkt 6 ustawy o VAT rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wynika z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody.

Stosownie do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, że spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT.

W konsekwencji w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Zatem, w przypadku, gdy Gmina realizuje należące do niej zadania na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - powinna być ona traktowana jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa ona w sposób analogiczny do tych podmiotów.

Gmina w zakresie czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych jako osoba prawna podlega obowiązkowi podatkowemu na zasadach ogólnych (zgodnie z dyspozycją art. 15 ust. 2 ustawy o VAT). Gmina będąc czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT jest również podatnikiem tego podatku w zakresie sprzedaży nieruchomości i innego mienia na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Mając powyższe na względzie, zdaniem Gminy, w ramach planowanej sprzedaży Nieruchomości będzie występować jako podatnik VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, a czynność ta dla celów opodatkowania VAT powinna być traktowana jako odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju w rozumieniu przepisów ustawy o VAT podlegająca opodatkowaniu VAT, zgodnie z art. 5 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.

Co do zasady, dostawa nieruchomości na gruncie ustawy o VAT podlega opodatkowaniu według stawki podstawowej. Niemniej, od zasady ogólnej przewidziano pewne wyjątki.

Zgodnie bowiem z art. 43 ust.1 pkt 10 ustawy o VAT, zwolnieniu z VAT podlega dostawa budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem, gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W tym zakresie należy wskazać, iż jako pierwsze zasiedlenie w myśl art. 2 pkt 14 ustawy o VAT rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jednocześnie stosownie do art. 3 pkt 2 Prawa budowlanego przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Natomiast w myśl art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Jak zostało to wskazane przez Gminę w opisie zdarzenia przyszłego, Nieruchomość stanowi grunt zabudowany trwale związanym z gruntem budynkiem gospodarczym, który wypełnia/będzie wypełniał na dzień sprzedaży Nieruchomości definicję budynku w rozumieniu Prawa budowlanego. Na budynek gospodarczy znajdujący się na Nieruchomości Gmina nie ponosiła i do czasu sprzedaży Nieruchomości nie będzie ponosić żadnych nakładów finansowych. Ponadto, część Nieruchomości (w tym znajdujący się na niej budynek gospodarczy), od czasu jej nabycia przez Gminę, stanowiła kilkukrotnie przedmiot odpłatnych umów dzierżawy / najmu na rzecz zainteresowanych podmiotów. Obecnie zaś (od ponad 2 lat) Nieruchomość stanowi teren dostępny dla ogółu społeczeństwa.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Gminy, planowana dostawa Nieruchomości, nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia budynku gospodarczego ani w okresie krótszym niż 2 lata od jego pierwszego zasiedlenia. W konsekwencji, zdaniem Gminy, dostawa Nieruchomości korzystać będzie ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Jednocześnie Gmina podkreśla, że powyższy pogląd znajduje poparcie w wydawanych w analogicznych do przedstawionego stanach faktycznych licznych interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, w tym m.in.:

- interpretacji indywidualnej z 12 stycznia 2023 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.516.2022.1.JK,

- interpretacji indywidualnej z 27 października 2021 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.380.2021.1.NF.

Końcowo Gmina pragnie wskazać, iż z uwagi na spełnienie przesłanek do zastosowania zwolnienia z opodatkowania VAT planowanej dostawy Nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, badanie spełnienia przesłanek do zwolnienia z VAT wynikających z art. 43 ust. 1 pkt 10a i art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT jest w ocenie Gminy bezzasadne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, że 29 kwietnia 2022 r. ogłoszony został tekst jednolity ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opublikowany w Dz. U. z 2022 r., poz. 931 i posiada już zmiany.

Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze stanem faktycznym opisanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych oraz konkretnych stanów prawnych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r., sygn. akt III SA/Łd 109/15).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), ul. (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259, dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.