Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na przedsięwzięcie. - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.244.2023.1.JŚ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 7 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.244.2023.1.JŚ

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na przedsięwzięcie.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na przedsięwzięcie pn. (…).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina (…) (dalej: Gmina) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT, podatek).

Gmina realizuje operację pn. (…) (dalej: przedsięwzięcie, projekt, Centrum, operacja). Gmina uzyskała pomoc finansową na realizację tego przedsięwzięcia w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 – w związku z dotacjami w ramach tzw. Lokalnej Grupy Działania (dalej: LGD).

Głównym celem realizowanej operacji jest rozwój infrastruktury kulturalno-rekreacyjnej w Gminie (…) i uatrakcyjnienie obszaru LGD poprzez budowę nowoczesnego centrum rekreacyjno-sportowego w (…). W szczególności, celem projektu jest podniesienie atrakcyjności i estetyki sołectwa (…), poprzez zaadaptowanie działki, znajdującej się obok boiska sportowego i Centrum (…) (dalej również jako: X) na miejsce do kulturalnego, zdrowego i bezpiecznego spędzania wolnego czasu, dla wszystkich mieszkańców sołectwa (…). Miejsce to ma być przeznaczone dla każdej grupy wiekowej, oraz ma być przyjazne dla osób z niepełnosprawnością. Zgodnie z zamierzeniami Gminy, zaadaptowanie terenu sąsiadującego z Centrum (…) wpłynie także pozytywnie na poziom życia i spędzania czasu przez niepełnosprawnych podopiecznych X.

W ramach przedsięwzięcia Gmina ponosi wydatki inwestycyjne na następujące prace:

·utwardzenie części powierzchni działki kostką brukową;

·montaż wiaty rekreacyjnej;

·stworzenie miejsca organizacji ognisk, wyposażonego w ławeczki i ruszt;

·zamontowanie trzech urządzeń siłowni zewnętrznej takich jak: wahadło, biegacz, wyciąg;

·zamontowanie czterech ławeczek, dwóch koszy na śmieci;

·zasianie trawy oraz umieszczenie betonowych donic na kwiaty (dalej: efekty operacji).

Część powierzchni Gmina pokrywa kostką brukową tak, aby można było np. grać na tym placu w siatkówkę, badmintona i inne gry zespołowe. Z kolei intencją Gminy jest, aby wiata rekreacyjna służyła mieszkańcom i przyjezdnym do przyjemnego i wygodnego organizowania spotkań przy grillu, co z pewnością przyczyni się do integracji lokalnej społeczności. Dla urozmaicenia sposobu spędzania wolnego czasu powstaje wyposażone w ławeczki i ruszt miejsce organizacji ognisk, co z pewnością będzie ciekawą propozycją spędzania wolnego czasu w okresie wiosennym i wakacyjnym dla dzieci i młodzieży, ale również dorosłych. W trosce o podnoszenie kondycji fizycznej i psychicznej mieszkańców zostają zamontowane urządzenia siłowni zewnętrznej. Na pozostałej części terenu są zamontowane ławeczki i zasiana trawa oraz nasadzone kwiaty, tak aby w przyjemny i kulturalny sposób móc odpocząć i spędzić czas w przyjaznym otoczeniu. Ze względu na coraz to większą aktywność społeczności w dziedzinie sportu, rekreacji i kultury oraz wzrost organizacji imprez i spotkań dla lokalnej społeczności, realizacja przedsięwzięcia wpłynie bezpośrednio na stworzenie funkcjonalnego i atrakcyjnego centrum rekreacyjno-sportowego przy wykorzystaniu zasobów lokalnych, co w konsekwencji zachęci społeczeństwo do wspólnych działań i budowania społeczeństwa obywatelskiego. Realizacja przedsięwzięcia w ogromnym stopniu przyczyni się do poprawy jakości życia lokalnej społeczności.

Efekty operacji nie będą służyły Gminie do żadnych czynności odpłatnych – w szczególności Gmina nie będzie pobierała opłat za udostępnienie wybudowanego Centrum. Ponadto, teren ten nie będzie służył innym działalnościom odpłatnym typu dzierżawa jego fragmentu pod stoiska gastronomiczne lub sprzedaż miejsca reklamowego. Tym samym, zrealizowana operacja nie będzie w żaden sposób generowała dochodów cywilnoprawnych po stronie Gminy, które podlegałyby opodatkowaniu VAT.

Mając na uwadze powyższe, z perspektywy przepisów ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 931 ze zm.; dalej: ustawa o VAT), zrealizowana operacja nie będzie w żaden sposób generowała dochodów, które podlegałyby ewidencji VAT. W konsekwencji, efekty realizowanej operacji nie będą w ogóle służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług według stawek VAT ani czynnościom zwolnionym od tego podatku. Zagospodarowany teren pod Centrum jest i pozostanie ogólnodostępny dla mieszkańców miejscowości (…) oraz mieszkańców Gminy i gości przyjezdnych spoza Gminy.

W związku z realizacją zadania Gmina otrzymuje wystawione na siebie faktury, dokumentujące realizację prac w ramach projektu. Na fakturach widnieje podatek VAT naliczony. Gmina uznała podatek VAT naliczony, wykazany na otrzymanych fakturach za wydatek kwalifikowany, co oznacza, że jej zdaniem nie podlega on odliczeniu ani w całości, ani w części.

Gmina realizuje operację, wskazaną w opisie sprawy, realizując zadania własne, o których mowa w ustawie z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.; dalej: ustawa o samorządzie gminnym), wskazane w następujących przepisach: (1) w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym, (2) w zakresie kultury fizycznej i turystki, w tym terenów sportowych i urządzeń sportowych z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym, (3) w zakresie wpierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzenia aktywności obywatelskiej z art. 7 ust. 1 pkt 17 ustawy o samorządzie gminnym. Przedmiotowe zadania Gmina realizuje na rzecz lokalnej społeczności nieodpłatnie w ramach działalności publicznoprawnej poza zakresem opodatkowania VAT.

Pytanie

Czy Gmina ma prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków udokumentowanych fakturami na przedsięwzięcie pn. (…)?

Państwa stanowisko w sprawie

Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego od wydatków udokumentowanych fakturami na przedsięwzięcie pn. (…).

Uzasadnienie

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Mając powyższe na uwadze jednostki samorządu terytorialnego mogą występować w dwojakim charakterze: (i) podmiotów niebędących podatnikami VAT, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa oraz (ii) podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych, nawet jeżeli dotyczą one zadań własnych Gminy określonych w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT. Tym samym, aby przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT powinny zostać spełnione jednocześnie dwa warunki – wydatki są dokonywane przez podmiot działający w roli podatnika VAT na cel prowadzenia przez ten podmiot działalności opodatkowanej VAT, generującej zobowiązanie w podatku VAT należnym.

Zgodnie z opisanym we wniosku stanem fatycznym głównym celem realizowanej operacji jest rozwój infrastruktury kulturalno-rekreacyjnej w Gminie (…) i uatrakcyjnienie obszaru LGD, poprzez budowę nowoczesnego centrum rekreacyjno -sportowego w (…). W szczególności, celem projektu jest podniesienie atrakcyjności i estetyki sołectwa (…) poprzez zaadaptowanie działki znajdującej się obok boiska sportowego i X na miejsce do kulturalnego, zdrowego i bezpiecznego spędzania wolnego czasu, dla wszystkich mieszkańców sołectwa (…).

W ramach przedsięwzięcia Gmina ponosi wydatki inwestycyjne na następujące prace:

·utwardzenie części powierzchni działki kostką brukową;

·montaż wiaty rekreacyjnej;

·stworzenie miejsca organizacji ognisk wyposażonego w ławeczki i ruszt;

·zamontowanie trzech urządzeń siłowni zewnętrznej takich jak: wahadło, biegacz, wyciąg;

·zamontowanie czterech ławeczek, dwóch koszy na śmieci;

·zasianie trawy oraz umieszczenie betonowych donic na kwiaty.

Część powierzchni Gmina pokrywa kostką brukową tak, aby można było np. grać na tym placu w siatkówkę, badmintona i inne gry zespołowe. Z kolei intencją Gminy jest, aby wiata rekreacyjna służyła mieszkańcom i przyjezdnym do przyjemnego i wygodnego organizowania spotkań przy grillu, co z pewnością przyczyni się do integracji lokalnej społeczności. Dla urozmaicenia sposobu spędzania wolnego czasu powstaje wyposażone w ławeczki i ruszt miejsce organizacji ognisk, co z pewnością będzie ciekawą propozycją spędzania wolnego czasu w okresie wiosennym i wakacyjnym dla dzieci i młodzieży, ale również dorosłych. W trosce o podnoszenie kondycji fizycznej i psychicznej mieszkańców zostają zamontowane urządzenia siłowni zewnętrznej.

Na pozostałej części terenu są zamontowane ławeczki i zasiana trawa oraz nasadzone kwiaty, tak aby w przyjemny i kulturalny sposób móc odpocząć i spędzić czas w przyjaznym otoczeniu. Ze względu na coraz to większą aktywność społeczności w dziedzinie sportu, rekreacji i kultury oraz wzrost organizacji imprez i spotkań dla lokalnej społeczności, realizacja przedsięwzięcia wpłynie bezpośrednio na stworzenie funkcjonalnego i atrakcyjnego centrum rekreacyjno-sportowego przy wykorzystaniu zasobów lokalnych, co w konsekwencji zachęci społeczeństwo do wspólnych działań i budowania społeczeństwa obywatelskiego. Realizacja przedsięwzięcia w ogromnym stopniu przyczyni się do poprawy jakości życia lokalnej społeczności.

Efekty operacji nie będą służyły Gminie do żadnych czynności odpłatnych – w szczególności Gmina nie będzie pobierała opłat za udostępnienie Centrum w (…). Ponadto, teren ten nie będzie służył innym działalnościom odpłatnym typu dzierżawa jego fragmentu pod stoiska gastronomiczne lub sprzedaż miejsca reklamowego. Tym samym, zrealizowana operacja nie będzie w żaden sposób generowała dochodów cywilnoprawnych po stronie Gminy, które podlegałyby opodatkowaniu VAT.

Realizacja operacji stanowi wykonywanie nieodpłatnie na rzecz lokalnej społeczności zadań własnych Gminy, wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 1, 10 i 17 ustawy o samorządzie gminnym. Gmina nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywała efektów operacji do jakichkolwiek czynności opodatkowanych VAT. Przedmiotowe wydatki są związane wyłącznie z nieodpłatną działalnością publicznoprawną Gminy, niepodlegającą VAT. Wobec powyższego, zdaniem Gminy, nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na operację.

W szczególności w ramach zrealizowanej operacji wydatki są ponoszone przez Gminę jako wydatki organu władzy publicznej, a nie jako wydatki podatnika VAT, o czym zdaniem Gminy świadczy brak związku tych wydatków z jakąkolwiek działalnością opodatkowaną VAT Gminy. W konsekwencji, nie zostały spełnione warunki niezbędne do odliczenia podatku VAT, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym Gminie nie będzie w ogóle przysługiwało prawo do pomniejszenia podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych dokumentujących wykonanie projektu.

Mając powyższe na uwadze, Gmina stoi na stanowisku, że nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego od wydatków udokumentowanych fakturami na przedsięwzięcie pn. (…).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że według art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

·podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

·podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W oparciu o art. 2 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1, 10, 17 ww. ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

·ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

·kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;

·wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina (…) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina realizuje operację pn. (…) (dalej: przedsięwzięcie, projekt, Centrum, operacja). Gmina uzyskała pomoc finansową na realizację tego przedsięwzięcia w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 – w związku z dotacjami w ramach tzw. Lokalnej Grupy Działania (dalej: LGD). Głównym celem realizowanej operacji jest rozwój infrastruktury kulturalno-rekreacyjnej w Gminie (…) i uatrakcyjnienie obszaru LGD poprzez budowę nowoczesnego centrum rekreacyjno-sportowego w (…). W szczególności celem projektu jest podniesienie atrakcyjności i estetyki sołectwa (…) poprzez zaadaptowanie działki znajdującej się obok boiska sportowego i Centrum (…) (dalej również jako: X) na miejsce do kulturalnego, zdrowego i bezpiecznego spędzania wolnego czasu, dla wszystkich mieszkańców sołectwa (…). W ramach przedsięwzięcia Gmina ponosi wydatki inwestycyjne na następujące prace:

·utwardzenie części powierzchni działki kostką brukową;

·montaż wiaty rekreacyjnej;

·stworzenie miejsca organizacji ognisk, wyposażonego w ławeczki i ruszt;

·zamontowanie trzech urządzeń siłowni zewnętrznej takich jak: wahadło, biegacz, wyciąg;

·zamontowanie czterech ławeczek, dwóch koszy na śmieci;

·zasianie trawy oraz umieszczenie betonowych donic na kwiaty (dalej: efekty operacji).

Część powierzchni Gmina pokrywa kostką brukową tak, aby można było np. grać na tym placu w siatkówkę, badmintona i inne gry zespołowe. Z kolei intencją Gminy jest, aby wiata rekreacyjna służyła mieszkańcom i przyjezdnym do przyjemnego i wygodnego organizowania spotkań przy grillu, co z pewnością przyczyni się do integracji lokalnej społeczności. Dla urozmaicenia sposobu spędzania wolnego czasu powstaje wyposażone w ławeczki i ruszt miejsce organizacji ognisk, co z pewnością będzie ciekawą propozycją spędzania wolnego czasu w okresie wiosennym i wakacyjnym dla dzieci i młodzieży, ale również dorosłych. W trosce o podnoszenie kondycji fizycznej i psychicznej mieszkańców zostają zamontowane urządzenia siłowni zewnętrznej. Na pozostałej części terenu są zamontowane ławeczki i zasiana trawa oraz nasadzone kwiaty, tak aby w przyjemny i kulturalny sposób móc odpocząć i spędzić czas w przyjaznym otoczeniu. Ze względu na coraz to większą aktywność społeczności w dziedzinie sportu, rekreacji i kultury oraz wzrost organizacji imprez i spotkań dla lokalnej społeczności, realizacja przedsięwzięcia wpłynie bezpośrednio na stworzenie funkcjonalnego i atrakcyjnego centrum rekreacyjno-sportowego przy wykorzystaniu zasobów lokalnych, co w konsekwencji zachęci społeczeństwo do wspólnych działań i budowania społeczeństwa obywatelskiego. Realizacja przedsięwzięcia w ogromnym stopniu przyczyni się do poprawy jakości życia lokalnej społeczności. Efekty operacji nie będą służyły Gminie do żadnych czynności odpłatnych – w szczególności Gmina nie będzie pobierała opłat za udostępnienie wybudowanego Centrum. Ponadto teren ten nie będzie służył innym działalnościom odpłatnym typu dzierżawa jego fragmentu pod stoiska gastronomiczne lub sprzedaż miejsca reklamowego. Tym samym zrealizowana operacja nie będzie w żaden sposób generowała dochodów cywilnoprawnych po stronie Gminy, które podlegałyby opodatkowaniu VAT. Efekty realizowanej operacji nie będą w ogóle służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług według stawek VAT ani czynnościom zwolnionym od tego podatku. Przedmiotowe zadania Gmina realizuje na rzecz lokalnej społeczności nieodpłatnie w ramach działalności publicznoprawnej poza zakresem opodatkowania VAT.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Gmina ma prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków poniesionych na przedsięwzięcie pn. (…).

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Wnioskodawca wskazał, że zrealizowana operacja nie będzie w żaden sposób generowała dochodów po stronie Gminy, które podlegałyby opodatkowaniu VAT. Efekty realizowanej operacji nie będą w ogóle służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług według stawek VAT ani czynnościom zwolnionym od tego podatku. Przedmiotowe zadania Gmina realizuje na rzecz lokalnej społeczności nieodpłatnie w ramach działalności publicznoprawnej poza zakresem opodatkowania VAT.

W związku z powyższym, Gmina nie będzie miała – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na przedsięwzięcie pn. (…).

Podsumowując, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na przedsięwzięcie pn. (…).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że pojęcie „wydatku kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być wydatkiem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).