Zastosowanie stawki 0% do świadczenia usług polegających na remoncie nabrzeża w celu utrzymania w należytym stanie akwenu portowego i toru podejściowe... - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.240.2023.1.KK

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 7 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.240.2023.1.KK

Temat interpretacji

Zastosowanie stawki 0% do świadczenia usług polegających na remoncie nabrzeża w celu utrzymania w należytym stanie akwenu portowego i toru podejściowego do (...).

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zastosowania stawki 0% do świadczenia usług polegających na remoncie nabrzeża w celu utrzymania w należytym stanie akwenu portowego i toru podejściowego do (…).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Dyrektor Urzędu Morskiego w (…) (dalej „DUM”) jest terenowym organem Administracji Morskiej w rozumieniu art. 38 ust. 1 pkt 2 ustawy z 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i Administracji Morskiej.

Do zadań Dyrektora jako organu Administracji Rządowej należą, w myśl art. 42 ust. 2 cytowanej ustawy, m.in. sprawy dotyczące korzystania z dróg morskich oraz portów i przystani morskich czy sprawy dotyczące budowy i utrzymania obiektów infrastruktury zapewniającej dostęp do portów, przystani morskich oraz infrastruktury portowej.

Obecnie DUM jest w trakcie realizacji zadania „(…)”, które polega na remoncie falochronu i nabrzeża w celu utrzymania w należytym stanie akwenu portowego i toru podejściowego do (…).

Prace będą polegały na wymianie (...), remoncie wraz z odtworzeniem nawierzchni betonowej, odtworzenie narzutu, remoncie wyposażenia hydrotechnicznego. Powyższe prace nie spowodują zmiany parametrów technicznych falochronu i nabrzeża, które zostaną przywrócone do wartości pierwotnych. Nie spowodują też polepszenia parametrów akwenu portowego i toru podejściowego. Celem przedsięwzięcia jest sprawność i bezpieczeństwo żeglugi.

Urząd Morski w (…) jest zamawiającym w rozumieniu art. 42b ust. 1 pkt 2 ustawy w związku z art. 4 pkt 1 ustawy z 11 września 2019 r. – prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129, 1598, 2054 i 2269 oraz z 2022 r. poz. 25). Zamówienie publiczne zostało wszczęte 20 stycznia 2022 r., a 14 kwietnia 2022 r. podpisano umowę z wykonawcą, który przedstawił najkorzystniejszą ofertę. Obecnie zadanie pt. „(…)” znajduje się w połowie realizacji robót budowlanych.

Pytania

1.  Opisane powyżej roboty budowlane mają charakter remontu, czyli przywrócenia sprawności technicznej falochronu, co wiąże się z utrzymaniem toru podejściowego do (…). Czy zatem, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług , w przypadku tej inwestycji można zastosować stawkę VAT 0 %?

2.  Opisane powyżej roboty budowlane mają charakter remontu, czyli przywrócenia sprawności technicznej nabrzeża, co wiąże się z utrzymaniem akwenu portowego w (…). Czy zatem, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w przypadku tej inwestycji można zastosować stawkę VAT 0 %?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług dla usług związanych z utrzymaniem torów podejściowych i akwenów portowych stosuje się stawkę VAT 0%.

Usługa opisana powyżej związana jest z utrzymaniem toru podejściowego i akwenu portowego we właściwym stanie, a więc zdaniem Wnioskodawcy należy zastosować do tej usługi podatek w wysokości 0%.

Potwierdza tę tezę również interpretacja ogólna Ministra Finansów z 22 czerwca 2011 r. PT2/033/1/442/TXW/2011, mówiąca między innymi: „(…) w odniesieniu do akwenów portowych lub torów podejściowych zapewnienie funkcjonalności, w tym w szczególności bezpieczeństwa tych obiektów, osiąga się między innymi przez takie budowle hydrotechniczne jak falochron, zatem usługi budowlane dotyczące falochronu, takie jak remont czy przebudowa, mogą korzystać z preferencyjnej stawki 0%, jeżeli dotyczą utrzymania akwenów portowych i torów podejściowych w odpowiednim stanie (…)”.

Według rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 1 czerwca 1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać morskie budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie, nabrzeże rozumie się jako „budowlę morską tworzącą obudowę brzegu akwenu portu albo przystani morskiej, przeznaczoną do postoju i przeładunku jednostek pływających, celów komunikacyjnych, spacerowych, pasażerskich, przemysłu stoczniowego albo składowania ładunków”. Zatem analogicznie do falochronów, nabrzeże także pełni istotną funkcję w zapewnieniu funkcjonalności i bezpieczeństwa akwenów portowych, więc podczas jego remontu, roboty budowlane, dostawy itp., również powinny być objęte możliwością korzystania ze stawki 0%.

Wnioskodawca powołuje się także na wydaną 2 września 2022 r. wiążącą informację stawkową (WIS) nr (...) dla zadania pn. „(…)”. Usługa ta była bardzo zbliżona zakresem robót do zadań będących przedmiotem złożonego wniosku, a zalecona stawka podatku od towarów i usług to 0%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwaną dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Według art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy:

Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług ratownictwa morskiego, nadzoru nad bezpieczeństwem żeglugi morskiej i śródlądowej oraz usług związanych z ochroną środowiska morskiego i utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych.

W myśl 83 ust. 2 ustawy:

Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

W art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy wskazano, że stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych z utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych. Ustawodawca nie zdefiniował jednak pojęcia „utrzymanie”, wobec czego przy dokonywaniu wykładni tego pojęcia należy odwołać się do znaczenia językowego, zgodnie z którym „utrzymanie” oznacza zachowanie czegoś takim, jakim było wcześniej, dbanie o coś, zachowywanie w odpowiednim stanie. Utrzymanie obiektu oznacza zatem zachowanie go w niepogorszonym stanie, w tym zapewnienie jego odpowiedniej funkcjonalności.

W świetle powyższego użyte w ww. przepisie pojęcie „usług związanych z utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych” obejmuje czynności mające na celu zapewnienie odpowiedniego stanu tych obiektów, w tym prawidłową ich funkcjonalność. W konsekwencji usługi w zakresie utrzymania akwenów portowych lub torów podejściowych nie muszą ograniczać się tylko do usług wykonywanych bezpośrednio na tych obiektach. Efektem tych usług powinno być jednak utrzymanie akwenów portowych lub torów podejściowych w odpowiednim stanie, w tym zapewnienie ich funkcjonalności.

W odniesieniu do akwenów portowych lub torów podejściowych zapewnienie funkcjonalności, w tym w szczególności bezpieczeństwa tych obiektów, osiąga się m.in. przez takie budowle hydrotechniczne jak falochron. Zatem usługi budowlane dotyczące falochronu, takie jak remont czy przebudowa, mogą korzystać z preferencyjnej stawki 0%, jeżeli dotyczą utrzymania akwenów portowych i torów podejściowych w odpowiednim stanie. Z preferencyjnej stawki VAT nie będą korzystać jednak usługi dotyczące falochronu, jeżeli roboty te wynikają z konieczności jego dostosowania do przeprowadzonej przebudowy akwenu portowego lub toru podejściowego, zmieniającej w konsekwencji ich parametry techniczne. Remont czy przebudowa falochronu, które nie są związane z ww. przebudową akwenu portowego lub toru podejściowego, a które służą utrzymaniu istniejącego akwenu portowego lub toru podejściowego będą więc objęte, co do zasady, hipotezą normy zawartej w art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy. W ten ostatni przypadek będzie wpisywać się również remont lub przebudowa falochronu, których zasadniczym celem jest konieczność odnowienia obecnego falochronu (z uwagi na np. jego stan techniczny, który powoduje, że falochron nie jest już w stanie wypełniać swojej funkcji do istniejącego akwenu portowego lub toru podejściowego).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest w trakcie realizacji zadania „(…)”, które polega na remoncie falochronu i nabrzeża w celu utrzymania w należytym stanie akwenu portowego i toru podejściowego do (…).

Prace będą polegały na wymianie ścianki szczelnej falochronu, pali, zabezpieczeniu stalowej ścianki szczelnej nabrzeża poprzez obniżenie oczepu nabrzeża, remoncie wraz z odtworzeniem nawierzchni betonowej, odtworzenie narzutu, remoncie wyposażenia hydrotechnicznego. Powyższe prace nie spowodują zmiany parametrów technicznych falochronu i nabrzeża, które zostaną przywrócone do wartości pierwotnych. Nie spowodują też polepszenia parametrów akwenu portowego i toru podejściowego. Celem przedsięwzięcia jest sprawność i bezpieczeństwo żeglugi.

Urząd Morski w (…) jest zamawiającym w rozumieniu art. 42b ust. 1 pkt 2 ustawy w związku z art. 4 pkt 1 ustawy z 11 września 2019 r. – prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129, 1598, 2054 i 2269 oraz z 2022 r. poz. 25). Zamówienie publiczne zostało wszczęte 20 stycznia 2022 r., a 14 kwietnia 2022 r. podpisano umowę z wykonawcą, który przedstawił najkorzystniejszą ofertę. Obecnie zadanie pt. „(…)” znajduje się w połowie realizacji robót budowlanych.

Wątpliwość Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą kwestii, czy dla opisanego powyżej zadania, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy, można zastosować stawkę VAT 0%.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że dla usług związanych z utrzymaniem akwenów portowych oraz torów podjeściowych stosuje się stawkę podatku w wysokości 0%. Zatem, w analizowanej sprawie, czynności, które będą wykonywane na rzecz Wnioskodawcy (zamawiającego w rozumieniu ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych), polegające na utrzymaniu w należytym stanie akwenu portowego i toru podejściowego do (…), są opodatkowane stawką podatku w wysokości 0%.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz opis sprawy należy stwierdzić, że skoro jak wskazał Wnioskodawca, zadanie pn. „(…)”, polega na remoncie falochronu i nabrzeża w celu utrzymania w należytym stanie akwenu portowego i toru podejściowego do (…), to zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy, usługi związane z realizacją tego zadania są opodatkowane stawką podatku w wysokości 0%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Zainteresowanego w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).