Zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT transakcji sprzedaży Nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT oraz możliwość złożenia oś... - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.176.2023.3.DP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 7 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.176.2023.3.DP

Temat interpretacji

Zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT transakcji sprzedaży Nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT oraz możliwość złożenia oświadczenia o rezygnacji ze zwolnienia.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

28 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 16 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji sprzedaży Nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług oraz możliwości złożenia oświadczenia o rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 ustawy.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 maja 2023 r. (wpływ 30 maja 2023 r.). Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

Spółka A.

2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

Fundacja A.

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawcy posiadają interes prawny w ustaleniu konsekwencji podatkowych transakcji sprzedaży nieruchomości na gruncie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. 2022 r., poz. 931 ze zm., dalej: UVAT) oraz na gruncie przepisów ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tj. Dz. U. 2023 r., poz. 170 ze zm., dalej UPCC).

Wnioskodawca posiada prawo użytkowania wieczystego działki gruntu nr 1 o powierzchni 0,1077 ha (identyfikator działki: (…)) położonej w (…) przy ul. (…) wraz z prawem własności posadowionych na niej:

budynku biurowego (nr z ewidencji 1),

budynku transportu i łączności (nr z ewidencji 2),

budynku biurowego (nr z ewidencji 3),

budowli (plac utwardzony, podjazd do budynku, postument przed bankomat, brama wjazdowa),

dalej łącznie jako „Nieruchomość”.

Wnioskodawca planuje sprzedaż Nieruchomości na rzecz Nabywcy. Wnioskodawca i Nabywca są zarejestrowani jako czynni podatnicy podatku VAT.

Celem niniejszego wniosku jest potwierdzenie, że planowana transakcja sprzedaży Nieruchomości jest zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt. 10 UVAT. Interes prawny Wnioskodawcy polega na potwierdzeniu czy transakcja dostawy Nieruchomości będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT. Z kolei Nabywca ma interes prawny w potwierdzeniu, czy będzie zobowiązany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu nabycia Nieruchomości w przypadku zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT. Sposób opodatkowania transakcji dostawy nieruchomości w oparciu o przepisy UVAT przekłada się bowiem na opodatkowanie tego samego zdarzenia na podstawie przepisów UPCC.

Nieruchomość jest objęta Księgą Wieczystą nr (…) prowadzoną przez Sąd Rejonowy VI Wydział Ksiąg Wieczystych.

Wnioskodawca na mocy decyzji Wojewody (…) nr (…) z dnia (…) 1992 r. nabył prawo użytkowania wieczystego działki nr 1 oraz odpłatnie prawo własności posadowionych na ww. działce budynków (odpłatnie, gdyż budynki nie zostały wybudowane ze środków własnych Spółki). W treści decyzji nie wymieniono budowli (plac utwardzony, podjazd do budynku, postument przed bankomat, brama wjazdowa).

Przez nabyciem Nieruchomości pozostawała ona w Zarządzie Spółki i była wykorzystywana przez Spółkę do prowadzonej działalności (…).

Budynki biurowe (nr z ewidencji 1 i 3) oraz transportu i łączności (nr z ewidencji 2) zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych Spółki.

W przypadku Budynków biurowych (nr z ewidencji 1 i 3), zostały one wybudowane i oddane do użytku na więcej niż dwa lata przed planowaną datą sprzedaży. Wydatki poniesione przez Spółkę na ulepszenie (w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. Dz. U. 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej ustawa o CIT) każdego z tych dwóch budynków przekroczyły 30% wartości początkowej każdego z tych dwóch budynków w marcu 2002 r. Z kolei ostatnie ulepszenie każdego z tych budynków miało miejsce w kwietniu 2018 r., ale wydatki poniesione wówczas przez Spółkę nie przekroczyły 30% wartości początkowej w stosunku do któregokolwiek z tych dwóch budynków. Zatem do pierwszego ponownego zasiedlenia budynków biurowych doszło w 2002 r.

W przypadku Budynku transportu i łączności (nr z ewidencji 2), został on wybudowany i oddany do użytku na więcej niż dwa lata przed planowaną datą sprzedaży. Wnioskodawca nie ponosił w ogóle wydatków na jego ulepszenie w rozumieniu ustawy o CIT.

Nieruchomość obejmuje również budowle (plac utwardzony, podjazd do budynku, postument pod bankomat, brama wjazdowa), które nie zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych Spółki. Przedmiotowe budowle zostały wybudowane i oddane do użytku na więcej niż dwa lata przed planowaną datą sprzedaży. Podstawą określenia daty zakończenia budowli jest Oświadczenie Państwowego Inspektora Pracy nr rej. (…) z dnia (…) 2001 r. informujące o braku sprzeciwu i uwag odnośnie możliwości użytkowania adaptowanych pomieszczeń w (…) przy ul. (…). Wnioskodawca nie ponosił w ogóle wydatków na ich ulepszenie w rozumieniu ustawy o CIT.

Nieruchomość jest wykorzystywana w części do działalności gospodarczej Spółki (na potrzeby siedziby jednostek Spółki oraz bankomatu), a w pozostałej części stanowi pustostan. W przeszłości część Nieruchomości była przedmiotem umów najmu (w okresie od (…) 2009 r. do (…) 2010 r. było wynajmowane pomieszczenie zlokalizowane na 3 piętrze; w okresie od (…) 2014 r. do (…) 2019 r. było wynajmowane pomieszczenie na 2 piętrze).

Nieruchomość nie jest aktualnie obciążona umowami najmu.

W przypadku potwierdzenia, że planowana dostawa Nieruchomości korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT, Wnioskodawca i Nabywca planują złożyć zgodne oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 UVAT, tj. oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT i wyborze opcji opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części. W nawiązaniu do art. 43 ust. 10 UVAT Wnioskodawca i Nabywca zamierzają złożyć ww. oświadczenie w akcie notarialnym, do zawarcia którego dojdzie w związku z dostawą Nieruchomości. Stosownie do art. 43 ust. 11 UVAT oświadczenie będzie zawierać:

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy,

adres budynku, budowli lub ich części.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Nabywca prowadzi działalność gospodarczą w charakterze podatnika VAT czynnego m.in. w zakresie usług wirtualnego biura lub wynajmu nieruchomości na rzecz przedsiębiorców do celów innych niż mieszkalne, w szczególności w zakresie wynajmu powierzchni biurowych. Nabywca zamierza wykorzystywać w przyszłości 100% powierzchni Nieruchomości do celów prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie usług wirtualnego biura lub wynajmu nieruchomości.

Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług (oznaczone we wniosku nr 1)

Czy sprzedaż Nieruchomości będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT i co za tym idzie, Wnioskodawca i Nabywca będą mogli złożyć oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 UVAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Według Wnioskodawców, sprzedaż Nieruchomości będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT w związku z czym Wnioskodawca i Nabywca będą mieli prawo do złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 UVAT i wyboru opcji opodatkowania dostawy Nieruchomości podatkiem VAT.

Uzasadnienie Państwa stanowiska

Zgodnie z art. 5 ust. 1 UVAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów, za którą - zgodnie z art. 7 UVAT - uważa się przeniesienie do rozporządzania towarami, jak właściciel. Pod pojęciem towaru ustawodawca w art. 2 pkt 6 UVAT wskazał rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. W przypadku obrotu nieruchomościami, budynki i budowle są rzeczami. W konsekwencji sprzedaż nieruchomości jest w świetle przywołanych przepisów uznawana za odpłatną dostawę towarów.

Co do zasady, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 23% (na mocy art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 i art. 146aa ust. 1 pkt 1 UVAT). Przy czym, zarówno w treści ustawy jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub całkowite zwolnienie od podatku.

Na gruncie zdarzenia przyszłego, będącego przedmiotem niniejszego wniosku, szczególne znaczenie mają regulacje zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT i pkt 10a UVAT, w których ustawodawca przewidział zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości spełniających określone w tych przepisach warunki. Jednocześnie należy podkreślić, że zgodnie z art. 29a ust. 8 UVAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie - według art. 2 pkt 14 UVAT - rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.wybudowaniu lub

b.ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT, stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich nastąpiło pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Dla porządku należy wskazać, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10a UVAT. Należy nadmienić również, że dla dostawy nieruchomości, które nie spełniają przesłanek do objęcia ich zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT lub 10a UVAT ustawodawca przewidział możliwość zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 UVAT.

Ustawodawca przewidział również możliwość rezygnacji ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dostawy nieruchomości objętej zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT. Zgodnie z art. 43 ust. 10 UVAT, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni,

2.złożą:

a.przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub

b.w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów

- zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 11 UVAT oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 UVAT, musi również zawierać:

1.imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy,

2.planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części – w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a,

3.adres budynku, budowli lub ich części.

Przenosząc powyższe na analizowane we wniosku zdarzenie przyszłe, wskazać należy, że dla oceny zasad opodatkowania przyszłej dostawy Nieruchomości kluczowe jest określenie, czy w stosunku do Nieruchomości nastąpiło pierwsze zasiedlenie, a jeśli tak, to czy od momentu pierwszego zasiedlenia upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego, wszystkie budynki i budowle posadowione na działce nr 1 zostały zasiedlone na więcej niż dwa lata przed planowaną dostawą. Minął zatem wymagany do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT, okres dwóch lat pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części.

Budynki biurowe (nr z ewidencji 1 i 3) były ulepszone w stopniu przekraczającym 30% ich wartość początkowej w 2002 r. (doszło zatem do ich ponownego pierwszego zasiedlenia). Natomiast ostatnie ulepszenie dotyczące Budynków biurowych (nr z ewidencji 1 i 3) zostało dokonane w 2018 r. i po tym okresie budynki te nadal były wykorzystywane przez okres co najmniej dwóch lat do działalność gospodarczej Spółki.

W stosunku do Budynku transportu i łączności (nr z ewidencji 2) oraz budowli Wnioskodawca nie dokonywał w ogóle wydatków na ich ulepszenie w rozumieniu ustawy o CIT. Zatem zostały one również zasiedlone na więcej niż 2 lata przed planowaną sprzedażą.

Mając na uwadze powyższe, dostawa Nieruchomości będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT. Wnioskodawca i Nabywca, po spełnieniu określonych przepisami UVAT warunków, będą mieć prawo do rezygnacji z tego zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 10 UVAT.

Z uwagi na fakt, że dostawa Nieruchomości będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT, analiza zwolnienia tej dostawy wynikająca z przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10a UVAT i 43 ust. 1 pkt 2 UVAT jest bezzasadna.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług definiuje ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwana dalej „ustawą”.

Art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

6) oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7) zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.):

Nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy, nieruchomość (zarówno zabudowana jak i niezabudowana), będąc rzeczą, spełnia zawartą w tym przepisie definicję towaru, a jej zbycie jest traktowane jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Tym samym, sprzedaż nieruchomości jest kwalifikowana jako odpłatna dostawa towarów.

Czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, może korzystać ze zwolnienia od podatku. Warunki stosowania zwolnień zawarte zostały zarówno w ustawie, jak i przepisach wykonawczych.

Art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Art. 2 pkt 14 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu – rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich doszło do pierwszego zasiedlenia, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania, w tym używania na potrzeby własnej działalności.

Art. 43 ust. 10 ustawy:

Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1)są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2)złożą:

a)przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub

b)w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów

- zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Art. 43 ust. 11 ustawy:

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1)imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2)planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części - w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a;

3)adres budynku, budowli lub ich części.

W przypadku budynków lub budowli niespełniających przesłanek do zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, możliwe jest – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia, o którym stanowi art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jeśli natomiast nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku dla dostawy budynków, budowli lub ich części na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a oraz pkt 2 stanie się bezzasadne.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Co do zasady zatem, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki/budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca posiada prawo użytkowania wieczystego działki nr (…), położonej w (…) przy ul. (…), z prawem własności posadowionych na niej budynków i budowli. Wnioskodawca planuje sprzedaż Nieruchomości na rzecz Nabywcy.

Państwa wątpliwości dotyczą zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji sprzedaży Nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy oraz możliwości rezygnacji ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy.

Aby ustalić, czy w analizowanej sprawie dla dostawy Nieruchomości znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług, należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy i kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynków i budowli, posadowionych na działce nr 1.

Na działce znajdują się:

-dwa budynki biurowe (nr z ewidencji 1 i 3), wybudowane i oddane do użytku na więcej niż dwa lata przed planowaną datą sprzedaży, budynki zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych Spółki – Wnioskodawca poniósł wydatki na ich ulepszenie (w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych):

w marcu 2002 r. - które przekroczyły 30% wartości początkowej każdego z tych dwóch budynków,

w kwietniu 2018 r. – które nie przekroczyły 30% wartości początkowej każdego z tych dwóch budynków,

-        budynek transportu i łączności (nr z ewidencji 2), wybudowany i oddany do użytku na więcej niż dwa lata przed planowaną datą sprzedaży, budynek został wprowadzony do ewidencji środków trwałych Spółki – Wnioskodawca nie ponosił w ogóle wydatków na jego ulepszenie w rozumieniu ustawy o CIT;

-budowle (plac utwardzony, podjazd do budynku, postument pod bankomat, brama wjazdowa), wybudowane i oddane do użytku na więcej niż dwa lata przed planowaną datą sprzedaży – Wnioskodawca nie ponosił w ogóle wydatków na ich ulepszenie w rozumieniu ustawy o CIT.

Nieruchomość jest wykorzystywana w części do działalności gospodarczej Spółki, a w przeszłości jej część była wynajmowana (w latach 2009-2010 oraz 2014-2019).

A zatem w przypadku każdego budynku i budowli posadowionych na Nieruchomości, doszło do pierwszego zasiedlenia (w tym także ponownego pierwszego zasiedlenia w przypadku budynków biurowych), a pomiędzy nim a planowaną dostawą upłynął już okres dłuższy niż 2 lata. Zatem dla dostawy budynków i budowli posadowionych na Nieruchomości zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. W konsekwencji, ze zwolnienia będzie również korzystała dostawa prawa wieczystego użytkowania gruntu, na którym ww. budynki i budowle są posadowione, zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy.

Natomiast rozpatrywanie zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a i pkt 2 ustawy stało się bezzasadne.

Zwolnienie od podatku, określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, jest fakultatywne i po spełnieniu warunków wynikających z art. 43 ust. 10 w zw. z art. 43 ust. 11 ustawy, będą Państwo mieli możliwość rezygnacji ze zwolnienia i wyboru opodatkowania planowanej dostawy Nieruchomości.

Wskazali Państwo we wniosku, że zarówno Wnioskodawca, jak i Nabywca są zarejestrowani jako podatnicy VAT.

Zatem, jeśli strony transakcji złożą przed dniem transakcji do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla Nabywcy wspólne oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia z VAT lub zawrą je w umowie przenoszącej własność zawartej w formie aktu notarialnego, wówczas dostawa Nieruchomości w ramach transakcji będzie podlegała opodatkowaniu według właściwej stawki VAT.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu podatku od towarów i usług. W zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

Spółka A. (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz.