Dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na inwestycję. - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4012.172.2023.3.AW

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 21 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.172.2023.3.AW

Temat interpretacji

Dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na inwestycję.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 25 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na inwestycję pn. „(...)”, wpłynął 27 kwietnia 2023 r.

Wniosek został uzupełniony pismem z 12 czerwca 2023 r. (data wpływu: 16 czerwca 2023 r.), które stanowiło odpowiedź na wezwanie z 6 czerwca 2023 r

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie uzupełniony pismem z 16 czerwca 2023 r.)

Gmina (...) będzie realizować projekt pn. „(...)” mający na celu wsparcie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich, współfinansowana jest ze środków Unii Europejskiej w ramach poddziałania „(...)” działania „(...)” Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Celem realizacji operacji jest wzmocnienie konkurencyjności obszaru Lokalna Strategia Rozwoju (LSR) oraz rozwój infrastruktury rekreacyjnej, poprzez przebudowę infrastruktury rekreacyjnej - miejsc odpoczynku rodzinnego w Gminie (...), polegającej na przebudowie placów zabaw w sołectwach (...).

Zakres operacji obejmuje przebudowę infrastruktury rekreacyjnej:

1)przebudowę placu zabaw przy Szkole Podstawowej w (...) (ul.(...)), polegającą na:

- zabudowie 2 tablic,

- zabudowie zabawki typu „głuchy telefon”,

- zabudowie 2 urządzeń dla szkół – ogródka meteorologicznego,

- zabudowie ławek wolnostojących - ławek parkowych,

- zabudowie siedzisk na konstrukcji betonowej,

- zagospodarowaniu zielenią wokół tężni wraz z regeneracją trawnika.

2)przebudowę placu zabaw przy Gminnym Przedszkolu Publicznym w (...) przy ul. (…), polegającą na:

- zabudowie zabawki typu „panel sensoryczny”,

- demontażu istniejącej i wykonanie nowej bezpiecznej strefy Bezpieczeństwa wokół urządzenia placu zabaw.

3)przebudowę placu zabaw przy Gminnym Przedszkolu Publicznym w (…) przy ul. (…), polegającą na:

- zabudowie zabawki typu „krzywe zwierciadło”,

- demontażu istniejącej i wykonanie nowej bezpiecznej strefy bezpieczeństwa wokół urządzenia placu zabaw.

4)przebudowę placu zabaw przy Gminnym Przedszkolu Publicznym w (…) przy ul. (…), polegającą na:

- zabudowie zabawki typu „kalejdoskop”,

- demontażu istniejącej i wykonanie nowej bezpiecznej strefy bezpieczeństwa wokół urządzenia placu zabaw.

5)przebudowę placu zabaw przy Gminnym Przedszkolu Publicznym w (…) przy ul. (…), polegającą na:

- zabudowie bujaka sprężynowego,

- zabudowie huśtawki typu bocianie gniazdo,

- zabudowie piaskownicy,

- zabudowie zabawki typu „koło optyczne z napędem”.

6)zamieszczona będzie bezpośrednio w pobliżu placu zabaw przy Szkole Podstawowej w (...) (w centrum Gminy) tablica informująca grupy defaworyzowane o wsparciu oferowanym przez instytucje Powiatowego Urzędu Pracy w (…) i Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w (...) (m.in. z ofertami pracy oraz informacjami o planowanych szkoleniach dla osób bezrobotnych i nieaktywnych zawodowo).

Z przebudowanej infrastruktury rekreacyjnej będą korzystać w szczególności mieszkańcy Gminy (...), która będzie darmowa i ogólnodostępna.

Działki, na których usytuowane są przebudowywane infrastruktury rekreacyjne - place zabaw, są własnością Gminy (...).

Gmina (...) jest czynnym podatnikiem, zarejestrowanym we właściwym urzędzie skarbowym. Z dniem 1 stycznia 2017 r. dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT wraz z podległymi jednostkami budżetowymi oraz zakładem budżetowym i jako podatnik składa stosowne deklaracje rozliczeniowe dla potrzeb podatku od towarów i usług. Gmina jako podmiot prawa publicznego zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2021 r., poz. 1372 ze zm.) realizuje zarówno zadania własne przewidziane ustawą o samorządzie gminnym - czynności nie stanowiące działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, jak i zadania wynikające z zawartych umów cywilnoprawnych, czyli czynności będące działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach projektu wystawione zostaną na Gminę (...), a realizacja zadania nie przyczyni się do generowania żadnych przychodów zarówno na etapie prowadzenia inwestycji, jak i w przyszłości.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:

Nabywane towary w ramach realizacji opisanego we wniosku zadania inwestycyjnego pn. „(…)” nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Nabywane usługi w ramach realizacji opisanego we wniosku zadania inwestycyjnego pn. „(…)” nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Efekty zadania inwestycyjnego pn. „(...)” nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Z 2022 r. poz. 931).

Pytanie

Czy w odniesieniu do wydatków poniesionych na opisaną inwestycję gmina będzie miała możliwość odliczenia podatku naliczonego od kwoty podatku należnego na mocy obowiązujących przepisów?

Państwa stanowisko w sprawie

Gmina (...) realizując projekt „(...)” stoi na stanowisku, że nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku VAT określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Prawo powyższe przysługuje, gdy spełnione zostaną ustawowe warunki, tj:

-odliczenia dokonuje podatnik VAT,

-towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z analizy powyższego przepisu wynika, że w omawianym przypadku tj. realizacji projektu „(…)”, Gmina (...) nie występuje w charakterze podatnika, bowiem projekt ma realizować zadanie własne przewidziane art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, tj. zadanie własne obejmujące sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Powstała infrastruktura pozostanie własnością gminy i jako ogólnodostępna będzie nieodpłatnie służyć społeczności lokalnej. Zatem przesłanka dotycząca wykorzystania zakupu towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych nie będzie spełniona, a tym samym Gminie (...) nic będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego od kwoty podatku należnego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

W przepisie tym wskazano, że

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy,

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy,

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wynika z art. 15 ust. 2 ustawy,

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy,

nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 40),

gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym,

do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 10 tej ustawy,

zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że będą Państwo realizować zadanie pn. „(…)” W ramach zadań własnych mają Państwo zamiar przebudować infrastrukturę rekreacyjną w sołectwach (...). Powstała infrastruktura pozostanie Państwa własnością i jako ogólnodostępna będzie nieodpłatnie służyć społeczności lokalnej. Nabywane towary i usługi w ramach realizacji opisanego we wniosku zadania inwestycyjnego nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Dodatkowo wskazujecie Państwo, że efekty zadania inwestycyjnego nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Ponadto jesteście Państwo czynnym podatnikiem, zarejestrowanym we właściwym urzędzie skarbowym. Z dniem 1 stycznia 2017 r. dokonaliście Państwo centralizacji rozliczeń podatku VAT wraz z podległymi jednostkami budżetowymi oraz zakładem budżetowym i jako podatnik składacie Państwo stosowne deklaracje rozliczeniowe dla potrzeb podatku od towarów i usług.

Państwa wątpliwości dotyczą braku prawa do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków poniesionych na opisaną inwestycję pn. „(...)”.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę treść przywołanych przepisów, w kontekście przedstawionego opisu sprawy oraz Państwa stanowiska należy stwierdzić, że nie będą Państwo uprawnieni w trybie art. 86 ust. 1 ustawy, do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków poniesionych na opisaną inwestycję pn. „(...)”. Przesłanka dotycząca wykorzystania zakupu towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych nie będzie spełniona, ponieważ jak wskazali Państwo w opisie sprawy, Powstała infrastruktura pozostanie Państwa własnością i jako ogólnodostępna będzie nieodpłatnie służyć społeczności lokalnej. Ponadto, co wynika z opisu sprawy, planowana inwestycja stanowi zadanie własne i nie występujecie Państwo w charakterze podatnika przy jej realizacji.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), ul. (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi

(t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu),  na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.