Do czynności wykonywanych na rzecz Powiatowego Inspektoratu Weterynarii, po zawarciu umowy, będących konsekwencją decyzji administracyjnej wyznaczając... - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.17.2023.1.DS

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 29 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.17.2023.1.DS

Temat interpretacji

Do czynności wykonywanych na rzecz Powiatowego Inspektoratu Weterynarii, po zawarciu umowy, będących konsekwencją decyzji administracyjnej wyznaczającej wykonawcę tych czynności, nie znajdzie zastosowania art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy, wykonywanych czynności na rzecz Powiatowego Inspektoratu Weterynarii.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Prowadzą Państwo działalność gospodarczą w formie Gabinetu (…). Są Państwo podatnikami podatku VAT. Wykonują Państwo usługi weterynaryjne.

Właściciele Gabinetu to lekarze weterynarii i dodatkowo zatrudniają Państwo na umowie o pracę dwóch lekarzy weterynarii.

Oprócz usług weterynaryjnych świadczonych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej chcieliby Państwo podpisać umowę z Powiatowym Inspektorem Weterynarii (…) na świadczenie usług na ich rzecz.

Zakres zadań oraz organizację inspekcji określa ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1482 ze zm.).

Powiatowy Lekarz Weterynarii z przyczyn finansowych i organizacyjnych nie jest w stanie wykonać ustawowych zadań Inspekcji, dlatego wyznacza lekarzy weterynarii na czas określony do wykonywania czynności, o których mowa w art. 16 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej (wyznaczeni lekarze weterynarii nie są pracownikami Inspekcji).

Zakres czynności które mieliby Państwo wykonywać na rzecz Inspekcji to:

1)szczepienia ochronne lub badania rozpoznawcze;

2)sprawowanie nadzoru nad miejscami gromadzenia, skupu lub sprzedaży zwierząt, targowiskami oraz wystawami, pokazami lub konkursami zwierząt;

3)badanie zwierząt umieszczanych na rynku, przeznaczonych do wywozu oraz wystawianie świadectw zdrowia;

4)sprawowanie nadzoru nad ubojem zwierząt gospodarskich kopytnych, drobiu, w tym badanie przedubojowe i poubojowe, ocena mięsa i nadzór nad przestrzeganiem przepisów o ochronie zwierząt w trakcie uboju w warunkach fermowych;

5)badanie mięsa zwierząt łownych;

6)badanie laboratoryjne mięsa na obecność włośni;

7)przeprowadzanie kontroli urzędowych w ramach zwalczania chorób zakaźnych zwierząt;

8)czynności pomocnicze przy wykonywaniu przez lekarza weterynarii:

a)badań klinicznych zwierząt,

b)ochronnych szczepień i badań rozpoznawczych,

c)pobierania próbek do badań,

d)sekcji zwłok zwierzęcych;

9)czynności pomocnicze mające na celu poskramianie świń wykonywane w ramach programu zwalczania choroby Aujeszkyego u świń, ustanowionego na podstawie art. 57 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt.

Wykonywanie ww. czynności odbywać się będzie zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa w tym zakresie.

Powiatowy lekarz zawrze z Państwem i Państwa pracownikami umowy na czas określony, tj. od 1 kwietnia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. Umowa określać będzie: zakres, termin i miejsce wykonywania tych czynności, dodatkowo imię i nazwisko wyznaczonego lekarza weterynarii, świadczącego usługi weterynaryjne w ramach zakładu leczniczego dla zwierząt, wysokość wynagrodzenia i płatność. Wyznaczenie pracowników Państwa Gabinetu do wykonywania powierzonych – zleconych czynności przez Powiatowego Lekarza Weterynarii, nastąpiło po uzyskaniu zgody jako kierownika Zakładu leczniczego.

W umowie będzie:

·zleceniodawcą jest Powiatowy Lekarz Weterynarii,

·zleceniobiorcą – Gabinet (…).

Umowa zostanie zawarta w następstwie decyzji administracyjnej. Miejsce, sposób, terminy i szczegółowy zakres czynności określa Powiatowy Lekarz Weterynarii lub pracownik PIW upoważniony przez niego w formie pisemnego zlecenia stanowiącego załącznik do umowy.

Za wykonywanie czynności – badania zwierząt umieszczanych na rynku, przeznaczonych do wywozu oraz wystawianie świadectw zdrowia, Gabinet (…) będzie pobierał opłaty określone przepisami rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 15 grudnia 2006 r. Opłaty te będą Państwo pobierać w gotówce i następnie przekazywać w określonych terminach na odpowiedni rachunek PIW (…).

Za wykonywanie czynności stanowiących przedmiot umowy Państwa Gabinet (…) będzie otrzymywał wynagrodzenie w wysokości określonej przepisami rozporządzenia ministra Rozwoju Wsi z dnia 2 sierpnia 2004 r. w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez Lekarzy Weterynarii i osoby wyznaczone przez Powiatowego Lekarza Weterynarii.

Wynagrodzenie będzie wypłacone na podstawie złożonego zleceniodawcy przez Państwa zestawienia z wykonywanych czynności oraz faktur. Wypłata będzie dokonywana na rachunek zleceniobiorcy po przedłożeniu stosownej dokumentacji.

Czynności wymienione w art. 16 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej wykonywane przez Państwa Gabinet na rzecz Inspekcji Weterynaryjnej będą również dokonywane w formie zestawień i faktur, sporządzonych przez Państwa i Państwa pracowników, a wynagrodzenie będzie wypłacone na rachunek Gabinetu Weterynaryjnego.

Pytanie

Czy wykonywanie czynności (art. 16 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej) przez Państwa Gabinet i Państwa pracowników – lekarzy weterynarii (niebędących pracownikiem Inspekcji Weterynaryjnej) na rzecz Powiatowego Inspektoratu Weterynarii, po zawarciu umowy, będące konsekwencją decyzji administracyjnej wyznaczającej wykonawcę tych czynności, zgodnie z art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa Gabinet (…), prowadzi własną działalność gospodarczą. Właścicielami Gabinetu są lekarze weterynarii, na umowie o pracę zatrudniają Państwo dwóch lekarzy weterynarii (łącznie jest w Państwa gabinecie 4 lekarzy weterynarii).

Dodatkowo chcieliby Państwo, aby Państwa Gabinet wykonywał na zlecenie Państwowej Inspekcji Weterynaryjnej (żaden z Państwa lekarzy weterynarii nie będzie pracownikiem PIW) – pod nadzorem i w imieniu Inspekcji, czynności o których mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej.

Pomiędzy Państwa Gabinetem (lekarzem weterynarii) a Powiatowym Lekarzem Weterynarii zostanie zawarta umowa zawierająca elementy, o których mowa w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Państwa zdaniem, czynności o których mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej wykonywane przez lekarzy weterynarii (działających na zlecenie i w imieniu Inspekcji Weterynaryjnej), którzy nie są pracownikami Inspekcji, zgodnie z art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wykonywane przez Państwa Gabinet na rzecz Powiatowego Inspektoratu Weterynarii czynności nie stanowią samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem będą Państwo związani umową ze zlecającym wykonanie czynności, o których mowa w art. 16 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej, co do warunków wykonywania tych czynności.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Co do zasady usługa podlega opodatkowaniu tylko wówczas gdy ma charakter odpłatny. Ponadto usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść (choćby potencjalną).

W oparciu o art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2629 ze zm.):

Organami Inspekcji są: powiatowy lekarz weterynarii, jako kierownik powiatowej inspekcji weterynaryjnej wchodzącej w skład niezespolonej administracji rządowej.

Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej:

Jeżeli powiatowy lekarz weterynarii z przyczyn finansowych lub organizacyjnych nie jest w stanie wykonać ustawowych zadań Inspekcji, może wyznaczać na czas określony lekarzy weterynarii niebędących pracownikami Inspekcji, w tym lekarzy weterynarii świadczących usługi weterynaryjne w ramach zakładu leczniczego dla zwierząt, do:

a)szczepień ochronnych lub badań rozpoznawczych,

b)sprawowania nadzoru nad miejscami gromadzenia, skupu lub sprzedaży zwierząt, targowiskami oraz wystawami, pokazami lub konkursami zwierząt,

c)badania zwierząt umieszczanych na rynku, przeznaczonych do wywozu oraz wystawiania świadectw zdrowia,

d)sprawowania nadzoru nad ubojem zwierząt gospodarskich kopytnych, drobiu, zajęczaków i zwierząt dzikich utrzymywanych w warunkach fermowych, o których mowa w ust. 1.2-1.4 i 1.6 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającego szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego (Dz. Urz. UE L 139 z 30.04.2004, str. 55, z późn. zm.10) – Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 45, str. 14), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 853/2004”, w tym badania dobrostanu zwierząt po ich przybyciu do rzeźni, badania przedubojowego i poubojowego, oceny mięsa i nadzoru nad przestrzeganiem w czasie uboju przepisów o ochronie zwierząt,

e)badania mięsa zwierząt łownych,

f)sprawowania nadzoru nad rozbiorem, przetwórstwem lub przechowywaniem mięsa i wystawiania wymaganych świadectw zdrowia,

g)sprawowania nadzoru nad punktami odbioru mleka, przetwórstwem mleka oraz przechowywaniem produktów mleczarskich i wystawiania wymaganych świadectw zdrowia,

h)sprawowania nadzoru nad wyładowywaniem ze statków rybackich, w tym statków chłodni, statków zamrażalni i statków przetwórni, produktów rybołówstwa, nad obróbką, przetwórstwem i przechowywaniem tych produktów oraz ślimaków i żab, a także wystawiania wymaganych świadectw zdrowia,

i)sprawowania nadzoru nad przetwórstwem i przechowywaniem jaj konsumpcyjnych i produktów jajecznych oraz wystawiania wymaganych świadectw zdrowia,

j)pobierania próbek do badań w zakresie:

-bezpieczeństwa żywności,

-innym niż określony w tiret pierwszym,

k)sprawowania nadzoru nad sprzedażą bezpośrednią,

l)badania laboratoryjnego mięsa na obecność włośni,

m)prowadzenia kontroli urzędowych w ramach zwalczania chorób zakaźnych zwierząt,

n)kontroli pasz, produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego lub produktów pochodnych, przeznaczonych do wywozu oraz wystawiania wymaganych świadectw zdrowia.

Według art. 16 ust. 2 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej:

Wyznaczenie do wykonania czynności, o którym mowa w ust. 1, następuje w drodze decyzji administracyjnej powiatowego lekarza weterynarii określającej rodzaj i zakres czynności przekazanych do wykonania.

Na mocy art. 16 ust. 2a ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej:

W przypadku wyznaczenia lekarza weterynarii świadczącego usługi weterynaryjne w ramach zakładu leczniczego dla zwierząt do wykonywania czynności określonych w ust. 1, wyznaczenie tego lekarza weterynarii następuje po uzyskaniu zgody kierownika zakładu leczniczego dla zwierząt, w ramach którego lekarz ten świadczy usługi weterynaryjne.

Na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej:

Wykonywanie czynności, o których mowa w ust. 1, następuje po zawarciu przez powiatowego lekarza weterynarii umowy z:

1)osobami, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, w ramach prowadzonej przez te osoby pozarolniczej działalności gospodarczej lub

2)osobami, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, poza prowadzoną przez te osoby pozarolniczą działalnością gospodarczą, lub

3)osobami, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, w przypadku, w którym nie prowadzą one działalności gospodarczej, lub

4)podmiotem prowadzącym zakład leczniczy dla zwierząt - w przypadku wyznaczenia lekarzy weterynarii świadczących usługi weterynaryjne w ramach zakładu leczniczego dla zwierząt

– określającej zakres, terminy i miejsce wykonywania tych czynności, wysokość wynagrodzenia za ich wykonanie oraz termin płatności.

Zgodnie z art. 16 ust. 6 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej:

Minister właściwy do spraw rolnictwa, po zasięgnięciu opinii Głównego Lekarza Weterynarii oraz Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej, określi, w drodze rozporządzenia:

1)zakres czynności wykonywanych przez osoby, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. c, oraz kwalifikacje tych osób,

2)warunki i wysokość wynagrodzenia za wykonywanie czynności, o których mowa w ust. 1

– mając na względzie zapewnienie odpowiedniego poziomu i jakości wykonywanych czynności.

Ponadto w art. 12 ust. 4 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej wskazano, że:

Lekarzom weterynarii i innym osobom niebędącym pracownikami Inspekcji, wykonującym czynności związane ze zwalczaniem chorób zakaźnych zwierząt, w tym chorób odzwierzęcych, przysługuje wynagrodzenie w wysokości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 16 ust. 6 pkt 2.

W myśl § 1 ust. 1 rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 10 sierpnia 2022 r. w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii (Dz. U. z 2022 r. poz. 1684):

Lekarzom weterynarii niebędącym pracownikami powiatowego inspektoratu weterynarii oraz lekarzom weterynarii niebędącym pracownikami Inspekcji Weterynaryjnej, wyznaczonym przez powiatowego lekarza weterynarii, a także podmiotom prowadzącym zakład leczniczy dla zwierząt, z którymi została zawarta umowa, o której mowa w art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej, zwanej dalej „ustawą”, za wykonywanie czynności wymienionych w art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy przysługuje wynagrodzenie w wysokości ustalonej według stawek określonych w załączniku do rozporządzenia, a w przypadku wykonywania czynności niewymienionych w tym załączniku – w wysokości 68 zł za pierwszą rozpoczętą godzinę pracy oraz 17 zł za każde kolejne rozpoczęte 15 minut pracy, z tym że gdy te czynności są wykonywane:

1)między godzinami 22.00 a 6.00 – wynagrodzenie jest podwyższane o 15%;

2)w dni ustawowo wolne od pracy i soboty – wynagrodzenie jest podwyższane o 20%.

W świetle § 1 ust. 2 ww. rozporządzenia:

Lekarzom weterynarii, o których mowa w ust. 1, przysługuje zwrot udokumentowanych kosztów użytych w związku z wykonywaniem czynności wymienionych w art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a-c oraz j ustawy produktów leczniczych weterynaryjnych i wyrobów medycznych.

Należy zauważyć, że w oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy:

Za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Z cytowanego wyżej przepisu art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy wynika, że dla uznania, że określone czynności wykonywane przez osobę fizyczną nie stanowią samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej i tym samym pozostają poza regulacjami ustawy, istotne jest łączne spełnienie wszystkich elementów wymienionych w tym przepisie, tj. związanie zleceniobiorcy ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym a wykonującym zlecane czynności co do warunków:

·wykonywania tych czynności,

·wynagrodzenia, oraz

·odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Definicja działalności gospodarczej zawarta w art. 15 ust. 2 ustawy ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzą Państwo działalność gospodarczą w formie Gabinetu (…). Są Państwo podatnikami podatku VAT. Wykonują Państwo usługi weterynaryjne. Właściciele Gabinetu to lekarze weterynarii i dodatkowo zatrudniają Państwo na umowie o pracę dwóch lekarzy weterynarii. Oprócz usług weterynaryjnych świadczonych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej chcieliby Państwo podpisać umowę z Powiatowym Inspektorem Weterynarii na świadczenie usług na ich rzecz. Powiatowy lekarz zawrze z Państwem i Państwa pracownikami umowy na czas określony. Umowa określać będzie: zakres, termin i miejsce wykonywania tych czynności, dodatkowo imię i nazwisko wyznaczonego lekarza weterynarii, świadczącego usługi weterynaryjne w ramach zakładu leczniczego dla zwierząt, wysokość wynagrodzenia i płatność. Wyznaczenie pracowników Państwa Gabinetu do wykonywania powierzonych – zleconych czynności przez Powiatowego Lekarza Weterynarii, nastąpiło po uzyskaniu zgody jako kierownika Zakładu leczniczego. W umowie będzie:

·zleceniodawcą jest Powiatowy Lekarz Weterynarii,

·zleceniobiorcą – Gabinet (…).

Za wykonywanie czynności stanowiących przedmiot umowy Państwa Gabinet Weterynaryjny będzie otrzymywał wynagrodzenie w wysokości określonej przepisami rozporządzenia ministra Rozwoju Wsi w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez Lekarzy Weterynarii i osoby wyznaczone przez Powiatowego Lekarza Weterynarii. Wynagrodzenie będzie wypłacone na podstawie złożonego zleceniodawcy przez Państwa zestawienia z wykonywanych czynności oraz faktur. Wypłata będzie dokonywana na rachunek zleceniobiorcy po przedłożeniu stosownej dokumentacji.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy wykonywanie czynności przez Państwa Gabinet na rzecz Powiatowego Inspektoratu Weterynarii – zgodnie z art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy – nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Prowadzą Państwo Gabinet Weterynaryjny w formie spółki jawnej. Świadczą Państwo usługi weterynaryjne, a zatem są Państwo podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącym działalność gospodarczą zdefiniowaną w art. 15 ust. 2 ustawy.

Okoliczności opisane we wniosku, a także obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa pozwalają uznać, że wykonywane przez Państwa, tj. Gabinet Weterynaryjny czynności zlecone przez Powiatowego Lekarza Weterynarii będą stanowić usługi, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, wykonywane przez Państwa (Spółkę) w ramach działalności gospodarczej.

W Państwa sprawie nie może mieć zastosowania art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy, ponieważ przepis ten odnosi się do osób fizycznych. W analizowanym przypadku podatnikiem podatku VAT jest spółka jawna, a nie jej właściciele i zatrudnieni na umowie o pracę lekarze weterynarii.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Państwo jako spółka jawna zamierzają zawrzeć z Powiatowym Inspektoratem Weterynarii umowę, a zatem to Państwo (Spółka) wyrażą zgodę na przeprowadzenie przez wyznaczonych pracowników Spółki czynności wyznaczonych przez Powiatowego Lekarza Weterynarii. Za wykonywanie ww. czynności Państwa Gabinet Weterynaryjny będzie otrzymywał wynagrodzenie. W rezultacie Państwo (Spółka) jako podmiot leczniczy – w okolicznościach opisanych we wniosku – wykonując czynności zlecone przez Powiatowego Lekarza Weterynarii, będą działać jako podatnik VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Zatem odpłatne świadczenie usług, polegające na wykonywaniu ustawowych zadań Inspekcji Weterynaryjnej, będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, do wykonywanych przez Państwa Gabinet (w tym Państwa pracowników) czynności na rzecz Powiatowego Inspektoratu Weterynarii, po zawarciu umowy, będących konsekwencją decyzji administracyjnej wyznaczającej wykonawcę tych czynności, nie znajdzie zastosowania art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy.

Tym samym, Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).