Zastosowanie stawki VAT 0% przewidzianej dla eksportu towarów, na podstawie posiadanych dokumentów dotyczących transakcji z 30 czerwca 2022 r. oraz z ... - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.148.2023.2.GK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 3 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.148.2023.2.GK

Temat interpretacji

Zastosowanie stawki VAT 0% przewidzianej dla eksportu towarów, na podstawie posiadanych dokumentów dotyczących transakcji z 30 czerwca 2022 r. oraz z 4 listopada 2022 r.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe – w zakresie zastosowania stawki VAT 0% przewidzianej dla eksportu towarów, na podstawie posiadanych dokumentów dotyczących transakcji z 30 czerwca 2022 r.
  • nieprawidłowe - w zakresie zastosowania stawki VAT 0% przewidzianej dla eksportu towarów, na podstawie posiadanych dokumentów dotyczących transakcji z 4 listopada 2022 r.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 kwietnia 2023 r., wpłynął Państwa wniosek z 28 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do zastosowania stawki VAT 0% przewidzianej dla eksportu towarów, na podstawie posiadanych dokumentów. Uzupełnialiście go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 31 maja 2023 r. (data wpływu 2 czerwca 2023 r.) Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Sprzedaliście Państwo środki transportu poza teren Unii Europejskiej odprawa została dokonana w Belgii w porcie (…). Firma odprawiająca nie dostarczyła dokumentu IE-599, który jest podstawą do zastosowania stawki 0%, ponieważ w ich urzędach taki dokument nie jest wystawiany. Posiadają Państwo dokument EX wystawiony przez Urząd Celny w Belgii oraz dokument stwierdzający przewóz do miejsca przeznaczenia poza Unią, który otrzymaliście od firmy belgijskiej, która jest odpowiedzialna za wystawienie dokumentu EX. W drugim przypadku posiadacie dokument/kserokopię/rejestracji środka transportu w państwie poza terenem Unii Europejskiej.

Według Urzędu Celnego w Belgii są to wystarczające dokumenty potwierdzające wywóz poza teren Unii Europejskiej.

W uzupełnieniu wniosku wskazaliście Państwo, że jesteście Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT od dnia 13 grudnia 1998 r. Transakcja stanowiła eksport towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 ustawy. Przedmiotem dostawy były używane środki transportu. Prawo do rozporządzania towarem jak właściciel na odbiorcę przenieśliście Państwo w momencie wystawienia faktury sprzedaży oraz zapłaty za towar.

Towar został wywieziony z Polski w wyniku sprzedaży przez nabywcę z kraju trzeciego. W transakcji uczestniczyły 2 podmioty. Jeden podmiot pochodził z Azerbejdżanu, drugi podmiot pochodził z Dubaju.

Pierwsza transakcja miała miejsce 30 czerwca 2022 r., druga transakcja miała miejsce 4 listopada 2022 r., dostawa nastąpiła w miejscu prowadzenia działalności. Towar został odebrany przez nabywcę i własnym transportem wywieziony do kraju trzeciego.

Z informacji nabywcy transakcji z dnia 30 czerwca 2022 r. (wskazany przez Państwa rok 2011 uznano za oczywistą omyłkę pisarską) wynika, że procedura celna wszczęta została w Belgii w (…). Z informacji nabywcy z dnia 4 listopada 2022 r. wynika, że procedura celna rozpoczęta została na Litwie. Odnośnie zakończenia procedury celnej nie macie Państwo informacji, jedynie posiadacie kopię dowodów rejestracyjnych potwierdzających zarejestrowanie środków transportu w kraju trzecim. Transport środków transportu rozpoczął się na terytorium Polski. Środki transportu wyjechały z siedziby Spółki (zbywcy).

Sprzedane środki transportu bezpośrednio po odprawie celnej we wskazanych krajach powyżej opuściły teren Unii Europejskiej, nie były magazynowane. Nic nie wiadomo Państwu, czy nastąpiła przerwa w transporcie. Zakupione środki transportu zostały odebrane przez nabywcę z kraju trzeciego i we własnym zakresie przetransportowane.

Od firmy belgijskiej otrzymaliście Państwo dokument EX. Firma ta poinformowała Państwa, że u nich żaden inny dokument nie występuje. Oprócz tego dokumentu macie Państwo kopię dowodów rejestracyjnych, z których jednoznacznie wynika, że środki transportu opuściły teren Unii Europejskiej i zostały zarejestrowane w tych krajach. W drugim przypadku gdzie towar został odprawiany na Litwie posiadacie Państwo jedynie dowód zarejestrowania pojazdu w kraju nabywcy z kraju trzeciego.

Wskazane dokumenty otrzymaliście Państwo po upływie terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy. Warunki, o których mowa w art. 41 ust. 6, 6a i 7 nie zostały spełnione dlatego też zastosowaliście Państwo stawkę 23% właściwą dla dostawy krajowej.

Pytanie

Czy posiadane dokumenty uprawniają Państwa do zastosowania stawki 0% w eksporcie?

Państwa stanowisko w sprawie

W świetle posiadanych dokumentów stoicie Państwo na stanowisku, że możecie Państwo zastosować stawkę 0% i skorygować deklarację VAT za okres 06/2022 i 11/2022.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931, ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Według art. 2 pkt 1 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Na mocy art. 2 pkt 3 ustawy:

Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (...).

Natomiast jak stanowi art. 2 pkt 5 ustawy:

Przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 8 ustawy:

Przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

1)dostawcę lub na jego rzecz, lub

2)nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Należy zauważyć, że art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy przewiduje, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega eksport towarów, jednak z uwagi na terytorialny charakter podatku VAT, opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności, których miejscem świadczenia jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które w przypadku dostaw towarów wysyłanych lub transportowanych wyznacza art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

W myśl przepisu art. 41 ust. 4 ustawy:

W eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.

Jednakże zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy:

Stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

Na podstawie art. 41 ust. 6a ustawy:

Dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:

1)dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu;

2)dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;

3)zgłoszenie wywozowe na piśmie utrwalonym w postaci papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.

Art. 41 ust. 11 ustawy stwierdza natomiast, że:

Przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b, jeżeli podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6, z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Przepisy ust. 7 i 9 stosuje się odpowiednio.

Wskazać jednak należy, że aby uznać daną czynność za eksport towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 ustawy muszą wystąpić łącznie następujące przesłanki:

  • ma miejsce dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni) lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz (eksport pośredni),
  • wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej musi zostać potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Niespełnienie jakiejkolwiek z wymienionych wyżej przesłanek powoduje, że nie dochodzi do eksportu towarów w rozumieniu przepisów ustawy.

Z kolei, aby możliwe było opodatkowanie eksportu towarów stawką podatku w wysokości 0%, konieczne jest spełnienie warunku dotyczącego otrzymania przez podmiot potwierdzenia wywozu towarów przez organ celny określony w przepisach celnych. Spełnienie tego warunku ma gwarantować, że faktycznie nastąpił wywóz towarów i że bez ich powrotnego przywozu nie będą one przedmiotem dostawy na terytorium kraju, która poprzez zastosowanie stawki 0% byłaby faktycznie nieopodatkowana.

Z opisu sprawy wynika, że od 13 grudnia 1998 r. jesteście Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Sprzedaliście Państwo używane środki transportu w ramach eksportu towarów. Towar został wywieziony z Polski w wyniku sprzedaży z Państwa siedziby przez nabywcę z kraju trzeciego. Towar został odebrany przez nabywcę i własnym transportem wywieziony do kraju trzeciego.

Pierwsza transakcja miała miejsce 30 czerwca 2022 r. Odprawa została dokonana w Belgii w porcie (…). Firma odprawiająca nie dostarczyła dokumentu IE-599, który jest podstawą do zastosowania stawki 0%, ponieważ w ich urzędach taki dokument nie jest wystawiany. Posiadają Państwo dokument EX wystawiony przez Urząd Celny w Belgii oraz dokument stwierdzający przewóz do miejsca przeznaczenia poza Unią, który otrzymaliście od firmy belgijskiej, która jest odpowiedzialna za wystawienie dokumentu EX. Oprócz tego dokumentu macie Państwo kopię dowodów rejestracyjnych, z których jednoznacznie wynika, że środki transportu opuściły teren Unii Europejskiej i zostały zarejestrowane w tych krajach.

Druga transakcja miała miejsce 4 listopada 2022 r. Z informacji nabywcy z dnia 4 listopada 2022 r. wynika, że procedura celna rozpoczęta została na Litwie. Odnośnie zakończenia procedury celnej nie macie Państwo informacji, jedynie posiadacie kopię dowodów rejestracyjnych potwierdzających zarejestrowanie środków transportu w kraju trzecim. W tym przypadku posiadacie Państwo jedynie dokument/kserokopię/rejestracji środka transportu w państwie poza terenem Unii Europejskiej.

Wskazane dokumenty otrzymaliście Państwo po upływie terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy. W związku z tym, że nie spełniliście Państwo warunków wskazanych w art. 41 ust. 6, 6a i 7 zastosowaliście stawkę 23% właściwą dla dostawy krajowej.

Na tle tak przedstawionego opisu sprawy Państwa wątpliwości dotyczą określenia czy posiadane przez Państwa dokumenty uprawniają Państwa do zastosowania stawki podatku 0% w odniesieniu do eksportu towarów.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości dotyczących prawa do opodatkowania dokonywanych dostaw z zastosowaniem stawki podatku VAT w wysokości 0% należy wskazać, że zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy, możliwość zastosowania stawki 0% do eksportu towarów uwarunkowana jest posiadaniem, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Zatem, aby mogli Państwo opodatkować sprzedaż stanowiącą eksport towarów stawką podatku w wysokości 0% - muszą Państwo posiadać dokument, który w sposób jednoznaczny potwierdza, że wysyłane towary opuściły terytorium Unii Europejskiej. Przykładowy katalog takich dokumentów wymieniony został w art. 41 ust. 6a ustawy. Przy tym, zauważyć należy, że nie jest to katalog zamknięty, na co wskazuje użyty w tym przepisie zwrot „w szczególności”.

Niemniej jednak, pomimo tego, że katalog dokumentów wymienionych w art. 41 ust. 6a ustawy ma charakter otwarty, nie można przyjąć, że mogą to być inne dowody niż dokumenty „urzędowe”, w których właściwe organy celne (polskie lub z innych państw członkowskich UE) potwierdziły wywóz towarów poza terytorium UE.

W tym miejscu wskazać należy, że co do zasady zgłoszenia wywozowe towarów z obszaru celnego UE składane są w formie elektronicznej z wykorzystaniem Automatycznego Systemu Eksportu (AES). Zgłoszenie celne (wywozowe) w postaci komunikatu IE 515 jest składane przez zgłaszającego do właściwego urzędu wywozu. Z kolei urząd wyprowadzenia, tj. urząd celny graniczny, przez który towar opuszcza obszar celny Unii Europejskiej niezwłocznie po tym, jak towar opuścił obszar celny UE przesyła do urzędu wywozu (urzędu, w którym zostało złożone zgłoszenie celne) komunikat IE 518 zawierający wyniki kontroli przeprowadzonej w urzędzie wyprowadzenia. Po otrzymaniu przez urząd wywozu komunikatu IE 518 System AES generuje automatycznie komunikat IE 599 i przesyła go zgłaszającemu. Komunikat IE 599 jest dokumentem celnym potwierdzającym, także dla celów podatkowych, wywóz towarów poza terytorium UE przez wskazanego w zgłoszeniu wywozowym eksportera.

Należy dodatkowo zaznaczyć, że komunikat IE 599 może być wydany nie tylko przez administrację celną krajową, ale także przez inne unijne organy celne, jeśli odprawa celna wywozowa (eksportowa) miała miejsce na terenie innego państwa członkowskiego.

Zatem, dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza terytorium UE jest:

  • elektroniczny komunikat IE 599 otrzymany w systemie AES,
  • wydruk ww. komunikatu potwierdzony przez właściwy organ celny,
  • elektroniczny komunikat IE 599 otrzymany poza systemem AES, jeżeli jego autentyczność jest zapewniona.

Dokumentem, o którym mowa w art. 41 ust. 6a ustawy uprawniającym do zastosowania stawki 0% przy eksporcie będzie również zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym lub kopia takiego zgłoszenia potwierdzona przez właściwy urząd celny. We wszystkich ww. przypadkach są to dokumenty o charakterze „urzędowym” wygenerowane w systemie AES lub potwierdzone przez właściwy urząd celny.

Do zastosowania stawki 0% będą uprawniały również inne niż ww. dokumenty, które funkcjonują w innych państwach członkowskich zgodnie z obowiązującymi tam przepisami i które potwierdzają wywóz poza terytorium UE, przy czym chodzi tu przede wszystkim o formę „urzędowego” dokumentu, w którym urząd celny innego państwa członkowskiego potwierdza wywóz towarów poza terytorium UE, a nie o dowolność w stosowaniu jakichkolwiek dokumentów, które nie zostały wprost określone w przepisach prawa tych państw.

Powyższe oznacza, że nie każdy dokument lub zestaw dokumentów będzie mógł stanowić prawidłowe, upoważniające do zastosowania stawki 0% potwierdzenie, że doszło do eksportu towarów.

W analizowanej sprawie wskazali Państwo, że w odniesieniu do pierwszej transakcji, która miała miejsce 30 czerwca 2022 r. nie posiadacie dokumentu celnego IE-599, jednakże posiadacie dokument EX wystawiony przez Urząd Celny w Belgii oraz dokument stwierdzający przewóz do miejsca przeznaczenia poza Unią, który otrzymaliście od firmy belgijskiej, która jest odpowiedzialna za wystawienie dokumentu EX. Oprócz tego dokumentu posiadacie Państwo kopię dowodów rejestracyjnych, z których jednoznacznie wynika, że środki transportu opuściły teren Unii Europejskiej i zostały zarejestrowane w tych krajach.

Mając na uwadze okoliczności sprawy, w świetle powołanych przepisów prawa w odniesieniu do posiadanych przez Państwa dokumentów dotyczących pierwszej transakcji, która miała miejsce 30 czerwca 2022 r. należy stwierdzić, że dokument celny wystawiony przez organy celne innego państwa członkowskiego UE, potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium UE, tj. dokument EX wystawiony przez Urząd Celny w Belgii, który Państwo posiadacie, jest dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza terytorium UE, o których mowa w art. 41 ust. 6 i ust. 6a ustawy.

W konsekwencji na podstawie dokumentów opisanych we wniosku w odniesieniu do pierwszej transakcji, która miała miejsce 30 czerwca 2022 r. mogą Państwo zastosować stawkę VAT w wysokości 0% przewidzianej dla eksportu towarów. Z opisu sprawy wynika również, że wskazane dokumenty otrzymaliście Państwo po upływie terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy. Należy więc wskazać, że otrzymanie dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym, tj. dokument EX wystawiony przez Urząd Celny w Belgii, upoważnia Państwa do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym otrzymano ten dokument.

Tym samym Państwa stanowisko w tej części należy uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do drugiej transakcji, która miała miejsce 4 listopada 2022 r. wskazali Państwo, że odprawa celna miała miejsce na Litwie. Nie posiadacie dokumentu celnego IE-599. W tym przypadku posiadacie Państwo jedynie dokument/kserokopię/rejestracji środka transportu w państwie poza terenem Unii Europejskiej.

Mając na uwadze okoliczności sprawy, w świetle powołanych przepisów prawa w odniesieniu do posiadanych przez Państwa dokumentów dotyczących drugiej transakcji, która miała miejsce 4 listopada 2022 r. należy stwierdzić, że posiadane przez Państwa dokumenty nie są dokumentami o charakterze urzędowym, mają one jedynie charakter informacyjny, potwierdzający dokonanie rejestracji samochodu. Tym samym, ww. dokument, nie będzie dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza terytorium UE, o których mowa w art. 41 ust. 6 i ust. 6a ustawy.

W konsekwencji na podstawie dokumentów opisanych we wniosku w odniesieniu do drugiej transakcji, która miała miejsce 4 listopada 2022 r. nie będą mogli Państwo zastosować stawki VAT w wysokości 0% przewidzianej dla eksportu towarów. Zobowiązani Państwo jesteście do zastosowania stawki właściwej dla dostawy krajowej.

Z opisu sprawy wynika również, że wskazane dokumenty otrzymaliście Państwo po upływie terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, jednakże otrzymanie tych dokumentów w odniesieniu do drugiej transakcji, która miała miejsce 4 listopada 2022 r. w terminie późniejszym nie upoważnia Państwa do dokonania korekty, gdyż dokumenty te nie potwierdzają wywozu towarów poza terytorium UE.

Tym samym Państwa stanowisko w tej części należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Organ zwraca uwagę, że wskazana przez Państwa data 30 czerwca 2011 r. potraktowana została jako oczywista omyłka pisarska, z uwagi na fakt, że w całym swoim opisie stanu faktycznego wskazujecie Państwo na datę 30 czerwca 2022 r. Ww. oczywista omyłka nie ma wpływu na merytoryczne rozstrzygnięcie sprawy.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia

Organ zastrzega, że rozstrzygnięcie, czy dokumenty, którymi będzie dysponować Wnioskodawca, rzeczywiście potwierdzają dokonanie wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej, może być stwierdzone ostatecznie jedynie w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej, przeprowadzonej przez właściwy organ podatkowy, a nie w postępowaniu dotyczącym wydania interpretacji indywidualnej.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).