Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.894.2025.1.RG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 5 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.894.2025.1.RG

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 września 2025 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

  • uznania piaskownic interaktywnych z wbudowanym komputerem za towar mieszczący się w klasyfikacji załącznika nr 8 do ustawy oraz
  • zastosowania 0% stawki podatku VAT do dostawy piaskownic interaktywnych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

X Sp. z o.o. [dalej: „Wnioskodawca”, „Dostawca”] posiada w swojej ofercie piaskownice interaktywne, zamierza skierować swoją ofertę w zakresie wymienionego produktu bezpośrednio dla placówek oświatowych. Odbiorcą końcowym oferowanego przez Wnioskodawcę sprzętu komputerowego są szkoły, przedszkola publiczne i niepubliczne, placówki opiekuńczo-wychowawcze, w tym młodzieżowe ośrodki wychowawcze, socjoterapii oraz specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających specjalnej organizacji nauki, ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną, placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania. Ww. placówki, które będą nabywać sprzęt komputerowy do celów dydaktycznych, posiadają odpowiednie zamówienie oraz zaświadczenie od organu nadzorującego daną placówkę oświatową potwierdzające cel edukacyjny zakupu.

Piaskownica interaktywna to jednostka centralna komputera wraz z systemem operacyjnym ..., połączona z wyświetlaczem (projektorem) emitującym obraz na piasku dostarczanym przez użytkownika i z kamerą 3D rozpoznającą kształt piasku. Urządzenie posiada pełny system operacyjny, obsługuje typowe funkcje komputerowe i umożliwia podłączenie urządzeń peryferyjnych za pomocą portów USB, ethernet.

Wszystkie podzespoły są zintegrowane w jednej obudowie i stanowią zestaw komputerowy przeznaczony na użytek edukacyjny lub rehabilitacyjny.

Sterowanie urządzeniem może odbywać się ponadto za pomocą tableta, przy pomocy którego nauczyciel zmienia aplikacje i zmienia ich parametry.

Wnioskodawca będzie dokonywał sprzedaży piaskownic interaktywnych bezpośrednio na rzecz szkół wystawiając na te placówki faktury (bez udziału innych podmiotów).

Podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku 0% w przypadku sprzedaży sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych jest przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w załączniku nr 8 w zw. z art. 83 ust. 1 pkt 26 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz.U z 2025 roku, poz. 775 z późn. zm.) – zwana dalej u.p.t.u.

Zgodnie z treścią ww. przepisów prawa, preferencyjną stawką 0% objęte są następujące towary:

  • jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,
  • drukarki,
  • skanery,
  • urządzenia komputerowe do pism Braille'a (dla osób niewidomych i niedowidzących),
  • urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

Wnioskodawca ponadto będzie posiadał każdorazowo zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami i przekaże kopie tych dokumentów do właściwego urzędu skarbowego – wypełniając wymogi wskazane w art. 83 ust. 14-15 u.p.t.u.

Pytania

1)Czy piaskownice interaktywne z wbudowanym komputerem, opisane powyżej, można uznać za towar mieszczący się w klasyfikacji załącznika nr 8 do u.p.t.u.?

2)Czy przy dostawie piaskownic interaktywnych do placówek oświatowych, na podstawie umowy zawartej z placówką oświatową, na podstawie zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową lub na podstawie umowy z organem nadzorującym placówkę oświatową, Wnioskodawca jest uprawniony do stosowania stawki podatku od towarów i usług - 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 u.p.t.u.?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1 i 2 Zdaniem Wnioskodawcy, odpowiedź na oba zadane pytania jest twierdząca, w związku z czym przy dostawie piaskownic interaktywnych na rzecz placówek oświatowych, może zastosować stawkę 0%, gdyż oferowany towar mieści się, w ocenie Wnioskodawcy, w klasyfikacji załącznika nr 8 do u.p.t.u.

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 u.p.t.u., stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

a)dla placówek oświatowych,

b)dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym,

-przy zachowaniu warunków, o których mowa w art. 83 ust. 13-15 u.p.t.u.

Stosownie do art. 83 ust. 13 u.p.t.u., opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do u.p.t.u., stanowiącym wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana ww. stawką na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 u.p.t.u., w którego skład wchodzą:

  • jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,
  • drukarki,
  • skanery,
  • urządzenia komputerowe do pism Braille'a (dla osób niewidomych i niedowidzących),
  • urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

Zgodnie z treścią art. 83 ust. 14 u.p.t.u., dokonujący dostawy, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 26 u.p.t.u., stosuje stawkę podatku 0% pod warunkiem: a) posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową zgodnie z odrębnymi przepisami w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a, b) posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.

Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 14 u.p.t.u., do właściwego urzędu skarbowego, zgodnie z art. 83 ust. 15 u.p.t.u.

Wskazać należy, że przez placówki oświatowe, o których mowa w art. 83 u.p.t.u., rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze (art. 43 ust. 9 u.p.t.u.).

W świetle powyższych przepisów i stanu faktycznego, w którym wskazano, że warunki dokumentacyjne i proceduralne wynikające z art. 83 u.p.t.u. będą spełnione, natomiast meritum stanowi klasyfikacja urządzenia – piaskownicy interaktywnej.

Jak wskazał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacjach indywidualnych:

  • Pismo z dnia 23 marca 2018 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.891.2017.2.RG,
  • Pismo z dnia 3 stycznia 2019 r., sygn. 0112-KDIL2-2.4012.503.2018.2.AKR,
  • Pismo z dnia 17 kwietnia 2018 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.143.2018.2.AK,

w zakresie innego produktu, o zbliżonej konstrukcji i zasadzie działania – podłogi interaktywnej, wskazał co następuje: • w zakresie wykładni celowościowej - celem, jaki przyświecał ustawodawcy przy wprowadzeniu art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, było preferencyjne traktowanie dostaw towarów na cel społecznie użyteczny, tj. dostarczenie pomocy naukowych jednostkom oświatowym,  w zakresie wykładni językowej - nie istnieje legalna definicja pojęć wskazanych w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług, w tym definicji zestawu komputerowego. Brak definicji ustawowej stanowi uzasadnienie dla przyjęcia potocznego rozumienia tego pojęcia. Zatem, przyjmuje się, iż na zestaw komputerowy składa się jednostka centralna komputera, urządzenie wejścia i urządzenie wyjścia. Urządzeniem wejścia, co do zasady, jest np. klawiatura, myszka, itp. Urządzeniem wyjścia jest monitor, poprzez który komputer „komunikuje” się z użytkownikiem. Zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego (www.sjp.pwn.pl.) „stacjonarny” oznacza „znajdujący się gdzieś na stałe, niezmieniający miejsca pobytu lub swego położenia”. Zestaw komputera stacjonarnego jest więc zestawem komputerowym przystosowanym do używania w stałym miejscu, tj. w lokalizacji, w której został zainstalowany, zamontowany, ustawiony, w przeciwieństwie do komputerów przenośnych, które z założenia mogą być używane w każdym miejscu, w którym przebywa ich użytkownik. (…) Przedstawiony opis sprawy wskazuje bowiem, że wszystkie te części są zamontowane wewnątrz jednej, bezpiecznej obudowy, ściśle ze sobą współpracując i stanowiąc zestaw komputerowy, a do urządzenia można podłączyć wszelkie urządzenia peryferyjne dedykowane komputerem stacjonarnym, takie jak myszki oraz klawiatury, drukarki oraz skanery, czy pamięci przenośne.

Wskazane przez Dyrektora KIS warunki spełnia bez wątpienia również oferowana przez Wnioskodawcę piaskownica interaktywna – jest to zestaw komputerowy, składający się m.in. z jednostki centralnej, urządzeń wejścia (elementy sterujące, kamera 3D), urządzeń wyjścia (projektor). Ponadto, produkt Wnioskodawcy pozwala podłączyć wskazane przez Dyrektora KIS urządzenia peryferyjne.

W wyroku z dnia 17 stycznia 2023 r., sygn. akt I FSK 1362/19, Naczelny Sąd Administracyjny, oddalając skargę organu podatkowego na wyrok Sądu niższej instancji, wskazał, że nazwa wyrobu lub grupy wyrobów nie może przesądzać o tym, że nie są one zaliczane do wyrobów wskazanych w załączniku nr 8 do u.p.t.u., gdyż nazwy handlowe lub kwalifikacje wyrobów w ramach danej branży, z której wyrób pochodzi, tworzone dla poszczególnych wyrobów lub grup wyrobów, mogą być przynależne do wyrobów kwalifikowanych do towarów wskazanych w załączniku nr 8 do u.p.t.u., stanowiących w tym wypadku kategorię szerszą obejmującą wyroby, które w swej nazwie nie muszą zawierać treści wskazujących wprost, że pod tą nazwa kryje się towar wskazany w ww. załączniku. W innym wyroku, wydanym w dniu 6 grudnia 2023 r., sygn. akt I SA/Sz 371/23, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie, Sąd uznał za anachroniczne definiowanie zestawu komputerowego wyłącznie jako zestaw komputera, monitora i klawiatury lub myszy. Wskazał, że substytutem monitora może być projektor, a myszki czy klawiatury – czujnik ruchu.

Zatem, Wnioskodawca nie widzi podstaw do uznania, że piaskownica interaktywna mogłaby nie spełniać kryteriów przedstawionych zarówno w przepisach prawa, licznych stanowiskach organu interpretacyjnego, jak i orzecznictwie sądów administracyjnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle art. 41 ust. 1 ustawy:

Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146ef ust. 1 ustawy:

W okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz.U. z 2024 r. poz. 248, z późn. zm.) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy:

1) stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110, art. 120 ust. 3a i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2) stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3) stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4) stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, przy czym wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego zastosowanie niższej niż podstawowa stawka podatku, może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

a) dla placówek oświatowych,

b) dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym,

- przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy:

Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.

W załączniku nr 8 do ustawy – „Wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy” wymieniono:

1.Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych

2.Drukarki.

3.Skanery.

4.Urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących).

5.Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

W myśl art. 83 ust. 14 ustawy:

Dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:

1)posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;

2)posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.

Ponadto, stosownie do art. 83 ust. 15 ustawy:

Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.

Jednocześnie zaznaczyć należy, że w myśl art. 43 ust. 9 ustawy:

Przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Z powołanych regulacji wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy, będący przedmiotem dostawy dla placówek oświatowych, organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym, będzie opodatkowany stawką podatku w wysokości 0%, lecz wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy.

Przepisy ustawy przewidują, jakie warunki należy spełnić, aby móc zastosować preferencyjną stawkę podatku. Po pierwsze, dostawa musi być realizowana na rzecz placówki oświatowej, a na potrzeby art. 83 ustawy, w treści art. 43 ust. 9 ustawy, wymieniono zamknięty katalog placówek oświatowych. Po drugie, preferencyjną stawką objęta może być jedynie dostawa ściśle określonego sprzętu komputerowego wskazanego w załączniku nr 8 do ustawy, w którym enumeratywnie wymienione są urządzenia objęte preferencyjną stawką VAT.

Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy wskazują natomiast na warunki formalne do zastosowania stawki 0%, poprzez obowiązek posiadania przez dokonującego dostawy stosownych dokumentów, których następnie kopie obowiązany jest on przekazać do właściwego urzędu skarbowego. Zatem dopiero łączne spełnienie wszystkich powyższych warunków uprawnia dostawcę do zastosowania obniżonej stawki do dostawy sprzętu komputerowego.

Z opisu sprawy wynika, że Państwa Spółka posiada w swojej ofercie piaskownice interaktywne. Piaskownica interaktywna to jednostka centralna komputera wraz z systemem operacyjnym ..., połączona z wyświetlaczem (projektorem) emitującym obraz na piasku dostarczanym przez użytkownika i z kamerą 3D rozpoznającą kształt piasku. Urządzenie posiada pełny system operacyjny, obsługuje typowe funkcje komputerowe i umożliwia podłączenie urządzeń peryferyjnych za pomocą portów USB, ethernet. Wszystkie podzespoły są zintegrowane w jednej obudowie i stanowią zestaw komputerowy przeznaczony na użytek edukacyjny lub rehabilitacyjny. Sterowanie urządzeniem może odbywać się ponadto za pomocą tableta, przy pomocy którego nauczyciel zmienia aplikacje i zmienia ich parametry. Zamierzają Państwo skierować swoją ofertę w zakresie wymienionego produktu bezpośrednio dla placówek oświatowych. Odbiorcą końcowym oferowanego przez Państwa sprzętu komputerowego są szkoły, przedszkola publiczne i niepubliczne, placówki opiekuńczo-wychowawcze, w tym młodzieżowe ośrodki wychowawcze, socjoterapii oraz specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających specjalnej organizacji nauki, ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną, placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania. Ww. placówki, które będą nabywać sprzęt komputerowy do celów dydaktycznych, posiadają odpowiednie zamówienie oraz zaświadczenie od organu nadzorującego daną placówkę oświatową potwierdzające cel edukacyjny zakupu. Będą Państwo dokonywali sprzedaży piaskownic interaktywnych bezpośrednio na rzecz szkół wystawiając na te placówki faktury (bez udziału innych podmiotów). Każdorazowo będą Państwo posiadali zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami i przekażą kopie tych dokumentów do właściwego urzędu skarbowego – wypełniając wymogi wskazane w art. 83 ust. 14-15 u.p.t.u.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy piaskownice interaktywne z wbudowanym komputerem można uznać za towar mieszczący się w klasyfikacji załącznika nr 8 do ustawy oraz zastosowania 0% stawki podatku VAT do dostawy piaskownic interaktywnych.

Podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku 0% w przypadku dostaw sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych jest przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w powołanym załączniku nr 8 do ustawy. Katalog towarów, co do których mają zastosowanie przepisy art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki, wymieniono bowiem grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków, ani interpretacji rozszerzających.

Z powyższego wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy będzie opodatkowany 0% stawką podatku, lecz wyłącznie ten, który został wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy. Wszystkie niewymienione w tym załączniku towary wchodzące w skład szeroko rozumianego sprzętu komputerowego będą opodatkowane stawką podstawową tj. 23%, niezależnie od spełnienia warunków wskazanych w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy.

W tym miejscu należy podkreślić, że nie istnieje legalna definicja pojęć wskazanych w załączniku nr 8 do ustawy, w tym definicja zestawu komputera stacjonarnego. Brak definicji ustawowej oznacza konieczność posłużenia się przy interpretacji przedmiotowego zagadnienia literalną wykładnią przepisów oraz potocznym rozumieniem tych pojęć.

Zestaw komputera stacjonarnego, o którym mowa w załączniku nr 8 do ustawy, to rodzaj komputera osobistego, który składa się z co najmniej trzech zasadniczych elementów: jednostki centralnej (systemowej), monitora i klawiatury, zwykle jest na stałe umiejscowiony przy biurku, głównie ze względu na swoje gabaryty i ciężar, jak również ze względu na sposób pracy z tym urządzeniem. Nie każdy komputer, którego przenoszenie jest utrudnione, może być uznany za komputer stacjonarny w rozumieniu omawianego tu przepisu.

Przyjęcie definicji zestawów komputerów stacjonarnych wykraczającej poza wskazane powyżej rozumienie potoczne, może doprowadzić do rozszerzenia preferencyjnej stawki VAT na szeroki wachlarz urządzeń interaktywnych (np. systemów do gier). Tymczasem z treści załącznika nr 8 do ustawy wynika, że wolą ustawodawcy było objęcie stawką preferencyjną jedynie sprzętu komputerowego mającego charakter podstawowej pomocy dydaktycznej.

W wyroku z 30 września 2016 r., sygn. akt I SA/Wr 473/16, WSA we Wrocławiu stwierdził, iż: „Katalog towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0%, jest szeroki. Wymieniono bowiem grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia PKWiU, jednak jest to katalog zamknięty. Oznacza to, że ustawodawca nie przewidział żadnych wyjątków ani też interpretacji rozszerzających. Ustawodawca przewidział w załączniku nr 8 do ustawy o VAT konkretne urządzenia. W poz. 1 wymienił zestawy komputerów stacjonarnych jak również elementy które mogą składać się na komputer stacjonarny jak jednostki centralne czy monitory. Wymienił także serwery. Nie każdy zatem sprzęt komputerowy, będący przedmiotem dostawy dla placówek oświatowych będzie opodatkowany stawką 0%, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy. Wszystkie niewymienione w załączniku towary wchodzące w skład sprzętu komputerowego będą opodatkowane stawką podstawową VAT. Jak wynika z definicji słownikowych komputer, elektroniczna maszyna cyfrowa, rodzaj maszyny matematycznej, urządzenie elektroniczne przeznaczone do przetwarzania informacji przedstawionych w postaci cyfrowej. Wśród komputerów wymieniono m.in. komputery osobiste przeznaczone dla pojedynczego użytkownika korzystającego z oprogramowania biurowego, przeglądarek internetowych, gier itp. Do takich komputerów można dołączyć pojedynczy monitor, klawiaturę, mysz, obecnie komputery te przystosowane są do pracy w sieci komputerowej. Serwery zwane też minikomputerami są przeznaczone do jednoczesnej obsługi wielu użytkowników, pracujących na własnych komputerach osobistych lub stacjach roboczych dołączonych przez sieć komputerową. (...). Komputer stacjonarny (z ang. Desktop – na biurko) to rodzaj komputera osobistego, który zwykle jest na stałe umiejscowiony przy biurku. Składa się co najmniej z trzech zasadniczych elementów jednostki centralnej, monitora i klawiatury. Dynamiczny rozwój techniki produkcji powoduje gwałtowny wzrost szybkości i funkcjonalności komputerów. Niemniej jednak zróżnicowanie komputerów m.in. na komputery stacjonarne czy laptopy funkcjonuje niezmiennie”.

Potoczne rozumienie pojęcia zestawu komputerów stacjonarnych na gruncie przepisów ustawy podzielił również WSA w Kielcach w wyroku z 20 lipca 2017 r., sygn. akt I SA/Ke 327/17. Sąd w wyroku tym zgodził się z definicją przedstawioną przez organ podatkowy, w świetle której na zestaw komputerowy składa się jednostka centralna komputera, urządzenie wejścia i urządzenie wyjścia, gdzie urządzeniem wejścia co do zasady jest np. klawiatura, myszka itp. a urządzeniem wyjścia jest monitor, poprzez który komputer „komunikuje” się z użytkownikiem.

W takim rozumieniu w pojęciu zestawu komputerów stacjonarnych nie mieszczą się urządzenia będące przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, tj. piaskownice interaktywne, w skład których wchodzą m.in. wyświetlacz (projektor) emitujący obraz na piasku i kamera 3D rozpoznająca kształt piasku.

Fakt, że przedmiotowe urządzenia posiadają niektóre elementy charakterystyczne dla zestawu komputerowego stacjonarnego nie oznacza, że są tym zestawem komputerowym stacjonarnym wymienionym w załączniku nr 8 do ustawy.

Należy podkreślić, że nie można ich uznać za jednostkę centralną komputera, serwer, monitor, zestaw komputera stacjonarnego, drukarkę, skaner, urządzenie komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących) ani za urządzenie do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentrator i switch sieciowy, router i modem).

Wskazane przez Państwa części składowe urządzenia nie pozwalają uznać go za zestaw komputerowy stacjonarny. Nadto urządzenia te nie pełnią funkcji typowych dla zestawu komputerowego stacjonarnego.

W konsekwencji, z uwagi na fakt, że ww. urządzeń tj. piaskownic interaktywnych, objętych zakresem wniosku, nie można utożsamiać z „zestawami komputerów stacjonarnych”, a także urządzenia te nie zostały wprost wymienione w katalogu urządzeń mieszczących się w załączniku nr 8 do ustawy, do ich dostawy na rzecz placówek oświatowych nie będzie mogła mieć zastosowania preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, a zatem sprzedaż przedmiotowych urządzeń będzie opodatkowana przy zastosowaniu właściwej stawki podatku.

W konsekwencji Państwa stanowisko uznałem za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji. Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej: Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność. Dodatkowo w odniesieniu do powołanych interpretacji indywidualnych, zauważam, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie. Ponadto wskazuję, iż interpretacje rozbieżne bądź wątpliwe mogą być poddane weryfikacji w trybie art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym Szef Krajowej Administracji Skarbowej może z urzędu zmienić wydaną interpretację indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Oznacza to, że interpretacje indywidualne wydane przez upoważniony do tego organ, każdorazowo podlegają analizie i weryfikacji, a w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może zmienić nieprawidłową interpretację indywidualną. We własnym stanowisku przywołali Państwo następujące interpretacje indywidualne: z dnia 23 marca 2018 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.891.2017.2.RG, z dnia 3 stycznia 2019 r., sygn. 0112-KDIL2-2.4012.503.2018.2.AKR i z dnia 17 kwietnia 2018 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.143.2018.2.AK. Wskazuję, że ww. interpretacje zostały zmienione przez Ministra Finansów, ze względu na ich nieprawidłowość. Zatem ww. interpretacje indywidualne nie mogą stanowić poparcia Państwa stanowiska w niniejszej sprawie. Natomiast w odniesieniu do powołanego przez Państwa wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego i Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie wskazać należy, że są one rozstrzygnięciami w indywidualnych sprawach, osadzone w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się zawężają. Należy zauważyć, że moc obowiązująca wyroków zamyka się w obrębie spraw, w których zostały wydane. Organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie każdą sprawę, natomiast rozstrzygnięcia sądów podejmowane są w oparciu o zebrany w danej sprawie materiał dowodowy. Tym samym, należy stwierdzić, iż powołane wyroki, nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej: Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej: 1) z zastosowaniem art. 119a; 2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług; 3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści. Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej: Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych. Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA): w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albow formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA). Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA). Podstawa prawna dla wydania interpretacji Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.