Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

·uznania odpłatnego udostępnienia infrastruktury wodociągowej, która powstanie w ramach Inwestycji I i Inwestycji II, na rzecz Spółki na podstawie umowy dzierżawy za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT,

·prawa do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją Inwestycji I i Inwestycji II w zakresie infrastruktury wodociągowej.

Wniosek uzupełnili Państwo pismem z 30 września 2025 r. (data wpływu 30 września 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm., dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”) Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych.

Gmina wykonuje zadania własne (określone w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym) samodzielnie lub poprzez powołane gminne jednostki organizacyjne. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym zadania własne Gminy obejmują m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę. Do realizacji powyższych zadań służy posiadana przez Gminę infrastruktura wodociągowa.

W związku z realizacją ww. zadań własnych Gmina sukcesywnie buduje/ rozbudowuje infrastrukturę wodociągową (dalej: „Infrastruktura”) na swoim terenie.

W szczególności, w 2025 r. Gmina planuje zrealizować inwestycję pn. „...” (dalej: „Inwestycja I”).

Zakres przedmiotowy Inwestycji I obejmuje rozbudowę sieci wodociągowej w miejscowości A. Planowany koszt realizacji Inwestycji I wynosi ok. 1 PLN brutto, w tym VAT w kwocie ok. 2 PLN. Inwestycja I zostanie sfinansowana ze środków własnych Gminy.

Ponadto, w 2025 r. Gmina planuje zrealizować inwestycję pn. „...” (dalej: „Inwestycja II”).

Zakres przedmiotowy Inwestycji II obejmuje budowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w miejscowości B. W tym miejscu Gmina pragnie wskazać, iż przedmiotem niniejszego wniosku jest wyłącznie infrastruktura wodociągowa, która zostanie wybudowana w ramach Inwestycji II. Planowany koszt realizacji infrastruktury wodociągowej w ramach Inwestycji II wynosi ok. 3 PLN brutto, w tym VAT w kwocie ok. 4 PLN. Inwestycja II zostanie sfinansowana ze środków własnych Gminy oraz ze środków zewnętrznych tj. dofinansowania pozyskanego w ramach (...).

Dla potrzeb niniejszego wniosku, Inwestycja I oraz Inwestycja II będą dalej zwane łącznie: Inwestycje.

Wydatki związane z realizacją Inwestycji są/ będą dokumentowane wystawianymi przez dostawców/ wykonawców na Gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT.

Na terenie Gminy funkcjonuje spółka (...) Spółka z o.o. (dalej: „Spółka”), która jest podmiotem zewnętrznym w stosunku do Gminy. Gmina nie posiada żadnych udziałów w Spółce. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i w ramach prowadzonej działalności w zakresie realizacji zadań związanych z gospodarką wodociągową świadczy na terenie Gminy usługi dostawy wody na rzecz mieszkańców, przedsiębiorców oraz instytucji, jak również jednostek organizacyjnych Gminy, z którego to tytułu odprowadza podatek VAT należny do właściwego urzędu skarbowego.

Zgodnie z planowanym przez JST modelem zarządzania majątkiem wodociągowym, JST zamierza udostępniać nowopowstały majątek wodociągowy na rzecz Spółki na podstawie odpłatnej umowy dzierżawy. Wynagrodzenie z tytułu świadczenia realizowanego na rzecz Spółki będzie przez JST dokumentowane wystawianymi na Spółkę fakturami VAT. JST będzie odprowadzać z tego tytułu podatek należny do właściwego Urzędu Skarbowego.

Gmina zamierza udostępniać odpłatne na rzecz Spółki na podstawie umowy dzierżawy Infrastrukturę, która powstanie w ramach Inwestycji, niezwłocznie po uzyskaniu pełnej zdatności tego majątku do użytkowania. W zamian za udostępnienie Spółce majątku, który powstanie w ramach Inwestycji (w ramach usługi dzierżawy), Spółka „zwolni” Gminę z szeregu obowiązków (np. w zakresie dostawy wody na części terenu Gminy, zawierania umów z odbiorcami końcowymi usług, obsługi interesantów, poboru należności, prowadzenia rachunkowości etc.), które Gmina musiałaby wykonywać samodzielnie świadcząc te usługi.

Wartość czynszu dzierżawnego wskazana w umowie dzierżawy ustalona będzie w oparciu o realia rynkowe, w szczególności o wysokość odpisów amortyzacyjnych w danym roku kalendarzowym od majątku będącego przedmiotem dzierżawy i uzależniona będzie od wartości majątku, który powstanie w ramach Inwestycji, oddanego Spółce do eksploatacji oraz przewidywanego okresu jej eksploatacji.

Gmina aktualnie jest w fazie negocjacji czynszu dzierżawnego ze Spółką. Gmina zamierza dokonywać odpisów amortyzacyjnych od majątku Inwestycji przy zastosowaniu liniowej metody amortyzacji i stawki amortyzacji w wysokości 4,5%. Zakładając, że wartość Inwestycji I wyniesie ok. 1 PLN brutto tj. ok. 5 netto, szacunkowa wartość wynagrodzenia dla Gminy wyniesie w ujęciu rocznym ok. 6 PLN netto. Zakładając, że wartość infrastruktury wodociągowej, która zostanie wybudowana w ramach Inwestycji II wyniesie ok. 3 PLN brutto tj. ok. (…) netto, szacunkowa wartość wynagrodzenia dla Gminy wyniesie w ujęciu rocznym ok. (…) PLN netto. W rezultacie, Gmina zakłada, że poniesiony przez nią koszt całości wartości Inwestycji netto zostanie zwrócony przez Spółkę w postaci czynszu dzierżawnego rozłożonego w czasie ok. 22 lat.

Pobierane od Spółki wynagrodzenie z tytułu udostępnienia majątku Inwestycji (czynsz dzierżawny) Gmina będzie dokumentować wystawianymi na Spółkę fakturami VAT. Faktury te Gmina będzie ujmować w swoich rejestrach sprzedaży i składanych plikach JPK_V7M oraz rozliczać VAT należny z tego tytułu.

Infrastruktura, która powstanie w ramach realizacji Inwestycji, będzie wykorzystywana przez Spółkę do świadczenia odpłatnych usług dostawy wody oraz odbioru i oczyszczania ścieków komunalnych. Opłaty uiszczane z tytułu przedmiotowych usług będą stanowić dochód Spółki. Spółka będzie wykazywać przedmiotowe opłaty w swoich rejestrach sprzedaży i składanych plikach JPK_V7M oraz rozliczać VAT należny z tego tytułu.

Gmina nie dokonywała dotychczas odliczenia VAT od wydatków związanych z realizacją Inwestycji.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo:

1. Czy przedmiotem dzierżawy i wniosku jest/będzie wyłącznie Infrastruktura wodociągowa, która zostanie wybudowana w ramach Inwestycji I i Inwestycji II?

Gmina pragnie wskazać, iż przedmiotem dzierżawy i wniosku będzie/jest wyłącznie nowopowstała infrastruktura wodociągowa, która zostanie wybudowana w ramach Inwestycji I i Inwestycji II.

2. Czy pomiędzy Państwem a (...) Spółka z o.o. występują/będą występowały jakkolwiek powiązania? Jeśli tak, to należy wskazać w szczególności czy są/będą to powiązania:

a) kapitałowe i na czym one polegają?

b) osobowe i na czym one polegają?

c) organizacyjne i na czym one polegają?

d) inne – jakie i na czym polegają?

Gmina wskazuje, iż pomiędzy nią a (...) Spółka z o.o. nie występują i nie będą występować jakiekolwiek powiązania kapitałowe, osobowe, organizacyjne lub inne. Jak Gmina wskazała we wniosku, wskazana spółka jest podmiotem zewnętrznym, który świadczy na terenie Gminy usługi dostawy wody zarówno dla gospodarstw domowych, osób prywatnych czy jednostek samorządu terytorialnego. Gmina nie posiada żadnych udziałów w Spółce.

3. Czy sprawują/będą sprawowali Państwo nadzór nad ww. Spółką? Jeżeli tak, to czym ten nadzór się przejawia?

Gmina nie sprawuje oraz nie zamierza sprawować nadzoru nad ww. Spółką. Między Gminą a Spółką będzie istniał stosunek cywilnoprawny, oparty na umowie dzierżawy. Spółka jest zupełnie niezależnym od Gminy podmiotem, więc Gmina nie posiada prawnych możliwości sprawowania nadzoru nad nią w jakimkolwiek zakresie.

4. Czy uczestniczą/będą uczestniczyć Państwo w zarządzaniu ww. Spółką? Jeżeli tak, to w jakim zakresie?

Gmina nie uczestniczy ani nie zamierza uczestniczyć w zarządzaniu ww. Spółką, bowiem – tak jak w przypadku sprawowania nadzoru – nie posiada uprawnień na podstawie jakichkolwiek stosunków prawnych.

5. W jaki sposób wyłonili/wyłonią Państwo podmiot będący dzierżawcą infrastruktury powstałej w ramach Inwestycji I i II?

Gmina planuje wydzierżawić infrastrukturę wodociągową, która powstanie w ramach Inwestycji I i II, Spółce, gdyż ww. Spółka jest jedyną spółką na terenie Gminy, która posiada zdolności techniczne do świadczenia usług dostawy wody na terenie Gminy, gdyż jest właścicielem znajdującej się na terenie Gminy stacji uzdatniania wody i posiada techniczne możliwości obsługi sieci. W związku z powyższym Gmina nie ma alternatywy w wyborze dzierżawcy, jako że spółka już posiadała prawa własności do odpowiedniej infrastruktury.

6. Czy po oddaniu w dzierżawę infrastruktury powstałej w ramach ww. Inwestycji I i II, Państwa Gmina korzysta/będzie z niej korzystała? Jeśli tak, to należy wskazać, na jakich zasadach Państwa Gmina korzysta/będzie korzystała z ww. Infrastruktury I i II, na podstawie jakiej umowy oraz czy odpłatnie, czy nieodpłatnie?

oraz

7. Czy po oddaniu w dzierżawę infrastruktury powstałej w ramach ww. Inwestycji I i II, będą korzystały z niej jednostki organizacyjne Państwa Gminy? Jeśli tak, to należy wskazać, na jakich zasadach jednostki organizacyjne Państwa Gminy będą korzystały ww. Infrastruktury I i II, na podstawie jakiej umowy oraz czy odpłatnie, czy nieodpłatnie?

Odpowiedź na pytania nr 6 i nr 7:

Infrastruktura powstała w trakcie realizacji Inwestycji wykorzystywana jest / będzie przez Gminę wyłącznie i w całości na potrzeby odpłatnego udostępnienia na podstawie umowy dzierżawy na rzecz Spółki. Innymi słowy, Gmina poza udostępnieniem ww. Infrastruktury na podstawie umowy dzierżawy, nie będzie wykonywała za pomocą tej Infrastruktury jakichkolwiek czynności, w szczególności nie będzie korzystała z Infrastruktury nieodpłatnie we własnym zakresie.

Za pomocą ww. infrastruktury Spółka będzie świadczyła na rzecz odbiorców (m. in. na rzecz Gminy i jej jednostek organizacyjnych) odpłatne usługi dostawy wody na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

8. Czy w przypadku, gdy Państwa Gmina nie oddałaby infrastruktury powstałej w wyniku realizacji ww. Inwestycji I i II w odpłatną dzierżawę Spółce, sieć ta wykorzystywana byłaby przez Państwa Gminę wyłącznie do działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), czy też Państwa Gmina byłaby zobowiązana do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację Inwestycji I i II stosować sposób określenie proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a-2h ustawy o podatku od towarów i usług?

Gmina nie ma zasobów organizacyjnych, technicznych ani osobowych, żeby bezpośrednio zarządzać infrastrukturą. Tym samym nie rozważa sytuacji, w której przedmiotowy majątek zostałby w jej posiadaniu. Sytuacja ta jest obecnie niemożliwa i stałaby na przeszkodzie realizacji innych zadań nałożonych na nią. Gmina wiele lat temu przyjęła inny model zarządzania majątkiem wodociągowym, tj. świadczenie usług dostawy wody poprzez Spółkę i nie rozważa co mogłoby się wydarzyć w sytuacji opisanej w pytaniu.

9. Jaka jest wysokość Państwa środków własnych w realizację Inwestycji II w zakresie Infrastruktury wodociągowej? Proszę wskazać kwotę netto i brutto.

Inwestycja II zostanie sfinalizowana zarówno ze środków własnych oraz ze środków zewnętrznych. Wartość Inwestycji II wynosi ok. (…)PLN brutto. Gmina w ramach dofinansowania otrzymała kwotę (…) PLN. Jak zostało wskazane we wniosku, planowany koszt realizacji infrastruktury wodociągowej w ramach Inwestycji II wynosi ok. (…) PLN brutto. Gmina wskazuje, że środki własne Gminy na realizację Inwestycji II (…) PLN netto.

10. Na jaki okres została/zostanie zawarta umowa dzierżawy Infrastruktury wodociągowej powstałej w ramach ww. projektów, o której mowa we wniosku? Czy umowa ta będzie przedłużana?

Gmina zakłada, że umowa dzierżawy Infrastruktury wodociągowej powstałej w ramach ww. projektów, zostanie zawarta na okres 5 lat. Po upływie tego czasu, strony przewidują możliwość jej przedłużenia. Jednocześnie, Gmina zaznacza, że na dzień sporządzenia niniejszego pisma nie została zawarta umowa i ustalenia mogą ulec zmianie.

11. Jaką kwotę czynszu dzierżawnego (miesięcznie) będą Państwo otrzymywali na podstawie zawartej umowy dzierżawy? Należy podać kwotę netto i brutto.

Gmina prowadzi negocjacje ze Spółką dotyczące ustalenia miesięcznej kwoty czynszu dzierżawnego. Proponowana kwota netto wynosi (…), co rocznie daje kwotę (…) netto. Przy kalkulowaniu stawki czynszu miesięcznego pod uwagę brane są wartość powstałej w ramach inwestycji infrastruktury wodociągowej, tj. (…) oraz stawka amortyzacji na poziomie 4,5%. Ostateczna decyzja w kwestii wysokości czynszu wciąż jest przedmiotem rozmów. Jednocześnie, Gmina zaznacza, że na dzień sporządzenia niniejszego pisma nie została zawarta umowa i ustalenia mogą ulec zmianie.

12. Jakie czynniki będą Państwo uwzględniać przy kalkulacji czynszu dzierżawnego? Należy je szczegółowo wymienić.

Przy kalkulacji czynszu dzierżawnego Gmina uwzględnia następujące czynniki:

a) Wartość majątku, tj. wartość infrastruktury wodociągowej powstałej w ramach Inwestycji I i II, która zostanie oddana w dzierżawę;

b) Metoda amortyzacji - zastosowanie liniowej metody amortyzacji, która pozwala na równomierne rozłożenie odpisów amortyzacyjnych w czasie;

c) Stawka amortyzacji – stawka amortyzacji ustalona na poziomie 4,5%, która wpływa na wysokość rocznego odpisu amortyzacyjnego;

d) Okres eksploatacji – przewidywany okres eksploatacji infrastruktury, który wpływa na rozłożenie czynszu dzierżawnego w czasie;

e) Realia rynkowe – warunki rynkowe dotyczące wartości podobnych nieruchomości oraz usług, które wpływają na ustalenie konkurencyjnego czynszu.

13. Czy wysokość czynszu dzierżawnego jest/będzie ustalana w oparciu o stawkę amortyzacji infrastruktury wodociągowej będącej przedmiotem dzierżawy, długość okresu użytkowania ww. Infrastruktury, inne czynniki (proszę je wymienić).

Gmina jest w trakcie ustalania wysokości czynszu dzierżawnego. Wysokość czynszu dzierżawnego ustalana jest/będzie w oparciu o stawkę amortyzacji infrastruktury wodociągowej – 4,5%, wartość infrastruktury wodociągowej –(…) ł, a także inne czynniki jak: długość okresu użytkowania, realia rynkowe, okres eksploatacji.

14. Czy wynagrodzenie należne Państwu z tytułu dzierżawy Inwestycji I i II będzie niższe od wartości rynkowej, równe wartości rynkowej czy też wyższe od tej wartości?

Wynagrodzenie należne Gminie z tytułu dzierżawy Inwestycji I i II jest planowane w taki sposób, aby było zgodne z wartością rynkową. Kalkulacja czynszu dzierżawnego uwzględnia realia rynkowe, w tym wartość podobnych nieruchomości oraz usług, co zapewnia, że ustalana kwota odzwierciedla aktualne warunki rynkowe. Dzięki temu wynagrodzenie powinno być równe wartości rynkowej, zapewniając sprawiedliwą i konkurencyjną stawkę dla obu stron umowy.

15. W jakiej relacji pozostaje/będzie pozostawał czynsz dzierżawny za rok z całkowitymi nakładami (dofinansowanie + wkład własny) poniesionymi na realizację Inwestycji I i II w zakresie infrastruktury wodociągowej opisanej we wniosku? Jaki % w wartości nakładów, poniesionych na realizację Inwestycji I i II, tj.: infrastruktury wodociągowej powstałej w ramach ww. projektów, będzie stanowił roczny obrót z tytułu dzierżawy?

Relacja czynszu dzierżawnego za rok do całkowitych nakładów poniesionych na realizację Inwestycji I i II w zakresie Infrastruktury wodociągowej, jak przedstawiono we wniosku, można analizować w kategoriach procentowych udziałów.

Inwestycja I

• Łączna wartość Inwestycji II wynosi (…) netto.

• Gmina zakłada, że roczny czynsz netto będzie wynosił (…) zł, co będzie stanowiło 0,045 nakładów i tym samym będzie to 4,5% nakładów.

Inwestycja II

• Wartość Inwestycji I w części wodociągowej wynosi ok. (…) PLN netto.

• Gmina zakłada, że roczny czynsz netto będzie wynosił (…) zł, co będzie stanowiło 0,045 nakładów i tym samym będzie to 4,5% nakładów.

16. Na jakim poziomie będą się kształtowały dochody z tytułu dzierżawy Infrastruktury wodociągowej powstałej w ramach ww. projektów w skali roku w stosunku do dochodów ogółem/dochodów własnych Gminy?

• Dochody z dzierżawy razem rocznie netto planowane są na poziomie (…) zł.

• Dochody Gminy ogółem za 2024 r. wyniosły (…) zł (dane na podstawie sprawozdania z wykonania budżetu Gminy za 2024 r.).

• Dochody własne za 2024 r. wykonano w kwocie (…) zł (wg sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy za 2024 r.).

Stosunek dochodów z tytułu dzierżawy Infrastruktury wodociągowej w ramach ww. projektów w skali roku w stosunku do dochodów ogółem Gminy będzie wynosił 0,12 %, a do dochodów własnych Gminy będzie wynosił 0,29%. Gmina jeszcze raz podkreśla, że przedmiotowy stosunek może ulec zmianie w wyniku wzrostu / spadku kosztów Inwestycji oraz wartości czynszu dzierżawnego, które na moment sporządzania niniejszej odpowiedzi są nadal w toku realizacji oraz negocjacji, wobec czego nie jest znana ich ostateczna wartość.

17. Czy kwota czynszu za dzierżawę infrastruktury wodociągowej powstałej w ramach ww. projektów, będzie znacząca dla budżetu Gminy?

Dochody uzyskiwane z tytułu dzierżawy infrastruktury wodociągowej będą stanowić istotny element dochodów własnych Gminy (…), co będzie mieć bezpośrednie przełożenie na jej zdolność do finansowania zadań publicznych. Czynsz dzierżawny jest dochodem regularnym i przewidywalnym, co ułatwia planowanie budżetowe. Dochody te zasilają kategorię dochodów bieżących, z których finansowane są kluczowe zadania Gminy. Wydzierżawienie infrastruktury wyspecjalizowanemu podmiotowi jest przejawem racjonalnego gospodarowania mieniem. Gmina, pozostając właścicielem, nie musi ponosić bieżących kosztów eksploatacji i utrzymania sieci, a jednocześnie czerpie z niej korzyści finansowe.

Końcowo, Gmina informuje również, że każda pozycja po stronie dochodów jest znacząca dla Gminy, w tym dochody (obrót), które Gmina będzie uzyskiwała z tytułu dzierżawy Infrastruktury powstałej w ramach ww. inwestycji.

18. Czy Inwestycja I i II, o której mowa we wniosku, służy/będzie służyć przede wszystkim do wypełnienia Państwa zadań publicznych nałożonych przepisami ustawy o samorządzie gminnym czy też służy/będzie służyć realizacji celów komercyjnych?

Inwestycja I i II, opisane we wniosku, służą również do wypełnienia zadań publicznych nałożonych na Gminę przepisami ustawy o samorządzie gminnym. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, zadania własne Gminy obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę. Niemniej Gmina realizując wskazane zadania występuje w charakterze podatnika VAT, prowadzi działalność gospodarczą i realizuje cele komercyjne oraz dąży do maksymalizacji zysku. Udostępnienie infrastruktury Spółce na zasadach dzierżawy służy efektywnemu zarządzaniu majątkiem i zapewnieniu realizacji usług w sposób zorganizowany i zgodny z przepisami i ma również na celu osiąganie celów komercyjnych.

19. Kto będzie pokrywał koszty utrzymywania w odpowiednim stanie technicznym dzierżawionej przez Państwa Infrastruktury?

Koszty utrzymywania Infrastruktury wodociągowej w odpowiedni stanie technicznym będzie pokrywał dzierżawca – Spółka. Spółka będzie ponosić wszelkie nakłady niezbędne do zapewnienia właściwego funkcjonowania i konserwacji dzierżawionej Infrastruktury.

Pytania

1)Czy odpłatne udostępnienie majątku Inwestycji na rzecz Spółki na podstawie umowy dzierżawy będzie stanowić działalność gospodarczą oraz czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z VAT?

2)Czy Gminie przysługuje / będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnych kwot podatku VAT naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji?

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:

·pytanie numer jeden we Wniosku dotyczy jednego zdarzenia przyszłego, podczas gdy

·pytanie numer dwa we Wniosku dotyczy jednego stanu faktycznego i jednego zdarzenia przyszłego.

Państwa stanowisko przedstawione we wniosku

1)Odpłatne udostępnienie majątku Inwestycji na rzecz Spółki na podstawie umowy dzierżawy będzie stanowić działalność gospodarczą oraz czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z VAT.

2)Gminie przysługuje / będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnych kwot podatku VAT naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Ad 1.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. W świetle tego zapisu, w ocenie Wnioskodawcy, działalność Gminy polegająca na udostępnianiu Infrastruktury wybudowanej w ramach Inwestycji na rzecz Spółki na podstawie umowy dzierżawy za wynagrodzeniem będzie stanowiła działalność gospodarczą („wszelka działalność usługodawców”).

Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Zatem, w przypadku, gdy Gmina realizuje należące do niej zadania na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą – powinna być ona traktowana, jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa ona de facto w sposób analogiczny do tych podmiotów.

Umowa dzierżawy jest niewątpliwie umową cywilnoprawną uregulowaną w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, tym samym w opinii Gminy, w ramach wykonywania przedmiotowej czynności, tj. odpłatnego udostępnienia majątku Inwestycji na rzecz Spółki na podstawie umowy dzierżawy, Gmina działa / będzie działała w roli podatnika VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jak stanowi art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Art. 8 ust. 1 ustawy o VAT wskazuje natomiast, iż świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Z brzmienia powołanych powyżej przepisów wynika, iż pojęcia dostawy towarów i świadczenia usług na gruncie ustawy o VAT uzupełniają się w tym sensie, iż co do zasady, czynności podejmowane przez podatników należy uznać za świadczenie usług, o ile nie stanowią one dostawy towarów. Takie skonstruowanie zakresu czynności opodatkowanych prowadzi do zapewnienia zasady powszechności opodatkowania.

W konsekwencji, w związku z faktem, że czynność udostępniania majątku Inwestycji nie stanowi dostawy towaru (nie dochodzi w tym przypadku do przeniesienia prawa do rozporządzania konkretnymi towarami jak właściciel), należy uznać ją za świadczenie usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Mając na uwadze, że Gmina będzie wykonywać usługę dzierżawy za wynagrodzeniem i jak wskazano powyżej Gmina będzie działała jednocześnie w roli podatnika VAT, przedmiotowa czynność (stanowiąca świadczenie usługi) będzie podlegała opodatkowaniu VAT. Jednocześnie, w opinii Gminy nie będzie ona korzystała ze zwolnienia z VAT, gdyż ani ustawa o VAT ani też rozporządzenia wykonawcze nie przewidują w takim przypadku zwolnienia z podatku.

Stanowisko Gminy w przedmiotowym zakresie znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS” lub „Organ”).

Przykładowo DKIS w interpretacji indywidualnej z dnia 17 maja 2024 r. o sygn. 0112-KDIL1-3.4012.138.2024.2.JK uznał: „Analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że dla czynności odpłatnego udostępnienia przez Państwa powstałej infrastruktury kanalizacyjnej w oparciu o umowę przesyłu/dzierżawy, za którą będą Państwo pobierać wynagrodzenie, nie działają Państwo jako organ władzy publicznej i w konsekwencji nie korzystają Państwo z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. W analizowanym przypadku wystąpią Państwo w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność – jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy – podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.”

Dodatkowo w interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 21 lipca 2023 r. o sygn. 0112-KDIL1-2.4012.229.2023.2.AS Organ wskazał: „z tytułu świadczenia przez Gminę odpłatnej usługi dzierżawy majątku dwóch Infrastruktur: Infrastruktura A i Przychodni POZ, Gmina będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT, w związku z czym czynności te będą stanowić czynności opodatkowane podatkiem VAT, niekorzystające ze zwolnienia od tego podatku.”

W rezultacie uznać należy, iż odpłatne udostępnienie przez Gminę majątku Inwestycji na rzecz Spółki na podstawie umowy dzierżawy będzie stanowić po stronie Gminy działalność gospodarczą oraz odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z tego podatku.

Ad 2.

Stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami niemającymi zastosowania w przedmiotowej sytuacji. W świetle ust. 2 niniejszego przepisu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma podatku określona w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, iż prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

·nabywcą towarów / usług jest podatnik VAT oraz

·nabywane towary / usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Zdaniem Gminy, w analizowanym stanie faktycznym / zdarzeniu przyszłym, w związku z pobieraniem wynagrodzenia za dzierżawę majątku Inwestycji, powyższe przesłanki będą spełnione i tym samym stosownie do ww. przepisu Gminie przysługuje / będzie przysługiwać prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji.

Jak zostało to wskazane powyżej w uzasadnieniu stanowiska JST w odniesieniu do pytania 1, w ocenie Gminy, z tytułu świadczenia na rzecz Spółki usługi dzierżawy Infrastruktury wybudowanej w ramach Inwestycji będzie podatnikiem VAT, gdyż przedmiotowe świadczenia wykonywane będą odpłatnie na podstawie umowy cywilnoprawnej, zawartej przez Gminę ze Spółką. W konsekwencji zaś Gmina świadczyć będzie odpłatne usługi na terytorium kraju, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Ponadto, zdaniem Gminy, wskazane usługi nie będą korzystać ze zwolnienia z VAT.

Jednocześnie, zdaniem Gminy, za bezsporny należy uznać fakt, iż ponoszone w związku z realizacją Inwestycji wydatki są / będą związane z odpłatną usługą dzierżawy, która nie byłaby możliwa, gdyby Infrastruktura w ogóle nie powstała.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Gminy, przysługuje / będzie przysługiwać jej pełne prawo do odliczenia VAT od wydatków, które zostały poniesione / będą ponoszone na Infrastrukturę objętą zakresem Inwestycji. Ponadto, w przedmiotowym stanie faktycznym / zdarzeniu przyszłym nie wystąpiła / nie wystąpi żadna z negatywnych przesłanek prawa do odliczenia, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.

Powyższe stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez DKIS, przykładowo w interpretacji indywidualnej:

·z dnia 1 sierpnia 2023 r., sygn. 0112-KDIL3.4012.361.2023.1.MBN, w której Organ uznał: „Analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, Gmina ma/będzie miała możliwość odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację ww. inwestycji. Jak bowiem wynika z opisu sprawy, Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a powstała infrastruktura będzie wykorzystywana przez Gminę wyłącznie do odpłatnego udostępnienia na rzecz Spółki na podstawie umowy dzierżawy opodatkowanej podatkiem VAT. Zatem infrastruktura będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych. Prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację Inwestycji przysługuje Gminie pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 88 ustawy.”;

·z dnia 28 czerwca 2023 r. o sygn. 0112-KDIL1-2.4012.200.2023.2.ID w której Organ uznał, że: „W omawianej sprawie obydwa warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy będą spełnione, ponieważ Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi związane z realizacją inwestycji pn. „(…)”, będą miały związek z wykonywaniem przez Gminę wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Skoro Wnioskodawca będzie wykorzystywał powstałą inwestycję wyłącznie do odpłatnego udostępniania przedmiotowej inwestycji na rzecz Spółki – na podstawie umowy dzierżawy – to będzie miał prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy”;

·z dnia 19 czerwca 2023 r. o sygn. 0114-KDIP4-1.4012.198.2023.3.DP;

·z dnia 13 stycznia 2022 r. o sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.877.2021.2.MWJ,

·z dnia 17 września 2021 r. o sygn. 0111-KDIB3-2.4012.544.2021.1.AR,

·z dnia 5 marca 2019 r. o sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.53.2019.1.MWJ.

Ponadto, Gmina podkreśliła, że stanowisko odmienne od przedstawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślana wielokrotnie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE” lub „Trybunał”) oraz polskich sądów administracyjnych.

Przykładowo, Gmina pragnie przytoczyć orzeczenie TSUE w sprawie C-37/95 Ghent Coal, w którym Trybunał stwierdził, iż: „Prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny”.

Zdaniem Gminy, nie powinna być ona traktowana inaczej / mniej korzystnie niż inne podmioty gospodarcze, dokonujące sprzedaży opodatkowanej VAT i korzystające w związku z tym z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów / usług niezbędnych w celu wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Skoro bowiem Gmina jako czynny podatnik VAT, zobowiązana jest / będzie uiszczać VAT należny z tytułu świadczonej na rzecz Spółki na podstawie umowy cywilnoprawnej odpłatnej usługi udostępniania majątku Inwestycji, ma / będzie miała ona jednocześnie prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość świadczenia tej usługi.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, Gminie przysługuje / będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnych kwot podatku VAT naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:

Przedstawione odpowiedzi na pytania DKIS nie spowodowały zmiany stanowiska Gminy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego odnośnie do sformułowanych we Wniosku pytań, a w konsekwencji przedstawione we Wniosku stanowisko Gminy jest kompletne i spełnia przesłanki, o których mowa w art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej. Tym samym należy wskazać, iż przedstawiony przez Gminę opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, zadane pytania oraz stanowisko w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego pozostają spójne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Jednocześnie wskazać należy, iż nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów czy świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu, musi być wykonana przez podatnika.

Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie, którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Przy ocenie charakteru świadczenia, jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Nie każde świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Zatem, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 ust. 1 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1 ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj., gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Analiza wskazanych powyżej przepisów prowadzi do następujących wniosków:

1)wyłączenie organów władzy publicznej i urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników podatku od towarów i usług ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy,

2)w celu skorzystania przez ww. podmioty z wyłączenia z podatku konieczne jest spełnienie dwóch kumulatywnych warunków:

·czynności – co do zasady podlegające opodatkowaniu VAT – muszą być wykonane przez ściśle określone podmioty,

·ponadto, czynności te muszą być wykonywane w ramach sprawowanego przez te podmioty władztwa publicznego.

W związku z powyższym należy podkreślić, że tylko spełnienie ww. warunków łącznie daje możliwość legalnego wyłączenia z kategorii podatników podatku od towarów i usług, na mocy art. 15 ust. 6 ustawy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, z kolei czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to, zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Tylko w tym zakresie, bowiem ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1071):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast w myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. W 2025 r. planują Państwo zrealizować inwestycję pn. „...” - Inwestycja I oraz inwestycję pn. „...” - Inwestycja II.

Zakres Inwestycji I obejmuje rozbudowę sieci wodociągowej w miejscowości A. Planowany koszt realizacji Inwestycji I wynosi ok. 1 PLN brutto, w tym VAT w kwocie ok. 2 PLN. Inwestycja I zostanie sfinansowana z Państwa środków własnych.

Zakres Inwestycji II obejmuje budowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w miejscowości B. Przedmiotem wniosku jest wyłącznie infrastruktura wodociągowa, która zostanie wybudowana w ramach Inwestycji II. Planowany koszt realizacji infrastruktury wodociągowej w ramach Inwestycji II wynosi ok. 3 zł brutto, w tym VAT w kwocie ok. 4 zł. Inwestycja II zostanie sfinalizowana zarówno ze środków własnych oraz ze środków zewnętrznych. Wartość Inwestycji II wynosi ok. (…). W ramach dofinansowania otrzymali Państwo kwotę(…). Planowany koszt realizacji infrastruktury wodociągowej w ramach Inwestycji II wynosi ok. (…). Państwa środki własne na realizację Inwestycji II dotyczącej infrastruktury wodociągowej wynoszą (…), co odpowiada około (…).

Wydatki związane z realizacją Inwestycji są/ będą dokumentowane wystawianymi przez dostawców/ wykonawców na Państwa fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT.

Na terenie Gminy funkcjonuje spółka (...) Spółka z o.o., która jest podmiotem zewnętrznym w stosunku do Państwa. Gmina nie posiada żadnych udziałów w Spółce. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i w ramach prowadzonej działalności w zakresie realizacji zadań związanych z gospodarką wodociągową świadczy na terenie Gminy usługi dostawy wody na rzecz mieszkańców, przedsiębiorców oraz instytucji, jak również jednostek organizacyjnych Gminy. Pomiędzy Państwem a (...) Spółka z o.o. nie występują i nie będą występować jakiekolwiek powiązania kapitałowe, osobowe, organizacyjne lub inne. Zamierzają Państwo udostępnić odpłatnie na rzecz Spółki na podstawie umowy dzierżawy Infrastrukturę wodociągową, która powstanie w ramach Inwestycji I i Inwestycji II, niezwłocznie po uzyskaniu pełnej zdatności tego majątku do użytkowania. Umowa dzierżawy Infrastruktury wodociągowej powstałej w ramach ww. projektów, zostanie zawarta na okres 5 lat. Po upływie tego czasu, strony przewidują możliwość jej przedłużenia.

Przy kalkulacji czynszu dzierżawnego uwzględnili Państwo następujące czynniki:

a)wartość majątku, tj. wartość infrastruktury wodociągowej powstałej w ramach Inwestycji I i II, która zostanie oddana w dzierżawę;

b)metodę amortyzacji - zastosowanie liniowej metody amortyzacji, która pozwala na równomierne rozłożenie odpisów amortyzacyjnych w czasie;

c)stawkę amortyzacji – stawka amortyzacji ustalona na poziomie 4,5%, która wpływa na wysokość rocznego odpisu amortyzacyjnego;

d)okres eksploatacji – przewidywany okres eksploatacji infrastruktury, który wpływa na rozłożenie czynszu dzierżawnego w czasie;

e)realia rynkowe – warunki rynkowe dotyczące wartości podobnych nieruchomości oraz usług, które wpływają na ustalenie konkurencyjnego czynszu.

Zamierzają Państwo dokonywać odpisów amortyzacyjnych od majątku Inwestycji I i Inwestycji II przy zastosowaniu liniowej metody amortyzacji i stawki amortyzacji w wysokości 4,5%. Zakładając, że wartość Inwestycji I wyniesie ok. 1 brutto tj. ok. 5 netto, szacunkowa wartość wynagrodzenia dla Państwa wyniesie w ujęciu rocznym ok. 6 netto. Zakładając, że wartość infrastruktury wodociągowej, która zostanie wybudowana w ramach Inwestycji II wyniesie ok. 3 zł brutto tj. ok. (…), szacunkowa wartość Państwa wynagrodzenia wyniesie w ujęciu rocznym ok. (…).

Relacja czynszu dzierżawnego za rok do całkowitych nakładów poniesionych na realizację Inwestycji I i II w zakresie Infrastruktury wodociągowej:

Inwestycja I

·Łączna wartość Inwestycji II wynosi (…) netto, zakładają Państwo, że roczny czynsz netto będzie wynosił (…), co będzie stanowiło 0,045 nakładów i tym samym będzie to 4,5% nakładów.

Inwestycja II

·Wartość Inwestycji I w części wodociągowej wynosi ok. (…) netto, zakładają Państwo, że roczny czynsz netto będzie wynosił (…), co będzie stanowiło 4,5% nakładów.

Zakładają Państwo, że poniesiony przez Państwa koszt całości wartości Inwestycji wodociągowej I i II netto zostanie zwrócony przez Spółkę w postaci czynszu dzierżawnego rozłożonego w czasie ok. 22 lat.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości objętych zakresem pytania nr 1, tj. uznania odpłatnego udostępnienia infrastruktury wodociągowej, która powstanie w ramach Inwestycji I i Inwestycji II, na rzecz Spółki na podstawie umowy dzierżawy za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, wskazania wymaga, że dzierżawa została zdefiniowana w art. 693 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1071):

Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Tak, więc dzierżawa jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną. Odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

Z powyższego wynika, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie rzeczy przez jej dzierżawcę.

W związku z tym należy uznać, że dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że odpłatne udostępnienie przez Państwa infrastruktury wodociągowej, która powstanie w ramach Inwestycji I i Inwestycji II na rzecz Spółki na podstawie umowy dzierżawy, za które będą pobierać Państwo wynagrodzenie, będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu VAT (będzie czynnością cywilnoprawną).

Zatem – w odniesieniu do tej czynności – nie będą Państwo działać, jako organ władzy publicznej i w konsekwencji nie będą mogli skorzystać z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy.

W analizowanym przypadku będą Państwo występować w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność (dzierżawa Infrastruktury) – jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy – będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla usługi polegającej na odpłatnym udostępnianiu (dzierżawie) infrastruktury wodociągowej, za które będą Państwo pobierać wynagrodzenie, w związku, z czym, usługa ta nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT.

Analiza przedstawionego opisu sprawy oraz powołanych powyżej przepisów prawa prowadzi do wniosku, że odpłatne udostępnianie infrastruktury wodociągowej, która powstanie w ramach Inwestycji I i Inwestycji II, na rzecz Spółki na podstawie umowy dzierżawy będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia od tego podatku.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do kwestii objętej zakresem pytania nr 2, tj. prawa do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją Inwestycji I i Inwestycji II w zakresie infrastruktury wodociągowej, wskazania wymaga, że podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza, zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślenia wymaga, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast w myśl art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Jak wskazałem wyżej, odpłatne udostępnianie infrastruktury wodociągowej, która powstanie w ramach Inwestycji I i Inwestycji II, na rzecz Spółki na podstawie umowy dzierżawy będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia od tego podatku. Zatem będzie to czynność opodatkowana podatkiem VAT.

Analiza powołanych przepisów oraz opisu sprawy prowadzi do wniosku, że w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, zostaną spełnione, ponieważ są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz - jak wyżej rozstrzygnąłem – towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. inwestycji są/będą wykorzystywane przez Państwa wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, przysługuje/będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone na Inwestycję I i Inwestycję II w zakresie infrastruktury wodociągowej.

Zatem, mają/będą mieli Państwo prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone na Inwestycję I i Inwestycję II w zakresie infrastruktury wodociągowej. Przy czym prawo to przysługuje/będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

·stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz

·zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretację wydałem na podstawie przedstawionego we wniosku opisu okoliczności sprawy, w szczególności w interpretacji przyjąłem Państwa wyjaśnienia dotyczące kalkulacji wysokości czynszu dzierżawnego, w szczególności, że: (…)

Zatem w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie ustalone, że wysokość wynagrodzenia za świadczenie usług na podstawie umowy dzierżawy odbiega od powyższych założeń i skalkulowana jest na zbyt niskim poziomie lub też, że inwestycja nie jest wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych (a np. do realizacji zadań własnych gminy), interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Zaznaczam, że interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie Infrastruktury wodociągowej powstałej w Inwestycji I i II, która jest w trakcie realizacji i dopiero zostanie oddana Spółce w dzierżawę. Natomiast nie rozstrzyga w zakresie Infrastruktury już istniejącej.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.