Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.523.2025.3.MŻA

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia dla świadczonych usług. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie pismem z 18 sierpnia 2025 r. (data wpływu 19 sierpnia 2025 r.) oraz pismem z 29 września 2025 r. (data wpływu 29 września 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

A. sp. z o.o. jest firmą, która w ramach swojej działalności kupuje, celem dalszej odsprzedaży, szkolenia autoryzowane od B. Są to konkretne szkolenia określone przez producenta, kopie tych szkoleń są na stronie A. Wszystkie działania odbywają się zgodnie z polityką określoną przez producenta (dostępna (…)). Dochód A. to upust od cen jakie oferuje Producent.

A. aby kupić szkolenie dokonuje zamówienia dla konkretnego uczestnika. Do każdego zrealizowanego zamówienia przychodzi faktura, gdzie wystawcą jest B. z (…), a nabywcą A. z Polski. Faktury wystawiane są w kwotach netto z dopiskiem „Intra EU Reverse Charge”. A. dokonuje opodatkowania w Polsce zgodnie z obowiązującą stawką 23%. Wśród Klientów A. są Zamawiający finansujący swoje zakupy ze środków publicznych.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Ponieważ wniosek o interpretację dotyczy tylko i wyłącznie usług kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego które są kupowane przez odbiorców (Zamawiających) składających oświadczenia, że środki którymi płacą pochodzą co najmniej w 70% ze środków publicznych, poniższe odpowiedzi uwzględniają tylko tą sytuację. Przy braku finansowania stosują Państwo stawkę 23%.

Opis nabywanych a następnie odsprzedawanych usług:

Usługi będące przedmiotem zapytania są to usługi szkoleniowe z zakresu IT. Ich celem jest rozwój umiejętności, a w przypadku szkoleń po których jest możliwe przystąpienie do egzaminu celem jest uzyskanie kwalifikacji.

Szkolenia autoryzowane B. oferowane przez A. są dostępne w bazie usług rozwojowych prowadzonej przez (…). Stanowią usługi w zakresie kształcenia i przekwalifikowania zawodowego.

Uczestnicy szkoleń nie uzyskują uprawnień. W trakcie szkoleń uczestnicy pozyskują wiedzę i nabywają umiejętności, które ułatwiają im zdanie autoryzowanych egzaminów B.

Certyfikaty B. są wartościowe dla osób pracujących w obszarze IT, szczególnie tych, którzy zajmują się technologiami B. Potwierdzają one umiejętności, zwiększają szanse na zatrudnienie i rozwój kariery, a także mogą prowadzić do wyższych zarobków.

Specjalista IT, który uzyskał tytuł B. (…) jest w stanie wykonać podstawowe czynności niezbędne do administrowania systemem w środowisku B. Enterprise Linux. Proces certyfikacji opiera się o praktyczny egzamin weryfikujący prawdziwe umiejętności kandydata i wiedzę z zakresu administracji systemem Linux - B. (…).

Certyfikowany inżynier B., B. (…) to certyfikowany administrator systemu B. (…), który jest gotowy do automatyzacji zadań B. (…), integracji nowych technologii B. i stosowania automatyzacji w celu zwiększenia wydajności i innowacyjności, co potwierdza zdany przez Niego egzamin (…).

Certyfikowany architekt B. (…) to osoba posiadająca certyfikat B. (…), B. (…) lub B. (…), która uzyskała najwyższy poziom certyfikacji, zdając i utrzymując aktualność pięciu dodatkowych certyfikatów wybranych z list administratorów systemów i programistów. Wykaz egzaminów dostępny jest (…).

Dostępne są też specjalizacje opisane pod linkami producenta:

  • Certyfikowany specjalista B. w zakresie rozwoju sterowanego zdarzeniami z wykorzystaniem (…),
  • Certyfikowany specjalista B. w zakresie automatyzacji (…),
  • Certyfikowany specjalista B. w zakresie zarządzania konfiguracją,
  • Certyfikowany specjalista B. w zakresie zarządzania API,
  • Certyfikowany specjalista B. w zakresie zaawansowanej automatyzacji: najlepsze praktyki (…),
  • Certyfikowany specjalista B. ds. kontenerów.

Tematyka szkoleń jest ściśle związana z IT. Są tu zarówno tematy dotyczące instalacji, konfiguracji i projektowania systemów, jak i bezpieczeństwa. Szkolenia są zarówno z systemów operacyjnych, chmury, konteneryzacji, automatyzacji oraz storage obiektowych.

Odbiorcami świadczonych usług są administratorzy i przyszli administratorzy IT, specjaliści IT oraz osoby zainteresowane pracą w IT. Poniżej kilka przykładów grup docelowych z konkretnych szkoleń.

Nazwa szkolenia: (…).

(…)

Studenci, którzy planują zostać profesjonalistami technicznymi korzystającymi z systemu Linux.

(…)

Świadczone usługi stanowią usługi w zakresie kształcenia i przekwalifikowania zawodowego.

Usługi będące przedmiotem zapytania pozostają w bezpośrednim związku z branżą IT czyli informatyczną. Zawody: administrator linuxa, inżynier systemów linux, DevOps, Specjalista ds. konteneryzacji, architekt rozwiązań IT, oraz pokrewne zawody z zakresu administrowania, projektowania, wdrażania, utrzymania systemów opensource.

Usługi szkoleniowe opisywane we wniosku mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych osób w nich uczestniczących.

Szkolenia będące przedmiotem zapytania odbywają się zarówno stacjonarnie w Polsce, jak i on-line. W przypadku szkoleń online prowadzone są przez „żywego”, nie nagranego, Trenera. Szkolenia nagrane, odtwarzane na żądanie (on-demand) dostępne na platformie szkoleniowej będą przedmiotem odrębnego zapytania.

B. nie posiada siedziby działalności gospodarczej na terytorium Polski.

B. nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski.

B. nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1043).

B. nie jest uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk lub instytutem badawczym.

B. nie jest podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe oraz czy świadczone usługi objęte są tą akredytacją.

B. w zakresie opisanych we wniosku usług nie działa pod kontrolą właściwych instytucji państwowych.

B. nie działa w oparciu o konkretne programy nauczania zaakceptowane przez właściwe instytucje państwowe.

B. posiada dowolność w zakresie kształtowania zasad swojego działania.

B. w zakresie podejmowanych działań (świadczenia opisanych we wniosku usług) nie musi uzyskać akceptacji właściwych instytucji państwowych.

B. prowadzi działalność edukacyjną na terenie (…). Autoryzowane szkolenia i egzaminy „bierze” z B., Inc.

B., Inc jest to spółka kupiona w 2018 roku przez C.

B. i C. są to firmy (…) i działają na podstawie przepisów (…). A. sp. z o.o. w zakresie objętym wnioskiem o interpretację działa z B. (…) z którego otrzymuje faktury. Zgodnie z zapisem na (…) do transakcji z B., Inc. będzie miała zastosowanie Umowa (…), a do transakcji z B. Ltd. będzie miała zastosowanie Umowa (…) dla regionu (…).

Link do umów https://(...), w zakresie szkoleń obowiązuje (…) zawarte są wytyczne dotyczące działania.

B. nie jest podmiotem prawa publicznego powołanym w celach edukacyjnych przez właściwe instytucje państwowe.

A. nie jest podmiotem świadczącym usługi szkoleniowe jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe.

A. nie posiada statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk bądź instytutu badawczego i nie świadczy usług w zakresie kształcenia na poziomie wyższym jako taka jednostka.

A. sp. z o.o. jest podmiotem świadczącym usługi w zakresie kształcenia. Są Państwo zarejestrowani w Rejestrze Instytucji Szkoleniowych pod numerem (…).

Posiadają Państwo Certyfikat Systemu Zarządzania Jakością ISO potwierdzający spełnienie wymagań normy PN-EN ISO 9001:2015-10 w zakresie „Pozaszkolne formy edukacji i działalność wspomagająca edukację” wystawiony przez firmę D. Sp. z o.o. o numerze (…), obowiązujący do 9 października 2028 r., data pierwszej certyfikacji (…) r. A. sp. z o.o. jest firmą szkoleniową zarejestrowaną w Bazie Usług Rozwojowych, tzw.: BUR, prowadzonej i nadzorowanej przez (…), gdzie publikują Państwo szkolenia autoryzowane B. o których piszą we wniosku o interpretacje podatkową.

Przykładowe szkolenie dostępne pod linkiem https://(...).

A. sp. z o.o. realizuje usługi dla osób dorosłych. Państwa celem jest kształcenie. Jeśli w usługach pojawia się element wychowania to jest to efekt uboczny, a nie cel główny Państwa działań.

W odniesieniu do udzielenia jednoznacznej odpowiedzi na pytanie czy A. sp. z o.o. jest podmiotem „świadczącym usługi w zakresie kształcenia i wychowania?” odpowiedź brzmi nie. Spójnik „i” powoduje negatywną odpowiedź, pomimo tego że usługi które świadczą Państwo spełniają wymogi ustawy i rozporządzenia, gdzie jest mowa o usługach kształcenia i przekwalifikowania zawodowego, aby uzyskać zwolnienie z podatku od towarów i usług w przypadku finansowania w co najmniej 70%.

Chyba, że kulturę DevOps i praktyki SRE (Site Reliability Engineering) można uznać za wychowanie.

A. sp. z o.o. nie jest podmiotem świadczącym usługi szkoleń prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

A. nie świadczy usług objętych akredytacją w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe.

Usługi finansowane w całości ze środków publicznych świadczą Państwo jeśli Odbiorca/Zamawiający Państwa o tym poinformuje, w treści zapytania ofertowego, SWZ albo składając oświadczenie o finansowaniu. A. świadczy usługi, koncentrując się na ich jakości, a źródło finansowania zależy od Odbiorcy/Zamawiającego.

A. sp. z o.o. jest podmiotem świadczącym usługi, o których mowa § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień, czyli usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Szkolenia autoryzowane przez B. będące przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Posiadają Państwo dokumenty z których jednoznacznie wynika, że świadczone usługi finansowane są w co najmniej 70% ze środków publicznych. Jeśli Zamawiający/odbiorca chce aby Państwo wystawili mu fakturę ze stawką VAT zwolnione, to wymagają Państwo oświadczenia o finansowaniu lub podpisują Państwo umowę, w której jest informacja, albo informacje o finansowaniu zawarte są w dokumentacji udostępnianej na etapie ofertowania.

W przeważającej większości zawierają Państwo umowę z podmiotem, który otrzyma dofinansowanie ze środków publicznych na realizację usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Jeśli nie mają Państwo umowy to mają Państwo albo zamówienie w którym jest informacja o finansowaniu ze środków publicznych, w całości lub w co najmniej 70%, albo oświadczenie złożone przez Odbiorcę/Zamawiającego o finansowaniu.

A. sp. z o.o. nie osiąga dodatkowego dochodu przez konkurencyjne wykonanie usług w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia. Aktualnie jest tak, że A. kupując usługi szkoleniowe od B. powiększa koszty zakupu o 23% podatku VAT, a z uwagi na bezsprzeczny fakt powiązania zakupu z usługą zwolnioną, nie odliczają VAT naliczonego związanego ze sprzedażą zwolnioną. Powoduje to zawyżenie kosztu zakupu o 23%. Wiedzą Państwo, że są na rynku firmy szkoleniowe, które nabywając usługi nie naliczają 23% podatku. Dlatego postanowili Państwo złożyć wniosek o interpretację, żeby uzyskać jednoznaczną odpowiedź czy przy zakupie usługi kształcenia zawodowego dla Odbiorcy, który składa oświadczenie o tym, że realizowana dla Niego usługa będzie finansowana w co najmniej 70% ze środków publicznych, do faktury zagranicznej w zakresie usługi finansowanej powinien być naliczany przez A. podatek VAT w wysokości zwolnionej. Być może niepotrzebnie zawyżają Państwo koszty zakupu o 23% podatku VAT, powodując zmniejszenie potencjalnej marży. Potencjalnej, bo trudno jest Państwu wygrać jakiekolwiek postępowanie, chyba, że tylko Państwo złożą ofertę.

Pytanie

Czy w przypadku zakupu usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego dla Zamawiających finansowanych ze środków publicznych, w całości lub w co najmniej 70%, kupowanych przez A. w (…), do faktury zagranicznej w zakresie usługi finansowanej powinien być naliczany przez A. podatek VAT w wysokości zwolnionej?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie podatek naliczony od zakupu u dostawcy zagranicznego, w ramach którego realizowane są usługi kształcenia lub doskonalenia zawodowego, finansowanego w co najmniej 70% ze środków publicznych podlegać powinien zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Jeśli opodatkowuje się taki zakup stawką 23% to powoduje to, że koszt zakupu wzrasta o 23%. Powoduje to, że Państwa oferty nie są konkurencyjne na tle innych dostawców. Zakładają Państwo, że intencją ustawodawcy wprowadzającego zwolnienie podatkowe dla usług finansowanych ze środków publicznych nie było zwiększenie kosztów poprzez naliczanie 23% VAT i nieodliczanie go, z uwagi na związek ze sprzedażą zwolnioną.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem” podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie, z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.

W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

W związku z art. 2 pkt 4 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium państwa członkowskiego - rozumie się przez to terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy zwrócić uwagę na to, że usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść. Wskazać należy bowiem, że czynnikiem wyróżniającym określoną czynność jako czynność usługową (usługę) jest przede wszystkim to, że świadczenie tej czynności zmierza do bezpośredniego zaspokojenia określonej potrzeby zamawiającego.

Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy:

Przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z kolei, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy:

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a)usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,

b)usługobiorcą jest:

  • w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,
  • w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem świadczenia usług, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,
  • w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4;

Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy:

Przepisy ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 2 stosuje się również, w przypadku gdy usługodawca lub dokonujący dostawy towarów posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, przy czym to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej lub inne miejsce prowadzenia działalności gospodarczej usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów, jeżeli usługodawca lub dokonujący dostawy towarów posiada takie inne miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, nie uczestniczy w tych transakcjach.

Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy:

W przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4 i 5, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Powołany art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy wskazuje na sytuację, w której podatnikiem staje się nabywca usługi. Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, wprowadza mechanizm tzw. odwrotnego obciążenia, który polega na opodatkowaniu usług przez usługobiorcę. Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy ma zastosowanie gdy miejscem świadczenia a tym samym opodatkowania ustalonym na podstawie przepisów ustawy jest terytorium Polski. Przy tym warunkiem zastosowania odwrotnego obciążenia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy względem usług jest spełnienie warunków dotyczących usługodawcy, jak i usługobiorcy.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo firmą, która w ramach swojej działalności kupuje, celem dalszej odsprzedaży, szkolenia autoryzowane od B. Aby kupić szkolenie dokonują Państwo zamówienia dla konkretnego uczestnika. Do każdego zrealizowanego zamówienia przychodzi faktura, gdzie wystawcą jest B. z (…), a nabywcą A. z Polski. Faktury wystawiane są w kwotach netto z dopiskiem „Intra EU Reverse Charge”. Dokonują Państwo opodatkowania w Polsce zgodnie z obowiązującą stawką 23%. Wśród Państwa Klientów są Zamawiający finansujący swoje zakupy ze środków publicznych. Usługi kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego kupowane są przez odbiorców (Zamawiających) składających oświadczenia, że środki którymi płacą pochodzą co najmniej w 70% ze środków publicznych. Usługi będące przedmiotem zapytania są to usługi szkoleniowe z zakresu IT. B. nie posiada siedziby działalności gospodarczej na terytorium Polski, nie posiada także stałego miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy w przypadku zakupu usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego dla Zamawiających finansowanych ze środków publicznych, w całości lub w co najmniej 70%, kupowanych przez Państwa w (…), do faktury zagranicznej w zakresie usługi finansowanej powinien być naliczany przez Państwa podatek VAT.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości w zakresie prawidłowego sposobu rozliczenia usługi nabywanej przez Państwa od podmiotu z (…) w pierwszej kolejności należy ustalić miejsce opodatkowania nabywanego świadczenia.

W przypadku świadczenia usług, gdy jeden z kontrahentów posiada siedzibę poza terytorium kraju, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dana usługa podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy.

I tak, stosownie do art. 28a ustawy:

Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1)ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a)podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b)osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2)podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Wskazany art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy:

Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Jak stanowi art. 28b ust. 2 ustawy:

W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Z powyższych przepisów wynika, że miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy jest miejsce, w którym podatnik ten posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej. Jeżeli jednak usługi te są świadczone na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika znajdującego się w miejscu innym niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Powołaną powyżej zasadę ogólną należy stosować, gdy usługa jest świadczona na rzecz podatnika, a przepisy wskazane w art. 28b ust. 1 ustawy nie przewidują innych zasad ustalenia miejsca świadczenia usług.

Do powołanej w art. 28b ust. 1 ustawy zasady ogólnej, ustawodawca przewidział szereg zastrzeżeń, wskazując szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług.

I tak, stosownie do art. 28g ust. 1 ustawy:

Miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają.

Należy wskazać, że ustawą z 8 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1721), która weszła w życie 1 stycznia 2025 r. zmieniono treść art. 28g ust. 1 ustawy, zgodnie z którym:

Miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, w przypadku gdy obecność na nich nie jest wirtualna, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają.

Odnośnie nabytej przez Państwa usługi w zakresie szkoleń IT, należy wskazać że w Państwa sytuacji nie mają zastosowania zastrzeżenia wymienione w art. 28b ust. 1 ustawy. Ponadto, skoro spełniają Państwo definicję podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy, to miejscem świadczenia i opodatkowania tej usługi - stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy - jest miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej, tj. terytorium Polski. Jednocześnie firma, od której nabywają Państwo usługę szkolenia nie posiada siedziby działalności gospodarczej na terytorium Polski, nie posiada również stałego miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski.

W konsekwencji Państwo, stosownie do warunków określonych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, z tytułu nabycia od podmiotu zagranicznego ww. usługi są zobowiązani do rozpoznania importu usług oraz opodatkowania nabywanych usług, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego na terytorium Polski.

Dokonując oceny, czy nabywane przez Państwa usługi szkoleniowe są objęte zwolnieniem od podatku należy zwrócić uwagę, że zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności obniżone stawki podatku lub zwolnienie od podatku. Zastosowanie tych obniżonych stawek podatku lub zwolnienia od podatku możliwe jest jednak tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia,

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia.

Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia na poziomie wyższym.

W świetle art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a)prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b)świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c)finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jednocześnie na podstawie art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub,

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z kolei w myśl art. 43 ust. 17a ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Jak wynika z § 3 ust. 1 pkt 13 i 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 832), zwanego dalej „rozporządzeniem”:

Zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane;
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do § 3 ust. 8 rozporządzenia:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Na mocy § 3 ust. 9 rozporządzenia:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, lub

2.ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Powołane przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych. Co więcej, przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenia usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.) - zwanej dalej „Dyrektywą 2006/112/WE Rady”:

Państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Jak wynika z analizy art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady, aby stwierdzić czy usługi kształcenia wykonywane przez dany podmiot korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisu konieczne jest stwierdzenie, czy mamy do czynienia z podmiotem prawa publicznego powołanym w celach edukacyjnych, działającym w tym zakresie pod kontrolą państwa, która ma zapewnić jakość świadczeń oraz odpowiednią ich cenę, realizującym przy tym określoną politykę edukacyjną, dysponującym przy tym zasobem kadrowym oraz odpowiednią infrastrukturą.

Podmioty prawa publicznego powołane przez państwo do świadczenia usług edukacyjnych, to nic innego jak podmioty - jednostki, których zarówno powstawanie, jak i późniejsze działanie jest ściśle określone przez odpowiednie przepisy prawa (ustawy, rozporządzenia) (np. szkoły, uczelnie). Podmioty takie działają na podstawie odpowiednich regulacji zarówno jeśli chodzi o działalność stricte edukacyjną, jak i inną ściśle z nią związaną. Jeśli chodzi o samą stronę edukacyjną, to podmioty te działają w oparciu o konkretne programy nauczania, zasady zatrudniania odpowiednich osób. Natomiast co do pozostałych kwestii muszą spełniać odpowiednie warunki techniczne, zapewnić odpowiednią infrastrukturę. Działania podejmowane są w szeroko pojmowanym interesie publicznym. Wszystkie te aspekty odbywają się pod kontrolą państwa, podmioty nie mają dowolności w kształtowaniu ogólnych zasad swego działania. Wszystkie czynione przez podmioty działania muszą być zaakceptowane, a następnie kontrolowane przez państwo.

Analizując powołaną wyżej regulację art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy szkolenia muszą obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą, czy zawodem lub muszą mieć na celu uzyskanie albo uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Dodatkowo należy spełnić jeden ze wskazanych poniżej warunków, tj.:

  • formy i zasady tych szkoleń muszą wynikać z odrębnych od podatkowych aktów prawnych,
  • na świadczone szkolenia należy uzyskać akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,
  • szkolenia muszą być finansowane w całości ze środków publicznych.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r., poz. 1530 ze zm.):

Środkami publicznymi są:

1) dochody publiczne;

2) środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

2a) środki, o których mowa w art. 3b ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. z 2024 r. poz. 324 i 862);

2b) środki, o których mowa w art. 202 ust. 4;

3) środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4) przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące: (…);

5) przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Z art. 4 ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych wynika, że:

Przepisy ustawy stosuje się do:

1) jednostek sektora finansów publicznych;

2) innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.

Powyższe przepisy zaliczają zatem do środków publicznych dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz wskazane przychody budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z różnych źródeł. Środkami publicznymi są również środki pochodzące z funduszy strukturalnych.

W rozpatrywanej sprawie z uwagi na brzmienie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, dokonując oceny, czy nabywane przez Państwa usługi szkoleniowe objęte są zwolnieniem od podatku, należy w pierwszej kolejności zbadać, czy spełnione są warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, gdyż przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy zwalnia od podatku usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt 26.

Jak wskazali Państwo w opisie sprawy, firma z (…), od której Państwo kupują, a następnie odsprzedają szkolenia nie jest jednostką objętą systemem oświaty, uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk ani instytutem badawczym. Tym samym nie są spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Natomiast, dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest - w pierwszej kolejności - uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu.

Z przedstawionego przez Państwa opisu sprawy wynika, że usługi będące przedmiotem zapytania są to usługi szkoleniowe z zakresu IT. Ich celem jest rozwój umiejętności, a w przypadku szkoleń po których jest możliwe przystąpienie do egzaminu celem jest uzyskanie kwalifikacji. Odbiorcami świadczonych usług są administratorzy i przyszli administratorzy IT, specjaliści IT oraz osoby zainteresowane pracą w IT. Świadczone usługi stanowią usługi w zakresie kształcenia i przekwalifikowania zawodowego. Usługi będące przedmiotem zapytania pozostają w bezpośrednim związku z branżą IT czyli informatyczną. Usługi szkoleniowe opisywane we wniosku mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych osób w nich uczestniczących.

Zatem nabywane przez Państwa szkolenia stanowią usługi kształcenia zawodowego. W konsekwencji zostanie spełniony pierwszy z warunków uprawniających do zwolnienia od podatku VAT opisanych usług, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Jednak dla oceny czy nabywane usługi szkoleniowe, są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, konieczne spełnienie jednego z warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia, lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.

Z okoliczności sprawy wynika, że w zakresie opisanych we wniosku usług B. nie działa pod kontrolą właściwych instytucji państwowych, nie działa w oparciu o konkretne programy nauczania zaakceptowane przez właściwe instytucje państwowe, posiada dowolność w zakresie kształtowania zasad swojego działania. B. w zakresie podejmowanych działań (świadczenia opisanych we wniosku usług) nie musi uzyskać akceptacji właściwych instytucji państwowych. Nie jest podmiotem prawa publicznego powołanym w celach edukacyjnych przez właściwe instytucje państwowe.

Zatem, nabywane przez Państwa usługi szkoleniowe, nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a i b ustawy, gdyż szkolenia te nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach oraz nie są świadczone przez podmiot, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.

Natomiast przewidziany w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy oraz w § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. wymóg finansowania usług w określonej wysokości ze środków publicznych jest spełniony w przypadku, gdy rzeczywistym (w znaczeniu ekonomicznym) źródłem finansowania tej usługi są środki publiczne.

W treści wniosku wskazali Państwo, że aby kupić szkolenie dokonują Państwo zamówienia dla konkretnego uczestnika. W przeważającej większości zawierają Państwo umowę z podmiotem, który otrzyma dofinansowanie ze środków publicznych na realizację usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Jeśli nie mają Państwo umowy to mają Państwo albo zamówienie w którym jest informacja o finansowaniu ze środków publicznych, w całości lub w co najmniej 70%, albo oświadczenie złożone przez Odbiorcę/Zamawiającego o finansowaniu. Posiadają Państwo dokumenty z których jednoznacznie wynika, że świadczone usługi finansowane są w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Zatem w przypadku finansowania szkoleń w całości ze środków publicznych zostaną spełnione łącznie warunki do zwolnienia usług szkoleniowych które Państwo nabywają na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy.

Natomiast w przypadku finansowania usług szkoleniowych w co najmniej 70% ze środków publicznych, zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku VAT wynikające z § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia.

Zatem, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.