
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu pn. „(…)”.
Uzupełnili go Państwo pismem z 6 października 2025 r. (wpływ 7 października 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną działającą w ramach (…) na podstawie (…). Wnioskodawca jest podmiotem posiadającym osobowość prawną, wpisanym do KRS, a nadzór nad jego działalnością sprawuje Prezes (…). Ponadto zarejestrowany jest jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (VAT) w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2025 r. poz. 775).
(…) świadczy usługi naukowo-badawcze, doradcze i szkoleniowe na rzecz (…).(…).
Wnioskodawca realizuje projekt pn. „(…)” nr (…), współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Fundusze Europejskie dla (…) 2021-2027, Priorytet: FE(…).01.00 – Fundusze Europejskie na inteligentny rozwój, Działanie: FE(…).01.01 – B+R – organizacje badawcze.
Podstawą realizacji projektu jest umowa o dofinansowanie zawarta z Województwem (…), reprezentowanym przez Zarząd Województwa (…) pełniący rolę Instytucji Zarządzającej Programem Fundusze Europejskie dla (…) 2021-2027.
Celem projektu jest rozwój infrastruktury badawczej Wnioskodawcy poprzez zakup specjalistycznej aparatury badawczej pozwalającej na (…).
Przedmiotem planowanego zakupu infrastruktury badawczej, związanego z (…). Zakupiona aparatura będzie wykorzystywana do prowadzenia prac badawczo-rozwojowych w obszarze takich dyscyplin jak: (…).
Instytut w ramach realizacji powyżej opisanego projektu otrzyma dofinansowanie na zakup aparatury w ramach Programu Fundusze Europejskie dla (…) 2021-2027 Priorytet FE(…).01 „Fundusze Europejskie na inteligentny rozwój” Działanie FE(…).01.01 „B+R – organizacje badawcze”. W związku z tym Instytut podpisał umowę z Województwem (…) reprezentowanym przez Zarząd Województwa (…) pełniący rolę Instytucji Zarządzającej Programem Fundusze Europejskie dla (…) 2021-2027, o dofinansowanie zakupu urządzenia. Z jej treści wynika, że poziom dofinansowania kosztów dla części związanej z działalnością niegospodarczą wynosi (…)% kosztów kwalifikowanych, a dla części związanej z działalnością gospodarczą wynosi (…)% kosztów kwalifikowanych. Do kosztów kwalifikowanych zalicza się koszt zakupu specjalistycznej aparatury badawczej oraz koszty pośrednie do wysokości (…)% kwoty dofinansowania.
Zgodnie z założeniami projektu oraz planem wykorzystania infrastruktury zakupiona infrastruktura badawcza będzie wykorzystywana w sposób wyraźnie podzielony na działalność niegospodarczą (ok. 75% czasu), obejmującą działania statutowe Wnioskodawcy, transfer wiedzy oraz niezależne badania i rozwój finansowane ze środków publicznych oraz działalność gospodarczą (ok. 25% czasu), polegającą na odpłatnym świadczeniu usług badawczych i realizacji badań kontraktowych na zasadach rynkowych. Podział ten odzwierciedla faktyczne i planowane wykorzystanie aparatury, zapewniając podstawę do zastosowania pełnego odliczenia VAT w zakresie części gospodarczej. Wszystkie wydatki będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Zgodnie z wytycznymi programu podatek VAT od tych wydatków jest kosztem kwalifikowalnym dla części niegospodarczej projektu, jednak w przypadku posiadania prawa do jego odliczenia – nie będzie on finansowany ze środków projektu. Dla części gospodarczej natomiast podatek VAT jest kosztem niekwalifikowanym.
Wnioskodawca pragnie ustalić, czy w opisanym stanie faktycznym i planowanym sposobie wykorzystania aparatury będzie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w sytuacji gdy zakupiona infrastruktura będzie wykorzystywana do działalności gospodarczej w zakresie 25% na rzecz podmiotów zewnętrznych.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo następujące informacje:
Na pytanie „Proszę jednoznacznie wskazać do jakich kategorii czynności będą wykorzystywali Państwo aparaturę zakupioną w ramach projektu pn. „(…)”, tj.:
a)wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (jeżeli tak, proszę również podać jakie to są czynności);
b)wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług (jeżeli tak, proszę również podać jakie to są czynności oraz na jakiej podstawie prawnej korzystają ze zwolnienia);
c)wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (jeżeli tak, proszę również podać jakie to są czynności);
d)czy może równocześnie do różnych kategorii czynności, jeśli tak to proszę wskazać do jakich (np. opodatkowanych podatkiem VAT i niepodlegających opodatkowaniu albo opodatkowanych podatkiem VAT i zwolnionych od podatku albo opodatkowanych podatkiem VAT, zwolnionych od podatku i niepodlegających opodatkowaniu)?”,
odpowiedzieli Państwo, że „Zakupiona aparatura w ramach projektu pn. „(…)” będzie służyła wykonywaniu zarówno czynności podlegających opodatkowaniu VAT (odpłatnego wykonywania specjalistycznych analiz i badań na zlecenie przedsiębiorstw) jak również niepodlegających opodatkowaniu (działania statutowe Wnioskodawcy, transfer wiedzy oraz niezależne badania i rozwój finansowane ze środków publicznych).”
Na pytanie „Czy aparaturę zakupioną w ramach ww. projektu będą Państwo wykorzystywali:
a)do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”?
b)do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o VAT?
c)zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o VAT?”,
wskazali Państwo, że „Aparatura zakupiona w ramach projektu będzie wykorzystywana do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w rozumieniu tego przepisu.”
Na pytanie „W sytuacji, gdy aparatura zakupiona w ramach ww. projektu będzie wykorzystywana przez Państwa zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to czy istnieje możliwość bezpośredniego przypisania towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu w całości do celów wykonywanej przez Państwa działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?”, podali Państwo, że „W związku z tym, iż zakupiona aparatura w ramach ww. projektu będzie wykorzystywana zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to istnieje możliwość bezpośredniego przypisania usług związanych z realizacją ww. projektu w całości do celów wykonywanej przez nas działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Na dowód tego poniżej przedstawiam fragment umowy podpisanej w ramach projektu: „(…);”
Stąd nasz poniższy zapis we wniosku o udzielenie interpretacji podatkowej: „Zgodnie z założeniami projektu oraz planem wykorzystania infrastruktury zakupiona infrastruktura badawcza będzie wykorzystywana w sposób wyraźnie podzielony na działalność niegospodarczą (ok. 75% czasu), obejmującą działania statutowe Wnioskodawcy, transfer wiedzy oraz niezależne badania i rozwój finansowane ze środków publicznych oraz działalność gospodarczą (ok. 25% czasu), polegającą na odpłatnym świadczeniu usług badawczych i realizacji badań kontraktowych na zasadach rynkowych. Podział ten odzwierciedla faktyczne i planowane wykorzystanie aparatury, zapewniając podstawę do zastosowania pełnego odliczenia VAT w zakresie części gospodarczej.”
Na pytanie „Jeżeli nie są Państwo w stanie przypisać zakupów dokonanych w związku z realizowanym projektem w całości do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, to proszę wskazać, czy rozliczają Państwo podatek naliczony proporcjonalnie oraz czy proporcja określona zgodnie z art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT, nie przekroczyła 2%, a jeżeli nie przekroczyła 2%, to czy uznali Państwo, że proporcja ta wynosi 0%? Proszę podać wartość wskaźnika obliczonego na podstawie przepisów art. 86 ust. 2a ustawy o VAT (tj. wartość sposobu określenia proporcji).”, odpowiedzieli Państwo, że „Nie dotyczy.”
Na pytanie „Jeżeli aparatura zakupiona w ramach ww. projektu będzie wykorzystywana przez Państwa w ramach działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych, jak i zwolnionych od podatku VAT, to proszę wskazać czy są Państwo w stanie odrębnie określić kwoty podatku naliczonego związane z czynnościami opodatkowanymi oraz odrębnie z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?”, podali Państwo, że „Nie dotyczy.”
Na pytanie „Jeżeli nie są Państwo w stanie odrębnie określić kwot podatku naliczonego związanych z poszczególnymi kategoriami czynności (tj. opodatkowanymi i zwolnionymi), to proszę wskazać, czy rozliczają Państwo podatek naliczony związany z tymi czynnościami proporcjonalnie oraz czy proporcja określona zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT, nie przekroczyła 2%, a jeżeli nie przekroczyła 2%, to czy uznali Państwo, że proporcja ta wynosi 0%? Proszę podać wartość tej proporcji.”, wskazali Państwo, że „Nie dotyczy.”
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy w opisanym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym, w którym część gospodarcza projektu jest objęta pomocą publiczną, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu pn. „(…)” nr (…) w części odpowiadającej wykorzystaniu infrastruktury do działalności gospodarczej, tj. w zakresie wykorzystania aparatury do czynności opodatkowanych VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie w jakim infrastruktura nabyta w ramach projektu (…) będzie wykorzystywana do działalności gospodarczej polegającej na odpłatnym świadczeniu usług badawczych na rzecz podmiotów zewnętrznych, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Odpłatne świadczenie usług badawczych przez Wnioskodawcę stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W konsekwencji, w części w jakiej zakupiona infrastruktura badawcza będzie wykorzystywana do świadczenia takich usług, wydatki poniesione w ramach projektu pozostają w bezpośrednim związku z czynnościami opodatkowanymi, a tym samym Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu.
Reasumując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w zakresie części gospodarczej projektu, w której infrastruktura badawcza będzie wykorzystywana do odpłatnych usług badawczych, przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego na zasadach ogólnych określonych w art. 86 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z przywołanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
Ponadto należy zauważyć, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a i następne ustawy.
Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy:
Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Przepis art. 86 ust. 2c ustawy stanowi, że:
Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:
1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.
Z art. 86 ust. 2d ustawy wynika, że:
W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.
Na mocy art. 86 ust. 2g ustawy:
Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.
Powołany wyżej przepis art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania VAT. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach, o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne, rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że realizują Państwo projekt pn. „(…)”. Celem projektu jest (…). Przedmiotem planowanego zakupu infrastruktury badawczej, związanego z (…).
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację ww. projektu.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych z opodatkowania. Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.
Art. 86 ust. 2a ustawy ma zastosowanie wyłącznie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, a przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Z niniejszą sytuacją mamy do czynienia w przedstawionym zdarzeniu przyszłym. W opisie sprawy wskazali Państwo, że aparatura zakupiona w ramach projektu będzie wykorzystywana do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (czynności opodatkowane podatkiem VAT polegające na odpłatnym wykonywaniu specjalistycznych analiz i badań na zlecenie przedsiębiorstw), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w rozumieniu tego przepisu (czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT związane z działaniami statutowymi, transferem wiedzy oraz niezależnymi badaniami i rozwojem finansowanymi ze środków publicznych). Infrastruktura badawcza będzie wykorzystywana w sposób wyraźnie podzielony na działalność niegospodarczą (ok. 75% czasu), obejmującą działania statutowe, transfer wiedzy oraz niezależne badania i rozwój finansowane ze środków publicznych oraz działalność gospodarczą (ok. 25% czasu), polegającą na odpłatnym świadczeniu usług badawczych i realizacji badań kontraktowych na zasadach rynkowych.
Wprawdzie wskazali Państwo, że istnieje możliwość bezpośredniego przypisania usług związanych z realizacją ww. projektu w całości do celów wykonywanej przez Państwa działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jednakże zauważyć należy, że wskazane przez Państwa „przypisanie” nabywanych towarów i usług do celów wykonywanej działalności gospodarczej oraz do celów innych niż działalność gospodarcza, nie stanowi bezpośredniej alokacji, lecz jest metodą szacunkową. Skoro wskazują Państwo na możliwość przypisania nabywanych towarów i usług do działalności gospodarczej według czasu wykorzystania infrastruktury badawczej, to oznacza to, że nie mają Państwo możliwości w sposób bezpośredni przypisać, jaka część podatku naliczonego jest bezpośrednio związana z działalnością gospodarczą.
W konsekwencji, mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w związku z ponoszeniem wydatków w ramach realizacji opisanego projektu, z uwagi na fakt, że nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do celów działalności gospodarczej (czynności opodatkowane VAT), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT), a Państwo nie mają możliwości ich bezpośredniego przypisania w całości do działalności gospodarczej, to przy odliczaniu podatku naliczonego od tych wydatków powinny znaleźć zastosowanie odpowiednie regulacje art. 86 ust. 2a-2h ustawy.
Tym samym, będzie Państwu przysługiwało prawo do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu pn. „(…)” z zastosowaniem prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a-2h ustawy.
Prawo do odliczenia podatku VAT we wskazanym wyżej zakresie będzie Państwu przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z treści art. 88 ustawy.
Zatem, oceniając całościowo Państwa stanowisko należało uznać je za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy i własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Ponadto należy wskazać, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
