Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

 Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie m.in. podatku od towarów i usług.

Wniosek uzupełnili Państwo pismem z 25 września 2025 r. będącym odpowiedzią na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A Sp. z.o.o z siedzibą w (…) jest polskim rezydentem podatkowym i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży (…).

Spółka ma zawartych szereg umów dystrybucyjnych. W umowach dystrybucyjnych co do zasady Dystrybutorzy mają przydzielony teren który mają obsługiwać za pomocą przedstawicieli handlowych. Dystrybutorzy mają również określone cele sprzedażowe - ustalane miesięcznie lub kwartalnie.

Dystrybutorzy sprzedają produkty marki A głównie w terenie za pomocą przedstawicieli handlowych, stacjonarnie, a także za pośrednictwem strony internetowej.

Spółka chcąc docenić współpracę z dystrybutorami pragnie wprowadzić system gratyfikacji w postaci programu benefitów. System ten umożliwi dystrybutorom nabywanie ustalonych między stronami produktów będących w stałej sprzedaży za symboliczną opłatą 1 grosza (0,01 zł netto i brutto) za sztukę produktu. System ten stosowany będzie również w przypadku gdy celem Spółki będzie obniżenie ceny określonych produktów ze względu na przyczyny logistyczne lub organizacyjne.

Dystrybutorzy w ramach umowy podpisanej ze Spółką, za pomocą dedykowanej strony internetowej po ustaleniach dotyczących nabywania i wydawania benefitów, będą mieli możliwość nabycia produktów w znacznie obniżonych cenach tj. po cenie 0,01 zł. Możliwość taką nabędą jedynie po spełnieniu jednego z warunków opisanych poniżej:

1)  Osiągnięcie lub przekroczenie założonego w danym okresie celu sprzedażowego;

2)  W ramach wsparcia dystrybutorów, którzy dokonywać będą ekspansji na nowe tereny sprzedażowe (nieobjęte dotychczas przez żadnego dystrybutora) lub prowadzić będą działania naprawcze mające na celu umocnienie pozycji na rynkach lokalnych, utraconej w wyniku nieefektywnego działania byłych dystrybutorów współpracujących ze Spółką na danym rynku;

3)   Gdy Spółka wprowadza promocję - obniżkę cenową dla określonych towarów ze względu na chęć ich promocji lub wyprzedania stanów magazynowych. To Wnioskodawczyni każdorazowo decyduje o tym czy daną promocję zastosuje.

Dystrybutorami współpracującymi ze Spółką, którzy będą mieli możliwość otrzymać opisane benefity są osoby prawne oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.

System ten w zakresie opisanym w punkcie 1) i 2) powyżej służyć ma gratyfikacji dystrybutorów, którzy dokonywać będą zakupów za odpowiednio wysokie kwoty, spełniając tym samym funkcję afirmacyjno-motywacyjną oraz potencjalnie zwiększając obrót generowany przez Spółkę i umacniając współpracę między Spółką. System ten w zakresie przesłanki obniżenia ceny opisanej w punkcie 3) powyżej ma zaś na celu zwiększenie sprzedaży określonych produktów - czego przyczyny mogą być różne np. koniec daty przydatności produktu, akcja wyprzedaży produktów ze względu na to, że nie będą mogły być dalej wprowadzane do obrotu w związku ze zmianą w przepisach prawa, duża ilość produktu na stanie magazynowym Wnioskodawczyni.

Produkty objęte systemem benefitów mogą być różne. Nie będzie to jeden rodzaj produktów. Produkty objęte systemem benefitów będą to produkty, które znajdują się w bieżącej ofercie Wnioskodawczyni tj. możliwy jest ich zakup za pomocą strony internetowej Wnioskodawczyni. Produkty te będą każdorazowo ustalane przez Spółkę i dystrybutora po spełnieniu warunków przyznania benefitów, to co jednak niezmienne to, że produkty objęte benefitem będą sprzedawane za cenę 0,01 zł netto (brutto).

Produkty, przeznaczone do wykorzystania do sprzedaży w znacznie niższych niż cenach rynkowych, w ramach programu benefitów dla Dystrybutorów zostaną uprzednio zakupione przez Spółkę od producentów w ramach normalnej działalności i w cenach rynkowych. Może dojść do sytuacji w której Spółka nabędzie produkt za cenę 40 złotych netto/szt. (49,20 złotych brutto/szt.), a następnie sprzeda go w ramach programu benefitów za kwotę 0,01 złotych netto /szt.

Pomiędzy spółką A Sp. z.o.o z siedzibą w (…) a dystrybutorami nie istnieją powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Pismem z 25 września 2025 r. uzupełnili Państwo opis sprawy następująco:

1.  W jaki konkretnie sposób dokonują Państwo weryfikacji, że warunki nabycia produktów w znacznie obniżonej cenie zostały przez Dystrybutorów spełnione?

Weryfikacja czy warunki nabycia produktów w znacznie obniżonej cenie zostały przez dystrybutora spełnione odbywa się następująco:

-    w kontekście osiągnięcia określonego targetu - na podstawie systemu księgowego ustalamy czy Dystrybutor nabył produkty za cenę odpowiadającą targetowi upoważniającemu go do nabycia produktów w znacznie obniżonej cenie;

-    w kontekście sprzedaży na nowym terytorium / sprzedaży gdzie uprzednio nie poradził sobie inny Dystrybutor - ten warunek jest weryfikowany poprzez zawarcie umowy/aneksu do umowy w ramach której Dystrybutor zobowiązuje się objąć określony teren dystrybucji; nadto część przedstawicieli handlowych korzysta z systemu sprzedaży zapewnionego przez Wnioskodawcę w oparciu o który Wnioskodawca może weryfikować jakościową i ilościową sprzedaż przez przedstawicieli handlowych, a także lokalizację sprzedaży. Jeśli dystrybutor nie jest zarejestrowany w systemie sprzedażowym Wnioskodawcy, to weryfikacja sprzedaży w terenie odbywa się na podstawie przesyłanego przez Dystrybutora kwartalnego zestawienia sprzedaży, z wyszczególnieniem sprzedaży przez przedstawicieli handlowych. Wymóg przesyłania takich raportów jest wskazany w umowie dystrybucyjnej.

2.  Czy Dystrybutorzy (nabywcy) w celu nabycia od Państwa po preferencyjnej cenie 0,01 zł towaru, będą zobowiązani do wykonywania na Państwa rzecz dodatkowych czynności np. o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym itp., których celem jest wsparcie i intensyfikacja sprzedaży Państwa towarów?

Dystrybutorzy nie są zobowiązani do wykonania dodatkowych świadczeń w celu nabycia towaru po preferencyjnej cenie. Samo spełnienie warunków określonych w umowie i przytoczonych powyżej w odpowiedzi na pytanie 1 ma na celu zwiększenie sprzedaży produktów przez Wnioskodawcę oraz rozpowszechnianie marki Wnioskodawcy na nowych terenach.

3.Czy wydatki ponoszone przez Państwa na zakup towarów będą przez Państwa finansowane z własnych zasobów finansowych i nie zostaną Państwu zwrócone w jakikolwiek sposób?

Tak, wydatki na zakup towarów będą finansowane przez Wnioskodawcę z własnych zasobów finansowych i nie zostaną zwrócone.

4. Czy w związku ze sprzedażą towarów za 0,01 zł będą wystawiać Państwo faktury na ww. sprzedaż?

Tak, w związku ze sprzedażą towarów Wnioskodawca będzie wystawiać faktury na tę sprzedaż.

5.Czy na wystawionej fakturze jako cenę sprzedaży będą podawać Państwo z tego tytułu 0,01 zł czy też rzeczywistą cenę nabycia ww. produktów?

Na wystawionej fakturze jako cena sprzedaży podana zostanie cena 0,01 zł za sztukę towaru.

6. Czy są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, jeżeli tak, to proszę wskazać datę od kiedy?

Tak, Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od 01.01.2021 r.

7. Czy zakupy towarów objętych akcją promocyjną są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT?

Tak.

Pytania w zakresie podatku od towarów i usług (oznaczenie pytań jak we wniosku)

1.  Czy w związku z zakupem towarów sprzedawanych następnie za symbolicznego grosza w ramach prowadzonego programu benefitów, Wnioskodawczyni przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia tych towarów, zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług?

2.  Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawczyni, które zakłada, iż podstawa opodatkowania podatkiem VAT towarów bonusowych, które zostaną sprzedane w cenie promocyjnej kontrahentom podatnika (dystrybutorom), może zostać ustalona na kwotę 0,01 zł (tj. cena zakupu) w związku ze spełnieniem przez kontrahenta warunków do realizacji takiej sprzedaży?

Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku od towarów i usług

Pytanie 1.

W ocenie Wnioskodawczyni, ma ona prawo odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupionych towarów, które zostaną następnie sprzedane za 1 grosz, z faktury dokumentującej zakup tych towarów, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Pytanie 2.

W ocenie Wnioskodawczyni za podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług przyjąć należy rzeczywistą kwotę należną (rzeczywistą kwotę zapłaty) z tytułu sprzedaży tj. 0,01 PLN za sztukę produktu.

Uzasadnienie

Pytanie 1.

Odliczenie podatku VAT dokonuje się z zachowaniem zasady wyrażonej w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), czyli w zakresie w jakim zakupiony towar dotyczy czynności opodatkowanych. Zasadą jest, że jeśli nabywane towary będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, to podatnicy mogą odliczać VAT naliczony wykazany na fakturze dokumentującej zakup tych towarów. Tak wynika z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Warunkiem odliczenia VAT jest związek zakupu z czynnościami opodatkowanymi VAT. Związek ten może mieć charakter nie tylko bezpośredni (np. w przypadku zakupu towarów przeznaczonych do dalszej sprzedaży) ale i pośredni, ponieważ ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Według mojej Mocodawczyni zakup towarów w celu sprzedaży klientom w ramach programu benefitów za cenę 0,01 PLN za sztukę wykazuje związek z działalnością podatnika, tj. ma wpływ na jego ogólne funkcjonowanie, pośrednio wpływając na jego obroty. Zatem gdy sprzedaż jest związana z działalnością opodatkowaną VAT to podatnik ma prawo do odliczenia VAT z faktury dokumentującej zakup towarów w pełnej wysokości wskazanej w fakturze VAT zakupu tych towarów.

Powyższy pogląd został podzielony przez Dyrektor Krajowej Izby Skarbowej w wielu indywidualnych interpretacjach podatkowych, m.in. w indywidualnej interpretacji podatkowej z dnia 14 sierpnia 2020 roku o numerze 0113-KDIPT1-2.4012.372.2020.2.AM, gdzie Dyrektor Krajowej Izby Skarbowej wskazał, że: „[…] Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy wskazać należy, iż Wnioskodawca zachowa prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabywanymi towarami, które zostaną następnie sprzedane za symboliczną złotówkę kontrahentom. Za prawem do odliczenia przemawia przede wszystkim fakt, iż:

-    udzielone rabaty mają na celu zintensyfikować wysokość obrotów realizowanych przez kontrahentów, a zatem zwiększyć wysokość wolumenu czynności opodatkowanych przez Wnioskodawcę;

-    Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług;

-     udzielone rabaty i towary nabyte przez Wnioskodawcę, które zostaną następnie sprzedane w formie promocyjnej pozwolą wzmocnić relacje z kontrahentami i pozostają w bezpośrednim związku z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy.

Mając na względzie powyższe – spełnione są przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy, wobec tego Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawianych w związku z zakupem towarów, które zostaną następnie sprzedane z udzieleniem rabatu kontrahentom.”

Pytanie 2.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest co do zasady wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Stosownie do art. 29a ust. 7 ustawy o VAT, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży, otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowany przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Powyższe oznacza, iż podatnik ma swobodne prawo w ustaleniu jakiej wysokości rabatu udzieli Dystrybutorom i na jakich warunkach. Nie ma też w tym żadnych ograniczeń ustawowych przewidzianych w regulacjach podatku od towarów i usług.

Sprzedaż towarów za cenę wynoszącą 0,01 PLN brutto jest uzależniona od spełnienia określonych warunków przez Dystrybutorów i ma na celu przede wszystkim zwiększenie obrotów mojej Mocodawczyni (osiągnięcie określonego targetu, sprzedaż na nowym terytorium, sprzedaż na terytorium gdzie uprzednio nie poradził sobie inny dystrybutor).

Jest ona zatem uprawniona do ustalania podstawy opodatkowania towarów, które wynikają z bonusu rzeczowego na wysokość 0,01 PLN.

Przedmiotowe stanowisko zostało zaprezentowane m.in.:

-   w interpretacji indywidualnej z dnia 14 sierpnia 2020 roku o numerze 0113-KDIPT1-2.4012.372.2020.2.AM, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził „W analizowanej sprawie nie ma zastosowania art. 32 ustawy, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, między Zainteresowanym a Kontrahentami nie istnieją powiązania, o których mowa w art. 32 ustawy. Wnioskodawca wskazał też, że udzielenie rabatu następuje w wyniku spełnienia obowiązku płynącego z powstałego stosunku cywilnoprawnego o charakterze zobowiązaniowym pomiędzy Wnioskodawcą a Kontrahentem. Zainteresowany, dzięki takiej konstrukcji bonusu od obrotu oczekuje w zamian od kontrahenta określonych zachowań, które w przyszłości mają przyczynić się do zwiększenia zakupów, z czym wiąże się zawsze wzrost osiąganych przychodów przez Wnioskodawcę. W świetle przedstawionej treści wniosku i przywołanych przepisów należy stwierdzić, że podstawę opodatkowania dla towarów bonusowych, które zostaną sprzedane w cenie promocyjnej kontrahentom, tj. w cenie 1 zł stanowi - zgodnie z art. 29a ust. 1 w związku z art. 29a ust. 6 pkt 1 ustawy - wszystko, co stanowi zapłatę, którą Wnioskodawca otrzyma od kontrahentów z tytułu sprzedaży ww. towarów, pomniejszone o kwotę podatku VAT. Podsumowując, podstawą opodatkowania będzie rzeczywista kwota należna (rzeczywista kwota zapłaty) z tytułu sprzedaży w cenie promocyjnej towarów bonusowych kontrahentom Wnioskodawcy za kwotę 1 zł, pomniejszona o kwotę należnego podatku od towarów i usług.”

-  w interpretacji indywidualnej z dnia 12 lipca 2019 r. 0112-KDIL4.4012.143.2019.4.JS, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, iż: „udzielenie rabatu, o ile nie sprzeciwiają się temu inne przepisy prawa, a ponadto jest ściśle skorelowane z konkretną transakcją, w związku z którą zostało zastosowane i powoduje obniżenie ceny dostarczanych towarów lub świadczonych usług, wpływa na zmniejszenie podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług”.

W obu przywołanych interpretacjach Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził również, iż podatnik ma prawo swobodnie układać swoje interesy tak, by działalność gospodarcza była dla niego opłacalna pod względem ekonomicznym, w tym stosując znaczne upusty cenowe, jeśli jest to w jego uznaniu zasadne dla osiągnięcia tego celu. Stosując upusty cenowe należy mieć na uwadze obowiązek dokumentowania zdarzeń gospodarczych. Podatnik powinien więc ten fakt udokumentować odpowiednimi dowodami, z których jednoznacznie wynikać będzie, jakim odbiorcom towarów i w jakich okolicznościach oraz w jakim zakresie upust/rabat przysługuje. Jak już wskazano, jedynie w sytuacji, gdy między podmiotami (kontrahentami) istnieją powiązania w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT); wynikające ze stosunku pracy lub z tytułu przysposobienia (o których mowa w art. 32 ustawy), organ podatkowy może określić wysokość podstawy opodatkowania na podstawie wartości rynkowej tych towarów lub usług, ale tylko w sytuacji, gdyby związki te miały wpływ na ustalenie ceny.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 kwietnia 2017 r. Nr 1061-IPTPP3.4512.77.2017.2.ALN, w której wskazano, że „(...) Podatnik ma prawo swobodnie układać swoje interesy tak, by działalność gospodarcza była dla niego opłacalna pod względem ekonomicznym, w tym stosując znaczne upusty cenowe, jeśli jest to w jego uznaniu zasadne dla osiągnięcia tego celu. Jednakże stosując upusty cenowe należy mieć na uwadze obowiązek dokumentowania zdarzeń gospodarczych, podatnik powinien ten fakt udokumentować odpowiednimi dowodami, z których jednoznacznie wynikać będzie, jakim odbiorcom towarów i w jakich okolicznościach oraz w jakim zakresie upust przysługuje. Jedynie w sytuacji, gdy między podmiotami (kontrahentami) istnieją powiązania rodzinne, kapitałowe, majątkowe lub wynikające ze stosunku pracy, o których mowa w art. 32 ustawy, organ podatkowy może określić wysokość obrotu na podstawie wartości rynkowej tych towarów lub usług, ale tylko w sytuacji, gdyby związki te miały wpływ na ustalenie ceny”.

Należy przy tym zaznaczyć, że stosowanie znacznych upustów cenowych/rabatów jest niedopuszczalne w zakresie, jakim ma ono służyć tzw. obejściu przepisów prawa i uniknięciu opodatkowania tej czynności. Tak więc każdy zastosowany upust/rabat powinien być uzasadniony ekonomicznie i prowadzić w końcowym efekcie do osiągnięcia celu, jaki został wytyczony dla działalności gospodarczej, tj. zarobku.

Wskazać jednocześnie należy, iż udzielenie benefitu nie będzie miało charakteru sztucznego. Dodatkowo wskazać należy, że zgodnie z art. 5 ust. 4 ustawy o VAT w przypadku wystąpienia nadużycia prawa dokonane czynności, o których mowa w ust. 1, wywołują jedynie takie skutki podatkowe, jakie miałyby miejsce w przypadku odtworzenia sytuacji, która istniałaby w braku czynności stanowiących nadużycie prawa. Przez nadużycie prawa rozumie się dokonanie czynności, o których mowa w art. 5 ust. 1 (tj. także odpłatna dostawa towarów) w ramach transakcji, która pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miała zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy. Ustawodawca wskazał, że w przypadku stwierdzenia tzw. sztuczności transakcji, nieznajdującej uzasadnienia z punktu widzenia praktyki gospodarczej i mającej na celu uzyskanie głównie korzyści podatkowych, organy podatkowe mają możliwość odmówienia skorzystania z prawa, jakie przypisy w zakresie VAT przyznają podatnikowi w związku z odliczeniem podatku. Sztuczność konstrukcji prawnej prowadzącej w efekcie do unikania realizacji obowiązków wynikających z podatku od towarów i usług należy oceniać na płaszczyźnie prawnej oraz ekonomicznej.

Sprzedaż towarów za symbolicznego grosza nie będzie miało charakteru sztucznego, albowiem będzie wynikało ze zrealizowania przez Dystrybutora określonych przesłanek i będzie miało przede wszystkim uzasadnienie ekonomiczne. Sprzedaż towarów po cenach promocyjnych, tj. po cenie niższej niż ich cena nabycia nie charakteryzuje się brakiem treści ekonomicznej np. poprzez ukrywanie prawdziwego celu i znaczenia zdarzenia gospodarczego, nieadekwatność lub zbędność do realizacji rzeczywistego zdarzenia gospodarczego, zgodnie z jego celem i istotą oraz do uzyskania zamierzonego efektu gospodarczego.

W niniejszej sprawie – sprzedaż w znacznie niższej cenie będzie miała uzasadnienie ekonomiczne, jak i nie będzie stosowane pomiędzy podmiotami powiązanymi. Niższa cena będzie wynikała z ogólnych warunków umów przed ustaleniem ceny, a zatem nie będzie wpływała na podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, zaś kwotą należną z tytułu sprzedaży jest kwota żądana od nabywcy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ((t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że można odliczyć w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zaznaczyć jednak należy, że ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Zatem niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie związku pomiędzy zakupami a konkretną transakcją opodatkowaną. Prawo do odliczenia podatku naliczonego powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim działalność podatnika daje to prawo. Aby odliczenie podatku było dopuszczalne, transakcja powodująca naliczenie podatku winna pozostawać w ścisłym związku z transakcjami, które rodzą prawo do odliczenia. W ten sposób prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług zakłada, że poczynione wydatki stanowią element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzącym prawo do jego odliczenia. Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jak wynika z opisu sprawy, mają Państwo zawartych szereg umów dystrybucyjnych. Dystrybutorzy mają określone cele sprzedażowe - ustalane miesięcznie lub kwartalnie. Dystrybutorzy sprzedają produkty w terenie za pomocą przedstawicieli handlowych, stacjonarnie, a także za pośrednictwem strony internetowej.

Chcą Państwo wprowadzić system gratyfikacji w postaci programu benefitów. System ten umożliwi dystrybutorom nabywanie ustalonych między stronami produktów będących w stałej sprzedaży za symboliczną opłatą 1 grosza (0,01 zł netto i brutto) za sztukę produktu. System ten stosowany będzie również w przypadku gdy celem Państwa będzie obniżenie ceny określonych produktów ze względu na przyczyny logistyczne lub organizacyjne.

Dystrybutorzy w ramach umowy podpisanej z Państwem, za pomocą dedykowanej strony internetowej po ustaleniach dotyczących nabywania i wydawania benefitów, będą mieli możliwość nabycia produktów w znacznie obniżonych cenach tj. po cenie 0,01 zł. Możliwość taką nabędą jedynie po spełnieniu jednego z warunków:

1.Osiągnięcie lub przekroczenie założonego w danym okresie celu sprzedażowego;

2.W ramach wsparcia dystrybutorów, którzy dokonywać będą ekspansji na nowe tereny sprzedażowe (nieobjęte dotychczas przez żadnego dystrybutora) lub prowadzić będą działania naprawcze mające na celu umocnienie pozycji na rynkach lokalnych, utraconej w wyniku nieefektywnego działania byłych dystrybutorów współpracujących ze Spółką na danym rynku;

3.Gdy Spółka wprowadza promocję - obniżkę cenową dla określonych towarów ze względu na chęć ich promocji lub wyprzedania stanów magazynowych. To Wnioskodawczyni każdorazowo decyduje o tym czy daną promocję zastosuje.

System ten w zakresie opisanym w punkcie 1 i 2 służyć ma gratyfikacji dystrybutorów, którzy dokonywać będą zakupów za odpowiednio wysokie kwoty, spełniając tym samym funkcję afirmacyjno-motywacyjną oraz potencjalnie zwiększając obrót generowany przez Państwa. System ten w zakresie przesłanki obniżenia ceny opisanej w punkcie 3 ma na celu zwiększenie sprzedaży określonych produktów - czego przyczyny mogą być różne np. koniec daty przydatności produktu, akcja wyprzedaży produktów ze względu na to, że nie będą mogły być dalej wprowadzane do obrotu w związku ze zmianą w przepisach prawa, duża ilość produktu na stanie magazynowym.

Produkty, przeznaczone do wykorzystania do sprzedaży w znacznie niższych niż cenach rynkowych, w ramach programu benefitów dla dystrybutorów zostaną uprzednio zakupione przez Państwa od producentów w ramach normalnej działalności i w cenach rynkowych.

Są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zakupy towarów objętych akcją promocyjną są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wątpliwości Państwa dotyczą kwestii czy w związku z zakupem towarów sprzedawanych następnie za symbolicznego grosza w ramach prowadzonego programu benefitów, przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia tych towarów.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przepisy ustawy nie precyzują jednak, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.

W niniejszej sprawie będzie zachodził zatem związek przyczynowo-skutkowy między sprzedażą produktów w ramach programu benefitów za kwotę 0,01 zł, a czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług w ramach Państwa działalności gospodarczej, gdyż działanie to będzie ukierunkowane na zwiększenie obrotów osiąganych przez Państwa w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i bezpośrednio z nią związane.

W związku z powyższym, będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związanego z zakupem towarów sprzedawanych następnie za kwotę 0,01 zł w ramach prowadzonego programu benefitów, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek określonych w art. 88 ustawy.

Stanowisko Państwa w zakresie pytania nr 1 uznałem za prawidłowe.

Kolejne wątpliwości Państwa dotyczą kwestii czy podstawa opodatkowania podatkiem VAT towarów bonusowych, które zostaną sprzedane w cenie promocyjnej kontrahentom (dystrybutorom), może zostać ustalona na kwotę 0,01 zł (tj. cena zakupu) w związku ze spełnieniem przez kontrahenta warunków do realizacji takiej sprzedaży.

Na mocy art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Art. 29a ust. 1 ustawy odnosi się do wszystkiego, co stanowi zapłatę obejmując swym zakresem każdą formę zapłaty otrzymaną przez sprzedawcę z tytułu dostawy towarów lub wykonania usługi.

Katalog elementów dodatkowych wchodzących w skład podstawy opodatkowania określony został w art. 29a ust. 6 ustawy, w myśl którego:

Podstawa opodatkowania obejmuje:

1) podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2) koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

W myśl art. 29a ust. 7 ustawy:

Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

1) stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

2) udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;

3) otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Stosownie do art. 29a ust. 10 ustawy:

Podstawę opodatkowania obniża się o:

1) kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;

2) wartość zwróconych towarów i opakowań;

3) zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;

4) wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Przepisy ustawy nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny, czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej niż rzeczywista wartość danych towarów lub usług. Nie ma znaczenia, że podatnik w danej chwili sprzedaje ten towar, bądź usługę za cenę znacznie niższą.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 168):

Użyte w ustawie określenia oznaczają: cena - wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę.

W myśl art. 3 ust. 2 ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług:

W cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru lub usługi podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług lub podatkiem akcyzowym. Przez cenę rozumie się również stawkę taryfową.

Stosownie do treści art. 32 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieją powiązania, o których mowa w ust. 2, oraz w przypadku gdy wynagrodzenie jest:

1) niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

2) niższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a dostawa towarów lub świadczenie usług są zwolnione od podatku,

3) wyższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego

- organ podatkowy określa podstawę opodatkowania zgodnie z wartością rynkową, jeżeli okaże się, że powiązania te miały wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Zgodnie z art. 2 pkt 27b ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o wartości rynkowej – rozumie się przez to całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju; w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:

a) w odniesieniu do towarów - kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,

b) w odniesieniu do usług - kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług.

W myśl art. 32 ust. 2 ustawy:

Przez powiązania, o których mowa w ust. 1, rozumie się powiązania:

1) w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;

2) wynikające ze stosunku pracy;

3) wynikające z tytułu przysposobienia.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że chcą wprowadzić system gratyfikacji w postaci programu benefitów. System ten umożliwi dystrybutorom nabywanie ustalonych między stronami produktów będących w stałej sprzedaży za symboliczną opłatą 1 grosza (0,01 zł netto i brutto) za sztukę produktu. System ten stosowany będzie również w przypadku gdy celem Państwa będzie obniżenie ceny określonych produktów ze względu na przyczyny logistyczne lub organizacyjne.

Pomiędzy Państwem a dystrybutorami nie istnieją powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 ustawy.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa w kontekście przedstawionego opisu sprawy należy wskazać, że podatnik ma prawo swobodnie układać swoje interesy tak, aby działalność gospodarcza była dla niego opłacalna pod względem ekonomicznym, w tym stosując znaczne upusty cenowe, jeśli będzie to w jego uznaniu zasadne dla osiągnięcia tego celu.

Trzeba przy tym wyraźnie zaznaczyć, że stosowanie znacznych rabatów jest niedopuszczalne w zakresie, w jakim ma ono służyć tzw. obejściu przepisów prawa i uniknięciu opodatkowania danej czynności. Tak więc każdy zastosowany upust winien być uzasadniony ekonomicznie i prowadzić w końcowym efekcie do osiągnięcia celu jaki został wytyczony dla działalności gospodarczej, tj. zarobku.

Jak już zaznaczono powyżej, przepisy ustawy nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny (udzielenia rabatu), czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej (nawet znacznie) niż rzeczywista wartość danego towaru, czy usługi. Jedynie w sytuacji, gdy między podmiotami (kontrahentami) istnieją powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 ustawy, organ podatkowy może określić wysokość obrotu na podstawie wartości rynkowej tych towarów lub usług, ale tylko w sytuacji, gdyby związki te miały wpływ na ustalenie ceny.

W niniejszej sprawie, jak Państwo wskazali, pomiędzy Państwem a dystrybutorami nie istnieją powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 ustawy. Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że sprzedaż dystrybutorom towarów w ramach prowadzonego programu benefitów, będzie ukierunkowane na zwiększenie obrotów osiąganych przez Państwa w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i bezpośrednio z nią związane.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa, stwierdzić należy, że podstawą opodatkowania w przypadku sprzedaży towarów bonusowych, będzie – zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy w zw. z art. 29a ust. 6 pkt 1 oraz art. 29a ust. 7 pkt 2 ustawy – wszystko, co stanowi zapłatę, którą otrzymają Państwo od nabywcy z tytułu sprzedaży ww. towarów, pomniejszone o kwotę podatku VAT.

Zatem, w przypadku sprzedaży dystrybutorom towarów bonusowych w cenie promocyjnej, podstawą opodatkowania podatkiem VAT sprzedawanych przez Państwa towarów na zasadach promocyjnych, będzie cena faktycznie zapłacona przez dystrybutorów pomniejszona o kwotę należnego podatku VAT.

Stanowisko Państwa w zakresie pytania nr 2 uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług.

Ocena prawna stanowiska Państwa w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-  Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-  Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-  Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.