Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.582.2025.2.MŻA

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe w zakresie pytań 3 i 4
  • nieprawidłowe w zakresie pytań 1, 2, 5, 6, 7, 8.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 sierpnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 25 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania zwolnienia dla świadczonych usług szkoleniowych. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie, pismem z 22 września 2025 r. (data wpływu 22 września 2025 r.).

Opis zdarzenia przyszłego

A.A. (dalej jako: „Wnioskodawca”) jest polskim rezydentem podatkowym. Wnioskodawca wraz ze swoim wspólnikiem (osoba fizyczna, polski rezydent podatkowy) zamierzają utworzyć spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako: „Spółka celowa”), której działalność będzie polegała wyłącznie na świadczeniu usług szkoleniowych w zakresie czyszczenia parowego i czyszczenia suchym lodem (metody te są ekologiczne i mieszczą się w zakresie zielonej gospodarki). Wnioskodawca nie wyklucza jednak, że Spółka celowa będzie świadczyć w przyszłości również inne usługi. Spółka celowa będzie polskim rezydentem podatkowym.

Wnioskodawca zamierza podjąć kroki zmierzające do utworzenia Spółki celowej po wydaniu przez tut. Organ interpretacji indywidualnej w niniejszej sprawie. Spółka celowa zamierza skorzystać z możliwości opodatkowania osiąganych dochodów zgodnie z zasadami określonymi w rozdziale 6b (ryczałt od dochodów spółek) ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2025 r. poz. 278; tzw. „estoński CIT”), jednak dopuszcza również możliwość swojego opodatkowania w innej formie. Spółka celowa nie będzie jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania, ani uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk, instytutem badawczym.

Szkolenia oferowane przez Spółkę celową będą dotyczyły czyszczenia (dalej jako: „Szkolenia cząstkowe”):

  • paneli fotowoltaicznych,
  • kuchni gastronomicznych,
  • tapicerki meblowej,
  • tapicerki samochodowej,
  • warsztatów samochodowych,
  • hal produkcyjnych,
  • okien, witryn, szyldów,
  • kostki brukowej,
  • podwozia samochodów,
  • siłowni,
  • usuwania graffiti ze ścian.

Podczas każdego szkolenia uczestnik samodzielnie przeprowadzi pełny proces czyszczenia danej powierzchni, pracując zgodnie z zaleceniami instruktora. Każdy kursant będzie miał zapewniony odpowiednio długi czas praktyki, aby w pełni opanować technikę - od podstaw, aż po zaawansowane detale. Nie będą to krótkie, pokazowe ćwiczenia, lecz kompleksowe, praktyczne zajęcia umożliwiające dokładne poznanie całej metody pracy przy danej powierzchni. Każdy kurs zakończony będzie egzaminem, którego zdanie warunkować będzie otrzymanie certyfikatu. Każde Szkolenie cząstkowe ma zapewnić jego uczestnikowi nabycie wiedzy potrzebnej do wykonywania zawodów związanych z profesjonalnym czyszczeniem i konserwacją powierzchni.

Oprócz tego, klient Spółki celowej będzie mógł wybrać jedno kompleksowe szkolenie, które będzie obejmowało swoim zakresem wszystkie szkolenia świadczone przez Spółkę celową (dalej jako: „Szkolenie kompleksowe”). Szkolenie kompleksowe będzie trwało 6 miesięcy i będzie miało charakter teoretyczno-praktyczny, przy czym szczególny nacisk będzie kładziony na jego wymiar praktyczny. Szkolenie kompleksowe ma zapewnić jego uczestnikowi nabycie pełnej wiedzy potrzebnej do wykonywania zawodów związanych z profesjonalnym czyszczeniem i konserwacją powierzchni. Spotkania w ramach Szkolenia kompleksowego mają odbywać się co 2 tygodnie. Na każdym etapie Szkolenia kompleksowego będzie sprawdzana nabyta wiedza uczestników i ich umiejętności, tj. na każdym spotkaniu, podczas którego będzie prowadzona część praktyczna, uczestnik będzie musiał zdać egzamin praktyczny (obserwacja w warunkach rzeczywistych).

Dodatkowo, po odbyciu Szkolenia kompleksowego uczestnik będzie musiał zdać test teoretyczny, którego próg zdawalności wyniesie 80%. Po pomyślnym odbyciu szkolenia, uczestnik otrzyma certyfikat, który będzie stanowić potwierdzenie uzyskanej wiedzy oraz nabytych umiejętności. Podkreślić należy, że uczestnicy Szkolenia kompleksowego będą mogli do niego przystąpić w ramach poszczególnych tur, tj. - przykładowo - jeżeli pierwsza tura odbywać się będzie od stycznia do czerwca danego roku, to uczestnik nie będzie miał możliwości dołączenia do szkolenia np. w kwietniu - nie otrzyma wówczas certyfikatu.

Miejscem, w którym będą odbywać się szkolenia będzie co do zasady (…), jednak w określonych przypadkach szkolenia w całości bądź częściowo będą mogły odbywać się również w innych miastach (np. jeżeli duża część uczestników danego szkolenia będzie zamieszkiwać w znacznej odległości od (…)).

Szkolenia oferowane przez Spółkę celową skierowane będą wyłącznie do osób, dla których będą one stanowić usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego (tj. do osób, które pracują/poszukują zatrudnienia w podmiotach zajmujących się usługami sprzątania/czyszczenia lub konserwacją powierzchni, a także osób, które planują rozpoczęcie własnej działalności w ww. zakresie, bądź taką działalność prowadzą). Przed przystąpieniem do Szkolenia, jego uczestnicy będą składać Spółce celowej stosowne pisemne oświadczenia o tym, że nabywana od Spółki celowej usługa danego Szkolenia cząstkowego/Szkolenia kompleksowego stanowi usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i jest finansowana ze środków publicznych w całości lub w co najmniej 70%.

Dzięki ukończeniu danego Szkolenia, osoba, która poszukuje pracy w podmiotach zajmujących się usługami sprzątania/czyszczenia lub konserwacją powierzchni zdecydowanie zwiększy swoje szanse na zatrudnienie, ze względu na zdobytą wiedzę i umiejętności zawodowe nabyte podczas kursu, natomiast osoby już pracujące w takich podmiotach, zwiększą swoje kompetencje i uaktualnią wiedzę (podobnie również osoby prowadzące lub planujące rozpocząć działalność w zakresie usług sprzątania/czyszczenia lub konserwacji powierzchni).

Spółka celowa dopuści możliwość, w odniesieniu do Szkolenia kompleksowego, że jego uczestnicy po zakończeniu będą wykorzystywali w praktyce jedynie część nabytej wiedzy, tj. w Szkoleniu kompleksowym będzie mogła wziąć udział osoba, która następnie będzie wykorzystywać wiedzę wyłącznie w zakresie np. czyszczenia paneli fotowoltaicznych (a nie będzie pracować/świadczyć usług w pozostałym zakresie). Ze względu na szeroki zakres Szkolenia kompleksowego, jego uczestnik będzie mógł poznać różne techniki, które pozwolą mu na wybór/dalsze ukierunkowanie ścieżki zawodowej/biznesu.

Warto zaznaczyć, że w okresie 6 miesięcy od ukończenia danego szkolenia (zarówno Szkolenia cząstkowego, jak i kompleksowego), kursant będzie mógł czterokrotnie skorzystać z pomocy dedykowanego opiekuna. Pomoc będzie obejmowała konsultacje telefoniczne bądź za pośrednictwem wybranych komunikatorów w zakresie m.in. doboru odpowiedniej metody czyszczenia do danej powierzchni. W ramach pomocy, dedykowany opiekun będzie również mógł przyjechać do uczestnika szkolenia i wspomóc go bezpośrednio w czyszczeniu (ewentualny dojazd opiekuna będzie możliwy na terytorium całej Polski). Niniejsza pomoc nie będzie się wiązać z dodatkowymi kosztami po stronie uczestnika.

Uczestnikom przyznany zostanie dostęp do bazy materiałów graficznych na dedykowanej stronie internetowej poświęconej organizowanym szkoleniom (dalej jako: „Strona internetowa”), z których będą mogli korzystać w dowolny sposób, np. przy budowie strony internetowej dla swojej działalności gospodarczej. Uczestnicy otrzymają również zniżki u podmiotów zajmujących się sprzedażą maszyn wykorzystywanych podczas szkolenia.

Cena Szkolenia kompleksowego oferowanego przez Spółkę celową wyniesie 75.000,00 zł, natomiast ceny poszczególnych Szkoleń cząstkowych będą oscylować w granicach od 3.000,00 zł do 16.000,00 zł.

Na Stronie internetowej, oprócz informacji dotyczących oferowanych szkoleń, ma znaleźć się informacja na temat możliwości ich sfinansowania w ramach programu „Pożyczka na kształcenie” (dalej również jako: „Program”).

Program jest formą wsparcia finansowego dla osób pełnoletnich, które mieszkają na terytorium Polski, bez względu na obywatelstwo. Główne parametry pożyczki to:

  • Wysokość wsparcia: do 75 tys. zł; w tej kwocie dopuszcza się możliwość realizacji jednego lub kilku szkoleń z dowolnego obszaru wiedzy lub umiejętności,
  • Oprocentowanie: 0%,
  • Okres spłaty: do 3 lat,
  • Karencja w spłacie: do 6 miesięcy od dnia uruchomienia pożyczki.

Szczegółowe informacje w tym zakresie znajdują się na następującej stronie internetowej: (…).

Jednocześnie, Partnerami Finansującymi, którzy udzielają pożyczki na kształcenie w makroregionie (…) jest konsorcjum w składzie: (…) oraz (…), które 14 czerwca 2024 roku podpisało z (…) umowę operacyjną na pożyczki dla osób fizycznych w ramach Instrumentu Finansowego „(…)”.

Zgodnie z Regulaminem Udzielania Pożyczek z Funduszu Pożyczkowego „Pożyczka na Kształcenie” (dalej jako: „Regulamin”), dostępnym na następującej stronie internetowej (…), o pożyczkę na kształcenie z możliwością umorzenia części kapitału mogą się ubiegać Wnioskodawcy, którymi są dorosłe osoby fizyczne zamieszkałe w rozumieniu Kodeksu cywilnego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, w szczególności na obszarze makroregionu (…), tj. województw: (…), które złożą wniosek pożyczkowy o udzielenie pożyczki na kształcenie. Zgodnie z § 3 ust. 2 pkt 2.2., warunkiem ubiegania się o pożyczkę jest m.in. wskazanie przeznaczenia pożyczki zgodnie z zapisami § 7 Regulaminu.

Zgodnie z § 7 (…).

Jednocześnie warto zwrócić uwagę, że zgodnie z § 15 ust. 4 Regulaminu, (…).

Oprócz tego, w ślad za § 6 ust. 7 (…).

Szkolenia oferowane przez Spółkę celową będą mogły być finansowane również z innych środków niż środki pochodzące z Programu, pod warunkiem, że będą one środkami publicznymi.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

1. Czy Spółka, którą zamierza Pan utworzyć wraz ze wspólnikiem świadczyła będzie usługi szkoleniowe objęte akredytacją w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe?

Odpowiedź: Nie.

2. Czy szkolenia będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach? Jeśli tak, proszę wskazać konkretne przepisy (artykuł, paragraf), wraz z nazwą aktu prawnego z których te formy i zasady wynikają? Odpowiedzi proszę udzielić odrębnie do szkoleń cząstkowych i szkolenia kompleksowego.

Odrębne przepisy określające formy i zasady to takie przepisy, z których wynika np. program kursu/ szkolenia, ilość godzin kursu/szkolenia, tematyka, krąg osób objętych kursem/szkoleniem, warunki jakie musi spełnić organizator kształcenia itp.

Odpowiedź: Szkolenia cząstkowe - nie. Szkolenia kompleksowe - nie.

3. Czy szkolenia będą finansowane w całości albo w co najmniej 70% ze środków publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 ze zm.)?

Odpowiedź: Jeżeli chodzi o szkolenia, które będą finansowane z innych środków niż środki pochodzące z Programu - tak.

Jeżeli chodzi natomiast o szkolenia finansowane środkami pochodzącymi z Programu - zdaniem Wnioskodawcy również można uznać, że szkolenia te będą finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 ze zm.), ponieważ Wnioskodawca stoi na stanowisku, że środki z Programu są środkami publicznymi. Wnioskodawca zaznacza przy tym jednak, iż kwestia czy środki z Programu są środkami publicznymi powinna zostać potwierdzona przez tut. Organ w ramach wydawanej interpretacji indywidualnej.

4. Czy do wszystkich świadczonych szkoleń (cząstkowych i kompleksowych) Spółka będzie posiadała dokumenty, z których jednoznacznie będzie wynikało, że świadczone usługi finansowane będą w co najmniej 70% ze środków publicznych i w jakiej wysokości?

Odpowiedź: Spółka celowa będzie posiadała pisemne oświadczenia uczestników szkolenia o tym, że nabywana od Spółki celowej usługa danego Szkolenia cząstkowego/Szkolenia kompleksowego stanowi usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i jest finansowana ze środków publicznych w całości lub w co najmniej 70%.

Oprócz tego, zgodnie z § 14 ust. 3 Regulaminu, Pożyczka wypłacana jest na rachunek Podmiotu szkolącego (a zatem na rachunek Spółki celowej). W związku z tym Spółka celowa będzie dysponować potwierdzeniami transakcji w ww. zakresie.

5. Czy spółka będzie posiadała informację o umorzeniu Pożyczkobiorcy części pożyczki? Odpowiedź: Tak - w umowach zawieranych z uczestnikami szkolenia znajdzie się postanowienie, zobowiązujące do poinformowania Spółki celowej o umorzeniu Pożyczkobiorcy części pożyczki.

6. Czy Spółka będzie posiadała informację w ilu procentach pożyczka została umorzona? Odpowiedź: Tak - w umowach zawieranych z uczestnikami szkolenia znajdzie się postanowienie, zobowiązujące do poinformowania Spółki celowej o umorzeniu Pożyczkobiorcy części pożyczki (w tym zobowiązanie do wskazania procentowej wartości umorzenia).

7. Czy Spółka będzie zawierała umowę z podmiotem, który otrzyma dofinansowanie ze środków publicznych na realizację usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego? Odpowiedź: Tak.

8. Czy w zakresie prowadzonych usług szkoleniowych Spółka będzie działała pod kontrolą właściwych instytucji państwowych? Jeśli tak proszę wskazać:

  • Na czym będzie polegała kontrola instytucji państwowych nad realizowanymi usługami szkoleniowymi?
  • Czy Spółka będzie działała w oparciu o konkretne programy nauczania zaakceptowane przez właściwe instytucje państwowe?
  • Czy kontrola instytucji państwowych zapewni jakość realizowanych usług oraz ich odpowiednią cenę?
  • Czy Spółka będzie mieć dowolność w zakresie kształtowania zasad swojego działania w odniesieniu do prowadzonych usług szkoleniowych?
  • Czy działania Spółki w zakresie realizacji usług szkoleniowych będą wymagały akceptacji właściwych instytucji państwowych?
  • Czy celem świadczonych usług szkoleniowych będzie osiągnięcie dodatkowego dochodu przez konkurencyjne wykonanie usług w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku?

Odpowiedź: Spółka nie będzie działała pod kontrolą właściwych instytucji państwowych. W związku z powyższym odpowiedzi na dalsze pytania są bezprzedmiotowe.

Pytania:

1)Czy środki pochodzące z Programu są środkami publicznymi w rozumieniu przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, a w konsekwencji, czy spełniony jest jeden z warunków możliwości zastosowania przez Spółkę celową zwolnienia, o którym mowa w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT w stosunku do usługi Szkolenia cząstkowego/Szkolenia kompleksowego?

2)Czy środki pochodzące z Programu są środkami publicznymi w rozumieniu przepisu § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia w sprawie zwolnień, a w konsekwencji, czy spełniony jest jeden z warunków możliwości zastosowania przez Spółkę celową zwolnienia, o którym mowa w przepisie § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia w sprawie zwolnień w stosunku do usługi Szkolenia cząstkowego/Szkolenia kompleksowego?

3)Czy opisana usługa Szkolenia cząstkowego/Szkolenia kompleksowego może zostać uznana za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w rozumieniu przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, jeżeli ma ona zapewnić ich uczestnikom nabycie wiedzy potrzebnej do wykonywania zawodów związanych ze sprzątaniem/czyszczeniem lub konserwacją powierzchni i skierowana będzie do osób, które pracują/poszukują zatrudnienia w podmiotach zajmujących się usługami sprzątania/czyszczenia lub konserwacją powierzchni, a także osób, które planują rozpoczęcie własnej działalności w ww. zakresie, bądź taką działalność prowadzą, a w konsekwencji, czy spełniony jest jeden z warunków możliwości zastosowania przez Spółkę celową zwolnienia, o którym mowa w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT w stosunku do usługi Szkolenia cząstkowego/Szkolenia kompleksowego?

4)Czy opisana usługa Szkolenia cząstkowego/Szkolenia kompleksowego może zostać uznana za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w rozumieniu przepisu § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia w sprawie zwolnień, jeżeli ma ona zapewnić ich uczestnikom nabycie wiedzy potrzebnej do wykonywania zawodów związanych ze sprzątaniem/czyszczeniem lub konserwacją powierzchni i skierowane będzie do osób, które pracują/poszukują zatrudnienia w podmiotach zajmujących się usługami sprzątania/czyszczenia lub konserwacją powierzchni, a także osób, które planują rozpoczęcie własnej działalności w ww. zakresie, bądź taką działalność prowadzą, a w konsekwencji, czy spełniony jest jeden z warunków możliwości zastosowania przez Spółkę celową zwolnienia, o którym mowa w przepisie § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia w sprawie zwolnień w stosunku do usługi Szkolenia cząstkowego/Szkolenia kompleksowego?

5)Czy Spółka celowa będzie mogła zastosować zwolnienie od podatku VAT na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT w stosunku do usługi Szkolenia cząstkowego?

6)Czy Spółka celowa będzie mogła zastosować zwolnienie od podatku VAT na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT w stosunku do usługi Szkolenia kompleksowego?

7)Czy Spółka celowa będzie mogła zastosować zwolnienie od podatku VAT na podstawie przepisu § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia w sprawie zwolnień w stosunku do usługi Szkolenia cząstkowego?

8)Czy Spółka celowa będzie mogła zastosować zwolnienie od podatku VAT na podstawie przepisu § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia w sprawie zwolnień w stosunku do usługi Szkolenia kompleksowego?

Pana stanowisko w sprawie

1)środki pochodzące z Programu są środkami publicznymi w rozumieniu przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, a w konsekwencji spełniony jest jeden z warunków możliwości zastosowania przez Spółkę celową zwolnienia, o którym mowa w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT w stosunku do usługi Szkolenia cząstkowego/Szkolenia kompleksowego;

2)środki pochodzące z Programu są środkami publicznymi w rozumieniu przepisu § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia w sprawie zwolnień, a w konsekwencji spełniony jest jeden z warunków możliwości zastosowania przez Spółkę celową zwolnienia, o którym mowa w przepisie § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia w sprawie zwolnień w stosunku do usługi Szkolenia cząstkowego/Szkolenia kompleksowego;

3)zarówno opisana usługa Szkolenia cząstkowego, jak i usługa Szkolenia kompleksowego może zostać uznana za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w rozumieniu przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, a w konsekwencji spełniony jest jeden z warunków możliwości zastosowania przez Spółkę celową zwolnienia, o którym mowa w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT w stosunku do usługi Szkolenia cząstkowego/Szkolenia kompleksowego;

4)zarówno opisana usługa Szkolenia cząstkowego, jak i usługa Szkolenia kompleksowego może zostać uznana za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w rozumieniu przepisu § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia w sprawie zwolnień, a w konsekwencji spełniony jest jeden z warunków możliwości zastosowania przez Spółkę celową zwolnienia, o którym mowa w przepisie § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia w sprawie zwolnień w stosunku do usługi Szkolenia cząstkowego/Szkolenia kompleksowego;

5)Spółka celowa będzie mogła zastosować zwolnienie od podatku VAT na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT w stosunku do usługi Szkolenia cząstkowego;

6)Spółka celowa będzie mogła zastosować zwolnienie od podatku VAT na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT w stosunku do usługi Szkolenia kompleksowego;

7)Spółka celowa będzie mogła zastosować zwolnienie od podatku VAT na podstawie przepisu § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia w sprawie zwolnień w stosunku do usługi Szkolenia cząstkowego;

8)Spółka celowa będzie mogła zastosować zwolnienie od podatku VAT na podstawie przepisu § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia w sprawie zwolnień w stosunku do usługi Szkolenia kompleksowego.

Uzasadnienie w zakresie pytań 1 i 2:

Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 finansowane w całości ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Przepis art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT stanowi, że zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Na podstawie przepisu art. 82 ust. 3 ustawy o VAT, Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, wprowadzić inne niż określone w art. 43-81 zwolnienia od podatku, a także określić szczegółowe warunki stosowania tych zwolnień, uwzględniając:

1)specyfikę wykonywania niektórych czynności oraz uwarunkowania obrotu gospodarczego niektórymi towarami;

2)przebieg realizacji budżetu państwa;

3)potrzebę uzyskania dostatecznej informacji o towarach będących przedmiotem zwolnienia;

4)przepisy Unii Europejskiej.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia w sprawie zwolnień, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ustawa o VAT oraz Rozporządzenie w sprawie zwolnień nie zawierają definicji środków publicznych. To, jakie środki należy uznać za środki publiczne określa ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 1530; dalej jako: „u.f.p."), która współkształtuje w tym przypadku normę prawa podatkowego.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 u.f.p., Środkami publicznymi są:

1)dochody publiczne;

2)środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

2a) środki, o których mowa w art. 3b ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. z 2024 r. poz. 324 i 862); 2b) środki, o których mowa w art. 202 ust. 4;

3)środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4)przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a)ze sprzedaży papierów wartościowych,

b)z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c)ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d)z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e)z innych operacji finansowych;

5)przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Postanowienia Regulaminu oraz przykładowej umowy pożyczki świadczą o tym, że środki z Programu można zaliczyć do środków publicznych w rozumieniu przepisu art. 5 ust. 1 u.f.p., a w konsekwencji spełniają one definicję środków publicznych określonych w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT i § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia w sprawie zwolnień, a zatem spełniony jest jeden z warunków możliwości zastosowania przez Spółkę celową zwolnienia, o którym mowa w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT/§ 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia w sprawie zwolnień w stosunku do usługi Szkolenia cząstkowego/Szkolenia kompleksowego.

Powyższe stanowisko znajduje uzasadnienie m.in. w:

  • § 7 ust. 4 Regulaminu: „(…)”;
  • § 15 ust. 4 Regulaminu: „(...);
  • § 6 ust. 7 przykładowej umowy pożyczki: „(…).

W związku z powyższym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że środki pochodzące z Programu są środkami publicznymi w rozumieniu przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT i przepisu § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia w sprawie zwolnień, a zatem, że spełniony jest jeden z warunków możliwości zastosowania przez Spółkę celową zwolnienia, o którym mowa w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT/§ 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia w sprawie zwolnień w stosunku do usługi Szkolenia cząstkowego/Szkolenia kompleksowego.

Dodatkowo należy wspomnieć, że fakt, iż to jakie środki należy uznać za środki publiczne określa u.f.p. nie stoi na przeszkodzie rozstrzygnięcia tego zagadnienia przez tut. Organ w kontekście możliwości zastosowania zwolnień podatkowych. Jak wskazuje się w piśmiennictwie i orzecznictwie sądów administracyjnych, „(...), wyrażenie to, odczytane wraz z definicjami „przepisów prawa podatkowego" oraz „ustawy podatkowej” zawartymi w art. 3 pkt 1 i 2 OrdPU, zrodziło pytanie o to, czy przedmiotem wypowiedzi interpretacyjnej mogą stać się przepisy aktów prawnych innych niż mające w tytule „podatek”. Na pytanie to należy udzielić odpowiedzi twierdzącej we wszystkich tych przypadkach, gdy do przepisów tych (w sposób wyraźny lub dorozumiany) odwołuje się regulacja podatkowa sensu stricto. Analizowane przepisy współkształtują wówczas normę prawa podatkowego. Skoro podatnik przy ustalaniu swoich praw i obowiązków jest zobowiązany do rekonstrukcji tej normy z uwzględnieniem owych przepisów, ten sam obowiązek ciąży na organie interpretacyjnym” (H. Filipczyk, Zakres przedmiotowy interpretacji indywidualnej, Monitor Podatkowy 2014, nr 3, s. 17-21.). Pojęcie "przepisów prawa podatkowego", o którym mowa w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie można ograniczać wyłącznie do ustaw, które w swoim tytule zawierają takie pojęcie, lecz chodzi o rzeczywistą treść zawartych w ustawach regulacji mających wpływ na opodatkowanie (Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 26 maja 2009 r., I SA/Bd 197/09).

Uzasadnienie w zakresie pytań 3-4:

Powołane przepisy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT i § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia w sprawie zwolnień odnoszą się do pojęć: „usługa kształcenia zawodowego” oraz „usługa przekwalifikowania zawodowego”, które nie są zdefiniowane ani w ustawie o VAT, ani w Rozporządzeniu w sprawie zwolnień. Zgodnie jednak z rozporządzeniem wykonawczym Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (wersja przekształcona, Dz.Urz.UE.L 2011 Nr 77, str. 1; dalej jako: „Rozporządzenie VAT”), kształcenie zawodowe lub przekwalifikowujące powinno obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak każde nauczanie mające na celu nabycie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, bez względu na czas trwania kursu.

Zgodnie z orzecznictwem Naczelnego Sądu Administracyjnego, szkolenia, o jakich mowa w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT (uwagi te można jednak odnieść również do przepisu § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia w sprawie zwolnień), to szkolenia nakierowane na wiedzę i umiejętności o charakterze zawodowym, niezależnie od tego, czy charakter ten będzie przejawiać się poprzez bezpośredni ich związek z daną branżą lub zawodem, czy też poprzez ich cel, tj. uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy zawodowej. Powiązanie z branżą lub zawodem, stanowiące cechę usług kształcenia i przekwalifikowania zawodowego zwolnionych od podatku od towarów i usług, oceniać należy w kontekście specyfiki zawodów wykonywanych przez uczestników szkolenia (branż w jakich działają) lub które mają zamiar wykonywać (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 15 maja 2018 r. I FSK 1314/16). Spółka celowa zamierza świadczyć dwa rodzaje usług szkoleniowych. W ocenie Wnioskodawcy, zarówno Szkolenia cząstkowe, jaki i Szkolenia kompleksowe można uznać za usługi kształcenia zawodowego/przekwalifikowania zawodowego ponieważ będą one nakierowane na wiedzę i umiejętności o charakterze zawodowym, a w konsekwencji spełniony będzie jeden z warunków możliwości zastosowania przez Spółkę celową zwolnienia, o którym mowa w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT/§ 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia w sprawie zwolnień w stosunku do usługi Szkolenia cząstkowego/Szkolenia kompleksowego. Szkolenia mają zapewnić ich uczestnikom nabycie wiedzy potrzebnej do wykonywania zawodów związanych ze sprzątaniem/czyszczeniem lub konserwacją powierzchni i skierowane będą do osób, które pracują/poszukują zatrudnienia w podmiotach zajmujących się usługami sprzątania/czyszczenia lub konserwacją powierzchni, a także osób, które planują rozpoczęcie własnej działalności w ww. zakresie, bądź taką działalność prowadzą.

Uzasadnienie w zakresie pytań 5-8:

Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności, Spółka celowa będzie mogła zastosować zwolnienie od podatku VAT na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT w stosunku do usługi Szkolenia cząstkowego/kompleksowego, jak również będzie mogła zastosować zwolnienie z VAT na podstawie przepisu § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia w sprawie zwolnień w stosunku do usługi Szkolenia cząstkowego/kompleksowego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest:

  • prawidłowe w zakresie pytań 3 i 4
  • nieprawidłowe w zakresie pytań 1, 2, 5, 6, 7, 8.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu.

Zaznaczyć należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r.- Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a)prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b)świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c)finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z kolei, jak wynika z treści art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Stosownie do art. 43 ust. 17a ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej usługi.

Jak wynika z § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 832):

Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z § 3 ust. 8 ww. rozporządzenia:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

W świetle § 3 ust. 9 ww. rozporządzenia:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

a)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, lub

b)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Powołane przepisy przewidują zwolnienie od podatku dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych. Co więcej, przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenia usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady:

Państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Pojęcie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zostało zdefiniowane w art. 44 rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L 77 str. 1 ze zm.).

Zgodnie z tym przepisem:

Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że przez kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w ww. przepisach, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jej ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.

W tym kontekście wskazania wymaga - co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą 2006/112/WE Rady stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich.

W wyroku TSUE z 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV Trybunał stwierdził, że:

Pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy 2006/112/WE Rady powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika.

Pana wątpliwości dotyczą ustalenia, czy opisana usługa Szkolenia cząstkowego/Szkolenia kompleksowego może zostać uznana za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w rozumieniu przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT lub w rozumieniu przepisu § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia w sprawie zwolnień.

Dokonując oceny, czy usługi szkoleniowe, które zamierza Pan świadczyć będą objęte zwolnieniem od podatku, należy w pierwszej kolejności zbadać, czy spełnione będą warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Jak wskazał Pan we wniosku, Spółka, którą zamierza Pan utworzyć wraz ze wspólnikiem nie będzie jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Nie będzie uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk, instytutem badawczym.

Biorąc pod uwagę powyższe wskazać należy, że szkolenia, które zamierza Pan realizować za pomocą utworzonej Spółki celowej nie będą spełniały przesłanek niezbędnych dla zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

W konsekwencji należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy oraz § 3 ust. 1 pkt 14 przywołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r., istotne jest - w pierwszej kolejności - uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie jednego z dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu.

Kierując się wskazówkami wcześniej powołanego rozporządzenia Rady UE, zawierającymi definicję kształcenia zawodowego, należy stwierdzić, że kształcenie zawodowe jest procesem mającym na celu nauczenie, przekazanie wiedzy z określonej dziedziny, które ma posłużyć zdobyciu bądź uaktualnieniu wiedzy obecnie posiadanej przez uczestnika takiego szkolenia.

Usługi szkoleniowe będą więc stanowiły usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, w myśl powyższych przepisów, gdy w zamierzeniu mają prowadzić do podwyższenia kwalifikacji zawodowych i poziomu wiedzy osób biorących udział w kursach oraz mają na celu ich szeroko pojęty rozwój zawodowy.

Mając na uwadze okoliczności sprawy oraz dokonaną analizę przepisów należy stwierdzić, że usługi szkoleniowe, które zamierza Pan świadczyć w ramach utworzonej Spółki będą stanowić usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w rozumieniu przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy oraz § 3 ust. 1 pkt 14 przywołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. Jak wynika z opisu sprawy, każde Szkolenie cząstkowe ma zapewnić jego uczestnikowi nabycie wiedzy potrzebnej do wykonywania zawodów związanych z profesjonalnym czyszczeniem i konserwacją powierzchni. Szkolenie kompleksowe będzie obejmowało swoim zakresem wszystkie szkolenia świadczone przez Spółkę celową. Szkolenie kompleksowe ma zapewnić jego uczestnikowi nabycie pełnej wiedzy potrzebnej do wykonywania zawodów związanych z profesjonalnym czyszczeniem i konserwacją powierzchni. Szkolenia oferowane przez Spółkę celową skierowane będą wyłącznie do osób, dla których będą one stanowić usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, tj. do osób, które pracują/poszukują zatrudnienia w podmiotach zajmujących się usługami sprzątania/czyszczenia lub konserwacją powierzchni, a także osób, które planują rozpoczęcie własnej działalności w ww. zakresie, bądź taką działalność prowadzą.

Zatem w analizowanej sprawie, usługi, które zamierza Pan świadczyć w ramach Spółki, będą stanowiły usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, ponieważ będą obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą czy zawodem i będą mieć na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

W konsekwencji, usługę Szkolenia cząstkowego/Szkolenia kompleksowego, które zamierza Pan świadczyć w ramach Spółki, należy uznać za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w rozumieniu przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT oraz w rozumieniu przepisu § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia w sprawie zwolnień.

Tym samym, Pana stanowisko w zakresie pytania oznaczonego numerem 3 i 4 należało uznać za prawidłowe.

Aby świadczone usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku VAT dodatkowo należy spełnić jeden ze wskazanych poniżej warunków, tj.:

  • formy i zasady tych szkoleń muszą wynikać z odrębnych od podatkowych uregulowań,
  • na świadczone szkolenia uzyskano akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,
  • szkolenia muszą być finansowane w całości ze środków publicznych.

Z kolei, aby móc skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 przywołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r., świadczone usługi muszą stanowić usługi kształcenia i przekwalifikowania zawodowego, obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą czy zawodem oraz muszą mieć na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Dodatkowo szkolenia muszą być finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Wskazał Pan, że usługi Szkolenia cząstkowego/Szkolenia kompleksowego nie będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Nie będzie Pan również posiadał akredytacji na świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe.

W związku z powyższym opisane we wniosku usługi Szkolenia cząstkowego/Szkolenia kompleksowego nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a i b ustawy.

W dalszej kolejności należy zatem ustalić, czy środki pochodzące z Programu są środkami publicznymi w rozumieniu przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT oraz § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia w sprawie zwolnień, a w konsekwencji, czy spełniony jest drugi z warunków możliwości zastosowania przez Spółkę celową zwolnienia, o którym mowa w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT lub § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia w sprawie zwolnień w stosunku do usługi Szkolenia cząstkowego/Szkolenia kompleksowego.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r., poz. 1530 ze zm.):

Środkami publicznymi są:

1)dochody publiczne;

2)środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

2a) środki, o których mowa w art. 3b ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. z 2024 r. poz. 324 i 862);

2b) środki, o których mowa w art. 202 ust. 4;

3)środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4)przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące: (…);

5)przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Z art. 4 ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych wynika, że:

Przepisy ustawy stosuje się do:

1) jednostek sektora finansów publicznych;

2) innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.

Powyższe przepisy zaliczają zatem do środków publicznych dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz wskazane przychody budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z różnych źródeł. Środkami publicznymi są również środki pochodzące z funduszy strukturalnych.

Należy zwrócić uwagę, że przewidziany w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług oraz w § 3 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. wymóg finansowania usług w określonej wysokości ze środków publicznych jest spełniony w przypadku, gdy rzeczywistym (w znaczeniu ekonomicznym) źródłem finansowania tej usługi są środki publiczne.

Jak wynika z treści wniosku, na Państwa stronie internetowej, oprócz informacji dotyczących oferowanych szkoleń, ma znaleźć się informacja na temat możliwości ich sfinansowania w ramach programu „Pożyczka na kształcenie”. Partnerami Finansującymi, którzy udzielają pożyczki na kształcenie jest konsorcjum w składzie: (…) (…), które 14 czerwca 2024 roku podpisało z (…) umowę operacyjną na pożyczki dla osób fizycznych w ramach Instrumentu Finansowego „Postaw na rozwój europejskie pożyczki na kształcenie”. Zgodnie z Regulaminem Udzielania Pożyczek z Funduszu Pożyczkowego „Pożyczka na Kształcenie” o pożyczkę na kształcenie z możliwością umorzenia części kapitału mogą się ubiegać Wnioskodawcy, którymi są dorosłe osoby fizyczne zamieszkałe w rozumieniu Kodeksu cywilnego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, w szczególności na obszarze makroregionu (…), tj. województw: (…), które złożą wniosek pożyczkowy o udzielenie pożyczki na kształcenie. W umowach zawieranych z uczestnikami szkolenia znajdzie się postanowienie, zobowiązujące do poinformowania Spółki celowej o umorzeniu Pożyczkobiorcy części pożyczki.

Wskazał Pan, że wysokość wsparcia, tj. udzielonej pożyczki na kształcenie wynosi do 75 000 zł a okres spłaty pożyczki wynosi do 3 lat. Z opisu sprawy wynika także, że istnieje możliwość częściowego umorzenia pożyczki. W pozostałej, nieumorzonej części Pożyczkobiorca będzie zobowiązany do spłaty pożyczki.

Z powyższych okoliczności wynika zatem, że środki pochodzące z Programu „Pożyczka na kształcenie” będą miały charakter zwrotny. Zatem finalnie źródłem finansowania świadczonych przez Pana usług Szkolenia cząstkowego/Szkolenia kompleksowego będą środki prywatne uczestnika, a nie środki publiczne. Należy w tym miejscu podkreślić, że uczestnik będzie zobowiązany do zwrotu przekazanego mu wsparcia na rzecz Partnera Finansującego. Tym samym nie można uznać, że wydatek został poniesiony ze środków publicznych, skoro środki te muszą zostać w całości lub w części zwrócone przez uczestnika szkolenia. Istotnym w analizowanej sprawie jest to, że środki te nie są przekazywane bezzwrotnie na rzecz uczestników szkolenia, a są im udostępniane na pewien okres czasu na preferencyjnych warunkach, z możliwością umorzenia części kapitału. Zatem fakt, iż uczestnik szkolenia korzysta z pożyczki udzielonej z Programu „Pożyczka na kształcenie” ze środków Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 nie uzasadnia twierdzenia, że źródłem finansowania tej usługi są środki publiczne.

W konsekwencji należy stwierdzić, że środki pochodzące z Programu „Pożyczka na kształcenie” w części, w jakiej uczestnik szkolenia będzie zobowiązany do ich zwrotu na rzecz Partnera Finansującego, nie będą stanowiły środków publicznych w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o środkach publicznych. Wsparcie, udzielane uczestnikom szkolenia w ramach realizowanego Programu ma charakter doraźny, przejawiający się z przejściowym sfinansowaniu kosztu kształcenia, co wyklucza uznanie, że usługa świadczona przez Pana jest finalnie finansowana ze środków publicznych w całości lub w części odpowiadającej kwocie udzielonego wsparcia przez Partnera Finansującego.

W konsekwencji, środków przekazywanych w ramach Programu „Pożyczka na kształcenie” nie można uznać za środki publiczne w rozumieniu przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, jak również § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia w sprawie zwolnień w stosunku do usługi Szkolenia cząstkowego/Szkolenia kompleksowego.

Tym samym, Spółka celowa, którą zamierza Pan utworzyć w przypadku finansowania szkoleń ze środków pochodzących z Programu „Pożyczka na kształcenie”, nie będzie mogła zastosować zwolnienia od podatku VAT na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT ani na podstawie przepisu § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia w sprawie zwolnień w stosunku do usługi Szkolenia cząstkowego oraz Szkolenia kompleksowego, gdyż usługi te nie są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych a źródłem finansowania usługi są środki uczestnika, w części w jakiej uczestnik będzie dokonywał zwrotu na rzecz Partnera Finansującego.

W konsekwencji, Pana stanowisko w zakresie pytań nr 1-2, 5-8 należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.