Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP1-1.4012.758.2025.3.MM

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 września 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 1 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT czynności wykonywanych na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii.

Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismem, które wpłynęło do Organu 28 września 2025 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pani działalność gospodarczą jako lekarz weterynarii od 2015 r. (kody PKD: 75.00.Z Działalność weterynaryjna; 71.20.A Badania i analizy związane z jakością żywności). Posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

Co roku jest Pani wyznaczona, na podstawie decyzji administracyjnej przez Powiatowego Lekarza Weterynarii (dalej: PLW) w (…), do wykonywania czynności na podstawie art. 16 Ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (t. j. Dz.U.2022.0.2629).

Aktualnie ma Pani umowę do 31 grudnia 2025 r. Wykonuje Pani działania w imieniu oraz z upoważnienia PLW w (...). Do Pani obowiązków jako wyznaczonego lekarza weterynarii należą:

1)Regularny nadzór nad przestrzeganiem warunków weterynaryjnych w rzeźni;

2)Kontrola w rzeźni pod względem dobrostanu zwierząt rzeźnych, obejmująca: kontrolę środków transportu zwierząt, warunków transportu zwierząt, dokumentację im towarzyszącą, warunki rozładunku i przemieszczania zwierząt, postępowania ze zwierzętami, wyrywkową kontrolę temperatury dostarczonych zwierząt do uboju, przetrzymywania, a przede wszystkim dbałość o zgodny z przepisami sposób oszałamiania i wykrwawiania zwierząt, prowadzenie dokumentacji z tym związanej, natychmiastowe reagowanie w przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów ustawy o ochronie zwierząt i powiadamianie o tym fakcie Powiatowego Lekarza Weterynarii w (...), kontrola mycia i dezynfekcji środków transportu po rozładunku żywca;

3)Kontrola prawidłowości oznakowania zwierząt (zgodności z systemem identyfikacji i rejestracji zwierząt);

4)Badanie przedubojowe zwierząt i wydawanie odpowiednich decyzji w sprawie dopuszczenia do uboju, a w przypadku wydania decyzji zakazującej uboju, niezwłoczne powiadomienie o tym fakcie Powiatowego Lekarza Weterynarii w (...);

5)Kontrola sposobu izolacji zwierząt chorych lub podejrzanych o zakażenie oraz w uzasadnionych przypadkach przeprowadzenie sekcji zwłok wraz z pobraniem próbek do badań bakteriologicznych lub wirusologicznych;

6)Prowadzenie Dziennika Przedubojowego Zwierząt Rzeźnych;

7)Nadzór nad zachowaniem warunków weterynaryjnych podczas uboju zwierząt rzeźnych ze szczególnym uwzględnieniem oszałamiania i wykrwawiania;

8)Nadzór nad przeprowadzaniem obróbki poubojowej w sposób zapobiegający zanieczyszczeniu mięsa;

9)Badanie poubojowe mięsa zwierząt rzeźnych w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami;

10)Kontrola identyfikacji tusz i przynależnych do niej części oraz kontrola prawidłowości przedstawienia mięsa do badania poubojowego pod względem kompletności wszystkich elementów;

11)Pobieranie próbek i przeprowadzenie badań niezbędnych do wydania urzędowej oceny mięsa;

12)Wydawanie oceny mięsa w zależności od wyników badania poubojowego zgodnie z przepisami rozporządzenia 2019/627 i wydawanie decyzji w sprawie oceny mięsa;

13)W przypadku odwołania się właściciela zwierzęcia od urzędowej oceny mięsa, zachowanie trybu postępowania, określonego obowiązującymi przepisami prawa;

14)Nadzór nad prawidłowym postępowaniem z mięsem zdatnym i niezdatnym do spożycia przez ludzi;

15)Prowadzenie Dziennika Badania Poubojowego Mięsa Zwierząt Rzeźnych;

16)Nadzór nad prawidłowym stosowaniem znaków weterynaryjnych, etykiet i pieczęci;

17)Kontrolowanie warunków sanitarno-weterynaryjnych we wszystkich pomieszczeniach zakładu w części rzeźnianej;

18)Nadzór nad postępowaniem z mięsem podczas schładzania, magazynowania, zamrażania, rozbioru, pakowania, ekspedycji zgodnie z wymaganiami rozporządzeń 853/2004, 852/2004 w zakresie struktury, higieny produkcji, przestrzegania procedur;

19)Przestrzeganie procedur związanych z systemem kontroli wewnętrznej w zakładzie: kontrola realizacji procedur GMP i GHP - badanie wody, legalizacja i kalibracja urządzeń pomiarowych, rejestracja parametrów, dokumentacja dotycząca surowców /HDI, świadectwa/ zezwolenia, atesty/, procedury mycia i dezynfekcji, zwalczanie szkodników, stan zdrowia i szkolenia pracowników/ i egzekwowanie ich od producenta. Pomoc przy organizowaniu szkoleń pracowników;

20)Nadzór nad ekspedycją mięsa. Kontrola środków transportu pod względem mycia i dezynfekcji konstrukcji, sprawności urządzeń chłodniczych, powierzchni dostosowanej do rodzaju przewożonych produktów;

21)Nadzorowanie kontroli przedwysyłkowej, weryfikacja procedur SSOP i SPS wymaganych przez państwa trzecie, kontrola dokumentacji towarzyszącej wysyłkom towaru i wystawianie świadectw eksportowych do krajów trzecich w ramach posiadanych uprawnień;

22)Nadzór nad kategoryzacją i prawidłowym postępowaniem z ubocznymi produktami pochodzenia zwierzęcego nie przeznaczonymi do spożycia przez ludzi, zgodnie z Rozporządzeniem (WE) Nr 1069/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 października 2009 r. określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego nieprzeznaczonego do spożycia przez ludzi i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1774/2002, kontrola prawidłowego oznakowania i zabezpieczenia pojemników warunki, magazynowania;

23)Nadzór nad realizacją postanowień Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 2073/2005 z dnia 15 listopada 2005 r. w sprawie kryteriów mikrobiologicznych dotyczących środków spożywczych oraz pobierania próbek do badań weryfikacyjnych;

24)Regularny nadzór nad przestrzeganiem warunków sanitarnych i weterynaryjnych przed rozpoczęciem produkcji oraz w trakcie produkcji w pomieszczeniach i otoczeniu zakładu części rzeźnianej; weryfikacja zakładowego systemu bezpieczeństwa żywności, weryfikacja (SPS, SSOP przed i śródoperacyjnego), zakładowego HACCP. Pomoc przy organizowaniu szkoleń pracowników;

25)Natychmiastowe wstrzymanie produkcji w przypadku przerw w dostawie wody zimnej lub ciepłej, prądu i innych awarii, stanowiących niebezpieczeństwo poważnego naruszenia warunków weterynaryjnych i powiadomienie o tym fakcie Powiatowego Lekarza Weterynarii w (...);

26)Prowadzenie sprawozdawczości rocznej i miesięcznej wg wymagań Powiatowego Lekarza Weterynarii w (...) oraz udzielanie innych informacji wymaganych przez władze zwierzchnie;

27)Wstępne przygotowywanie dokumentacji w postępowaniu administracyjno-egzekucyjnym;

28)Wykonywanie innych dyrektyw, zaleceń i poleceń Powiatowego Lekarza Weterynarii w (...), związanych z przedmiotowym wyznaczeniem do wykonywania czynności urzędowych w imieniu PLW;

29)Przeprowadzania kontroli urzędowych w ramach zwalczania chorób zakaźnych zwierząt na terenie powiatu (…) oraz miasta (…);

30)Pobierania próbek do badań na terenie powiatu (…) oraz miasta (…);

31)Szczepień ochronnych lub badań rozpoznawczych (prowadzenie m.in. obserwacji w kierunku wścieklizny) na terenie powiatu (…) oraz miasta (…).

Podstawą wykonywania czynności, o których mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej, jest zawarta przez Panią z PLW umowa cywilnoprawna (zlecenie).

Powyższa umowa określa zakres, termin i miejsce wykonywania czynności oraz podstawę prawną do naliczenia wynagrodzenia, które co miesiąc jest inne (art. 16 ust. 3 ww. ustawy).

Za wykonanie czynności stanowiących przedmiot umowy przysługuje Pani wynagrodzenie określone przepisani rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 10 sierpnia 2022 r. w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii.

Wynagrodzenie miesięczne, które otrzymuje Pani od Powiatowej Inspekcji Weterynaryjnej (dalej: PIW) wynika z zestawienia wykonanych czynności w danym okresie rozliczeniowym (miesiącu).

Wobec tego otrzymuje Pani wynagrodzenie za faktycznie wykonane czynności w danym miesiącu, więc w każdym miesiącu może być ono inne. Nie ma Pani stałej liczby świadczonych usług / godzin do wykonania na rzecz PLW. Działa Pani na wyraźne zlecenie PLW - pracując według harmonogramu, co oznacza, że jeżeli w danym okresie nie ma zapotrzebowania na wykonywanie Pani czynności to nie pracuje i nie otrzymuje Pani wynagrodzenia za ten czas. Nie ma Pani obowiązku pozostawać w tym czasie do dyspozycji PLW - może Pani wykonywać inne zlecenia w ramach swojej działalności gospodarczej.

Zleceniodawca ponosi odpowiedzialność za szkody wyrządzone przez Zleceniobiorcę osobom trzecim podczas wykonywania czynności zleconych na podstawie umowy.

Zgodnie z umową przychody uzyskane w ramach umowy stanowią przychody z prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej.

Wykonywane przez Panią czynności będące przedmiotem wniosku mieszczą się w grupowaniu PKWiU 75.00.19.0 „Pozostałe usługi weterynaryjne”.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

W odpowiedzi na pytanie: „Czy jest Pani pracownikiem Powiatowej Inspekcji Weterynaryjnej?”, wskazała Pani:

Nie. Nie jest Pani pracownikiem Powiatowej Inspekcji Weterynaryjnej.

Co roku, jest Pani wyznaczona, na podstawie decyzji administracyjnej przez Powiatowego Lekarza Weterynarii (PLW) w (...), do wykonywania czynności na podstawie art. 16 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (t. j. Dz.U.2022.0.2629).

Zgodnie z art. 16 wymienionej Ustawy, jeśli Powiatowy Lekarz Weterynarii z przyczyn finansowych lub organizacyjnych nie ma możliwości realizowania swoich zadań może wyznaczyć:

1)Na czas określony lekarzy weterynarii niebędących pracownikami Inspekcji do określonych w tym przepisie czynności (art. 16 ust. 1 wyżej wymienionej Ustawy), chodzi tu o osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą;

2)Na czas określony lekarzy weterynarii niebędących pracownikami Inspekcji, świadczących usługi weterynaryjne w ramach zakładu leczniczego dla zwierząt (art. 16 ust. 1a wyżej wymienionej Ustawy).

Podstawą wykonywania czynności, o których mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej, jak również czynności wynikających z ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz ustawy o produktach pochodzenia zwierzęcego jest zawarta umowa zlecenia z Powiatowym Lekarzem Weterynarii na czas określony jednego roku, w ramach prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej.

W przedmiotowej umowie zleceniodawcą jest Skarb Państwa, reprezentowany przez Powiatowego Lekarza Weterynarii, zaś zleceniobiorcą jest Pani. Treść tej umowy nie ulega zmianie z wyjątkiem sprecyzowania konkretnego okresu obowiązywania. Umowa jest zawierana corocznie.

Powyższa umowa na mocy art. 16 ust. 3 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej określa zakres, terminy i miejsce wykonywania tych czynności, wysokość wynagrodzenia za ich wykonanie, termin płatności oraz imię i nazwisko wyznaczonego lekarza weterynarii.

Wykonuje Pani zatem działania w imieniu oraz z upoważnienia PLW w (...).

Stosownie do art. 5 ust. 3 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej, lekarze weterynarii wyznaczeni do wykonywania określonych czynności oraz osoby, o których mowa w ust. 2 pkt 2 i 3, wykonują powierzone czynności pod nadzorem i w imieniu organów Inspekcji. Jako wyznaczony lekarz weterynarii zgodnie z przedmiotową umową podlega Pani ścisłemu nadzorowi i wytycznym Powiatowego Lekarza Weterynarii.

W odpowiedzi na pytania: „Czy wynagrodzenie, które otrzymuje Pani od Powiatowego Inspektoratu Weterynarii, za wykonywanie czynności na podstawie będącej przedmiotem wniosku umowy stanowi przychody, o których mowa w przepisach art. 12 ust. 1-6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) - jeśli tak należy wskazać konkretny ustęp art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych? Czy wynagrodzenie, które otrzymuje Pani od Powiatowego Inspektoratu Weterynarii, za wykonywanie czynności na podstawie będącej przedmiotem wniosku umowy, stanowi przychody, o których mowa w przepisach art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - jeśli tak należy wskazać konkretny punkt art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”, wskazała Pani:

Wykonuje Pani czynności urzędowe na podstawie wyznaczenia przez Powiatowego Lekarza Weterynarii (art. 16 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej).

Wynagrodzenie, które Pani otrzymuje za wykonywanie tych czynności, jest wypłacane na podstawie Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 10 sierpnia 2022 r. w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii.

Wynagrodzenie to jest wypłacane przez Powiatowy Inspektorat Weterynarii (finansowanie ze środków budżetu/ skarbu państwa). Wynagrodzenie wypłacane na Pani rachunek, na podstawie złożonego Zleceniodawcy przez Panią zestawienia z wykonanych czynności.

Wynagrodzenie otrzymywane przez Panią nie stanowi przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1-6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz.U.2025.0.163).

Otrzymywane przez Panią wynagrodzenie jest wynagrodzeniem wymienionym w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli są to przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej.

W świetle powyższego wynagrodzenie, o którym mowa, stanowi przychód z działalności wykonywanej osobiście, w rozumieniu art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie jest to wynagrodzenie z tytułu stosunku pracy.

Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług (oznaczone we wniosku nr 1)

Czy wykonywanie czynności z art. 16 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej w ramach prowadzonej przez Panią działalności zawodowej na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii, po zawarciu umowy będącej konsekwencją decyzji administracyjnej, wyznaczającej wykonawcę tych czynności, zgodnie z art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?

Pani stanowisko w sprawie w zakresie podatku od towarów i usług

Opodatkowanie VAT

Pani zdaniem, wynagrodzenie otrzymywane od Powiatowego Lekarza Weterynarii za czynności wykonywane na podstawie decyzji administracyjnej, wydanej w trybie art. 16 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Czynności te mają charakter urzędowy, wykonywane są w imieniu i na rzecz organu administracji publicznej, a ich źródłem jest jednostronna decyzja administracyjna, a nie swobodnie kształtowany stosunek cywilnoprawny.

Lekarz weterynarii wyznaczony przez Powiatowego Lekarza Weterynarii nie działa w tym zakresie jako podatnik VAT prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, lecz jako osoba pełniąca zadania z zakresu administracji publicznej, działając z mocy prawa i na podstawie decyzji organu.

W konsekwencji czynności te pozostają poza zakresem VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przez świadczenie usług należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie, powstrzymanie się od działania (nieczynienie, bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia, jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 tej ustawy. Należy jednak zaznaczyć, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności, przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Natomiast, aby dana czynność stanowiąca świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, była opodatkowana podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z kolei art. 15 ust. 3 ustawy stanowi, że:

Za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności:

1)z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1-6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych;

2)(uchylony)

3)z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Zgodnie z art. 12 ust. 1-6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.), zwanej dalej ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych:

1.Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

2.Wartość pieniężną świadczeń w naturze przysługujących pracownikom na podstawie odrębnych przepisów ustala się według przeciętnych cen stosowanych wobec innych odbiorców - jeżeli przedmiotem świadczenia są rzeczy lub usługi wchodzące w zakres działalności pracodawcy.

2a.Wartość pieniężną nieodpłatnego świadczenia przysługującego pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych ustala się w wysokości:

1)250 zł miesięcznie - dla samochodów:

a)mocy silnika do 60 kW,

b)stanowiących pojazd elektryczny w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1289, 1853 i 1881) lub pojazd napędzany wodorem w rozumieniu art. 2 pkt 15 tej ustawy;

2)400 zł miesięcznie - dla samochodów innych niż wymienione w pkt 1.

2b.W przypadku wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych przez część miesiąca wartość świadczenia ustala się za każdy dzień wykorzystywania samochodu do celów prywatnych w wysokości 1/30 kwot określonych w ust. 2a.

2c.Jeżeli świadczenie przysługujące pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych jest częściowo odpłatne, to przychodem pracownika jest różnica pomiędzy wartością określoną w ust. 2a albo ust. 2b i odpłatnością ponoszoną przez pracownika.

3.Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b.

3a.(uchylony)

4.Za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.

5.Nie wlicza się do przychodu osób wykonujących pracę nakładczą wartości surowców i materiałów pomocniczych dostarczonych przez te osoby oraz zwrotu poniesionych przez nie kosztów z tytułu transportu, zużytej energii, opału, konserwacji maszyn i urządzeń itp., jeżeli osoba, na rzecz której wykonywana jest praca nakładcza, wypłaca należność z tych tytułów w wyodrębnionej pozycji.

6.Za przychód z tytułu członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną uważa się wszelkie przychody, o których mowa w art. 11, uzyskane przez członka spółdzielni lub jego domownika z tytułu wkładu pracy oraz innych tytułów przewidzianych w statucie spółdzielni, po wyłączeniu z tych przychodów udziałów w dochodzie podzielnym spółdzielni z tytułu działalności rolniczej, z wyjątkiem polegającej na prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej. Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

Art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

W myśl art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a)osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej;

b)właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością;

c)przedsiębiorstwa w spadku

- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 12), zwanej dalej ustawą o Inspekcji Weterynaryjnej:

Organem Inspekcji jest powiatowy lekarz weterynarii, jako kierownik powiatowej inspekcji weterynaryjnej wchodzącej w skład niezespolonej administracji rządowej.

W myśl art. 5 ust. 2 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej:

Zadania organów Inspekcji wykonują:

1)pracownicy Inspekcji oraz osoby wyznaczone do wykonywania określonych czynności będący:

a)urzędowymi lekarzami weterynarii w rozumieniu art. 3 pkt 32 rozporządzenia 2017/625,

b)urzędowymi pracownikami pomocniczymi w rozumieniu art. 3 pkt 49 rozporządzenia 2017/625,

c)pracownikami wyznaczonymi przez właściwe organy w rozumieniu art. 2 pkt 5 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/624 z dnia 8 lutego 2019 r. dotyczącego szczególnych przepisów w dziedzinie przeprowadzania kontroli urzędowych dotyczących produkcji mięsa oraz obszarów produkcyjnych i obszarów przejściowych w odniesieniu do żywych małży zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 (Dz. Urz. UE L 131 z 17.05.2019, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem 2019/624”;

2)pracownicy Inspekcji niebędący osobami, o których mowa w pkt 1;

3)osoby wyznaczone do wykonywania czynności o charakterze pomocniczym, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 16 ust. 6 pkt 1.

Stosownie do art. 5 ust. 3 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej:

Osoby, o których mowa w ust. 2, wyznaczone do wykonywania określonych czynności wykonują powierzone czynności pod nadzorem i w imieniu organów Inspekcji.

Z kolei stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej:

Jeżeli powiatowy lekarz weterynarii z przyczyn finansowych lub organizacyjnych nie jest w stanie wykonać ustawowych zadań Inspekcji, może: wyznaczać na czas określony lekarzy weterynarii niebędących pracownikami Inspekcji, w tym lekarzy weterynarii świadczących usługi weterynaryjne w ramach zakładu leczniczego dla zwierząt (…).

Jak stanowi art. 16 ust. 2 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej:

Wyznaczenie do wykonania czynności, o którym mowa w ust. 1, następuje w drodze decyzji administracyjnej powiatowego lekarza weterynarii określającej rodzaj i zakres czynności przekazanych do wykonania.

W myśl art. 16 ust. 2a ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej:

W przypadku wyznaczenia lekarza weterynarii świadczącego usługi weterynaryjne w ramach zakładu leczniczego dla zwierząt do wykonywania czynności określonych w ust. 1, wyznaczenie tego lekarza weterynarii następuje po uzyskaniu zgody kierownika zakładu leczniczego dla zwierząt, w ramach którego lekarz ten świadczy usługi weterynaryjne.

Natomiast z art. 16 ust. 3 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej wynika, że:

Wykonywanie czynności, o których mowa w ust. 1, następuje po zawarciu przez powiatowego lekarza weterynarii umowy z:

1)osobami, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, w ramach prowadzonej przez te osoby pozarolniczej działalności gospodarczej lub

2)osobami, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, poza prowadzoną przez te osoby pozarolniczą działalnością gospodarczą, lub

3)osobami, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, w przypadku, w którym nie prowadzą one działalności gospodarczej, lub

4)podmiotem prowadzącym zakład leczniczy dla zwierząt - w przypadku wyznaczenia lekarzy weterynarii świadczących usługi weterynaryjne w ramach zakładu leczniczego dla zwierząt

- określającej zakres, terminy i miejsce wykonywania tych czynności, wysokość wynagrodzenia za ich wykonanie oraz termin płatności.

Zgodnie z art. 16 ust. 6 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej:

Minister właściwy do spraw rolnictwa, po zasięgnięciu opinii Głównego Lekarza Weterynarii oraz Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej, określi, w drodze rozporządzenia:

1)zakres czynności wykonywanych przez osoby, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. c, oraz kwalifikacje tych osób,

2)warunki i wysokość wynagrodzenia za wykonywanie czynności, o których mowa w ust. 1,

- mając na względzie zapewnienie odpowiedniego poziomu i jakości wykonywanych czynności.

Ponadto w art. 12 ust. 4 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej wskazano, że:

Lekarzom weterynarii i innym osobom niebędącym pracownikami Inspekcji, wykonującym czynności związane ze zwalczaniem chorób zakaźnych zwierząt, w tym chorób odzwierzęcych, przysługuje wynagrodzenie w wysokości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 16 ust. 6 pkt 2.

W § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 10 sierpnia 2022 r. w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1684):

Lekarzom weterynarii niebędącym pracownikami powiatowego inspektoratu weterynarii oraz lekarzom weterynarii niebędącym pracownikami Inspekcji Weterynaryjnej, wyznaczonym przez powiatowego lekarza weterynarii, a także podmiotom prowadzącym zakład leczniczy dla zwierząt, z którymi została zawarta umowa, o której mowa w art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej, zwanej dalej „ustawą”, za wykonywanie czynności wymienionych w art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy przysługuje wynagrodzenie w wysokości ustalonej według stawek określonych w załączniku do rozporządzenia, a w przypadku wykonywania czynności niewymienionych w tym załączniku - w wysokości 68 zł za pierwszą rozpoczętą godzinę pracy oraz 17 zł za każde kolejne rozpoczęte 15 minut pracy, z tym że gdy te czynności są wykonywane:

1)między godzinami 22.00 a 6.00 - wynagrodzenie jest podwyższane o 15%;

2)w dni ustawowo wolne od pracy i soboty - wynagrodzenie jest podwyższane o 20%.

We wniosku podała Pani informacje, z których wynika, że:

  • prowadzi Pani działalność gospodarczą jako lekarz weterynarii od 2015 r. (kody PKD: 75.00.Z Działalność weterynaryjna; 71.20.A Badania i analizy związane z jakością żywności);
  • co roku, jest Pani wyznaczona, na podstawie decyzji administracyjnej przez Powiatowego Lekarza Weterynarii (PLW), do wykonywania czynności na podstawie art. 16 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej, aktualnie ma Pani umowę do 31 grudnia 2025 r.;
  • wykonuje Pani działania w imieniu oraz z upoważnienia PLW;
  • zgodnie z umową przychody uzyskane w ramach umowy stanowią przychody z prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej;
  • wykonywane przez Panią czynności będące przedmiotem wniosku mieszczą się w grupowaniu PKWiU 75.00.19.0 „Pozostałe usługi weterynaryjne”;
  • nie jest Pani pracownikiem Powiatowej Inspekcji Weterynaryjnej;
  • podstawą wykonywania czynności, o których mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej, jest zawarta przez Panią z PLW umowa cywilnoprawna (zlecenie);
  • w umowie zleceniodawcą jest Skarb Państwa, reprezentowany przez Powiatowego Lekarza Weterynarii, zaś zleceniobiorcą jest Pani;
  • umowa określa zakres, termin i miejsce wykonywania czynności oraz podstawę prawną do naliczenia wynagrodzenia, które co miesiąc jest inne (art. 16 ust. 3 ww. ustawy);
  • za wykonanie czynności stanowiących przedmiot umowy przysługuje Pani wynagrodzenie określone przepisani rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 10 sierpnia 2022 r. w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii;
  • wynagrodzenie miesięczne, które otrzymuje Pani od Powiatowej Inspekcji Weterynaryjnej wynika z zestawienia wykonanych czynności w danym okresie rozliczeniowym (miesiącu);
  • wynagrodzenie wypłacane na Pani rachunek, na podstawie złożonego Zleceniodawcy przez Panią zestawienia z wykonanych czynności;
  • Zleceniodawca ponosi odpowiedzialność za szkody wyrządzone przez Zleceniobiorcę osobom trzecim podczas wykonywania czynności zleconych na podstawie umowy;
  • wynagrodzenie otrzymywane przez Panią nie stanowi przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1-6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
  • otrzymywane przez Panią wynagrodzenie jest wynagrodzeniem wymienionym w art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pani wątpliwości dotyczą ustalenia, czy wykonywane przez Panią jako lekarza weterynarii na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii czynności, będące konsekwencją decyzji administracyjnej, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jak wynika z przedstawionych przepisów, lekarz weterynarii wykonujący czynności, o których mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej jest związany umową ze zlecającym wykonanie ww. czynności określającą warunki wykonania tych czynności (zakres, termin i miejsce wykonania, wysokość wynagrodzenia i płatności) oraz wykonując wyznaczone czynności pod nadzorem i w imieniu organów Inspekcji nie ponosi odpowiedzialności za wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Jak Pani wskazała wynagrodzenie otrzymywane z tytułu wykonywania czynności zleconych na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii nie stanowi przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1-6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zatem należy uznać, że nie będzie Pani prowadzić samodzielnie działalności gospodarczej w świetle art. 15 ust. 3 pkt 1 ustawy.

Otrzymywane przez Panią wynagrodzenie jest wynagrodzeniem wymienionym w art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz pomiędzy Panią a Powiatowym Lekarzem Weterynarii jest zawarta umowa określająca zakres czynności i wskazująca należne wynagrodzenie, a odpowiedzialność za szkody wyrządzone osobom trzecim przez Panią jako Zleceniobiorcę jest po stronie Zleceniodawcy.

Z cytowanego przepisu art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy wynika, że dla uznania, że określone czynności wykonywane przez osobę fizyczną nie stanowią samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej i tym samym pozostają poza regulacjami ustawy, istotne jest łączne spełnienie wszystkich elementów wymienionych w tym przepisie, tj. związanie zleceniobiorcy ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym, a wykonującym zlecane czynności co do:

  • warunków wykonywania tych czynności,
  • wynagrodzenia oraz
  • odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Zatem Pani, jako lekarz weterynarii wykonujący czynności, o których mowa w art. 16 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej (działający na zlecenie Powiatowego Lekarza Weterynarii) nie prowadzi samodzielnie działalności gospodarczej w świetle art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy, gdyż w opisanej sytuacji spełnione są wszystkie warunki wskazane w tym przepisie.

W konsekwencji, czynności wykonywane przez Panią jako lekarza weterynarii (niebędącego pracownikiem Inspekcji Weterynaryjnej) na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii, będące konsekwencją decyzji administracyjnej wyznaczającej Panią jako wykonawcę tych czynności, nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż w związku z wykonywaniem tych czynności nie będzie Pan działać jako podatnik VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

Pani stanowisko uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

  • stanu faktycznego, który przedstawiła Pani i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
  • zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 dotyczącego podatku od towarów i usług. W zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 dotyczącego zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tym samym, przyjąłem jako element stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Pani jednoznaczne wskazanie, że otrzymywane wynagrodzenie nie stanowi przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1-6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i jest wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.