
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 1 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
-prawa do odliczenia VAT od wydatków związanych z zakupem wozu asenizacyjnego,
-braku opodatkowania dofinansowania otrzymanego na pokrycie części kosztów zadania – zakup wozu asenizacyjnego.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 września 2025 r. (data wpływu 29 września 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej Spółka) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT).
Spółka jest spółką komunalną i jej jedynym udziałowcem jest Gmina (dalej: Gmina), która jest odrębnym podatnikiem VAT.
Realizacją zadań własnych dotyczących wodociągów i zaopatrzenia w wodę, zgodnie art. 6 ust. 1 oraz art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: Zadania Własne), na terenie Gminy zajmuje się Spółka na podstawie umów zawartych z mieszkańcami i innymi podmiotami. Zadania własne realizowane są przez Spółkę za pomocą majątku odpłatnie użyczanego przez Gminę.
W 2025 roku Wnioskodawca, tj. Spółka (...), realizuje operację pn. „…” w ramach umowy o przyznanie pomocy nr … zawartej z Samorządem Województwa.
Inwestycja jest finansowana ze środków finansowych w ramach poddziałania „…..
Celem operacji jest budowa oczyszczalni ścieków przy budynkach użyteczności publicznej oraz zakup wozu asenizacyjnego oraz rozbudowa systemu zaopatrzenia w wodę (wodociągu).
Spółka nie ma możliwości przeznaczenia środków otrzymanych w związku z realizacją inwestycji na inny cel.
Przedmiotem złożonego wniosku jest zakup wozu asenizacyjnego.
Spółka wyłoniła wykonawcę oraz zawarła z wykonawcą umowę w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W celu realizacji inwestycji, Spółka w trakcie stosowania postępowania o zamówienie publiczne zawarła umowę o dostawę pojazdu asenizacyjnego.
Przedmiot umowy jest zgodny w zakresie przewidzianym w umowie o przyznaniu pomocy.
Termin umownej dostawy wozu asenizacyjnego został ustalony na dzień….
Faktura dokumentująca zakup wozu asenizacyjnego zostanie wystawiona na Spółkę, jako nabywcę i odbiorcę faktury.
Spółka będzie wykorzystywać zakupiony wóz asenizacyjny do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług - do odbioru ścieków z przydomowych oczyszczalni.
Ponoszone wydatki na zakup wozu asenizacyjnego będą związane z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT.
Realizacja Inwestycji rozpoczęła się 25 kwietnia 2025 r., planowane zakończenie inwestycji zostało ustalone na dzień 30 września 2025 r. Całkowity koszt inwestycji wyniesie …, z czego wartość dofinansowania wynosi 100%. Refundacja nastąpi jednorazowo po zakończeniu całości operacji. W okresie rozliczenia, Spółka będzie posiłkowała się kredytem/pożyczką.
Spółka po zrealizowaniu zadania przyjmie nakłady jako swój majątek i będzie dokonywała odpisów amortyzacyjnych. Do działalności gospodarczej majątek użytkować będzie wyłącznie Spółka.
Jednakże, aby uzyskać refundację środków projektu, Spółka zobowiązana jest udowodnić, że podatek będzie mógł być przez nią odzyskany w całości lub w części, zarówno podczas realizacji inwestycji, jak i po jej zakończeniu. W związku z powyższym, Spółka jest zobowiązana przedłożyć do Urzędu Marszałkowskiego interpretację indywidualną, dotyczącą możliwości odliczenia lub zwrotu podatku od towarów i usług.
W uzupełnieniu wniosku na poszczególne pytania, wskazali Państwo odpowiednio:
a)Czy mają Państwo możliwość wyodrębnienia z wydatków ponoszonych w ramach realizacji operacji pn. „…” wydatków dotyczących zakupu wozu asenizacyjnego?
Tak, na zakup wozu asenizacyjnego przeprowadzono postępowanie w trybie ustawy Prawo Zamówień Publicznych i zawarto odrębną umowę z dostawcą pojazdu asenizacyjnego opiewającą na kwotę …. Ponadto umowa o dofinansowanie wymaga wyodrębnienia operacji w systemie księgowym w ramach zadania, poprzez szczegółowe opisy na fakturach zakupu w ramach projektu „…..”. Operacja zapłaty będzie również przeprowadzona przez wyodrębniony rachunek bankowy.
b)Od czego będzie uzależniona wysokość otrzymanego przez Państwa dofinansowania, tj. w jaki sposób kalkulowana będzie wysokość dofinansowania?
Wysokość dofinansowania, zgodnie z umową o dofinansowanie, stanowi 100% kwoty netto i uzależniona została od wartości ceny zaoferowanej przez dostawcę wyłonionego w trybie nieograniczonego przetargu zgodnie z przepisami ustawy Prawo Zamówień Publicznych.
c)Czy zakup wozu asenizacyjnego, o którym mowa we wniosku, będzie uzależniony od otrzymania dotacji?
Tak, zakup jest bezpośrednio uzależniony od otrzymania dotacji.
d)Czy w trakcie realizacji inwestycji zobowiązani są Państwo do rozliczania się z otrzymanych środków finansowych, jeśli tak, to z kim i w jaki sposób będzie je rozliczać?
Tak, Zakład jest zobowiązany do sporządzenia wniosku o płatność w ramach procedur Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. We wniosku należy wykazać informacje o dowodzie zakupu, tj. nr faktury VAT, wartość netto, brutto, przedmiot zakupu, datę zapłaty i inne dane szczegółowe związane z transakcją. Dotacja zostanie udzielona w ramach refundacji wydatku uprzednio zrealizowanego z wykorzystaniem kredytu.
Dotującym i stroną umowy o dofinansowanie jest Samorząd Województwa.
e)Czy w przypadku niedokonania zakupu wozu asenizacyjnego są Państwo zobowiązani do zwrotu otrzymanych środków pieniężnych?
Zakład nie otrzyma dotacji/refundacji wydatków, jeżeli nie dokona zakupu wozu asenizacyjnego.
Pytania
1.Czy Spółka w związku z zakupem wozu asenizacyjnego będzie miała możliwość prawną do odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług (VAT)?
2.Czy otrzymana dotacja z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na pokrycie części kosztów wyżej wymienionego zadania jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
W przypadku podjęcia wyżej wymienionych działań Spółka będąc czynnym podatnikiem podatku VAT będzie miała prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na zakup wozu asenizacyjnego.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Spółka jest zatem podatnikiem podatku od towarów i usług w pełnym zakresie świadczonych usług, w szczególności odbioru ścieków z przydomowych oczyszczalni.
W konsekwencji oznacza to, że Spółka będzie działała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, w związku z czym będzie miała możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a zatem będzie miała prawną możliwość odliczenia i zwrotu podatku naliczonego w całości.
Ad. 2
W ocenie Spółki należy stwierdzić, że skoro pozyskane dofinansowanie stanowi dotację mającą na celu pokrycie kosztów realizowanego zadania, a nie dotację mającą na celu sfinansowanie ceny sprzedaży, uznać należy, że przyznane na taki cel dofinansowanie jako niespełniające przesłanki dotacji wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie stanowi obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług, w konsekwencji, w sytuacji, gdy otrzymana dotacja, nie ma wpływu na cenę świadczonych usług, tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Otrzymanie dotacji wpływa na jakość usług odbioru ścieków, a nie ma wpływu na cenę tej usługi.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, iż odpowiedzi na pytania z wezwania nie zmieniają przedstawionego wcześniej stanu faktycznego oraz stanowiska Zakładu w kwestii możliwości odliczenia podatku należnego w całości.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie wyjaśniam, iż niniejsza interpretacja wydana została wyłącznie w odniesieniu do skutków podatkowych związanych z zakupem wozu asenizacyjnego w ramach realizowanego zadania pn. „…”, bowiem we wniosku o wydanie interpretacji wskazali Państwo, że przedmiotem złożonego wniosku jest zakup wozu asenizacyjnego.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że zawarli Państwo umowę o dostawę pojazdu asenizacyjnego. Termin umownej dostawy wozu asenizacyjnego został ustalony na dzień …. Faktura dokumentująca zakup wozu asenizacyjnego zostanie wystawiona na Spółkę, jako nabywcę i odbiorcę faktury. Spółka będzie wykorzystywać zakupiony wóz asenizacyjny do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług - do odbioru ścieków z przydomowych oczyszczalni.
Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego w pełnej wysokości od wydatków poniesionych na zakup wozu asenizacyjnego.
Odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego został spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – zakupiony wóz asenizacyjny służy Państwu wyłącznie do działalności gospodarczej, opodatkowanej podatkiem VAT. Wskazali Państwo bowiem, że wóz asenizacyjny będą Państwo wykorzystywać do odbioru ścieków z przydomowych oczyszczalni. W związku z powyższym, mają Państwo prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na zakup wozu asenizacyjnego. Przy czym prawo to przysługuje pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie objętym pytaniem nr 1 jest prawidłowe.
Sformułowali Państwo również wątpliwości, czy otrzymana dotacja z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na pokrycie części kosztów wyżej wymienionego zadania jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.
W odniesieniu do powyższej kwestii, należy wskazać, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1.przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2.zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3.świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
W myśl art. 8 ust. 2a ustawy:
W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.
Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w rozumieniu art. 7 ustawy. Zauważenia również wymaga, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
Zatem czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszystkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
W myśl art. 29a ust. 6 ustawy:
Podstawa opodatkowania obejmuje:
1) podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
2) koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
Oznacza to, że podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług stanowi wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług. Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku.
Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są czy też nie są opodatkowane, istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.
Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą towarów lub świadczeniem usług, jako pokrycie części lub całości ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Zatem podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.
Przepis art. 29a ust. 1 ustawy jest odpowiednikiem art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 str. 1 ze zm.), zgodnie z którym:
(…) podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.
Opodatkowanie subwencji (dotacji) stanowi wyjątek od zasad ogólnych wspólnego systemu VAT. Nie wszystkie dotacje stanowią element podstawy opodatkowania VAT. Jedynie takie, które są dotacjami związanymi bezpośrednio z ceną dostawy towarów czy ceną świadczenia usług. Wyjątek ten należy interpretować w sposób ścisły. Wykładnia ścisła prowadzi do wniosku, że tylko dotacje bezpośrednio wpływające na cenę transakcji podlegają opodatkowaniu. Natomiast inne dotacje nie wchodzą do podstawy opodatkowania, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu VAT. Jednocześnie nie ma znaczenia status podmiotu wypłacającego dofinansowanie ani pochodzenie środków, z których dofinansowanie jest wypłacane.
Dla wykładni art. 29a ust. 1 ustawy niezbędne jest zatem wyjaśnienie pojęcia „dotacja bezpośrednio związana z ceną”.
W tym kontekście istotne znaczenie ma orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w szczególności wyroki w sprawach:
-C-184/00 (Office des produits wallons ASBL v. Belgian State),
-C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Ltd. v. Commisioners od Customs and Excise, w skrócie KNW).
W wyroku z 22 listopada 2001 r. w sprawie C-184/00 Trybunał stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego. Trybunał argumentował, że w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia. Z drugiej strony nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy by możliwe było jej ustalenie. Cena, jaką płaci nabywca, musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Trybunał w sprawie będącej przedmiotem rozpoznania wskazał sądowi odsyłającemu szereg wskazówek, stwierdzając, że sąd krajowy musi zbadać obiektywnie, czy fakt, iż dotacja jest wypłacana sprzedawcy lub świadczącemu pozwala mu sprzedawać towary lub świadczyć usługi po cenie niższej, niż musiałby on żądać w braku takiej dotacji. Nie jest konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażona ryczałtowo, była istotna.
W wyroku z 13 czerwca 2002 r. w sprawie C-353/00 Trybunał wyraził pogląd, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej. Orzeczenie to dotyczyło dopłat wypłacanych firmie zajmującej się usługami związanymi z doradztwem w dziedzinie energetyki. Związek dotacji z ceną nie został szczegółowo przeanalizowany w tym wyroku. Szersze uwagi na ten temat znalazły się natomiast w opinii rzecznika generalnego oraz pisemnym stanowisku rządu Wielkiej Brytanii, które zaaprobował Trybunał. Jak wskazuje rzecznik, dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym. W praktyce dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu) albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy po niższej cenie (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony). W tym ostatnim przypadku podlegają podatkowi VAT.
Tego rodzaju dotacje występowały w przypadku KNW. Istniał bezpośredni związek pomiędzy usługami podatnika a otrzymywanymi dotacjami (dotacje były korelatem usług i wypłacano je tylko w razie ich świadczenia; również kwotowo zależały od liczby usług). Wpływ na cenę również był oczywisty: ostateczny odbiorca nie musiał płacić za usługę właśnie z powodu pokrycia jej dotacją. Mimo, że dotacje oczywiście wpływały na działalność przedsiębiorstwa i w sensie ekonomicznym pokrywały część kosztów jego funkcjonowania, przede wszystkim były one związane z ceną. Dlatego też nie można było ich traktować jako pozostających poza podatkiem VAT.
Jeżeli otrzymywane dofinansowanie (dotacja) jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związany z ceną danego świadczenia/danej dostawy (tj. świadczenie/dostawa dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę lub świadczeniobiorca/nabywca otrzymuje je za darmo), takie dofinansowanie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dofinansowanie nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można - i należy - potraktować je jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.
Bezpośrednio z art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że nie ma znaczenia od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę – czy od nabywcy czy od osoby trzeciej, ważne jest aby było to wynagrodzenie za dane konkretne świadczenie lub za daną konkretną dostawę.
We wniosku wskazali Państwo, że realizują operację pn. „…” w ramach umowy o przyznanie pomocy zawartej z Samorządem Województwa. Celem operacji jest budowa oczyszczalni ścieków przy budynkach użyteczności publicznej oraz zakup wozu asenizacyjnego oraz rozbudowa systemu zaopatrzenia w wodę (wodociągu). Nie mają Państwo możliwości przeznaczenia środków otrzymanych w związku z realizacją inwestycji na inny cel. Przy czym wskazali Państwo, że przedmiotem złożonego wniosku jest zakup wozu asenizacyjnego. Wysokość dofinansowania, zgodnie z umową o dofinansowanie, stanowi 100% kwoty netto i uzależniona została od wartości ceny zaoferowanej przez dostawcę wyłonionego w trybie nieograniczonego przetargu zgodnie z przepisami ustawy Prawo Zamówień Publicznych. Zakup jest bezpośrednio uzależniony od otrzymania dotacji. Zakład jest zobowiązany do sporządzenia wniosku o płatność w ramach procedur Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. We wniosku należy wykazać informacje o dowodzie zakupu, tj. nr faktury VAT, wartość netto, brutto, przedmiot zakupu, datę zapłaty i inne dane szczegółowe związane z transakcją. Dotacja zostanie udzielona w ramach refundacji wydatku uprzednio zrealizowanego z wykorzystaniem kredytu. Nie otrzymają Państwo dotacji/refundacji wydatków, jeżeli nie dokonają zakupu wozu asenizacyjnego.
Tym samym, w przedmiotowej sprawie w odniesieniu do otrzymanego przez Państwa dofinansowania na realizację zadania związanego z zakupem wozu asenizacyjnego, nie zachodzi sytuacja, w której wystąpi skonkretyzowane świadczenie w zamian za określone wynagrodzenie, bowiem w tym przypadku otrzymana dotacja stanowi dofinansowanie wyłącznie wskazanego we wniosku zadania – zakupu wozu asenizacyjnego. Otrzymane dofinansowanie na realizację ww. zadania jest więc dotacją kosztową - do części kosztu realizacji inwestycji, w tym przypadku zakupu wozu asenizacyjnego. Otrzymane przez Państwa dofinansowanie zostanie przekazane na pokrycie wydatków związanych z zakupem wozu asenizacyjnego i nie stanowi dla Państwa wynagrodzenia za czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT oraz nie ma wpływu na cenę świadczonych przez Państwa usług. W związku z tym, nie stanowi ono podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy.
Zatem, otrzymane na pokrycie części kosztów wyżej wymienionego zadania, tj. zakupu wozu asenizacyjnego dofinansowanie nie zwiększa podstawy opodatkowania w myśl art. 29a ust. 1 w zw. z art. 29a ust. 6 ustawy, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytań). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zaznaczam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
