
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia usług najmu miejsc postojowych z ewidencji na kasie rejestrującej od 1 kwietnia 2026 roku. Wniosek uzupełnili Państwo pismem z 14 sierpnia 2025 (data wpływu 18 sierpnia 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest Spółdzielnią mieszkaniową. Prowadzi działalność na podstawie ustawy z dnia 16 września 1982 roku Prawo spółdzielcze, ustawy z dnia 15 grudnia 2000 roku o Spółdzielniach mieszkaniowych, innych ustaw oraz w oparciu o postanowienia zarejestrowanego statutu.
Celem Spółdzielni jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczenie samodzielnych lokali mieszkalnych lub domków jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu oraz zarządzanie nimi (art. 1 ust 1 ustawy o Spółdzielniach mieszkaniowych). Spółdzielnia jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT z tytułu działalności gospodarczej oraz działalności związanej z gospodarowaniem zasobami mieszkaniowymi, która to działalność jest zwolniona z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 11 i pkt 36 ustawy.
W celu ułatwienia spółdzielcom, właścicielom lokali znajdujących się w zasobach spółdzielni korzystania z lokali przez zapewnienie im odpowiedniej liczby miejsc postojowych, Spółdzielnia wprowadziła możliwość organizowania na należących do niej gruntach wydzielonych i oznaczonych miejsc postojowych. Miejsca postojowe są wynajmowane właścicielom lokali, spółdzielcom jak i osobom obcym, niezwiązanym ze Spółdzielnią, ale posiadającym lokale mieszkalne bądź użytkowe w najbliższej okolicy. Wynajem jest odpłatny i w całości dokumentowany jest fakturą VAT z doliczonym podatkiem VAT w wysokości 23%. Najemcy miejsc postojowych zawierają ze Spółdzielnią umowy najmu na czas nieokreślony. Każde z miejsc postojowych jest wymierzone i oznaczone oraz przyporządkowane do konkretnego najemcy.
W związku z tym, iż każda umowa najmu określa najem konkretnie oznaczonego miejsca, istnieją przesłanki do uznania, że Spółdzielnia świadczy usługi związane z wynajmem nieruchomości o klasyfikacji PKWIU 68.20.12.0.
W pozycji 29 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z 17.12.2024 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, jako czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących wymienione zostały wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, jeżeli świadczenie tych usług w całości zostało udokumentowane fakturą lub świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo - kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
Spółdzielnia nie posiada kasy fiskalnej, ponieważ prowadzi działalność w całości objętą zwolnieniem z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących tj. punkty od 2 do 16, punkty: 29, 39, 40, 41, 42, 43, 50 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 roku.
Spółdzielnia nie dokonuje/nie będzie dokonywała sprzedaży towarów lub/i usług wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 lub 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 roku (Dz.U z 2024 poz. 1902) a § 4 ust. 1 pkt 2 lit n ww. rozporządzenia nie ma zastosowania w przypadku Spółdzielni.
Na pytania postawione w wezwaniu o treści:
a)Czy przedmiotem Państwa wniosku o interpretację indywidualną są wyłącznie usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych?
b)Proszę opisać, jakie zapisy zawierają umowy na najem miejsc postojowych. Czy umowy najmu miejsc postojowych zawierają zapisy, że jest to najem miejsc postojowych dla samochodów, innych pojazdów? Jeśli nie, to jakie zapisy w tym zakresie zawierają umowy? Czy w umowach jest wskazany numer pojazdu dla którego jest przeznaczony?
c)Od kiedy świadczą Państwo usługi, które są przedmiotem wniosku?
d)Czy w okresie od 1 stycznia 2025 r. do 31 marca 2026 r. kontynuują lub rozpoczynają Państwo świadczenie usług najmu miejsc postojowych?
e)Czy przed 1 stycznia 2025 r. zaprzestali Państwo świadczenia usług najmu miejsc postojowych, a następnie w okresie od 1 stycznia 2025 r. do 31 marca 2026 r. rozpoczęli Państwo świadczenie tych usług?
f)Proszę podać klasyfikację PKWiU (pełny siedmiocyfrowy symbol) na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) dla świadczonych przez Państwa usług objętych wnioskiem.
g)Czy wartość Państwa świadczeń na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła w poprzednim roku lub w którymś z wcześniejszych kwotę 20 000 zł?
h)Czy świadczenie usług, o których mowa we wniosku, w całości zostało/zostanie udokumentowane fakturą?
i)Czy otrzymują/będą Państwo otrzymywać w całości zapłatę za wykonaną czynność, o której mowa we wniosku, za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na Państwa rachunek bankowy lub na rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której są Państwo członkiem)?
j)Czy z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika/będzie jednoznacznie wynikało, jakiej konkretnie transakcji (czynności, o których mowa we wniosku) zapłata dotyczy/będzie dotyczyła?
Udzielili Państwo odpowiedzi:
Ad. a)
Przedmiotem wniosku są wyłącznie usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
Ad. b)
Umowy na najem miejsc postojowych zawierają następujące zapisy : (…)
Ad. c)
Usługi, które są przedmiotem wniosku świadczą Państwo od 2015 roku.
Ad. d)
W okresie od 1 stycznia 2025 r. do 31 marca 2026 r. kontynuują Państwo świadczenie usług najmu miejsc postojowych.
Ad. e)
Przed 1 stycznia 2025 r. nie zaprzestali Państwo świadczenia usług najmu miejsc postojowych.
Ad. f)
Świadczone przez Państwa usługi objęte wnioskiem posiadają klasyfikację o symbolu 68.20.12.0.
Ad. g)
Wartość Państwa świadczeń na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła w poprzednim roku oraz w poprzednich latach kwotę 20 000 zł.
Ad. h)
Świadczenie usług, o których mowa we wniosku, w całości jest dokumentowane fakturą. Faktury generowane (wystawiane) są automatycznie dla wszystkich najemców miejsc postojowych z góry w terminie do 15 dnia każdego miesiąca.
Ad. i)
Nie wszystkie zapłaty za wykonaną czynność, o której mowa we wniosku, otrzymują Państwo za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (na Państwa rachunek bankowy lub na rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której są Państwo członkiem).
Ad. j)
Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej konkretnej transakcji (czynności, o których mowa we wniosku) zapłata dotyczy.
Pytanie
Czy Spółdzielnia w myśl § 8 ust. 2 pkt 1 ww. rozporządzenia wynajmując miejsca postojowe zobowiązana będzie od 1 kwietnia 2026 roku ewidencjonować przychody z tego najmu przy użyciu kasy fiskalnej?
Państwa stanowisko w sprawie
Spółdzielnia stoi na stanowisku, iż wynajem na czas nieokreślony wydzielonego, oznaczonego i przypisanego konkretnemu najemcy części gruntu przeznaczonego do postoju samochodu nie oznacza świadczenia usług parkingu samochodów i innych pojazdów przedstawionych w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. n rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Najem miejsca postojowego w Spółdzielni nie jest tożsamy z usługami parkingowymi. Najem miejsc postojowych w Spółdzielni Mieszkaniowej jest traktowany jako najem nieruchomości. Chociaż miejsce postojowe nie jest lokalem mieszkalnym, to jednak jest to część nieruchomości, a jego wynajem podlega przepisom dotyczącym najmu nieruchomości. W tym zakresie Spółdzielnia prowadzi działalność usługową polegającą na wynajmowaniu nieruchomości, analogicznie jak wynajmowanie lokali użytkowych. Umowa najmu jest umową cywilnoprawną. Zgodnie z art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku - Kodeks cywilny przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz, przy czym czynsz może być oznaczony w pieniądzach lub świadczeniach innego rodzaju. Umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie lokalu przez jego najemcę. Zgodnie z art. 1 ustawy o Spółdzielniach mieszkaniowych z dnia 15 grudnia 2000 r.:
1. Celem spółdzielni mieszkaniowej, zwanej dalej "spółdzielnią", jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.
1.1. Spółdzielnia mieszkaniowa nie może odnosić korzyści majątkowych kosztem swoich członków, w szczególności z tytułu przekształceń praw do lokali.
2. Przedmiotem działalności spółdzielni może być:
1) budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków spółdzielczych lokatorskich praw do znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych;
1.1) (uchylony)
2) budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków odrębnej własności znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu, a także ułamkowego udziału we współwłasności w garażach wielostanowiskowych;
3) budowanie lub nabywanie domów jednorodzinnych w celu przeniesienia na rzecz członków własności tych domów;
4) udzielanie pomocy członkom w budowie przez nich budynków mieszkalnych lub domów jednorodzinnych;
5) budowanie lub nabywanie budynków w celu wynajmowania lub sprzedaży znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu.
3. Spółdzielnia ma obowiązek zarządzania nieruchomościami stanowiącymi jej mienie lub nabyte na podstawie ustawy mienie jej członków.
4. Statut spółdzielni określa, którą działalność spośród wymienionych w ust. 2 i 3, prowadzi spółdzielnia.
5. Spółdzielnia może zarządzać nieruchomością niestanowiącą jej mienia lub mienia jej członków na podstawie umowy zawartej z właścicielem (współwłaścicielami) tej nieruchomości.
6. Spółdzielnia może prowadzić również inną działalność gospodarczą na zasadach określonych w odrębnych przepisach i w statucie, jeżeli działalność ta związana jest bezpośrednio z realizacją celu, o którym mowa w ust. 1.
7. W zakresie nieuregulowanym w ustawie stosuje się przepisy ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 2021 r. poz. 648), z zastrzeżeniem ust. 8 i 9.
8. Przepisów ustawy wymienionej w ust. 7, dotyczących wystąpienia ze spółdzielni, wykluczenia ze spółdzielni i wykreślenia z rejestru członków spółdzielni, nie stosuje się. Osoba będąca założycielem spółdzielni oraz właściciel lokalu będący członkiem spółdzielni może wystąpić z niej za wypowiedzeniem.
9. Nie stosuje się przepisów ustawy wymienionej w ust. 7 dotyczących udziałów i wpisowego, a także przepisów dotyczących obowiązku złożenia deklaracji w celu przyjęcia w poczet członków spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 3.
Przedmiotem działalności spółdzielni mieszkaniowej jest, zgodnie z powyższym, zarządzanie nieruchomościami. Oprócz wskazanej głównej działalności, spółdzielnia mieszkaniowa może prowadzić działalność gospodarczą w rozumieniu Prawa przedsiębiorców, a więc działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i w sposób ciągły ale tylko o tyle, o ile działalność taka będzie miała bezpośredni związek z realizacją celu spółdzielni mieszkaniowej, o którym mowa w art. 1 ust. 1 ustawy o Spółdzielniach mieszkaniowych z dnia 15 grudnia 2000 r.
Spółdzielnia stoi na stanowisku, iż postępuje prawidłowo traktując usługi najmu miejsc postojowych jako usługi najmu nieruchomości, wymienione w pozycji 29 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących w związku z powyższym Spółdzielnia nie będzie zobowiązana ewidencjonować od 1 kwietnia 2026 roku przychodów z tego najmu przy użyciu kasy fiskalnej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą.
Zgodnie z tym przepisem:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem, podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.
Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).
Od 1 stycznia 2025 r. obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (t. j. Dz. U. poz. 1902).
Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
Jak stanowi § 2 ust. 2 Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących:
W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
Wskazali Państwo, że prowadzą Państwo działalność w całości objętą zwolnieniem z załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących: pozycje od 2 do 16 i pozycje: 29, 39, 40, 41, 42, 43, 50.
Pozycje od nr 2 do nr 16 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług, których przedmiotem są następujące towary lub usługi: energia elektryczna, gaz węglowy, gaz wodny, gaz generatorowy i podobne gazy, inne niż gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe; gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe; wody, włącznie z naturalnymi lub sztucznymi wodami mineralnymi i wodami gazowanymi, niezawierające dodatku cukru lub innego środka słodzącego ani aromatyzującego; lód i śnieg – wyłącznie woda dostarczana za pośrednictwem sieci wodociągowych, cysternami lub innymi środkami transportu; para wodna i gorąca woda, powietrze do układów klimatyzacyjnych; usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody; usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych, z wyłączeniem usług związanych z opróżnianiem szamb i dołów gnilnych (PKWiU 37.00.12), chyba że świadczenie tych usług w całości zostało udokumentowane fakturą; usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu; usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nienadających się do recyklingu; usługi związane z infrastrukturą przeznaczoną do przemieszczania odpadów innych niż niebezpieczne; usługi związane ze zbieraniem odpadów niebezpiecznych; usługi związane z infrastrukturą przeznaczoną do przemieszczania odpadów niebezpiecznych nadających się do recyklingu; usługi związane z obróbką odpadów innych niż niebezpieczne w celu ich ostatecznego usunięcia; usługi związane z przetwarzaniem pozostałych odpadów niebezpiecznych; usługi związane z unieszkodliwianiem odpadów promieniotwórczych.
Pod poz. 29 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wymieniono:
Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, jeżeli świadczenie tych usług w całości zostało udokumentowane fakturą lub świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła - PKWiU ex 68.20.1.
Natomiast pod poz. 39 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wymieniono:
Dostawa towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali.
W poz. 40 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wymieniono:
Dostawa nieruchomości
Pod poz. 41 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wymieniono:
Dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).
Poz. 42 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących obejmuje:
Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
Pod poz. 43 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wymieniono:
Dzierżawa gruntów oraz oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste.
W poz. 50 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wymieniono:
Dostawa towarów i świadczenie usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, jeżeli czynności te w całości zostały udokumentowane fakturą.
W myśl § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r. podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, nie przekroczyła kwoty 20 000 zł;
Stosownie natomiast do § 3 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących:
Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania.
Stosownie do § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących:
W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1:
1) zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wartość sprzedaży podatnika dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła kwotę 20 000 zł.
2) zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wartość sprzedaży podatnika z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, przekroczyła kwotę 20 000 zł;
Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 rozporządzenia. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia.
I tak, zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 lit. n) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących:
Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług parkingu samochodów i innych pojazdów.
Stosownie do § 4 ust. 3 pkt 2 lit. e) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących:
Przepisu ust. 1 nie stosuje się do świadczenia usług o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. n, zgodnie z warunkami określonymi w poz. 38 załącznika do rozporządzenia.
Zgodnie z ww. przepisem § 4 ust. 3 pkt 2 lit. e) rozporządzenia przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. n), zgodnie z warunkami określonymi w poz. 38 załącznika do rozporządzenia. W pozycji 38 załącznika wskazano natomiast - bez względu na symbol PKWiU - „Usługi parkingu samochodów i innych pojazdów świadczone przez podatnika na rzecz jego pracowników”.
Stosownie do § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących:
1. W przypadku podatników, którzy:
1) nie przestali spełniać warunków do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia oraz
2) nie zostali zwolnieni z obowiązku prowadzenia ewidencji na podstawie § 2 i § 3
– zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji traci moc z dniem 1 lipca 2025 r., z zastrzeżeniem § 8 ust. 2–4.
2. Zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, nie stosuje się w przypadku podatników, którzy w 2024 r. byli obowiązani do prowadzenia ewidencji lub przestali spełniać warunki do zwolnień, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
3. Zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3, nie stosuje się w przypadku podatników, którzy w 2024 r. przestali spełniać warunki do zwolnień, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Jednakże w myśl § 8 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących:
W przypadku podatników korzystających ze zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, którzy:
1) w okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 marca 2026 r. kontynuują lub rozpoczynają świadczenie usług, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. n,
2) przed dniem 1 stycznia 2025 r. zaprzestali świadczenia usług, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. n, a następnie w okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 marca 2026 r. rozpoczną świadczenie tych usług
– świadczenie tych usług nie wyłącza korzystania z tych zwolnień do dnia 31 marca 2026 r.
Działalność spółdzielni mieszkaniowych regulują przepisy ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 593) oraz ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 558 ze zm.).
W myśl art. 1 § 1 ustawy Prawo spółdzielcze:
Spółdzielnia jest dobrowolnym zrzeszeniem nieograniczonej liczby osób, o zmiennym składzie osobowym i zmiennym funduszu udziałowym, które w interesie swoich członków prowadzi wspólną działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 67 ustawy Prawo spółdzielcze:
Spółdzielnia prowadzi działalność gospodarczą na zasadach rachunku ekonomicznego przy zapewnieniu korzyści członkom spółdzielni.
W art. 1 ust. 1 Ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych wskazano, że:
Celem spółdzielni mieszkaniowej, zwanej dalej "spółdzielnią", jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu. Ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych z dnia 15 grudnia 2000 r. (t.j. Dz.U. 2024 poz. 558 ze zm.)
W myśl art. 1 ust. 3 Ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych:
Spółdzielnia ma obowiązek zarządzania nieruchomościami stanowiącymi jej mienie lub nabyte na podstawie ustawy mienie jej członków.
Stosownie do art. 1 ust. 6 Ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych:
Spółdzielnia może prowadzić również inną działalność gospodarczą na zasadach określonych w odrębnych przepisach i w statucie, jeżeli działalność ta związana jest bezpośrednio z realizacją celu, o którym mowa w ust. 1.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że wprowadzili Państwo możliwość organizowania na należących do Spółdzielni gruntach wydzielonych i oznaczonych miejsc postojowych. Miejsca postojowe wynajmują Państwo: właścicielom lokali, spółdzielcom jak i osobom obcym, niezwiązanym ze Spółdzielnią. Wynajem jest odpłatny i w całości dokumentowany jest fakturą VAT z doliczonym podatkiem VAT w wysokości 23%. Najemcy miejsc postojowych zawierają z Państwem umowy najmu na czas nieokreślony. Każda umowa najmu określa najem konkretnie oznaczonego miejsca. Zgodnie z umowami, które zawierają Państwo z najemcami: Najemca oświadcza, że na wynajmowanym miejscu postojowym będzie parkował samochód marki...., numer rejestracyjny...., którego jest właścicielem. Usługi, które są przedmiotem wniosku świadczą Państwo od 2015 roku.
Podkreślić należy, że zarówno w ustawie o podatku od towarów i usług, jak i rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, nie została zawarta definicja usług parkingu samochodów i innych pojazdów. W związku z tym, aby prawidłowo określić, czy podatnik ma obowiązek ewidencjonować usługi na kasie rejestrującej konieczne jest wzięcie pod uwagę faktycznej treści świadczonej usługi.
W § 3 pkt 25 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1225 ze zm.) jest wskazane, że:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o parkingu - należy przez to rozumieć wydzieloną powierzchnię terenu przeznaczoną do postoju i parkowania samochodów, składającą się ze stanowisk postojowych oraz dojazdów łączących te stanowiska, jeżeli takie dojazdy występują.
Odnosząc się do usługi parkingowej, należy zauważyć, że charakter tego rodzaju usługi, polegającej na udostępnieniu miejsca parkingowego, pozostaje zbieżny z charakterem usług najmu czy usług o podobnym do najmu charakterze. Nie ma przy tym znaczenia czas tego parkowania.
Wskazać w tym miejscu należy, że dyrektywa VAT wprost posługuje się pojęciem „wynajmu miejsc parkingowych dla pojazdów”.
W art. 135 ust. 2 lit. b dyrektywy VAT, w Rozdziale 3 „Zwolnienia dotyczące innych czynności” wskazano:
Zwolnienie przewidziane w ust. 1 lit. l) nie obejmuje:
(…) b) wynajmu miejsc parkingowych dla pojazdów;
Powyższe potwierdza zatem, że analizowaną czynność - udostępnianie miejsc parkingowych – należy traktować jako usługę najmu czy usług o podobnym charakterze, co nie zmienia faktu, że pozostaje ona usługą parkingową.
Należy zauważyć, że od 1 stycznia 2025 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, w którym w § 4 ust. 1 pkt 2 dodano lit. n – świadczenia usług parkingu samochodów i innych pojazdów.
Jak wcześniej wskazano zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3 rozporządzenia nie stosuje się do dostawy towarów i świadczenia usług wymienionych w § 4 rozporządzenia.
Zatem nie mają Państwo prawa korzystać, ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży ww. usług, tj. najmu miejsca parkingowego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 29 załącznika. Z tych samych przyczyn nie znajdzie w Państwa przypadku zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 39 załącznika.
W myśl § 8 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, jeśli podatnik:
·korzysta ze zwolnień o których mowa w § 2 i § 3
·w okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 marca 2026 r. kontynuuje świadczenie usług parkingu samochodów i innych pojazdów
to świadczenie tych usług nie wyłącza korzystania z tych zwolnień do dnia 31 marca 2026 r.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, stwierdzam, że w związku ze świadczeniem na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych usług parkingu samochodów i innych pojazdów (wynajmu miejsc parkingowych) – zastosowanie znajdzie przepis § 4 ust. 1 pkt 2 lit. n) rozporządzenia, zgodnie z którym zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług parkingu samochodów i innych pojazdów.
Jednakże z uwagi na treść ww. § 8 ust. 2 rozporządzenia, będą Państwo mogli - na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 29 załącznika - korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących dla świadczenia tych usług do 31 marca 2026 r.
Będą Państwo zobowiązani ewidencjonować przy zastosowaniu kasy rejestrującej świadczenie usług parkingu samochodów i innych pojazdów (wynajem miejsc parkingowych) od 1 kwietnia 2026 r.
Państwa stanowisko uznałem za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
