
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług zakupionych na potrzeby realizacji inwestycji budowy PSZOK. Uzupełnili go Państwo pismem z 7 października 2025 r. (wpływ 7 października 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Gmina (...) (dalej: „Gmina”, „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT").
Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego działającą na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm., dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”). Gmina wykonuje zadania własne samodzielnie lub poprzez własne jednostki budżetowe . Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w szczególności zadania własne gminy obejmują sprawy:
• ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
• wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;
• utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Od dnia 1 stycznia 2017 r. Gmina dokonuje rozliczenia podatku VAT wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi.
Gmina planuje realizację przedsięwzięcia pn.: „ (...)” (dalej jako: „PSZOK”). Ww. zadanie dofinansowanie jest z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
W lipcu 2021 r. Gmina (...) złożyła do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (…) (NFOŚiGW) wnioski o dofinansowanie na realizację przedsięwzięcia pn.: „(….)” w formie dotacji oraz w formie pożyczki.
Następnie NFOŚiGW poinformował, że wnioski o dofinansowanie uzyskały pozytywną warunkową ocenę ekologiczno-techniczną oraz pozytywną warunkową ocenę finansową. Zgodnie z procedurami, kolejnym etapem, poprzedzającym podjęcie przez Zarząd NFOŚiGW uchwały w sprawie udzielenia dofinansowania, było przeprowadzenie negocjacji, których celem było ustalenie ostatecznych warunków umowy. W procesie negocjacji ustalono, że Wnioskodawca (Gmina Miejska (...)) zobowiązany jest na tym etapie przedłożyć Uchwałę Rady Miejskiej w (...) w sprawie zaciągnięcia pożyczki w NFOŚiGW, która została podjęta 23 czerwca 2022 r. (Uchwała nr (…)).
21 grudnia 2022 r. została podpisana z NFOŚiGW umowa o dofinansowanie w formie dotacji (nr (…) oraz umowa o dofinansowanie w formie pożyczki (nr (…). Następnie na potrzeby realizacji przedsięwzięcia dotyczącego budowy PSZOK zostało ogłoszone postępowanie dotyczące zaprojektowania i budowy Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów w odpowiedzi, na które wpłynęła oferta na kwotę (…) zł brutto, co oznacza, że przewyższa ona budżet o ponad (…) zł. Sytuacja finansowa Gminy uniemożliwiała zwiększenie środków na realizację przedmiotowej inwestycji, w związku z powyższym postępowanie zostało unieważnione. Powyższe najprawdopodobniej wynikało, z sytuacji związanej z wojną w Ukrainie i inflacją. W związku z zaistniałą sytuacją zwrócono się do NFOŚiGW z prośbą o zmniejszenie zakresu rzeczowego przedsięwzięcia, w celu poniesienia mniejszych wydatków na inwestycję, przy zachowaniu dofinansowania, tj. w kwocie (…) zł, jako bezzwrotnego dofinansowania oraz w kwocie (…) zł w formie pożyczki, co zostało zaakceptowane i ostatecznie zakończyło się podpisaniem 16 listopada 2023 r. aneksu nr 1 do umowy nr (…) oraz aneksu nr 1 do umowy nr (…), których głównym elementem poza zmniejszeniem zakresu rzeczowego przedsięwzięcia z jednoczesnym zachowaniem dofinansowania w przyznanej wysokości, było również dokonanie zmian terminów realizacji przedsięwzięcia. Następnie w 2024 r. zostały przeprowadzone dwa postępowania przetargowe dotyczące zaprojektowania i wybudowania Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów (PSZOK) dla Gminy Miejskiej (...). Przedmiotowe postępowania zakończyły się unieważnieniem, ponieważ oferty z najniższą ceną przewyższyły kwotę, którą Zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Z uwagi na unieważnienie dwóch postępowań w roku 2024, w maju 2024 r. został złożony do NFOŚiGW wniosek o dokonanie zmian, których głównych elementem była zmiana terminów realizacji przedsięwzięcia, co ostatecznie zostało zaakceptowane i 10 września 2024 r. podpisano aneks nr 2 do umowy nr (…) oraz aneksu nr 2 do umowy nr (…). Następnie zostało ogłoszone kolejne postępowanie, które zakończyło się podpisaniem umowy w dniu 25 listopada 2024 r. z wykonawcą (…) Sp. o.o. (ul. ….).
W związku z opisaną powyższej sytuacją konieczna jest chociażby zmiana terminu wpływu pożyczki, jak i harmonogramu spłat. Zgodnie z przytoczonymi w podstawie prawnej uchwały przepisami – art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. c ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym – do wyłącznej właściwości rady gminy należy zaciąganie długoterminowych zobowiązań zaliczanych do tytułu dłużnego, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Przyjęcie pożyczki w wysokości (…) zł powiązane jest z udzieleniem przez NFOŚiGW dotacji w wysokości (…) zł na realizację przedmiotowego zadania inwestycyjnego. Spłatę rat kapitałowych rozłożono na 3 lata, w sposób następujący:
• 2026 r. – kwota (…) zł,
• 2027 r. – kwota (…) zł,
• 2028 r. – kwota (…) zł.
W związku z powyższym Wnioskodawca planuje wybudowanie Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych wspierającego funkcjonujący obecnie system zbiórki odpadów komunalnych na terenie Miasta (...) w roku 2025.
Na podstawie uchwały RADY MIEJSKIEJ W (...) z dnia 26 czerwca 2025 r. nr (…) Gmina postanowiła zaciągnąć pożyczkę w kwocie (…) zł w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (…) na pokrycie części wydatków w związku z realizacją ww. zadania.
Inwestycja będzie przeznaczona dla mieszkańców Gminy. Gmina nie będzie wykorzystywać nabytych w ramach inwestycji towarów i usług do czynności opodatkowanych podatkiem VAT ani zwolnionych z podatku VAT. W szczególności infrastruktura PSZOK nie będzie wynajmowana ani dzierżawiona.
Gmina pozostanie właścicielem powstałego w ramach Inwestycji PSZOK. Jednocześnie w celu realizacji ww. zadań własnych związanych z utrzymaniem czystości i porządku oraz unieszkodliwianiem odpadów komunalnych Gmina zawrze stosowną umowę dotyczącą odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych z terenu Miasta ze spółką komunalną, tj. Operatorem. Gmina wykorzystuje i będzie wykorzystywała PSZOK tylko i wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (infrastruktura PSZOK zostanie udostępniona Operatorowi, tj. spółce komunalnej na podstawie nieodpłatnej umowy użytkowania).
Pytanie
Czy w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, Gminie przysługuje prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego od towarów i usług zakupionych na potrzeby realizacji inwestycji budowy PSZOK?
Państwa stanowisko w sprawie
W Państwa ocenie, w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego od towarów i usług zakupionych na potrzeby realizacji inwestycji budowy PSZOK.
UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
• nabycia towarów i usług,
• dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Przepis artykuł 87 ust. 1 ustawy o VAT, stanowi w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług. Co do zasady faktury, aby skutkowały powstaniem prawa do odliczenia, muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zatem, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Ponadto z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego, może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, wskazano, że nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, m.in. w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast, w myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Podkreślenia wymaga, że dla stwierdzenia, czy działalność lub transakcje stanowią „cele inne niż związane z działalnością gospodarczą” znaczenie ma, czy mieszczą się one w przedmiocie działalności danej jednostki.
Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy o VAT. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania podatkiem VAT. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Wobec tego należy stwierdzić, że za podatnika VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów opodatkowanej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.
Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.
Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym Gmina planuje realizację przedsięwzięcia pn. „ (...)”. Ww. zadanie dofinansowanie jest z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Inwestycja będzie przeznaczona dla mieszkańców Gminy. Gmina nie będzie wykorzystywać nabytych w ramach inwestycji towarów i usług do czynności opodatkowanych podatkiem VAT ani zwolnionych z podatku VAT. W szczególności infrastruktura PSZOK nie będzie wynajmowana, ani dzierżawiona.
Gmina pozostanie właścicielem powstałego w ramach Inwestycji PSZOK. Jednocześnie w celu realizacji ww. zadań własnych związanych z utrzymaniem czystości i porządku oraz unieszkodliwianiem odpadów komunalnych Gmina zawrze stosowną umowę dotyczącą odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych z terenu Miasta ze spółką komunalną tj. Operatorem. Gmina wykorzystuje i będzie wykorzystywała PSZOK tylko i wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (infrastruktura PSZOK zostanie udostępniona Operatorowi, tj. spółce komunalnej na podstawie nieodpłatnej umowy użytkowania).
W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – efekty zrealizowanego przedsięwzięcia nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. przedsięwzięcie. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Gminie prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.
Ww. stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w Interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 2 lutego 2024 r., nr 0114-KDIP4-3.4012.553.2023.2.DS: „Począwszy od dnia oddania PSZOK do użytkowania Spółka zarządza PSZOK jako operator. Mieszkańcy nie ponoszą na rzecz Państwa dodatkowych kosztów związanych z bieżącą eksploatacją, działaniem i utrzymaniem powstałego w ramach Inwestycji PSZOK. Dodatkowo PSZOK udostępniany jest Spółce nieodpłatnie na podstawie umowy na odbieranie i zagospodarowanie odbieranych odpadów komunalnych z terenu Miasta, zawartej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego dotyczącym odbierania i zagospodarowania odebranych odpadów komunalnych z terenu Miasta, ww. infrastruktura nie jest i nie będzie wykorzystywana przez Państwa do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT i nie osiągają Państwo żadnych dochodów opodatkowanych podatkiem VAT z tytułu posiadania przedmiotowego majątku.
Zatem w omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie został/nie zostanie spełniony, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – powstała w ramach projektu Inwestycja była jak również jest obecnie przez Państwa wykorzystywana wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Tym samym stwierdzić należy, że zarówno w trakcie realizacji przedmiotowej Inwestycji w latach 2017 i 2018, jak i po jej zakończeniu nie mieli i nie mają Państwo - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z tą Inwestycją.
Podsumowując, na moment realizacji Inwestycji oraz obecnie, nie przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w latach 2017 i 2018 na budowę PSZOK, z uwagi na brak związku poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi”.
Dla por. interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 26 marca 2025 r., sygn. akt 0114-KDIP4-1.4012.39.2025.1.AM, w której czytamy, że „Gmina (...) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina zrealizowała zadanie inwestycyjne pn. (...) (z faktur) dokumentujących budowę inwestycji PSZOK. (...) Skoro opłaty za świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, ustalone no podstawie Uchwały Rady Gminy, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT nie można uznać, że pobierając takie opłaty nabędą Państwo prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami dotyczącymi realizacji inwestycji. Nie można uznać, że efekty inwestycji będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Pomimo, że będą Państwo pobierali opłaty w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, opłaty te nie będą dotyczyły czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem w związku z realizacją ww. inwestycji nie spełniają Państwo podstawowej przesłanki, która pozwala na odliczenie podatku naliczonego, jaką jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. 14/ konsekwencji, nie przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwot podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji pn. (…)”.
Interpretacja z dnia 18 marca 2025 r., nr 0114-KDIP4-1.4012.32.2025.1.RMA: „Gmina jest wnioskodawcą i realizatorem projektu pn. „(...)” (dalej: „Przedsięwzięcie”) dofinansowanego w formie dotacji ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej: „NFOŚiGW”) w ramach programu priorytetowego NFOŚiGW – 2.1 Racjonalna Gospodarka Odpadami cz. 1 Selektywne zbieranie i zapobieganie powstawaniu. (...) Jak wynika z wniosku, w związku z realizacją Przedsięwzięcia nie będą Państwo wykonywali jakichkolwiek czynności opodatkowanych VAT, tj. dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz swoich mieszkańców lub innych podmiotów. Nie będą Państwo obciążać mieszkańców żadnymi dodatkowymi opłatami związanymi z realizacją Przedsięwzięcia. Zatem nie jest spełniona podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy. Tym samym nie przysługuje Państwu – ani w całości, ani w części – prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia pn. „(...)”, które jest częściowo finansowane ze środków NFOŚiGW w ramach zawartej umowy o dofinansowanie”.
Interpretacja z dnia 6 sierpnia 2024 r., sygn. akt 0114-KDIP4-2.4012.410.2024.2.MC: „Dodatkowo Gmina realizuje zdania zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024 r. poz. 399), co nakłada na obowiązek zorganizowania Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych. Gmina realizuje zadania inwestycyjne pn. „(...)”. Zadanie dofinansowanie jest z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (...). W ramach inwestycji wybudowane zostaną magazyny do przechowywania odpadów oraz zakup kontenerów. Właścicielem majątku jest Gmina. (...) Analiza przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego oraz obowiązujących przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że rozpatrywanym przypadku nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy, tj. związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. W analizowanej sprawie, jak wskazali Państwo we wniosku, inwestycja przeznaczona jest dla mieszkańców Gminy. Faktury dokumentujące realizację zadania będą wystawione na Państwa, a efekty realizacji nie będą wykorzystywane do ceków zarobkowych. Inwestycja nie będzie wykorzystywana do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Inwestycja nie będzie generowała dochodów. Zatem w analizowanej sprawie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem „na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy”.
Podsumowując, w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego od towarów i usług zakupionych na potrzeby realizacji inwestycji budowy PSZOK.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:
- podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
- towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).
Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego uzupełniają regulacje zawarte m.in. w art. 86 ust. 2a ustawy, zgodnie z którym:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Tylko podatnik podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma prawo do odliczenia podatku.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te są podatnikami VAT w przypadku wykonywanych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Rolę gminy szczegółowo określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153).
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.
Z wniosku wynika, że:
− Są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
− Od dnia 1 stycznia 2017 r. dokonują Państwo rozliczenia podatku VAT wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi.
− Planują Państwo realizację przedsięwzięcia pn. „(...)”.
− Zadanie dofinansowanie jest z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
− Została podpisana z NFOŚiGW umowa o dofinansowanie w formie dotacji oraz umowa o dofinansowanie w formie pożyczki.
− Planują Państwo wybudowanie Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych wspierającego funkcjonujący obecnie system zbiórki odpadów komunalnych na terenie Miasta (...) w roku 2025.
− Inwestycja będzie przeznaczona dla mieszkańców Gminy. Gmina nie będzie wykorzystywać nabytych w ramach inwestycji towarów i usług do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, ani zwolnionych z podatku VAT. W szczególności infrastruktura PSZOK nie będzie wynajmowana, ani dzierżawiona.
− Gmina pozostanie właścicielem powstałego w ramach Inwestycji PSZOK. Jednocześnie w celu realizacji ww. zadań własnych związanych z utrzymaniem czystości i porządku oraz unieszkodliwianiem odpadów komunalnych Gmina zawrze stosowną umowę dotyczącą odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych z terenu Miasta ze spółką komunalną tj. Operatorem.
− Gmina wykorzystuje i będzie wykorzystywała PSZOK tylko i wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (infrastruktura PSZOK zostanie udostępniona Operatorowi, tj. spółce komunalnej na podstawie nieodpłatnej umowy użytkowania).
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie PSZOK.
Do obowiązków podatnika należy w pierwszej kolejności przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju działalności, z którym wydatki te są związane. Podatnik jest zatem zobowiązany do odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Każdorazowo zatem, gdy takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, przy jednoczesnym braku takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT lub zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem. Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić „sposób określenia proporcji” (prewspółczynnik), o którym mowa w art. 86 ust. 2a i nast. ustawy.
Jak wynika z wniosku Gmina nie będzie wykorzystywać nabytych w ramach inwestycji towarów i usług do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, ani zwolnionych od podatku VAT. Wykorzystują Państwo i będą Państwo wykorzystywać PSZOK tylko i wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem nie jest spełniona podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.
Tym samym nie przysługuje/nie będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług zakupionych na potrzeby realizacji inwestycji budowy PSZOK.
Państwa stanowisko jest więc prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
−stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;
−zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Ponadto, należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Niniejszą interpretację wydano w szczególności w oparciu o informację, że: „Gmina wykorzystuje i będzie wykorzystywała PSZOK tylko i wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT”. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Informuję, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności podlegania opodatkowaniu nieodpłatnego użyczenia infrastruktury PSZOK spółce komunalnej.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
