Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.514.2025.1.AK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 8 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.514.2025.1.AK

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „(...)”. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Prowadzona działalność polega na realizacji partnerskiego projektu pn. „(...)”, którego liderem będzie Miasto (...), a Gmina (...) występuje w roli partnera projektu. Projekt zakłada budowę i przebudowę infrastruktury rowerowej i pieszej na terenie 3 gmin, tj. Miasta (...), Gminy (...) i Miasta A. Celem głównym projektu jest rozwój multimodalnej mobilności miejskiej jako elementu transformacji w kierunku gospodarki zeroemisyjnej poprzez budowę i przebudowę infrastruktury rowerowej i pieszej. W zakresie projektu po stronie partnera, tj. Gminy (...) jest budowa drogi dla rowerów wzdłuż ul. (...) w (...) od ul. (...) do ul. (...) w (...) o długości ok. (...) km. W ramach zakresu inwestycji przewidziano budowę chodnika, zjazdów do posesji przecinających projektowaną drogę dla rowerów, które to elementy są integralną częścią projektowanych tras dla rowerów. W ramach inwestycji przewidziano wykonanie parkingu dla rowerów w rejonie stadionu (...) i stojaków rowerowych - 5 szt. (dwustanowiskowe), 10 miejsc postojowych. Ścieżka rowerowa przy ul. (...) w (...) została w taki sposób zaprojektowana, aby każdy zainteresowany mógł z niej skorzystać bez potrzeby adaptacji lub specjalistycznego projektowania. Zadanie jest zgodne z zasadami projektowania uniwersalnego. Ze ścieżki rowerowej oraz chodnika będą mogli skorzystać wszyscy zainteresowani, nie będą pobierane opłaty z tego tytułu.

Projekt będzie realizowany indywidualnie przez każdą ze stron projektu, tj. każda strona (zarówno lider oraz każdy z partnerów) będzie dokonywać zakupu towarów i usług w zakresie dotyczącym wyłącznie jej części. W związku z powyższym, w zakresie dotyczącym zadań realizowanych indywidualnie przez partnera projektu, tj. Gminę (...) - faktury dokumentujące zakupy związane z realizacją ww. projektu będą wystawiane na nabywcę: Gminę (...).

Przedmiotowy projekt będzie realizowany w ramach zadań własnych gminy zgodnie z art. 7 ust. 1, pkt 2) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153) w zakresie dotyczącym gminnych dróg i ulic.

Towary i usługi nabywane w związku z projektem pn. „(...)” w trakcie oraz po jego realizacji będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Pytanie

Czy Gmina (...) będąca czynnym podatnikiem podatku VAT ma możliwość odliczenia podatku VAT w związku z wyżej opisaną działalnością polegającą na realizacji działań związanych z realizacją projektu „(...)”?

Państwa stanowisko w sprawie

W opinii Gminy (...), zgodnie z art. 86 ust. 1 i art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775, 894, 896) podmiot będący czynnym podatnikiem podatku VAT - Gmina (...) nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT, ponieważ Gmina (...) nie zamierza podejmować działań mających na celu obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegać się o zwrot podatku VAT. Ponadto, w trakcie realizacji opisanego projektu pn. „(...)”, a także po jego zakończeniu, elementy wytworzone oraz zrealizowane w ramach projektu nie przysłużą się do wygenerowania dochodu.

Przedmiotowy projekt ma charakter całkowicie niekomercyjny i nie jest związany z wykonywaniem działalności gospodarczej. Gmina (...) zwraca się z prośbą o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej dotyczącej możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wyżej opisaną działalnością polegającą na realizacji działań związanych z realizacją projektu „(...)”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6l ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:

-podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,

-towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli będzie wykorzystywał do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).

Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Tylko podatnik podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma prawo do odliczenia podatku.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te są podatnikami VAT w przypadku wykonywanych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności:

-czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników,

-czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Rolę gminy szczegółowo określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153 ze zm.):

Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

Z opisu sprawy wynika, że będą Państwo uczestniczyć w realizacji partnerskiego projektu pn. „(...)”, którego liderem będzie Miasto (...), a Państwo występują w roli partnera projektu. W zakresie projektu po Państwa stronie jest budowa drogi dla rowerów wzdłuż ul. (...) w (...) od ul. (...) do ul. (...) w (...) o długości ok. (...) km. W ramach zakresu inwestycji przewidziano budowę chodnika, zjazdów do posesji przecinających projektowaną drogę dla rowerów, które to elementy są integralną częścią projektowanych tras dla rowerów. W ramach inwestycji przewidziano wykonanie parkingu dla rowerów w rejonie stadionu (...) i stojaków rowerowych - 5 szt. (dwustanowiskowe), 10 miejsc postojowych.

Ze ścieżki rowerowej oraz chodnika będą mogli skorzystać wszyscy zainteresowani, nie będą pobierane opłaty z tego tytułu. Towary i usługi nabywane w związku z projektem pn. „(...)” w trakcie oraz po jego realizacji będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W zakresie dotyczącym zadań realizowanych indywidualnie przez Państwa, faktury dokumentujące zakupy związane z realizacją ww. projektu będą wystawiane na nabywcę, tj. na Państwa.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT w związku z opisaną przez Państwa działalnością polegającą na realizacji działań związanych z projektem.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy jest uwarunkowane tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT naliczonego, jakim jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie jest spełniony. Jak Państwo wskazali, towary i usługi nabywane w związku z projektem w trakcie oraz po jego realizacji będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ze ścieżki rowerowej oraz chodnika będą mogli skorzystać wszyscy zainteresowani, nie będą pobierane opłaty z tego tytułu.

Tym samym, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi w związku z realizacją projektu pn. „(...)”. W konsekwencji, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.