Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT, w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, usług organizacji zajęć sportowych oraz obozów sportowych, za które w ramach uczestnictwa pobierają Państwo wynagrodzenie.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 września 2025 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest Fundacją – organizacją pozarządową prowadzącą działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

Fundacja działa na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, a w uzasadnionych przypadkach może działać także za granicą.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT oraz figuruje w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.

Działalność Wnioskodawcy realizowana jest na podstawie statutu, w którym jako cele wskazano w szczególności:

·rozpowszechnianie kultury fizycznej i sportu,

·propagowanie zdrowego trybu życia,

·inicjowanie, rozwijanie i propagowanie imprez sportowych różnych typów, w tym tenisowych,

·rozwijanie rywalizacji sportowej,

·prowadzenie działalności edukacyjnej w zakresie aktywności fizycznej,

·promowanie zasad Fair Play oraz wartości wychowania fizycznego i rozwoju psychofizycznego dzieci i młodzieży,

·współpracę z klubami sportowymi, organizacjami, instytucjami i samorządami w zakresie promocji sportu.

W Statucie wskazano także, że Fundacja może realizować działania wspierające uczestnictwo w sporcie i kulturze fizycznej, prowadzić działalność informacyjną i wydawniczą, a także inne uznane za zgodne z celami statutowymi.

Fundacja może także prowadzić działalność gospodarczą wspierającą cele statutowe, m.in. w zakresie sprzedaży detalicznej sprzętu sportowego, wynajmu i zarządzania obiektami sportowymi, działalności klubów sportowych, działalności turystycznej, noclegowej i rekreacyjnej, działalności edukacyjnej, szkoleniowej i promocyjnej na rzecz sportu i aktywności fizycznej.

Wnioskodawca podjął się organizacji obozów i wydarzeń sportowych. W tym celu z trenerami zawarto stosowne umowy. Fundacja organizuje obozy oraz wydarzenia sportowo-rekreacyjne w formule okazjonalnej, niezarobkowej (na zasadzie zwrotu kosztów), skierowane do ograniczonej grupy uczestników (np. dzieci w określonym wieku).

Opłaty wnoszone przez uczestników służą wyłącznie pokryciu rzeczywistych kosztów: zakwaterowania, wyżywienia, wynajmu infrastruktury sportowej (np. kortów tenisowych), zabezpieczenia programu szkoleniowego i zakupów materiałowych (np. koszulki, bidony, ręczniki, nagrody, dyplomy, przekąski sportowe). Rozliczenie z trenerami odbywa się na podstawie przedstawionych kosztów.

Z uczestnikami wydarzeń sportowych Fundacja sporządza pisemne umowy, w których wskazuje na niezarobkowy, okazjonalny i zamknięty (z ograniczonym dostępem) charakter wydarzenia. Wnioskodawca nie ma statusu organizatora turystyki w rozumieniu przepisów odrębnych.

Umowa z uczestnikami precyzuje warunki rezygnacji i zakres odpowiedzialności Fundacji.

Koszty organizacji opisanych wydarzeń pokrywane są ze środków statutowych Fundacji (darowizny, składki, opłaty od uczestników) – zawsze w modelu kosztowym, bez intencji zarobkowej. Ewentualne nadwyżki przeznaczane są wyłącznie na realizację celów statutowych.

Na pytania Organu:

1.Czy prowadzą Państwo działalność w formie klubu sportowego, związku sportowego lub związku stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu?

2.Organizacja jakich konkretnie wydarzeń sportowych jest objęta zakresem wniosku?

3.Jakie konkretnie usługi w zakresie organizacji obozów i wydarzeń sportowych są objęte zakresem wniosku? Proszę je dokładnie wymienić.

4.Jakie czynności składają się na organizowane przez Państwa obozy i wydarzenia sportowe (jakie świadczenia zapewniają Państwo w ramach obozów i wydarzeń sportowych)?

5.Czy organizowane przez Państwa obozy i wydarzenia sportowe są ściśle związane ze sportem?

6.Czy organizowane przez Państwa obozy i wydarzenia sportowe są ściśle związane z wychowaniem fizycznym?

7.Czy organizowane przez Państwa obozy i wydarzenia sportowe są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim?

8.Czy organizowane przez Państwa obozy i wydarzenia sportowe są świadczone wyłącznie na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym?

9.Czy organizowane przez Państwa obozy i wydarzenia sportowe mają charakter czystego wypoczynku i rozrywki, tj. czy służą wyłącznie rekreacji?

10.Czy świadcząc usługi organizacji obozów i wydarzeń sportowych za opłatą są Państwo nastawieni na systematyczne osiąganie zysków?

11.Czy w przypadku osiągania zysków z opłat organizacji obozów i wydarzeń sportowych, zyski te są przeznaczone w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług?

12.Czy usługi będące przedmiotem wniosku – za które pobierają Państwo opłaty od uczestników organizacji opisanych obozów i wydarzeń sportowych, o których mowa w zadanym przez Państwa pytaniu, związane są z:

a)działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną,

b)wstępem na imprezy sportowe,

c)usługami odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji,

d)usługami odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, usługami wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością?

13.Czy wynagrodzenie wnoszone za uczestnictwo w organizacji obozów i wydarzeń sportowych nie stanowi opłaty za usługi wstępu na imprezy sportowe?

odpowiedzieli Państwo:

1)Forma prowadzenia działalności

Wnioskodawca nie prowadzi działalności w formie klubu sportowego, związku sportowego ani związku stowarzyszeń i innych osób prawnych.

Wnioskodawca jest fundacją – organizacją pozarządową prowadzącą działalność pożytku publicznego, której cele statutowe obejmują rozwój i upowszechnianie sportu oraz wychowania fizycznego.

2)Jakie wydarzenia obejmuje wniosek

Wniosek obejmuje organizowane przez Fundację obozy sportowe (wyjazdowe, szkoleniowe) dla dzieci i młodzieży, wydarzenia sportowo-rekreacyjne (np. jednodniowe/krótkie cykle treningowe, turnieje środowiskowe w dyscyplinach prowadzonych przez Fundację – m.in. tenis).

Procedura organizacji każdego wydarzenia wygląda analogicznie: ….

3)Jakie usługi są objęte wnioskiem (dokładny katalog)

Zakresem wniosku objęta jest kompleksowa usługa organizacji obozów i wydarzeń sportowych, obejmująca w szczególności: ….

Przebieg organizacji każdego wydarzenia wygląda analogicznie: ...

4)Jakie czynności składają się na usługi w zakresie organizacji obozów i wydarzeń sportowych

Czynności obejmują: planowanie terminu, zawarcie umów z kadrą, rezerwacje obiektów, przygotowanie programu i harmonogramu treningów, informację o naborze, przyjmowanie zgłoszeń i zaliczek, zawieranie umów z uczestnikami, pobór opłat, zakup materiałów szkoleniowych, bieżącą realizację i nadzór nad programem na miejscu, a po zakończeniu – rozliczenia z kadrą i dostawcami usług.

5)Związek ze sportem

Tak. Obozy i wydarzenia są ściśle i bezpośrednio związane ze sportem: istotą świadczenia jest aktywny trening oraz kształcenie sprawności w określonych dyscyplinach pod kierunkiem trenerów. Organizowane przez Fundację obozy i wydarzenia sportowe mają ścisły i bezpośredni związek ze sportem, ponieważ obejmują w szczególności: aktywne uczestnictwo w treningach sportowych (każdy wyjazd i wydarzenie zakłada prowadzenie zajęć sportowych w konkretnej dyscyplinie np. tenis, gry zespołowe – według programu przygotowanego przez trenerów), szkolenie pod okiem wykwalifikowanej kadry (trenerzy prowadzący zajęcia posiadają przygotowanie zawodowe i doświadczenie, dzięki czemu uczestnicy rozwijają swoje umiejętności sportowe w sposób profesjonalny), doskonalenie techniki i taktyki sportowej (program obejmuje ćwiczenia ukierunkowane na rozwój określonych elementów danej dyscypliny, np. praca nad techniką serwisu), rozwój cech motorycznych istotnych dla sportu (siła, szybkość, wytrzymałość, koordynacja, gibkość są ćwiczone w ramach zajęć i gier ruchowych), organizację rywalizacji sportowej (częścią obozów i wydarzeń są mecze kontrolne, turnieje wewnętrzne lub konkursy sprawnościowe, które uczą zdrowej rywalizacji i motywują do dalszego rozwoju), ułatwienie systematycznego uprawiania sportu (wydarzenia są projektowane w taki sposób, aby umożliwić dzieciom i młodzieży regularny udział w treningach, co jest kluczowe dla postępów sportowych), zapewnienie niezbędnej infrastruktury sportowej (korty, sale sportowe czy boiska, z których uczestnicy korzystają w ramach programu, stanowią warunek konieczny do faktycznego uprawiania sportu). Całość działań podejmowanych przez Fundację służy aktywnemu uprawianiu sportu, a nie jedynie rekreacji czy biernemu uczestnictwu.

6)Związek z wychowaniem fizycznym

Tak. Działania obejmują wychowanie fizyczne w rozumieniu rozwijania sprawności, nawyków prozdrowotnych i kształtowania postaw. Organizowane przez Fundację obozy i wydarzenia sportowe mają bezpośredni związek z wychowaniem fizycznym, ponieważ obejmują w szczególności kształtowanie nawyków prozdrowotnych (uczestnicy uczą się systematyczności, aktywnego stylu życia i znaczenia ruchu dla zdrowia), rozwój sprawności i umiejętności motorycznych ) treningi prowadzone przez wykwalifikowaną kadrę mają na celu poprawę kondycji, koordynacji, wytrzymałości i techniki sportowej), naukę zasad fair play i pracy zespołowej (uczestnicy poznają wartości związane z kulturą fizyczną: współpracę, odpowiedzialność, szacunek wobec przeciwnika i przestrzeganie reguł), kształtowanie postaw wychowawczych (aktywność sportowa jest środkiem do budowania charakteru, odporności psychicznej, umiejętności radzenia sobie z porażką i odpowiedzialności za własny rozwój), elementy edukacyjne (kadra trenerska i organizatorzy prowadzą zajęcia dydaktyczne dotyczące prawidłowego odżywiania, regeneracji, bezpieczeństwa w sporcie oraz dbania o zdrowie), integrację i socjalizację (wspólne ćwiczenia i pobyt na obozie uczą współdziałania, odpowiedzialności za grupę i kształtują właściwe postawy społeczne). Wszystkie powyższe elementy sprawiają, że działalność Fundacji nie ogranicza się do rekreacji, lecz pełni funkcję wychowawczą poprzez sport.

7)Konieczność dla organizowania i uprawiania sportu/wychowania fizycznego

Tak. Każdy element (program szkoleniowy, kadra, infrastruktura, organizacja pobytu na obozie) jest niezbędny do przeprowadzenia procesu szkoleniowego i umożliwienia aktywnego uprawiania sportu/uczestnictwa w wychowaniu fizycznym.

8)Krąg odbiorców

Tak. Usługi są świadczone wyłącznie na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym (głównie dzieci i młodzież biorący aktywny udział w zajęciach).

9)Charakter świadczeń

Usługi nie mają charakteru „czystego wypoczynku i rozrywki”. Element rekreacyjny jest wtórny, głównym celem jest aktywne uprawianie sportu i realizacja programu szkoleniowego.

10)Nastawienie na systematyczne zyski

Nie. Działalność ma charakter niezarobkowy; opłaty od uczestników służą pokryciu rzeczywistych kosztów organizacji.

11)Przeznaczenie ewentualnych nadwyżek

Tak. Ewentualne nadwyżki są w całości przeznaczane na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług oraz realizację celów statutowych.

12)Związek usług ze szczególnymi kategoriami

Usługi będące przedmiotem wniosku nie są związane z (a) działalnością marketingową oraz reklamowo-marketingową, (b) usługami wstępu na imprezy sportowe (w charakterze widza), (c) usługami odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do sportu i rekreacji, (d) samodzielnymi usługami odpłatnego zakwaterowania, wynajmu sprzętu sportowego ani wynajmu obiektów sportowych. Zakwaterowanie oraz dostęp do infrastruktury (sprzętu) są jednak elementami pomocniczymi jednej, kompleksowej usługi szkoleniowo-sportowej świadczonej uczestnikom i nie stanowią odrębnych świadczeń najmu (zakwaterowania) oferowanych przez Fundację.

13)Charakter opłat

Wynagrodzenie wnoszone przez uczestników nie jest opłatą za „wstęp na imprezę sportową”. Jest to opłata za kompleksową usługę organizacji i realizacji szkolenia (wydarzenia) sportowego (udział czynny).

Pytanie

Czy z tytułu organizacji opisanych obozów i wydarzeń sportowych Wnioskodawca będzie mógł skorzystać w odniesieniu do otrzymanej zapłaty od uczestników ze zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z otrzymanymi zapłatami od uczestników opisanych wydarzeń i obozów sportowych będzie on uprawniony do skorzystania ze zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej jako ustawa o VAT).

Jak stanowi ww. art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a)są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b)świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c) one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

-z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Jak stanowi z kolei art. 43 ust. 17 ustawy o VAT, wyżej wskazane zwolnienie nie dotyczy dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli te dostawy lub usługi nie są niezbędne do wykonania usługi podstawowej (zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22­24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a ustawy o VAT) lub ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Dodatkowo jak stanowi art. 43 ust. 18 ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

W przedmiotowej sprawie spełnione są wszystkie warunki przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, które umożliwiają skorzystanie ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca jako fundacja jest osobą prawną, której cele statutowe obejmują działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu oraz wychowania fizycznego, co znajduje odzwierciedlenie w zapisach statutu Fundacji. Organizowane przez Fundację wydarzenia mają charakter niezarobkowy – opłaty od uczestników służą jedynie pokryciu kosztów bez intencji osiągnięcia zysku, a ewentualne nadwyżki są w całości przeznaczane na działalność statutową (w tym w celu kontynuacji lub doskonalenia wydarzeń i obozów sportowych), co jest zgodne z warunkiem określonym w art. 43 ust. 18 ustawy o VAT.

Świadczone przez Fundację usługi kompleksowej organizacji wydarzeń i obozów sportowych są ściśle związane ze sportem i wychowaniem fizycznym, a udział w nich biorą osoby uprawiające sport, w szczególności dzieci i młodzież, które są adresatami oferty Fundacji. Organizacja obozów i wydarzeń sportowo-rekreacyjnych przez Fundację jest działaniem niekomercyjnym, niepodlegającym konkurencji z działalnością prowadzoną przez podmioty rynkowe, które nie korzystają ze zwolnienia.

Jak wskazano w interpretacji z dnia 25.07.2025 r., znak: 0112-KDIL1-2.4012.261.2025.2.MR:

Wskazali Państwo również, że świadczone przez Państwa usługi w postaci zajęć sportowych (nauka pływania) są usługami ściśle związanymi ze sportem lub wychowaniem fizycznym, są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim, oraz są świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Świadczone przez Państwa usługi zajęć sportowych będących przedmiotem wniosku nie są związane z działalnością marketingową oraz reklamowo- promocyjną, usługami wstępu na imprezy sportowe, usługami odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługami odpłatnego zakwaterowania związanymi ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługami wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. Świadczone przez Państwa usługi zajęć sportowych będących przedmiotem wniosku nie mają charakter czystego wypoczynku i rozrywki. Ponadto Państwa działania nie są skierowane na osiągniecie zysków, a wszelkie osiągnięte nadwyżki finansowe przeznaczane są na realizację Państwa celów statutowych, w tym na organizowanie zawodów sportowych, stypendia i nagrody dla uczestników.

Przywołane wyżej rozstrzygnięcie dotyczy ponadto fundacji, co wydaje się dosyć ściśle odpowiadać niniejszemu wnioskowi – ponadto w przedmiotowej sprawie można mówić o utrwalonej praktyce interpretacyjnej, bowiem na gruncie przepisów będących przedmiotem wniosku wydano dla różnych fundacji szereg interpretacji, na przykład w zakresie:

1)zwolnienia w zakresie zajęć sportowych w dyscyplinach biegowych, kulturystyki oraz trójboju siłowego, które są prowadzone przez wykwalifikowanych trenerów (znak: 0114-KDIP4- 2.4012.384.2025.2.SKJ);

2)zwolnienia dla zajęć sportowych, ruchowych oraz turniejów (znak: 0113-KDIPT1- 1.4012.522.2025.2.JK);

3)zajęć tanecznych (znak: 0114-KDIP4-2.4012.379.2025.2.MMA oraz 0111-KDIB3-1.4012.369.2025.2.MSO);

4)zajęć i obozów sportowych (znak: 0112-KDIL1-2.4012.281.2025.2.DM);

5)treningów, warsztatów oraz występów w zakresie tańca i baletu  (znak: 0114-KDIP4- 2.4012.315.2025.1.WH).

Zgodnie z art. 14n par. 5 ordynacji podatkowej przez utrwaloną praktykę interpretacyjną rozumie się wyjaśnienia zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego, dominujące w interpretacjach indywidualnych wydawanych w takich samych stanach faktycznych lub w odniesieniu do takich samych zdarzeń przyszłych oraz w takim samym stanie prawnym, w trakcie okresu rozliczeniowego oraz w okresie 12 miesięcy przed rozpoczęciem tego okresu rozliczeniowego.

Przywołane wyżej interpretacje wydano w lipcu 2025 roku. Można także odszukać szereg innych interpretacji wydanych w takim samym stanie faktycznym oraz na podstawie jednakowo uregulowanego zwolnienia, na przykład:

1)znak: 0112-KDIL3.4012.260.2025.2.MBN – z czerwca 2025 r.;

2)znak: 0112-KDIL1-2.4012.276.2025.2.SN – z czerwca 2025 r.;

3)znak: 0114-KDIP4-2.4012.219.2025.2.MŻA – z czerwca 2025 r.;

4)znak: 0113-KDIPT1-1.4012.298.2025.2.JK – z maja 2025 r.;

5)znak: 0112-KDIL1-2.4012.156.2025.2.BS – z maja 2025 r.;

6)znak: 0114-KDIP4-2.4012.198.2025.2.AA – z maja 2025 r.;

7)znak: 0114-KDIP4-2.4012.102.2025.2.SKJ – z kwietnia 2025 r.;

8)znak: 0112-KDIL2-2.4012.554.2017.18.AK – z kwietnia 2025 r.;

9)znak: 0112-KDIL1-2.4012.680.2024.2.AS – z marca 2025 r.;

10)znak: 0114-KDIP4-2.4012.103.2025.1.MŻA – z marca 2025 r.;

11)znak: 0112-KDIL1-2.4012.11.2025.2.AS – z marca 2025 r.;

12)znak: 0112-KDIL1-2.4012.4.2025.2.DS – z marca 2025 r.;

13)znak: 0114-KDIP4-2.4012.693.2024.2.SKJ – ze stycznia 2025 r.;

14)znak: 0114-KDIP4-2.4012.707.2024.1.AA – z grudnia 2024 r.;

15)znak: 0114-KDIP4-2.4012.581.2024.2.SKJ – z listopada 2024 r.;

16)znak: 0114-KDIP4-2.4012.596.2024.2.SKJ – z listopada 2024 r.;

17)znak: 0114-KDIP4-2.4012.599.2024.2.WH – z listopada 2024 r.;

18)znak: 0113-KDIPT1-1.4012.295.2024.2.AKA – z października 2024 r.;

19)znak: 0114-KDIP4-2.4012.534.2024.3.SKJ – z października 2024 r.;

20)znak: 0113-KDIPT1-1.4012.730.2024.2.AKA – z listopada 2024 r.;

21)znak: 0114-KDIP4-2.4012.370.2024.2.MC – z sierpnia 2024 r.;

22)znak: 0114-KDIP4-2.4012.15.2024.2.SKJ – z marca 2024 r.;

23)znak: 0114-KDIP4-2.4012.24.2024.1.MMA – z marca 2024 r.;

24)znak: 0114-KDIP4-2.4012.67.2024.1.KS – z marca 2024 r.;

25)znak: 0112-KDIL3.4012.135.2024.2.NW – z kwietnia 2024 r.;

26)znak: 0114-KDIP4-2.4012.639.2023.2.MC – ze stycznia 2024 r.;

27)znak: 0112-KDIL1-2.4012.564.2023.2.NF – ze stycznia 2024 r;

28)znak: 0112-KDIL1-2.4012.579.2023.2.NF – ze stycznia 2024 r.;

29)znak: 0112-KDIL1-2.4012.562.2023.2.PM – ze stycznia 2024 r.;

30)znak: 0113-KDIPT1-1.4012.698.2023.3.AKA – ze stycznia 2024 r.;

31)znak: 0112-KDIL3.4012.669.2023.2.MC – ze stycznia 2024 r.;

32)znak: 0113-KDIPT1-1.4012.676.2023.2.AKA – ze stycznia 2024 r.;

33)znak: 0113-KDIPT1-1.4012.699.2023.2.AKA – z grudnia 2023 r.;

34)znak: 0112-KDIL3.4012.619.2023.2.KFK – z grudnia 2023 r.;

35)znak: 0111-KDIB3-1.4012.642.2023.2.IK – z grudnia 2023 r.;

36)znak: 0112-KDIL1-2.4012.386.2023.2.AS – z października 2023 r.;

37)znak: 0112-KDIL1-2.4012.313.2023.3.ID – z września 2023 r.;

38)znak: 0112-KDIL1-2.4012.334.2023.2.SN – z września 2023 r.

Poza utrwaloną linią interpretacyjną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej warto w przedmiotowej sprawie powołać się również na orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego.

W wyroku z dnia 22 listopada 2024 r. (sygn. akt: I FSK 521/21) Naczelny Sąd Administracyjny wskazał m.in.:

Prawomocnym wyrokiem z 26 czerwca 2018 r., sygn. akt I SA/Wr 445/18, Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu uznał, że zwolnieniem od podatku określonym w tej normie objęte są nie tylko usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, ale również tego typu usługi świadczone przez inne podmioty nienastawione na osiąganie zysku. Skoro zatem celem statutowym fundacji jest działalność sportowa, a na skutek wpisania do odpowiedniego rejestru nabyła ona osobowość prawną, brak jest podstaw ku temu, aby odmawiać jej przymiotu klubu sportowego.

Dalej NSA wyjaśnił we wskazanym orzeczeniu iż:

(…) ocena czy usługa jest ściśle związana ze sportem wymaga odniesienia się do celu wprowadzonego zwolnienia. Już dyrektywa 112 definiuje, że chodzi o czynności wykonywane w interesie publicznym. Celem jest obniżenie kosztów uprawiania sporu, zwiększenie zatem jego dostępności. Oczywiście w interesie publicznym jest rozumienie pojęcia sportu w jak najszerszym wymiarze. Nie chodzi zatem jedynie o sport zawodowy, ale także szeroko rozumiany sport amatorski. W konsekwencji bardzo trudno określić granice co jest sportem, a jaka aktywność jest jedynie rekreacją, czy też wypoczynkiem. Uwzględniając cel tego zwolnienia za uprawianie sportu należy rozumieć nie tylko uczestnictwo lub przygotowywanie się do rywalizacji sportowej, ale także każdą aktywność fizyczną. Państwo zwalniając tego typu czynności z podatku sprawia, że rezygnując z wpływów podatkowych, obniża koszty finansowe tej aktywności, co za tym idzie preferując określony sposób spędzania wolnego czasu.

Kwestię podmiotowości prawnej podmiotu, który mógłby skorzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT – wskazując, że może to być dowolny podmiot nienastawiony na osiągnięcie zysku – NSA rozstrzygnął także w orzeczeniu z dnia 9 września 2021 r. (sygn. akt: I FSK 2164/18) oraz w orzeczeniu z dnia 9 września 2021 r. (sygn. akt: I FSK 326/18).

NSA podjął się także ważnego rozróżnienia pomiędzy wstępem na imprezy sportowe jako widz oraz wstępem w celu aktywnego uczestnictwa – w orzeczeniu z dnia 17 czerwca 2021 r. (sygn. akt: I FSK 1341/20) wskazano m.in.:

(…) nieprawidłowe jest stanowisko organu (…), że pod pojęciem "wstęp" należy rozumieć prawo uczestniczenia w czymś, w tym przypadku prawo do uczestniczenia w imprezie sportowej - startu zawodnika w zawodach - co stanowi usługę główną, natomiast świadczenia dodatkowe nie stanowią celu samego w sobie i należy je traktować jako element pewnej większej całości, stanowiącej jedno świadczenie. (…) Czym innym jest bowiem wstęp uczestników (zawodników) imprezy sportowej, a czym innym jest wstęp uczestników np. widzów/kibiców na imprezę sportową. Wstęp na imprezę sportową w charakterze uczestnika związany jest z możliwością aktywnego udziału w zawodach, natomiast wstęp widzów/kibiców na imprezę sportową związany jest z możliwością uczestniczenia biernego tj. oglądania imprezy sportowej.

W ocenie sądu zatem wstęp na imprezy sportowe uczestników tych imprez może korzystać ze zwolnienia.

Z orzecznictwa NSA wynika zatem, że każdy podmiot zorganizowany w celu krzewienia kultury fizycznej i sportu, o ile nie jest nastawiony na zysk, ma prawo do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia w odniesieniu do przychodów dotyczących świadczeń niezbędnych realizacji zadań społecznie przydatnych.

Jak wskazano w orzeczeniu NSA z dnia 18 maja 2017 r. (sygn. akt: I FSK 1807/15):

Niekwestionowanym (...) celem zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 32 (…) jest wspieranie niektórych rodzajów działalności interesu publicznego, czyli usług mających ścisły związek z uprawianiem sportu lub z wychowaniem fizycznym na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Wprowadzenie tego przepisu miało więc wspierać, poprzez obniżenie kosztów tych usług, podejmowanie takiej aktywności przez szerokie warstwy społeczeństwa. Upowszechnienie zaś pewnych pożądanych wzorców zachowania, niewątpliwie może nastąpić poprzez zmniejszenie wysokości wynagrodzenia za usługi, które skutkiem tego stają się bardziej dostępne i może z nich korzystać większa liczba osób. W kontekście celu przedmiotowego zwolnienia nie ma uzasadnienia zawężanie jego zastosowania do usług świadczonych przez podmioty wskazane w ustawie o sporcie. Taki też cel w odniesieniu do zwolnienia z art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy 2006/112/WE wskazał TSUE w wyroku z 21 lutego 2013 r. w sprawie C-18/12 Město Žamberk przeciwko Finanční ředitelství v Hradci Králové.

W przedmiotowej sprawie, w ocenie Wnioskodawcy, całkowicie spełniony jest zakres podmiotowy – Fundacja działa w celach niezarobkowych oraz społecznie przydatnych dotyczących aktywności fizycznej i sportu. Celem statutowym powołania Fundacji jest m.in. działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu.

Usługi przedstawione w niniejszym wniosku wpisują się również w warunki przedmiotowe, wszelkie świadczenia (koszt trenerów, zakwaterowanie, wyżywienie, najem infrastruktury sportowej oraz wyposażenie, tj. np. koszulki, bidony, ręczniki, nagrody, dyplomy oraz przekąski sportowe) są bowiem wykonywane wyłącznie w celu realizacji wydarzeń o charakterze sportowym. Jako niezbędne w celu realizacji usługi podstawowej (o charakterze sportowym) oraz niemające na celu tworzenie nieuczciwej konkurencji (bowiem realizują cele społecznie użyteczne, które ustawodawca zdecydował się uprzywilejować w celu upowszechnienia aktywności sportowej społeczeństwa) nie podlegają zatem wyłączeniu ze zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy o VAT.

Z uwagi na brak celu w postaci generowania zysków oraz wykorzystywania ewentualnych zestyków w całości na działalność statutową, tj. kontynuację oraz doskonalenie świadczonych usług zastosowania nie znajdzie także ograniczenie zawarte w art. 43 ust. 18 ustawy o VAT.

Na marginesie Wnioskodawca zauważa, że zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT z podatku zwalnia się także dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy, co w przedmiotowej sprawie mogłoby alternatywnie znajdować zastosowanie (Fundacja jako niezarejestrowany podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od dokonanych wydatków).

W świetle powyższego, Wnioskodawca uważa, że przysługuje mu prawo do zastosowania zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT w odniesieniu do zapłat otrzymywanych od uczestników organizowanych wydarzeń i obozów sportowych.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że w Państwa ocenie świadczone usługi są usługami ściśle związanymi ze sportem lub wychowaniem fizycznym, koniecznymi do ich organizowania i uprawiania (uczestniczenia), świadczonymi na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Wnioskodawca nie jest nastawiony na osiąganie zysków w sposób systematyczny, a ewentualne nadwyżki przeznacza w całości na kontynuację i doskonalenie świadczonych usług. Elementy takie jak zakwaterowanie czy dostęp do infrastruktury mają charakter pomocniczy w ramach jednej, kompleksowej usługi szkoleniowo-sportowej i nie stanowią usług wyłączonych ze zwolnienia. W konsekwencji – w odniesieniu do zapłat otrzymywanych od uczestników za organizację obozów i wydarzeń sportowych – Wnioskodawca jest uprawniony do zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT (przy spełnieniu warunków z ust. 17 i 18 tej ustawy).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775, ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie natomiast do postanowień art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy).

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie to, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów. Z powyższego jednoznacznie wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę i odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi zostaje wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Z powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Należy zauważyć, że świadczenie usługi następuje „odpłatnie” w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1, a zatem podlega opodatkowaniu, tylko jeżeli pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą istnieje stosunek prawny, w ramach którego następuje wymiana świadczeń wzajemnych, gdyż świadczenie otrzymywane przez usługodawcę stanowi rzeczywiste odzwierciedlenie wartości usługi świadczonej usługobiorcy. Świadczenie usług dokonywane odpłatnie w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT wymaga bezpośredniego związku między wyświadczoną usługą a otrzymanym wynagrodzeniem.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zakres oraz zasady zwolnień od podatku od towarów i usług zostały zdefiniowane w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a)    są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b)    świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c)    są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

– z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Na podstawie art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

a)    nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

b)    ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W świetle art. 43 ust. 18 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Jednocześnie zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006 str. 1 ze zm.), zwanej dalej „Dyrektywą”:

Państwa członkowskie zwalniają świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Zatem analiza powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że ze zwolnienia od podatku VAT na mocy wymienionych przepisów mogą korzystać usługi ściśle związane ze sportem świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, jeżeli są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu, świadczący te usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków oraz usługi świadczone są na rzecz osób uprawiających sport. Przy czym z tego zwolnienia wyłączone są usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. Ponadto, zwolnienie powyższe ma zastosowanie w sytuacji, gdy podmiot wykonujący ww. czynności nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a jeśli je osiąga – są one w całości przeznaczane na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Niespełnienie chociażby jednej z wymienionych przesłanek (podmiotowej lub przedmiotowej) powoduje, że świadczenie usług nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie omawianej regulacji. Przepisy ustawy nie zawierają jednak definicji „ścisłego” związku usług ze sportem lub wychowaniem fizycznym.

W pewnym zakresie do kwestii tej odniósł się TSUE w wyroku z 16 października 2008 r. w sprawie C-253/07 Canterbury Hockey Club, Canterbury Ladies Hockey Club przeciwko The Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs, w którym to wyjaśnił, że świadczenie usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym „może być zwolnione tylko wtedy, gdy są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu, tj. uprawiania sportu lub wychowania fizycznego” (pkt 22). Ponadto TSUE podkreślił, że „Zwolnienie transakcji należy zatem ustalić w szczególności w zależności od charakteru świadczonych usług oraz ich związku ze sportem lub wychowaniem fizycznym” (pkt 23).

Natomiast w wyroku z 21 lutego 2013 r. w sprawie C-18/12, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazał, że „W odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy VAT należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu”. Z wyroku tego wynika również, że art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy, w celu jego stosowania nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany.

Celem powołanego przepisu Dyrektywy jest wspieranie niektórych rodzajów działalności interesu publicznego, czyli usług mających ścisły związek z uprawianiem sportu lub z wychowaniem fizycznym, które są świadczone przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Przepis ten ma zatem na celu wspieranie podejmowania takiej aktywności przez  szerokie warstwy społeczeństwa. Interpretacja tego przepisu ograniczająca zakres stosowania zwolnienia, jakie on przewiduje, do aktywności sportowej podejmowanej w sposób zorganizowany, systematyczny lub mający na celu udział w zawodach sportowych, byłaby sprzeczna z rzeczonym celem.

W konstatacji Trybunał stwierdził, że „art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy 2006/112/WE Rady należy interpretować w ten sposób, iż niezorganizowana, niesystematyczna i niemająca na celu udziału w zawodach aktywność sportowa może być uznana za uprawianie sportu w rozumieniu tego przepisu”.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy o sporcie:

Sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.

Sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną.

W celu skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, podatnik powinien spełniać przesłanki o charakterze podmiotowym oraz przedmiotowym.

Podmiotami korzystającymi ze zwolnienia od podatku są podmioty będące klubem sportowym, związkiem sportowym oraz związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, a także inne podmioty nienastawione na osiąganie zysku. Przy czym, świadczone usługi muszą być ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Jednocześnie usługi muszą być świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Jak wynika z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, które świadczone są przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ustawy, jednakże obwarowane jest to spełnieniem warunków przewidzianych ustawowo. W konsekwencji, zgodnie z przepisami - zarówno przesłanki od strony podmiotowej, jak i przedmiotowej muszą zostać wypełnione, aby dane usługi korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Polskie ustawodawstwo w powyższym zakresie należy jednakże rozpatrywać w świetle rozwiązań unijnych i tym samym konieczne jest odniesienie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy do art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy, z czego wynika, że zwolnieniem oprócz podmiotów wskazanych w polskiej ustawie objęte mogą być również tego typu usługi świadczone przez inne podmioty nienastawione na osiąganie zysku.

Jak wynika z opisu sprawy, są Państwo Fundacją – organizacją pozarządową prowadzącą działalność pożytku publicznego, której cele statutowe obejmują rozwój i upowszechnianie sportu oraz wychowania fizycznego. Koszty organizacji opisanych wydarzeń pokrywane są ze środków statutowych Fundacji (darowizny, składki, opłaty od uczestników) – zawsze w modelu kosztowym, bez intencji zarobkowej. Ewentualne nadwyżki przeznaczane są wyłącznie na realizację celów statutowych.

Zatem, w analizowanym przypadku będzie spełniona przesłanka podmiotowa warunkująca zastosowanie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

Natomiast przesłanka o charakterze przedmiotowym odnosi się do charakterystyki usług świadczonych przez podmioty wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy – są to usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim i są świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

W analizowanej sprawie należy podkreślić, że zgodnie z brzmieniem ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnieniu podlegają usługi „ściśle” związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym. Przepisy ustawy nie zawierają definicji „ścisłego” związku usług ze sportem lub wychowaniem fizycznym.

W pierwszej kolejności należy odnieść się do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 26 października 2017 r. w sprawie C-90/16, w którym Trybunał uznał, że „Wobec braku w dyrektywie 2006/112 jakiejkolwiek definicji pojęcia «sportu», określenia znaczenia i zakresu tego wyrazu należy w myśl utrwalonego orzecznictwa Trybunału dokonać zgodnie z jego zwykłym znaczeniem w języku potocznym, przy jednoczesnym uwzględnieniu kontekstu, w którym został on użyty, i celów uregulowania, którego jest częścią (zob. podobnie wyroki: z dnia 3 września 2014 r., Deckmyn i Vrijheidsfonds, C-201/13, EU:C:2014:2132, pkt 19 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z 26 maja 2016 r., Envirotec Denmark, C-550/14, EU:C:2016:354, pkt 27).

W odniesieniu najpierw do znaczenia pojęcia «sportu» w języku potocznym, pojęcie to określa zwykle, jak zauważył rzecznik generalny w pkt 23 opinii, aktywność o charakterze fizycznym lub, innymi słowy, aktywność cechującą się niepozbawionym znaczenia elementem fizycznym.

Jeśli chodzi następnie o systematykę Dyrektywy, z przytoczonego orzecznictwa Trybunału wynika, że wyrażenia użyte dla określenia zwolnień przewidzianych w art. 132 tej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, jako że stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, według której VAT jest pobierany od każdego odpłatnego świadczenia zrealizowanego przez podatnika. Niemniej zasada ścisłej wykładni nie oznacza, że terminy użyte do zdefiniowania wskazanych zwolnień powinny być interpretowane w sposób, który pozbawiałby je skuteczności (zob. podobnie wyroki: z 18 listopada 2004 r., Temco Europe, C-284/03, EU:C:2004:730, pkt 17; a także z 25 lutego 2016 r., Komisja/Niderlandy, C-22/15, niepublikowany, EU:C:2016:118, pkt 20 i przytoczone tam orzecznictwo).

Ponadto, chociaż, jak wskazuje tytuł rozdziału, w ramach którego mieści się omawiany artykuł, zwolnienia przewidziane w tym artykule mają na celu uprzywilejowanie niektórych rodzajów działalności w interesie publicznym, to jednak zwolnienia te nie dotyczą wszystkich rodzajów działalności wykonywanej w interesie publicznym, lecz jedynie tej działalności, która została w tym przepisie wymieniona i opisana w bardzo szczegółowy sposób (zob. podobnie wyrok z 21 lutego 2013 r., Žamberk, C-18/12, EU:C:2013:95, pkt 18 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z 26 lutego 2015 r., VDP Dental Laboratory i in., C-144/13, C-154/13 i C-160/13, EU:C:2015:116, pkt 45).

Analiza kontekstu art. 132 ust. 1 lit. m) dyrektywy 2006/112 przemawia zatem za wykładnią, zgodnie z którą znajdujące się w tym przepisie pojęcie «sportu» ogranicza się do aktywności odpowiadających zwykłemu znaczeniu wyrazu «sport», które cechują się niepozbawionym znaczenia elementem fizycznym, i nie obejmuje wszystkich aktywności mogących w ten bądź inny sposób wiązać się z tym pojęciem”.

W opinii Rzecznika Generalnego przedstawionej 15 czerwca 2017 r. do sprawy C-90/16 w pkt 18 wskazał on, iż „Po trzecie, Trybunał wypowiadał się w kwestii, jakie rodzaje aktywności mogą być uznane za sport. W sprawie Žamberk (9) uznał, że niezorganizowana, niesystematyczna i niemająca na celu udziału w zawodach aktywność sportowa jest objęta zwolnieniem. W sprawie Komisja/Niderlandy (10) orzekł, że wynajem łodzi rekreacyjnych nie może być traktowany jako aktywność sportowa, ponieważ łodzie te mogą być wykorzystywane w celach czysto rekreacyjnych (11). Sprawa ta nie dotyczyła jednak definicji sportu jako takiej, ponieważ nie kwestionowano w niej, że żeglarstwo może być uznane za sport”.

Wskazania wymaga również wyrok TSUE z 21 lutego 2013 r. C-18/12, w którym Trybunał stwierdził, że: „W odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy VAT należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu (zob. podobnie ww. wyrok w sprawie Canterbury Hockey Club i Canterbury Ladies Hockey Club, pkt 27).

Podobnie art. 132 ust. 1 lit. m) dyrektywy VAT w celu jego stosowania nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany bądź w celu uczestniczenia w zawodach sportowych, o ile jednak podejmowanie tej aktywności nie wpisuje się w ramy czystego wypoczynku i rozrywki”.

Jak wskazałem powyżej, żeby mogli Państwo skorzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, muszą Państwo również spełnić przesłankę o charakterze przedmiotowym, która odnosi się do charakterystyki usług świadczonych przez podmioty wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy – czyli usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, koniecznych do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim i świadczonych na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy wynika, że spełniają Państwo również przesłankę o charakterze przedmiotowym.

W opisie sprawy wskazaliście Państwo, że:

  • są Państwo fundacją – organizacją pozarządową prowadzącą działalność pożytku publicznego, której cele statutowe obejmują rozwój i upowszechnianie sportu oraz wychowania fizycznego;
  • organizowane przez Państwa Fundację obozy i wydarzenia sportowe mają ścisły i bezpośredni związek ze sportem;
  • organizowane przez Państwa Fundację obozy i wydarzenia sportowe mają bezpośredni związek z wychowaniem fizycznym;
  • usługi są świadczone wyłącznie na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym;
  • usługi nie mają charakteru „czystego wypoczynku i rozrywki”.

Ponadto, usługi będące przedmiotem wniosku nie są związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-marketingową, usługami wstępu na imprezy sportowe, usługami odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do sportu i rekreacji, samodzielnymi usługami odpłatnego zakwaterowania, wynajmu sprzętu sportowego ani wynajmu obiektów sportowych.

W konsekwencji, skoro opisane usługi w postaci obozów i wydarzeń sportowych, mają ścisły związek z uprawianiem sportu i są świadczone na rzecz osób uprawiających sport i - jak wskazano powyżej - świadcząc te usługi nie są Państwo nastawieni na osiąganie zysków, a wszystkie ewentualne nadwyżki są w całości przeznaczane na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług oraz realizację celów statutowych, to usługi te korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Wobec spełnienia przesłanki o charakterze podmiotowym oraz przesłanki o charakterze przedmiotowym, warunkujących zastosowanie zwolnienia od podatku, do świadczonych przez Państwa usług w zakresie obozów i wydarzeń sportowych znajduje zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Informuję, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznaczam także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jestem ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnośnie natomiast powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych, zauważam, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i należy je traktować indywidualnie.

Ponadto, odnosząc się do powołanych przez Państwa w przedmiotowym wniosku wyroków sądów, wyjaśniam, że powołane wyroki są rozstrzygnięciami w indywidualnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych i tylko do nich się zawężają. Zatem wskazane we wniosku wyroki sądów nie mają wpływu na podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.