
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
1 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” oraz opodatkowania otrzymanej dotacji. Uzupełnili Państwo wniosek pismem z 24 września 2025 r. (wpływ 24 września 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
28 listopada 2024 roku podpisano umowę o partnerstwie na rzecz realizacji projektu „…” realizowanego w ramach programu Fundusze Europejskie dla (…) 2021-2027, Priorytet VII Lepsza dostępność do usług społecznych i zdrowotnych, Działanie 7.5 Infrastruktura edukacyjna w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, zwana dalej „umową”, zawarta na podstawie art. 39 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz. U. z 2022 r., poz. 1079 ze zm.) między: Gminą (…) zwaną dalej Liderem projektu, Gminą (…) zwaną dalej Partnerem nr 1, Gminą (…) zwaną dalej Partnerem nr 2, Gminą (…) zwaną dalej Partnerem nr 3, zwanymi dalej stronami.
Przedmiotem umowy było ustanowienie partnerstwa na rzecz wspólnej realizacji projektu. Umowa określa zasady funkcjonowania partnerstwa, zasady współpracy Lidera projektu i Partnerów oraz współpracy między stronami przy realizacji projektu.
Ustalono następujący podział zadań:
Gmina (…) jest odpowiedzialna za realizację następujących zadań określonych w projekcie:
(...)
Gmina (…) jest odpowiedzialna za realizację następujących zadań określonych w projekcie: prace budowlane związane z robotami budowlanymi związanymi z modernizacją przedszkoli w (…).
Gmina (…) jest odpowiedzialna za realizację następujących zadań określonych w projekcie: Przebudowa placów zabaw:
‒przebudowa placu zabaw przy Zespole Szkół w (…),
‒przebudowa placu zabaw przy Zespole Szkół w (…),
‒przebudowa placu zabaw przy Zespole Szkół w (…).
Strony zgodnie postanawiają, że zadania realizowane przez Strony w ramach projektu partnerskiego nie mogą polegać na oferowaniu towarów, świadczeniu usług lub wykonywaniu robót budowlanych na rzecz pozostałych Partnerów. Partnerzy zapewniają, że wykonawcy będą przestrzegać postanowień niniejszej umowy oraz odpowiadają przed Liderem projektu za wszelkie działania lub zaniechania wykonawcy jak za swoje działania lub zaniechania. W przypadku zmian w projekcie, Strony realizują projekt zgodnie ze zaktualizowanym wnioskiem o dofinansowanie projektu.
Każda ze Stron oświadczyła, że nie podlega wykluczeniu z otrzymania wsparcia wynikającego z nałożonych sankcji w związku z agresją Federacji Rosyjskiej na Ukrainę, tj.: Lider projektu i Partner nie są osobami lub podmiotami, względem których stosowane są środki sankcyjne oraz to, że Lider projektu i Partnerzy nie są związani z osobami lub podmiotami, względem których stosowane są środki sankcyjne.
Uprawnienia, obowiązki i odpowiedzialność Lidera projektu:
1. Strony stwierdziły zgodnie, że Gmina (…) będzie pełnić funkcję Lidera projektu odpowiedzialnego za:
1)reprezentowanie Stron przed Instytucją Zarządzającą w procesie ubiegania się o dofinansowanie projektu, a po zawarciu umowy o dofinansowanie, reprezentowanie Stron w trakcie realizacji projektu;
2)koordynowanie (w tym monitorowanie i nadzorowanie) prawidłowości działań Stron przy realizacji zadań, zawartych w projekcie;
3)zapewnienie udziału Partnerów w podejmowaniu decyzji i realizacji zadań, na zasadach określonych w niniejszej umowie;
4)wsparcie Partnerów w realizacji powierzonych zadań;
5)zapewnienie sprawnego systemu komunikacji pomiędzy Stronami oraz Instytucją Zarządzającą;
6)zapewnienie prawidłowości operacji finansowych, w szczególności poprzez wdrożenie systemu zarządzania i kontroli finansowej projektu, w tym: ustanowienia zasad przepływu środków zapewniających prawidłowość wszystkich operacji finansowych;
7)prowadzenia wyodrębnionej ewidencji wydatków Projektu w sposób przejrzysty zgodnie z zasadami określonymi w regulaminie programu Fundusze Europejskie dla (…) 2021-2027, tak aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji związanych z Projektem;
8)otwarcia wyodrębnionego rachunku bankowego na potrzeby operacji finansowych w ramach Projektu;
9)zapewnienia przestrzegania przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku – Prawo zamówień publicznych, a w przypadku zamówień o wartości, dla której nie jest wymagane stosowanie ustawy Prawo zamówień publicznych zasady konkurencyjności, która została określona w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków;
10)pozyskiwanie, gromadzenie i archiwizację dokumentacji związanej z realizacją zadań partnerstwa;
11)przedkładanie wniosków o płatność do Instytucji Zarządzającej w celu rozliczenia wydatków w projekcie oraz otrzymania środków na dofinansowanie zadań Lidera projektu i Partnerów;
12)gromadzenie informacji o uczestnikach i uczestniczkach projektu i przekazywanie ich do Instytucji Zarządzającej;
13)informowanie Instytucji Zarządzającej o problemach w realizacji projektu;
14)monitorowanie i kontrola udzielanej w ramach partnerstwa pomocy de minimis;
15)koordynację działań partnerstwa na rzecz upowszechniania informacji o nim i jego celów;
16)wypełnianie obowiązków wynikających z umowy o dofinansowanie projektu.
2. Partnerzy upoważniają Lidera projektu do reprezentowania Partnerstwa wobec osób trzecich w działaniach związanych z realizacją projektu, w szczególności do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu, zawarcia w ich imieniu i na ich rzecz umowy o dofinansowanie projektu z Instytucją Zarządzającą oraz rozliczenia projektu.
3. Lider projektu nie może, bez uzyskania uprzedniej zgody Partnerów, akceptować lub przedstawiać propozycji zmian w projekcie lub warunków jego realizacji.
4. Lider projektu jest zobowiązany do współpracy z Instytucją Zarządzającą realizującą badanie ewaluacyjne, podmiotami zewnętrznymi, realizującymi badanie ewaluacyjne na zlecenie Instytucji Zarządzającej poprzez zbieranie i udzielanie każdorazowo na wniosek tych podmiotów dokumentów i informacji na temat projektu, niezbędnych do przeprowadzenia badania ewaluacyjnego. Ponadto wskazuje w zapisach umowy z uczestnikiem projektu obowiązek poddania się przez niego ewaluacji oraz udostępnienia swoich danych, w tym danych teleadresowych.
5. Strony zobowiązują się do stosowania przepisów dotyczących zamówień publicznych zgodnie z postanowieniami umowy o dofinansowanie projektu, każda ze stron w ramach realizowanych zadań indywidualnie.
Uprawnienia, obowiązki i odpowiedzialność Partnerów:
1.Każda ze Stron ponosi odpowiedzialność za prawidłową realizację projektu, o którym mowa w zakresie powierzonych jej zadań.
2.Partnerzy zobowiązani są do:
1)zapoznania się z postanowieniami umowy o dofinansowanie projektu i przestrzegania obowiązków z niej wynikających;
2)aktywnego uczestnictwa i współpracy w działaniach partnerstwa mających na celu realizację projektu;
3)informowania o planowanych zmianach w zadaniach Partnera realizowanych w ramach projektu;
4)stosowania przyjętego systemu przepływu informacji i komunikacji między Stronami umowy;
5)udzielania na wniosek Rady Partnerstwa informacji i wyjaśnień dot. zadań realizowanych w ramach projektu, w terminie i formie umożliwiającej Liderowi projektu wywiązanie się z jego obowiązków informacyjnych względem Instytucji Zarządzającej;
6)niezwłocznego informowania Rady Partnerstwa o przeszkodach przy realizacji zadań, w tym o ryzyku zaprzestania realizacji zadań;
7)informowania Rady Partnerstwa o udziale Stron w innych projektach finansowanych z funduszy strukturalnych, w tym informowania o wysokości środków przyznanych Stronom, które stanowią pomoc publiczną/pomoc de minimis;
8)gromadzenia informacji o uczestnikach projektu i przekazywania ich Liderowi projektu;
9)poddania się kontroli w zakresie prawidłowej realizacji zadań w projekcie przeprowadzanej przez Lidera projektu, Instytucję Zarządzającą oraz inne uprawnione do kontroli podmioty, w tym, w szczególności do:
a)umożliwienia wglądu w dokumenty, w tym dokumenty księgowe, związane z realizacją zadań bezpośrednio przez Strony umowy lub wykonawców,
b)umożliwienia uprawnionym podmiotom przeprowadzenia czynności kontrolnych, w tym dostępu do swojej siedziby i miejsca realizacji zadań bezpośrednio przez Strony umowy lub wykonawców,
c)informowania uczestników projektu o obowiązku poddania się czynnościom kontrolnym;
10)współpracy z Instytucją Zarządzającą realizującą badanie ewaluacyjne, podmiotami zewnętrznymi, realizującymi badanie ewaluacyjne na zlecenie Instytucji Zarządzającej poprzez zbieranie i przedkładanie każdorazowo na wniosek tych podmiotów lub Lidera projektu dokumentów i udzielania informacji na temat projektu, niezbędnych do przeprowadzenia badania ewaluacyjnego. Ponadto wskazuje w zapisach umowy z uczestnikiem projektu obowiązek poddania się przez niego ewaluacji oraz udostępnienia swoich danych, w tym danych teleadresowych;
11)wykorzystania środków finansowych wyłącznie na realizację zadań powierzonych na mocy niniejszej umowy;
12)informowania uczestników / uczestniczki projektu o pochodzeniu środków przeznaczonych na realizację zadań powierzonych na mocy umowy;
13)oznaczenie materiałów promocyjnych, edukacyjnych, informacyjnych i szkoleniowych związanych z realizacją zadania powierzonego na mocy umowy informacją o otrzymaniu wsparcia z Unii Europejskiej, zgodnie z zasadami określonymi w § 8;
14)wykorzystywania materiałów informacyjnych i wzorów dokumentów przekazanych przez Lidera projektu;
15)prowadzenia wyodrębnionej ewidencji wydatków projektu w sposób przejrzysty, zgodnie z zasadami określonymi w programie, tak aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji związanych z projektem;
16)przestrzeganie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku – Prawo zamówień publicznych, a w przypadku zamówień o wartości, dla której nie jest wymagane stosowanie ustawy Prawo zamówień publicznych zasady konkurencyjności, która została określona w Wytycznych, w zakresie kwalifikowalności wydatków;
17)wydatkowania środków zgodnie z przepisami dotyczącymi zamówień wynikającymi z umowy o dofinansowanie projektu;
18)otwarcia wyodrębnionego rachunku bankowego na środki otrzymane w formie zaliczki/refundacji w ramach projektu oraz informowania o wszelkich zmianach nr rachunków w trakcie realizacji zadań;
19)przedstawiania Liderowi projektu informacji finansowych i sprawozdawczych w terminach i formie umożliwiającej przygotowanie wniosków o płatność wymaganych w umowie o dofinansowanie projektu;
20)wypełniania obowiązków wynikających z udzielania pomocy de minimis, w tym, w szczególności obowiązku weryfikacji limitów pomocy de minimis, wydawania zaświadczeń o udzieleniu pomocy de minimis oraz obowiązku sporządzania i przedstawiania Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawozdań o udzielonej pomocy de minimis, wynikającego z art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 702). W chwili przyznawania pomocy de minimis znajdują zastosowanie wszelkie właściwe przepisy prawa wspólnotowego i krajowego dotyczące zasad jej udzielania;
21)gromadzenia i archiwizacji dokumentacji projektu w terminach określonych w umowie o dofinansowanie projektu;
22)zachowania zasady trwałości projektu, o której mowa w art. 65 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej, Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021– 2027, Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, przepisach wynikających z udzielenia pomocy publicznej/pomocy de minimis oraz wniosku o dofinansowanie;
23)wykorzystania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nabytych w ramach projektu po zakończeniu jego realizacji na działalność statutową lub przekazania ich nieodpłatnie podmiotowi niedziałającemu dla zysku;
24)w przypadku zlecania części zadań w ramach Projektu wykonawcy, obejmujących m.in. opracowanie utworu, uwzględnienia w umowie z wykonawcą klauzuli przenoszącej autorskie prawa majątkowe do ww. utworu na Strony.
3.Partner ma prawo do zgłaszania zmian w zadaniach realizowanych w ramach projektu na zasadach określonych w § 5, 4. Partner ma prawo do udziału w innych projektach finansowanych z funduszy strukturalnych, o czym informuje Radę Partnerstwa.
Organizacja wewnętrzna partnerstwa:
1.W celu prawidłowego zarządzania partnerstwem oraz zapewnienia podejścia partnerskiego w realizacji projektu, strony ustalają następujący system organizacji wewnętrznej partnerstwa:
1)Lider projektu powołuje Radę Partnerstwa złożoną z przedstawicieli Stron. W skład Rady Partnerstwa wejdą przedstawiciele władz wykonawczych wszystkich jednostek tworzących partnerstwo: Burmistrz (…), Wójt (…), Burmistrz (…), Wójt Gminy (…) lub osoby przez nich pisemnie upoważnione. Zmiana członka Rady Partnerstwa wymaga przekazania przez Partnera pisemnej informacji do Lidera projektu;
2)Przewodniczącym Rady Partnerstwa jest Burmistrz (…)
3)posiedzenia Rady Partnerstwa zwołuje Lider projektu z inicjatywy własnej lub na wniosek Partnera w sprawach pilnych i o charakterze zagrażającym prawidłowej realizacji projektu, nie rzadziej niż raz na kwartał;
4)spotkania Rady Partnerstwa mają na celu planowanie i analizę postępu realizacji projektu oraz weryfikację stopnia osiągniętych wskaźników, identyfikację mogącego się pojawić ryzyka nie osiągnięcia założonych efektów projektu oraz ewentualne podejmowanie działań zapobiegających lub korygujących;
5)decyzje Rady Partnerstwa podejmowane są zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym przy obecności co najmniej połowy składu;
6)Strony mają prawo podejmować decyzje w ramach swoich zadań, zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie realizacji projektu, harmonogramem i budżetem;
7)w przypadku spraw, które w zasadniczy sposób mogą zmienić kształt projektu lub finansowanie Lider projektu zobowiązany jest do uzgodnienia stanowiska z Partnerami i uzyskania akceptacji Instytucji Zarządzającej;
8)do kompetencji Rady Partnerstwa należą w szczególności:
a)wszystkie sprawy o znaczeniu strategicznym dla realizacji projektu, w tym podejmowanie decyzji,
b)nadzór i ocena postępu realizacji zadań określonych w § 2 ust. 1;
9)każda ze Stron partnerstwa powołuje Zespół Wykonawczy, odpowiedzialny za właściwą realizację projektu w części wskazanej w § 2 ust. 1, szczegółowe zadania pracowników Zespołów Wykonawczych zostaną określone w zakresach obowiązków i odpowiedzialności;
10)Strony ustalają następujące formy komunikacji i przepływu informacji:
1) rozmowy telefoniczne,
2) e-mail,
3)spotkania
11)dokumentacja czynności mających istotne znaczenie dla realizacji projektu ma formę pisemną;
2.Przyjmuje się następujący system wewnętrznej kontroli finansowej w ramach partnerstwa:
1)Strony zobowiązują się do składania Liderowi projektu raportów cząstkowych z realizacji zadań, w tym również rozliczeń finansowych (wniosków o płatność) na formularzach ustalonych z Liderem projektu;
2)raporty z realizacji zadań, wydatkowania środków muszą być zgodne z dokumentami programowymi;
3)rozliczenia finansowe mogą zawierać tylko te koszty które są kwalifikowane i spełniają następujące warunki:
a)są niezbędne do realizacji projektu,
b)są zgodne z budżetem projektu,
c)spełniają wymogi efektywnego zarządzania finansami, w szczególności osiągania wysokiej jakości za daną cenę,
d)zostały faktycznie poniesione,
e)są poparte opisanymi dokumentami finansowymi
4)Strony przekazują raporty cząstkowe Liderowi projektu za każdy okres sprawozdawczy określony w umowie o dofinansowanie projektu, w terminie umożliwiającym sporządzenie sprawozdań wskazanych w umowie o dofinansowanie projektu.
Zagadnienia finansowe:
1.Środki finansowe przekazywane Stronom przez Instytucję Zarządzającą stanowią finansowanie kosztów ponoszonych w związku z wykonaniem zadań określonych w niniejszej umowie.
2.Strony uzgadniają następujący podział środków finansowych na realizację projektu w ramach kwoty dofinansowania projektu w łącznej kwocie nie większej niż (...) PLN:
1)na realizację zadań Lidera projektu w łącznej kwocie nie większej niż (...) PLN;
2)na realizację zadań Partnera nr 1 w łącznej kwocie nie większej niż (...) PLN;
3)na realizację zadań Partnera nr 2 w łącznej kwocie nie większej niż (...) PLN;
4)na realizację zadań Partnera nr 3 w łącznej kwocie nie większej niż (...) PLN.
3.Budżet Lidera projektu i Partnerów w ramach projektu, uwzględniający podział środków finansowych na realizację zadań powierzonych Liderowi projektu i poszczególnym Partnerom, stanowi załącznik nr 1 do umowy.
4.Strony zobowiązują się do zapewnienia wkładu własnego zgodnie z wysokością wskazaną w załączniku, o którym mowa w ust. 3. W przypadku niewniesienia wkładu własnego we wskazanej wysokości, kwota dofinansowania, o której mowa w ust. 2, może zostać proporcjonalnie obniżona.
5.Instytucja Zarządzająca przekazuje Liderowi projektu i Partnerom środki na finansowanie kosztów realizacji zadań, o których mowa w § 2 w formie zaliczki. W szczególnie uzasadnionych przypadkach środki na finansowanie kosztów mogą być wypłacane w formie refundacji kosztów poniesionych przez Lidera projektu i Partnerów.
6.Środki w formie zaliczki przekazywane będą na wyodrębnione rachunki bankowe Lidera i Partnerów projektu.
7.Odsetki bankowe od przekazanych transz dofinansowania podlegają zwrotowi, o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej.
8.Środki na finansowanie kosztów realizacji zadań przekazywane są zgodnie z harmonogramem płatności.
9.Lider projektu i Partnerzy po podpisaniu Umowy o dofinansowanie, opracowują harmonogram płatności w uzgodnieniu z Instytucją Zarządzającą.
10.Harmonogram płatności, o którym mowa w ust. 9 może podlegać aktualizacji. Aktualizacja jest skuteczna pod warunkiem akceptacji przez Instytucję Zarządzającą i nie wymaga aneksu do Umowy o partnerstwie oraz Umowy o dofinansowanie. Instytucja Zarządzająca akceptuje lub odrzuca zmianę harmonogramu płatności.
11.Przy wydatkowaniu środków w ramach projektu, Strony umowy stosują się do aktualnych Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027.
12.Strony ustalają następujące warunki przekazania kolejnych transz środków, o których mowa w ust. 5:
1)złożenie przez Partnerów do Lidera projektu zestawień poniesionych wydatków zgodnie z aktualnym wzorem wniosku o płatność oraz wyciągów bankowych rachunków, o których mowa w ust. 6, w terminie do 7 dnia od zakończenia okresu rozliczeniowego, na podstawie których Lider projektu składa wniosek o płatność do Instytucji Zarządzającej;
2)złożenie niezbędnych informacji o wszystkich realizowanych zadaniach przez Partnera;
3)zatwierdzenie zestawienia, o którym mowa w pkt 1) przez Lidera projektu;
4)wystąpienie przez Lidera projektu do Instytucji Zarządzającej z wnioskiem o płatność celem otrzymania środków na dofinansowanie projektu. W przypadku wątpliwości ze strony Instytucji Zarządzającej do dokumentów Stron, udzielają oni – za pośrednictwem Lidera projektu – odpowiednich wyjaśnień umożliwiających zatwierdzenie wydatków w ramach danego wniosku o płatność.
13.Wszystkie płatności dokonywane w związku z realizacją projektu Lider projektu i Partnerzy dokonują za pośrednictwem wyodrębnionych dla projektu rachunków bankowych, pod rygorem nieuznania wydatków za kwalifikowalne.
14.Lider projektu i Partnerzy nie mogą przeznaczać otrzymanych transz dofinansowania na cele inne niż związane z zadaniami o których mowa odpowiednio w § 2 ust. 1, w tym na finansowanie swojej podstawowej, poza projektowej działalności. Niedopuszczalne jest także przeznaczenie transz na sfinansowanie wydatków niekwalifikowalnych.
15.Za zakupione w ramach zadań opisanych odpowiednio w § 2 ust. 1 towary/usługi zostanie wystawiona na Strony faktura.
16.Strona dokonuje zapłaty za fakturę, po uprzednim przekazaniu na wyodrębniony rachunek, o którym mowa w ust. 6, wkładu własnego w odpowiedniej wysokości, w terminie umożliwiającym zachowanie terminu płatności, określonym na fakturze.
17.Po dokonaniu zapłaty za fakturę, Partner na wniosek Lidera projektu, przekazuje następujące dokumenty:
18.skan faktury VAT wraz z dokumentem potwierdzającym odbiór towarów/usług;
19.skan historii operacji z wyodrębnionego rachunku bankowego za okres, wskazany przez Lidera projektu. W przypadku wniosku o płatność końcową – historię operacji z wyodrębnionego rachunku bankowego od dnia jego otwarcia do dnia ostatniej operacji na rachunku, ostatecznie rozliczającej projekt.
20.Każdy dokument księgowy powinien być księgowany i opłacany zgodnie z montażem finansowym (udział dofinansowania do wkładu własnego) wynikającym z Wniosku.
21.Strony zabezpieczają wkład własny na realizację Projektu/zadań w danym roku budżetowym w stosownych dokumentach tych podmiotów, w szczególności w uchwale budżetowej, a w latach następnych w Wieloletniej Prognozie Finansowej (WPF).
22.Lider projektu i Partnerzy projektu zobowiązują się do rozliczenia całości otrzymanego od Instytucji Zarządzającej dofinansowania, zgodnie z ust. 9. W przypadku nierozliczenia całości otrzymanego dofinansowania, podlega ono zwrotowi na rachunek bankowy Instytucji Zarządzającej w terminie 30 dni od dnia zakończenia projektu.
23.W przypadku, gdy Instytucja Zarządzająca zażąda zwrotu części lub całości otrzymanego dofinansowania zgodnie z umową o dofinansowanie projektu w części dotyczącej działań realizowanych przez Strony, Lider projektu zobowiązany jest bezzwłocznie powiadomić Partnera o zaistniałej sytuacji poprzez przekazanie Partnerowi kopii pisma zawierającego żądanie zwrotu środków. Ponadto, Lider projektu powinien pisemnie poinformować Partnera o wysokości i terminie zwrotu środków, które powinien przekazać na konto Instytucji Zarządzającej w związku z żądaniem zwrotu, o którym mowa w zdaniu pierwszym.
24.Strona zobowiązana jest zwrócić na konto Instytucji Zarządzającej kwotę określoną w piśmie.
25.W przypadku stwierdzenia nieprawidłowego wydatkowania środków przez Lidera projektu lub Partnerów, środki na wezwanie Instytucji Zarządzającej podlegają zwrotowi wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych.
26.Projekt rozliczany jest na etapie końcowego wniosku o płatność pod względem finansowym proporcjonalnie do stopnia osiągnięcia założeń merytorycznych projektu mierzonych wskaźnikami produktu lub rezultatu określonymi we wniosku o dofinansowanie projektu, wraz z kosztami pośrednimi projektu, co jest określane jako „reguła proporcjonalności”.
Budżet projektu z podziałem na Lidera projektu i Partnerów
Podmiot Kwota dofinansowania Wkład własny Łącznie środki podmiotu
Lider Projektu (…)
Partner (…)
Partner (…)
Partner (…)
Łącznie (…)
Na mocy umowy o partnerstwie, 29 listopada 2024 roku do Zarządu Województwa (...) złożony został wniosek o dofinansowanie projektu: „(…)” realizowanego w ramach programu Fundusze Europejskie (…) 2021-2027. Ze względu na to, iż na terenie członków „partnerstwa” funkcjonują szkoły oraz miejsca wychowania przedszkolnego, które odpowiadają rzeczywistemu zapotrzebowaniu na miejsce w szkołach i przedszkolach, ale istnieje potrzeba modernizacji istniejącej infrastruktury w celu lepszego wykorzystania obiektów do prowadzenia działalności edukacyjnej i przedszkolnej, także pod kątem dostępności.
We wniosku przedstawiono, iż celem projektu jest poprawa warunków w obiektach wychowania przedszkolnego oraz szkołach podstawowych, wsparcie równego dostępu do dobrej jakości kształcenia oraz dostępności dla osób niepełno sprawnościami. Oferta zajęć dodatkowych, zgodna z programami rozwojowymi będzie odpowiedzią na potrzeby i oczekiwania wychowanków oraz uczniów, a także pozwoli rozwiązać zdiagnozowane w oświacie problemy.
Zakres rzeczowy projektu dla Gminy (…) to:
1.Budowa placu zabaw dla przedszkolaków przy Zespole Szkół w (…).
2.Budowa placu zabaw dla przedszkolaków przy Zespole szkół (…).
3.Modernizacja łazienek w budynku Zespołu Placówek Oświatowych w (…) (łazienka nr 1-szkoła (część 1 dla niepełnosprawnych oraz część 2 nieprzystosowana), łazienka nr 2 – przedszkole).
Grupą docelową projektu są dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym oraz ich opiekunowie i kadra pedagogiczna, z terenu Partnerstwa Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego obejmującego gminy (…).
Zgodnie z danymi i analizami regionalnymi, na obszarach takich jak powiat (...) istotnym wyzwaniem pozostaje niski poziom dostępności usług publicznych – w tym edukacji przedszkolnej, infrastruktury dostosowanej do osób z niepełnosprawnością, a także ograniczona jakość istniejących obiektów oświatowych. W związku z tym, grupą szczególnie uwzględnioną w projekcie są także dzieci z niepełnosprawnością oraz ich rodziny, dla których infrastruktura dostępna i dostosowana do ich potrzeb jest kluczowym elementem wyrównywania szans edukacyjnych. Podsumowując, przyjęta grupa docelowa obejmuje dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, dzieci i uczniów z niepełnosprawnościami, nauczycieli i opiekunów pracujących w przedszkolach i szkołach podstawowych, rodziców i opiekunów korzystających z infrastruktury oświatowej.
W ramach zadania zostały poniesione koszty związane z opracowaniem dokumentacji wymaganej do złożenia wniosku o dofinansowanie - studium wykonalności projektu w ramach wydatków na prace przygotowawcze, zgodnie z zapisami regulaminu wyboru projektów do dofinansowania.
Modernizacja łazienek ma na celu poprawę warunków edukacji najmłodszych dzieci, w tym dzieci ze specjalnymi potrzebami, poprzez dostosowanie infrastruktury do aktualnych norm technicznych, sanitarnych i standardów dostępności. W łazience nr 2 (część przedszkolna) będą zastosowane urządzenia i elementy wyposażenia dostosowane do wzrostu i potrzeb dzieci w wieku przedszkolnym, w tym: umywalki i muszle WC w wersji niskiej, schodki antypoślizgowe, powierzchnie łatwe do dezynfekcji, lustra wklejane, wysokiej jakości armaturę ze stali nierdzewnej. Przestrzeń zapewnia funkcjonalność i bezpieczeństwo użytkowania, a także zgodność z zasadami projektowania uniwersalnego.
Place zabaw w (…) i (…) będą wyposażone w urządzenia certyfikowane zgodnie z normą PN-EN 1176, posiadające atesty PZH, nawierzchnię bezpieczną zgodną z PN-EN 1177, ogrodzenie, ławki i elementy małej architektury. Znajdą się tam urządzenia umożliwiające korzystanie dzieciom o zróżnicowanych możliwościach ruchowych, np. huśtawki typu „bocianie gniazdo”, hamaki, karuzele, kiwaki, domki i zestawy z dostępem bez barier.
Projekt uwzględnia pełną dostępność przestrzeni i zgodność ze standardami dostępności określonymi w załączniku nr 2 do wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych na lata 2021–2027. W ramach kosztów pośrednich finansowane będą działania związane z zarządzaniem, obsługą finansowo księgową, monitoringiem i promocją projektu. W ramach zadania zaplanowano również działania informacyjne i promocyjne związane z promocją projektu, tj. aktywność w mediach społecznościowych, zamieszczanie istotnych informacji związanych z procesem realizacji projektu na stronie internetowej wnioskodawcy.
29 kwietnia 2025 roku Gmina (…) podpisała umowę z Województwem (…), w imieniu którego działa Zarząd Województwa (…) o dofinansowanie projektu: Modernizacja i rozbudowa infrastruktury edukacji przedszkolnej i szkolnej w ramach Programu Fundusze Europejskie dla (…) 2021-2027. Niniejsza umowa określa warunki, na jakich przekazywane będzie dofinansowanie w formie finansowania UE przeznaczone na pokrycie części wydatków kwalifikowalnych poniesionych przez Beneficjenta na realizację projektu. Całkowita wartość projektu, obejmująca ogół wydatków kwalifikowalnych i niekwalifikowalnych projektu wynosi (...) zł.
Całkowite wydatki kwalifikowalne projektu wynoszą (…) zł.
Przyznano dofinansowanie w następujących formach i zakresie: w formie finansowania UE (ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego), w kwocie nieprzekraczającej (...) zł, przy czym dofinansowanie w formie finansowania UE nie może stanowić więcej, niż 82,67% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu. Pozostałą kwotę w wysokości (...) zł stanowi wkład własny zapewniony przez partnerów projektu, zgodnie z zawartą umową partnerską. Partnerzy zobowiązują się pokryć ze środków własnych wszystkie wydatki niekwalifikowalne w ramach projektu, w szczególności wydatki objęte nieprawidłowościami oraz objęte korektami finansowymi i pomniejszeniami wydatków.
Za wydatki kwalifikowalne mogą być uznane jedynie wydatki poniesione przez gminę nie wcześniej, niż w dniu rozpoczęcia realizacji projektu i nie później, niż w dniu zakończenia finansowego realizacji projektu. Ustalono okres rozpoczęcia realizacji projektu na 4 listopad 2024 rok a zakończenie rzeczowe i finansowe realizacji na 30 września 2026 rok. Finansowanie UE będzie przekazywane Gminie przez Instytucję Zarządzającą za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego w formie refundacji poniesionych przez Gminę wydatków kwalifikowalnych na realizację projektu w postaci płatności pośrednich i płatności końcowej, które nastąpi w terminie do 80 dni od dnia przedłożenia wniosku o płatność w formie zaliczki w jednej lub kilku transzach na zasadach określonych w umowie.
Wniosek o płatność można będzie składać nie częściej, niż raz w miesiącu, ale nie rzadziej niż co trzy miesiące. Pierwszy wniosek o płatność składa się nie później niż w terminie trzech miesięcy od daty podpisania umowy, kolejne wnioski nie rzadziej niż co trzy miesiące licząc od daty złożenia poprzedniego wniosku o płatność.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Dofinansowanie otrzymane na realizację inwestycji pn. „(…)” jest przeznaczone tylko i wyłącznie na realizację zadania określonego w projekcie, tj. budowa placu zabaw przy Samorządowym Przedszkolu w (…), budowa placu zabaw przy Zespole Szkół (…) modernizacja łazienek w budynku Zespołu Placówek Oświatowych w (…).
Wysokość dofinansowania uzależniona jest od spełnienia wyznaczonych kryteriów. Kwota określona jest regulaminem konkursu. Maksymalna kwota dofinansowania nie może przekroczyć 85% wartości kosztów kwalifikowanych. Kalkulacja kosztów odbyła się na podstawie opracowanych kosztorysów inwestorskich. Wysokość dofinansowania określona jest również w zawartej umowie partnerskiej z gminami (…).
Dla MOF (…), którego członkiem jest Gmina (…) kwota środków dofinansowania została określona przez Urząd Marszałkowski Województwa (…).
Przyznane dofinansowanie nie może być przeznaczone na inne zadania lub ogólną działalność gminy, co określa zawarta umowa na dofinansowanie projektu.
Realizacja inwestycji jest uzależniona od otrzymanego dofinansowania. W przypadku nie otrzymania ww. dofinansowania Gmina zrezygnowałaby z realizacji danego projektu lub odłożyłaby go w czasie, gdyż nie posiada własnych środków na realizację tak dużej inwestycji.
W przypadku niezrealizowania projektu, Gmina byłaby zobowiązana do zwrotu dofinansowania i wszelkich otrzymanych zaliczek.
Gmina na zasadzie refundacji będzie zobowiązana w etapach do rozliczania cząstkowych wydatków związanych z realizacją inwestycji pn. „(…)”. Z otrzymanych środków finansowych gmina rozlicza się z Urzędem Marszałkowskim Województwa (…) na podstawie składanych wniosków o płatność.
Towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Czynności opodatkowane nie będą występować.
Efekty projektu objętego zakresem wniosku, będą wykorzystywane tylko do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( tj. Dz.U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.).
Brak wykorzystywania efektów projektu objętego wnioskiem do innych celów niż prowadzona działalność gospodarcza.
W ramach działalności gospodarczej towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach realizacji ww. projektu są wystawiane na: Gmina (…).
Prewspółczynnik (proporcja określona procentowo) jako stosunek rocznego obrotu z działalności gospodarczej jednostki do dochodów wykonanych jednostki wynosi: Zespół Szkół im. (…) 3%, Zespół Placówek Oświatowych w (…) 2%, Samorządowe Przedszkole (…) 0%. Natomiast wskaźnik struktury sprzedaży (proporcja określona procentowo) jako sprzedaż opodatkowana do sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej dla jednostek organizacyjnych wynosi: Zespół Szkół im. (…) 0%, Zespół Placówek Oświatowych w (…) 0%, Samorządowe Przedszkole w (…) 0%.
W sytuacji, gdy prewspółczynnik ustalony dla ww. jednostki organizacyjnej nie przekracza 2% to Gmina uznaje, iż wynosi on 0%.
Proporcja - wskaźnik struktury sprzedaży ustalony dla Gminy (Urzędu Miejskiego) jako procentowa proporcja sprzedaż opodatkowana do sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej wynosi 92% natomiast prewspółczynnik ( proporcja określona procentowo dla Urzędu Miejskiego) jako stosunek rocznego obrotu z działalności gospodarczej jednostki do dochodów wykonanych jednostki wynosi 1%.
W sytuacji gdy proporcja nie przekracza 2% Gmina uznaje iż wynosi ona 0%.
Pytania
1. Czy Gmina ma prawo w całości lub w części do odliczenia podatku naliczonego od faktur zakupu towarów i usług związanych z przeprowadzeniem inwestycji pod nazwą „(…)”?
2. Czy otrzymane od Urzędu Marszałkowskiego Województwa (…) dofinansowanie na realizację w/w inwestycji podlega opodatkowaniu?
Państwa stanowisko w sprawie
1.Gmina (…) jako jeden z Partnerów w ramach realizacji projektu pod nazwą: "(…)” nie będzie miała prawa do odzyskania w całości lub w części kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących realizację ww. inwestycji.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 i 2 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jeżeli towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są one wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Artykuł 6 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań wspólnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Gmina jako czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług, realizuje projekt dotyczący modernizacji infrastruktury przedszkolnej i szkolnej tj. zamierza wyremontować łazienki w budynku Zespołu Placówek Oświatowych w (...) aby dostosować je dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz wybudować place zabaw przy Zespole Szkół w (…) i Samorządowym Przedszkolu w (…). Zarówno Gmina jak i ww. jednostki, nie będą prowadzić działalności opodatkowanej VAT, realizacji której służyłyby wydatki poniesione w związku z projektem „(…)”, nie będą osiągać żadnych dochodów z tytułu zrealizowanego projektu.
Analizując powyższe zgodnie z przepisami ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności, zdaniem Gminy (…) jako podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji inwestycji pn. „(…)”. Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Gmina jako czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług, realizuje projekt dotyczący modernizacji infrastruktury przedszkolnej i szkolnej, tj. zamierza wyremontować łazienki w budynku Zespołu Placówek Oświatowych w (…) aby dostosować je dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz wybudować place zabaw przy Zespole Szkół w (…) i Samorządowym Przedszkolu w (…). Zarówno Gmina jak i w/w jednostki, nie będą prowadzić działalności opodatkowanej VAT, realizacji której służyłyby wydatki poniesione w związku z projektem „(…)”, nie będą osiągać żadnych dochodów z tytułu zrealizowanego projektu.
2.Otrzymane od Urzędu Marszałkowskiego Województwa (…) dofinansowanie na realizację ww. inwestycji nie podlega opodatkowaniu.
Informacje uzupełniające :
1)Faktury dokumentujące wydatki związane z realizacją inwestycji pn. „(…)” będą wystawiane na Gminę (…) z numerem NIP: (…).
2)Efekty realizacji ww. inwestycji będą wykorzystywane do czynności zwolnionych lub niepodlegających.
3)Jednostki podległe Gminie tj. Zespół Placówek Oświatowych w (…), Zespół Szkół w (…) i Samorządowe Przedszkole w (…) „po centralizacji VAT” przedkładają miesięczne rozliczenia VAT-7, z których wynika od lat prowadzenie czynności tylko zwolnionych od podatku VAT.
4)Realizacja inwestycji jest uzależniona od przyznania pomocy finansowej, gdyż w przypadku jej nie uzyskania, Gmina zrezygnowałaby z realizacji danej inwestycji lub odłożyłaby ją w czasie, gdyż nie posiada własnych środków na realizację tak dużej inwestycji.
5)Otrzymana przez Gminę pomoc finansowa od Samorządu Województwa nie może być przeznaczona na inny cel. Nie może być również przeznaczona na ogólną działalność Gminy. Będzie przeznaczona tylko i wyłącznie na zapłaty wykonawcom i dostawcom za świadczone usługi lub dostawy towarów dot. prowadzonej inwestycji.
6)Na zasadzie refundacji gmina jest zobowiązana w etapach do rozliczania cząstkowych wydatków. W przypadku niezrealizowania projektu, byłaby zobowiązana do zwrotu dofinansowania i wszelkich otrzymanych zaliczek.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:
obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy zauważyć, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, w świetle którego:
nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy:
obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:
nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
-podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
-podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym:
do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
W oparciu o art. 7 ust. 1 ww. ustawy:
zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.
Z opisu sprawy wynika, że 28 listopada 2024 r. cztery gminy, tj. (…) zawarły umowę o partnerstwie na rzecz wspólnej realizacji projektu pod nazwą: „(…)”. Są Państwo odpowiedzialni za realizację następujących zadań określonych w projekcie: zarządzanie projektem, opracowanie studium wykonalności; budowa placów zabaw i remont łazienek. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu będą wykorzystywane przez Państwa do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wskazali Państwo, że czynności opodatkowane nie będą występować. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach realizacji ww. projektu są wystawiane na Państwa.
W pierwszej kolejności Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy mają Państwo prawo w całości lub w części do odliczenia podatku naliczonego od faktur zakupu towarów i usług związanych z przeprowadzeniem inwestycji pod nazwą „(…)”.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym nie są spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku naliczonego.
W konsekwencji, nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pt. „(…)”.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Państwa wątpliwości dotyczą również ustalenia, czy otrzymane dofinansowanie na realizację ww. inwestycji podlega opodatkowaniu.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Jak wynika z treści art. 2 pkt 6 ustawy:
ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością, a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
W myśl art. 29a ust. 1 ustawy:
podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Według art. 29a ust. 6 ustawy:
podstawa opodatkowania obejmuje:
1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
Podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług stanowi wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług. Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku.
Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są czy też nie są opodatkowane, istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.
Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezwzględnie i bezpośrednio z ceną dostarczonych towarów lub świadczonych usług. W przypadku, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Jeżeli taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.
Opodatkowanie subwencji (dotacji) stanowi wyjątek od zasad ogólnych wspólnego systemu VAT. Istotnym zatem dla wykładni art. 29a ust. 1 ustawy jest wyjaśnienia pojęcia „subwencja bezpośrednio związana z ceną”.
W tym celu istotne znaczenie ma orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W szczególności wyroki w sprawach C-184/00 (Office des produits wallons ASBL v. Belgian State) oraz C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Ltd. v. Commisioners of Customs and Excise, w skrócie KNW).
W wyroku C-184/00 Trybunał stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego usługi. Trybunał argumentował, że w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia. Z drugiej strony nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy by możliwe było jej ustalenie. Cena jaką płaci nabywca musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Trybunał w sprawie będącej przedmiotem rozpoznania wskazał sądowi odsyłającemu szereg wskazówek, stwierdzając, że sąd krajowy musi zbadać obiektywnie, czy fakt, iż dotacja jest wypłacana sprzedawcy lub świadczącemu pozwala mu sprzedawać towary lub świadczyć usługi po cenie niższej, niż musiałby on żądać w braku takiej dotacji. Nie jest konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażona ryczałtowo, była istotna.
W wyroku C-353/00 Trybunał wyraził pogląd, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej. Orzeczenie to dotyczyło dopłat wypłacanych firmie zajmującej się usługami związanymi z doradztwem w dziedzinie energetyki.
Związek dotacji z ceną nie został szczegółowo przeanalizowany w tym wyroku. Szersze uwagi na ten temat znalazły się natomiast w opinii rzecznika generalnego oraz pisemnym stanowisku rządu Wielkiej Brytanii, które zaaprobował Trybunał. Jak wskazuje rzecznik, dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym. W praktyce dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu) albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy po niższej cenie (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony). W tym ostatnim przypadku podlegają podatkowi VAT.
Jeżeli otrzymana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę lub świadczeniobiorca otrzymuje je za darmo), taka dotacja podlega VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można - i należy - potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.
Bezpośrednio z art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że nie ma znaczenia od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę - czy od nabywcy czy od osoby trzeciej, ważne jest aby było to wynagrodzenie za dane konkretne świadczenie lub za daną konkretną dostawę.
Z opisu sprawy wynika, że dofinansowanie otrzymane na realizację inwestycji pn. „(…)” jest przeznaczone tylko i wyłącznie na realizację zadania określonego w projekcie, tj. budowa placu zabaw przy Samorządowym Przedszkolu w (…), budowa placu zabaw przy Zespole Szkół (...) w (…), modernizacja łazienek w budynku Zespołu Placówek Oświatowych w (…). Wysokość dofinansowania uzależniona jest od spełnienia wyznaczonych kryteriów. Kwota określona jest regulaminem konkursu. Maksymalna kwota dofinansowania nie może przekroczyć 85% wartości kosztów kwalifikowanych. Przyznane dofinansowanie nie może być przeznaczone na inne zadania lub ogólną Państwa działalność, co określa zawarta umowa na dofinansowanie projektu. Realizacja inwestycji jest uzależniona od otrzymanego dofinansowania. W przypadku nie otrzymania ww. dofinansowania zrezygnowaliby Państwo z realizacji danego projektu lub odłożyliby go w czasie, gdyż nie posiadają Państwo własnych środków na realizację tak dużej inwestycji. W przypadku niezrealizowania projektu, byliby Państwo zobowiązani do zwrotu dofinansowania i wszelkich otrzymanych zaliczek.
W analizowanej sprawie w odniesieniu do otrzymanego przez Państwa dofinansowania na realizację projektu, nie zachodzi sytuacja, w której wystąpią skonkretyzowane świadczenia w zamian za określone wynagrodzenie - w tym przypadku otrzymane środki stanowią dofinansowanie wyłącznie do wskazanego we wniosku projektu.
Skoro otrzymane przez Państwa środki zostały przekazane na pokrycie wydatków konkretnej inwestycji - projektu pn. „(…)” oraz nie mają wpływu na cenę świadczonych przez Państwa usług, to nie stanowią one dla Państwa wynagrodzenia za czynności podlegające opodatkowaniu VAT.
Zatem, otrzymane przez Państwa na realizację ww. projektu dofinansowanie nie stanowi podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie podkreślam, że ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
