Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.606.2025.2.IK

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 3 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.606.2025.2.IK

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabywanej odzieży roboczej jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług w kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabywanej odzieży roboczej. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 września 2025 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności świadczy usługi pośrednictwa pracy jako agencja pracy tymczasowej. Wnioskodawca jest przedsiębiorcą wpisanym do Krajowego Rejestru Agencji Zatrudnienia pod numerem (…). Wnioskodawca posiada siedzibę w Polsce i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium kraju. Wnioskodawca jest również zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca świadczy kompleksową usługę pracy tymczasowej. W ramach prowadzonej działalności, Wnioskodawca zajmuje się rekrutowaniem pracowników i kierowaniem ich do przyszłych pracodawców, rozliczaniem wynagrodzeń, przygotowaniem pracowników do realizacji konkretnych zleceń oraz zapewnieniem infrastruktury niezbędnej do wykonania tych zleceń. Wnioskodawca deleguje swoich pracowników do pracy tymczasowej u pracodawców użytkowników, których zakłady mogą być zlokalizowane w różnych częściach Polski. W związku z obecną sytuacją na rynku pracy, agencje pracy są zobligowane do poszukiwania pracowników również poza granicami kraju, aby utrzymać ich ilość na poziomie odpowiadającym zapotrzebowaniu pracodawców, zapewniając tym samym ciągłość świadczenia usług. Pracownikami tymczasowymi zatrudnionymi przez Wnioskodawcę są zarówno obywatele Polski jak i cudzoziemcy.

W działalności Wnioskodawcy zawierane są dwa rodzaje umów. Wnioskodawca zawiera umowę, w której świadczy dla klienta usługi jako agencja pracy tymczasowej. Inne umowy zawierane z klientami są umowami o charakterze outsourcingowym. Powyższe umowy różnią się między sobą jedynie kwestią odpowiedzialności za pracownika. Pomiędzy klientem a pracownikiem w outsourcingu nie istnieje żaden stosunek pracy, w przeciwieństwie do pracy tymczasowej, gdzie umowa ma charakter trójstronny i występują w niej następujące podmioty:

- klient – jako pracodawca-użytkownik;

- agencja pracy tymczasowej – jako pracodawca;

- pracownik tymczasowy.

Podstawowym zadaniem Wnioskodawcy w ramach realizacji usług dla jej kontrahentów jest kompleksowe przygotowanie pracowników do pracy u kontrahenta oraz zapewnienie niezakłóconego świadczenia tej pracy. Kontrahenci Wnioskodawcy oczekują pełnego zakresu usług, obejmującego nie tylko zatrudnienie określonej liczby pracowników, ale także realizację wszystkich czynności związanych z udostępnieniem tych pracowników do świadczenia pracy w określonym miejscu oraz w określonym czasie. W związku z powyższym Wnioskodawca pobiera również od pracowników opłaty z następujących tytułów: odzież robocza, opłata za pomoc w procedurze uzyskania karty pobytu, opłata za zezwolenie, opłata administracyjna - pomoc koordynatorów, potrącenia w związku z karami umownymi za niestawienie się do pracy lub uszkodzenie mienia.

Równocześnie Wnioskodawca nie refakturuje powyższych kosztów nabytych usług na rzecz pracodawców - użytkowników w sposób bezpośredni na podstawie odrębnych faktur. Należy, jednakże podkreślić, że koszt zakupu tych usług ponoszony przez Wnioskodawcę jest uwzględniany w kalkulacji wynagrodzenia Wnioskodawcy za świadczenie usług agencji pracy, które Wnioskodawca otrzymuje od swoich kontrahentów (pracodawców - użytkowników). Wynagrodzenie Wnioskodawcy jest więc odzwierciedleniem całości poniesionych kosztów (w tym kosztów zakwaterowania), powiększonych o odpowiednią marżę.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że:

1. Wskazanie czy nabycie odzieży roboczej służy Państwu wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług? Proszę opisać ten związek.

Nabycie odzieży roboczej służy Wnioskodawcy wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Umowy zawarte z kontrahentami wymagają, aby pracownicy kierowani do pracy przez Wnioskodawcę byli w pełni przygotowani do świadczenia pracy, w tym posiadali odpowiednią do rodzaju pracy odzież roboczą. A zatem bez nabycia przez Wnioskodawcę odzieży roboczej nie byłoby możliwe zapewnienie pracownikom kierowanym do pracy tej odzieży, a przez to postanowienia umowy byłyby niezrealizowane. Powyższe skutkowałoby brakiem możliwości wykonania usługi podlegającej opodatkowaniu.

2. Wskazanie czy nabycie odzieży roboczej jest niezbędne w celu świadczenia usług agencji pracy tymczasowej?

Umowy zawarte z kontrahentami wymagają, aby pracownicy kierowani do pracy przez Wnioskodawcę byli w pełni przygotowani do świadczenia pracy, w tym posiadali odpowiednią do rodzaju pracy odzież roboczą. A zatem bez nabycia przez Wnioskodawcę odzieży roboczej nie byłoby możliwe zapewnienie pracownikom kierowanym do pracy tej odzieży, a przez to postanowienia umowy byłyby niezrealizowane. Powyższe skutkowałoby brakiem możliwości wykonania usługi podlegającej opodatkowaniu. A zatem zdaniem Wnioskodawcy nabycie odzieży roboczej jest niezbędne w celu świadczenia usług agencji pracy tymczasowej.

Pytania

1. Czy w opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca ma prawo odliczyć podatek naliczony VAT od nabycia odzieży roboczej przy umowie, w której świadczy on dla klienta usługi jako agencja pracy tymczasowej?

2. Czy w opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca ma prawo odliczyć podatek naliczony VAT od nabycia odzieży roboczej dla pracowników przy zawarciu z klientami umów o charakterze outsourcingowym?

Państwa stanowisko

Wnioskodawca uważa, że przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego zarówno w zakresie pytania numer 1 jak i pytania numer 2.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywanie czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 u.p.t.u.

Dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego, istotne jest wykorzystywanie zakupionych towarów i usług do wykonywanych przez podatnika czynności opodatkowanych, a tym samym decydujący jest związek zakupionych towarów i usług z czynnościami podatnika generującymi podatek należny. Przepis art. 86 ust. 1 u.p.t.u. nie precyzuje natomiast charakteru związku pomiędzy zakupami a sprzedażą opodatkowaną, który uprawnia do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego.

W niniejszej sprawie warunek ten zostanie spełniony, gdyż - jak wynika z opisanego stanu faktycznego - zakupiona odzież robocza dla pracowników tymczasowych stanowi element kalkulacyjny wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy za świadczenie usług udostępnienia pracowników na rzecz pracodawców użytkowników. Koszty zakupu odzieży roboczej pracowników tymczasowych są więc uwzględniane przy określeniu wysokości kwoty odpłatności za usługę udostępniania pracowników, która podlega opodatkowaniu VAT.

Mając na uwadze powyższe, uwzględniając specyfikę działalności agencji pracy tymczasowej, w ocenie Wnioskodawcy zapewnienie odzieży roboczej pracownikom tymczasowym powinno być traktowane jako element realizacji umów zawartych z pracodawcami - użytkownikami.

Umowy te generują obrót opodatkowany VAT dla agencji pracy tymczasowej, co stanowi argument za istnieniem prawa do odliczenia VAT od nabywanej odzieży roboczej z uwagi na wystąpienie bezpośredniego związku ponoszonych wydatków z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi VAT.

Równocześnie Wnioskodawca zaznacza, że powyższe rozważania na gruncie ustawy od towarów i usług odnoszą się zarówno do usług świadczonych przez Wnioskodawcę w charakterze agencji pracy tymczasowej jak i do usług świadczonych na podstawie umów o charakterze outsourcingowym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. Zgodnie z treścią ww. przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Powyższa zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto, ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Stosownie do art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. c ww. ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem usług noclegowych nabywanych w celu ich odprzedaży, opodatkowanych u tego podatnika na podstawie art. 8 ust. 2a.

Jak wynika z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy: transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zatem, dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług a prowadzoną działalnością.

Jednakże ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć zatem charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast, ze związkiem pośrednim nabywanych towarów i usług z działalnością podatnika mamy do czynienia w sytuacji, gdy ponoszone wydatki nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych obrotach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje uzyskanie obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.

Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.

Należy również zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej. Zatem, w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku zatem należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Należy również podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

W ramach prowadzonej działalności świadczą Państwo usługi pośrednictwa pracy jako agencja pracy tymczasowej. Są Państwo przedsiębiorcą wpisanym do Krajowego Rejestru Agencji Zatrudnienia pod numerem (…), zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Świadczą Państwo kompleksową usługę pracy tymczasowej. W ramach prowadzonej działalności, zajmują się Państwo rekrutowaniem pracowników i kierowaniem ich do przyszłych pracodawców, rozliczaniem wynagrodzeń, przygotowaniem pracowników do realizacji konkretnych zleceń oraz zapewnieniem infrastruktury niezbędnej do wykonania tych zleceń. Delegują Państwo swoich pracowników do pracy tymczasowej u pracodawców użytkowników, których zakłady mogą być zlokalizowane w różnych częściach Polski. W Państwa działalności zawierane są dwa rodzaje umów. Zawierają Państwo umowę, w której świadczą Państwo dla klienta usługi jako agencja pracy tymczasowej. Inne umowy zawierane z klientami są umowami o charakterze outsourcingowym. Powyższe umowy różnią się między sobą jedynie kwestią odpowiedzialności za pracownika. Pomiędzy klientem a pracownikiem w outsourcingu nie istnieje żaden stosunek pracy, w przeciwieństwie do pracy tymczasowej, gdzie umowa ma charakter trójstronny i występują w niej następujące podmioty: klient – jako pracodawca-użytkownik; agencja pracy tymczasowej – jako pracodawca; pracownik tymczasowy.

Podstawowym Państwa zadaniem w ramach realizacji usług dla kontrahentów jest kompleksowe przygotowanie pracowników do pracy u kontrahenta oraz zapewnienie niezakłóconego świadczenia tej pracy. Państwa Kontrahenci oczekują pełnego zakresu usług, obejmującego nie tylko zatrudnienie określonej liczby pracowników, ale także realizację wszystkich czynności związanych z udostępnieniem tych pracowników do świadczenia pracy w określonym miejscu oraz w określonym czasie. W związku z powyższym pobierają Państwo również od pracowników opłaty z następujących tytułów: odzież robocza, opłata za pomoc w procedurze uzyskania karty pobytu, opłata za zezwolenie, opłata administracyjna - pomoc koordynatorów, potrącenia w związku z karami umownymi za niestawienie się do pracy lub uszkodzenie mienia.

Równocześnie nie refakturują Państwo powyższych kosztów nabytych usług na rzecz pracodawców - użytkowników w sposób bezpośredni na podstawie odrębnych faktur. Koszt zakupu tych usług ponoszony przez Państwa jest uwzględniany w kalkulacji wynagrodzenia Państwa za świadczenie usług agencji pracy, które otrzymują Państwo od swoich kontrahentów (pracodawców - użytkowników). Wynagrodzenie Państwa jest odzwierciedleniem całości poniesionych kosztów (w tym kosztów zakwaterowania), powiększonych o odpowiednią marżę.

Nabycie odzieży roboczej służy Państwu wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Umowy zawarte z kontrahentami wymagają, aby pracownicy kierowani do pracy przez Państwa byli w pełni przygotowani do świadczenia pracy, w tym posiadali odpowiednią do rodzaju pracy odzież roboczą. A zatem bez nabycia przez Państwa odzieży roboczej nie byłoby możliwe zapewnienie pracownikom kierowanym do pracy tej odzieży, a przez to postanowienia umowy byłyby niezrealizowane. Powyższe skutkowałoby brakiem możliwości wykonania usługi podlegającej opodatkowaniu.

Umowy zawarte z kontrahentami wymagają, aby pracownicy kierowani do pracy przez Państwa byli w pełni przygotowani do świadczenia pracy, w tym posiadali odpowiednią do rodzaju pracy odzież roboczą. A zatem bez nabycia przez Wnioskodawcę odzieży roboczej nie byłoby możliwe zapewnienie pracownikom kierowanym do pracy tej odzieży, a przez to postanowienia umowy byłyby niezrealizowane. Powyższe skutkowałoby brakiem możliwości wykonania usługi podlegającej opodatkowaniu. A zatem Państwa zdaniem nabycie odzieży roboczej jest niezbędne w celu świadczenia usług agencji pracy tymczasowej.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy, Państwa wątpliwości dotyczą kwestii czy przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabycia odzieży roboczej dla pracowników przy umowie, w której świadczą Państwo usługi jako agencja pracy tymczasowej oraz przy umowach outsourcingowych.

W odniesieniu do Państwa wątpliwości wyjaśnić należy, że decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia podatku naliczonego ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym – jak już nadmieniono – związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu.

O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Zaznaczyć należy, że określenie pośredniego związku nabywanych towarów i usług z konkretną działalnością przedsiębiorcy (czynnościami opodatkowanymi bądź nieopodatkowanymi) może mieć miejsce dopiero w sytuacji, gdy niemożliwym jest wykazanie ich bezpośredniego związku z daną działalnością.

Obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju czynności, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku do czynności podlegających opodatkowaniu (w tym opodatkowanych lub zwolnionych) i czynności niepodlegających opodatkowaniu.

W świetle orzecznictwa TSUE prawo do odliczenia podatku naliczonego obciążającego nabycie towarów lub usług zakłada, że wydatki poczynione w celu ich nabycia stanowią elementy cenotwórcze transakcji objętych podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia. Prawo do odliczenia zostaje jednak również przyznane podatnikowi nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją, powodującą naliczenie podatku a jedną lub większą liczbą transakcji objętych podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia, gdy koszty towarów i usług należą do ich kosztów ogólnych i jako takie stanowią elementy cenotwórcze dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Koszty te zachowują bowiem bezpośredni i ścisły związek z całą działalnością gospodarczą podatnika (porównaj m.in. wyroki TSUE: C-98/98, C-437/06, C-16/00, C-408/98, C-465/03, C-435/05, C-126/14, C-132/16).

Analiza powyższych orzeczeń zarówno sądów krajowych jaki i TSUE prowadzi do wniosku, że jeżeli określone wydatki mają swoją podstawę w opodatkowanej działalności gospodarczej i wiążą się z trwałym i koniecznym elementem tej działalności to w takim zakresie bezpośrednie nieodpłatne czy zwolnione wykorzystanie nabyć towarów i usług, nie podważa istnienia tego bezpośredniego i ścisłego związku zakupów z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi na dalszych etapie obrotu. Wydatki tego rodzaju stanowią bowiem część kosztów ogólnych umożliwiających wykonanie usługi opodatkowanej i jako takie są elementem kalkulacyjnym tych świadczeń i zachowują bezpośredni i ścisły związek z tymi czynnościami opodatkowanymi, a poniesione w związku z ich nabyciem wydatki stanowią element cenotwórczy realizowanych świadczeń w ramach działalności opodatkowanej. Podkreślić należy, że weryfikując istnienie związku ponoszonych wydatków z działalnością opodatkowaną należy brać pod uwagę wszelkie okoliczności sprawy, w tym specyfikę realizowanej działalności gospodarczej.

Odpowiadając na Państwa pytanie należy przeanalizować, czy pomiędzy wydatkami na zakup odzieży roboczej dla pracowników a Państwa opodatkowaną działalnością istnieje bezpośredni lub pośredni związek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego.

Przedstawiony przez Państwa opis wskazuje, że w przedmiotowej sprawie występuje związek między nabyciem odzieży roboczej dla pracowników a prowadzoną przez Państwa działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług gdyż, są one elementem koniecznym i niezbędnym do wykonania oczekiwanej usługi świadczonej przez Państwa na rzecz kontrahenta w ramach usługi agencji pracy tymczasowej oraz w ramach umowy outsourcingu. Nabycie odzieży roboczej dąży do jednego celu, jakim jest udostępnienie pracowników w określonym miejscu i czasie.

Zapewnienie odzieży roboczej jest świadczeniem niestanowiącym celu samego w sobie.

Zapewnienie odzieży roboczej pracownikom jest niezbędne dla prawidłowego wykonania usługi polegającej na udostępnianiu pracowników tymczasowych. Celem nabywania odzieży roboczej są Państwa potrzeby biznesowe. Zapewnienie odzieży roboczej pracownikom służą realizacji umów z kontrahentami i spełnieniu określonych wymagań umownych, a w konsekwencji mają charakter uboczny (akcesoryjny) i przede wszystkim służą Państwa działalności gospodarczej generującej podatek należny (działalność agencji pracy tymczasowej).

Jak wskazano we wniosku, zobowiązują się Państwo do zakupu odzieży roboczej pracownikom po to, aby pracownicy mogli wykonywać pracę tymczasową na rzecz Państwa kontrahentów.

Z wniosku nie wynika, aby odzież robocza służyła pracownikom do realizacji ich celów prywatnych, bądź też innych Państwu nieznanych celów.

Zatem, zapewnienie odzieży roboczej pracownikom jest niezbędne do zapewnienia prawidłowej realizacji usługi udostępnienia pracowników tymczasowych, a w konsekwencji, nie stanowi odrębnego świadczenia (zarówno w kontekście świadczenia na rzecz kontrahenta (pracodawców użytkowników), jak i w kontekście świadczenia na rzecz kontrahenta – w przypadku modelu outsourcingu.

Skoro, jak wskazano wcześniej zapewnienie odzieży roboczej pracownikom jest niezbędne do świadczenia usług wykorzystywanych przez Państwa jako agencja pracy tymczasowej oraz dla usług świadczonych w ramach umów outsourcoringu, to istnieje związek zapewnienia odzieży roboczej, z Państwa działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, skoro są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nabywana przez Państwa odzież robocza jest wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych, przysługuje Państwu prawo odliczenia podatku naliczonego od wymienionych we wniosku nabyć odzieży roboczej związanych ze świadczoną przez Państwa kompleksową usługą agencji pracy tymczasowej. Prawo to przysługuje pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, prowadzonego przez uprawnione do tego organy, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV Ordynacji podatkowej. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-  Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.