Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii:

  - prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych przez Państwa w zakresie budowy tężni solankowej, (…) placu zabaw oraz skateparku wraz z pumptruckiem i infrastruktury wspólnej, wytworzonych ramach inwestycji pn. „(…)”;

  - prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych przez Państwa w zakresie budowy stadionu miejskiego i infrastruktury wspólnej wytworzonej w ramach inwestycji pn. „(…)”.

Uzupełnili go Państwo pismem z 19 sierpnia 2025 r. (wpływ 20 sierpnia 2025 r.) - w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Gmina (…) (dalej również: Wnioskodawca lub Gmina), jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną i jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej również: VAT).

Gmina, za pomocą swoich jednostek organizacyjnych, w szczególności Urzędu Miasta (…), realizuje zadania własne z zakresu władztwa publicznego określone w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym jako organ władzy publicznej, w szczególności w zakresie ładu przestrzennego, dróg i placów gminnych, pomocy społecznej, edukacji publicznej, zieleni gminnej, cmentarzy komunalnych oraz zadania zlecone powiatu na podstawie porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego, jak również zadania z zakresu administracji rządowej zlecone na podstawie ustaw, w szczególności w zakresie pomocy społecznej oraz spraw z zakresu aktów stanu cywilnego.

Jednocześnie, Gmina prowadzi sprzedaż opodatkowaną m.in. w zakresie wynajmu lokali, dzierżawy gruntów, użytkowania wieczystego, sprzedaży gruntów i budynków oraz sprzedaży lokali; Gmina prowadzi również sprzedaż opodatkowaną w zakresie sprzedaży usługi korzystania z toalety miejskiej zlokalizowanej w centrum przesiadkowym.

W 2022 r. Gmina przystąpiła do realizacji inwestycji mającej na celu modernizację obiektu sportowego położonego w (…) przy ul. (…): (…) (dalej również: Inwestycja). Sporządzono program funkcjonalno-użytkowy zakładający realizację (…).

W wyniku realizacji Inwestycji w latach 2022-2025 wytworzono następującą infrastrukturę: (…)

Inwestycji była współfinansowana z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych w łącznej kwocie - (…) zł.

Całkowita wartość inwestycji - udokumentowane fakturami wydatki poniesione na jej realizację wyniosły łącznie - (…) zł brutto i obejmowały nabycie następujących usług: wytworzenia programu funkcjonalno-użytkowego (projektowanie) - (…) zł brutto; nadzoru inwestorskiego - (…) zł brutto oraz robót budowlano-montażowych - (…) zł.

Koszt wytworzenia poszczególnych elementów ustalony na podstawie kosztorysów powykonawczych wyniósł: stadion miejski (…)  - (…) zł brutto, (…) plac zabaw wraz z instalacjami - (…) zł brutto, tężnia solankowa wraz z instalacjami - (…) zł brutto, skatepark wraz z pumptruckiem - (…) zł brutto, koszty wspólne obejmujące wydatki na dokumentację projektową oraz nadzór inwestorski oraz na wytworzenie instalacji służących wszystkim ww. obiektom, tj. kanalizację odprowadzającą wody opadowe, kanalizację sanitarną, wodociąg, ciągi piesze i drogi ewakuacyjne oraz instalacje elektryczne i oświetleniowe - (…) zł brutto; koszty wspólne, na potrzeby ewidencji środków trwałych, zostały przypisane do wartości poszczególnych składników (…) proporcjonalnie do wartości nakładów poniesionych na te obiekty, do kosztów wytworzenia stadionu miejskiego, w tym również (…) zaliczono koszty wspólne w kwocie netto - (…) zł; łączna wartość stadionu miejskiego wyniosła netto - (…) zł.

Zgodnie z przyjętymi zasadami (politykami) rachunkowości obowiązującymi w Gminie (…) stadion miejski podlegać będzie amortyzacji przez okres 40 lat; roczny odpis amortyzacyjny wyniesie - (…) zł.

Począwszy od (…) korzystanie z obiektów położonych na terenie (…) przy ul. (…) w (…) jest odpłatne: zarządzeniem nr (…) z dnia (…) Burmistrz Miasta (…) ustalił cennik opłat za korzystanie z (…) placu zabaw, tężni solankowej oraz skateparku wraz z pumptruckiem - zryczałtowana opłata wynosi - (…) zł za 30 dni dla jednej osoby oraz (…) zł za 30 dni dla jednej osoby niebędącej mieszkańcem (…); cennik nie przewiduje jakichkolwiek zwolnień ani wyłączeń za wyjątkiem zwolnienia z opłat dzieci do lat 2.

Cennik został opublikowany w BIP: (…).

Sprzedaż biletów odbywa się za pomocą automatu posadowionego przed wejściem na teren (…); bilety można nabyć płacąc gotówką lub dokonując transakcji bezgotówkowej za pomocą terminala; biletomat obsługiwany jest przez (…) sp. z o.o. z siedzibą w (…), natomiast płatności bezgotówkowe obsługuje (…) sp. z o.o. z siedzibą w (…) na podstawie umowy z dnia (…). Kontrola biletów w imieniu Wnioskodawcy realizowana jest przez spółkę komunalną (…) sp. z o.o. realizującą na zlecenie Gminy (…) usługę administrowania (…).

Posiadanie biletu potwierdza zakup usługi obejmującej prawo wejścia na teren (…) oraz korzystania, w godzinach określonych w cenniku, z następujących urządzeń posadowionych na terenie (…): (…) placu zabaw, tężni solankowej oraz skateparku wraz z pumptruckiem; bilet wstępu nie uprawnia do korzystania ze stadionu miejskiego (…). Cały obiekt czynny jest codziennie do godziny od godziny 7:00 do 22:00; obiekt dozorowany jest i zamykany przez wyspecjalizowane służby ochrony osób i mienia działające na zlecenie Wnioskodawcy.

Zmodernizowany stadion miejski, w tym również (…) zostanie wydzierżawiony na okres 25 lat począwszy od 1 sierpnia 2025 r. Organ stanowiący Gminy (…), mocą uchwały nr (…) z dnia (…), wyraził zgodę na wydzierżawienie na okres 25 lat w trybie bezprzetargowym nieruchomości obejmujących działki gruntu o numerach geodezyjnych (…) o łącznej powierzchni (…), na których posadowione są: zmodernizowany stadion miejski (…).

Zawiadomienie o zamiarze wydzierżawienia przedmiotowej nieruchomości zostało zamieszczone w BIP: (…); w ogłoszeniu podano wartość dzierżawy netto w wysokości - (…) zł miesięcznie.

Wszystkie wytworzone w ramach Inwestycji obiekty wraz z instalacjami stanowiącymi integralną całość zostały lub zostaną przeznaczone do wykonywania czynności opodatkowanych (sprzedaż biletów i dzierżawa długoterminowa): wejście na teren (…) i korzystanie z tężni solankowej, (…) placu zabaw, skateparku wraz z pumptrackiem jest odpłatna - w cenie biletu zawarty jest VAT w wysokości 8%; sprzedaż opodatkowana odbywa się począwszy od (…) Zmodernizowany stadion miejski, w tym również (…) zostanie wydzierżawiony na okres 25 lat począwszy od 1 sierpnia 2025 r.; tytułem dzierżawy, wydzierżawiający naliczał będzie czynsz dzierżawny w wysokości nie mniejszej niż (…) zł netto, do którego doliczony zostanie VAT w wysokości 23%.

Żaden z elementów infrastruktury wytworzonej w ramach Inwestycji nie będzie wykorzystywany do innych celów niż sprzedaż opodatkowana, w szczególności do realizacji przez Gminę władztwa publicznego.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo następujące informacje:

Na pytanie „Czy w związku z realizacją inwestycji pn. „(…)”, otrzymali Państwo faktury, w których figurują Państwo jako nabywca towarów i usług?”, wskazali Państwo, że „W związku z realizacją inwestycji pn.: „(…)” (dalej również: Inwestycja), Gmina (…) otrzymała faktury, w których figuruje jako nabywca towarów i usług wytworzonych w ramach ww. inwestycji.”

Na pytanie „Czy mają Państwo możliwość przyporządkowania poniesionych w ramach ww. inwestycji wydatków odrębnie do tężni solankowej, (…) placu zabaw oraz skateparku wraz z pumptruckiem oraz odrębnie do stadionu miejskiego, (…)?”, odpowiedzieli Państwo, że „Wnioskodawca ma możliwość przyporządkowania poniesionych w ramach Inwestycji wydatków odrębnie do tężni solankowej (…) placu zabaw, skateparku wraz z pumptruckiem oraz odrębnie do stadionu miejskiego, (…).”

Na pytanie „Jaka jest wysokość Państwa środków własnych na realizację ww. inwestycji w części dotyczącej stadionu miejskiego, w tym również (…)? Proszę wskazać kwotę netto i brutto.”, podali Państwo, że „Wartość wkładu własnego Wnioskodawcy na realizację Inwestycji w zakresie wytworzenia stadionu miejskiego, (…) wyniosła netto - (…) zł, wartość brutto - (…) zł.”

Na pytanie „Jaka jest wartość dofinansowania (środków zewnętrznych) na realizację ww. inwestycji w części dotyczącej stadionu miejskiego, w tym również (…)? Proszę wskazać kwotę netto i brutto.”, odpowiedzieli Państwo, że „Wartość dofinansowania (środków zewnętrznych) na realizację Inwestycji w zakresie wytworzenia stadionu miejskiego, (…) wyniosła netto - (…) zł, wartość brutto - (…) zł.”

Na pytanie „Czy umowa dzierżawy stadionu miejskiego, w tym również (…), która zostanie zawarta na okres 25 lat będzie przedłużana? Jeżeli tak, to na jaki okres?”, wskazali Państwo, że „Postanowienia umowy dzierżawy nr (…), zawartej dnia (…), której przedmiotem jest stadion miejski w tym również (…), nie rozstrzygają kwestii ewentualnej dalszej dzierżawy po upływie okresu na jaki została zawarta, tj. po upływie 25 lat; przedłużenie obowiązywania ww. umowy na okres powyżej 3 lat jest możliwe po uzyskaniu zgody organu stanowiącego gminy (…) - Rady Miasta (…) wyrażonej w formie uchwały.”

Na pytanie „Czy ustalona kwota czynszu będzie stała czy zmienna? Jeżeli ustalona kwota ww. czynszu będzie zmienna, to prosimy wskazać w wyniku zaistnienia jakich czynników może dojść do zmiany kwoty czynszu?”, wskazali Państwo, że „Wartość czynszu ustalona w wysokości - (…) zł miesięcznie jest stała.”

Na pytanie „Czy kwota miesięcznego czynszu z dzierżawy stadionu miejskiego, w tym również (…), została skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych?”, odpowiedzieli Państwo, że „Nie; kwota miesięcznego czynszu dzierżawy stadionu miejskiego w tym również (…) nie została skalkulowana w oparciu o realia rynkowe.”

Na pytanie „Jakie kryteria/czynniki uwzględnili Państwo przy ustalaniu wysokości czynszu dzierżawnego? Czy biorą Państwo pod uwagę np. wysokość nakładów, okres zwrotu inwestycji, inne (jakie)?”, wskazali Państwo, żePrzy kalkulacji wartości czynszu dzierżawy stadionu miejskiego w tym również (…) uwzględniono wielkość poniesionych przez Wnioskodawcę nakładów inwestycyjnych na wytworzenie tej części majątku oraz okres konieczny dla uzyskania jej zwrotu.”

Na pytanie „Czy wysokość czynszu będzie ustalana także w oparciu o:

- stawkę amortyzacji rocznej dla środków trwałych stanowiących przedmiot dzierżawy?

- długość okresu użytkowania ww. infrastruktury?”,

podali Państwo, że „Tak; wysokość czynszu ustalono w oparciu o stawkę amortyzacji rocznej dla obiektów sportowych typu stadion, która wynosi - 2,5% przy założeniu długości okresu użytkowania przez Dzierżawcę, tj. 25 lat: wartość netto wytworzonego środka trwałego obejmującego stadion miejski (…) (bez kosztów wspólnych) wyniosła łącznie - (…) zł, wartość rocznego odpisu amortyzacyjnego wyniesie - (…) zł, 25-letni okres dzierżawy pozwoli uzyskać zwrot nakładów inwestycyjnych przy stawce miesięcznej czynszu w wysokości - (…) zł netto w okresie (…) miesięcy, czyli (…) roku.”

Na pytanie „Czy wynagrodzenie należne Państwu z tytułu odpłatnego udostępniania stadionu miejskiego, w tym również (…), będzie niższe od wartości rynkowej, równe wartości rynkowej, czy też wyższe od tej wartości?”, wskazali Państwo, że „Kalkulacja stawki czynszu tytułem dzierżawy stadionu miejskiego wraz z (…)nie uwzględnia uwarunkowań rynkowych; przyczyną takiego podejścia do sprawy jest brak możliwości porównania z rozwiązaniami funkcjonującymi na rynku; wysokość czynszu rynkowego dla tego typu obiektów jest bowiem uzależniona od wielkości stadionu, położenia obiektu, rodzaju prowadzonej na nim działalności, stanu technicznego, frekwencji podczas organizowanych zawodów sportowych, rozwiązań formalnoprawnych w zakresie ewentualnego podziału korzyści finansowych z przychodów uzyskanych ze sprzedaży biletów.”

Na pytanie „Czy świadczenie pomiędzy Państwem a dzierżawcą będzie ekwiwalentne?”, odpowiedzieli Państwo, że „Tak, świadczenia między stronami umowy dzierżawy są ekwiwalentne.”

Na pytanie „Czy wartość czynszu należnego z tytułu dzierżawy stadionu miejskiego, w tym również (…), umożliwi zwrot poniesionych nakładów na ww. inwestycję w części dotyczącej ww. infrastruktury? Jeżeli tak, to w jakim okresie czasu?”, wskazali Państwo, że „Tak, uzyskanie świadczenia z tytułu czynszu ustalonego w umowie dzierżawy stadionu miejskiego wraz z (…) w wysokości - (…) zł netto spowoduje zwrot nakładów na Inwestycję w części dotyczącej przedmiotu dzierżawy, nastąpi to w okresie (…) miesięcy, czyli (…) roku.”

Na pytanie „W jakiej relacji będzie pozostawała wartość rocznego czynszu z tytułu przedmiotowego udostępniania stadionu miejskiego, w tym również (…), z nakładami (dofinansowanie + wkład własny) poniesionymi na ww. inwestycję w części dotyczącej ww. infrastruktury? Prosimy podać wielkość procentową udziału.”, podali Państwo, że „Wartość roczna czynszu netto wynosi - (…) zł; łączna wartość nakładów netto (dofinansowanie wraz z wkładem własnym) poniesionych na budowę stadionu miejskiego (…) wyniosła - (…) zł; procentowa relacja rocznego czynszu do nakładów wynosi - 4,06%.”

Na pytanie „Na jakim poziomie będą kształtowały się dochody z tytułu dzierżawy stadionu miejskiego, w tym również (…), w skali roku w stosunku do Państwa dochodów ogółem/dochodów własnych?”, wskazali Państwo, że „Udział procentowy dochodów rocznych Wnioskodawcy z tytułu czynszu dzierżawnego stadionu miejskiego (…) ((…) zł) w stosunku do uzyskanych dochodów bieżących Gminy (…) w 2024 r. ((…)zł) wynosi - 0,31%; w stosunku do dochodów bieżących Gminy (…) planowanych w 2025 r. ((…) zł) wynosi - 0,25%, średnia - 0,28%.”

Na pytanie „Czy obrót z tytułu dzierżawy stadionu miejskiego, w tym (…), będzie znaczący dla Państwa budżetu?”, podali Państwo, że „Obrót z tytułu dzierżawy stadionu miejskiego (…) nie będzie stanowił istotnej wartości budżetu Gminy (…) zważywszy na planowaną wartość łącznych wydatków na rok 2025 w kwocie - (…) zł (0,19%).”

Na pytanie „W jaki sposób/na jakiej podstawie wybrano dzierżawcę?”, wskazali Państwo, że „Dzierżawca wybrany został bezprzetargowo na podstawie zgody organu stanowiącego Gminy (…) wyrażonej w uchwale Rady Miasta (…) z dnia (…), nr (…) w sprawie (…).”

Na pytanie „Czy mają Państwo udziały w podmiocie, któremu zostanie oddany w dzierżawę stadion miejski, w tym również (…) lub czy istnieją inne powiązania między Państwem a ww. podmiotem (kapitałowe, organizacyjne, osobowe)?”, odpowiedzieli Państwo, że „Dzierżawcą jest Miejski Klub Sportowy „(…)” działający w formie stowarzyszenia kultury fizycznej, wpisany do rejestru stowarzyszeń pod numerem KRS: (…), NIP: (…); Gmina (…) nie posiada udziałów w ww. podmiocie, ani też nie jest z nim powiązana organizacyjnie i osobowo; za zgodą organu stanowiącego Gmina (…) przekazuje Miejskiemu Klubowi Sportowemu „(…)” dotacje na podstawie ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie przeznaczoną na działalność sportową, w tym na świadczenia pieniężne wypłacane zawodnikom z tytułu udziału w rozgrywkach piłki nożnej organizowanych przez lokalny oddział (…); w roku 2024 przekazano dotację w łącznej kwocie - (…) zł.”

Na pytanie „Kto będzie pokrywał koszty utrzymywania w odpowiednim stanie technicznym stadionu miejskiego, w tym również (…), oddanych w dzierżawę?”, podali Państwo, że „Dzierżawca jest uprawniony i zobowiązany jednocześnie do ponoszenia nakładów koniecznych, niezbędnych dla zachowania przedmiotu dzierżawy w stanie niepogorszonym.”

Na pytanie „Kto będzie dokonywał odpisów amortyzacyjnych od stadionu miejskiego, w tym również (…), oddanych w dzierżawę?”, wskazali Państwo, że „Odpisów amortyzacyjnych od przedmiotu dzierżawy, tj. od stadionu miejskiego (…) dokonywać będzie Wnioskodawca.”

Na pytanie „Do jakich czynności dzierżawca będzie wykorzystywał stadion miejski, w tym również (…)? Czy będą to czynności opodatkowane podatkiem VAT, zwolnione od podatku VAT, czy niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT?”, odpowiedzieli Państwo, że „Zgodnie z postanowieniami umowy dzierżawy, przedmiot dzierżawy zostaje oddany dzierżawcy do używania z przeznaczeniem pod działalność statutową Dzierżawcy, tj. organizowanie, upowszechnianie, krzewienie kultury fizycznej, turystyki i sportu, w szczególności w zakresie prowadzenia zajęć szkoleniowych dla dzieci i młodzieży w zakresie piłki nożnej oraz udział w rozgrywkach piłki nożnej organizowanych przez stowarzyszenia i federacje, których Dzierżawca jest członkiem; zatem czynności te nie będą opodatkowane podatkiem VAT bowiem Dzierżawca nie przewiduje prowadzenia odpłatnej sprzedaży biletów dla publiczności, wszelako, Dzierżawca jest uprawniony do dalszego poddzierżawiania elementów przedmiotu dzierżawy, co stanowić będzie czynności opodatkowane podatkiem VAT.”

Pytania

1. Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez Wnioskodawcę w zakresie budowy tężni solankowej, (…) placu zabaw oraz skateparku wraz z pumptruckiem i infrastruktury wspólnej, wytworzonych ramach inwestycji pn. (…)?

2. Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez Wnioskodawcę w zakresie budowy stadionu miejskiego i infrastruktury wspólnej ramach inwestycji pn. (…)?

Państwa stanowisko w sprawie

1. Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści tego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik VAT, a nabywane przez niego towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (a więc czynności, których następstwem jest określenie zobowiązania podatkowego).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tym samym, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego przedmiotem wykorzystywanym do sprzedaży opodatkowanej są wszystkie obiekty wytworzone w wyniku realizacji przez Wnioskodawcę inwestycji pn. „(…)”: tężnia solankowa, (…) plac zabaw oraz skatepark wraz z instalacjami w całości służą sprzedaży opodatkowanej - sprzedaż biletów za wejście na teren (…) i korzystanie z tężni solankowej, (…) placu zabaw, skateparku wraz z pumptrackiem jest odpłatna, zatem Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez Wnioskodawcę w zakresie budowy tężni solankowej, (…) placu zabaw oraz skateparku wraz z pumptruckiem oraz infrastruktury wspólnej.

2.Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści tego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik VAT, a nabywane przez niego towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tym samym, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W świetle opisanego zdarzenia przyszłego przedmiotem wykorzystywanym do sprzedaży opodatkowanej będzie obiekt wytworzony w wyniku realizacji przez Wnioskodawcę inwestycji pn. „(…)” w postaci stadionu miejskiego (…). Sprzedaż opodatkowana polegać będzie na odpłatnym udostępnieniu obiektu do korzystania i pobierania pożytków na zasadach właściwych dla umowy dzierżawy; czynsz płatny będzie miesięcznie w wysokości pokrywającej wartość odpisów amortyzacyjnych, zatem Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez Wnioskodawcę usług związanych z budową stadionu miejskiego oraz infrastruktury wspólnej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z przywołanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto, ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak wynika z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w latach 2022-2025 realizowali Państwo inwestycję pn. „(…)”. (…).

Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych przez Państwa w zakresie budowy tężni solankowej, (…) placu zabaw oraz skateparku wraz z pumptruckiem i infrastruktury wspólnej, wytworzonych ramach ww. inwestycji.

Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wszystkie wytworzone w ramach inwestycji obiekty wraz z instalacjami stanowiącymi integralną całość zostały przeznaczone do wykonywania czynności opodatkowanych (sprzedaż biletów). Posiadanie biletu potwierdza zakup usługi obejmującej prawo wejścia na teren (…) oraz korzystania, w godzinach określonych w cenniku, z następujących urządzeń posadowionych na terenie (…): (…) placu zabaw, tężni solankowej oraz skateparku wraz z pumptruckiem. Wejście na teren (…) i korzystanie z tężni solankowej, (…) placu zabaw, skateparku wraz z pumptrackiem jest odpłatne. Żaden z elementów infrastruktury wytworzonej w ramach inwestycji nie będzie wykorzystywany do innych celów niż sprzedaż opodatkowana, w szczególności do realizacji przez Państwa władztwa publicznego.

W związku z tym - w analizowanej sprawie - zostały spełnione warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy - są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a wytworzone w ramach inwestycji obiekty wraz z instalacjami stanowiącymi integralną całość wykorzystywane są przez Państwa wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych przez Państwa w zakresie budowy tężni solankowej, (…) placu zabaw oraz skateparku wraz z pumptruckiem i infrastruktury wspólnej, wytworzonych ramach inwestycji pn. „(…)”, ponieważ obiekty te są wykorzystywane przez Państwa wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Prawo to przysługuje Państwu pod warunkiem nieistnienia przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 88 ustawy.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 jest prawidłowe.

Państwa wątpliwości dotyczą również prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych przez Państwa w zakresie budowy stadionu miejskiego i infrastruktury wspólnej wytworzonej w ramach ww. inwestycji.

Analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, Państwo - zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT - mają prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację inwestycji w zakresie budowy stadionu miejskiego, w tym również (…). Z opisu sprawy wynika bowiem, że wszystkie wytworzone w ramach inwestycji obiekty wraz z instalacjami stanowiącymi integralną całość zostały przeznaczone do wykonywania czynności opodatkowanych (dzierżawa długoterminowa). Zmodernizowany stadion miejski, w tym również (…) został wydzierżawiony na okres 25 lat począwszy od 1 sierpnia 2025 r. Świadczenia między stronami umowy dzierżawy są ekwiwalentne. Tytułem dzierżawy, wydzierżawiający naliczał będzie czynsz dzierżawny w wysokości (…) zł netto miesięcznie, do którego doliczony zostanie VAT w wysokości 23%.

Podsumowując, przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych przez Państwa w zakresie budowy stadionu miejskiego i infrastruktury wspólnej wytworzonej w ramach inwestycji pn. „(…)”, ponieważ obiekty te są wykorzystywane przez Państwa wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Prawo to przysługuje Państwu pod warunkiem nieistnienia przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 88 ustawy.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

- stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;

- zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytań). Inne kwestie wynikające z opisu sprawy oraz ze stanowiska własnego, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Z kolei z okoliczności sprawy przedstawionych przez Państwa nie wynika, iż nie zostały spełnione przesłanki zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy.

Zatem w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny lub organ ustali, że wysokość czynszu dzierżawnego z tytułu dzierżawy stadionu miejskiego nie będzie umożliwiała zwrotu poniesionych nakładów inwestycyjnych i będzie skalkulowana na zbyt niskim poziomie lub też, że efekty inwestycji nie będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych (np. będą służyć również do realizacji Państwa zadań własnych), interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

  - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

  - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.