
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:
-prawidłowe – w zakresieprawa do zastosowania 0% stawki podatku VAT dla dostawy towarów na rzecz Spółki Pośredniczącej 1 (stan faktyczny),
-nieprawidłowe – w zakresie prawa do korekty deklaracji i zastosowania 0% stawki podatku VAT w sytuacji, otrzymania przez Państwa świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, o którym mowa w § 6 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia, po upływie terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy (zdarzenie przyszłe).
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie:
-prawa do zastosowania 0% stawki podatku VAT dla dostawy towarów na rzecz Spółki Pośredniczącej 1 (stan faktyczny),
-prawa do korekty deklaracji i zastosowania 0% stawki podatku VAT w sytuacji, otrzymania przez Państwa świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, o którym mowa w § 6 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia, po upływie terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy (zdarzenie przyszłe).
Uzupełnili go Państwo pismem z 3 września 2025 r. (wpływ 3 września 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
„A” Sp. z o.o. (dalej „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest spółką kapitałową z siedzibą i miejscem zarządu na terytorium Polski, zarejestrowaną jako czynny podatnik podatku od towarów i usług („podatek VAT”) w Polsce. Spółka jest polskim rezydentem podatkowym. Przedmiotem działalności gospodarczej Spółki jest sprzedaż oraz wynajem (…) do wymogów klienta docelowego, dalej „X”. Sprzedaż X to jedna z (…) działalności Spółki. W jej asortymencie znajdują się zarówno nowe, jak i używane X w różnych typach. Spółka specjalizuje się w (…).
W toku prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca świadczy usługi oraz dostarcza towary na rzecz podmiotów będących czynnymi i zarejestrowanymi podatnikami podatku VAT w Polsce, jak również na rzecz podatników w innych państwach UE, oraz podatników z państw trzecich.
Dostawy towarów (X), dokonywane przez Spółkę:
(i)podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z przepisami ustawy o VAT (sprzedaż krajowa, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów lub eksport towarów),
(ii)są dokumentowane wystawianą przez Spółkę fakturą VAT z wykazaną stawką podatku VAT (23% lub 0%),
(iii)ujmowane w deklaracjach dla potrzeb podatku VAT, składanych przez Wnioskodawcę.
Towary i usługi niezbędne do wykonywania ww. czynności opodatkowanych przez Spółkę są nabywane przez Wnioskodawcę od podmiotów będących czynnymi i zarejestrowanymi podatnikami podatku VAT w Polsce, jak również z UE oraz z państw trzecich, a transakcje te podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych (dostawa lub świadczenie usług na terytorium kraju, WNT lub import towarów albo import usług). Podatek VAT naliczony wynikający z nabycia towarów i usług na potrzeby transakcji opodatkowanych - tj. dostaw X - podatkiem VAT jest odliczany przez Spółkę na zasadach ogólnych.
Spółka dostarcza również X na rzecz armii Stanów Zjednoczonych stacjonującej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym celu, Spółka nawiązała współpracę ze spółką brytyjską „B”, będącą brytyjskim podatnikiem podatku od wartości dodanej (dalej: „Spółka Pośrednicząca 1”), która to spółka następnie odsprzedaje X Spółki, do kolejnej spółki brytyjskiej „C”, będącej brytyjskim podatnikiem podatku od wartości dodanej (dalej: „Spółka Pośrednicząca nr 2”), która następnie odsprzedaje ww. X na rzecz armii Stanów Zjednoczonych, stacjonującej na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. W opinii Wnioskodawcy, Spółka Pośrednicząca nr 1 oraz Spółka Pośrednicząca nr 2 spełniają definicję wykonawcy kontraktowego, o którym mowa w art. 2 lit. e Umowy między Rządem RP a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie z dnia 15 sierpnia 2020 r., dalej jako „Umowa między PL-USA”.
Specyfika ww. łańcucha dostaw (firm pośredniczących) jest oparta o następujący model biznesowy:
1.„B” (Spółka Pośrednicząca 1) posiada pełne upoważnienie do działania zgodnie z przyznanym kontraktem przez „C” oraz ich partnerów.
2.„C” (Spółka Pośrednicząca 2) współpracuje z „B”, aby zapewnić swoim klientom, należącym do różnych oddziałów Sił Zbrojnych USA, punkt kontaktowy w Europie.
3.Celem „B” jest bycie wsparciem dla klientów (…) „C”, umożliwiając im kontakt z przedstawicielem znajdującym się w ich strefie czasowej, co zapewnia najwyższy poziom i jakość obsługi. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu w branży (…) i logistycznej „B” może doradzać klientom, nadzorować dostawy oraz wspierać „C” i w przestrzeganiu różnych europejskich wymogów celnych i zwolnień, które obowiązują przy dostawach sprzętu dla Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych.
4.Z uwagi na przyjęty model biznesowy dostaw towarów dostarczanych na rzecz armii Stanów Zjednoczonych, nie ma takiej możliwości aby Spółka dokonywała bezpośrednich dostaw towarów (np. X) na rzecz armii Stanów Zjednoczonych, z pominięciem Spółki Pośredniczącej 1, gdyż specyfika zamówień wymaga podmiotu pośredniczącego wyspecjalizowanego m.in. w zakresie logistyki, realizacji zamówienia, transportu, prawidłowej odprawy celnej oraz spełnienia wymagań kontraktowych.
Z informacji, które posiada Spółka, X dostarczane przez Spółkę na rzecz Spółki Pośredniczącej 1 są przeznaczone do wyłącznego użytku sił zbrojnych USA lub też do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej w rozumieniu Umowy między PL-USA. Według najlepszej wiedzy Spółki i zgodnie z informacjami, posiadanymi przez Spółkę, dostarczane przez Spółkę X są dostarczane za pośrednictwem Spółki Pośredniczącej 1 i 2 - na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, stacjonujących na terytorium Polski.
Spółka powzięła wątpliwość czy status Spółki Pośredniczącej 1 oraz Spółki Pośredniczącej 2 jako wykonawcy kontraktowego w rozumieniu Umowy między PL-USA, uprawnia Spółkę do stosowania do dostawy towarów (X) na rzecz Spółki Pośredniczącej 1, stawkę 0% podatku VAT, na podstawie § 6 ust. 1 pkt 7 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2023 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług (dalej: „Rozporządzenie”).
Do każdej sprzedaży dokumentowanej fakturą VAT, dokonanej przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki Pośredniczącej 1, Wnioskodawca dysponuje uzyskanymi od Spółki Pośredniczącej 1 oraz Spółki Pośredniczącej 2 dokumentami, o których mowa w § 6 ust. 2 pkt 2 i 3 ww. Rozporządzenia, tj.:
-wypełnione odpowiednio świadectwo zwolnienia z podatku VAT (dalej: „Świadectwo zwolnienia”), oraz
-zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo zwolnienia z podatku VAT.
Do każdej faktury wystawionej przez Spółkę na dostawę X, dostarczane jest Świadectwo zwolnienia z podatku VAT wystawione przez Spółkę Pośredniczącą 1 i zaakceptowane przez właściwego przedstawiciela Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, o którym mowa w załączniku do Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 817 i 818) („Załącznik do Porozumienia”). Dane Wnioskodawcy widnieją w części 3 na Świadectwie Zwolnienia, tj. Wnioskodawca wskazany jest na nim jako dostawca towarów. Spółka musi umieścić adnotację o fakturze wystawionej przez Spółkę na rzecz Spółki Pośredniczącej 1 w odpowiednim miejscu na Świadectwie Zwolnienia, dostarczonym przez Spółkę Pośredniczącą 1, a następnie przesłać Spółce Pośredniczącej 1 w celu zatwierdzenia.
Co istotne, Wnioskodawca przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy każdorazowo dysponuje i - w stosunku do przyszłych świadczeń - będzie dysponował Świadectwem Zwolnienia, o którym mowa w § 6 ust. 2 pkt 2 Rozporządzenia oraz zamówieniem dotyczącym towarów lub usług wykazanych w Świadectwie Zwolnienia wraz z ich specyfikacją, o którym mowa w ust. 2 pkt 3 tego przepisu.
Uzupełnienie opisu sprawy
1.W odpowiedzi na pytanie: „Czy miejscem opodatkowania dostaw towarów (X) na rzecz Spółki Pośredniczącej 1 jest Polska?”,
wskazali Państwo:
Tak.
2.W odpowiedzi na pytanie: „Czy podmiot, na rzecz którego Spółka Pośrednicząca 1 odsprzedaje nabywane od Państwa towary, jest podmiotem, o którym mowa w art. 2 lit. a Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej podpisanej w Warszawie 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U z 2020 r. poz. 2153), zwanej dalej umową o wzmocnionej współpracy?”,
wskazali Państwo:
Tak.
3.W odpowiedzi na pytanie: „Czy dostawy towarów realizowane przez Państwa na rzecz Spółki Pośredniczącej 1, przeznaczone są do wyłącznego użytku służbowego Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych lub też do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej, o której mowa w art. 24 umowy o współpracy, jeśli siły te biorą udział we wspólnych działaniach obronnych?”,
wskazali Państwo:
Tak.
4.W odpowiedzi na pytanie: „Czy przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej (tj. nie później niż do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, za który podatnik rozlicza daną transakcję) posiadają Państwo wypełnione odpowiednio świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, o którym mowa w § 6 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2023 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 2670 ze zm.) oraz zamówienie, o którym mowa w § 6 ust. 2 pkt 3 ww. rozporządzenia, dotyczące usług oraz dostaw towarów (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo zwolnienia?”,
wskazali Państwo:
W uzupełnieniu wniosku wskazuję, że w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 1 (stan faktyczny), Spółka będzie dysponowała takimi dokumentami w takim terminie, natomiast w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 2 (zdarzenie przyszłe) Spółka nie będzie nimi dysponowała w takim terminie.
5.W odpowiedzi na pytanie: „Czy powyższe dokumenty, tj. świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego oraz zamówienie, bezpośrednio wiążą się z transakcjami realizowanymi przez Państwa na rzecz Spółki Pośredniczącej 1?”,
wskazali Państwo:
Tak.
6.W odpowiedzi na pytanie: „Czy jesteście Państwo wykonawcą kontraktowym w rozumieniu art. 2 lit. e umowy o wzmocnionej współpracy, tj. m.in. czy jako osoba prawna albo inny podmiot posiadający zdolność prawną dostarczacie Państwo towary lub świadczycie usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz?”,
wskazali Państwo:
Tak.
7.W odpowiedzi na pytanie: „Czy Spółka Pośrednicząca 1 jest wykonawcą kontraktowym w rozumieniu art. 2 lit. e umowy o wzmocnionej współpracy, tj. m.in. czy jako osoba prawna albo inny podmiot posiadający zdolność prawną dostarczacie Państwo towary lub świadczycie usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz?”,
wskazali Państwo:
Tak.
Pytania
1.Czy w okolicznościach sprawy wskazanych w zaistniałym stanie faktycznym, dostarczone przez Wnioskodawcę X na rzecz Spółki Pośredniczącej 1, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 0% VAT? (stan faktyczny)
2.Czy w sytuacji, w której Wnioskodawca nie otrzyma Świadectwa Zwolnienia przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, lecz otrzyma je w późniejszych okresach rozliczeniowych, będzie uprawniony do korekty deklaracji i zastosowania stawki 0%, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 7 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2023 r. (Dz. U. poz. 2670, z późn. zm.), w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług (dalej: „Rozporządzenie”), w miesiącu otrzymania ww. Świadectwa Zwolnienia? (zdarzenie przyszłe)
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem:
1.W opinii Wnioskodawcy, w okolicznościach sprawy wskazanych w zaistniałym stanie faktycznym, dostarczone przez Wnioskodawcę X na rzecz Spółki Pośredniczącej 1, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 0% VAT.
2.W opinii Wnioskodawcy, w sytuacji, w której Wnioskodawca nie otrzyma Świadectwa Zwolnienia przed upływem terminu do Złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, lecz otrzyma je w późniejszych okresach rozliczeniowych, będzie uprawniony do korekty deklaracji i zastosowania stawki 0%, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 7 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2023 r. (Dz. U. poz. 2670, z późn. zm.). w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług (dalej. „Rozporządzenie”), w miesiącu otrzymania ww. Świadectwa Zwolnienia.
Uzasadnienie
I.Przepisy Umowy między PL-USA.
W myśl art. 2 lit. a Umowy PL-USA, siły zbrojne Stanów Zjednoczonych oznaczają podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej.
Stosownie do art. 2 lit. e Umowy PL-USA, wykonawca kontraktowy oznacza m.in. osobę prawną albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym Stanów Zjednoczonych na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz. Jak Wnioskodawca wskazał w stanie faktycznym Wniosku, Spółka Pośrednicząca jest podmiotem spełniającym przesłanki z art. 2 lit. e Umowy PL-USA, tzn. jest wykonawcą kontraktowym w rozumieniu Umowy PL-USA.
Zgodnie z art. 19 ust. 2 Umowy między PL-USA, zwalnia się od podatku od towarów i usług, podatku akcyzowego lub podobnych podatków, opłat i należności albo takich, które je zastąpią towary i usługi nabywane przez siły zbrojne USA lub na ich rzecz w celach określonych w art. 19 ust. 1 Umowy PL USA (tj. do wyłącznego użytku sił zbrojnych lub służące do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej w rozumieniu Umowy PL-USA).
Zwolnienie stosuje się w chwili zakupu, jeśli transakcja jest potwierdzona dokumentem wydanym przez siły zbrojne USA, który siły zbrojne USA przedkładają odpowiedniemu organowi podatkowemu Rzeczypospolitej Polskiej
II.Przepisy Ustawy o VAT oraz przepisy wykonawcze.
Także przepisy wykonawcze do ustawy o VAT, wprost odwołują się do postanowień Umowy PL-USA. Zgodnie z art. 41 ust. 16 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia może obniżyć stawki podatku VAT do wysokości 0% dla dostaw niektórych towarów. Korzystając z delegacji ustawowej, zawartej w art. 146ee ustawy o VAT, Minister Finansów wydał Rozporządzenie.
Zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 7 Rozporządzenia, obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku VAT stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, o których mowa w art. 2 lit. a Umowy PL-USA, przebywających na terytorium kraju, gdy towary lub usługi nabywane przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz przeznaczone są do wyłącznego użytku służbowego tych sił zbrojnych lub też do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej, o której mowa w art. 24 Umowy PL-USA, jeżeli siły takie biorą udział we wspólnych działaniach obronnych. Zgodnie z § 6 ust. 2 pkt 2 i pkt 3 Rozporządzenia, przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się, pod warunkiem, że podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada:
-wypełnione odpowiednio Świadectwo Zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, o którym mowa w Załączniku do Porozumienia dla tych towarów i usług,
-zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się ww. Świadectwo Zwolnienia.
W związku z tym, żeby zastosować obniżoną stawkę podatku VAT 0%:
1)towary lub usługi muszą być nabywane w imieniu lub na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych i być przeznaczone do wyłącznego użytku służbowego tych sił;
2)zwolnienie stosuje się w chwili zakupu, jeśli transakcja jest potwierdzona dokumentem wydanym przez siły zbrojne USA, który siły zbrojne USA przedkładają odpowiedniemu organowi podatkowemu Rzeczypospolitej Polskiej;
3)podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi jest zobowiązany posiadać, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, wypełnione odpowiednio Świadectwo Zwolnienia.
Łącznie spełnienie tych przesłanek uprawnia do zastosowania stawki 0% podatku VAT dla danej dostawy towarów/świadczenia usług.
W ocenie Wnioskodawcy, zgodnie z informacjami zawartymi w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego Wniosku, transakcje dostawy towarów/świadczenia usług pomiędzy Wnioskodawcą, a Spółką Pośredniczącą, spełniają ww. warunki.
Wnioskodawca wskazuje, że zastosowanie stawki 0% VAT przewidzianej w § 6 ust. 1 pkt 7 Rozporządzenia, jest dopuszczalne nie tylko w odniesieniu do dostaw towarów/świadczenia usług dokonywanych bezpośrednio przez wykonawcę kontraktowego sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych na rzecz tych sił zbrojnych, ale również w odniesieniu do dostaw towarów/świadczenia usług dokonywanych na zlecenie wykonawcy kontraktowego sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych.
Oznacza to, iż dostawy towarów, dokonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki Pośredniczącej 1 również mogą być opodatkowane według stawki 0% podatku VAT. Na powyższe nie wpływa fakt, że w łańcuchu dostaw występuje kolejna Spółka Pośrednicząca 2.
Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowym jest stanowisko, iż w zaistniałym stanie faktycznym, przedstawionym we Wniosku, dostarczane przez Wnioskodawcę X na rzecz Spółki Pośredniczącej 1, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 0% VAT zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 7 Rozporządzenia i art. 19 ust. 2 Umowy między PL-USA.
Natomiast w sytuacji, w której Wnioskodawca nie otrzyma Świadectwa Zwolnienia przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, lecz otrzyma je w późniejszych okresach rozliczeniowych, będzie uprawniony do korekty deklaracji i zastosowania stawki 0%, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 7 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2023 r. (Dz. U. poz. 2670, z późn. zm.), w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług (dalej: „Rozporządzenie”), w miesiącu otrzymania ww. Świadectwa Zwolnienia.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:
-prawidłowe – w zakresieprawa do zastosowania 0% stawki podatku VAT dla dostawy towarów na rzecz Spółki Pośredniczącej 1 (stan faktyczny),
-nieprawidłowe – w zakresie prawa do korekty deklaracji i zastosowania 0% stawki podatku VAT w sytuacji, otrzymania przez Państwa świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, o którym mowa w § 6 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia, po upływie terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy (zdarzenie przyszłe).
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem” , podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.
W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju – rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Stosownie do art. 2 pkt 3 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium Unii Europejskiej – rozumie się przez to terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (…).
Jak stanowi art. 2 pkt 5 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium państwa trzeciego – rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.
W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Według art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Należy zauważyć, że art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy przewiduje, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług, jednak z uwagi na terytorialny charakter podatku VAT, opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności, których miejscem świadczenia jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W myśl art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.
Stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy:
Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.
Jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy:
Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
W świetle art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy:
W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23 %.
Jednocześnie, zarówno w ustawie jak i w przepisach wykonawczych do ustawy, ustawodawca przewidział stawki obniżone oraz zwolnienia od podatku.
Na podstawie art. 146d ust. 1 pkt 1 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia w okresie, o którym mowa w art. 146aa, może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 5% lub 8% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek.
W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2024 r. kwestie zastosowania stawki 0% VAT dla m.in. sił zbrojnych USA reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2023 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 2670 ze zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem”.
Według § 6 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia:
Obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na Rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, o których mowa w art. 2 lit. a Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2153 i 2154), zwanej dalej „Umową o wzmocnionej współpracy obronnej”, przebywających na terytorium kraju, jeżeli towary lub usługi nabywane przez te siły lub na ich rzecz są przeznaczone do wyłącznego użytku służbowego tych sił lub też do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej, o której mowa w art. 24 tej umowy, jeżeli siły te biorą udział we wspólnych działaniach obronnych.
Zgodnie z § 6 ust. 2 pkt 2 i 3 rozporządzenia:
Przepis ust. 1 stosuje się, pod warunkiem że podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada:
2)w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 7 – wypełnione odpowiednio świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku do Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 817 i 818), dla tych towarów i usług;
3)zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo określone odpowiednio w pkt 1 i 2.
W myśl § 6 ust. 7 rozporządzenia:
Świadectwo, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, wypełniają siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, o których mowa w art. 2 lit. a Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej, z tym że pole 4 tego świadectwa wypełnia Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej lub jego upoważniony przedstawiciel. Niewykorzystane pola świadectwa przekreśla się.
Jak stanowi § 6 ust. 8 rozporządzenia:
Wypełnienie pola 4 świadectwa, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, nie jest wymagane, w przypadku gdy Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej lub jego upoważniony przedstawiciel wyda pojedyncze poświadczenie, o którym mowa w art. 2 ust. 2 lit. b Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r.
Ponadto wskazać należy, że zgodnie z art. 2 lit. a, e i f Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2153) (zwanej dalej „Umową o współpracy”):
Dla celów niniejszej Umowy o współpracy, wyrażenie:
a.„siły zbrojne USA” – oznacza podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych USA, w tym informacje oficjalne USA, znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
e.„wykonawca kontraktowy” – oznacza osobę fizyczną, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osobę prawną albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.
f.„wykonawca kontraktowy USA” – oznacza osobę fizyczną, która nie jest obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej i nie jest osobą zamieszkałą na stałe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub osobę prawną, która nie jest zarejestrowana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz jest obecna na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w celu dostarczania towarów i świadczenia usług siłom zbrojnym USA na podstawie umowy zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.
Stosownie do art. 19 ust. 1-4 Umowy o współpracy:
1.Zwalnia się od podatku od towarów i usług (VAT), podatku akcyzowego lub podobnych podatków albo takich, które je zastąpią, towary importowane przez siły zbrojne USA lub na ich rzecz do ich wyłącznego użytku, o którym mowa w ustępie 1 Artykułu 21 niniejszej Umowy lub służące do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej, o której mowa w Artykule 24 niniejszej Umowy, pod warunkiem, że importowane towary są zgłaszane na zaświadczeniu określonym w Artykule XI ustęp 4 umowy NATO SOFA (obecnie formularz 302) i siły zbrojne USA są odbiorcą takich towarów. Zwolnienie stosuje się w chwili wwozu. Dla celów niniejszej Umowy import i eksport dotyczy także przemieszczania towarów z lub do jakiegokolwiek innego kraju, w tym z lub do krajów pozostających z Rzecząpospolitą Polską we wspólnym obszarze celnym, do lub z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
2.Zwalnia się od podatku od towarów i usług, podatku akcyzowego lub podobnych podatków, opłat i należności albo takich, które je zastąpią towary i usługi nabywane przez siły zbrojne USA lub na ich rzecz w celach określonych w ustępie 1 niniejszego Artykułu. Zwolnienie stosuje się w chwili zakupu, jeśli transakcja jest potwierdzona dokumentem wydanym przez siły zbrojne USA, który siły zbrojne USA przedkładają odpowiedniemu organowi podatkowemu Rzeczypospolitej Polskiej. Ponadto w przypadku towarów akcyzowych zwolnienie z podatku akcyzowego w chwili sprzedaży ma zastosowanie wyłącznie, jeśli takie towary są nabywane ze składu podatkowego i transakcja jest potwierdzona dokumentem, o którym mowa powyżej. W pozostałych przypadkach zwolnienie realizowane jest poprzez zwrot podatku zapłaconego w danym kwartale. Zwrot jest dokonywany w terminie trzydziestu (30) dni od otrzymania przez organ podatkowy Rzeczypospolitej Polskiej wniosku o taki zwrot.
3.Właściwe władze Rzeczypospolitej Polskiej otrzymają stosowny dokument, wydany przez siły zbrojne USA, zaświadczający, że towary i usługi, o których mowa odpowiednio w ustępach 1 i 2 niniejszego Artykułu, zostały wysłane, nabyte lub przeznaczone do użytku sił zbrojnych USA lub do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej. Dokument taki może zawierać jedno potwierdzenie kontraktu w ramach którego wymagane jest wykonanie wielu dostaw.
4.Procedury i formularze wymagane dla celów zwolnień określonych w ustępach 1 i 2 niniejszego Artykułu, jak również jakiekolwiek ograniczenia w ilości dóbr, o ile będą mieć zastosowanie, zostaną określone w porozumieniu wykonawczym.
Zgodnie z art. 2 Porozumienia Wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczące zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych z dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 817) (dalej: „porozumienie”):
1.Zwolnienie z podatków stosowane do towarów i usług nabytych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz stosuje się w momencie sprzedaży, jeżeli transakcja została potwierdzona dokumentem wystawionym przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych przedstawionym dostawcy towarów lub usług. Jako „dokument” o którym mowa w artykule 18 ustęp 2 Umowy, siły zbrojne Stanów Zjednoczonych będą stosowały świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego („świadectwo”), którego wzór określa załącznik do niniejszego Porozumienia. Świadectwo będzie rozumiane wyłącznie jako potwierdzenie, że zostały spełnione warunki dla zwolnienia z podatku VAT i/lub podatku akcyzowego, określone w artykule 18 ustęp 2 Umowy.
2.Świadectwo wystawia się, zgodnie z następującą procedurą:
a)Przedstawiciel sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych wypełnia i podpisuje świadectwo w dwóch egzemplarzach.
b)Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej, upoważniony dowódca bazy wojskowej sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej lub jakikolwiek inny upoważniony przedstawiciel Ministra Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej wypełniają odpowiednie pola świadectwa lub wydają pojedyncze poświadczenie („poświadczenie”).
W drugim przypadku kopię poświadczenia dołącza do świadectwa przedstawiciel sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych. Poświadczenie jest stosowane do:
(i)wszelkich zakupów realizowanych w ramach umowy długoterminowej zawartej w formie pisemnej, której kopia jest przedstawiana osobie upoważnionej do wydania poświadczenia. Świadectwo zawiera odniesienie do umowy, której dotyczy.
(ii)zakupów towarów, innych niż opodatkowane podatkiem akcyzowym, dokonywanych przy użyciu Karty Płatniczej Rządu Stanów Zjednoczonych. Siły zbrojne Stanów Zjednoczonych przedstawiają pełną listę osób zawierającą imiona i nazwiska oraz funkcję każdej osoby upoważnionej do posługiwania się kartą wraz z numerem przypisanej jej karty.
c)Niewykorzystane pola świadectwa przekreśla się.
3.Wszelkie kwestie uregulowane w artykule 35 ustęp 2 Umowy, dotyczące towarów i/lub usług nabytych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz mogą zostać kierowane do odpowiedniego podkomitetu Wspólnej Komisji.
Z kolei art. 3 ust. 1-2 porozumienia stanowi:
1.Jeżeli zwolnienie z podatków nie jest stosowane w momencie sprzedaży, właściwe organy podatkowe Rzeczypospolitej Polskiej („organy podatkowe”) zapewnią realizację zwolnienia poprzez zwrot zapłaconych podatków na wniosek sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych lub wykonawcy kontraktowego sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych.
2.Siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub wykonawcy kontraktowi sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych powinni składać wnioski o zwrot podatku za okresy kwartalne do 25. dnia miesiąca następującego po zakończeniu danego kwartału. Jeżeli termin ten nie zostanie zachowany, siły zbrojne Stanów Zjednoczonych oraz organy podatkowe podejmą konsultacje w celu umożliwienia niezwłocznego zwrotu zapłaconych podatków.
Z powołanych przepisów wynika, że preferencja podatkowa w postaci stawki podatku w wysokości 0% ma zastosowanie tylko wtedy, gdy towary lub usługi są nabywane w imieniu i na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych i gdy są przeznaczone do wyłącznego użytku służbowego tych sił. Stawkę 0% stosuje się w chwili zakupu, jeśli transakcja jest potwierdzona dokumentem wydanym przez siły zbrojne USA, który siły zbrojne USA przedkładają odpowiedniemu organowi podatkowemu Rzeczypospolitej Polskiej.
Jednocześnie, podmiot dokonujący dostawy towarów (lub świadczący usługi) jest zobowiązany posiadać świadectwo zwolnienia, o którym mowa w § 6 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia, a także zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się to świadectwo zwolnienia, wskazane w § 6 ust. 2 pkt 3 tego rozporządzenia.
Niespełnienie wszystkich warunków łącznie pozbawia podatnika dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi nabywane przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz prawa do zastosowania stawki podatku w wysokości 0%.
Z praktycznego punktu widzenia podatnik powinien otrzymać wskazane dokumenty przed lub w momencie dokonania sprzedaży. Zamówienie wraz ze specyfikacją, co do ilości i rodzaju towarów lub usług, umożliwia mu bowiem przygotowanie transakcji zgodnie z zamówieniem. Wypełnione świadectwo zwolnienia potwierdza natomiast uprawnienie do dokonania przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz zakupów nieobciążonych podatkiem. Na podstawie tych dokumentów podatnik (zarejestrowany w Polsce) wystawia fakturę na dostawę towarów /świadczenie usług ze stawką podatku 0%.
Jeżeli podatnik nie posiada ww. dokumentów w chwili sprzedaży, nie oznacza to, że nie może sprzedać towarów lub wyświadczyć usług przy zastosowaniu stawki podatku w wysokości 0% i że od razu musi opodatkować taką transakcję stawką podatku właściwą dla danego towaru lub usługi w kraju. Przepisy przewidują bowiem możliwość dostarczenia do podatnika tych dokumentów w terminie późniejszym, przy czym podatnik powinien je posiadać najpóźniej przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, tj. nie później niż 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu (lub kwartale – w przypadku podatników, którzy wybrali taki okres rozliczeniowy), za który podatnik rozlicza tę transakcję. Taka decyzja o umożliwieniu nabywcy dostarczenia świadectwa zwolnienia w terminie późniejszym, należy zawsze wyłącznie do decyzji podatnika i oparta jest o zaufanie i współpracę z nabywcą.
Natomiast nieotrzymanie świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego oraz zamówienia wraz ze specyfikacją w wyznaczonym terminie, tj. przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, uniemożliwia podatnikowi zastosowanie stawki podatku w wysokości 0% do dostaw towarów i świadczenia usług nabywanych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz.
Cytowana wyżej Umowa o wzmocnionej współpracy obronnej wskazuje na definicję „wykonawcy kontraktowego”. Wykonawca kontraktowy oznacza osobę fizyczną, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osobę prawną albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.
Z opisu sprawy wynika, że dostarczają Państwo X na rzecz armii Stanów Zjednoczonych stacjonującej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W tym celu, nawiązali Państwo współpracę ze spółką brytyjską „B”, będącą brytyjskim podatnikiem podatku od wartości dodanej (dalej: „Spółka Pośrednicząca 1”), która to spółka następnie odsprzedaje X do kolejnej spółki brytyjskiej „C”, będącej brytyjskim podatnikiem podatku od wartości dodanej (dalej: „Spółka Pośrednicząca nr 2”), która następnie odsprzedaje ww. X na rzecz armii Stanów Zjednoczonych, stacjonującej na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Spółka Pośrednicząca nr 1 oraz Spółka Pośrednicząca nr 2 spełniają definicję wykonawcy kontraktowego, o którym mowa w art. 2 lit. e Umowy między Rządem RP a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie z dnia 15 sierpnia 2020 r., dalej jako „Umowa między PL-USA”.
Specyfika ww. łańcucha dostaw (firm pośredniczących) jest oparta o następujący model biznesowy:
1.„B” (Spółka Pośrednicząca 1) posiada pełne upoważnienie do działania zgodnie z przyznanym kontraktem przez „C” oraz ich partnerów.
2.„C” (Spółka Pośrednicząca 2) współpracuje z „B”, aby zapewnić swoim klientom, należącym do różnych oddziałów Sił Zbrojnych USA, punkt kontaktowy w Europie.
3.Celem „B” jest bycie wsparciem dla klientów wojskowych „C”, umożliwiając im kontakt z przedstawicielem znajdującym się w ich strefie czasowej, co zapewnia najwyższy poziom i jakość obsługi. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu w branży (…) i logistycznej „B” może doradzać klientom, nadzorować dostawy oraz wspierać „C” i w przestrzeganiu różnych europejskich wymogów celnych i zwolnień, które obowiązują przy dostawach sprzętu dla Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych.
4.Z uwagi na przyjęty model biznesowy dostaw towarów dostarczanych na rzecz armii Stanów Zjednoczonych, nie ma takiej możliwości aby Państwo dokonywali bezpośrednich dostaw towarów (np. X) na rzecz armii Stanów Zjednoczonych, z pominięciem Spółki Pośredniczącej 1, gdyż specyfika zamówień wymaga podmiotu pośredniczącego wyspecjalizowanego m.in. w zakresie logistyki, realizacji zamówienia, transportu, prawidłowej odprawy celnej oraz spełnienia wymagań kontraktowych.
Do każdej sprzedaży dokumentowanej fakturą VAT, dokonanej przez Państwa na rzecz Spółki Pośredniczącej 1, dysponują Państwo uzyskanymi do Spółki Pośredniczącej 1 oraz Spółki Pośredniczącej 2 dokumentami, o których mowa w § 6 ust. 2 pkt 2 i 3 rozporządzenia, tj.:
-wypełnione odpowiednio świadectwo zwolnienia z podatku VAT (dalej: „Świadectwo zwolnienia”), oraz
-zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo zwolnienia z podatku VAT.
Do każdej faktury wystawionej przez Państwa na dostawę X, dostarczane jest Świadectwo zwolnienia z podatku VAT wystawione przez Spółkę Pośredniczącą 1 i zaakceptowane przez właściwego przedstawiciela Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, o którym mowa w załączniku do Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r. Państwa dane widnieją w części 3 na Świadectwie Zwolnienia, tj. Państwo są wskazani na nim jako dostawca towarów. Państwo muszą umieścić adnotację o fakturze wystawionej przez Państwa na rzecz Spółki Pośredniczącej 1 w odpowiednim miejscu na Świadectwie Zwolnienia, dostarczonym przez Spółkę Pośredniczącą 1, a następnie przesłać Spółce Pośredniczącej 1 w celu zatwierdzenia.
Miejscem opodatkowania dostaw towarów (X) na rzecz Spółki Pośredniczącej 1 jest Polska.
Podmiot, na rzecz którego Spółka Pośrednicząca 1 odsprzedaje nabywane od Państwa towary, jest podmiotem, o którym mowa w art. 2 lit. a Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej podpisanej w Warszawie 15 sierpnia 2020 r.
Dostawy towarów realizowane przez Państwa na rzecz Spółki Pośredniczącej 1, przeznaczone są do wyłącznego użytku służbowego Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych lub też do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej, o której mowa w art. 24 umowy o współpracy, jeśli siły te biorą udział we wspólnych działaniach obronnych.
Przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej (tj. nie później niż do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, za który podatnik rozlicza daną transakcję) w odniesieniu do Państwa pytania:
-oznaczonego we wniosku nr 1 (stan faktyczny) posiadają Państwo wypełnione odpowiednio świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, o którym mowa w § 6 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia oraz zamówienie, o którym mowa w § 6 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia, dotyczące usług oraz dostaw towarów (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo zwolnienia,
-oznaczonego we wniosku nr 2 (zdarzenie przyszłe) nie będą Państwo posiadali wypełnionego odpowiednio świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, o którym mowa w § 6 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia oraz zamówienie, o którym mowa w § 6 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia, dotyczące usług oraz dostaw towarów (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo zwolnienia.
Świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego oraz zamówienie, bezpośrednio wiążą się z transakcjami realizowanymi przez Państwa na rzecz Spółki Pośredniczącej 1.
Państwa wątpliwości dotyczą w pierwszej kolejności wskazania, w stanie faktycznym, czy dostawy X na rzecz Spółki Pośredniczącej 1, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 0% VAT.
W pierwszej kolejności należy zauważyć, że stawki podatku czy też preferencyjne stawki podatku (po spełnieniu właściwych przesłanek), mogą mieć zastosowanie w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług, które podlegają opodatkowaniu na terytorium kraju, tj. gdy miejscem opodatkowania dostarczanych towarów jest Polska.
Wskazali Państwo, że:
-miejscem opodatkowania dostaw towarów (X) na rzecz Spółki Pośredniczącej 1 jest Polska,
-Spółka Pośrednicząca 1, która odsprzedaje nabywane od Państwa towary, jest podmiotem, o którym mowa w art. 2 lit. a Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej podpisanej w Warszawie 15 sierpnia 2020 r.,
-dostawy towarów realizowane przez Państwa na rzecz Spółki Pośredniczącej 1, przeznaczone są do wyłącznego użytku służbowego Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych lub też do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej, o której mowa w art. 24 umowy o współpracy, jeśli siły te biorą udział we wspólnych działaniach obronnych,
-przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej (tj. nie później niż do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, za który podatnik rozlicza daną transakcję) posiadają Państwo wypełnione odpowiednio świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, o którym mowa w § 6 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia oraz zamówienie, o którym mowa w § 6 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia, dotyczące usług oraz dostaw towarów (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo zwolnienia,
-Państwa dane widnieją w części 3 na Świadectwie Zwolnienia, tj. Państwo są wskazani na nim jako dostawca towarów (Państwo muszą umieścić adnotację o fakturze wystawionej przez Państwa na rzecz Spółki Pośredniczącej 1 w odpowiednim miejscu na Świadectwie Zwolnienia, dostarczonym przez Spółkę Pośredniczącą 1, a następnie przesłać Spółce Pośredniczącej 1 w celu zatwierdzenia),
-świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego oraz zamówienie, bezpośrednio wiążą się z transakcjami realizowanymi przez Państwa na rzecz Spółki Pośredniczącej 1.
Zatem należy stwierdzić, że mają Państwo prawo do zastosowania stawki podatku 0% dla dostaw X na rzecz Spółki Pośredniczącej 1.
Podsumowując, w stanie faktycznym, dostawa X na rzecz Spółki Pośredniczącej 1, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 0% VAT.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 (stan faktyczny) jest prawidłowe.
Państwa wątpliwości dotyczą również kwestii czy w sytuacji, w zdarzeniu przyszłym, w którym nie otrzymają Państwo świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, o którym mowa w § 6 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, lecz otrzymają je w późniejszych okresach rozliczeniowych, będą Państwo uprawnieni do korekty deklaracji i zastosowania stawki 0%, w miesiącu otrzymania ww. świadectwa zwolnienia.
Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy:
Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.
Jak stanowi art. 99 ust. 7c ustawy:
Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika.
Stosownie do art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.) zwanej dalej: „Ordynacją podatkową”:
Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.
Na mocy art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej:
Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.
Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu. Może ona dotyczyć każdej pozycji deklaracji, np. określenia wysokości zobowiązania podatkowego, wysokości kwoty zwrotu podatku oraz innych danych zawartych w treści deklaracji (np.: adresu, nr NIP) – o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym – poprawnym – wypełnieniu jej formularza, z zaznaczeniem, że w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji. Skorzystanie przez podatnika z wprowadzonej przez ustawodawcę instytucji korekty deklaracji powoduje, że złożona przez niego deklaracja korygująca zastępuje pierwotną (korygowaną) deklarację i pociąga za sobą skutki prawne, pozbawiające jednocześnie pierwotną deklarację mocy prawnej. Korekta deklaracji ma na celu skorygowanie błędu poprzez zastąpienie go właściwym zapisem.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości, wskazać należy, że jak już wskazano powyżej, nieotrzymanie świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego oraz zamówienia wraz ze specyfikacją w wyznaczonym terminie, tj. przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, uniemożliwia podatnikowi zastosowanie stawki podatku w wysokości 0% do dostaw towarów i świadczenia usług nabywanych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz.
Ponadto podkreślić należy, że Minister Finansów w wydanym rozporządzeniu nie wskazał na możliwość zastosowania stawki podatku w wysokości 0% – poprzez korektę dokonanego wcześniej rozliczenia – w sytuacji, gdy podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi nabywane przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz, otrzyma świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego oraz zamówienie wraz ze specyfikacją po upływie terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy.
Zatem, mimo, że dostawy towarów realizowane przez Państwa na rzecz Spółki Pośredniczącej 1, przeznaczone są do wyłącznego użytku służbowego Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych lub też do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej, o której mowa w art. 24 umowy o współpracy, jeśli siły te biorą udział we wspólnych działaniach obronnych, to po uzyskaniu przez Państwa po upływie terminu do złożenia deklaracji podatkowej (tj. później niż do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, za który podatnik rozlicza daną transakcję) wypełnionego odpowiednio świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, o którym mowa w § 6 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia oraz zamówienie, o którym mowa w § 6 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia, dotyczące usług oraz dostaw towarów (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo zwolnienia, nie będą mieli Państwo prawa do zastosowania 0% stawki podatku dla tych dostaw. Tym samym, nie będą mieli Państwo prawa do korekty złożonej deklaracji podatkowej.
Podsumowując, w zdarzeniu przyszłym, w sytuacji gdy nie otrzymają Państwo świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, o którym mowa w § 6 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, lecz otrzymają je w późniejszych okresach rozliczeniowych, nie będą Państwo uprawnieni do korekty deklaracji i zastosowania stawki 0%, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia.
Tym samy, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 (zdarzenie przyszłe) jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia (pytanie oznaczone we wniosku nr 1);
-zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „ PPSA” ).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
