Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu (…), którzy będą prowadzić wycieczki dla zorganizowanych grup uczestników.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie pismem z 27 sierpnia 2025 r. (data wpływu 27 sierpnia 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Fundacja „A.” została ustanowiona w 2015 r. (wpis do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego).

Wnioskodawca działa na podstawie przepisów prawa polskiego, w tym ustawy o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2020 r., poz. 2167 ze zm.) oraz na podstawie postanowień przyjętego w dniu 6 listopada 2015 r. statutu. Fundacja realizuje następujące cele statutowe:

1)krzewienie idei wszechstronnego rozwoju człowieka poprzez edukację ku wolności, dla pokoju, szacunku do życia,

2)prowadzenie działalności oświatowej - promowanie i rozwijanie pedagogiki uniwersytetów ludowych wypracowanej przez jej twórców: (…) w Polsce,

3)ochrona środowiska i budowanie solidarności pokoleń: promowanie i działanie na rzecz idei zrównoważonego rozwoju na poziomie lokalnym, krajowym i międzynarodowym, w szczególności rozwijanie troski o środowisko i bogactwo przyrodnicze i pokazywanie roli człowieka jako odpowiedzialnego stróża stworzenia, a także podkreślanie znaczenia solidarności między i wewnątrzpokoleniowej,

4)pielęgnowanie korzeni kulturowych połączone z działaniem na rzecz dialogu międzykulturowego i międzyreligijnego z perspektywy chrześcijańskiej, w szczególności pokazywanie wartości wielokulturowego dziedzictwa (…) i znaczenia dialogu dla budowania pokoju,

5)uświadamianie wartości i znaczenia rolnictwa ekologicznego dla środowiska i społeczeństwa.

Zgodnie ze statutem, powyższe cele realizowane są przez Wnioskodawcę poprzez:

1)prowadzenie ośrodków edukacji, w szczególności A. organizowanie i realizowanie krótko i długoterminowych kursów skierowanych do dzieci, młodzieży i osób dorosłych,

2)organizowanie konferencji i seminariów poświęconych tematom wynikającym z celów statutowych Fundacji,

3)wydawanie publikacji, w tym prasy i wydawnictw książkowych oraz albumowych.

Misją Fundacji jest wspieranie szeroko rozumianego rozwoju człowieka m.in. poprzez organizację kursów/warsztatów w obszarze agroekologii z wykorzystaniem metody uniwersytetów ludowych, opartej na zasadach takich jak: uczenie się przez praktykę, „żywe słowo” i uczenie się od mistrzów. Wnioskodawca posiada 10-letnie doświadczenie w działalności edukacyjnej i kulturalnej, organizuje kursy, warsztaty oraz spotkania promujące troskę o środowisko oraz dziedzictwo lokalne.

Fundacja jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że swoją działalność edukacyjną prowadzi poprzez placówkę - A., którą 5 kwietnia 2023 r. Starosta (…) wpisał do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, co oznacza, iż jest ona objęta przepisami o systemie oświaty. Wnioskodawca (osoba prawna prowadząca placówkę) realizując usługi (odpłatną działalność statutową) w zakresie kształcenia jest zatem zwolniony z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

Fundacja planuje złożenie wniosku o uzyskanie dofinansowania publicznego na realizację projektu (…), którzy będą prowadzić wycieczki dla zorganizowanych grup uczestników (dalej również: „Projekt”).

Planowane jest uzyskanie wsparcia z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, który w ogólnych ramach Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej ma na celu wsparcie rozwoju obszarów wiejskich i przyczyniać się do osiągnięcia następujących celów:

1)wspierania konkurencyjności rolnictwa,

2)zapewnienia zrównoważonego zarządzania zasobami naturalnymi oraz działania w dziedzinie klimatu,

3)osiągnięcia zrównoważonego rozwoju terytorialnego wiejskich gospodarek i społeczności, w tym tworzenia i utrzymywania miejsc pracy.

Realizowany w ramach Projektu kurs dla przewodników obejmie 12 dni zajęć. Będzie to intensywny kurs stacjonarny dla osób, które chcą lepiej poznać swój region i działać na rzecz środowiska. Uczestnicy będą uczyć się rozpoznawać formy terenu i ekosystemy, poznają genezę krajobrazu oraz rozwijają umiejętności opowiadania o miejscu w sposób angażujący.

Kurs ma charakter proekologiczny i opiera się na budowaniu relacji z lokalną przyrodą i krajobrazem, a także na przekonaniu, że odbudowa relacji ze środowiskiem naturalnym i lokalnym krajobrazem to fundament trwałych działań ekologicznych. Prowadzący w ramach kursu będą łączyć wiedzę geologiczną, przyrodniczą, kulturową i społeczną z praktyczną umiejętnością prowadzenia działań edukacyjnych. Kurs przygotowuje uczestników do roli lokalnych przewodników i edukatorów terenowych, działających w duchu troski o wspólne dziedzictwo naturalne. W wyniku przeprowadzenia kursu, przyszli przewodnicy mają nie tylko rozumieć dane miejsce, ale i umieć je przedstawić innym.

Innowacyjność Projektu polega na wdrażaniu bioregionalnego modelu edukacji lokalnej - zamiast uczyć się abstrakcyjnie „o przyrodzie”, uczestnicy wchodzą w dialog z danym miejscem: jego kształtem, pamięcią i przyszłością.

W celu realizacji projektu, poniesie następujące koszty:

1)zakwaterowanie uczestników i prowadzących,

2)wyżywienie - obiady podczas kursu oraz zakup artykułów spożywczych na śniadania i kolacje,

3)wynagrodzenie dla prowadzących,

4)wynagrodzenie dla opiekuna grupy,

5)publikacja przewodnika po bioregionie,

6)wynajem busa na wyjazdy studyjne.

Za realizację zadań w ramach Projektu, Wnioskodawcy nie przysługuje żadne wynagrodzenie. Koszty poniesione w ramach Projektu służą określonemu celowi i w żadnym stopniu nie są powiązane z przychodami Fundacji w ramach własnej działalności.

Fundacja występuje z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w celu uzyskania stanowiska organu podatkowego czy przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących koszty ponoszone w związku z realizacją Projektu, a w konsekwencji do oceny, czy VAT stanowi koszt kwalifikowany dla otrzymanej dotacji.

Uzupełnienie i doprecyzowanie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Nabyte w związku z realizacją projektu towary będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż realizowane wydatki nie są związane z działalnością Fundacji podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tylko z nieodpłatną działalnością statutową Fundacji.

Samo finansowanie ma zostać uzyskane z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, który w ogólnych ramach Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej ma na celu wsparcie rozwoju obszarów wiejskich i przyczyniać się do osiągnięcia następujących celów:

  • wspierania konkurencyjności rolnictwa,
  • zapewnienia zrównoważonego zarządzania zasobami naturalnymi oraz działania w dziedzinie klimatu,
  • osiągnięcia zrównoważonego rozwoju terytorialnego wiejskich gospodarek i społeczności, w tym tworzenia i utrzymywania miejsc pracy,

co mieści się w ramach przedmiotu nieodpłatnej działalności statutowej Fundacji.

Jak wskazano już we wniosku, za realizację zadań w ramach Projektu, Wnioskodawcy nie przysługuje żadne wynagrodzenie. Koszty poniesione w ramach Projektu służą określonemu celowi i w żadnym stopniu nie są powiązane z przychodami Fundacji w ramach własnej działalności.

Otrzymane dofinansowanie ma służyć natomiast wyłącznie pokryciu kosztów realizacji Projektu.

Jak wskazano w odpowiedzi na poprzednie pytanie, nabyte towary będą służyły tylko jednemu rodzajowi działalności (działalność niepodlegająca opodatkowaniu podatkowi od towarów i usług).

Pytanie

Czy w związku z ponoszonymi w ramach Projektu wydatkami Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach lub innych dokumentach o równoważnej wartości dowodowej, dokumentujących nabycie towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z ponoszonymi w ramach Projektu wydatkami nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach lub innych dokumentach o równoważnej wartości dowodowej dokumentujących nabycie towarów i usług, gdyż realizowane wydatki nie są związane z działalnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tylko z nieodpłatną działalnością statutową Fundacji.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (art. 88 ust. 4 ustawy o VAT).

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje więc wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki łącznie, tzn.:

1)odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz

2)gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Nie ma zatem możliwości dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Fundacja jako zarejestrowany podatnik VAT spełnia pierwszy z ww. warunków, w związku z czym, dla rozstrzygnięcia zagadnienia kluczowe jest ustalenie, czy wskazane we wniosku koszty będą związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Fundację w charakterze podatnika.

Wnioskodawca planuje zrealizować Projekt, który wpisuje się w ramy Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej, której celem jest m.in. zapewnienie zrównoważonego zarządzania zasobami naturalnymi oraz działania w dziedzinie klimatu oraz osiągnięcie zrównoważonego rozwoju terytorialnego wiejskich gospodarek i społeczności, w tym tworzenie i utrzymywanie miejsc pracy.

Projekt mieści się również w ramach działalności statutowej Fundacji - jako prowadzenie działalności oświatowej, ochrona środowiska, budowanie solidarności pokoleń oraz pielęgnowanie korzeni kulturowych.

Dodatkowo zaplanowane warsztaty będą dla uczestników darmowe, co dodatkowo podkreśla, iż Wnioskodawca nie realizuje celu zarobkowego w ramach Projektu, a jedynie szerzy cel swojej działalności statutowej.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Ponadto, ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy wynika, że za podatnika podatku od towarów i usług będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 166), zwanej dalej ustawą o fundacjach:

Fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

Stosownie do art. 4 ustawy o fundacjach:

Fundacja działa na podstawie przepisów niniejszej ustawy i statutu.

Zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach:

Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów. Jeżeli fundacja ma prowadzić działalność gospodarczą, wartość środków majątkowych fundacji przeznaczonych na działalność gospodarczą nie może być mniejsza niż tysiąc złotych.

Działalność statutową i gospodarczą fundacji stanowią zatem odrębne rodzaje działalności na gruncie prawa o fundacjach. Działalność gospodarcza o celach zarobkowych nie może być celem statutowym fundacji, może być tylko działalnością uboczną, jako jedno ze źródeł dochodów służących realizacji celów statutowych.

Z opisu sprawy wynika, że działają Państwo jako Fundacja i są zarejestrowani jako czynny podatnik VAT. Fundacja planuje złożenie wniosku o uzyskanie dofinansowania publicznego na realizację projektu (…), którzy będą prowadzić wycieczki dla zorganizowanych grup uczestników. Realizowany w ramach Projektu kurs dla przewodników będzie skierowany dla osób, które chcą lepiej poznać swój region i działać na rzecz środowiska. Uczestnicy będą uczyć się rozpoznawać formy terenu i ekosystemy, poznają genezę krajobrazu oraz rozwijają umiejętności opowiadania o miejscu w sposób angażujący. Kurs ma charakter proekologiczny i opiera się na budowaniu relacji z lokalną przyrodą i krajobrazem, a także na przekonaniu, że odbudowa relacji ze środowiskiem naturalnym i lokalnym krajobrazem to fundament trwałych działań ekologicznych. Za realizację zadań w ramach Projektu, nie przysługuje Państwu żadne wynagrodzenie. Nabyte w związku z realizacją projektu towary będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż realizowane wydatki nie są związane z działalnością Fundacji podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tylko z nieodpłatną działalnością statutową Fundacji.

Koszty poniesione w ramach Projektu służą określonemu celowi i w żadnym stopniu nie są powiązane z przychodami Fundacji w ramach własnej działalności.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy w związku z ponoszonymi w ramach Projektu wydatkami przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach lub innych dokumentach o równoważnej wartości dowodowej, dokumentujących nabycie towarów i usług.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Analiza przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujących przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że w opisanej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy, tj. związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. W rozpatrywanej sprawie, jak wskazano we wniosku nabyte towary w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż realizowane wydatki nie są/nie będą związane z działalnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tylko z nieodpłatną działalnością statutową Fundacji. Zatem nie mają/nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym Projektem, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

Reasumując, w związku z ponoszonymi w ramach Projektu wydatkami nie mają/nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach, dokumentujących nabycie towarów i usług.

Zatem Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zająłem stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.