
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe w części nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:
- prawidłowe w zakresie uznania wycofania samochodu z działalności i przekazania go do celów prywatnych za czynność podlegająca opodatkowaniu,
- nieprawidłowe w zakresie podstawy opodatkowania.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 lipca 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług. Uzupełniła go Pani pismem z 24 lipca 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
W ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem VAT, rozliczającym się na zasadzie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W ewidencji środków trwałych Wnioskodawczyni ujęła samochód osobowy (…). Samochód został zakupiony w 2012 roku na fakturę VAT, a przy jego nabyciu Wnioskodawczyni przysługiwało prawo do odliczenia 50% podatku VAT, do kwoty 6000 zł, zgodnie z obowiązującymi wówczas przepisami. Samochód był wykorzystywany do celów mieszanych (służbowych i prywatnych), bez prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. Aktualnie Wnioskodawczyni planuję wycofać ten pojazd z działalności gospodarczej i przekazać go na cele prywatne. Samochód ten jest już całkowicie zamortyzowany. Przy przekazaniu Wnioskodawczyni zamierza ustalić wartość rynkową pojazdu (na dzień wycofania). W związku z przekazaniem środka trwałego na cele osobiste powstanie obowiązek naliczenia podatku VAT należnego.
Pytanie
Czy w opisanym przypadku – tj. wycofania samochodu osobowego z działalności gospodarczej i przekazania go na cele prywatne – Wnioskodawczyni ma prawo do naliczenia podatku VAT należnego tylko od 50% wartości rynkowej tego pojazdu, biorąc pod uwagę, że przy jego nabyciu odliczono jedynie 50% podatku VAT?
Pani stanowisko w sprawie
Przekazanie pojazdu na cele prywatne stanowi nieodpłatne przekazanie towaru w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, ponieważ przy jego nabyciu przysługiwało mi częściowe odliczenie podatku naliczonego (50%). W związku z tym, zgodnie z art. 7 ust. 2 i art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jestem zobowiązana do naliczenia VAT należnego od wartości rynkowej pojazdu z dnia przekazania, w takiej części, w jakiej przysługiwało Wnioskodawczyni prawo do odliczenia podatku naliczonego (czyli 50%). Wartość rynkowa pojazdu ustalona zostanie na podstawie średnich cen rynkowych pojazdów tego samego rodzaju, uwzględniając jego stan techniczny i przebieg. Wnioskodawczyni nie powinna jednak być zobowiązana do zapłaty pełnego VAT od całej wartości pojazdu, a jedynie proporcjonalnie – tj. 50% VAT, zgodnie z uprzednio odliczonym podatkiem.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest:
- prawidłowe w zakresie uznania wycofania samochodu z działalności i przekazania go do celów prywatnych za czynność podlegającą opodatkowaniu,
- nieprawidłowe w zakresie podstawy opodatkowania.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W świetle art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
W świetle powołanych powyżej przepisów samochód spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego zbycie stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.
Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów, co do zasady, podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynność ta jest wykonywana odpłatnie.
Ustawodawca przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów – w art. 7 ust. 2 ustawy.
Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2) wszelkie inne darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Z przytoczonego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, a także darowizny, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów, ich imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych.
Zatem aby nieodpłatne przekazanie towarów – w świetle powołanego art. 7 ust. 2 ustawy – podlegało opodatkowaniu VAT konieczne jest łączne spełnienie następujących warunków:
-nieodpłatne przekazanie dokonywane jest przez podatnika podatku VAT,
-przekazane przez podatnika towary należą do jego przedsiębiorstwa,
-przedmiotem nieodpłatnego przekazania jest towar, w stosunku do którego podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tego towaru lub jego części składowych.
Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego, to wszelkie przekazanie towarów bez wynagrodzenia (nieodpłatne przekazania), pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).
Z opisu sprawy wynika, że zamierza Pani wycofać z działalności gospodarczej samochód osobowy (środek trwały), zakupiony w 2012 r. Samochód był używany przez Panią do celów mieszanych (służbowych i prywatnych). Przysługiwało Pani prawo do odliczenia 50% podatku VAT.
Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów, co do zasady, podlega opodatkowaniu VAT wówczas, gdy jest wykonywana odpłatnie (za wynagrodzeniem). Jednocześnie ustawodawca zrównał niektóre dostawy towarów dokonywane nieodpłatnie z odpłatną dostawą towarów, a więc z czynnościami, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.
Z powołanego art. 7 ust. 2 ustawy, wynika że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nieodpłatne przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa, a także wszelkie inne darowizny, z którymi wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, ale wówczas, gdy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych. Niespełnienie ww. warunku jest podstawą do traktowania nieodpłatnego przekazania towarów jako wyłączonego spod zakresu działania ustawy, bez względu na cel, na który zostały one przekazane.
Zatem wycofanie samochodu osobowego z działalności i przekazanie go na cele prywatne będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy. W przedmiotowej sprawie zakup samochodu podlegał opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z jego nabyciem dokonała Pani obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego w wysokości 50% podatku VAT od wydatków poniesionych na zakup samochodu. Zatem, spełnione zostaną przesłanki do zrównania nieodpłatnej dostawy towarów z transakcją odpłatną w myśl art. 7 ust. 2 ustawy, gdyż - jak Pani wskazała przy nabyciu samochodu przysługiwało Pani prawo do odliczenia 50% podatku VAT, a samochód zostanie przekazany na cele prywatne.
W konsekwencji, wycofanie samochodu osobowego z działalności gospodarczej będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem przekazany towar (samochód osobowy) będzie służył Pani celom prywatnym oraz przysługiwało Pani prawo do odliczenia podatku VAT w związku z zakupem tego samochodu.
Podsumowując, wycofanie samochodów osobowego z Pani działalności gospodarczej i przekazanie go na cele prywatne będzie stanowiło odpłatną dostawę towarów w myśl art. 7 ust. 2 ustawy, podlegającą opodatkowaniu VAT na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. W konsekwencji będzie Pani zobowiązana do zapłaty podatku VAT z tego tytułu.
Pani stanowisko w zakresie uznania wycofania samochodu z działalności i przekazania go do celów prywatnych za czynność podlegającą opodatkowaniu jest prawidłowe.
Pani wątpliwości dotyczą również podstawy opodatkowania.
Wskazać należy, że zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
W myśl art. 29a ust. 2 ustawy:
W przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a gdy nie ma ceny nabycia – koszt wytworzenia, określone w momencie tej dostawy towarów.
Z powyższego wynika, że w przypadku gdy ma miejsce nieodpłatna dostawa towarów spełniająca warunki dla zrównania jej z dostawą odpłatną podlegającą opodatkowaniu na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest cena nabycia lub koszt wytworzenia towaru określone w momencie dostawy towaru, tj. w momencie jego przekazania. Oznacza to, że podstawą opodatkowania jest wprawdzie cena nabycia lub koszt wytworzenia towaru, lecz skorygowana na dzień, w którym dochodzi do nieodpłatnego przekazania przedmiotowych towarów.
Analiza okoliczności faktycznych sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa pozwala stwierdzić, że skoro z wniosku wynika, że wycofanie przez Panią samochodu osobowego z prowadzonej działalności gospodarczej na cele prywatne stanowi nieodpłatną dostawę towarów spełniającą warunki dla zrównania jej z dostawą odpłatną, podlegającą opodatkowaniu na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, to podstawą opodatkowania tej czynności, zgodnie z art. 29a ust. 2 jest cena nabycia rozumiana jako cena zaktualizowana na moment dokonania nieodpłatnego przekazania towaru, czyli cena jaką zapłaciłaby Pani za nabyty towar w dniu jego nieodpłatnego przekazania. Tym samym przy przekazaniu samochodu na cele prywatne za podstawę opodatkowania powinna Pani przyjąć cenę za jaką nabyłaby opisany samochód w momencie jego przekazania – wycofania z prowadzonej działalności.
Dodać w tym miejscu należy, że przepis art. 29a ust. 2 ustawy o VAT określający podstawę opodatkowania dla nieodpłatnej dostawy towarów w swej treści nie odwołuje się do zapisów dotyczących ceny rynkowej określonej w art. 2 pkt 27b ustawy, w związku z tym ww. definicja wartości rynkowej nie ma w niniejszej sprawie zastosowania.
Ponadto żaden przepis ustawy o podatku od towarów i usług, ani przepisów wykonawczych do ustawy nie upoważniają Pani do uiszczenia podatku VAT od transakcji przekazania samochodu osobowego – zgodnie z Pani wskazaniem – nie od całej wartości pojazdu, a jedynie proporcjonalnie tj. 50% VAT, zgodnie z uprzednio odliczonym podatkiem.
Tym samym Pani stanowisko w zakresie podstawy opodatkowania jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego, ponosi Pani ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
