
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 13 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy korekty podatku naliczonego VAT od nabycia ciągnika rolniczego. Uzupełnił go Pan pismem z 28 września 2025 r. (wpływ 29 września 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W zakresie prowadzonej działalności gospodarczej podatnik uzyskał status czynnego podatnika VAT w dniu 01 sierpnia 2022 r. Jednocześnie od dnia uzyskania statusu podatnika VAT czynnego podatnik prowadząc gospodarstwo rolne skorzystał ze zwolnienia z VAT w zakresie dostawy produktów oraz świadczenia usług rolniczych jako rolnik ryczałtowy na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Z dniem 01 lutego 2025 r. podatnik zrezygnował ze zwolnienia z podatku VAT w zakresie dostaw produktów rolnych oraz świadczenia usług rolnych jako rolnik ryczałtowy składając aktualizację zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, zgodnie z treścią art. 43 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. W dniu 12 lutego 2024 roku podatnik dokonał nabycia ciągnika rolniczego udokumentowanego fakturą nr FV wystawioną dnia 12 lutego 2024 roku przez sprzedawcę:; NIP. Zakup powyższego środka trwałego jako związany z czynnościami zwolnionymi z podatku VAT wykonywanymi jako rolnik ryczałtowy został uznany w dacie nabycia jako dokonany bez prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z jego nabyciem. Zakupiony ciągnik został bezpośrednio po zakupie przekazany do użytkowania.
Na pytania:
a)„Czy użyte w opisie sprawy, pytaniu postawionym we wniosku i Pana własnym stanowisku określenie „Podatnik” oznacza Pana, tj.?
b)Czy faktura, dokumentująca sprzedaż ciągnika rolniczego i wystawiona na Pana rzecz zawiera wykazaną kwotę należnego podatku VAT?
c)Czy wartość początkowa ciągnika rolniczego, który Pan nabył przekracza kwotę 15 000 zł?
d)Czy w związku z rezygnacją ze zwolnienia, określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku do towarów i usług - nabyty ciągnik od momentu rezygnacji, tj. od 1 lutego 2025 r. jest wykorzystywany wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT? Jeśli nie, to do jakich czynności wykorzystuje Pan ciągnik od momentu rezygnacji ze zwolnienia, tj. czy do czynności zwolnionych z opodatkowania, niepodlegających opodatkowaniu?”,
odpowiedział Pan:
Pytanie nr 1:
Wszystkie sformułowania „podatnik” użyte w przedmiotowym wniosku o wydanie interpretacji podatkowej oznaczają, czyli Pana jako osobę składającą wniosek.
Pytanie nr 2:
Tak, wskazana we wniosku faktura dokumentująca sprzedaż ciągnika rolniczego nr FV z dnia 12 lutego 2024 roku (pozostałe dane wystawcy faktury zawarte we wniosku) zawiera podatek VAT należny wg stawki 23%.
Pytanie nr 3:
Tak wartość początkowa ciągnika rolniczego, którego dotyczy wniosek przekraczała kwotę 15.000,00 zł.
Pytanie nr 4:
W związku z rezygnacją ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług nabyty ciągnik po dacie rezygnacji ze zwolnienia wykorzystywany jest oraz będzie wykorzystywany w przyszłości wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Pytanie
Czy podatnik nabywa prawo do rocznej korekty podatku naliczonego VAT związanego z nabyciem jako rolnik ryczałtowy środka trwałego począwszy od roku 2025, tj. od roku następnego, w którym dokonał zakupu i rozpoczął użytkowanie środka trwałego w związku z rezygnacją w roku 2025 ze zwolnienia z opodatkowania czynności wykonywanych jako rolnik ryczałtowy?
Pana stanowisko w sprawie
Podatnik z dniem dokonania zakupu przedmiotowego środka trwałego był podatnikiem vat czynnym: jednocześnie wykonywał czynności opodatkowane tym podatkiem w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oraz dodatkowo czynności zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT wykonywane jako rolnik ryczałtowy prowadzący gospodarstwo rolne. Podatnik dokonywał w związku z tym odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanego z zakupami towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz zwolnionych z tego podatku. Środek trwały nabyty przez podatnika związany był w dniu zakupu z wykonywaniem czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT, dlatego podatnik nie dokonał odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z jego nabyciem (na podstawie art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług). Jednocześnie podatnik nie stosował proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż był w stanie wyodrębnić bezpośrednio w całości kwoty podatku naliczonego dotyczące zakupu towarów i usług związanych ze sprzedażą zwolnioną oraz podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zakupiony ciągnik rolniczy spełnia definicję środka trwałego oraz posiadał wartość początkową wyższą niż 15.000,00 zł. W związku z tym podatnik, na podstawie art. 91 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług dokona korekty podatku VAT od nabycia przedmiotowego środka trwałego w przeciągu 5 lat kolejnych licząc od roku, w którym środek trwały został oddany do użytkowania. W związku z treścią art. 91 ust. 7 przepisy dotyczące korekty podatku naliczonego VAT stosuje się również jeśli podatnik nie miał takiego prawa odliczenia podatku naliczonego, a następnie uzyskał prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Sytuacja taka ma miejsce w efekcie rezygnacji przez podatnika ze zwolnienia z podatku VAT czynności wykonywanych jako rolnik ryczałtowy. Roczna korekta podatku w przedmiotowej sytuacji dotyczy 1/5 podatku naliczonego wynikającego z zakupu środka trwałego związanego z czynnościami zwolnionymi z VAT w roku 2024, a więc w stosunku do których podatnikowi nie przysługiwało prawo odliczenia. Podatnik w roku kolejnym po dokonaniu zakupu i rozpoczęciu użytkowania środka trwałego zrezygnował za zwolnienia z opodatkowania czynności z którymi zakup był związany. W konsekwencji odliczeniu podlega podatek VAT naliczony wynikający z zakupów towarów i usług związanych z czynnościami, które utraciły zwolnienie z VAT: zarówno podatek VAT naliczony od zakupów dokonanych po dacie utraty zwolnienia, jak i podatek VAT dotyczący środków trwałych zakupionych przed tą datą, ale pozostających w okresie korekty odliczenia podatku, na zasadach dokonywania tej korekty. W związku z tym pierwsza korekta nieodliczonego podatku VAT dotyczącego zakupu ciągnika rolniczego udokumentowanego fakturą FV dokonywana jest za rok 2025 (w rozliczeniu za pierwszy miesiąc roku 2026) – z uwzględnieniem części roku 2025, w której podatnik zrezygnował ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT czynności wykonywanych jako rolnik ryczałtowy.
W uzupełnieniu przedstawionego stanowiska w zakresie korekty podatku naliczonego związanego z zakupem w roku 2024 ciągnika rolniczego opisanym we wniosku przedstawia Pan niniejsze podsumowanie.
1.Zakup ciągnika i przekazanie do użytkowania miało miejsce w roku 2024 (data sprzed. 12.02.2024). Ciągnik wykorzystywany był przez Pana w pierwszym okresie po zakupie w związku z wykonywaniem czynności w zakresie dostaw produktów rolnych oraz świadczenia usług rolnych korzystających ze zwolnienia z VAT (art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług).
2.Rezygnacja ze zwolnienia z VAT w zakresie dostaw produktów rolnych oraz świadczenia usług rolnych jako rolnik ryczałtowy miała miejsce począwszy od 01.02.2025 r.
3.Po tej dacie ciągnik wykorzystywany jest i będzie w przyszłości wyłącznie w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
4.Pierwsza korekta podatku VAT od zakupu przedmiotowego ciągnika dokonana będzie za rok 2025 w rozliczeniu JPK VAT za styczeń 2026 roku - z uwzględnieniem części roku 2025, w której zrezygnował Pan ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT czynności wykonywanych jako rolnik ryczałtowy.
5.Ciągnik rolniczy o wartości początkowej wyższej niż 15.000,00 zł zakupiony i oddany do użytkowania w roku 2024 posiada okres korekty podatku naliczonego 5 lat począwszy od 2024 roku (korekta dokonywana zawsze w pierwszym rozliczeniu VAT za rok następny). W przedstawionym we wniosku o wydanie interpretacji stanie faktycznym będzie Pan posiadał prawo do dokonania korekty odliczenia podatku VAT przez 4 lata począwszy od roku 2025, uwzględniając do pięcioletniego okresu korekty również pierwszy rok 2024, kiedy ciągnik rolniczy wykorzystywany był wyłącznie w związku z czynnościami podlegającymi zwolnieniu z podatku VAT i za ten rok prawo korekty jeszcze Panu nie przysługiwało (art. 91 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 4 ustawy:
W przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.
Zgodnie z art. 2 pkt 15 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o działalności rolniczej - rozumie się przez to produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.
Biorąc zatem pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej uznać należy, że działalność rolnicza mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.
Na podstawie art. 2 pkt 19 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o rolniku ryczałtowym - rozumie się przez to rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Natomiast w myśl art. 2 pkt 20 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o produktach rolnych - rozumie się przez to towary pochodzące z własnej działalności rolniczej rolnika ryczałtowego oraz towary, o których mowa w art. 20 ust. 1c i 1d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163, 340, 368 i 620).
Z wyżej powołanych przepisów wynika, że rolnik ryczałtowy wykonujący czynności przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy jest zwolniony od podatku VAT.
Podstawowe warunki jakie muszą zostać spełnione, aby można było skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego zostały wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 43 ust. 3 ustawy:
Rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2.
Zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy:
Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.
Stosownie do art. 96 ust. 5 ustawy:
Jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:
1) przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;
2) przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;
3) przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;
4) przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.
Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.
Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego zostały określone w art. 91 ustawy.
Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy:
Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a lub 10c-10g, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10, 10a lub 10c-10g lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.
W myśl art. 91 ust. 2 ustawy:
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.
W świetle art. 91 ust. 3 ustawy:
Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.
Zgodnie z art. 91 ust. 4 ustawy:
W przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.
Natomiast, w myśl art. 91 ust. 5 ustawy:
W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.
W świetle art. 91 ust. 6 ustawy:
W przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:
1) opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
2) zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.
W myśl art. 91 ust. 7 ustawy:
Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.
Na podstawie art. 91 ust. 7a ustawy:
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.
W oparciu o art. 91 ust. 7b ustawy:
W przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.
Jak stanowi ust. 7c powołanego artykułu:
Jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje - korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.
W myśl art. 91 ust. 7d ustawy:
W przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.
Z powołanych przepisów wynika, że podatnik jest zobowiązany do rozpoznania prawa do odliczenia podatku naliczonego w momencie nabycia towarów i usług oraz dokonania ewentualnej korekty tego odliczonego bądź nieodliczonego podatku w przypadku późniejszej zmiany przeznaczenia nabytych towarów i usług lub zmiany sposobu wykorzystania.
Przepisy art. 91 wprowadzają konstrukcję korekty podatku naliczonego dokonywaną z uwagi na zmianę struktury sprzedaży albo na zmianę pierwotnego przeznaczenia towaru lub usługi (z którą związany jest podatek naliczony). Wprowadzenie procedury korekty związane jest z tym, że w systemie VAT obowiązuje zasada odliczenia niezwłocznego, tzn. w momencie nabycia. W tym momencie związek towaru z danym rodzajem czynności (opodatkowane, zwolnione, mieszane) ma zazwyczaj charakter planowany. Do czasu faktycznego wykorzystania nabytego towaru lub usługi faktyczny związek z danym rodzajem czynności może się zmienić, przekreślając prawo do odliczenia albo uzasadniając dokonanie odliczenia.
Jeśli zatem podatnik nabył towary lub usługi z zamiarem ich wykorzystania do określonych czynności (opodatkowanych lub niepodlegających opodatkowaniu lub zwolnionych od podatku) i nie wykorzystał ich zgodnie z takim zamiarem (zmiana przeznaczenia), wówczas konieczne jest dokonanie korekty podatku. Dotyczy to zarówno sytuacji, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, jak również sytuacji, gdy nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.
Jednocześnie przepisy wprowadzają szczególny tryb korekty do wybranych składników majątku. Z uwagi na zazwyczaj wieloletni okres wykorzystania składników majątku zaliczanych do środków trwałych oraz nieruchomości, ustawa przyjmuje zasadę dokonywania cząstkowej i równomiernej korekty w dłuższym czasie (dla nieruchomości przez 10 lat, a dla pozostałych składników majątku, których wartość początkowa przekracza 15 000 zł, przez 5 lat). Regulacje te mają na celu urealnienie odliczenia podatku naliczonego. Ustawa zakłada bowiem, że środki trwałe (jako dobra o charakterze trwałym) zużywają się w określonym czasie, a nie jednorazowo. W tym też czasie stopniowo konsumowane jest prawo do odliczenia i należy je oceniać w dłuższej perspektywie czasu, a nie jednorazowo.
Z
opisu sprawy wynika, że w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej uzyskał
Pan status czynnego podatnika VAT 01 sierpnia 2022 r. Od dnia uzyskania statusu
podatnika VAT czynnego prowadząc gospodarstwo rolne skorzystał Pan ze zwolnienia
z VAT jako rolnik ryczałtowy. 12 lutego 2024 roku dokonał Pan nabycia ciągnika rolniczego
udokumentowanego fakturą. Faktura dokumentująca sprzedaż ciągnika rolniczego zawiera
podatek VAT należny. Zakup powyższego środka trwałego jako związany z czynnościami
zwolnionymi z podatku VAT wykonywanymi jako rolnik ryczałtowy został uznany w dacie
nabycia jako dokonany bez prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z jego
nabyciem. 1 lutego 2025 r. zrezygnował Pan ze zwolnienia z podatku VAT jako rolnik
ryczałtowy składając aktualizację zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R. W związku z
rezygnacją ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od
towarów i usług nabyty ciągnik po dacie rezygnacji ze zwolnienia wykorzystywany
jest oraz będzie wykorzystywany w przyszłości wyłącznie do wykonywania czynności
opodatkowanych podatkiem VAT. Wartość początkowa ciągnika rolniczego, którego dotyczy
wniosek przekraczała kwotę 15.000,00 zł.
Pana wątpliwości dotyczą korekty podatku naliczonego VAT od nabycia ciągnika rolniczego.
Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz powołane powyżej przepisy ustawy, stwierdzić należy, iż w momencie zakupu ciągnika rolniczego posiadał Pan status rolnika ryczałtowego zwolnionego od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy. Zatem nie miał Pan prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej zakup ww. ciągnika na podstawie cyt. wyżej art. 86 ust. 1 ustawy, bowiem w momencie nabycia podatek ten nie podlegał odliczeniu z uwagi na wykorzystywanie ciągnika rolniczego do działalności zwolnionej od podatku. Jednak z uwagi na fakt, iż – jak wynika z opisu sprawy – od 1 lutego 2025 r. zrezygnował Pan ze zwolnienia z podatku VAT jako rolnik ryczałtowy, a nabyty ciągnik po dacie rezygnacji ze zwolnienia wykorzystywany jest oraz będzie wykorzystywany w przyszłości wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to w kwestii możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami dotyczącymi nabycia ww. ciągnika znajdą zastosowanie przepisy art. 91 ustawy.
Jak wynika z wyżej zacytowanego art. 91 ust. 7a ustawy w przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych o wartości początkowej przekraczającej 15 000 zł, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi, korekty podatnik dokonuje w przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji – w ciągu 5 kolejnych lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania (za lata pozostałe do końca okresu korekty). Roczna korekta w tym przypadku, dotyczy jednej piątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. Korekty tej należy dokonać w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, w którym nastąpiła powyższa zmiana.
Mając na uwadze opis sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, że w związku z tym, iż od 1 lutego 2025 r. prowadzi Pan gospodarstwo rolne jako podatnik VAT czynny i przedmiotowy ciągnik jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to od zakupionego ciągnika, którego wartość początkowa przekracza 15.000 zł przysługuje Panu prawo do korekty podatku naliczonego z faktury dokumentującej jego nabycie. Przedmiotowej korekty z tytułu nabycia ciągnika rolniczego może Pan dokonać dla ww. środka trwałego w deklaracji podatkowej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, w którym nastąpiła zmiana przeznaczenia, w wysokości 1/5 kwoty podatku naliczonego przy nabyciu ww. ciągnika. Korekty należy dokonać za każdy rok, w którym zakupiony ww. środek trwały, będzie wykorzystany do czynności opodatkowanych, do upływu 5 letniego okresu korekty, tj. prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu ww. ciągnika będzie przysługiwało Panu za lata 2025, 2026, 2027 i 2028. Realizacji tego prawa można dokonać w składanych deklaracjach, odpowiednio za miesiące: styczeń 2026 r., styczeń 2027 r., styczeń 2028 r. oraz styczeń 2029 r. (łącznie 4/5).
Tym samym Pana stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
