Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku możliwości odzyskania podatku VAT od inwestycji pn.: „(…)”. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Muzeum (…) powstało w roku (…) r. (…). Muzeum (…) jest Samorządową Instytucją Kultury wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury, (…) prowadzonego przez Samorząd Województwa (…). Organizatorem Muzeum (…) jest Samorząd Województwa. Muzeum posiada osobowość prawną. Muzeum jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Ogólny nadzór nad Muzeum sprawuje minister właściwy ds. kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.

Realizacja zadań statutowych Muzeum dotyczy w szczególności:

1)Gromadzenia zabytków;

2)Katalogowania i naukowego opracowania zgromadzonych zbiorów;

3)Przechowywania gromadzonych zabytków w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwa oraz magazynowanie ich w sposób dostępny dla celów naukowych;

4)Zabezpieczenia i konserwacji zbiorów oraz w miarę możliwości zabezpieczenia zabytków archeologicznych nieruchomych oraz innych nieruchomych obiektów kultury materialnej i przyrody;

5)Urządzania wystaw stałych i czasowych;

6)Organizowania i prowadzenia badań naukowych;

7)Prowadzenia działalności edukacyjnej;

8)Popierania i prowadzenia działalności artystycznej i upowszechniającej kulturę;

9)Udostępniania zbiorów do celów edukacyjnych i naukowych;

10)Zapewnienia właściwych warunków zwiedzania oraz korzystania ze zbiorów i zgromadzonych informacji;

11)Prowadzenia działalności wydawniczej.

Zgodnie z ustawą o muzeach: „Muzeum jest jednostką organizacyjną nienastawioną na osiąganie zysku, której celem jest gromadzenie i trwała ochrona dóbr naturalnego i kulturalnego dziedzictwa ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, informowanie o wartościach i treściach gromadzonych zbiorów, upowszechnianie podstawowych wartości historii, nauki i kultury polskiej oraz światowej, kształtowanie wrażliwości poznawczej i estetycznej oraz umożliwienie korzystania ze zgromadzonych zbiorów”.

Działalność Muzeum (…) finansowana jest w szczególności z:

1)Dotacji podmiotowej i dotacji celowych z budżetu Organizatora lub budżetu państwa;

2)Wpływów z przychodów własnych;

3)Ze sprzedaży składników majątku;

4)Wpływów z najmu i dzierżawy składników majątkowych;

5)Środków otrzymanych od os. fizycznych i prawnych oraz z innych zewnętrznych źródeł;

6)Wpływów z prowadzonej przez Muzeum działalności gospodarczej.

Działalność gospodarcza Muzeum prowadzona jest w zakresie zbieżnym z zadaniami statutowymi Muzeum.

Przychody własne Instytucji Kultury pochodzą m.in. z:

  • przychodów ze sprzedaży biletów wstępu na wystawy (stawka 8%),
  • przychodów z usług przewodnika (23%),
  • zajęć - warsztaty edukacyjne, lekcje muzealne (stawka VAT zw),
  • odpłatnego organizowania konferencji (23%),
  • sprzedaży publikacji naukowych, pamiątek oraz art. spożywczych w sklepiku muzealnym (stawka 5%, 8%, 23%),
  • odpłatnego udzielania licencji (stawka 23%),
  • udostępniania posiadanych zbiorów i obiektów do celów wystawienniczych (stawka 23%).

Muzeum od 2024 r. realizuje zadanie inwestycyjne pn.: „(…)”, zgodnie z umową dotacji nr (…) z dnia (…) 2024 r. ze zm. zawartą pomiędzy Województwem a Muzeum.

W ramach powyższej umowy finansowane jest zadanie o nazwie: „(…)”, którego zakres rzeczowy zawiera roboty budowlano-montażowe, inwestora zastępczego, doradztwo formalno-prawne, nadzór autorski.

Od nabyć usług w ramach zadania Muzeum odlicza podatek VAT, prewspółczynnikiem, zgodnie z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualnie prewspółczynnik ustalony na rok 2025 od nabyć towarów i usług wynosi 3%.

Muzeum w dniu (…) 2024 r. złożyło wniosek o dofinansowanie nr (…) do (…) dla projektu pn.: „(…)”. Przedmiotem projektu jest rewaloryzacja zabytkowego budynku dawnego zboru wraz ze zmianą sposobu użytkowania na budynek muzeum. W wyniku realizacji projektu oferta Muzeum zostanie poszerzona, urozmaicona i wzbogacona o działania kulturalno-edukacyjne, w tym działania upowszechnieniowe w odnowionym obiekcie.

Oferta kulturalno-edukacyjna realizowana w dawnym zabytkowym obiekcie kościoła menonickiego będzie rozszerzeniem i uzupełnieniem oferty kulturalnej Muzeum (…) o nowe produkty i usługi oraz uzupełnieniem i rozwinięciem oferty Skansenu (…), którego utworzenie było współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w latach 2017-2018.

Wartość dofinansowania ze środków UE dla projektu (…) to 85% wydatków kwalifikowanych, kolejne 15% pochodzi ze środków własnych Wnioskodawcy czyli z dotacji celowej Województwa.

Należy podkreślić, iż inwestycja w zabytkowym budynku dawnego zboru menonickiego w (…) nie będzie generowała przychodów. Po zakończeniu procesu inwestycyjnego w rewaloryzowanym zabytkowym budynku nie będzie prowadzona działalność gospodarcza. W związku z tak przyjętym założeniem w ramach budżetu projektu (…) założono podatek VAT jako kwalifikowany.

Zdaniem Wnioskodawcy - Muzeum (…) - nie przysługuje prawo odzyskania podatku VAT poniesionego na pokrycie kosztów Projektu „(…)”, gdyż w projekcie nie wystąpią przychody. Muzeum nie będzie prowadziło działalności gospodarczej ze składników zakupionych w ramach ww. Projektu.

Celem projektu jest rewaloryzacja ważnego obiektu na mapie kulturowej regionu, który będzie upowszechniał ważny element identyfikacji kulturowej regionu.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w Interpretacji podatkowej z dnia 20 czerwca 2016 roku wydanej w analogicznej sprawie dotyczącej braku prawnej możliwości odzyskania podatku VAT w ramach projektu „(…)” IPPP1/4512-454/16-4/EK.

Pytanie

Czy Muzeum (…) posiada prawną możliwość odzyskania podatku VAT od inwestycji, pn.: (…), która nie będzie generowała przychodów?

Państwa stanowisko w sprawie

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361, 852, 1473, 1721 i 1911) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 (tj. Muzeum (…)), przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Według art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez podatnika zarówno tzw., przesłanek pozytywnych, tj. m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W przytoczonych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek zaliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów (tj. nabyć) z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (tj. powstanie zobowiązania podatkowego). Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Muzeum przystępując do realizacji projektu pn. „(…)” środków ramach konkursu (…), jako załącznik do wniosku złożyło oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT, w którym wskazało, iż nabyte towary i usługi w ramach projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W związku z wątpliwością w przedmiocie prawnej możliwości odzyskania podatku VAT przedstawioną w niniejszym dokumencie, którą składa podatnik, tj. Muzeum (…) (NIP (…)) do Ministra Finansów, jako Organu upoważnionego do wydawania interpretacji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.) - zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Szczegółowe zasady zwracania różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika są zawarte w art. 87 ust. 2-6l ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy:

  • podatek odlicza zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług,
  • towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Ta zasada wyłącza jednocześnie możliwość odliczania podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli gdy są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje pod warunkiem, że:

  • spełnione zostały przesłanki pozytywne, wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy oraz
  • nie zaistniały przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy.

W art. 88 ustawy przedstawiona jest lista wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług zakupionych na potrzeby wykonania określonej czynności, podmiot musi wykonywać tę czynność jako podatnik podatku od towarów i usług, który działa w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia VAT naliczonego od wydatków poniesionych przy realizacji Projektu.

Podstawowym warunkiem odliczenia podatku VAT jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje.

Realizują Państwo projekt pn. „(…)”. Przedmiotem projektu jest rewaloryzacja zabytkowego budynku dawnego zboru menonickiego wraz ze zmianą sposobu użytkowania na budynek muzeum. W wyniku realizacji projektu Państwa oferta zostanie poszerzona, urozmaicona i wzbogacona o działania kulturalno-edukacyjne, w tym działania upowszechnieniowe w odnowionym obiekcie.

Inwestycja w zabytkowym budynku nie będzie generowała przychodów. Po zakończeniu procesu inwestycyjnego w rewaloryzowanym budynku nie będzie prowadzona działalność gospodarcza.

W konsekwencji nie jest spełniona podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.

Zatem nie przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”. Tym samym, nie przysługuje Państwu również prawo do otrzymania zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników w zakresie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu interpretacji mogą jedynie pomóc Państwu ocenić, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.