Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 sierpnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 25 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z Faktur dokumentujących zakup Nieruchomości, aktualizacji formularza VAT-R oraz złożenia JPK_VAT za okres wsteczny.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną i polskim rezydentem podatkowym, tj. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawa o PIT.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod firmą (…) i jest wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: „CEIDG”). Głównym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest „Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki” (PKD 62.02.Z). Wnioskodawca rozpoczął wykonywanie działalności gospodarczej 1 maja 2024 r. Zakres prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy nie obejmuje wynajmu nieruchomości ani usług zakwaterowania.

Wnioskodawca jest zarejestrowany na potrzeby podatku VAT jako podatnik VAT czynny. Wnioskodawca został zarejestrowany jako podatnik VAT - 7 maja 2024 r.

Wnioskodawca, jeszcze przed rejestracją jako podatnik VAT czynny, zawarł:

  • 4 kwietnia 2023 r. umowę rezerwacyjną dotyczącą nabycia lokalu mieszkalnego (ul. (…); dalej: „Lokal mieszkalny”) oraz udziału w lokalu garażowym (dalej: „Miejsce garażowe”);
  • 16 czerwca 2023 r. umowę deweloperską oraz umowę przedwstępną dotyczącą nabycia i wykończenia Lokalu mieszkalnego oraz nabycia Miejsca garażowego (dalej: „Umowa”).

Lokal mieszkalny i Miejsce garażowe będą dalej określone łącznie jako: „Nieruchomości”.

Wnioskodawca, zgodnie z Umową, zobowiązał się do zapłaty ceny nabycia i wykończenia Lokalu mieszkalnego oraz nabycia Miejsca garażowego w formie szeregu zaliczek wpłacanych sukcesywnie (łącznie: „Zaliczki”). Zaliczki były opodatkowane VAT.

Faktury dokumentujące uiszczone Zaliczki wystawione przez sprzedawcę (dewelopera) nie zawierają numeru NIP Wnioskodawcy (nabywcy). Część z tych faktur została wystawiona przed datą rejestracji Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, a część po tej dacie. Zestawienie faktur dokumentujących Zaliczki i ich dat poniżej:

Numer faktury i data wystawienia

  • (…) z 31 lipca 2023 r.,
  • (…) z 17 sierpnia 2023 r.,
  • (…) z 29 listopada 2023 r.,
  • (…) z 29 lutego 2024 r.,
  • (…) z 28 czerwca 2024 r.,
  • (…) z 30 sierpnia 2024 r.,
  • (…) z 29 listopada 2024 r.,
  • (…) z 31 grudnia 2024 r.,

- dalej łącznie jako „Faktury”.

Wnioskodawca w czerwcu 2025 r. wystawił i otrzymał od Sprzedawcy potwierdzenie not korygujących do powyższych Faktur. Noty korygujące skorygowały treść Faktur poprzez wskazanie nr NIP Wnioskodawcy.

Na moment nabycia Nieruchomości zamiarem Wnioskodawcy było wykorzystanie ich do celów inwestycyjnych, tj. najmu krótkoterminowego lub najmu na rzecz operatora najmu krótkoterminowego. Celem Wnioskodawcy nie było wykorzystanie Nieruchomości do własnych celów mieszkaniowych. Wnioskodawca dysponuje korespondencją mailową potwierdzającą, że zbierał oferty obsługi najmu krótkoterminowego w styczniu 2023 r.

Wnioskodawca w kwietniu 2025 r. zawarł umowę najmu Nieruchomości (dalej „Umowa najmu”) na rzecz komercyjnej agencji celem ich dalszego podnajmowania osobom trzecim w najmie krótkoterminowym. Pierwszą fakturę za najem na rzecz agencji Wnioskodawca wystawił za miesiąc maj 2025 r. Wynajem na rzecz agencji Wnioskodawca opodatkowuje VAT wg stawki 23%. Nieruchomości są zatem na moment składania Wniosku przeznaczone do czynności opodatkowanych, tj. świadczenia usług wynajmu opodatkowanych VAT.

Zakup Nieruchomości został sfinansowany przez Wnioskodawcę częściowo za wkład własny, a częściowo ze środków pochodzących z kredytu hipotecznego. Nieruchomości nie są i nie będą na dzień realizacji prawa do odliczenia podatku VAT z Faktur wprowadzone do majątku firmy Wnioskodawcy.

Pytania

1)  Czy w opisanym stanie faktycznym Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z Faktur?

2)  Czy w opisanym stanie faktycznym, aby odliczyć podatek VAT z Faktur otrzymanych przed rejestracją na VAT, Wnioskodawca powinien:

a) skorygować zgłoszenie rejestracyjne VAT-R i wskazać w nim datę rozpoczęcia działalności nie późniejszą niż data zapłaty pierwszej z wpłaconych Zaliczek oraz

b) złożyć JPK_VAT za okres począwszy od miesiąca takiej wstecznej rejestracji?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy:

1)W opisanym stanie faktycznym Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z Faktur.

2)Aby w opisanym stanie faktycznym odliczyć podatek VAT z Faktur otrzymanych przed rejestracją na VAT Wnioskodawca powinien:

a) skorygować zgłoszenie rejestracyjne VAT-R i wskazać w nim datę rozpoczęcia działalności nie późniejszą niż data zapłaty pierwszej z wpłaconych Zaliczek oraz

b) złożyć JPK_VAT za okres począwszy od miesiąca takiej wstecznej rejestracji.

Uzasadnienie stanowiska w zakresie Pytania nr 1

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT „w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.”

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT „kwotę podatku naliczonego stanowi: 1) suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu: a) nabycia towarów i usług (…).”

Zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT „1. Faktura powinna zawierać: 5) numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b.”

Ponadto, przepis art. 88 ustawy o VAT zawiera wyczerpującą listę przypadków, w których podatnik jest pozbawiony prawa do odliczenia VAT. Zgodnie z ust. 3a ww. przepisu, „nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku gdy:

1)sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

a)wystawionymi przez podmiot nieistniejący

b)(uchylona)

2)transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;

3)(uchylony)

4)wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

a)stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,

b)podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

c)potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;

5)faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;

6)(uchylony)

7)wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.”

Z powyższych przepisów wynika, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT jest związek nabytych towarów lub usług z czynnościami opodatkowanymi VAT. Podstawę do odliczenia podatku naliczonego VAT stanowi faktura. Faktura powinna zawierać m.in. numer NIP nabywcy. Aby możliwe było odliczenie podatku VAT nie mogą zachodzić ponadto przesłanki wykluczające odliczenie podatku VAT.

W analizowanym stanie faktycznym są spełnione warunki materialne do odliczenia podatku VAT z Faktur. Na moment nabycia Nieruchomości zamiarem Wnioskodawcy było wykorzystanie ich do celów inwestycyjnych, tj. najmu krótkoterminowego lub najmu na rzecz operatora najmu krótkoterminowego. Wnioskodawca wynajmuje aktualnie Nieruchomości na rzecz komercyjnej agencji celem ich dalszego podnajmowania osobom trzecim w najmie krótkoterminowym. Wynajem na rzecz agencji Wnioskodawca opodatkowuje VAT wg stawki 23%. Nieruchomości są zatem na moment składania Wniosku przeznaczone do czynności opodatkowanych, tj. świadczenia usług wynajmu opodatkowanych VAT.

W analizowanym stanie faktycznym nie występują również żadne przesłanki negatywne odliczenia VAT.

Wnioskodawca uważa ponadto, że prawa do odliczenia VAT nie pozbawiają Go następujące okoliczności:

  • brak wskazania numeru NIP Wnioskodawcy jako nabywcy na Fakturach,
  • brak rejestracji jako podatnik VAT czynny na moment zapłaty części Zaliczek,
  • sfinansowanie zakupu Nieruchomości z kredytu hipotecznego (prywatnego).

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w licznym interpretacjach podatkowych przytoczonych w dalszej części uzasadnienia wniosku.

1)Brak numeru NIP Wnioskodawcy jako nabywcy na Fakturach, a prawo odliczenia podatku VAT

Wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (np. wyrok z 29 września 2022 r., sygn. C-235/21), a w ślad za nim orzecznictwo polskich sądów administracyjnych (np. wyrok NSA z 28 marca 2023 r., sygn. I FSK 173/20) oraz interpretacje podatkowe potwierdzają, że samo niespełnienie niektórych wymogów formalnych, w tym m.in. brak wskazania NIP nabywcy na fakturze, nie jest wystarczające do tego, aby pozbawić podatnika prawa do odliczenia VAT.

Także przepis art. 88 ustawy o VAT nie wymienia nieprawidłowości w postaci braku NIP nabywcy na fakturze jako przesłanki negatywnej powodującej utratę prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Wyroki oraz interpretacje podatkowe potwierdzają, że pomimo niedochowania niektórych wymogów formalnych, podatnikowi przysługuje prawo odliczenia VAT, jeżeli:

a)z okoliczności transakcji zakupowej wynika, że intencją podatnika na moment zakupu jest wykorzystanie nabytych towarów i usług w ramach działalności opodatkowanej VAT, oraz

b)faktura lub inne dokumenty potwierdzają rzeczywiste transakcje handlowe i zawierają dane umożliwiające jednoznaczną identyfikację stron transakcji, przedmiotu i wartości transakcji oraz kwoty podatku VAT.

Stanowisko to znajduje potwierdzenie m.in. w następujących interpretacjach podatkowych:

  • Interpretacja indywidualna z 26 marca 2025 r., nr 0111-KDIB3-1.4012.66.2025.1.ICZ:

„Pana wątpliwości dotyczą kwestii czy przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur otrzymywanych od Sprzedawcy niezwierających numeru NIP. [..] Z powyższego wynika, że o prawidłowości faktur wystawianych i otrzymywanych przez podatników powinny decydować przede wszystkim ustalenia, czy dokumenty te potwierdzają rzeczywiste transakcje handlowe. Zatem jeżeli w fakturach dokumentujących transakcje występują tzw. wadliwości mniejszej wagi, należy uznać, że nie ma podstawy do kwestionowania faktur, w tym prawa do odliczenia podatku naliczonego, wyłącznie z powodu braków mających charakter tzw. wadliwości mniejszej wagi. Są to tego rodzaju wadliwości, które, co prawda, powodują, że faktura nie odpowiada wymogom określonym w przepisach, jednakże same w sobie nie wpływają na przedmiot i podstawę opodatkowania.

Należy zauważyć, że chociaż faktura powinna zawierać dane dotyczące nabywcy wymienione w art. 106e ustawy, to jednak niewskazanie niektórych z tych informacji nie wyklucza możliwość jego identyfikacji na podstawie pozostałych danych zawartych na fakturze.

Brak NIP-u przy jednoczesnym prawidłowym wskazaniu pozostałych danych podmiotu będącego nabywcą jest wadą techniczną, niewyłączającą możliwości zweryfikowania dokonania zdarzenia gospodarczego i prawidłowego określenia nabywcy towaru, a jednocześnie pozostającą bez znaczenia dla wysokości zobowiązania podatkowego”.

  • Interpretacja indywidualna z 21 lutego 2024 r., nr 0113-KDIPT1-1.4012.741.2023.3.RG:

„Zatem, jeżeli na podstawie posiadanej faktury jest możliwa identyfikacja Pani jako nabywcy, mimo nieumieszczenia Pani numeru NIP, a jednocześnie zakupione towary są wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych, to zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje Pani prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od 1 marca 2022 r. Prawo do odliczenia podatku naliczonego z przedmiotowych faktur przysługuje pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.”

  • Interpretacja indywidualna z 8 marca 2023 r., nr 0113-KDIPT1-3.4012.7.2023.2.OS:

„Deweloperzy zgodnie z zawartymi umowami wystawiali dotychczas faktury na Pana dane oraz Pana żony, posługując się PESELEM każdego z małżonków, jako osoby fizycznej; na fakturach tych nie widnieje Pana numer NIP. Pan i Pana małżonka określeni są na wystawianych fakturach mianem „Wspólnota”. Planuje Pan odliczyć VAT naliczony, którego źródłem są faktury wystawiane przez deweloperów na Pana (jako osobę fizyczną, bez podania nr NIP) oraz Pana żonę. (…) należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie uzależniają prawa podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od umieszczania numeru NIP nabywcy na fakturach. Ustawodawca bowiem przewidział sytuacje, których wystąpienie wyłącza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, które zostały wskazane w art. 88 ustawy.

Zatem, skoro jest Pan czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a opisane we wniosku nieruchomości (lokale mieszkalne oraz komórka lokatorska i przynależne miejsca parkingowe/garażowe) - jak wynika z opisu sprawy - będą przez Pana wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, to - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z wystawionych już przez deweloperów faktur dokumentujących wydatki poniesione na nabycie przedmiotowych nieruchomości.”

Podobnie:

  • Interpretacja indywidualna z 7 czerwca 2023 r., 0112-KDIL1-3.4012.180.2023.1.JK,
  • Interpretacja indywidualna z 30 maja 2023 r., nr 0113-KDIPT1-3.4012.165.2023.2.ALN.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, okoliczność braku wskazania numeru NIP na Fakturach nie powinna przesądzać o braku prawa do odliczenia podatku VAT, o ile Faktury odzwierciedlają prawdziwe zdarzenie gospodarcze i umożliwiają identyfikację przedmiotu, wartości i stron transakcji, co ma miejsce w analizowanym stanie faktycznym.

Dodatkowo, Wnioskodawca zwraca uwagę, że uzupełnił Faktury w drodze wystawienia not korygujących, które zostały zaakceptowane przez sprzedawcę / dewelopera. Dopuszczalność skorygowania faktur w zakresie brakującego numeru NIP poprzez wystawienie not korygujących potwierdza m.in. poniższa interpretacja podatkowa:

  • Interpretacja z 17 listopada 2023 r., nr 0114-KDIP1-3.4012.515.2023.1.KF:

„skoro w wystawionych dla Pani fakturach nie został wskazany numer NIP, to w tym przypadku dopuszczalne jest skorygowanie takiej wadliwości faktur za pomocą wystawionych przez Panią not korygujących. W związku z tym, że nota korygująca, która koryguje błąd na fakturze poprzez uzupełnienie numeru NIP, który nie ma wpływu na wartość dokonanej transakcji, ma Pani możliwość odliczenia podatku VAT z faktury pierwotnej, która nie zawierała numeru NIP nabywcy, pomimo braku otrzymania potwierdzonej noty korygującej”.

2)Brak rejestracji jako podatnik VAT czynny na moment zapłaty części Zaliczek, a prawo odliczenia, podatku VAT

Zdaniem Wnioskodawcy, prawa do odliczenia VAT z Faktur nie pozbawia również fakt, że w momencie zapłaty części Zaliczek Wnioskodawca nie był jeszcze zarejestrowany jako czynny podatnik VAT.

Powstanie prawa do odliczenia VAT nie zależy od tego czy nabywca ma formalny status podatnika VAT. Formalny status podatnika VAT jest konieczny dopiero do realizacji prawa do odliczenia VAT. Należy rozróżnić moment powstania prawa do odliczenia VAT od momentu skorzystania z tego prawa. Realizacja prawa do odliczenia VAT następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej wyrażającej wolę odliczenia VAT i aby skutecznie zrealizować już powstałe uprawnienie w tym zakresie podatnik musi usunąć wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji na VAT (o którym mowa w art. 88 ust. 4 ustawy VAT). Podatnik nabywa więc prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie powstania obowiązku podatkowego w odniesieniu do nabytych towarów i otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego w momencie realizacji uprawnienia.

Sądy i organy podatkowe jednolicie dopuszczają możliwość odliczenia VAT przez osobę, która na moment transakcji zakupowej nie jest jeszcze zarejestrowana jako podatnik VAT i dopiero planuje rozpoczęcie działalności gospodarczej. Interpretacje podatkowe potwierdzają, że brak rejestracji VAT nie wyklucza prawa odliczenia VAT po dokonaniu rejestracji VAT.

Powyższe stanowisko zostało zaprezentowane m.in. w poniższych interpretacjach podatkowych:

  • Interpretacja z 6 marca 2024 r., nr 0114-KDIP1-3.4012.53.2024.2.KP:

„Odnosząc się do Pana wątpliwości, wskazać należy, że ustawa o podatku od towarów i usług nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów poczynionych przed rejestracją, o ile występują przesłanki, że zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżących (lub przyszłych) czynności opodatkowanych (oraz ewentualnie spełniać inne warunki określone w przepisach ustawy). Niemniej ustawodawca narzucił podatnikom obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny, a zatem podatnik nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie powstania obowiązku podatkowego i otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego w momencie realizacji uprawnienia”.

  • Interpretacja z 21 lutego 2024 r., nr 0113-KDIPT1-1.4012.741.2023.3.RG:

„Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że ma Pani prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących nabycia materiałów do budowy domów przeznaczonych na najem krótkoterminowy i ich wyposażenia, wystawionych na Panią przed rozpoczęciem działalności gospodarczej i rejestracją jako czynny podatnik VAT, skoro domy od samego początku miały być wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. (…) Tym samym, Pani stanowisko w zakresie pytania nr 1 (we wniosku oznaczone nr 2), że jeżeli złoży Pani aktualizację VAT-R, wskazując jako datę rezygnacji ze zwolnienia z art. 113 ust. 9 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług 01.03.2022 r., czyli dzień poniesienia pierwszego wydatku związanego z działalnością opodatkowaną, będzie Pani przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego od zakupów opisanych we wniosku, uznałem za prawidłowe.”

  • Interpretacja z 12 lipca 2021 r., nr 0113-KDIPT1-2.4012.278.2021.2.MC:

„W momencie podpisania umowy deweloperskiej Wnioskodawca nie był zarejestrowany jako czynny podatnik VAT ani nie prowadził działalności gospodarczej. Od momentu podpisania ww. umowy deweloperskiej Wnioskodawca otrzymywał od Dewelopera (sprzedającego) faktury zaliczkowe dokumentujące wpłaty na poczet zakupu ww. lokalu. Na otrzymanych fakturach Nabywca (Wnioskodawca) wskazany jest imieniem i nazwiskiem, bez podania numeru NIP. (...) w sytuacji, gdy Wnioskodawca spełni warunki formalne tj. złoży zgłoszenie rejestracyjne VAT-R i zostanie zarejestrowany jako podatnik VAT czynny przez właściwy urząd skarbowy, będzie mógł skorzystać z odliczenia podatku naliczonego wynikającego z wystawionych na Niego faktur dokumentujących wpłatę zaliczek na poczet nabycia przez Wnioskodawcę przedmiotowego lokalu niemieszkalnego.”

3)Sfinansowanie zakupu z kredytu hipotecznego a prawo do odliczenia podatku VAT

Zdaniem Wnioskodawcy fakt sfinansowania zakupu i wykończenia Nieruchomości kredytem hipotecznym (prywatnym) nie wyklucza możliwości odliczenia VAT.

Ustawodawca nie uzależnia w żaden sposób prawa do odliczenia VAT od sposobu sfinansowania zakupu. W świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT istotne jest, aby zakupy były dokonane z zamiarem wykorzystania ich w ramach działalności opodatkowanej VAT, co ma miejsce w przedstawionym stanie faktycznym.

Powyższe potwierdzają m.in. następujące interpretacje podatkowe:

  • Interpretacja indywidualna z 18 marca 2021 r., nr 0112-KDIL1-2.4012.9.2021.1.HCG:

„Małżonkowie planują nabyć nieruchomość - lokal mieszkalny do majątku wspólnego, finansowaną częściowo ze środków własnych a częściowo z kredytu hipotecznego zaciąganego przez oboje małżonków. (…)

Skoro w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ Wnioskodawczyni jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz - jak wskazała Wnioskodawczyni - zakupiona nieruchomość - lokal mieszkalny będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT poprzez wykorzystanie do prowadzenia działalności gospodarczej w postaci kancelarii adwokackiej oraz wynajmu innym przedsiębiorcom na cele prowadzenia przez nich działalności gospodarczej. W konsekwencji Zainteresowanej będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktury potwierdzającej nabycie nieruchomości.”

  • Interpretacja indywidualna z 27 listopada 2019 r., 0113-KDIPT1-3.4012.504.2019.3.JM:

„Zakup mieszkania zostanie sfinansowany częściowo z kredytu hipotecznego. (…) Tym samym, Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem mieszkania wraz z miejscem postojowym w garażu podziemnym według udziału procentowego, w jakim lokal i miejsce postojowe będą wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej (...).”

Uzasadnienie stanowiska w zakresie Pytania nr 2

Zdaniem Wnioskodawcy, aby odliczyć VAT od wydatków poniesionych przed rejestracją na VAT, powinien dokonać korekty zgłoszenia rejestracyjnego na VAT poprzez aktualizację daty rozpoczęcia działalności. W ocenie Wnioskodawcy za datę tę należy przyjąć datę nie późniejszą niż data zapłaty pierwszej Zaliczki. Następnie Wnioskodawca powinien złożyć JPK_VAT za ten wsteczny okres wraz z tzw. „czynnym żalem”. Powyższe stanowisko potwierdzają przykładowo następujące interpretacje podatkowe:

  • Interpretacja indywidualna z 19 marca 2025 r., nr 0113-KDIPT1-1.4012.73.2025.1.RG:

„Odnosząc się dalej do Pana wątpliwości, wskazać należy, że ustawa o podatku od towarów i usług nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów poczynionych przed rejestracją, o ile zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżących (lub przyszłych) czynności opodatkowanych. Niemniej ustawodawca narzucił podatnikom obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny, a zatem podatnik nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie powstania obowiązku podatkowego i otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego w momencie realizacji uprawnienia.

W celu skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem ww. lokali mieszkalnych, powinien Pan skorygować zgłoszenie rejestracyjne VAT-R poprzez jego aktualizację wskazując w nim datę faktycznego rozpoczęcia działalności, tj. październik 2024 r. W zgłoszeniu tym należy wskazać okres rozliczeniowy, od którego jako podatnik VAT czynny będzie Pan rozliczał podatek od towarów i usług i składał deklaracje dla potrzeb tego podatku. Następnie - jako podatnik VAT czynny - powinien Pan złożyć zaległe deklaracje VAT-7 za okres od października 2024 r. oraz odpowiednio wykazać w tych deklaracjach podatek VAT naliczony wynikający z otrzymanych przed rejestracją faktur.

Zatem w sytuacji, gdy spełni Pan warunki formalne, tj. dokona Pan aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R i wskaże jako pierwszy okres rozliczeniowy okres, w którym otrzymał pierwszą fakturę, tj. okres poniesienia pierwszych wydatków związanych z zakupem lokali mieszkalnych, z uwagi na fakt, że - jak wynika z opisu sprawy - przedmiotowe lokale będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w zakresie wynajmu krótkoterminowego, może Pan skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w wystawionych fakturach.

W konsekwencji, Panu jako czynnemu, zarejestrowanemu podatnikowi podatku VAT, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie ww. lokali mieszkalnych (nabytych przed formalną rejestracją jako podatnik VAT czynny), gdyż będzie je Pan wykorzystywał do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Prawo to przysługuje Panu pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.”

  • Interpretacja z 6 marca 2024 r., nr 0114-KDIP1-3.4012.53.2024.2.KP:

„Odnosząc się do Pana wątpliwości, wskazać należy, że ustawa o podatku od towarów i usług nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów poczynionych przed rejestracją, o ile występują przesłanki, że zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżących (lub przyszłych) czynności opodatkowanych (oraz ewentualnie spełniać inne warunki określone w przepisach ustawy). Niemniej ustawodawca narzucił podatnikom obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny, a zatem podatnik nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie powstania obowiązku podatkowego i otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego w momencie realizacji uprawnienia.

Zatem usunięcie negatywnej przesłanki, poprzez złożenie zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R (ze wskazaniem okresu rozliczeniowego, za który złoży Pan pierwszą deklarację podatkową) spowoduje możliwość realizacji przez Pana przysługującego prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego. Dopełnienie ww. wymogów umożliwi Panu realizację prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.”

  • Interpretacja z 21 lutego 2024 r., nr 0113-KDIPT1-1.4012.741.2023.3.RG:

„Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że ma Pani prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących nabycia materiałów do budowy domów przeznaczonych na najem krótkoterminowy i ich wyposażenia, wystawionych na Panią przed rozpoczęciem działalności gospodarczej i rejestracją jako czynny podatnik VAT, skoro domy od samego początku miały być wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. (...) Tym samym, Pani stanowisko w zakresie pytania nr 1 (we wniosku oznaczone nr 2), że jeżeli złoży Pani aktualizację VAT-R, wskazując jako datę rezygnacji ze zwolnienia z art. 113 ust. 9 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług 01.03.2022 r., czyli dzień poniesienia pierwszego wydatku związanego z działalnością opodatkowaną, będzie Pani przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego od zakupów opisanych we wniosku, uznałem za prawidłowe.”

  • Interpretacja indywidualna z 21 lutego 2024 r., nr 0113-KDIPT1-1.4012.741.2023.3. RG:

„ma Pani prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących nabycia materiałów do budowy domów przeznaczonych na najem krótkoterminowy i ich wyposażenia, wystawionych na Panią przed rozpoczęciem działalności gospodarczej i rejestracją jako czynny podatnik VAT, skoro domy od samego początku miały być wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. (…) W celu skorzystania z tego prawa, powinna Pani skorygować zgłoszenie rejestracyjne VAT-R poprzez jego aktualizację wskazując w nim datę faktycznego rozpoczęcia działalności, tj. marzec 2022 r. W zgłoszeniu tym należy wskazać okres rozliczeniowy, od którego jako podatnik VAT czynny będzie Pani rozliczać podatek od towarów i usług i składać deklaracje dla potrzeb tego podatku. Zatem okres rozliczeniowy, za który złoży Pani pierwszą deklarację podatkową, powinien być wskazany w oparciu o datę faktycznego rozpoczęcia działalności gospodarczej (poniesienia pierwszych wydatków na potrzeby tej działalności), tj. marzec 2022 r. Następnie — jako podatnik VAT czynny — powinna Pani złożyć zaległe deklaracje VAT-7 za okres od marca 2022 r. oraz odpowiednio wykazać w tych deklaracjach podatek VAT naliczony wynikający z otrzymanych przed rejestracją faktur.”

  • Interpretacja indywidualna z 6 marca 2024 r., nr 0114-KDIP1-3.4012.53.2024.2.KP:

„Z wniosku wynika, że w październiku 2023 r., w celu rejestracji jako czynny podatnik podatku VAT, złożył Pan do urzędu skarbowego formularz VAT-R. Zatem w celu zrealizowania prawa do odliczenia podatku VAT z otrzymanych faktur w miesiącach poprzedzających rejestrację, powinien Pan skorygować zgłoszenie rejestracyjne VAT- R poprzez jego aktualizację wskazując w nim datę faktycznego rozpoczęcia działalności, tj. czerwiec 2020 r. i okres za jaki złoży Pan pierwszą deklarację VAT. ”

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Odliczenia VAT Wnioskodawca może zatem dokonać, wedle swojego wyboru, albo poprzez przeniesienie nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do rozliczenia w kolejnych okresach rozliczeniowych albo poprzez wystąpienie o zwrot nadwyżki podatku naliczonego na rachunek bankowy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)  przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)  zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)  świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Zauważenia jednak wymaga, że nie każda czynność stanowiąca odpłatną dostawę towarów lub odpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu musi być wykonywana przez podmiot o statusie podatnika działającego w takim charakterze w odniesieniu do tej czynności.

Według art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja działalności gospodarczej, zawarta w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Przez ciągłe wykorzystywanie składników majątku należy rozumieć takie wykorzystywanie majątku, które charakteryzuje się powtarzalnością lub długim okresem trwania. Zatem czerpanie dochodów ze składnika majątku wskazuje na prowadzenie działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy wynika, że w 2023 r. zawarł Pan umowę rezerwacyjną Lokalu mieszkalnego oraz Miejsca garażowego. Na moment nabycia Pana zamiarem było wykorzystywanie ww. Nieruchomości do celów inwestycyjnych tj. najmu krótkoterminowego lub najmu na rzecz operatora najmu krótkoterminowego. Nie było Pana celem wykorzystywanie ich do własnych celów mieszkaniowych. W kwietniu 2025 r. zawarł Pan umowę najmu Nieruchomości i wystawił pierwszą fakturę opodatkowując tę czynność podatkiem VAT.

W rozpatrywanej sprawie należy zwrócić uwagę, że na mocy art. 659 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1071):

Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Najem jest więc umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie najemcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Zatem oddanie w ramach umowy najmu osobie trzeciej nieruchomości lub rzeczy skutkuje uzyskiwaniem korzyści majątkowej po stronie podmiotu dokonującego wynajmu.

W świetle przepisów ustawy działalnością gospodarczą jest każda czynność najmu, czy dzierżawy niezależnie od tego, czy wynajmujący działalność tę zarejestrował, czy nie i niezależnie od tego czy przedmiot najmu (dzierżawy) stanowi w jego działalności środek trwały.

Mając na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że najem wypełnia określoną w art. 15 ust. 2 ustawy definicję działalności gospodarczej, gdyż wykonywany jest w sposób ciągły dla celów zarobkowych, bez względu na to, czy przedmiot najmu stanowi składnik majątkowy w prowadzonej działalności gospodarczej przez podatnika, czy też stanowi jego majątek osobisty.

Zatem skoro nie cele osobiste a cele gospodarcze leżą u podstaw Pana działania, to planując wynajęcie Nieruchomości działał Pan jako podatnik podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

Odnosząc się natomiast do kwestii odliczenia podatku naliczonego wskazać należy, że podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarte zostało w art. 86 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Zatem, w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, podatnik może zrealizować w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13 ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy:

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Przy czym, co również istotne, zgodnie z art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy:

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Na podstawie art. 86 ust. 10c ustawy:

Przepis ust. 10 stosuje się odpowiednio do całości lub części zapłaty uiszczanej przed dokonaniem dostawy lub wykonaniem usługi.

Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy:

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Stosownie do treści art. 86 ust. 13 ustawy:

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:

1) za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo

2) za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego

- nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zatem prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT. W stosunku do faktur lub dokumentów celnych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy po otrzymaniu faktury lub dokumentu celnego, będącego podstawą odliczenia lub za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują jednak określone sytuacje, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, pomimo tego, że spełnione są generalne przesłanki upoważniające go do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Ograniczenia te zawarte są w art. 88 ust. 1 ustawy zgodnie z którym:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika:

1) (uchylony)

2) (uchylony)

3) (uchylony)

4) usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:

a) (uchylona)

b) nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób,

c) usług noclegowych nabywanych w celu ich odprzedaży, opodatkowanych u tego podatnika na podstawie art. 8 ust. 2a.

Prawo podatnika do odliczenia podatku VAT wynika z otrzymanej przez niego faktury.

Wskazać należy, że celem faktury jest przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych, zarówno pod względem przedmiotu transakcji, jak i podmiotów biorących w niej udział. O prawidłowości faktur wystawianych i otrzymywanych przez podatnika powinny decydować przede wszystkim ustalenia, czy dokumenty te potwierdzają rzeczywiste transakcje handlowe między określonymi podmiotami.

Jak stanowi art. 106e ust. 1 ustawy:

Faktura powinna zawierać:

1) datę wystawienia;

2) kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3) imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4) numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a oraz pkt 25;

5) numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;

6) datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;

7) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

8) miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

9) cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

10) kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

11) wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

12) stawkę podatku albo stawkę podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9;

13) sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14) kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15) kwotę należności ogółem (…).

Z ww. uregulowań wynika, że faktura powinna m.in. jednoznacznie określać imię i nazwisko lub nazwy podatnika/sprzedawcy i nabywcy, ich adresy. Faktura powinna zawierać dane nabywcy towaru lub usługi i tym samym dokumentować rzeczywiste zdarzenia gospodarcze, a jako wystawca i nabywca powinni widnieć faktyczni uczestnicy transakcji. Każdorazowo należy ustalić więc nabywcę towaru lub usługi, który winien wynikać z zawartej umowy.

Faktury są dokumentem o charakterze sformalizowanym. Co do zasady zatem, faktury muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze. Oznacza to, że nie można uznać za prawidłową fakturę, gdy sprzecznie z jej treścią wskazuje ona zdarzenie gospodarcze, które w ogóle nie zaistniało bądź zaistniało w innych rozmiarach albo między innymi podmiotami. Faktura potwierdza zaistniałe zdarzenia gospodarcze, a jej elementy formalne wymagane przez art. 106e ust. 1 ustawy, mają wyłącznie znaczenie dowodowe. Jedynie braki merytoryczne faktury mogą wywołać skutek materialny w postaci zmian w przedmiocie lub podstawie opodatkowania, a także doprowadzić do niewłaściwego określenia wysokości podatku.

Z powyższego wynika, że o prawidłowości faktur wystawianych i otrzymywanych przez podatników powinny decydować przede wszystkim ustalenia, czy dokumenty te potwierdzają rzeczywiste transakcje handlowe. A zatem, jeżeli w fakturach dokumentujących transakcje występują, tzw. wadliwości mniejszej wagi, należy uznać, że nie ma podstawy do kwestionowania faktur, w tym prawa do odliczenia podatku naliczonego. Są to tego rodzaju wadliwości, które, co prawda, powodują, że faktura nie odpowiada wymogom określonym w przepisach, jednakże same w sobie nie wpływają na przedmiot i podstawę opodatkowania.

Należy zauważyć, że chociaż faktura powinna zawierać dane dotyczące nabywcy wymienione w art. 106e ustawy, to jednak niewskazanie niektórych z tych informacji nie wyklucza możliwości jego identyfikacji na podstawie pozostałych danych zawartych na fakturze.

Brak NIP-u przy jednoczesnym prawidłowym wskazaniu pozostałych danych podmiotu będącego nabywcą jest wadą techniczną, niewyłączającą możliwości zweryfikowania dokonania zdarzenia gospodarczego i prawidłowego określenia nabywcy towaru, a jednocześnie pozostającą bez znaczenia dla wysokości zobowiązania podatkowego.

Należy jeszcze raz wskazać, że prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury uzależnione jest od spełnienia warunków wynikających z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, a także od niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis art. 88 ustawy enumeratywnie określa listę przypadków, w których podatnik został pozbawiony prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, jednakże nie wymienia opisanej we wniosku nieprawidłowości (braku NIP nabywcy) jako przesłanki negatywnej powodującej utratę prawa do odliczenia podatku naliczonego (w sytuacji, gdy faktura odzwierciedla prawdziwe zdarzenie gospodarcze).

Zatem z treści art. 88 ust. 4 ustawy nie wynika, by do nabycia uprawnienia do odliczenia kwoty podatku naliczonego koniecznym było posiadanie statusu podatnika VAT czynnego w momencie otrzymania faktury.

W myśl art. 96 ust. 1 ustawy:

Podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy:

Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Stosownie do art. 96 ust. 4 ustawy:

Naczelnik urzędu skarbowego, po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym, rejestruje podatnika jako:

1) „podatnika VAT czynnego”,

2) „podatnika VAT zwolnionego” - w przypadku podatnika, o którym mowa w:

a) ust. 3 i 3c,

b) art. 113a ust. 1, jeżeli złożył zawiadomienie w celu rejestracji jako podatnik VAT UE

- i na jego wniosek potwierdza to zarejestrowanie.

Jak wynika z art. 96 ust. 5 ustawy:

Jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

1) przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;

2) przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;

3) przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;

4) przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Powyższe przepisy stanowią o terminie dokonania rejestracji dla celów podatku VAT w zależności od zaistniałej sytuacji lub statusu podatnika. Rejestracji należy dokonać przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 ustawy, przy czym przepis nie określa, jak wcześnie rejestracja powinna nastąpić. Natomiast powinna ona nastąpić najpóźniej w dniu poprzedzającym dokonanie pierwszej czynności opodatkowanej.

Rejestracja następuje w momencie zgłoszenia rejestracyjnego, tj. złożenia w urzędzie skarbowym druku VAT-R. Z tym momentem podmiot uzyskuje formalne znamiona statusu podatnika podatku od towarów i usług i od tego dnia przysługuje mu prawo do odliczania podatku naliczonego od dokonywanych zakupów, które przeznaczone są do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jednocześnie należy rozróżnić moment powstania prawa do odliczenia od momentu skorzystania z tego prawa. Jego realizacja następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia i aby skutecznie zrealizować już powstałe uprawnienie, podatnik musi usunąć wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który uniemożliwia identyfikowanie go jako podatnika.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.

Stosownie do art. 99 ust. 7c ustawy:

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika.

Zgodnie z art. 99 ust. 11b ustawy:

Deklaracje, o których mowa w ust. 1-3, 3c-6, 8-9 i 11a, składa się wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

W myśl art. 99 ust. 11c ustawy:

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.

Na podstawie art. 103 ust. 1 ustawy:

Podatnicy oraz podmioty wymienione w art. 108 są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 1a-4 oraz art. 33 i art. 33b.

Natomiast w myśl art. 109 ust. 3 ustawy:

Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 albo art. 113a ust. 1, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

1) rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;

2) kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;

3) kontrahentów;

4) dowodów sprzedaży i zakupów.

Stosownie do art. 109 ust. 3b ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji.

Powyższe przepisy wskazują, że podatnicy VAT czynni są obowiązani przesyłać za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję prowadzoną na potrzeby podatku od towarów i usług, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji.

Warto w tym miejscu również zaznaczyć, że w wyroku TSUE w sprawie C-400/98 Trybunał stwierdził, że prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z dokonaniem inwestycji nie jest uzależnione od dokonania wcześniejszej rejestracji dla celów podatku VAT. Potwierdzeniem takiej tezy mogą być także wyroki TSUE w sprawach C-268/83 oraz C-110/94, gdzie TSUE wskazał, że powstanie prawa do odliczenia nie zależy od formalnego uznania statusu podatnika przez organy podatkowe. Nabywane jest ono automatycznie, z chwilą uzyskania statusu podatnika, którym się staje w momencie pierwszych inwestycji związanych z przyszłą działalnością gospodarczą.

Natomiast z orzeczenia TSUE w sprawie C-385/09 Nidera wynika, że prawo do odliczenia powstaje w momencie, w którym podatek ten stał się należny, a jego powstanie nie jest w żaden sposób uzależnione od formalnego uznania statusu podatnika przez organ skarbowy, ale od zaistnienia po stronie podatnika zamiaru, potwierdzonego obiektywnymi dowodami, prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów dotyczących VAT.

Zatem stwierdzić należy, że ustawa o podatku od towarów i usług nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów poczynionych przed rejestracją, o ile występują przesłanki, że zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżących (lub przyszłych) czynności opodatkowanych (oraz ewentualnie spełniać inne warunki określone w przepisach ustawy). Niemniej ustawodawca narzucił podatnikom obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny, a zatem podatnik nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie powstania obowiązku podatkowego i otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego w momencie realizacji uprawnienia.

Z opisu sprawy wynika, że w maju 2024 r. rozpoczął Pan prowadzenie działalności gospodarczej – działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki – i z tego tytułu został Pan zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT. W 2023 r. zawarł Pan z deweloperem umowy dotyczące nabycia Nieruchomości. Od dewelopera otrzymał Pan Faktury dokumentujące wpłacone Zaliczki w okresie od lipca 2023 r. do grudnia 2024 r. – opodatkowane podatkiem VAT. Część Faktur została wystawiona przed datą rejestracji Pana jako podatnika VAT czynnego, część po tej dacie, żadna z Faktur nie zawierała jednak Pana nr NIP w związku z czym wystawił i otrzymał Pan od dewelopera potwierdzenie not korygujących dotyczących wskazania na Fakturach Pana nr NIP.

Pana wątpliwości dotyczą kwestii, czy przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z otrzymanych Faktur, a w związku z tym, czy powinien Pan skorygować zgłoszenie rejestracyjne VAT-R i wskazać z nim datę rozpoczęcia działalności nie późniejszą niż data zapłaty pierwszej Zaliczki oraz czy powinien Pan złożyć JPK_VAT za okres począwszy od miesiąca takiej wstecznej rejestracji.

W analizowanej sprawie pierwotnie wystawione Faktury dokumentujące wpłacone Zaliczki na zakup Nieruchomości nie zawierały Pana nr NIP, gdyż w tym czasie nie był Pan jeszcze formalnie zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Jednakże wskazać należy, że ww. błąd występujący na wystawionych Fakturach dokumentujących Zaliczki nie ma wpływu na prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT, gdyż nie stanowi negatywnej przesłanki, uniemożliwiającej odliczenie tego podatku, wymienionej w art. 88 ustawy. Jak z powyższego wynika dla istnienia prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury, obok fundamentalnych przesłanek takich jak status odliczającego jako czynnego, zarejestrowanego podatnika VAT i związek zakupionych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, najistotniejsze jest to, by nabyta usługa lub towar podlegały opodatkowaniu i nie korzystały przy tym ze zwolnienia od tego podatku.

Faktury dokumentujące wpłacone Zaliczki na nabycie przez Pana Nieruchomości zostały otrzymane jeszcze przed dniem formalnej rejestracji jako czynnego podatnika VAT, tj. zarówno rozpoczęcia działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług doradztwa informatycznego, jak i z tytułu wynajmu ww. Nieruchomości, co jak stwierdzono powyżej również jest działalnością gospodarczą w myśl art. 15 ust. 2 ustawy. Nieruchomości – zgodnie z zakładanym przez Pana przeznaczeniem - są od kwietnia 2025 r. wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT tj. najem na rzecz komercyjnej agencji. Zatem stwierdzić należy, że przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z Faktur dokumentujących Zaliczki na nabycie Nieruchomości, stosownie do regulacji art. 86 ust. 1 ustawy. Prawo to przysługuje pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wskazanych w art. 88 ustawy oraz spełnienia warunków wskazanych w przepisie art. 86 ust. 10 i 10b pkt 1 ustawy.

Jak już wcześniej wskazano, realizacja prawa do odliczenia podatku naliczonego następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia podatku, jednakże aby skutecznie zrealizować powstałe uprawnienie, podatnik musi usunąć, najpóźniej przed skorzystaniem z tego prawa wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który uniemożliwia identyfikowanie go jako czynnego podatnika VAT.

Ponownie należy podkreślić, że prawo do obniżenia podatku należnego powstaje u wszystkich podatników, o ile wykażą, że zakupy były związane z bieżącą lub przyszłą działalnością opodatkowaną, a warunek rejestracji jest niezbędny do skorzystania przez podatnika z prawa do obniżenia podatku należnego.

Dlatego też w celu skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z Faktur dokumentujących Zaliczki otrzymanych przed formalną rejestracją Pana jako podatnika VAT czynnego, powinien Pan złożyć aktualizację zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, wskazując okres rozliczeniowy, za który złoży Pan pierwszą deklarację podatkową, zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy.

Następnie powinien Pan – jako podatnik VAT czynny – złożyć zaległe deklaracje VAT za kolejne okresy rozliczeniowe, w których wykaże Pan kwoty podatku naliczonego z kolejnych otrzymanych ww. Faktur.

W konsekwencji, Pana stanowisko uznaję za prawidłowe.

Końcowo należy wskazać, że w kwestii dotyczącej prawa do odliczenia podatku nie ma znaczenia, fakt że Nieruchomości zostały nabyte częściowo za wkład własny, a częściowo ze środków pochodzących z kredytu hipotecznego, ani fakt, że Nieruchomości na dzień realizacji prawa do odliczenia podatku VAT z Faktur dokumentujących Zaliczki nie zostaną wprowadzone do majątku Pana firmy. Ważne w tym przypadku jest to, że Nieruchomości zostały nabyte w celu prowadzenia przez Pana działalności gospodarczej, z tytułu której jest Pan zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Pan ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu sprawy. Nadmienia się, że ta interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będący przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.