
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina (…) jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.
Gmina dokonała centralizacji VAT i prowadzi je wraz wszystkimi jednostkami organizacyjnymi. Gmina (…) zrealizowała inwestycje w sierpniu 2025 r. oraz złożyła wniosek o refundację w ramach zadania pn. „(…)” realizowanych w związku z przyznaniem Gminie (…) dofinansowania w ramach programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 dla zadań z zakresu zarządzania zasobami wodnymi. Zadanie ww. poprzez przebudowę stawów retencyjnych przyczyniło się do poprawy gospodarki wodnej. Zbiorniki retencyjne stanowią własność Gminy. Warunkiem, aby otrzymać refundację jest posiadanie indywidualnej interpretacji odnośnie możliwości odzyskania podatku VAT z faktur dotyczących inwestycji w ramach działania pn. „(…)”, w ramach której zrealizowano następujące inwestycje:
1.„Renowacja stawu retencyjnego w miejscowości (…)”, w której przebudowano otwarty zbiornik retencyjny o powierzchni 580 m2 położonego w miejscowości (…), gmina (…) na działce 1 wraz z budową niezbędnej infrastruktury;
2.„Renowacja stawu retencyjnego w miejscowości (…)”, w której przebudowano zbiornik retencyjny o powierzchni 3100 m2, położonego w miejscowości (…), gmina (…) na działce nr 2 wraz z budową niezbędnej infrastruktury towarzyszącej;
3.„Renowacja stawu retencyjnego w miejscowości (…)”, w której przebudowano otwarty zbiornik retencyjny o powierzchni 2200 m2, położonego w miejscowości (…), gmina (…) na działce 3, 4 wraz z budową niezbędnej infrastruktury.
Faktury dokumentujące poniesione wydatki na realizację ww. inwestycji wystawione są na Gminę. Zbiorniki retencyjne nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Nabyte towary i usługi w związku z realizacją zadań inwestycyjnych nie są oraz nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Gmina realizując powyższe inwestycje wykonała zadania własne określone w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. Jest to działalność statutowa gminy i nie podlega ona opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Przebudowa stawów retencyjnych ma na celu poprawę gospodarki wodnej i uregulowanie stanów oraz przepływów wód gruntowych, opadowych, a także roztopowych. W zbiornikach retencyjnych z biegiem czasu dokonało się znaczne zamulenie oraz degradacja skarp, a także ich brzegów, co skutkowało podjęciem natychmiastowych działań robót budowlanych.
Pytanie
Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części wykazanych na fakturach dokumentujących realizację następujących zadań inwestycyjnych:
1.„Renowacja stawu retencyjnego w miejscowości (…)”,
2.„Renowacja stawu retencyjnego w miejscowości (…)”,
3.„Renowacja stawu retencyjnego w miejscowości (…)”?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Gminy (…) nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT, ani w całości, ani w części, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją inwestycji:
1.„Renowacja stawu retencyjnego w miejscowości (…)”,
2.„Renowacja stawu retencyjnego w miejscowości (…)”,
3.„Renowacja stawu retencyjnego w miejscowości (…)”.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 20224 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie przebudowa zbiorników retencyjnych nie służy do działalności opodatkowanej, a zrealizowano w ramach działalności statutowej Gminy. Gmina nie będzie pobierać opłat, ani też nie będzie uzyskiwać z tego tytułu innych dochodów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153 ze zm.), zadania z zakresu ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, są zadaniami własnymi Gminy. Jest to działalność statutowa gminy i nie podlega ona opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Wszystkie udokumentowane faktury na potrzeby realizacji inwestycji nie mają żadnego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wobec tego, Gmina nabywając towary i usługi nie poniosła wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co oznacza, że w tym przypadku nie działa w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. W związku z powyższym nie przysługuje Gminie prawo do odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących poniesionych w ramach wskazanych inwestycji.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych regulacji wynika, że organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Na podstawie art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 i 14 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy
1)ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
14)porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zrealizowali Państwo inwestycje oraz złożyli Państwo wniosek o refundację w ramach zadania pn. „(…)” realizowanego w związku z przyznaniem Państwu dofinansowania w ramach programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 dla zadań z zakresu zarządzania zasobami wodnymi. Ww. zadanie poprzez przebudowę stawów retencyjnych przyczyniło się do poprawy gospodarki wodnej. Zbiorniki retencyjne stanowią własność Państwa Gminy. Faktury dokumentujące poniesione wydatki na realizację ww. inwestycji wystawione są na Państwa Gminę. Zbiorniki retencyjne nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Nabyte towary i usługi w związku z realizacją zadań inwestycyjnych nie są oraz nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Państwa Gmina realizując powyższe inwestycje wykonała zadania własne określone w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii braku prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części, wykazanego na fakturach dokumentujących realizację następujących zadań inwestycyjnych:
1.„Renowacja stawu retencyjnego w miejscowości (…)”,
2.„Renowacja stawu retencyjnego w miejscowości (…)”,
3.„Renowacja stawu retencyjnego w miejscowości (…)”.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, bowiem – jak wynika z opisu sprawy – Państwa Gmina realizując powyższe inwestycje wykonała zadania własne, określone w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym. Tym samym przesłanki umożliwiające uznanie Państwa – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, nie są spełnione. Ponadto wskazali Państwo, że zbiorniki retencyjne nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Nabyte towary i usługi w związku z realizacją zadań inwestycyjnych nie są oraz nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie mają Państwo – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, wykazanego na fakturach dokumentujących realizację ww. zadań inwestycyjnych.
Podsumowując, stwierdzam, że nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części, wykazanego na fakturach dokumentujących realizację ww. zadań inwestycyjnych.
Tym samym, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
W myśl art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
