
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego:
·w podatku od spadków i darowizn:
-w części dotyczącej objęcia otrzymywanych wpłat opodatkowaniem podatkiem od spadków i darowizn – jest prawidłowe,
-w części dotyczącej braku wpływu anonimowości darczyńców na kwalifikację podatkową ww. wpłat – jest nieprawidłowe.
·w podatku dochodowym od osób fizycznych – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 maja 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 23 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od spadków i darowizn oraz podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymywania wpłat środków pieniężnych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 25 czerwca 2025 r. (wpływ 25 czerwca 2025 r.) Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Podatnik (…) to (…) (…) Podatnik na co dzień zajmuje się organizowaniem transmisji online (…) Oglądanie ww. transmisji jest bezpłatne, ale widzowie mogą dobrowolnie wpłacać dowolną kwotę pieniędzy celem wsparcia twórcy. Podatnik otrzymuje środki pieniężne z tego tytułu w wysokości wskazywanych w składanych deklaracjach podatkowych w podatku od spadków i darowizn, które przekraczają tzw. kwoty wolne od podatku od spadków i darowizn, o których mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. 2024.1837 zm. dalej: u.p.s.d.). Wpłaty dokonywane przez widzów są anonimowe z punktu widzenia twórcy, niemniej z uwagi na elektroniczny obieg finansowy jest możliwe ustalenie osoby lub właściciela rachunku bankowego wpłacającego czy to za pomocą (…), a nawet za sprawą ewentualnych interwencji organów państwa lub organów ścigania (np. w przypadku ewentualnego prania brudnych pieniędzy). Widzowie dokonujący wpłat mogą (…) – nie mogą jednakże (…) w związku z dokonaną wpłatą. Jako, że wpłaty spełniają wszystkie wymogi art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. 2024.1061 ze zm., dalej: k.c.) – są darowiznami w rozumieniu Kodeksu cywilnego.
Doprecyzowanie i uzupełnienie opisu stanu faktycznego
W odpowiedzi na wezwanie odpowiedział Pan na poniższe pytania, tj.:
1)Jakiego okresu dotyczy złożony przez Pana wniosek?
2025 rok.
2)Czy ma Pan możliwość samodzielnie albo we współpracy z operatorami (…) (za pośrednictwem których otrzymuje Pan wpłaty) ustalenia tożsamości osób wpłacających środki?
Tak – strona ma możliwość współpracy z operatorami (…) (za pośrednictwem których strona otrzymuje wpłaty) w zakresie ustalenia danych osobowych wpłacających środki. Zgodnie z regulaminami operatorów (…) – wpłacającymi mogą być wyłącznie osoby fizyczne posiadające pełną zdolność do czynności prawnych, a ich dane osobowe są przetwarzane przez administratora danych w celu realizacji umów. Podanie danych jest dobrowolne, lecz niezbędne do realizacji umowy. Operatorzy (…) – na podstawie udzielonych pełnomocnictw – przetwarzają te dane na zlecenie strony jako podmiot przetwarzający. Jeżeli zatem operatorzy (…) działają jako pełnomocnicy strony – to mają obowiązek takie dane przekazać na żądanie strony. Jednakże ani strona ani operator nie są ani uprawnieni ani zobowiązani do weryfikacji prawidłowości podanych przez wpłacanych danych osobowych.
3)Czy zwracał się Pan lub zwróci z prośbą do operatorów o udostępnienie danych darczyńców; jeżeli już Pan się zwracał, to jaki był rezultat tej prośby?
Nie – strona nie zwracała się jeszcze do operatora (…) o udostępnienie danych darczyńców z uwagi na brak takiej merytorycznej konieczności. Żaden przepis Kodeksu cywilnego nie uzależnia bowiem istnienia darowizny ani nie wyklucza tego stosunku – z perspektywy znajomości lub braku znajomości tożsamości darczyńców. Jak stwierdził Sąd Najwyższy (wyrok SN, sygn. V CSK 603/18): a) przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku, b) tego rodzaju czynność prawna jest dokonywana wyłącznie po to, by nastąpiło przysporzenie majątkowe na rzecz innej osoby bez żadnego ekwiwalentu (causa donandi), c) warunkiem zaistnienia darowizny jest możliwość udowodnienia zaistnienia oraz prawidłowości darowizny. Znajomość tożsamości darczyńcy czy też jego ewentualna anonimowość – nie stoi zatem na przeszkodzie stwierdzeniu darowizn.
4)Czy wszyscy wpłacający są zatem możliwi do zidentyfikowania przez Pana i ma Pan możliwość wskazania konkretnych darczyńców, czy też część wpłat jest anonimowa lub wskazane dane nie są pełne (np. tylko login, pseudonim, mail, imię, etc.)?
Tak – strona ma możliwość współpracy z operatorami (…) (za pośrednictwem których strona otrzymuje wpłaty) w zakresie ustalenia danych osobowych wpłacających środki. Zgodnie z regulaminami operatorów (…) – wpłacającymi mogą być wyłącznie osoby fizyczne posiadające pełną zdolność do czynności prawnych, a ich dane osobowe są przetwarzane przez administratora danych w celu realizacji umów. Podanie danych jest dobrowolne, lecz niezbędne do realizacji umowy. Operatorzy (…) – na podstawie udzielonych pełnomocnictw – przetwarzają te dane na zlecenie strony jako podmiot przetwarzający. Jeżeli zatem operatorzy (...) działają jako pełnomocnicy strony – to mają obowiązek takie dane przekazać na żądanie strony. Jednakże ani strona ani operator nie są ani uprawnieni ani zobowiązani do weryfikacji prawidłowości podanych przez wpłacanych danych osobowych.
5)Czy i od kiedy prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą? Jeżeli tak, to jaką formę opodatkowania w okresie, którego dotyczy wniosek wybrał Pan dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych?
Tak – strona prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 2 listopada 2019 r., która jest opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencyjnych – jednakże przedstawiony stan faktyczny otrzymywanych wpłat (darowizn) nie jest w żaden sposób związany z prowadzoną jednoosobową działalnością gospodarczą, zaś otrzymywane darowizny nie stanowią źródła przychodów z działalności gospodarczej. Prowadzenie przez stronę transmisji nie jest bowiem działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 5 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. 2025.163 ze zm., dalej: u.p.d.o.f.). Prowadzone transmisje nie są działalnością zarobkową ani usługową, gdyż twórca nie nastawia się na zysk z transmisji, zaś one same w sobie nie są odpłatne dla widza. Możliwość oglądania transmisji na żywo jest bezpłatna i ogólnodostępna (…). Prowadząc transmisje strona nie oczekuje żadnego ekwiwalentu – ani wprost ani pośrednio. Widz może jednakże podczas takiej transmisji – udzielić stronie dobrowolnej, naturalnej i nieprzymusowej wpłaty pieniężnej (darowizny) – na zasadach określonych w stanie faktycznym interpretacji podatkowej, co właśnie jest jej przedmiotem.
6)Czy opisane we wniosku czynności wykonuje Pan w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej? Jeżeli tak, jaką formę opodatkowania w okresie, którego dotyczy wniosek wybrał Pan dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych?
Opisane we wniosku czynności nie są wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Prowadzenie przez stronę transmisji nie jest bowiem działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 5 pkt 6 u.p.d.o.f. Prowadzone transmisje nie są działalnością zarobkową ani usługową, gdyż twórca nie nastawia się na zysk z transmisji, zaś one same w sobie nie są odpłatne dla widza. Możliwość oglądania transmisji na żywo jest bezpłatna i ogólnodostępna (…). Prowadząc transmisje strona nie oczekuje żadnego ekwiwalentu – ani wprost ani pośrednio. Widz może jednakże podczas takiej transmisji – udzielić stronie dobrowolnej, naturalnej i nieprzymusowej wpłaty pieniężnej (darowizny) – na zasadach określonych w stanie faktycznym interpretacji podatkowej, co właśnie jest jej przedmiotem.
Pytanie
Czy otrzymywane wpłaty podlegają opodatkowaniu przepisom ustawy o podatku od spadków i darowizn, co w konsekwencji prowadziłoby do braku opodatkowania tych wpłat podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych (z uwagi na treść art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych)?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, otrzymywane wpłaty podlegają opodatkowaniu przepisom ustawy o podatku od spadków i darowizn, co w konsekwencji prowadziłoby do braku opodatkowania tych wpłat podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych (z uwagi na treść art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Przepisy prawa podatkowego odsyłają do cywilistycznej definicji darowizny. Oznacza to, że darowizną na gruncie prawa podatkowego jest taka darowizna, którą interpretuje się na gruncie prawa cywilnego. Zgodnie z art. 888 § 1 k.c. – przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.
Jak stwierdził Sąd Najwyższy (wyrok SN, sygn. V CSK 603/18): a) przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku,
b) tego rodzaju czynność prawna jest dokonywana wyłącznie po to, by nastąpiło przysporzenie majątkowe na rzecz innej osoby bez żadnego ekwiwalentu (causa donandi), c) warunkiem zaistnienia darowizny jest możliwość udowodnienia zaistnienia oraz prawidłowości darowizny.
Sama anonimowość darczyńcy z punktu widzenia twórcy nie stoi na przeszkodzie stwierdzeniu darowizn, ze względu na inne możliwości udowodnienia zaistniałego stosunku prawnego. Bowiem darowiznę można udowodnić nie tylko poprzez identyfikację darczyńcy, a właśnie przelew, potwierdzenie, raport, istotę i moment otrzymania darowizn (transmisja online), czy też generalny kontekst przysporzenia (tj. dobrowolne i nieekwiwalentne wsparcie twórcy). To, że darczyńca jest nieznany – nie oznacza, że on nie istnieje, a to m.in. istnienie darczyńcy i darowizny jest istotą darowizny, a nie znajomość danych personalnych darczyńcy, numeru PESEL czy serii dowodu osobistego. Ponadto – z uwagi na elektroniczny obieg finansowy jest możliwe ustalenie osoby lub właściciela rachunku bankowego wpłacającego czy to za pomocą (…), a nawet za sprawą ewentualnych interwencji organów państwa lub organów ścigania (np. w przypadku ewentualnego prania brudnych pieniędzy). Przepisy Kodeksu cywilnego nie nakładają także obowiązku wylegitymowania się darczyńcy dla skuteczności darowizny. Takich warunków nie stawia także Kodeks cywilny. Zgodnie z art. 890 § 1 k.c. – darowizna powinna być złożono (winno być: oświadczenie darczyńcy powinno być złożone) w formie aktu notarialnego, niemniej umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione. Istotą jest zatem spełnienie świadczenia, a nie znajomość danych personalnych darczyńcy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku:
• w podatku od spadków i darowizn:
-w części dotyczącej objęcia otrzymywanych wpłat opodatkowaniem podatkiem od spadków i darowizn – jest prawidłowe,
-w części dotyczącej braku wpływu anonimowości darczyńców na kwalifikację podatkową ww. wpłat – jest nieprawidłowe.
• w podatku dochodowym od osób fizycznych – jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1837):
Podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej "podatkiem" podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej tytułem darowizny, polecenia darczyńcy.
W myśl art. 2 ww. ustawy:
Nabycie własności rzeczy znajdujących się za granicą lub praw majątkowych wykonywanych za granicą podlega podatkowi, jeżeli w chwili otwarcia spadku lub zawarcia umowy darowizny nabywca był obywatelem polskim lub miał miejsce stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Ustawa o podatku od spadków i darowizn nie definiuje pojęcia „darowizna”, dlatego w tym zakresie odwołać się należy do odpowiednich przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.).
Zgodnie z art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego:
Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.
Darowizna jest zatem dobrowolnym świadczeniem na rzecz obdarowanego pod tytułem darmym, nie wynika z żadnego stosunku zobowiązaniowego czy z ustawy. Jej istotną cechą jest to, że powstaje stosunek pomiędzy darczyńcą i obdarowanym.
Do zawarcia umowy darowizny, podobnie jak każdej innej umowy, niezbędne jest zgodne oświadczenie woli złożone przez obie strony umowy. Umowa darowizny dochodzi do skutku dopiero z chwilą złożenia oświadczenia woli przez obdarowanego o przyjęciu darowizny. Należy zaznaczyć, że ustawodawca nie wymaga żadnej szczególnej formy oświadczenia obdarowanego o przyjęciu darowizny.
Zgodnie z art. 890 § 1 Kodeksu cywilnego:
Oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.
Darowizna należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego bez ekwiwalentu w postaci świadczenia wzajemnego i polega najczęściej na przesunięciu jakiegoś dobra majątkowego z majątku darczyńcy do majątku obdarowanego. Świadczenie ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę.
Zatem daną czynność można uznać za darowiznę, jeżeli posiada cechy tegoż świadczenia, tzn. gdy zostanie złożone oświadczenie darczyńcy o przekazaniu darowizny oraz oświadczenie obdarowanego o jej przyjęciu, a ponadto czynność ta musi polegać na nieodpłatnym świadczeniu darczyńcy (kosztem jego majątku) na rzecz obdarowanego, pod warunkiem, że czynność ta nie została wymieniona w treści art. 889 ustawy.
Stąd decydujące znaczenie dla dokonania oceny prawnopodatkowej w każdym indywidualnym przypadku ma treść umowy wiążącej jej strony, w szczególności zaś ustalenie:
-czy czynność prawna ma charakter nieodpłatny,
-czy występuje obdarowany oraz darczyńca,
-jaki był charakter przekazanych środków.
Jednoznaczne określenie powyższych elementów jest niezwykle istotne, ponieważ nie każde bezpłatne przysporzenie mieści się w definicji umowy darowizny w rozumieniu Kodeksu cywilnego. Nieodpłatne przekazanie majątku może bowiem wynikać także z innego tytułu prawnego (art. 889 Kodeksu cywilnego). Natomiast skutki prawnopodatkowe danego nabycia środków pieniężnych przez osoby fizyczne można oceniać na podstawie przepisów ustawy o podatku do spadków i darowizn tylko pod warunkiem, że stanowi ono nabycie tytułem ujętym w ww. art. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn a więc m.in. tytułem darowizny.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że zajmuje się Pan organizowaniem transmisji online (…). Oglądanie ww. transmisji jest bezpłatne, ale widzowie mogą dobrowolnie wpłacać dowolną kwotę pieniędzy celem wsparcia twórcy. Otrzymuje Pan środki pieniężne z tego tytułu w wysokości wskazywanych w składanych deklaracjach podatkowych w podatku od spadków i darowizn, które przekraczają tzw. kwoty wolne od podatku od spadków i darowizn, o których mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Widzowie dokonujący wpłat mogą (…) – nie mogą jednakże (…). Jako, że wpłaty spełniają wszystkie wymogi art. 888 § 1 ustawy Kodeks cywilny – są darowiznami w rozumieniu Kodeksu cywilnego. W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan m.in., że ma Pan możliwość współpracy z operatorami (…) (za pośrednictwem których strona otrzymuje wpłaty) w zakresie ustalenia danych osobowych wpłacających środki. Zgodnie z regulaminami operatorów (…) – wpłacającymi mogą być wyłącznie osoby fizyczne posiadające pełną zdolność do czynności prawnych, a ich dane osobowe są przetwarzane przez administratora danych w celu realizacji umów. Podanie danych jest dobrowolne, lecz niezbędne do realizacji umowy. Operatorzy (…) – na podstawie udzielonych pełnomocnictw – przetwarzają te dane na zlecenie strony jako podmiot przetwarzający. Jeżeli zatem operatorzy (…) działają jako pełnomocnicy strony – to mają obowiązek takie dane przekazać na żądanie strony. Jednakże ani strona ani operator nie są ani uprawnieni ani zobowiązani do weryfikacji prawidłowości podanych przez wpłacanych danych osobowych.
Pana wątpliwości dotyczą kwestii czy otrzymywane wpłaty podlegają opodatkowaniu przepisom ustawy o podatku od spadków i darowizn, co w konsekwencji prowadziłoby do braku opodatkowania tych wpłat podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych.
Pana zdaniem, otrzymywane wpłaty podlegają opodatkowaniu przepisom ustawy o podatku od spadków i darowizn, co w konsekwencji prowadziłoby do braku opodatkowania tych wpłat podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych.
Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że wpłaty środków pieniężnych od widzów, skoro – jak Pan wskazał – stanowią darowizny i ma Pan możliwość współpracy z operatorami (...) w zakresie ustalenia danych osobowych wpłacających środki, to podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Darczyńcą w tym przypadku jest każda osoba wspierająca, przekazująca środki pieniężne na Pana rzecz.
W myśl art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn:
Obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.
W myśl art. 6 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje - przy nabyciu w drodze darowizny - z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy - z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia; jeżeli ze względu na przedmiot darowizny przepisy wymagają szczególnej formy dla oświadczeń obu stron, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia takich oświadczeń.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn:
Opodatkowaniu podlega nabycie, od jednego zbywcy, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej:
1)36 120 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej;
2)27 090 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej;
3)5733 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.
Stosownie do treści art. 9 ust. 2 cyt. ustawy:
Jeżeli nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych od tego samego zbywcy następuje więcej niż jeden raz, do czystej wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się czystą wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych dotychczas od tego samego zbywcy w roku, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, i w okresie 5 lat poprzedzających ten rok. Od podatku obliczonego od łącznej wartości nabytych rzeczy i praw majątkowych potrąca się podatek przypadający od opodatkowanych poprzednio nabytych rzeczy i praw majątkowych. Wynikająca z obliczenia nadwyżka podatku nie podlega ani zaliczeniu na poczet innych podatków, ani zwrotowi. Nabywcy obowiązani są w zeznaniu podatkowym wymienić rzeczy i prawa majątkowe nabyte w podanym wyżej okresie.
Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy:
Wysokość podatku ustala się w zależności od grupy podatkowej, do której zaliczony jest nabywca.
W myśl art. 14 ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn:
Zaliczenie do grupy podatkowej następuje według osobistego stosunku nabywcy do osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe.
Stosownie do art. 14 ust. 3 ww. ustawy:
Do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:
1)do grupy I - małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;
2)do grupy II - zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;
3)do grupy III - innych nabywców.
Podatek oblicza się na zasadach określonych w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.
Z kolei w myśl art. 17 ust. 4 ww. ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych ustala, w drodze rozporządzenia, kwoty wartości rzeczy i praw majątkowych zwolnione od podatku i niepodlegające opodatkowaniu, o których mowa w art. 9 ust. 1, oraz skale podatkowe, o których mowa w art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem zasad określonych w ust. 1-3.
Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn w związku z § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 czerwca 2023 r. w sprawie ustalenia kwot wartości rzeczy i praw majątkowych zwolnionych od podatku od spadków i darowizn i niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem oraz skal podatkowych, według których oblicza się ten podatek (Dz.U. z 2023 r. poz. 1226):
Podatek oblicza się od nadwyżki podstawy opodatkowania ponad kwotę wolną od podatku, według następujących skal:
|
Kwoty nadwyżki w zł |
Podatek wynosi |
|
|
ponad |
do |
|
|
1) od nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej |
||
|
11 833 |
3% |
|
|
11 833 |
23 665 |
355 zł i 5% od nadwyżki ponad 11 833 zł |
|
23 665 |
946 zł 60 gr i 7% od nadwyżki ponad 23 665 zł |
|
|
2) od nabywców zaliczonych do II grupy podatkowej |
||
|
11 833 |
7% |
|
|
11 833 |
23 665 |
828zł 40 gr i 9% od nadwyżki ponad 11 833 zł |
|
23 665 |
1893 zł 30 gr i 12% od nadwyżki ponad 23 665 zł |
|
|
3) od nabywców zaliczonych do III grupy podatkowej |
||
|
11 833 |
12% |
|
|
11 833 |
23 665 |
1420 zł i 16% od nadwyżki ponad 11 833 zł |
|
23 665 |
3313 zł 20 gr i 20% od nadwyżki ponad 23 665 zł |
|
Jeżeli wartość darowizny od jednego darczyńcy przekroczy kwotę wolną od podatku w okresie wskazanym powyżej wówczas w myśl art. 17a ust. 1 ww. ustawy:
Podatnicy podatku są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2, złożyć, w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych według ustalonego wzoru. Do zeznania podatkowego dołącza się dokumenty mające wpływ na określenie podstawy opodatkowania.
Opodatkowanie kształtuje się w zależności od przyporządkowania widza (darczyńcy) do odpowiedniej grupy podatkowej oraz od wysokości darowanej kwoty (o czym stanowi ww. art. 9 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn). Darczyńcą w przypadku ww. wpłat jest każda osoba wspierająca, przekazująca na Pana rzecz środki pieniężne.
Z uwagi na fakt, że widzowie mogą dokonywać na Pana rzecz darowiznę wielokrotnie, zastosowanie znajdzie ww. art. 9 ust. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, zgodnie z którym jeżeli nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych od tego samego zbywcy następuje więcej niż jeden raz, do czystej wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się czystą wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych dotychczas od tego samego zbywcy w roku, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, i w okresie 5 lat poprzedzających ten rok.
Jest Pan zatem zobowiązany do składania zeznania podatkowego w każdej sytuacji, w której kwota otrzymana od jednej osoby sumarycznie w ciągu 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie otrzymanie darowizny przekroczy kwoty wskazane w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.
Zeznanie podatkowe składa się z tytułu otrzymania darowizny od każdej osoby fizycznej odrębnie, w terminie miesiąca od dnia, w którym powstał obowiązek podatkowy, czyli od dnia otrzymania darowizny. Zgłoszenia dokonuje się na druku zeznania podatkowego SD-3, stanowiącym załącznik do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 listopada 2015 r. w sprawie zeznania podatkowego składanego przez podatników podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2068).
Tym samym Pana stanowisko w części dotyczącej objęcia otrzymywanych wpłat opodatkowaniem podatkiem od spadków i darowizn jest prawidłowe.
W tym miejscu wskazać jednak należy, że jeżeli forma wsparcia uniemożliwia identyfikację osób przekazujących wsparcie i tym samym wysokość dokonanych wpłat przez poszczególne osoby – w sytuacji, gdy nie ma możliwości ustalenia tożsamości osób udzielających wsparcia, zarówno samodzielnie, jak i we współpracy z operatorem (...), to nie ma można kwalifikować tych wpłat jako umowy darowizny. Przy braku takich informacji nie sposób bowiem określić podmiot umowy, jej dokładną treść oraz wysokość wpłaty od konkretnej osoby, a elementy te są nieodzowne dla zweryfikowania charakteru umowy w kontekście możliwości opodatkowania jej podatkiem od spadków i darowizn.
Mając na uwadze powyższe nie podzielam Pana poglądu, zgodnie z którym sama anonimowość darczyńcy z punktu widzenia twórcy nie stoi na przeszkodzie stwierdzeniu darowizn.
Odnosząc się natomiast do Pana wątpliwości związanych z opodatkowaniem otrzymanych wpłat na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyjaśniam, że na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn.
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Za przychód należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego – zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika. Pod pojęciem przychodu należy rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.
Rolą zacytowanego przepisu art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy jest zapobieżenie sytuacji, w której to samo przysporzenie majątkowe powodowałoby powstanie obowiązku podatkowego w dwóch podatkach, czego skutkiem byłoby podwójne opodatkowanie tego samego przysporzenia majątkowego.
Skoro zatem otrzymane przez Pana wpłaty – jak wyjaśniłem powyżej podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn – to z uwagi na wyłączenie z opodatkowania na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ich wartość nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
