Zdaniem tutejszego organu podatkowego stanowisko zawarte we wniosku jest nieprawidłowe, ponieważ zgodnie z przepisem art. 1 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia... - Interpretacja - 1418/ZT/M-436/1/Ms/07/KM

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.06.2007, sygn. 1418/ZT/M-436/1/Ms/07/KM, Urząd Skarbowy w Piasecznie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Zdaniem tutejszego organu podatkowego stanowisko zawarte we wniosku jest nieprawidłowe, ponieważ zgodnie z przepisem art. 1 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983r o podatku od spadków i darowizn / tekst jednolity z 2004r Dz.U. Nr 142 , poz. 1514, z późn. zm./ podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej tytułem darowizny. Cesja przeniesienia praw do rachunku w Kasie Mieszkaniowej z syna na rodziców będzie dotyczyła kwoty pieniężnej zgromadzonej na tym rachunku w całości, a nie tylko tych środków które zgromadził syn od chwili gdy stał się właścicielem tego rachunku.Mając powyższe na uwadze należy uznać, że przeniesienie praw do rachunku a co za tym idzie środków pieniężnych na nim zgromadzonych stanowi darowiznę w rozumieniu art. 888 Kodeksu cywilnego wobec czego podlega zgodnie z art. 1 w/w ustawy opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Biorąc jednak pod uwagę, że darowizna zostanie dokonana przez syna na rzecz rodziców może korzystać ze zwolnienia od podatku stosownie do przepisu art. 4a cytowanej ustawy o podatku od spadków i darowizn wprowadzonego ustawą z dnia 16 listopada 2006r o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych / Dz.U. z 2006r Nr 222 poz.1629 / jeżeli :nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zostanie zgłoszone w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego powstałego na podstawie art. 6 ust.1 pkt.2 8 i ust. 2 tej ustawy oraz przypadku, gdy przedmiotem nabycia tytułem darowizny lub polecenia darczyńcy są środki pieniężne, a wartość majątku nabytego łącznie od tej samej osoby w okresie 5 lat, poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, doliczona do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych, przekracza kwotę określoną w art. 9 ust.1 pkt 1. nabywcy udokumentują ich otrzymanie dowodem przekazania na rachunek bankowy nabywcy albo jego rachunek prowadzony przez spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową lub przekazem pocztowym.Wobec powyższego, zdaniem tutejszego organu podatkowego stanowisko Państwa H i J W w tej sprawie jest nieprawidłowe.Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.Tutejszy organ podatkowy informuje, iż przedmiotowa interpretacja ma zastosowanie do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i została wydana według stanu prawnego obowiązującego na dzień zaistnienia tego stanu. Jednocześnie tutejszy organ nie będzie informował o zmianie przepisów będących przedmiotem niniejszej interpretacji.Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 w/w ustawy Ordynacja podatkowa powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu zmiany lub jej uchylenia w trybie określonym w § 5 tego artykułu.

Urząd Skarbowy w Piasecznie