Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa /jedn. tekst. Dz. U. Nr 8 poz. 60 z 2005 r. z późn. zm./ w brzmieniu... - Interpretacja - PM 436-1/07

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.04.2007, sygn. PM 436-1/07, Urząd Skarbowy w Nowej Rudzie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa /jedn. tekst. Dz. U. Nr 8 poz. 60 z 2005 r. z późn. zm./ w brzmieniu obowiązującym w 2006 r. w związku z art. 4 ust. 1 ustawy o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz o zmianie innych ustaw z dnia 16.11.2006 r, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowej Rudzie stwierdza, że stanowisko Podatniczki przedstawione we wniosku z dnia 21.02.2007 r. o udzielenie interpretacji przepisu art. 16 ustawy z dnia 28.07.1983 r. o podatku od spadków i darowizn / jedn. tekst. Dz. U. Nr 142 poz. 1514 z 2004 r. z późn. zm. / w sprawie ulgi ww. podatku z tytułu nabycia spadku po zmarłym, jest prawidłowe.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię wynika, że Podatniczce przysługiwała ulga z art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn / jedn. tekst Dz. U. Nr 142 poz. 1514 z 2004 r. z późn. zm. / w sprawie nabycia spadku po zmarłym w dniu 06.10.2001 r. polegająca na nie wliczaniu do podstawy opodatkowania czystej wartości do łącznej wysokości nieprzekraczającej 110 m. kw powierzchni użytkowej budynku lub lokalu. W przypadku nabycia części / udziału/ budynku mieszkalnego lub lokalu albo udziału w spółdzielczym prawie do budynku mieszkalnego lub lokalu ulga przysługuje stosownie do wielkości udziału.

Zgodnie z art. 16 ust. 2 pkt 5 cytowanej ustawy o podatku od spadków i darowizn ulga o której mowa przysługuje osobom, które spełniają określone w ustawie warunki między innymi będą zamieszkiwać w nabytym lokalu lub budynku przez okres 5 lat od dnia :

  • złożenia zeznania podatkowego jeżeli w chwili złożenia zeznania nabywca mieszka w nabytym lokalu lub budynku lub
  • od dnia zamieszkania w nabytym lokalu lub budynku jeżeli nabywca zamieszka w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego.

W związku z tym, że w dniu złożenia zeznania podatkowego Podatniczka zamieszkiwała w nabytym w drodze spadku lokalu mieszkalnym, obowiązana jest zamieszkiwać w tym lokalu przez 5 lat od dnia złożenia zeznania podatkowego tj. Od dnia 08.05.2002 r. aby nie utracić prawa do ulgi w podatku od spadków i darowizn czyli do dnia 08.05.2007 r.

W związku z powyższym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowej Rudzie stwierdził, że stanowisko Pani w tym zakresie jest prawidłowe.

Urząd Skarbowy w Nowej Rudzie