W zakresie skutków podatkowych otrzymania środków pieniężnych od osób fizycznych w ramach zorganizowanej zbiórki internetowej oraz środków pieniężnych... - Interpretacja - 0111-KDIB2-2.4015.102.2022.5.PB

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 29 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-2.4015.102.2022.5.PB

Temat interpretacji

W zakresie skutków podatkowych otrzymania środków pieniężnych od osób fizycznych w ramach zorganizowanej zbiórki internetowej oraz środków pieniężnych od Fundacji.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od spadków i darowizn jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 sierpnia 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 1 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymania środków pieniężnych od osób fizycznych w ramach zorganizowanej zbiórki internetowej oraz środków pieniężnych od Fundacji. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 14 października 2022 r. (wpływ  17 października 2022 r.) oraz pismem z 3 listopada 2022 r. (wpływ 7 listopada 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od (...) lutego 2019 r. prowadzi Pani działalność gospodarczą objętą grupowaniem PKD 91.04.Z „Działalność ogrodów botanicznych i zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody”, jako działalność podstawową, w ramach której prowadzi Pani Park dzikich zwierząt posiadający status ogrodu zoologicznego. Jako dodatkową działalność gospodarczą prowadzi Pani:

-działalność organizatorów turystyki (PKD 79.12.Z),

-sprzedaż detaliczną pozostałych nowych wyrobów prowadzoną w wyspecjalizowanych sklepach (PKD 47.78.Z),

-sprzedaż detaliczną kwiatów, roślin, nasion, nawozów, żywych zwierząt domowych, karmy dla zwierząt domowych prowadzoną w wyspecjalizowanych sklepach (PKD 47.76.Z),

-pozostałą sprzedaż detaliczną prowadzoną w niewyspecjalizowanych sklepach  (PKD 47.19.Z).

Źródłami pozyskiwania środków finansowych na utrzymanie około (...) dzikich zwierząt, ich karmienie i opiekę, a także na specjalistyczną działalność związaną z reintrodukcją takich gatunków jak ryś czy głuszec, są:

1)sprzedaż biletów wstępu na teren Parku i sprzedaż pamiątek dokonywana w ramach działalności gospodarczej,

2)zbiórki internetowe – przykładowo w 2021 r. zorganizowana została zbiórka internetowa na portalu X,

3)dofinansowanie otrzymane od fundacji.

W ramach zbiórki internetowej zorganizowanej na portalu X, Park otrzymał od wielu osób fizycznych w żaden sposób nie spokrewnionych z Panią (tj. od osób obcych) środki pieniężne:

a)(...) marca 2021 r. w łącznej kwocie 9.700,00 zł,

b)(...) maja 2021 r. w łącznej kwocie 9.700,00 zł.

Przy czym wpłaty pochodzące od jednej osoby nie przekroczyły kwoty 1.000,00 zł.

Zbiórka odbyła się za pośrednictwem Operatora X Sp. z o.o. działającego w charakterze krajowej instytucji płatniczej, wpisanej do Rejestru Usług Płatniczych UKNF pod numerem (...), na podstawie zezwolenia z (...) października 2019 r. wydanego przez Komisję Nadzoru Finansowego, który podlega nadzorowi KNF w zakresie świadczonych przez Operatora (Spółkę) usług płatniczych.

W dniu (...) listopada 2020 r. Park podpisał „Partnerską Umowę Współpracy” z Fundacją (...) (zwaną dalej Fundacją). Zgodnie z postanowieniami Umowy, Fundacja realizując swoje cele statutowe, dofinansuje (sfinansuje) działalność Parku związaną z:

-ochroną zwierząt, w szczególności ochroną gatunków zwierząt ginących i zagrożonych wyginięciem w Polsce w środowiskach ich naturalnego występowania oraz w hodowli,

-budową i modernizacją obiektów przeznaczonych do hodowli, ekspozycji zwierząt,

-działaniami związanymi z hodowlą gatunków zagrożonych,

-hodowlą zachowawczą ex suit gatunków zwierząt ginących i zagrożonych wyginięciem.

W ww. Umowie, Fundacja zobowiązała się (w granicach posiadanych środków i swoich możliwości) do przekazywania na rzecz Parku darowizn na realizację celu określonego  w Umowie.

Ponadto Fundacja zastrzegła sobie prawo do oceny działań Parku i wydatkowania przekazanego Parkowi dofinansowania.

Na podstawie zawartej Umowy, Fundacja przekazała Parkowi środki pieniężne:

a)wpłacone (...) listopada 2021 r. gotówką do kasy Parku, pochodzące z przeprowadzonej przez Fundację zbiórki do puszek w łącznej kwocie 19.500,00 zł,

b)wpłacone na rachunek bankowy Parku (...) stycznia 2022 r., pochodzące z wpłat otrzymanych przez Fundację na realizację jej celów statutowych w łącznej kwocie 33.000,00 zł.

Realizując postanowienia Umowy, Park przedkłada Fundacji kserokopie faktur dokumentujących poniesienie wydatków opłaconych z otrzymanego od Fundacji dofinansowania lub zrefundowanych z otrzymanego dofinansowania. Fundacja nie wniosła zastrzeżeń co do prawidłowości wydatkowania przez Park przekazanych mu środków pieniężnych.

Środki finansowe pozyskane ze zbiórki internetowej przeprowadzonej na portalu internetowym X i środki finansowe otrzymane w formie dofinansowania z Fundacji zostały zaewidencjonowane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (PKPiR) w kolumnie „Pozostałe przychody” pod datą ich otrzymania. Środki te, przyjęto jako zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych, w związku z czym nie zostały one opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto, otrzymane przez Park środki pieniężne:

a)nie zostały zgłoszone do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn,

b)nie zostały uwzględnione w podstawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Środki pieniężne otrzymane od osób fizycznych w ramach zorganizowanej zbiórki internetowej stanowią darowiznę w rozumieniu art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego, tj. darczyńcy zobowiązali się do bezpłatnego świadczenia na Pani rzecz kosztem swojego majątku. Również środki pieniężne otrzymane od Fundacji, spełniają przesłanki darowizny  w rozumieniu art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego, ponieważ Fundacja zobowiązała się do ich przekazywania kosztem swojego majątku na pokrycie wydatków związanych z utrzymaniem Parku oraz jako zwrot poniesionych przez Panią wydatków na utrzymanie Parku. W zamian za przekazane środki pieniężne przez Fundację, na rzecz Fundacji nie wykonuje Pani żadnych świadczeń.

Pozostały opis stanu faktycznego, który został przedstawiony przez Panią w treści uzupełnienia wniosku z 14 października 2022 r. (wpływ 17 października 2022 r.) jako, że dotyczy zagadnienia objętego podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz podatkiem od towarów i usług nie został przytoczony.

Pytanie (przeformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy darowizny środków pieniężnych otrzymane od osób fizycznych w ramach zorganizowanej przez Park zbiórki internetowej oraz darowizny środków pieniężnych otrzymane od Fundacji na pokrycie wydatków lub zwrot wydatków poniesionych na utrzymanie Parku podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn?

Pani stanowisko w sprawie (przeformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Pani zdaniem, darowizny środków pieniężnych otrzymane od osób fizycznych w ramach zorganizowanej zbiórki internetowej oraz darowizny środków pieniężnych otrzymane od Fundacji na pokrycie wydatków lub zwrot wydatków poniesionych na utrzymanie Parku podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.

Zgodnie bowiem z art. 1 ust. 1 pkt 2 u.p.s.d., podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej tytułem darowizny.

W wyroku z 2 grudnia 2010 r., sygn. akt I SA/Gd 1035/10 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku sformułował tezę, że: „Pojęcie nabycia własności rzeczy lub praw majątkowych tytułem darowizny rozumieć należy jako każde przysporzenie majątkowe uzyskane pod tytułem darmym, spełniające warunki uznania tej czynności za darowiznę w rozumieniu przepisów k.c., a więc także polegające na zmniejszeniu pasywów obdarowanego.” Bezspornie z zaistniałego i opisanego stanu faktycznego wynika, że darowizny środków pieniężnych otrzymane od osób fizycznych w ramach zorganizowanej zbiórki internetowej oraz darowizny środków pieniężnych otrzymane od Fundacji na pokrycie wydatków lub zwrot wydatków poniesionych na utrzymanie Parku stanowią po Pani stronie przysporzenie majątkowe uzyskane pod tytułem darmym, ponieważ w zamian za przekazane Pani środki pieniężne nie wykonuje Pani żadnych świadczeń ani na rzecz osób fizycznych (darczyńców), ani na rzecz Fundacji. Tym samym, zarówno środki pieniężne otrzymane od ww. osób fizycznych, jak i od Fundacji spełniają przesłanki darowizny w rozumieniu art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego, ponieważ Fundacja zobowiązała się do ich przekazywania kosztem swojego majątku na pokrycie wydatków związanych z utrzymaniem Parku oraz jako zwrot poniesionych przez Panią wydatków na utrzymanie Parku.

Jak już uzasadniono stanowisko własne we wniosku, darowizny środków pieniężnych otrzymanych od osób fizycznych w ramach zorganizowanej zbiórki internetowej będą korzystać ze zwolnienia od podatku od spadków i darowizn, ponieważ nie zostały spełnione trzy przesłanki łącznie wynikające z art. 9 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 i z art. 14 ust. 3 pkt 3 u.p.s.d., tj.:

-każdy z darczyńców był osobą obcą w stosunku do obdarowanej, tj. pomiędzy darczyńcami, a obdarowaną nie zachodzi stosunek pokrewieństwa ani powinowactwa;

-jednorazowa wartość darowizny otrzymanej od jednej i tej samej osoby nie przekroczyła kwoty wolnej od podatku, tj. 4.902,00 zł;

-suma darowizn otrzymanych od jednej i tej samej osoby w ciągu 5 lat nie przekroczyła kwoty wolnej od podatku, tj. 4.902,00 zł.

W przypadku darowizn środków pieniężnych otrzymanych od Fundacji (...) listopada 2021 r. w kwocie 19.500,00 zł i (...) stycznia 2022 r. w kwocie 33.000,00 zł zostały spełnione łącznie ww. przesłanki wynikające z art. 9 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 i z art. 14 ust. 3 pkt 3 u.p.s.d. tj.:

a)Fundacja była osobą obcą w stosunku do obdarowanej tj. pomiędzy darczyńcą, a obdarowaną nie zachodzi stosunek pokrewieństwa ani powinowactwa;

b)jednorazowa wartość darowizny otrzymanej od jednej i tej samej osoby, tj. od Fundacji, przekroczyła kwotę wolną od podatku, tj. 4.902,00 zł;

c)suma darowizn otrzymanych od jednej i tej samej osoby, tj. Fundacji, w ciągu 5 lat przekroczyła kwotę wolną od podatku, tj. 4.902,00 zł.

Tym samym do obliczenia podatku od spadków i darowizn należnego od darowizn środków pieniężnych otrzymanych od Fundacji zastosowanie znajdzie:

a)kwota wolna od podatku wymieniona w art. 9 ust. 1 pkt 3 u.p.s.d.,

b)skala podatkowa wynikająca z art. 15 ust. 1 u.p.s.d., jaka ma zastosowanie do nabywców zaliczonych do III grupy podatkowej.

Ponieważ darowizny środków pieniężnych otrzymane od Fundacji podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, to zgodnie z art. 17a ust. 1 u.p.s.d. ciążył na Pani obowiązek złożenia zeznania podatkowego o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych według ustalonego wzoru (druk SD-3).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena Pani stanowiska wyłącznie w zakresie podatku od spadków i darowizn. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług zostały/zostaną wydane odrębne interpretacje.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn  (Dz.U. z 2021 r. poz. 1043):

Podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem darowizny, polecenia darczyńcy.  

Jako, że przepisy tej ustawy nie definiują pojęcia „darowizna” należy odwołać się do odpowiednich przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r.  poz. 1360 ze zm.).

Na podstawie art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego:

Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Darowizna należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego bez ekwiwalentu i polega najczęściej na przesunięciu jakiegoś dobra majątkowego z majątku darczyńcy do majątku obdarowanego. Świadczenie ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę. Darowizna jest więc czynnością, której celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego (świadczenie musi wzbogacić obdarowanego), a zobowiązanie darczyńcy musi być zamierzone jako nieodpłatne.

Do zawarcia umowy darowizny, podobnie jak każdej innej umowy, niezbędne jest zgodne oświadczenie złożone przez obie strony umowy. Umowa darowizny dochodzi do skutku dopiero z chwilą złożenia oświadczenia obdarowanego o przyjęciu darowizny. Należy zaznaczyć, że ustawodawca nie wymaga żadnej szczególnej formy oświadczenia obdarowanego o przyjęciu darowizny.

W myśl art. 890 § 1 Kodeksu cywilnego:

Oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.

Zgodnie z art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn:

Obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.

Na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy przy nabyciu w drodze darowizny powstaje z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy - z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia; jeżeli ze względu na przedmiot darowizny przepisy wymagają szczególnej formy dla oświadczeń obu stron, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia takich oświadczeń.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn:

Opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę, od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej:

1)9637 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej;

2)7276 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej;

3)4902 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.

Jeżeli nabycie własności rzeczy i praw majątkowych od tej samej osoby następuje więcej niż jeden raz, do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się wartość rzeczy  i praw majątkowych nabytych od tej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie. Od podatku obliczonego od łącznej wartości nabytych rzeczy i praw majątkowych potrąca się podatek przypadający od opodatkowanych poprzednio nabytych rzeczy i praw majątkowych. Wynikająca z obliczenia nadwyżka podatku nie podlega ani zaliczeniu na poczet innych podatków, ani zwrotowi. Nabywcy obowiązani są w zeznaniu podatkowym wymienić rzeczy i prawa majątkowe nabyte  w podanym wyżej okresie.

Art. 14 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że:

Wysokość podatku ustala się w zależności od grupy podatkowej, do której zaliczony jest nabywca.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 ww. ustawy:

Zaliczenie do grupy podatkowej następuje według osobistego stosunku nabywcy do osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe.

W myśl art. 14 ust. 3 ww. ustawy:

Do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:

1)do grupy I – małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;

2)do grupy II – zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;

3)do grupy III – innych nabywców.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy:

Podatek oblicza się od nadwyżki podstawy opodatkowania ponad kwotę wolną od podatku, według następujących skal:

Kwoty nadwyżki w zł

Podatek wynosi

ponad

do

1) od nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej

10 278

3%

10 278

20 556

308 zł 30 gr i 5% nadwyżki ponad 10 278 zł

20 556

822 zł 20 gr i 7% nadwyżki ponad 20 556 zł

2) od nabywców zaliczonych do II grupy podatkowej

10 278

7%

10 278

20 556

719 zł 50 gr i 9% od nadwyżki ponad 10 278 zł

20 556

1644 zł 50 gr i 12% od nadwyżki ponad 20 556 zł

3) od nabywców zaliczonych do III grupy podatkowej

10 278

12%

10 278

20 556

1233 zł 40 gr i 16% od nadwyżki ponad 10 278 zł

20 556

2877 zł 90 gr i 20% od nadwyżki ponad 20 556 zł

Jeżeli wartość darowizny od jednego darczyńcy przekroczy kwotę wolną od podatku  w okresie wskazanym powyżej wówczas w myśl art. 17a ust. 1 ww. ustawy:

Podatnicy podatku są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2, złożyć, w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych według ustalonego wzoru. Do zeznania podatkowego dołącza się dokumenty mające wpływ na określenie podstawy opodatkowania.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą – Park dzikich zwierząt. W ramach zbiórki internetowej zorganizowanej na portalu X, Park otrzymał od wielu osób fizycznych w żaden sposób nie spokrewnionych z Panią (tj. od osób obcych) środki pieniężne: a) (...) marca 2021 r. w łącznej kwocie 9.700,00 zł, b) (...) maja 2021 r. w łącznej kwocie 9.700,00 zł. Przy czym wpłaty pochodzące od jednej osoby nie przekroczyły kwoty 1.000,00 zł. W dniu (...) listopada 2020 r. Park podpisał „Partnerską Umowę Współpracy” z Fundacją. Na podstawie zawartej Umowy, Fundacja przekazała Parkowi środki pieniężne: a) wpłacone (...) listopada 2021 r. gotówką do kasy Parku, pochodzące  z przeprowadzonej przez Fundację zbiórki do puszek w łącznej kwocie 19.500,00 zł, b) wpłacone na rachunek bankowy Parku (...) stycznia 2022 r., pochodzące z wpłat otrzymanych przez Fundację na realizację jej celów statutowych w łącznej kwocie 33.000,00 zł.  W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani m.in., że środki pieniężne otrzymane od osób fizycznych  w ramach zorganizowanej zbiórki internetowej stanowią darowiznę w rozumieniu art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego, tj. darczyńcy zobowiązali się do bezpłatnego świadczenia na Pani rzecz kosztem swojego majątku. Również środki pieniężne otrzymane od Fundacji, spełniają przesłanki darowizny w rozumieniu art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego, ponieważ Fundacja zobowiązała się do ich przekazywania kosztem swojego majątku na pokrycie wydatków związanych z utrzymaniem Parku oraz jako zwrot poniesionych przez Panią wydatków na utrzymanie Parku. W zamian za przekazane środki pieniężne przez Fundację, na rzecz Fundacji nie wykonuje Pani żadnych świadczeń.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy wskazać, że środki pieniężne otrzymane od osób fizycznych w ramach zorganizowanej zbiórki internetowej oraz środki pieniężne otrzymane od Fundacji, skoro – jak wskazała Pani w uzupełnieniu wniosku – stanowią darowizny, to podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Darczyńcą w tym przypadku jest każda osoba trzecia/Fundacja, przekazująca środki pieniężne dla Pani.

Jeżeli natomiast w istocie – jak wskazała Pani we wniosku – wpłaty pochodzące od jednej osoby w ramach zbiórki internetowej nie przekroczyły kwoty 1.000,00 zł, to w świetle powołanych przepisów nie powstał obowiązek podatkowy w podatku od spadków  i darowizn. W takiej sytuacji nie miała Pani obowiązku składania zeznania o nabyciu tych środków pieniężnych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.

Natomiast w przypadku darowizn środków pieniężnych otrzymanych od Fundacji, skoro ich kwota przekroczyła kwotę określoną w art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od spadków  i darowizn (tj. 4.902 zł), to powstał u Pani obowiązek podatkowy w podatku od spadków i darowizn i miała Pani obowiązek złożenia zeznania (druk SD-3) o nabyciu tych darowizn właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, w terminie miesiąca od dnia,  w którym powstał obowiązek podatkowy, czyli od dnia otrzymania darowizny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.  

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym,  w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w .... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo  o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).