Wpłaty od internautów jako darowizna. - Interpretacja - 0111-KDIB2-3.4015.111.2022.3.BD

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 24 października 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4015.111.2022.3.BD

Temat interpretacji

Wpłaty od internautów jako darowizna.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od spadków i darowizn jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 sierpnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 16 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący m.in. podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymywania wpłat od wspierających. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 października 2022 r. (wpływ 21 października 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Ma Pan miejsce zamieszkania w Polsce i jest polskim rezydentem podatkowym. Ze względu na posiadane doświadczenie dziennikarskie, w 2021 r. rozpoczął Pan tworzenie podcastu informacyjnego w formie audycji internetowej. W celu uzyskania dodatkowych środków na bieżącą realizację programu oraz inne wydatki, założył Pan profil na portalu (…). Serwis ten umożliwia twórcom ogłoszenie się w celu zebrania wsparcia finansowego od Wspierających, nazywanych (…). Osoby te, dobrowolnie wspierają twórców, dokonują wpłat za pośrednictwem wyżej wymienionego serwisu i mogą zadeklarować wsparcie w postaci równych, miesięcznych wpłat. Autor ma możliwość ustawienia progów wpłat (np. 10 zł miesięcznie, 25 zł miesięcznie, 65 zł miesięcznie, itd.). Wspierający zachowują dowolność w wyborze progów wpłat oraz nie są zobowiązani do świadczenia pomocy finansowej stale. Po zebraniu danej kwoty i pobraniu prowizji przez (…) i opłaty dla operatora finansowego, portal ten dokonuje przelewu zebranych środków na rachunek bankowy Twórcy.

W listopadzie 2021 r. otrzymał Pan pozytywną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania środków otrzymywanych od Wspierających. W otrzymanej interpretacji znalazło się pouczenie o następującej treści: „interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.”

Aktualnie planuje Pan zmienić formę wdzięczności dla Wspierających, dlatego aby zachować ochronę przewidzianą w Ordynacji podatkowej, zwraca się z nowym wnioskiem o wydanie interpretacji podatkowej na podstawie nowego stanu przyszłego.

Aby nie różnicować (…), planuje Pan stosować podziękowania jednakowe dla wszystkich, bez względu na to, z którego progu wpłaty skorzystają. Nie ma zatem znaczenia wysokość wpłaty, a jedynie sam fakt wspierania Pana działań. Wszyscy (…) będą mieli możliwość dołączenia do grupy na (…), (…) lub podobnym portalu – na których Wspierający będą mogli porozmawiać ze sobą, z Panem lub jego gośćmi, obejrzeć krótkie nagrania „zza kulis” podcastu lub zadać dodatkowe pytania do gości. Głównym celem tych grup jest integracja, wymiana poglądów i poznanie siebie nawzajem. Planuje Pan też wysyłać (…) „newsletter”, w którym będzie Pan wysyłał ciekawe tematy do potencjalnej dyskusji w grupach. Istotny jest fakt, że żaden (…) nie będzie miał obowiązku dołączania do grup ani uczestniczenia w jej życiu – jest to forma „zebrania” fanów w jednym miejscu, aby przede wszystkim mogli się wzajemnie poznawać i dyskutować. Wpłat może dokonywać każda osoba bez względu na stopień pokrewieństwa i spowinowacenia z Panem. Nie jest Pan w stanie przewidzieć, kto, przez jaki czas i jaką kwotą będzie go wspierał, ale jest Pan w stanie śledzić na bieżąco wysokości wpłat narastająco od każdego wspierającego. Otrzymywane przez Pana środki podnoszą poziom bezpieczeństwa finansowego i w pewnym stopniu jakość audiowizualną nagrań, ale ich nie warunkują. Podcast powstałby także bez wpłat (…), które Pan traktuje jako dobrowolną formę wdzięczności (…) za darmowe publikowanie rzetelnego i merytorycznego podcastu. Oprócz tego, od 2005 r. prowadzi Pan działalność gospodarczą, w której przede wszystkim zajmuje się pozostałym doradztwem w zakresie prowadzenia działalności (PKD (…)), a także działalnością opisaną kodami PKD: (…), (…), (…), (…), (…), (…), (…), (…). Kody PKD mogą ulegać zmianie.

W odpowiedzi na wezwanie wskazał Pan, że wpłaty mają charakter dobrowolny, a w ramach stania się (…), wspierający mogą otrzymać wyrazy wdzięczności opisane w stanie faktycznym (winno być: zdarzeniu przyszłemu). Jednak są one bardzo symboliczne (dołączenie do wspólnej grupy i newsletter), jednakowe dla wszystkich bez względu na wysokość wpłaty oraz czasu, przez jaki ich dokonują. Dodatkowo, (…) nie będą mieli obowiązku korzystać z wyrazów wdzięczności. Wpłaty na pewno charakteryzują się tym, że wpłacający je, mają wolę obdarowania kosztem własnego majątku. Wpłaty nie obligują (…) do czynnego słuchania podcastu ani nie warunkują tego. Podcast jest publicznie dostępny w Internecie dla każdego. Najczęściej jednak (…) decydują się na dokonanie wsparcia, ponieważ są czynnymi słuchaczami, sympatykami podcastu i wyrażają swoją sympatię poprzez dokonywanie wpłat pieniężnych. Nie zobowiązuje się Pan wobec (…) do określonej aktywności na grupach lub do częstotliwości i jakości newslettera.

Ograniczenia techniczne i założenia portalu (…) narzucają obowiązek stosowania określonych progów przy tworzeniu profilu twórcy. (…) nie mają możliwości wpisania dowolnej kwoty, a mogą jedynie korzystać z tych opcji, które zaproponuje twórca. Aby umożliwić jak największej liczbie (…) udzielenie wsparcia adekwatnego do tego, jakiego mają ochoty udzielić, zostały stworzone różne progi kwotowe.

Biorąc pod uwagę fakt, że wpłaty są dobrowolne, niezobowiązujące, a darczyńca nie otrzymuje wymiernego ekwiwalentu za swoje wpłaty, uznaje je Pan za darowizny. Jeżeli Krajowa Informacja Skarbowa, na podstawie przytoczonego opisu oraz odpowiedzi na pytania wnioskuje inaczej na podstawie swoich kompetencji omówionych w Ordynacji podatkowej oraz wyrokach NSA i WSA powinna dokonać odpowiedniej interpretacji.

Jak stwierdził Sąd Apelacyjny w Łodzi w wyroku z dnia 12 stycznia 2018 r o syn. I ACa 627/17 „nieodpłatne świadczenie darczyńcy, będące jednostronnym aktem jego dobrej woli, rodzi po stronie obdarowanego moralny obowiązek wdzięczności”. Z tego powodu, stara się Pan wyrazić wdzięczność swoim (…) na różne sposoby, takie jak opisane w pierwotnej części wniosku.

Wyraz „ekwiwalent” zawarty w pytaniu, według Słownika Języka Polskiego PWN oznacza 1. «rzecz równa innej wartością» 2. «towar, w którym jest wyrażona wartość innego towaru»”.

W Pana ocenie, takie wyrazy wdzięczności jak m.in. przesłanie newslettera, dodanie do grupy na (…) nie stanowią ekwiwalentów przesłanych wpłat. Wyrazy wdzięczności są niemożliwe do wycenienia, ponieważ nie są unikalne i niedostępne nigdzie w sprzedaży. Ponadto, jeżeli dany (…) wpłacałby na Pana rzecz wielokrotnie te same wpłaty, to podziękowania otrzymuje tylko raz.

Wyrazy wdzięczności wymienione w poszczególnych progach otrzymują tylko (…), czyli osoby, które dokonały lub dokonują wpłat wspomagających. Osoby niebędące (…), nie otrzymują podziękowań za wpłaty, ponieważ ich nie dokonują. Natomiast, co najważniejsze, cały podcast, bez żadnych ograniczeń, jest dostępny dla wszystkich zainteresowanych osób, bez względu na to, czy są (…), czy nie.

(…) dokonują wpłat pokazując w ten sposób wsparcie Pana pracy nad tworzeniem darmowego podcastu. Pan odwdzięcza się im, wysyłając im co jakiś czas tzw. newsletter, czyli zbiór ciekawych tematów/artykułów dotyczących spraw gospodarczych i politycznych na świecie. Nie sposób tego jednak uznać za sprzedaż newslettera, ponieważ (…) nawet nie mają pewności, co znajdzie się w takim newsletterze. Nie mogą też wymagać od Pana określonej jakości, długości lub częstotliwości przesyłanych maili. Zakres tematyczny publikacji na portalach/platformach, w związku z którymi otrzymuje Pan wsparcie od (…), pokrywa się z zakresem prowadzonej działalności gospodarczej, ale nie w całości.

Aktualnie wpłaty otrzymywane przez portal (…) nie stanowią głównego wkładu finansowego dla Pana, ale z pewnością jest on zauważalny. Jednak nie zobowiązuje się Pan do wykorzystania wszystkich otrzymanych wpłat w ramach działalności. Są to również środki, z których może korzystać prywatnie. Dodatkowo, otrzymuje Pan dochody w ramach działalności gospodarczej pochodzące z reklam m.in. na platformie (…) oraz od sponsorów odcinków w zamian za reklamę.

Wpłaty z (…) oczywiście podnoszą poziom Pana bezpieczeństwa finansowego, ale nie warunkują wykonywania przez Pana działalności gospodarczej. Podcasty byłyby nagrywane dalej, nawet bez wsparcia (…).

Pytania w zakresie podatku od spadków i darowizn

Czy wpłaty otrzymywane od Wspierających (tzw. (…)) opisane we wniosku, będą podlegać opodatkowaniu zgodnie z przepisami ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Pana stanowisko w sprawie

Wpłaty otrzymywane od Wspierających (tzw. (…)) opisane we wniosku, będą podlegać opodatkowaniu zgodnie z przepisami ustawy o podatku od spadków i darowizn, ponieważ w Pana ocenie stanowią one darowizny, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn, podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem darowizny, polecenia darczyńcy. Jako że przepisy ww. ustawy nie definiują pojęcia „darowizna”, należy odwołać się do odpowiednich przepisów Kodeksu cywilnego.

Na podstawie art. 888 ustawy – Kodeks cywilny, przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Celem darowizny jest dokonanie nieodpłatnego przysporzenia na rzecz obdarowanego kosztem majątku darczyńcy. Może ona polegać zarówno na przesunięciu do majątku obdarowanego określonych przedmiotów majątkowych, jak i na innych formach dyspozycji majątkowych darczyńcy prowadzących do zmniejszenia jego majątku, a po stronie majątku obdarowanego – do zwiększenia aktywów lub zmniejszenia pasywów. Świadczenie ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę.

Zgodnie z art. 890 § 1 Kodeksu cywilnego oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.

W przedstawionym stanie faktycznym, stosunek prawny pomiędzy Panem a poszczególnymi Wspierającymi, odpowiada umowie darowizny. Darczyńcą w tym przypadku jest każdy Wspierający, przekazujący jakiekolwiek środki pieniężne na Pana rzecz (za pośrednictwem platformy (…)).

Powołując się na wyrok Sądu Apelacyjnego w Łodzi z dnia 12 stycznia 2018 r. o sygn. I ACa 627/17, który mówi, że „nieodpłatne świadczenie darczyńcy, będące jednostronnym aktem jego dobrej woli, rodzi po stronie obdarowanego moralny obowiązek wdzięczności”, okazanie wdzięczności Wspierającym w postaci podziękowań lub możliwości dołączenia do grupy nie tylko nie zmienia charakteru wpłat, a nawet jest poniekąd wymagane etycznie.

Wszystkie wpłaty wynikają z chęci pomocy i rozwoju skierowanymi w Pana stronę, a ich głównym celem nie jest uzyskanie czegoś w zamian. Wyrazy wdzięczności mają charakter symboliczny i nie stanowią równowartości dokonywanych wpłat.

Na gruncie cytowanego wyżej art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn, otrzymywane w ramach crowdfundingu darowizny podlegają zatem podatkowi od spadków i darowizn. Wymiar podatku od spadków i darowizn jest uzależniony od więzi rodzinnych pomiędzy darczyńcą a obdarowanym, jak również od wysokości darowanej kwoty.

Według art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn, opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej kwotę wolną w wysokości 4.902 zł, jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.

W sytuacji, gdy pojedynczy Wspierający dokona na rzecz Pomysłodawcy darowizny więcej niż jednokrotnie, zastosowanie znajdzie art. 9 ust. 2 cyt. ustawy. Zgodnie z tym przepisem, jeśli nabycie własności rzeczy i praw majątkowych od tej samej osoby następuje więcej niż jeden raz, do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych od tej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie. Od podatku obliczonego od łącznej wartości nabytych rzeczy i praw majątkowych potrąca się podatek przypadający od opodatkowanych poprzednio nabytych rzeczy i praw majątkowych. Wynikająca z obliczenia nadwyżka podatku nie podlega ani zaliczeniu na poczet innych podatków, ani zwrotowi. Nabywcy obowiązani są w zeznaniu podatkowym wymienić rzeczy i prawa majątkowe nabyte w podanym wyżej okresie.

Należy również zaznaczyć, że kwalifikacji wpłat otrzymywanych przez Pana od Wspierających jako darowizn, nie stoi na przeszkodzie prowadzeniu przeze Pana działalności gospodarczej. Ustawa o podatku od spadków i darowizn w art. 1 ust. 1 określając przedmiot opodatkowania stanowi wprost, że podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem darowizny, polecenia darczyńcy. Ustawa o podatku od spadków i darowizn nie wprowadza jednocześnie ograniczenia katalogu podmiotów podlegających ustawie wyłącznie do osób fizycznych nieprowadzących działalności. Podmiot opodatkowania jest określony szeroko i obejmuje każdą osobę fizyczną.

W Pana ocenie, uznanie wpłat otrzymywanych za pośrednictwem (…) za darowizny i opodatkowanie ich podatkiem od spadków i darowizn potwierdzają również przywołane przez Pana interpretacje indywidualne wydane przez Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Z uwagi na zakres tej interpretacji, przywołano powyżej tylko tę część Pana stanowiska, która odnosi się do skutków podatkowych w podatku od spadków i darowizn powstałych z tytułu otrzymywania wpłat od wspierających.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2021 r. poz. 1043 ze zm.):

Podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem darowizny, polecenia darczyńcy. 

Ustawa o podatku od spadków i darowizn nie zawiera pojęcia „darowizna”, dlatego w tym zakresie odwołać się należy do odpowiednich przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.).

Zgodnie z art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego:

Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Darowizna należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego bez ekwiwalentu w postaci świadczenia wzajemnego i polega najczęściej na przesunięciu jakiegoś dobra majątkowego z majątku darczyńcy do majątku obdarowanego. Świadczenie ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę.

Z treści art. 890 § 1 ww. ustawy wynika natomiast, iż:

Oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.

Zatem daną czynność można uznać za darowiznę, jeżeli posiada cechy tegoż świadczenia, tzn. gdy zostanie złożone oświadczenie darczyńcy o przekazaniu darowizny oraz oświadczenie obdarowanego o jej przyjęciu, a ponadto czynność ta musi polegać na nieodpłatnym świadczeniu darczyńcy (kosztem jego majątku) na rzecz obdarowanego,  pod warunkiem, że czynność ta nie została wymieniona w treści art. 889 ustawy.

Przepis art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn stanowi, że:

Obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje – przy nabyciu w drodze darowizny – z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy – z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia; jeżeli ze względu na przedmiot darowizny przepisy wymagają szczególnej formy dla oświadczeń obu stron, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia takich oświadczeń.

Wysokość podatku od spadków i darowizn ustala się w zależności od grupy podatkowej,  do której zaliczony jest nabywca. Zaliczenie do jednej z trzech grup podatkowych odbywa się  w zależności od jego stopnia pokrewieństwa albo powinowactwa z osobą, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe.

Zgodnie z art. 14 ust. 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn:

Do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:

1)do grupy I – małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;

2)do grupy II – zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;

3)do grupy III – innych nabywców.

Stosownie natomiast do art. 9 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn w powiązaniu z § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 10 października 2022 r. w sprawie ustalenia kwot wartości rzeczy i praw majątkowych zwolnionych od podatku od spadków i darowizn i niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem oraz skal podatkowych, według których oblicza się ten podatek (Dz.U. z 2022 r. poz. 2084):

Opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę, od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej:

1)10 434 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej;

2)7878 – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej;

3)5308 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.

Jeżeli nabycie własności rzeczy i praw majątkowych od tej samej osoby następuje więcej niż jeden raz, do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się wartość rzeczy  i praw majątkowych nabytych od tej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie. Od podatku obliczonego od łącznej wartości nabytych rzeczy i praw majątkowych potrąca się podatek przypadający od opodatkowanych poprzednio nabytych rzeczy i praw majątkowych. Wynikająca z obliczenia nadwyżka podatku nie podlega ani zaliczeniu na poczet innych podatków, ani zwrotowi. Nabywcy obowiązani są w zeznaniu podatkowym wymienić rzeczy i prawa majątkowe nabyte  w podanym wyżej okresie.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy w powiązaniu z § 2 ww. rozporządzenia:

Podatek oblicza się od nadwyżki podstawy opodatkowania ponad kwotę wolną od podatku. Podatek naliczany jest zależnie od wartości otrzymanej darowizny, według tabeli określonej  w tym przepisie.

Kwoty nadwyżki w zł

Podatek wynosi

ponad

do

1) od nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej

11 128

3%

11 128

22 256

333 zł 90 gr i 5% od nadwyżki ponad 11 128 zł

22 256

890 zł 30 gr i 7% od nadwyżki ponad 22 256 zł

2) od nabywców zaliczonych do II grupy podatkowej

11 128

7%

11 128

22 256

779 zł i 9% od nadwyżki ponad 11 128 zł

22 256

1780 zł 60 gr i 12% od nadwyżki ponad 22 256 zł

3) od nabywców zaliczonych do III grupy podatkowej

11 128

12%

11 128

22 256

1335 zł 40 gr i 16% od nadwyżki ponad 11 128 zł

22 256

3115 zł 90 gr i 20% od nadwyżki ponad 22 256 zł

Jeżeli wartość darowizny od jednego darczyńcy przekroczy kwotę wolną od podatku  w okresie wskazanym powyżej wówczas w myśl art. 17a ust. 1 ww. ustawy:

Podatnicy podatku są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2, złożyć, w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych według ustalonego wzoru. Do zeznania podatkowego dołącza się dokumenty mające wpływ na określenie podstawy opodatkowania.

Z opisu zdarzenia wynika, że ze względu na posiadane doświadczenie dziennikarskie, od 2021 r. rozpoczął Pan tworzenie podcastu informacyjnego w formie audycji internetowej. W celu uzyskania dodatkowych środków na bieżącą realizację programu oraz inne wydatki, założył Pan profil na portalu (…). Osoby nazwane (…), dobrowolnie wspierają twórców, dokonując wpłat za pośrednictwem wymienionego serwisu i mogą zadeklarować wsparcie w postaci równych, miesięcznych wpłat.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika ponadto, że wspierający zachowują dowolność w wyborze progów wpłat oraz nie są zobowiązani do świadczenia pomocy finansowej stale. Po zebraniu danej kwoty i pobraniu prowizji przez (…) i opłaty dla operatora finansowego, portal ten dokonuje przelewu zebranych środków na rachunek bankowy Twórcy. Aktualnie planuje Pan zmienić formę wdzięczności dla Wspierających. Aby nie różnicować (…), planuje Pan stosować podziękowania jednakowe dla wszystkich, bez względu na to, z którego progu wpłaty skorzystają. Wszyscy (…) będą mieli możliwość dołączenia do grupy na (…), (…) lub podobnym portalu. Głównym celem tych grup jest integracja, wymiana poglądów i poznanie siebie nawzajem. Planuje Pan też wysyłać (…) „newsletter”, w którym będzie wysyłał ciekawe tematy do potencjalnej dyskusji w grupach. Żaden (…) nie będzie miał obowiązku dołączania do grup ani uczestniczenia w ich życiu – jest to forma „zebrania” fanów w jednym miejscu, aby przede wszystkim mogli się wzajemnie poznawać i dyskutować. Wpłat może dokonywać każda osoba bez względu na stopień pokrewieństwa i spowinowacenia z Panem. Nie jest Pan w stanie przewidzieć, kto, przez jaki czas i jaką kwotą będzie go wspierał, ale jestem w stanie śledzić na bieżąco wysokości wpłat narastająco od każdego wspierającego. Otrzymywane przez Pana środki podnoszą poziom bezpieczeństwa finansowego i w pewnym stopniu jakość audiowizualną nagrań, ale ich nie warunkują. Podcast powstałby także bez wpłat (…), które Pan traktuje jako dobrowolną formę wdzięczności (…) za darmowe publikowanie rzetelnego i merytorycznego podcastu. Oprócz tego, od 2005 r. prowadzi Pan działalność gospodarczą, w której przede wszystkim zajmuje się pozostałym doradztwem w zakresie prowadzenia działalności.

Pana wątpliwości budzi to, czy wpłaty otrzymywane od (…), opisane we wniosku, będą podlegać opodatkowaniu zgodnie z przepisami ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Kierując się całokształtem opisanego we wniosku zdarzenia należy stwierdzić, że skoro wpłaty w wysokości ustalonych różnych progów dokonywane przez tzw. (…), jak Pan wskazał, stanowią darowizny, to nabycie tym tytułem środków podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Darczyńcą w tym przypadku jest każda osoba wspierająca, przekazująca środki pieniężne na Pana rzecz (za pośrednictwem serwisu (…)).

Należy podkreślić, że opodatkowanie otrzymywanych darowizn kształtuje się w zależności od przyporządkowania Wpłacającego (…) do odpowiedniej grupy podatkowej oraz od wysokości darowanej przez (…) kwoty (o czym stanowi ww. art. 9 ust. 1 ustawy  o podatku od spadków i darowizn w powiązaniu z ww. rozporządzeniem).  Z uwagi na fakt, że (…) mogą dokonywać na Pana rzecz darowizn wielokrotnie, zastosowanie znajdzie ww. art. 9 ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Jest Pan zatem zobowiązany do składania zeznania podatkowego z tytułu otrzymania darowizny od każdej osoby fizycznej odrębnie, w terminie miesiąca od dnia,  w którym powstał obowiązek podatkowy, czyli od dnia otrzymania darowizny, w sytuacji,  w której kwota otrzymana od jednej osoby przekroczy jednorazowo kwotę wskazaną jako tzw. kwota wolna, lub też sumarycznie w ciągu 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie.  Natomiast jeżeli kwota otrzymanych darowizn od poszczególnego (…) sumarycznie  w ciągu 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie otrzymanie darowizny nie przekroczy tzw. kwoty wolnej, to wartość tych darowizn nie podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W zakresie podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm..; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.