Skutki podatkowe darowizny środków pieniężnych od rodziców dla córki. - Interpretacja - 0111-KDIB2-3.4015.94.2022.3.JKU

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 21 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4015.94.2022.3.JKU

Temat interpretacji

Skutki podatkowe darowizny środków pieniężnych od rodziców dla córki.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od spadków i darowizn jest:

-prawidłowe w części dotyczącej obowiązku zapłaty podatku od otrzymanych darowizn;

-nieprawidłowe w pozostałej części.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 lipca 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 7 lipca 2022  r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Wniosek dotyczy podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych darowizny od rodziców. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – w piśmie  z 18 sierpnia 2022 r. (wpływ 26 sierpnia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W związku z rozpoczęciem studiów licencjackich w 2010 r. założyła Pani konto osobiste, a rodzice wpłacili na to konto 5.000 zł. Rodzice zadeklarowali również, że przez okres studiów będą wpłacali na Pani konto 1.000 zł miesięcznie. W 2011 r. i 2012 r. nie było wpłat, natomiast w styczniu 2013 r. rodzice wpłacili 10.000 zł i w każdym następnym miesiącu po 1.000 zł.

Zdarzyło się, że rodzice nie dokonywali systematycznie wpłat przez 2-4 miesiące i później dokonali odpowiedniej wpłaty. Wszystkie wpłaty dokonywane były przelewem na Pani konto osobiste, a ostatnia wpłata miała miejsce w grudniu 2020 r.

W październiku 2013 r. po zakończeniu studiów licencjackich, rozpoczęła Pani studia magisterskie, które ukończyła Pani w 2015 r. Przez okres studiów licencjackich i magisterskich nie pracowała Pani, otrzymywała Pani natomiast stypendium.

Po ukończeniu studiów magisterskich zdała Pani egzamin na studia doktoranckie, które z kolei rozpoczęła Pani od października 2015 r. Rodzice postanowili wówczas, że nadal będą wpłacać na Pani konto kwoty 1.000 zł miesięcznie przez okres studiów doktoranckich. Doktorat obroniła Pani w marcu 2021 r., a ostatnia wpłata od rodziców nastąpiła 2 grudnia 2020 r. Przez okres studiów licencjackich i magisterskich nie pracowała Pani; miała Pani stypendium.

Po rozpoczęciu studiów doktoranckich od listopada 2015 r. podjęła Pani pracę na umowę zlecenie oraz miała Pani stypendium doktoranckie. Od października 2017 r. podjęła Pani pracę na 1/2 etatu na czas nieokreślony (1.250 zł brutto), a od czerwca 2021 r. przeszła Pani na 3/4 etatu.

Wpłaty od rodziców były dokonywane na Pani konto osobiste i można to udokumentować.

Ponieważ nie ma Pani zbyt dużych wymagań i jest Pani osobą bardzo oszczędną, nie wydała Pani wszystkich środków pieniężnych otrzymanych od rodziców. Wszystkie środki ma Pani na swoim koncie osobistym i nadal Pani nimi dysponuje ale rodzice od grudnia 2020 r. nie dokonują już wpłat na Pani konto.  Nadal mieszka Pani z rodzicami i nie posiada Pani na własność mieszkania, domu czy nieruchomości.

Środki pieniężne otrzymane od rodziców:

-w latach wrzesień 2010 r. – wrzesień 2015 r. (studia licencjackie i magisterskie): kwota 55.000 zł;

-w latach październik 2015 r. – grudzień 2020 r. (studia doktoranckie): kwota 64.000 zł.

Ww. kwoty były przekazywane na przestrzeni 10 lat, w okresie Pani studiów zarówno licencjackich, magisterskich jak i doktoranckich. Rodzice zgodnie ze swoją obietnicą przekazywali Pani środki pieniężne przez ww. okres. Od grudnia 2020 r. nie otrzymała Pani od rodziców jakiejkolwiek darowizny.

W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że środki pieniężne otrzymała Pani od rodziców tytułem darowizny zdefiniowanej w Kodeksie cywilnym, w formie umowy ustnej, gdzie przyrzeczone świadczenie zostało spełnione. Na Pani rodzicach nie ciążył obowiązek alimentacyjny względem Pani w myśl przepisów Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, a środki pieniężne, które otrzymała Pani od rodziców nie wynikały z obowiązku alimentacyjnego.

Okresy wpłat podzielone na okresy przekraczające kwotę wolną od podatku, tj. 9.637 zł.:

I.5.000,00 – 13 września 2010 r. – pierwsza darowizna

10.000,00 – 18 stycznia 2013 r.

= 15.000,00-9.637,00=5.363,00 na 18 stycznia 2013 r.

II.10.000,00 – 28 lutego 2013 r. do 10 lutego 2014 r.

10.000,00-9.637,00=363,00 na 10 lutego 2014 r.

III.10.000,00 – 7 marca 2014 r. do 7 listopada 2014 r.

10.000,00-9.637,00=363,00 na 7 listopada 2014 r.

IV.1.000,00 – 2 grudnia 2014 r.

1.000,00 – 8 stycznia 2015 r.

10.000,00 – 30 stycznia 2015 r.

12.000,00-9.637,00=2.363,00 na 30 stycznia 2015 r.

V.10.000,00 – 10 lutego 2015 r. do 9 listopada 2015 r.

10.000,00-9.637,00=363,00

VI.10.000,00 – 2 grudnia 2015 r. do 7 września 2016 r.

10.000,00-9.637,00=363,00 na 7 września 2016 r.

VII.10.000,00 – 18 października 2016 r. do 5 lipca 2017 r.

10.000,00-9.637,00=363,00 na 5 lipca 2017 r.

VIII.5.000,00 – 10 sierpnia 2017 r. do 11 grudnia 2017 r.

4.000,00 – 26 października 2018 r.

4.000,00 – 9 listopada 2018 r.

13.000,00-9.637,00=3.363 na 9 listopada 2018 r.

IX.4.000,00 – 18 grudnia 2018 r.

6.000,00 – 8 kwietnia 2019 r. do 12 czerwca 2019 r.

10.000-9.637,00=363,00 na 12 czerwca 2019 r.

X.6.000,00 – 12 lipca 2019 r. do 12 grudnia 2019 r.

4.000,00 – 21 lutego 2020 r. do 4 kwietnia 2020 r.

10.000,00-9.637,00=363.00 na 4 kwietnia 2020 r.

XI.9.000,00 – 15 kwietnia 2020 r. do 2 grudnia 2020 r. nie przekroczyło kwoty 9.637,00.

Wszystkie wpłaty ww. środków pieniężnych zostały dokonane przez rodziców na Pani rzecz przelewem na rachunek bankowy. W związku z powyższym podkreśla Pani, że przyrzeczone przez rodziców w formie ustnej świadczenie w postaci środków pieniężnych zostało spełnione.

Pytanie po przeformułowaniu

Czy w związku z opisanym stanem faktycznym powinna Pani zapłacić podatek od środków pieniężnych otrzymanych od rodziców tytułem darowizny zdefiniowanej w Kodeksie cywilnym?

Pani przeformułowane stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego uważa Pani, że powinna Pani zapłacić podatek od środków pieniężnych otrzymanych od rodziców tytułem darowizny zdefiniowanej w Kodeksie cywilnym według okresów wpłat wykazanych powyżej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2019 r. poz. 1813, ze zm.):

Podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem darowizny, polecenia darczyńcy.  

Ustawa o podatku od spadków i darowizn nie zawiera definicji pojęcia „darowizna”. Z tego względu, celem ustalenia tej definicji, należy sięgnąć do ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r.  – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.).

W myśl art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego:

Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Jak stanowi natomiast art. 890 § 1 cyt. Kodeksu:

Oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.

Stosownie do treści art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn:

Obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.

Jak wynika z treści art. 6 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje, przy nabyciu w drodze darowizny – z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy – z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia; jeżeli ze względu na przedmiot darowizny przepisy wymagają szczególnej formy dla oświadczeń obu stron, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia takich oświadczeń.

W myśl art. 6 ust. 4 cyt. ustawy:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn:

Stosownie do treści art. 9 ust. 2 ww. ustawy:

Należy zauważyć, że − co do zasady − darowizna podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Wysokość podatku od spadków i darowizn ustala się w zależności od grupy podatkowej, do której zaliczony jest nabywca. Zaliczenie do jednej z trzech grup podatkowych odbywa się w zależności od jego stopnia pokrewieństwa albo powinowactwa  z osobą, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe.

Zgodnie z art. 14 ust. 3 cyt. ustawy:

Do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:

1)do grupy I − małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;

2)do grupy II − zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;

3)do grupy III − innych nabywców.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy:

Podatek oblicza się od nadwyżki podstawy opodatkowania ponad kwotę wolną od podatku, według skali od nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej:

-od kwoty do 10.278 zł – 3%,

-dla kwot w przedziale 10.278 a 20.556 zł – 308 zł 30 gr i 5% nadwyżki ponad 10.278 zł,

-dla kwot powyżej 20.556 zł – 822 zł 20 gr i 7% nadwyżki ponad 20.556 zł.

Stosownie do treści art. 15 ust. 4 cyt. ustawy:

Nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych w drodze darowizny lub polecenia darczyńcy podlega opodatkowaniu według stawki 20%, jeżeli obowiązek podatkowy powstał wskutek powołania się podatnika przed organem podatkowym w toku czynności sprawdzających, postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub kontroli celno-skarbowej na okoliczność dokonania tej darowizny, a należny podatek od tego nabycia nie został zapłacony.

Jeżeli wartość darowizny od jednego darczyńcy przekroczy kwotę wolną od podatku  w okresie wskazanym powyżej wówczas w myśl art. 17a ust. 1 ww. ustawy:

Podatnicy podatku są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2, złożyć, w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych według ustalonego wzoru. Do zeznania podatkowego dołącza się dokumenty mające wpływ na określenie podstawy opodatkowania.

Zeznanie o nabyciu rzeczy i praw majątkowych powinno być dokonane na formularzu SD-3 określonym przez Ministra Finansów w rozporządzeniu z dnia 27 listopada 2015 r. w sprawie zeznania podatkowego składanego przez podatników podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2015 r. poz. 2068).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia wynika, że w związku z rozpoczęciem studiów licencjackich w 2010 r. założyła Pani konto osobiste, a rodzice wpłacili na to konto 5.0000 zł. Rodzice zadeklarowali również, że przez okres studiów będą wpłacali na Pani konto 1.000 zł miesięcznie. W 2011 r. i 2012 r. nie było wpłat, natomiast 10 stycznia 2013 r. rodzice wpłacili 10.000 zł i w każdym następnym miesiącu po 1.000 zł. Zdarzyło się, że rodzice nie dokonywali systematycznie wpłat przez 2-4 miesiące i później dokonywali odpowiedniej wpłaty. Kwoty te były przekazywane na przestrzeni 10 lat, w okresie Pani studiów zarówno licencjackich, magisterskich jak i doktoranckich. Od 2 grudnia 2020 r. nie otrzymała Pani od rodziców jakiejkolwiek darowizny. Środki pieniężne otrzymała Pani od rodziców tytułem darowizny, w formie umowy ustnej.

Z wniosku wynika w ostateczności, że środki pieniężne zostały Pani przekazane na podstawie umowy darowizny. Rodzice, celem Pani wsparcia, wybrali tą formę przekazania środków pieniężnych.

Wskazuje Pani jednoznacznie, że otrzymane przez Panią środki pieniężne zostały Pani przekazane na podstawie umowy darowizny, zawartej pomiędzy Panią a rodzicami. Skoro więc doszło do zawarcia przez Panią umowy darowizny, to środki pozyskane w ramach tej umowy podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.

Ustawa o podatku od spadków i darowizn reguluje także zasady zwolnienia z opodatkowania jeśli nabywca zaliczony jest do ściśle określonego kręgu osób wymienionych w art. 4a ustawy.

W myśl art. 4a ust. 1 ww. ustawy:

Zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, jeżeli:

1)zgłoszą nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego powstałego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2-5, 7 i 8 oraz ust. 2, a w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia – w terminie 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4, oraz

2)w przypadku gdy przedmiotem nabycia tytułem darowizny lub polecenia darczyńcy są środki pieniężne, a wartość majątku nabytego łącznie od tej samej osoby w okresie 5 lat, poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, doliczona do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych, przekracza kwotę określoną w art. 9 ust. 1 pkt 1 – udokumentują ich otrzymanie dowodem przekazania na rachunek płatniczy nabywcy, na jego rachunek, inny niż płatniczy, w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej lub przekazem pocztowym.

Stosownie do treści art. 4 ust. 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn:

W przypadku niespełnienia warunków, o których mowa w ust. 1-2, nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych podlega opodatkowaniu na zasadach określonych dla nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej.

Zgodnie z art. 4a ust. 4 omawianej ustawy:

W celu ustalenia, czy w opisanej we wniosku sytuacji spełnione są warunki do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania należy przeanalizować przesłanki wskazane

w przepisach prawa.

Z treści przepisu art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn wynika, że w przypadku gdy przedmiotem darowizny są środki pieniężne, dla skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania konieczne jest spełnienie trzech warunków:

-otrzymanie darowizny od jednej z osób wymienionych w tym przepisie;

-złożenie zgłoszenia o nabyciu własności środków pieniężnych (poza sytuacją przewidzianą w zacytowanym art. 4a ust. 4 ustawy);

-udokumentowanie ich otrzymania dowodem przekazania na rachunek płatniczy nabywcy, na jego rachunek, inny niż płatniczy, w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej lub przekazem pocztowym.

Jak wynika z opisanych warunków, w przypadku darowizny środków pieniężnych warunkiem niezbędnym do skorzystania z omawianego zwolnienia – jak już wyżej wskazano – jest m.in. złożenie zgłoszenia o nabyciu własności środków pieniężnych.

Skoro w analizowanej sprawie środki pieniężne były przekazywane Pani od 2010 r. i nie dokonała Pani ww. zgłoszenia to stwierdzić należy, iż nie został spełniony warunek określony w art. 4a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Podkreślenia wymaga, że korzystanie z każdej preferencji podatkowej uzależnione jest od spełnienia wszystkich ustawowych przesłanek wymaganych do jej zastosowania. Tym samym otrzymanie przez Panią środków pieniężnych od rodziców, tytułem darowizny, nie korzysta z ww. zwolnienia.

W konsekwencji, otrzymana przez Panią darowizna podlega opodatkowaniu na ogólnych zasadach określonych dla nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej,  tj. z uwzględnieniem zapisów art. 9 i 15 cyt. ustawy.

To oznacza, że powinna Pani złożyć zeznanie o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych na formularzu SD-3 i wykazać w nim nabycie środków pieniężnych w proporcji przypadającej od każdego z rodziców. Z treści wniosku wynika bowiem, że darowizna została otrzymana od obojga rodziców, a zatem od dwóch osób od otrzymanej od rodziców darowizny będzie więc Pani zobowiązana zapłacić podatek, zgodnie z decyzją wydaną przez naczelnika urzędu skarbowego.

W przypadku podatku od spadków i darowizn zobowiązanie podatkowe powstaje w sposób określony w art. 21 ust. 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej, tj. z dniem doręczenia decyzji naczelnika urzędu ustalającej wartość tego podatku.

Zgodnie z art. 21 Ordynacji podatkowej:

Zgodzić się więc należy z Pani stanowiskiem, że od otrzymanej darowizny będzie Pani zobowiązana zapłacić podatek.

Pani stanowisko należy więc w tej części uznać za prawidłowe.

Stanowisko w pozostałej części jest jednak nieprawidłowe.

Nie możemy bowiem potwierdzić, że podatek należy zapłacić według okresów wpłat wskazanych przez Panią we wniosku.

Należy podkreślić, że opodatkowanie otrzymywanych darowizn kształtuje się w zależności od przyporządkowania darczyńcy do odpowiedniej grupy podatkowej oraz od wysokości darowanej kwoty. Stanowi o tym ww. art. 9 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

W przedstawionym przez Panią opisie stanu faktycznego kwoty darowizny pochodziły od obojga z rodziców, tj. zarówno od ojca jak i od matki. Nie można więc zgodzić się z Pani stanowiskiem, zgodnie z którym od otrzymanej darowizny odejmuje Pani wyłącznie jednokrotną kwotę wolną od podatku, ponieważ – jak wyżej wskazano – nabycie darowizny nastąpiło od obojga rodziców, przez co przysługują Pani dwie kwoty wolne od podatku.

Ponadto, z uwagi na fakt, że rodzice dokonywali na Pani rzecz darowizn wielokrotnie, zastosowanie znajdzie ww. art. 9 ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Była Pani zatem zobowiązana do złożenia zeznania podatkowego z tytułu otrzymania darowizny w terminie miesiąca od dnia, w którym powstał obowiązek podatkowy, czyli od dnia otrzymania darowizny, w sytuacji, w której kwota otrzymana od jednego z rodziców przekroczyła 9.637 zł jednorazowo, lub też sumarycznie w ciągu 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie.

Kwoty otrzymanych przez Panią darowizn od każdego z rodziców przekroczyły 9.637 zł, a zatem wartość tej darowizny nie mieściła się w kwocie wolnej i podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn na zasadach opisanych w tej interpretacji.

Opodatkowanie otrzymanych kwot winno być także dokonane z uwzględnieniem przepisów regulujących zasady przedawnienia terminów do ustalenia zobowiązania podatkowego, określone w art. 68 Ordynacji podatkowej, z uwzględnieniem tzw. Ponownego powstania obowiązku podatkowego uregulowanego w art. 6 ust. 4 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie wskazujemy, że nie posiadamy kompetencji do wyliczenia kwoty podatku. Zgodnie z nadanymi kompetencjami – wynikającymi z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – możemy jedynie wyjaśnić zasady stosowania przepisów ustaw podatkowych. Organ interpretacyjny jest bowiem jedynie – na mocy konkretnych przepisów przyznanych mu uregulowaniem Ordynacji podatkowej – uprawniony do interpretowania, czyli wyjaśnienia, przepisów prawa podatkowego poprzez ocenę stanowiska zajętego przez wnioskodawcę w tym zakresie. Nie może zatem dokonywać weryfikacji przedstawionych przez Panią wyliczeń w celu wskazania czy metoda ta jest prawidłowa. Zajęcie stanowiska w tym zakresie wykraczałoby poza zakres przyznanych organowi uprawnień. Zadaniem organu uprawnionego do wydawania interpretacji nie jest więc ocena działania matematycznego przedstawionego przez Panią we wniosku o wydanie interpretacji, a do tego de facto sprowadzałoby się rozstrzygnięcie w przedmiotowej sprawie. Nadto wskazać należy, iż dla celów ustalenia czy istotnie prawidłowo dokonano obliczeń konieczne jest przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego, dowodowego do którego Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie ma uprawnień.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.