
Temat interpretacji
Skutki podatkowe otrzymywania wpłat od wspierających.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od spadków i darowizn jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 kwietnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 11 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący m.in. podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymywania wpłat od wspierających. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 czerwca 2022 r. (wpływ 29 czerwca 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca ma miejsce zamieszkania w Polsce i jest polskim rezydentem podatkowym. Od (…) roku Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą wpisaną do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod aktualną nazwą „(…)” i numerem NIP: (…). Przeważającym rodzajem działalności jest określana kodem 59.12.Z, czyli działalność postprodukcyjna związana z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi. Pozostałe kody PKD używane w działalności to m.in.: 18.13.Z, 62.01.Z, 73.11.Z. Kody PKD mogą ulegać zmianie.
W tym momencie Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, ale nie wyklucza, że w przyszłości przekroczy limit kwotowy uprawniający do zastosowania zwolnienia opisany w art. 113 ust. 1 lub ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Wnioskodawca od prawie 10 lat prowadzi kanał na platformie (…) skupiony wokół tematyki gier komputerowych. Publikuje na nim przede wszystkim nagrania, filmy pokazujące sposoby przejścia gier, recenzje, poradniki i materiały humorystyczne. Wnioskodawca nie wyklucza publikowania wideo o innej tematyce niż wspomniana.
Przez ten okres kanał zgromadził grupę fanów, stałych widzów, którzy regularnie oglądają i komentują publikowane wideo. Z tego względu, Wnioskodawca postanowił otworzyć konto na portalu (…). Serwis ten umożliwia twórcom ogłoszenie się w celu zebrania wsparcia finansowego od Wspierających, nazywanych Patronami lub Wspierającymi. Osoby te, chętne dobrowolnie wspierać twórców, dokonują wpłat za pośrednictwem wyżej wymienionego serwisu i mogą zadeklarować wsparcie w postaci równych, miesięcznych wpłat. Wnioskodawca, jako autor, ma możliwość ustawienia progów wpłat (np. 5 zł miesięcznie, 10 zł miesięcznie, 20 zł miesięcznie, itd.). Wspierający zachowują dowolność w wyborze progów wpłat oraz nie są zobowiązani do świadczenia pomocy finansowej stale. Po zebraniu danej kwoty i pobraniu prowizji przez (…) i opłaty dla operatora finansowego, portal ten dokonuje przelewu zebranych środków na rachunek bankowy Wnioskodawcy.
W ramach dołączenia do grupy osób wspierających działania Wnioskodawcy i określonych progów miesięcznych wpłat, Wspierający (dalej nazywani także Patronami) mają prawo do otrzymania od Wnioskodawcy podziękowań oraz drobnych wyrazów wdzięczności.
Aktualnie progi miesięczne wraz z rodzajem podziękowań kształtują się jak poniżej:
1)10 zł – podziękowania w formie umieszczenia na „comiesięcznej internetowej liście chwały”;
2)20 zł – wpisanie na listę Patronów, która będzie pokazywana w niektórych filmach na (...);
3)30 zł – możliwość dołączenia do grupy na platformie (…), na której Patroni mają szansę porozmawiać z Wnioskodawcą, innymi Patronami oraz obejrzeć filmy, które następnie zostaną udostępnione publicznie i nieodpłatnie na kanale (…). Głównym celem tej grupy jest integracja, wymiana poglądów i poznanie siebie nawzajem;
4)50 zł – możliwość dołączenia do grupy na platformie (…), na której Patroni mają szansę porozmawiać z Wnioskodawcą oraz innymi Patronami. Głównym celem tej grupy jest integracja, wymiana poglądów i poznanie siebie nawzajem;
5)100 zł – możliwość podania propozycji tematycznej do filmu, który Wnioskodawca stworzy i udostępni na platformie (…). Temat nie będzie wiążący dla Wnioskodawcy. Każdy próg zawiera w sobie także wszystkie wyrazy wdzięczności z poprzednich progów.
Pozostałe progi, jeżeliby istniały (powyżej 100 PLN) nie są przedmiotem wniosku. Na ten moment, wspierające osoby to tylko osoby niespokrewnione z Wnioskodawcą. Aczkolwiek wpłat może dokonywać każda osoba bez względu na stopień pokrewieństwa i spowinowacenia. Wnioskodawca nie jest w stanie przewidzieć, kto, przez jaki czas i jaką kwotą będzie go wspierał, ale jest w stanie śledzić na bieżąco wysokości wpłat narastająco od każdego wspierającego. Kanał na (…) Wnioskodawca prowadził już przed założeniem konta na (…) i prowadziłby go dalej bez względu na to, czy otrzymuje wpłaty od Patronów, czy nie. Otrzymywane środki oczywiście podnoszą poziom bezpieczeństwa finansowego Wnioskodawcy i jakość audiowizualną nagrań, ponieważ dzięki nim jest w stanie kupić lepszy sprzęt do nagrań, ale nie warunkują ich powstawania. Pytanie dotyczy sposobu opodatkowania już otrzymanych środków od Patronów oraz tych, które Wnioskodawca otrzyma w przyszłości na zasadach opisanych we wniosku.
W odpowiedzi na wezwanie wskazał Pan, że:
Zgodnie z treścią progów - w zamian za wsparcie działalności Wnioskodawcy na (…) zobowiązuje się do publicznych podziękowań, dołączenia Patrona (o ile sobie zażyczy) do zamkniętej grupy na portalu (…), (…) oraz do wysłuchania propozycji potencjalnych tematów do filmów na (…). Biorąc pod uwagę symboliczność wyrazów wdzięczności, Wnioskodawca uważa że Patroni wspierają go nieodpłatnie, kosztem swojego majątku.
Ograniczenia techniczne i założenia portalu (…)narzucają obowiązek stosowania określonych progów przy tworzeniu profilu twórcy. Patroni nie mają możliwości wpisania dowolnej kwoty, a mogą jedynie korzystać z tych opcji, które zaproponuje twórca. Aby umożliwić jak największej liczbie Patronów udzielenie wsparcia adekwatnego do tego, jakiego mają ochoty udzielić, zostały stworzone różne progi kwotowe. Ponadto, z praktyki wynika, że z wyższych progów decyduje się korzystać tylko niewielki procent wszystkich Patronów. Dzięki temu, że będzie ich mniej, Wnioskodawca będzie w stanie (czasowo i fizycznie) z nimi porozmawiać w grupie lub wysłuchać propozycji na temat nowych filmów.
Zdaniem Wnioskodawcy wpłaty spełniają definicję darowizny.
Wpłaty od Patronów nie są dokonywane są za jakiś ekwiwalent (działanie) ze strony Wnioskodawcy. Jak stwierdził Sąd Apelacyjny w Łodzi w wyroku z 12 stycznia 2018 r., o sygn. I ACa 627/17 „nieodpłatne świadczenie darczyńcy, będące jednostronnym aktem jego dobrej woli, rodzi po stronie obdarowanego moralny obowiązek wdzięczności”. Z tego powodu, Wnioskodawca stara się wyrazić wdzięczność swoim Patronom na różne sposoby, takie jak opisane w pierwotnej części wniosku. Wyraz „ekwiwalent” zawarty w pytaniu, według Słownika Języka Polskiego PWN oznacza:
1)rzecz równa innej wartością,
2)towar, w którym jest wyrażona wartość innego towaru.
W ocenie Wnioskodawcy, takie wyrazy wdzięczności jak m.in. dodanie do grupy na (…) lub (…), podziękowania słowne lub pisemne, rozmowa nie stanowią ekwiwalentów przesłanych wpłat. Wyrazy wdzięczności są niemożliwe do wycenienia, ponieważ są unikalne i niedostępne nigdzie w sprzedaży. Wyrazy wdzięczności wymienione w poszczególnych progach otrzymują tylko Patroni, czyli osoby które dokonały lub dokonują wpłat wspomagających. Osoby niebędące Patronami, nie otrzymują podziękowań za wpłaty, ponieważ ich nie dokonują. Niektóre podziękowania są personalizowane – takie jak np. wymienienie z imienia i nazwiska na liście Patronów. Natomiast, co najważniejsze, cały kanał na (…), bez żadnych ograniczeń, jest dostępny dla wszystkich zainteresowanych osób, bez względu na to, czy są Patronami, czy nie.
Zakres tematyczny publikacji na platformie (…), w związku z którymi Wnioskodawca otrzymuje wsparcie od patronów, pokrywa się z zakresem prowadzonej działalności gospodarczej.
Z racji na charakter działalności, w niektórych miesiącach wkład finansowy z otrzymanych z portalu (…) kwot dla działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę jest większy, w innych mniejszy. Niemniej, działalność gospodarcza Wnioskodawcy od początku opiera się na innych filarach. (…) to jedynie dodatek, który pozwala Wnioskodawcy się szybciej rozwijać, natomiast nawet po zaprzestaniu wpłat przez Patronów będzie wciąż prowadził swoją działalność gospodarczą. Także kanał na (…) istniał przed założeniem profilu na (…) i będzie istniał po zaprzestaniu zbierania wsparcia od Patronów.
Ze względu na zakres tej interpretacji nie przywołano powyżej tej części uzupełnienia wniosku, która odnosi się tylko do zagadnień w zakresie podatku od towarów i usług.
Pytania w zakresie podatku od spadków i darowizn
Czy wpłaty otrzymywane od Wspierających (tzw. Patronów) opisane we wniosku, będą podlegać opodatkowaniu zgodnie z przepisami ustawy o podatku od spadków i darowizn?
Pana stanowisko w sprawie
Wpłaty otrzymywane od Wspierających (tzw. Patronów) opisane we wniosku, będą podlegać opodatkowaniu zgodnie z przepisami ustawy o podatku od spadków i darowizn, ponieważ w opinii Wnioskodawcy stanowią darowizny, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem darowizny, polecenia darczyńcy.
Jako że przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn nie definiują pojęcia "darowizna", należy odwołać się do odpowiednich przepisów Kodeksu cywilnego. Na podstawie art. 888 ustawy Kodeks cywilny przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.
Celem darowizny jest dokonanie nieodpłatnego przysporzenia na rzecz obdarowanego kosztem majątku darczyńcy. Może ona polegać zarówno na przesunięciu do majątku obdarowanego określonych przedmiotów majątkowych, jak i na innych formach dyspozycji majątkowych darczyńcy prowadzących do zmniejszenia jego majątku, a po stronie majątku obdarowanego - do zwiększenia aktywów lub zmniejszenia pasywów. Świadczenie ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę.
Zgodnie z art. 890 § 1 Kodeksu cywilnego oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.
W przedstawionym zdarzeniu, stosunek prawny pomiędzy Wnioskodawcą a poszczególnymi Wspierającymi, odpowiada umowie darowizny. Darczyńcą w tym przypadku jest każdy Wspierający, przekazujący jakiekolwiek środki pieniężne na rzecz Wnioskodawcy (za pośrednictwem platformy (…)).
Powołując się na wyrok Sądu Apelacyjnego w Łodzi z dnia 12 stycznia 2018 r. o sygn. I ACa 627/17, który mówi, że „nieodpłatne świadczenie darczyńcy, będące jednostronnym aktem jego dobrej woli, rodzi po stronie obdarowanego moralny obowiązek wdzięczności”, okazanie wdzięczności Wspierającym w postaci podziękowań lub możliwości dołączenia do grupy nie tylko nie zmienia charakteru wpłat, a nawet jest poniekąd wymagana etycznie. Wszystkie wpłaty wynikają z chęci pomocy i rozwoju skierowanymi w stronę Wnioskodawcy, a ich głównym celem nie jest uzyskanie czegoś w zamian. Wyrazy wdzięczności mają charakter symboliczny i nie stanowią równowartości dokonywanych wpłat.
Na gruncie cytowanego wyżej art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn, otrzymywane w ramach crowdfundingu darowizny podlegają zatem podatkowi od spadków i darowizn.
Wymiar podatku od spadków i darowizn jest uzależniony od więzi rodzinnych pomiędzy darczyńcą a obdarowanym, jak również od wysokości darowanej kwoty.
Według art. 9 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej kwotę wolną w wysokości 4.902 zł, jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej. W sytuacji, gdy pojedynczy Wspierający dokona na rzecz Pomysłodawcy darowizny więcej niż jednokrotnie, zastosowanie znajdzie art. 9 ust. 2 omawianej ustawy. Zgodnie z tym przepisem, jeśli nabycie własności rzeczy i praw majątkowych od tej samej osoby następuje więcej niż jeden raz, do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych od tej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie.
Od podatku obliczonego od łącznej wartości nabytych rzeczy i praw majątkowych potrąca się podatek przypadający od opodatkowanych poprzednio nabytych rzeczy i praw majątkowych. Wynikająca z obliczenia nadwyżka podatku nie podlega ani zaliczeniu na poczet innych podatków, ani zwrotowi. Nabywcy obowiązani są w zeznaniu podatkowym wymienić rzeczy i prawa majątkowe nabyte w podanym wyżej okresie.
Należy również zaznaczyć, że kwalifikacji wpłat otrzymywanych przez Wnioskodawcę od Wspierających jako darowizn, nie stoi na przeszkodzie prowadzeniu przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Ustawa o podatku od spadków i darowizn w art. 1 ust. 1 określając przedmiot opodatkowania stanowi wprost, że podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem darowizny, polecenia darczyńcy. Ustawa o podatku od spadków i darowizn nie wprowadza jednocześnie ograniczenia katalogu podmiotów podlegających ustawie wyłącznie do osób fizycznych nieprowadzących działalności. Podmiot opodatkowania jest określony szeroko i obejmuje każdą osobę fizyczną.
Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca przytoczył interpretacje indywidualne przepisów prawa podatkowego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2021 r. poz. 1043):
Podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem darowizny, polecenia darczyńcy.
Ustawa o podatku od spadków i darowizn nie zawiera pojęcia „darowizna”, dlatego w tym zakresie odwołać się należy do odpowiednich przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.).
Zgodnie z art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego:
Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.
Darowizna należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego bez ekwiwalentu w postaci świadczenia wzajemnego i polega najczęściej na przesunięciu jakiegoś dobra majątkowego z majątku darczyńcy do majątku obdarowanego. Świadczenie ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę.
Z treści art. 890 § 1 ww. ustawy wynika natomiast, iż:
Oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.
Zatem daną czynność można uznać za darowiznę, jeżeli posiada cechy tegoż świadczenia, tzn. gdy zostanie złożone oświadczenie darczyńcy o przekazaniu darowizny oraz oświadczenie obdarowanego o jej przyjęciu, a ponadto czynność ta musi polegać na nieodpłatnym świadczeniu darczyńcy (kosztem jego majątku) na rzecz obdarowanego, pod warunkiem, że czynność ta nie została wymieniona w treści art. 889 ustawy.
Przepis art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn stanowi, że:
Obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.
Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje – przy nabyciu w drodze darowizny – z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy – z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia; jeżeli ze względu na przedmiot darowizny przepisy wymagają szczególnej formy dla oświadczeń obu stron, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia takich oświadczeń.
Wysokość podatku od spadków i darowizn ustala się w zależności od grupy podatkowej, do której zaliczony jest nabywca. Zaliczenie do jednej z trzech grup podatkowych odbywa się w zależności od jego stopnia pokrewieństwa albo powinowactwa z osobą, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe.
Zgodnie z art. 14 ust. 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn:
Do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:
1)do grupy I – małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;
2)do grupy II – zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;
3)do grupy III – innych nabywców.
Stosownie natomiast do art. 9 ust. 1 i 2 ww. ustawy:
Opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę, od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej:
1)9637 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej;
2)7276 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej;
3)4902 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.
Jeżeli nabycie własności rzeczy i praw majątkowych od tej samej osoby następuje więcej niż jeden raz, do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych od tej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie. Od podatku obliczonego od łącznej wartości nabytych rzeczy i praw majątkowych potrąca się podatek przypadający od opodatkowanych poprzednio nabytych rzeczy i praw majątkowych. Wynikająca z obliczenia nadwyżka podatku nie podlega ani zaliczeniu na poczet innych podatków, ani zwrotowi. Nabywcy obowiązani są w zeznaniu podatkowym wymienić rzeczy i prawa majątkowe nabyte w podanym wyżej okresie.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy:
Podatek oblicza się od nadwyżki podstawy opodatkowania ponad kwotę wolną od podatku. Podatek naliczany jest zależnie od wartości otrzymanej darowizny, według tabeli określonej w tym przepisie.
|
Kwoty nadwyżki w zł |
Podatek wynosi |
|
|
ponad |
do |
|
|
1) od nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej |
||
|
10 278 |
3% |
|
|
10 278 |
20 556 |
308 zł 30 gr i 5% nadwyżki ponad 10 278 zł |
|
20 556 |
822 zł 20 gr i 7% nadwyżki ponad 20 556 zł |
|
|
2) od nabywców zaliczonych do II grupy podatkowej |
||
|
10 278 |
7% |
|
|
10 278 |
20 556 |
719 zł 50 gr i 9% od nadwyżki ponad 10 278 zł |
|
20 556 |
1644 zł 50 gr i 12% od nadwyżki ponad 20 556 zł |
|
|
3) od nabywców zaliczonych do III grupy podatkowej |
||
|
10 278 |
12% |
|
|
10 278 |
20 556 |
1233 zł 40 gr i 16% od nadwyżki ponad 10 278 zł |
|
20 556 |
2877 zł 90 gr i 20% od nadwyżki ponad 20 556 zł |
|
Jeżeli wartość darowizny od jednego darczyńcy przekroczy kwotę wolną od podatku w okresie wskazanym powyżej wówczas w myśl art. 17a ust. 1 ww. ustawy:
Podatnicy podatku są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2, złożyć, w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych według ustalonego wzoru. Do zeznania podatkowego dołącza się dokumenty mające wpływ na określenie podstawy opodatkowania.
Z opisu zdarzenia wynika, że od ponad 10 lat prowadzi Pan kanał na platformie (…) skupiony wokół tematyki gier komputerowych. Przez ten okres kanał zgromadził grupę fanów, stałych widzów, którzy regularnie oglądają i komentują publikowane wideo. Z tego względu, postanowił Pan otworzyć konto na portalu (…). Serwis ten umożliwia twórcom ogłoszenie się w celu zebrania wsparcia finansowego od Wspierających, nazywanych Patronami lub Wspierającymi. Osoby te, chętne dobrowolnie wspierać twórców, dokonują wpłat za pośrednictwem wyżej wymienionego serwisu i mogą zadeklarować wsparcie w postaci równych, miesięcznych wpłat. Pan, jako autor ma możliwość ustawienia progów wpłat (np. 5 zł miesięcznie, 10 zł miesięcznie, 20 zł miesięcznie, itd.). Wspierający zachowują dowolność w wyborze progów wpłat oraz nie są zobowiązani do świadczenia pomocy finansowej stale. Po zebraniu danej kwoty i pobraniu prowizji przez (…) i opłaty dla operatora finansowego, portal ten dokonuje przelewu zebranych środków na Pana rachunek bankowy. W ramach dołączenia do grupy osób wspierających Pana działania i określonych progów miesięcznych wpłat, Patroni mają prawo do otrzymania od Pana podziękowań oraz drobnych wyrazów wdzięczności.
Pana wątpliwości budzi to, czy wpłaty otrzymywane od Patronów opisane we wniosku, będą podlegać opodatkowaniu zgodnie z przepisami ustawy o podatku od spadków i darowizn.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika ponadto, że wpłaty od Patronów stanowią dobrowolne, nieodpłatne wsparcie dla Pana. W zamian za pomoc Patroni otrzymują tylko drobne wyrazy wdzięczności nie stanowiące ekwiwalentu za dokonane wpłaty. Wyrazy wdzięczności są podzielone na progi, ponieważ jest to wymuszone przez ograniczenia techniczne oraz założenia platformy (…). Wyrazy wdzięczności oraz podziękowania przedstawione przez Pana nie mają formy materialnej, lecz przybierają formę podziękowań, możliwości dołączenia do publicznej dyskusji lub prywatnej rozmowy. Co za tym idzie, Pana zdaniem, wpłaty otrzymywane od Wspierających stanowią darowizny i podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.
Kierując się całokształtem opisanego we wniosku zdarzenia należy stwierdzić, że skoro wpłaty w wysokości 10 zł, 20 zł, 30 zł, 50 zł, 75 zł, 100 zł, dokonywane przez tzw. Patronów, jak Pan wskazał, stanowią darowizny, to podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Darczyńcą w tym przypadku jest każda osoba wspierająca, przekazująca środki pieniężne na Pana rzecz (za pośrednictwem serwisu (…)).
Należy podkreślić, że opodatkowanie otrzymywanych darowizn kształtuje się w zależności od przyporządkowania Wpłacającego (Patrona) do odpowiedniej grupy podatkowej oraz od wysokości darowanej przez Patrona kwoty (o czym stanowi ww. art. 9 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn). Z uwagi na fakt, że Patroni mogą dokonywać na Pana rzecz darowizn wielokrotnie, zastosowanie znajdzie ww. art. 9 ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn.
Jest Pan zatem zobowiązany do składania zeznania podatkowego z tytułu otrzymania darowizny od każdej osoby fizycznej odrębnie, w terminie miesiąca od dnia, w którym powstał obowiązek podatkowy, czyli od dnia otrzymania darowizny, w sytuacji, w której kwota otrzymana od jednej osoby przekroczy 4.902 zł jednorazowo, lub też sumarycznie w ciągu 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie. Natomiast jeżeli kwota otrzymanych darowizn od poszczególnego Patrona sumarycznie w ciągu 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie otrzymanie darowizny nie przekroczy 4.902 zł, to wartość tych darowizn mieści się w kwocie wolnej i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W zakresie podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz.1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy zdnia11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm..; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
