W zakresie skutków podatkowych otrzymania wpłat od widzów podczas transmisji. - Interpretacja - 0111-KDIB2-2.4015.119.2022.3.PB

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 9 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-2.4015.119.2022.3.PB

Temat interpretacji

W zakresie skutków podatkowych otrzymania wpłat od widzów podczas transmisji.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od spadków i darowizn jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 września 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 21 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymania wpłat od widzów podczas transmisji. Uzupełniła go Pani  – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 listopada 2022 r. (wpływ 9 grudnia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną niezarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Wnioskodawczyni podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w myśl art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2021 poz. 1128 z późn. zm. – dalej: ustawa o PIT).

Zainteresowana na co dzień utrzymuje się z dochodów pochodzących z umowy o pracę oraz zarabia dodatkowe pieniądze nagrywając hobbystycznie filmy na internetowej platformie streamingowej (...). Jedynie przychody pochodzące z działalności w Internecie są przedmiotem niniejszego wniosku. Portal (...) charakteryzuje się tym, iż osoby zwane popularnie streamerami nagrywają filmy o tematyce m.in. gier komputerowych i w czasie rzeczywistym transmitują je do szerokiego grona odbiorców. Wnioskodawczyni udostępnia widzom swój ekran komputera, a także obraz własnej osoby poprzez kamerę internetową w celu komunikacji z odbiorcami treści. Widzowie dobrowolnie wynagradzają Wnioskodawczynię w drodze tzw. „donejtów”, będących najczęściej wielokrotnymi wpłatami, opiewającymi na małe kwoty pieniężne. Do ów wpłat dołączone są krótkie wiadomości tekstowe adresowane do Wnioskodawczyni, na które zazwyczaj prowadząca odpowiada na żywo. Z uwagi na utrudnioną identyfikację tożsamości darczyńców, zapisywanych zazwyczaj pod anonimowymi nazwami użytkowników, problematyczne jest również dokładne zdefiniowanie źródeł przychodu Wnioskodawczyni. Ponadto, część dochodów Wnioskodawczyni pochodzi z tytułu subskrypcji jej kanału przez widzów. Dzięki temu, otrzymuje ona regularne wpłaty będące przychodem odrębnym od darowizn przekazywanych podczas transmisji na żywo. Zainteresowana zarabiając pieniądze na platformie (...) otrzymywała wynagrodzenie w dwóch walutach: zarówno w polskim złotym, jak i w dolarze amerykańskim. Wnioskodawczyni w przeszłości nagrywała również filmy na platformie innej niż ww., a wynagrodzenie zostało otrzymane wyłącznie  w dolarze amerykańskim. Poza wpłatami związanymi z nagrywaniem filmów w Internecie, Zainteresowana cyklicznie otrzymuje wpływy z tytułu wyświetlania reklam na platformach streamingowych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, nie prowadzi ona działalności gospodarczej w rozumieniu  art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców z dnia 6 marca 2018 r. (Dz.U. 2021 poz. 162 z późn. zm.), z uwagi na brak spełnienia kryterium ciągłości jej czynności zarobkowych oraz brak zorganizowania. Zainteresowana nie nagrywa filmów w intemecie w reżimie cyklicznym,  z uwagi na inne obowiązki osobiste, które uniemożliwiają jej ciągłe prowadzenie transmisji na żywo. Wnioskodawczyni nie posiada ustalonego z góry planu ani harmonogramu transmisji. Decyzja o rozpoczęciu nagrywania zapada zazwyczaj spontanicznie, w oparciu o sprzyjające okoliczności zewnętrzne, do których zaliczająsię m.in. sprawy rodzinne Wnioskodawczyni czy też sytuacje losowe. Jej widzowie są powiadamiani o planowanym pojawieniu się nowego filmu najczęściej z kilkugodzinnym lub kilkudniowym wyprzedzeniem, a dzieje się to w sposób nieregularny i niesystematyczny. Ponadto, zdaniem Wnioskodawczyni jej filmy nie kwalifikują się również pod definicję działalności zorganizowanej, z uwagi na brak odrębnego lokalu przeznaczonego do prowadzenia transmisji czy też wyodrębnienia organizacyjno-prawnego. Zainteresowana nagrywa swoje filmy w lokalu przeznaczonym do codziennego mieszkania i nie wynajmuje dodatkowych nieruchomości dla celów nagrywania transmisji. Nie zatrudnia ona pracowników oraz nie podejmuje żadnych czynności marketingowych w celu jej rozreklamowania. Co więcej, utrzymuje się ona na co dzień z dochodów z tytułu umowy  o pracę, a nagrywanie traktuje hobbystycznie. Tym samym, Wnioskodawczyni nie jest zarejestrowana jako jednoosobowy przedsiębiorca w Centralnej Ewidencji i Informacji  o Działalności Gospodarczej. Zdaniem Wnioskodawczyni nagrywanie przez nią transmisji na platformach internetowych nie kwalifikuje się pod definicję działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców z dnia 6 marca 2018 r.

Zainteresowana ma wątpliwości co do prawidłowego rozliczenia otrzymanych od widzów wpłat, z uwagi na brak dostatecznego uregulowania rozliczania kwestii tzw. „donejtów” przez polskiego ustawodawcę, wynagrodzenia z tytułu subskrypcji jej kanału na platformie oraz wynagrodzenia z tytułu wyświetlania reklam poprzedzających umieszczane przez nią treści. Tym samym, wnosi ona o wydanie interpretacji indywidualnej prawa podatkowego w tym zakresie.

Uzupełnienie i doprecyzowanie zdarzenia przyszłego

W uzupełnieniu wniosku odpowiadając na pytania Organu doprecyzowała Pani opis zdarzenia przyszłego w zakresie podatku od spadków i darowizn wskazując, że:

- Za co i jakim tytułem (z jakiego powodu), będzie otrzymywała Pani wskazane wpłaty (donejty), w szczególności:

I. czy wpłaty te będą dokonywane za jakiś ekwiwalent (działanie) z Pani strony,

Wypłaty będą stanowiły wyłącznie bezzwrotny wyraz sympatii i wsparcia dla twórcy.

II. czy wpłaty będą dokonywane za jakiekolwiek inne świadczenie wzajemne dostępne tylko i wyłącznie dla osoby, która wpłaci, lub też dla niej personalizowane  i niedostępne dla osób oglądających bez wpłat,

Nie, nie będą wykonywane żadne świadczenia wzajemne dla osób, które dokonały wpłat i nie będą posiadać one dostępu do personalizowanych treści niedostępnych bez wpłat.

III. czy też może wpłaty te będą miały charakter dobrowolnych wpłat, niezwiązanych  z żadnym świadczeniem wzajemnym/zwrotnym, a więc:

a)nastąpią bez otrzymania konkretnej i indywidualnej rzeczy lub

Świadczenia nastąpią bez otrzymania konkretnej indywidualnej rzeczy.

b)nastąpią bez konkretnego zachowania z Pani strony na rzecz wpłacającego – będą przekazywane „za nic” (bo wpłacający będzie miał wolę obdarowania Pani swoimi środkami, bez względu na to, czy w jakiś sposób będzie korzystał z Pani działalności w serwisach czy też nie),

Świadczenia nastąpią bez konkretnego zachowania ze strony Wnioskodawczyni na rzecz wpłacającego.

c)będą darowiznami w rozumieniu Kodeksu cywilnego,

Zdaniem Wnioskodawczyni wpłaty dokonywane podczas streamów będą stanowiły darowizny w rozumieniu Kodeksu Cywilnego.

- Do której grupy podatkowej, w myśl przepisów art. 14 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r.  o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2021 r. poz. 1043) będą zaliczali się  – w stosunku do Pani – widzowie przekazujący wpłaty (donejty), tj. według jakiego osobistego stosunku do widzów, od których otrzyma Pani wpłaty (donejty) Pani pozostaje, czy będzie to określona ww. przepisem grupa III („inni nabywcy”)?

Tak, dotychczas wyłącznie osoby z tzw. III grupy i Wnioskodawczyni zakłada, że taki stan rzeczy się utrzyma.

Pytanie  

Czy Wnioskodawczyni, w przypadku możliwości identyfikacji tożsamości wszystkich darczyńców będzie mogła zaliczyć otrzymane podczas transmisji wpłaty od widzów do darowizn i tym samym skorzystać z przewidzianej kwoty wolnej od podatku w tym zakresie, zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 pkt 3 i art. 9 ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn  (Dz. U. 2021 poz. 1043 z późn. zm.)?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawczyni, z uwagi na fakt, że wpłacający mogą dokonywać na jej rzecz darowizn wielokrotnie, zastosowanie znajdzie art. 9 ust. 2 ustawy o podatku od spadków  i darowizn, zgodnie z którym jeżeli nabycie własności rzeczy i praw majątkowych od tej samej osoby następuje więcej niż jeden raz, do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych od tej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie. Tym samym, w przypadku braku przekroczenia darowizny w kwocie 4 902,00 zł Wnioskodawczyni jest zwolniona z obowiązku zapłaty podatku od spadków i darowizn.

Stanowisko to potwierdza pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 19 lipca 2021 r., Znak: 0111-KDIB2-3.4015.86.2021.2.MD, w którym można przeczytać, iż: „w sytuacji,  w której kwota otrzymana od jednej osoby przekroczy 4.902 zł jednorazowo, lub też sumarycznie w ciągu 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie Wnioskodawca jest zobowiązany do składania zeznania podatkowego z tytułu otrzymania darowizny od każdej osoby fizycznej odrębnie, w terminie miesiąca od dnia, w którym powstał obowiązek podatkowy, czyli od dnia otrzymania darowizny. W przeciwnym wypadku, tj. w sytuacji, gdy otrzymana od jednej osoby kwota nie przekroczy 4.902 zł, otrzymana darowizna nie podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Nie ma także uzasadnienia, aby Wnioskodawca sumował wpłaty od widzów, jeżeli nie jest  w stanie przyporządkować jaka wpłata została dokonana przez kogo.”

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena Pani stanowiska wyłącznie w zakresie podatku od spadków i darowizn. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku dochodowego od osób fizycznych, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.  

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1043 ze zm.):

Podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem darowizny, polecenia darczyńcy. 

Ustawa o podatku od spadków i darowizn nie zawiera pojęcia „darowizna”, dlatego w tym zakresie odwołać się należy do odpowiednich przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.).

Zgodnie z art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego:

Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Darowizna należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego bez ekwiwalentu w postaci świadczenia wzajemnego i polega najczęściej na przesunięciu jakiegoś dobra majątkowego z majątku darczyńcy do majątku obdarowanego. Świadczenie ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę.

Z treści art. 890 § 1 ww. ustawy wynika natomiast, iż:

Oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.

Zatem daną czynność można uznać za darowiznę, jeżeli posiada cechy tegoż świadczenia, tzn. gdy zostanie złożone oświadczenie darczyńcy o przekazaniu darowizny oraz oświadczenie obdarowanego o jej przyjęciu, a ponadto czynność ta musi polegać na nieodpłatnym świadczeniu darczyńcy (kosztem jego majątku) na rzecz obdarowanego,  pod warunkiem, że czynność ta nie została wymieniona w treści art. 889 ustawy.

Przepis art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn stanowi, że:

Obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje – przy nabyciu w drodze darowizny – z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy – z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia; jeżeli ze względu na przedmiot darowizny przepisy wymagają szczególnej formy dla oświadczeń obu stron, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia takich oświadczeń.

Na podstawie art. 14 ust. 1 i 2 ww. ustawy:

Wysokość podatku ustala się w zależności od grupy podatkowej, do której zaliczony jest nabywca.

Zaliczenie do grupy podatkowej następuje według osobistego stosunku nabywcy do osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe.

Zgodnie z art. 14 ust. 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn:

Do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:

 1) do grupy I – małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;

 2) do grupy II – zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;

 3) do grupy III – innych nabywców.

Na podstawie art. 9 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn:

Opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę, od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej:

1) 9637 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej;

2) 7276 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej;

3) 4902 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.

Jeżeli nabycie własności rzeczy i praw majątkowych od tej samej osoby następuje więcej niż jeden raz, do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się wartość rzeczy  i praw majątkowych nabytych od tej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie. Od podatku obliczonego od łącznej wartości nabytych rzeczy i praw majątkowych potrąca się podatek przypadający od opodatkowanych poprzednio nabytych rzeczy i praw majątkowych. Wynikająca z obliczenia nadwyżka podatku nie podlega ani zaliczeniu na poczet innych podatków, ani zwrotowi. Nabywcy obowiązani są w zeznaniu podatkowym wymienić rzeczy i prawa majątkowe nabyte  w podanym wyżej okresie.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ww. ustawy:

Podatek oblicza się od nadwyżki podstawy opodatkowania ponad kwotę wolną od podatku, według następujących skal:

Kwoty nadwyżki w zł

Podatek wynosi

ponad

do

1) od nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej

10 278

3%

10 278

20 556

308 zł 30 gr i 5% nadwyżki ponad 10 278 zł

20 556

822 zł 20 gr i 7% nadwyżki ponad 20 556 zł

2) od nabywców zaliczonych do II grupy podatkowej

10 278

7%

10 278

20 556

719 zł 50 gr i 9% od nadwyżki ponad 10 278 zł

20 556

1644 zł 50 gr i 12% od nadwyżki ponad 20 556 zł

3) od nabywców zaliczonych do III grupy podatkowej

10 278

12%

10 278

20 556

1233 zł 40 gr i 16% od nadwyżki ponad 10 278 zł

20 556

2877 zł 90 gr i 20% od nadwyżki ponad 20 556 zł

Zgodnie natomiast z § 1 pkt 2 oraz § 2 rozporządzenia Ministra Finansów  z dnia 10 października 2022 r. w sprawie ustalenia kwot wartości rzeczy i praw majątkowych zwolnionych od podatku od spadków i darowizn i niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem oraz skal podatkowych, według których oblicza się ten podatek (Dz.U. z 2022 r. poz. 2084), które weszło w życie z dniem 13 października 2022 r.:

Ustala się kwoty czystej wartości nabytych rzeczy i praw majątkowych niepodlegające opodatkowaniu, określone w art. 9 ust. 1: a) pkt 1 ustawy – w wysokości 10 434 zł, b) pkt 2 ustawy – w wysokości 7878 zł, c) pkt 3 ustawy – w wysokości 5308 zł. Skale podatkowe, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, wynoszą:

Kwoty nadwyżki w zł

Podatek wynosi

ponad

do

1) od nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej

11 128

3%

11 128

22 256

333 zł 90 gr i 5% od nadwyżki ponad 11 128 zł

22 256

890 zł 30 gr i 7% od nadwyżki ponad 22 256 zł

2) od nabywców zaliczonych do II grupy podatkowej

11 128

7%

11 128

22 256

779 zł i 9% od nadwyżki ponad 11 128 zł

22 256

1780 zł 60 gr i 12% od nadwyżki ponad 22 256 zł

3) od nabywców zaliczonych do III grupy podatkowej

11 128

12%

11 128

22 256

1335 zł 40 gr i 16% od nadwyżki ponad 11 128 zł

22 256

3115 zł 90 gr i 20% od nadwyżki ponad 22 256 zł

Jeżeli wartość darowizny od jednego darczyńcy przekroczy kwotę wolną od podatku  w okresie wskazanym powyżej wówczas w myśl art. 17a ust. 1 ww. ustawy:

Podatnicy podatku są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2, złożyć, w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych według ustalonego wzoru. Do zeznania podatkowego dołącza się dokumenty mające wpływ na określenie podstawy opodatkowania.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni zarabia dodatkowe pieniądze nagrywając hobbystycznie filmy na internetowej platformie streamingowej (...). Wnioskodawczyni udostępnia widzom swój ekran komputera, a także obraz własnej osoby poprzez kamerę internetową w celu komunikacji z odbiorcami treści. Widzowie dobrowolnie wynagradzają Wnioskodawczynię w drodze tzw. „donejtów”, będących najczęściej wielokrotnymi wpłatami, opiewającymi na małe kwoty pieniężne. Do ów wpłat dołączone są krótkie wiadomości tekstowe adresowane do Wnioskodawczyni, na które zazwyczaj prowadząca odpowiada na żywo. Z uwagi na utrudnioną identyfikację tożsamości darczyńców, zapisywanych zazwyczaj pod anonimowymi nazwami użytkowników, problematyczne jest również dokładne zdefiniowanie źródeł przychodu Wnioskodawczyni.  W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że wypłaty będą stanowiły wyłącznie bezzwrotny wyraz sympatii i wsparcia dla twórcy. Nie będą wykonywane żadne świadczenia wzajemne dla osób, które dokonały wpłat i nie będą posiadać one dostępu do personalizowanych treści niedostępnych bez wpłat. Świadczenia nastąpią bez otrzymania konkretnej indywidualnej rzeczy. Świadczenia nastąpią bez konkretnego zachowania ze strony Wnioskodawczyni na rzecz wpłacającego. Zdaniem Wnioskodawczyni wpłaty dokonywane podczas streamów będą stanowiły darowizny w rozumieniu Kodeksu Cywilnego. Dotychczas wyłącznie osoby z tzw. III gupy przekazywały Wnioskodawczyni wpłaty (donejty) i Wnioskodawczyni zakłada, że taki stan rzeczy się utrzyma.

Pani wątpliwości budzi to, czy w przypadku możliwości identyfikacji tożsamości wszystkich darczyńców będzie mogła Pani zaliczyć otrzymane podczas transmisji wpłaty od widzów do darowizn i tym samym skorzystać z przewidzianej kwoty wolnej od podatku w tym zakresie, zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 pkt 3 i art. 9 ust. 2 ustawy o podatku od spadków  i darowizn.

Kierując się całokształtem opisanego we wniosku zdarzenia należy stwierdzić, że skoro wpłaty (donejty), jak Pani wskazała w uzupełnieniu wniosku, będą stanowiły darowizny, to nabycie tym tytułem środków będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Darczyńcą w tym przypadku będzie każda osoba dobrowolnie wynagradzająca Panią w drodze tzw. „donejtów.”

Należy podkreślić, że opodatkowanie otrzymywanych darowizn będzie kształtowało się  w zależności od przyporządkowania widza do odpowiedniej grupy podatkowej oraz od wysokości darowanej przez niego kwoty (o czym stanowi ww. art. 9 ust. 1 ustawy  o podatku od spadków i darowizn w powiązaniu z ww. rozporządzeniem). Z uwagi na fakt, że widzowie mogą dokonywać na Pani rzecz darowizn wielokrotnie, zastosowanie znajdzie ww. art. 9 ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Będzie Pani zatem zobowiązana do składania zeznania podatkowego z tytułu otrzymania darowizny od każdej osoby fizycznej odrębnie, w terminie miesiąca od dnia, w którym powstanie obowiązek podatkowy, czyli od dnia otrzymania darowizny, w sytuacji, w której kwota otrzymana od jednej osoby przekroczy jednorazowo kwotę wskazaną jako tzw. kwota wolna, lub też sumarycznie w ciągu 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpi ostatnie nabycie.

Natomiast jeżeli kwota otrzymanych darowizn od poszczególnego widza sumarycznie  w ciągu 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpi ostatnie otrzymanie darowizny nie  przekroczy tzw. kwoty wolnej, to wartość tych darowizn nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.

Reasumując, jeżeli zatem kwota otrzymanej darowizny od poszczególnego (konkretnego) wpłacającego sumarycznie w ciągu 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpi ostatnie otrzymanie darowizny nie przekroczy tzw. kwoty wolnej, to wartość tej darowizny (od każdej z tych osób z osobna) będzie mieściła się w kwocie wolnej i nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w .... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo  o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).