
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna po wyroku sądu – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
1)ponownie rozpatruję sprawę Pana wniosku z 19 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od spadków i darowizn – uwzględniam przy tym wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 6 lipca 2023 r. sygn. akt I SA/Wr 955/22 oraz wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 20 marca 2025 r., sygn. akt III FSK 1571/23; i
2)stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od spadków i darowizn w zakresie otrzymywania środków (donejtów) od widzów (Patronów):
-których można zidentyfikować z imienia i nazwiska – jest prawidłowe,
-w pozostałym zakresie – jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 kwietnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 19 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymywania środków (donejtów) od widzów (Patronów). Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 1 sierpnia 2022 r. (data wpływu 5 sierpnia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od (…) r., pod firmą (…), prowadzoną pod adresem (…) zarejestrowaną w CEIDG pod numerem (…).
Wnioskodawca w ramach działalności posiada kanał na platformach (…) oraz prowadzi (…). Kanał Wnioskodawcy w serwisie (…) zgromadził widownię liczącą ponad (…) subskrybentów. Tematyka kanału skupiona jest na (…).
W związku z prowadzonym kanałem osiąga on przychody z wyżej wymienionych serwisów w różnych formach (…). Owe wpłaty nazywane są donejtami i stanowią przedmiot niniejszego wniosku.
W związku z powyższym widzowie Wnioskodawcy mają możliwość dobrowolnego przekazywania środków pieniężnych na rzecz Wnioskodawcy. Odbywa się to za pośrednictwem (…). Serwis, na którym Wnioskodawca prowadzi transmisje, umożliwia (…). Widzowie mogą wspierać działalność dowolnego twórcy, w tym przypadku Wnioskodawcę, oraz zapewnić wsparcie w formie (…). W związku z tym wpłacający (zwani dalej Patronami) mogą zgodnie ze swoją wolą zadecydować o wysokości wpłat, a przekazanie ich nie zobowiązuje do regularnego przekazywania środków pieniężnych na rzecz Twórcy (Wnioskodawcy).
W trakcie transmisji na żywo oglądający będzie mógł za pomocą strony przekazać środki (…). Oglądający (…). Później informacja o wpłacie (…). Wnioskodawca otrzymuje od pośrednika, w zależności od sposobu wypłaty, środki na (…).
Głównym założeniem serwisu (…) jest (…). Usługa ta pozwala na (…). Serwis ten pozwala (…). Istotny jest fakt, że Wnioskodawca nie oferuje nic w zamian dla widzów, czy platformy. W związku z czym opisywane wpłaty stanowią świadczenie jednostronne, ponieważ Wnioskodawca w zamian za te wpłaty nie zobowiązuje się do żadnych świadczeń.
W zależności od sposobu płatności Wnioskodawca otrzymuje różną ilość danych na temat swoich widzów (…). Co więcej, Patroni mogą w takim samym stopniu oglądać treści udostępnione na kanale Wnioskodawcy, jak pozostali widzowie. Dokonywanie przez nich wpłat nie wiąże się z możliwością korzystania czy też oglądania treści udostępnianych na kanale, wobec czego wpłaty są wyrazem wsparcia dla realizowanej działalności Wnioskodawcy.
Ponadto Wnioskodawca (…).
Również nie zmieni się to, że (…). Środki pieniężne, które Wnioskodawca będzie otrzymywać od Patronów nie będą jakimkolwiek rodzajem składki na konkretny odcinek programu, którego produkcja wymagałaby zebrania określonej kwoty pieniędzy.
Klient zamierza umożliwić swoim Patronom dokonywanie dobrowolnych wpłat przez serwis (…), który łączy twórców (w tym przypadku Wnioskodawcę) z osobami, które chcą ich wesprzeć w formie finansowej wpłaty.
Zgodnie z funkcjonowaniem serwisu (…) chcąc zostać Patronem należy założyć konto na serwisie. Dla Patronów korzystanie z (…) jest całkowicie darmowe.
Osoba, chcąc zostać Patronem konkretnego autora (w tym przypadku Wnioskodawcy) musi:
(…)
Następnie wpłacone przez Patronów dla Wnioskodawcy wsparcie finansowe jest mu wypłacane na jego konto bankowe zgodnie z zasadami serwisu (…). Przy czym Serwis (…) od wpłat dokonanych (w tym przypadku dla Wnioskodawcy) przez Patronów pobiera swoją prowizję od każdej wpłaty Patrona dla danego autora (w tym przypadku Wnioskodawcy). Z kwoty, którą wpłaca Patron, Serwis (…) potrąca prowizję. VAT od niej oraz prowizję tzw. Operatora Płatność (…).
Serwis (…) jest jedynie pośrednikiem pomiędzy Autorem a Patronem. (…) udostępnia (…). Dokonywane na rzecz Wnioskodawcy wpłaty na portalu (…) są całkowicie dobrowolne. Wnioskodawca nie oferuje w zamian za wpłaty żadnego świadczenia.
Wnioskodawca może wskazać na swoim profilu na portalu (…) dostępne progi wpłat, które będzie mógł wybrać Patron (…). W zależność od kwot wpłat dokonanych na rzecz Wnioskodawcy za pośrednictwem portalu, wpłacający otrzymają (…). Obecnie Wnioskodawca nie przewiduje wprowadzenia materialnych form wdzięczności, natomiast tego nie wyklucza. Jeżeli w przyszłość miałby wprowadzić podziękowania rzeczowe to byłby to np. (…). Wartość danej formy podziękowania przekazywanego Patronowi w ramach wdzięczność nie jest równorzędna z wartością otrzymywanych wpłat.
Pieniądze zgromadzone na koncie autora wypłacane są w kilku trybach:
-Wypłata automatyczna – Środki są automatycznie zgłaszane do wypłaty, gdy (…).
-Wypłaty ręczne – Wypłatę ręczną można zgłosić w dowolnym momencie – (…).
-Automatyczna wypłata powyżej (…) złotych – Gdy (…). (…).
Termin wypłat:
-(…) – Wszystkie wypłaty są zlecane ręcznie przez dział finansów – dlatego realizowane są (…).
-(…) – Wszystkie transakcje są przesyłane automatycznie na konto bankowe (…).
-(…) – Autor sam decyduje, (…).
Patron (wpłacający) wpłaca środki bezpośrednio na profil Autora (otrzymujący) w serwisie (…) Autor ma od początku do końca kontrolę nad wpłaconymi pieniędzmi.
Wnioskodawca oczekuje, że Organ na podstawie opisu sposobu dokonywania i otrzymywania wpłat powie Wnioskodawcy czy otrzymywane wpłaty za pośrednictwem portalu pośredniczącego podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Innymi słowy, Wnioskodawca oczekuje, że Organ stwierdzi czy otrzymywane wpłaty za pośrednictwem portalu pośredniczącego mieszczą się w art. 1 ust. 1 u.p.s.d.
Wnioskodawca posiada kanał na platformach (…) i nie zna się na przepisach prawa podatkowego, jak również na przepisach kodeksu cywilnego. Wnioskodawca nie zawiera żadnej bezpośredniej umowy z Patronem w tym bezpośredniej umowy darowizny.
W związku z powyższym Wnioskodawca zastanawia się nad uznaniem za darowiznę i rozliczaniem na podstawie przepisów ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2021 r. poz. 1043) dobrowolnych wpłat wpłacanych przez widzów podczas transmisji.
Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r poz. 1387 ze zm., dalej zwana „ustawa o PIT”) i rozlicza się obecnie na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, a wybrana przez niego forma opodatkowania to podatek liniowy. Wnioskodawca rozważa w przyszłości zmianę formy opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca prowadzi transmisje na portalach (…) i na tych portalach informuje o możliwości wspierania go.
Na kanale Wnioskodawca informuje, że zbiera wpłaty.
Wpłaty nie mają charakteru ekwiwalentnego. Osoby wpłacające mogą być wymienione w końcowych napisach. Wpłacający to widzowie kanału Wnioskodawcy, oglądają oni jego filmy. Jednakże wsparcie, które dokonują jest dobrowolne i nie mają obowiązku tego robić. Treści znajdujące się na kanale są tak samo dostępne dla wpłacających jak i dla pozostałych widzów.
Wnioskodawca dokładnie opisał przedmiot swojej działalności, oczekuje od organu stanowiska czy podane wpłaty stanowią darowizny.
Serwis (…) działa jako pośrednik. Osoba wpłacająca pieniądze dokonuje wpłaty na rzecz konkretnej osoby, następnie serwis (…) dokonuje przelewu na konto użytkownika.
Wpłacający mogą wybrać sposób wpłaty. (…).
Wnioskodawca wskazuje, iż nie są to pieniądze niezbędne dla prowadzonej działalności gospodarczej. Brak wsparcia nie spowoduje zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę.
Wnioskodawca ma wątpliwość czy są to darowizny, dlatego do tej pory nie prowadził spisu. Jednakże serwis (…) oraz inne serwisy np. (…) zbierają dane na temat wpłacających.
Wnioskodawca oczekuje odpowiedzi od organu czy kwoty, które otrzymuje stanowią darowiznę w rozumieniu art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r., poz. 1740, ze zm.). Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 Ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1043, dalej „u.p.s.d.”). Podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem: darowizny, polecenia darczyńcy. Tym samym norma prawno-podatkowa odnosi się wprost do normy ujętej w kodeksie cywilnym i powinna ona podlegać wykładni oraz ocenie w drodze interpretacji podatkowej.
Potwierdza to m.in. wyrok NSA I FSK 2364/19 z dnia 31 marca 2021 r. czy też NSA II FSK 1049/21 z dnia 23 listopada 2021 r.
Co prawda wskazane wyroki nie dotyczą konkretnie u.p.s.d. ale wnioski płynące z tych wyroków należy przełożyć na niniejszą sprawę. W wyroku NSA I FSK 2364/19 wskazano m.in. „(...) Tymczasem zgodzić się należy ze skarżącą, że okoliczność określenia danej usługi (czynności) w przepisach prawa podatkowego sprawia, że określenie to staje się elementem normy prawno-podatkowej i może podlegać wykładni oraz ocenie zastosowania w drodze interpretacji indywidualnej. (...)”. W wyroku NSA II FSK 1049/21 wskazano m.in. „(...) Zasadne było zatem żądanie skarżącego o wydanie interpretacji, czy prowadzona przez niego działalność może zostać uznana za badawczo-rozwojową, skoro ustawodawca posłużył się w treści art. 30ca ust. 2 u.p.d.o.f. pojęciem działalności badawczo-rozwojowej, a w art. 5a pkt 38 oraz związanych z nim punktach 39 i 40 tego artykułu, odwołuje się do jej rozumienia w kontekście ustawy pozapodatkowej. Wobec tego kluczowa z punktu widzenia skutków podatkowych była ocena charakteru prowadzonej działalności na kanwie właśnie tej ustawy. (...)”.
Świadczenia otrzymane przez Wnioskodawcę związane są z jego aktywnością na platformie (…). Osobami wspierającymi są widzowie Wnioskodawcy, więc wpłaty, które otrzymuje są silnie związane z kanałem Wnioskodawcy na platformie (…).
Otrzymane wpłaty nie mają bezpośredniego przełożenia na częstotliwość aktywności Wnioskodawcy na platformie (…), Patroni mogą w każdej chwili wesprzeć Wnioskodawcę, bez względu na jego działania.
Tak jak wcześniej wspomniał Wnioskodawca, pieniądze od Patronów są jedynie dodatkowym wsparciem, niezależnie od ich wielkości nadal będzie on wykonywał swoją działalność.
Serwisy (…) ze względu na swoją formę działania wymaga, aby Wnioskodawca lub inny twórca określili progi wsparcia. Każdy z progów zawiera inny opis,(…). Korzyści, które nabywają wspierający to różne formy wyrażenia wdzięczności. Przykładowo (…). Wnioskodawca nie jest jednak zobowiązany do jego organizacji. Podobnie jest w przypadku pozostałych „korzyści”. Wspierający dokonują wpłat dobrowolnie i jedyne co Wnioskodawca im przekazuje to wyrażenia wdzięczności w formach określonych na profilach. Jednakże nie jest on zobowiązany, aby wyrazić wdzięczność każdemu wspierającemu.
Co do zasady wpłacający będą z III grupy podatkowej, niestety Wnioskodawca nie może zagwarantować, że wpłaty nie dokona na przykład ktoś z rodziny.
Pytania
1)Czy przekazywane środki przez widzów Wnioskodawcy za pośrednictwem platformy pośredniczącej na jego rzecz w sposób dobrowolny i w dowolnej ilości będą przedmiotem opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn w rozumieniu art. 1 pkt 2 (winno być: art. 1 ust. 1 pkt 2) ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2021 r. poz. 1043)?
2)Jeżeli przekazywane środki przez widzów Wnioskodawcy za pośrednictwem platformy pośredniczącej na jego rzecz w sposób dobrowolny i w dowolnej wysokości będą przedmiotem opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn w rozumieniu art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2021 r. poz. 1043), to w jaki sposób Wnioskodawca powinien rozliczyć otrzymane środki w rozumieniu art. 9 ustawy o podatku od spadków i darowizn, od widzów którzy dokonując wpłat podają tylko swój pseudonim (nick) zamiast danych osobowych?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy:
Ad.1)
Wpłaty, które otrzymuje od widzów za pośrednictwem platformy pośredniczącej (tzw. donejty) są darowiznami w rozumieniu art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1043).
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1043, dalej „u.p.s.d.”) opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytonum Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem darowizny lub polecenia darczyńcy.
Stosownie natomiast do art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 z późn. zm., dalej „kc”) przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia a na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Na uwadze również należy mieć art. 890 § 1 kc, który stanowi, że oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.
Zatem daną czynność można uznać za darowiznę jeżeli posiada cechy tegoż zobowiązania, tzn. gdy zostanie złożone oświadczenie darczyńcy o przekazaniu darowizny oraz oświadczenie obdarowanego o jej przyjęciu, a ponadto czynność ta musi polegać na nieodpłatnym świadczeniu darczyńcy (kosztem jego majątku) na rzecz obdarowanego, pod warunkiem, że czynność ta nie została wymieniona w treści art. 889 kc.
Przepis art. 5 u.p.s.d. stanowi, że obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych. Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 4 wyżej wymienionej ustawy – obowiązek podatkowy powstaje – przy nabyciu w drodze darowizny – z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy – z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia, jeżeli ze względu na przedmiot darowizny przepisy wymagają szczególnej formy dla oświadczeń obu stron, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia takich oświadczeń.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 oraz ust. 2 u.p.s.d. opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę, od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej:
-9637 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej ;
-7276 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej;
-4902 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.
Jeżeli nabycie własność rzeczy i praw majątkowych od tej samej osoby następuje więcej niż jeden raz, do wartość rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych od tej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie. Od podatku obliczonego od łącznej wartość nabytych rzeczy i praw majątkowych potrąca się podatek przypadający od opodatkowanych poprzednio nabytych rzeczy i praw majątkowych. Wynikająca z obliczenia nadwyżka podatku nie podlega ani zaliczeniu na poczet innych podatków ani zwrotowi. Nabywcy obowiązani są w zeznaniu podatkowym wymienić rzeczy i prawa majątkowe nabyte w podanym wyżej okresie.
Stosownie do art. 14 u.p.s.d. wysokość podatku ustala się w zależność od grupy podatkowej, do której zaliczony jest nabywca.
Zaliczenie do grupy podatkowej następuje według osobistego stosunku nabywcy do osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe. Do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:
-do grupy I – małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów,
-do grupy II – zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych,
-do grupy III – innych nabywców.
Wnioskodawca będzie miał możliwość otrzymania środków od swoich widzów w postaci wpłat za pośrednictwem platformy pośredniczącej, które nazywane są „donejtami”. Celem tych wpłat jest okazanie wsparcia wybranemu przez darczyńcę twórcy, a ich wpłata jest dobrowolna. Za pośrednictwem strony pośrednika widz Wnioskodawcy będzie mógł wysłać mu dowolną ilość pieniędzy, a przy okazji (…). Wnioskodawca (…). (…). Jest to powszechne (…).
W ocenie Wnioskodawcy wpłaty z serwisu pośredniczącego niezależnie od sposobu przelania środków powinny stanowić darowizny w rozumieniu Kodeksu cywilnego. Wpłaty, które Wnioskodawca otrzymuje, są dokonywane całkowicie dobrowolnie wedle woli darczyńcy i nie są one warunkiem do korzystania z treści zamieszczonych na kanale Wnioskodawcy. Wszystkie wpłaty wynikają z chęci pomocy skierowanej w stronę Wnioskodawcy. Głównym celem nie jest uzyskanie czegoś w zamian, wpłaty te mają na celu wsparcie Wnioskodawcy w realizacji między innymi kolejnych filmików i rozwoju kanału Wnioskodawcy, a co za tym idzie pozwoli mu to na utrzymanie źródła przychodu.
Wyrazy wdzięczności dla Darczyńców, które Wnioskodawca proponuje za poszczególne wpłaty, stanowią formę podziękowania za wsparcie, a nie ekwiwalent za dokonaną wpłatę, ponieważ są symboliczne i najczęściej w formie werbalnej. Podobne stanowisko w sprawie o analogicznym stanie faktycznym objął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydanej pozytywnej interpretacji indywidualnej z 19 stycznia 2022 r. (sygn. 0111-KDIB2-3.4015.187.2021.3.ŁSZ) informując, że „skoro wpłaty (...) dokonywane przez tzw. Patronów są robione dobrowolnie i bez ekwiwalentu, to pozyskane w ramach nich środki podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Darczyńcą w tym przypadku jest każda osoba wspierająca, przekazująca środki pieniężne na Pana rzecz (za pośrednictwem serwisu X )”. Taką samą ocenę stanowiska orzekł Dyrektor KIS-u w interpretacji z 9 lutego 2022 r. (sygn. 0111-KDIB2-3.4015.198.2021.4.JKA).
Widzowie, przelewając określone środki, nie będą dostawali nic w zamian, tym samym w ocenie Wnioskodawcy należy uznać powyższe wpłaty za darowizny. Otrzymane od widzów wpłaty Wnioskodawca zamierza rozliczać zgodnie z zasadami u.p.s.d., a konkretnie zgodnie z art. 9 u.p.s.d. Serwis pośredniczący oferuje streamerom zestawienie, kto przelewał im wpłaty oraz w jakiej wysokości. Serwis nie zawsze oferuje pełne dane dotyczące darczyńcy, w związku z tym Wnioskodawca zamierza traktować wszystkie darowizny zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 3 u.p.s.d., tj. tak jakby otrzymał je od osoby obcej z trzeciej grupy podatkowej i zamierza przyjąć jako kwotę wolną od podatku od spadków i darowizn w wysokości 4902 zł.
Wnioskodawca świadczy usługę (…). Głównym celem tej wpłaty jest wsparcie Wnioskodawcy, (…).
Mając na uwadze powyższe, zasadne wydaje się stanowisko Wnioskodawcy, że wpłaty otrzymywane od widzów za pośrednictwem portalu pośredniczącego, niezależnie od sposobu ich wypłaty stanowią darowizny w rozumieniu art. 888 kc i powinny zostać opodatkowanie zgodnie z zasadami u.p.s.d. W związku z tym wszystkie wpłaty, niezależnie od tego czy Wnioskodawca posiada wyłącznie pseudonim darczyńcy, czy pełne dane, powinien rozliczyć jako darowizny.
Ad.2)
W przypadku kiedy Wnioskodawca nie zna danych osobowych darczyńców, powinien on traktować takie darowizny jako darowizny od osób z grupy trzeciej w rozumieniu art. 9 ustawy o podatku od spadków i darowizn, odrębnie dla każdego pseudonimu (nicku). W przypadku otrzymania darowizny od osób o tych samych pseudonimach, ze względu na brak możliwości weryfikacji, otrzymane wpłaty Wnioskodawca będzie traktował tak jakby pochodziły od różnych osób. W związku z tym, że Wnioskodawca uważa, że wpłaty od wszystkich widzów, w tym również widzów znanych wyłącznie pod pseudonimem (nickiem) mogą stanowić darowizny w rozumieniu u.p.s.d. Wnioskodawca uważa, że powinien on je traktować tak jakby dostał je od osoby fizycznej, której posiada wszystkie dane. Brak jest w art. 14 u.p.s.d. wskazania o tym jakie dane powinien posiadać obdarowany, aby mógł uznać daną wpłatę za darowiznę z grupy trzeciej. Przepis ten wskazuje jedynie, że do grupy trzeciej należy zaliczyć innych nabywców. Ustawodawca nie doprecyzował tutaj, o jakiego konkretnie innego nabywcę chodzi tzn. czy musi to być osoba trzecia znana z imienia i nazwiska, czy znana wyłącznie po swoim pseudonimie.
Doprecyzowania ustawodawca dokonał w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 20 listopada 2015 r. w sprawie wzoru zgłoszenia o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych (Dz. U. poz. 2060). W § 2 wspomnianego rozporządzenia ustawodawca wskazał, że zgłoszenie o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych zawiera dane identyfikujące i ostatni adres zamieszkania spadkodawcy, darczyńcy lub innej osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy, lub prawa majątkowe. Brak jest jednoznacznej definicji, co wchodzi w skład „danych identyfikujących”. Tym samym zdaniem Wnioskodawcy, wystarczający do zidentyfikowania darczyńcy powinien być pseudonim (nick), pod którym dokonał darowizny. Wnioskodawca, mając na uwadze powyższe, uważa, że prowadząc ewidencję darowizn otrzymywanych od osób, których pełnych danych nie zna, będzie mógł przyporządkować kwotę do danego pseudonimu. W przypadku zdublowania się pseudonimów Wnioskodawca, w momencie w którym nie będzie mógł ustalić, że konkretne wpłaty dokonała jedna osoba, potraktuje je jak od dwóch różnych osób fizycznych. Tym samym Wnioskodawca będzie mógł rozliczać swoje darowizny jak darowizny od osób, których pełne dane są znane, zaliczonych do grupy trzeciej w rozumieniu art. 14 u.p.s.d.
Postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia
8 sierpnia 2022 r. wydałem postanowienie Znak: 0111-KDIB2-2.4015.59.2022.4.PB o pozostawieniu wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w części dotyczącej podatku od spadków i darowizn bez rozpatrzenia. Postanowienie to odebrał Pan 11 sierpnia 2022 r.
Zażalenie na postanowienie
17 sierpnia 2022 r. wniósł Pan zażalenie na to postanowienie. Wniósł Pan o uchylenie wydanego postanowienia i wydanie indywidualnej interpretacji.
Rozpatrzyłem złożone zażalenie – 20 października 2022 r. wydałem postanowienie Znak: 0111-KDIB2-2.4015.59.2022.5.DR utrzymujące w mocy postanowienie z 8 sierpnia 2022 r. o pozostawieniu wniosku w części dotyczącej podatku od spadków i darowizn bez rozpatrzenia.
Postanowienie to odebrał Pan 24 października 2022 r.
Skarga na postanowienie
9 listopada 2022 r. wniósł Pan skargę na to postanowienie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu.
Wniósł Pan m.in. o uchylenie w całości zaskarżonego postanowienia oraz poprzedzającego go postanowienia, które zostały wydane przez Dyrektora KIS.
Postępowanie przed sądami administracyjnymi
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu wyrokiem z 6 lipca 2023 r. sygn. akt I SA/Wr 955/22 uchylił zaskarżone postanowienie oraz poprzedzające je postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 8 sierpnia 2022 r. Znak: 0111-KDIB2-2.4015.59.2022.4.PB.
Po otrzymaniu nieprawomocnego wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, wniosłem do Naczelnego Sądu Administracyjnego skargę kasacyjną.
Naczelny Sąd Administracyjny – wyrokiem z 20 marca 2025 r. sygn. akt III FSK 1571/23 oddalił skargę kasacyjną.
Prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 6 lipca 2023 r., sygn. akt I SA/Wr 955/22, wpłynął 25 lipca 2025 r.
Ponowne rozpatrzenie wniosku – wykonanie wyroku
Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.):
Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.
Wykonuję obowiązek, który wynika z tego przepisu, tj.:
•uwzględniam ocenę prawną i wskazania dotyczące postępowania, które wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu oraz Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w ww. wyrokach;
•ponownie rozpatruję Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od spadków i darowizn – stwierdzam, że stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1043 ze zm.):
Podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem:
1)dziedziczenia, zapisu zwykłego, dalszego zapisu, zapisu windykacyjnego, polecenia testamentowego;
2)darowizny, polecenia darczyńcy;
3)zasiedzenia;
4)nieodpłatnego zniesienia współwłasności;
5)zachowku, jeżeli uprawniony nie uzyskał go w postaci uczynionej przez spadkodawcę darowizny lub w drodze dziedziczenia albo w postaci zapisu;
6)nieodpłatnej: renty, użytkowania oraz służebności.
Na podstawie art. 1 ust. 2 ww. ustawy:
Podatkowi podlega również nabycie praw do wkładu oszczędnościowego na podstawie dyspozycji wkładem na wypadek śmierci oraz nabycie jednostek uczestnictwa na podstawie dyspozycji uczestnika funduszu inwestycyjnego otwartego albo specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego na wypadek jego śmierci.
Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzić należy, że ustawa o podatku od spadków i darowizn ściśle określa granice przedmiotu opodatkowania, tj. nabycie według określonych tytułów, wyczerpująco wymieniając tytuły, na podstawie których nabycie podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Powyższy katalog czynności ujęty w art. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn ma charakter zamknięty. Zatem, opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn podlega tylko nabycie i to takie, które zostało w nim wymienione w sposób wyraźny.
Jednym z takich tytułów, na podstawie którego dochodzi do nabycia jest darowizna, do której Pan się odwołuje.
Ustawa o podatku od spadków i darowizn nie definiuje pojęcia „darowizna”, dlatego w tym zakresie odwołać się należy do odpowiednich przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1360 ze zm.).
Zgodnie z art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego:
Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.
Darowizna jest zatem dobrowolnym świadczeniem na rzecz obdarowanego pod tytułem darmym, nie wynika z żadnego stosunku zobowiązaniowego czy z ustawy. Jej istotną cechą jest to, że powstaje stosunek pomiędzy darczyńcą i obdarowanym.
Do zawarcia umowy darowizny, podobnie jak każdej innej umowy, niezbędne jest zgodne oświadczenie woli złożone przez obie strony umowy. Umowa darowizny dochodzi do skutku dopiero z chwilą złożenia oświadczenia woli przez obdarowanego o przyjęciu darowizny. Należy zaznaczyć, że ustawodawca nie wymaga żadnej szczególnej formy oświadczenia obdarowanego o przyjęciu darowizny.
Stosownie do treści art. 890 § 1 Kodeksu cywilnego:
Oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.
Daną czynność można zatem uznać za darowiznę, jeśli posiada cechy tegoż zobowiązania, tzn. gdy zostanie złożone oświadczenie darczyńcy o przekazaniu darowizny oraz oświadczenie obdarowanego o jej przyjęciu, a ponadto czynność ta musi polegać na nieodpłatnym świadczeniu darczyńcy (kosztem jego majątku) na rzecz obdarowanego.
Stąd decydujące znaczenie dla dokonania oceny prawnopodatkowej w każdym indywidualnym przypadku ma treść umowy wiążącej jej strony, w szczególności zaś ustalenie:
-czy czynność prawna ma charakter nieodpłatny,
-czy występuje obdarowany oraz darczyńca,
-jaki był charakter przekazanych środków.
Jednoznaczne określenie powyższych elementów jest niezwykle istotne, ponieważ nie każde bezpłatne przysporzenie mieści się w definicji umowy darowizny w rozumieniu Kodeksu cywilnego. Nieodpłatne przekazanie majątku może bowiem wynikać także z innego tytułu prawnego (art. 889 Kodeksu cywilnego). Natomiast skutki prawnopodatkowe danego nabycia środków pieniężnych przez osoby fizyczne można oceniać na podstawie przepisów ustawy o podatku do spadków i darowizn tylko pod warunkiem, że stanowi ono nabycie tytułem ujętym w ww. art. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn a więc m.in. tytułem darowizny.
Z opisu sprawy wynika, że w ramach działalności posiada Pan kanał na platformach (…) oraz prowadzi Pan transmisje na żywo na tych serwisach. W związku z prowadzonym kanałem osiąga Pan przychody z wyżej wymienionych serwisów w różnych formach (…). Owe wpłaty nazywane są donejtami. Widzowie mają możliwość dobrowolnego przekazywania środków pieniężnych na Pana rzecz. Odbywa się to za pośrednictwem (…). Serwis, na którym prowadzi Pan transmisje, umożliwia dokonywanie dobrowolnych wpłat przez stronę pośrednika. Widzowie mogą wspierać działalność dowolnego twórcy, w tym przypadku Pana, oraz zapewnić wsparcie w formie(…). Istotny jest fakt, że nie oferuje Pan nic w zamian dla widzów, czy platformy. W związku z czym opisywane wpłaty stanowią świadczenie jednostronne, ponieważ w zamian za te wpłaty nie zobowiązuje się Pan do żadnych świadczeń. W zależności od sposobu płatności otrzymuje Pan (…). Może Pan wskazać na swoim profilu na portalu (…) dostępne progi wpłat, (...). W zależność od kwot wpłat dokonanych na Pana rzecz za pośrednictwem portalu, wpłacający (…). Co do zasady wpłacający będą z III grupy podatkowej, niestety nie może Pan zagwarantować, że wpłaty nie dokona na przykład ktoś z rodziny.
Pana wątpliwości budzi to, czy środki przekazywane przez widzów za pośrednictwem platformy pośredniczącej na Pana rzecz w sposób dobrowolny i w dowolnej ilości będą przedmiotem opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn w rozumieniu art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz w jaki sposób powinien Pan rozliczyć otrzymane środki w rozumieniu art. 9 ustawy o podatku od spadków i darowizn, od widzów którzy dokonując wpłat podają tylko swój pseudonim (nick) zamiast danych osobowych.
Pana zdaniem, wpłaty, które otrzymuje Pan od widzów za pośrednictwem platformy pośredniczącej (tzw. donejty) są darowiznami w rozumieniu art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn. W przypadku kiedy nie zna Pan danych osobowych darczyńców, powinien Pan traktować takie darowizny jako darowizny od osób z grupy trzeciej w rozumieniu art. 9 ustawy o podatku od spadków i darowizn, odrębnie dla każdego pseudonimu (nicku). W przypadku otrzymania darowizny od osób o tych samych pseudonimach, ze względu na brak możliwości weryfikacji, otrzymane wpłaty będzie Pan traktował tak jakby pochodziły od różnych osób.
Aby wpłata mogła zostać uznana za darowiznę w celu prawidłowego zgłoszenia do opodatkowania, koniecznym jest, aby darczyńca (darujący daną kwotę) był możliwy do zidentyfikowania przynajmniej z imienia i nazwiska, czy też – w przypadku, gdy darczyńcą nie jest osoba fizyczna – innych danych szczegółowych, według których można zidentyfikować ten podmiot. Ważne tym samym jest, aby można było przypisać, że dana kwota (darowizna) została przekazana przez ściśle określoną osobę czy podmiot.
Treścią umowy darowizny jest zobowiązanie darczyńcy do bezpłatnego spełnienia świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Tak określone essentialia negotii umowy darowizny pozwalają zaliczyć ją do umów jednostronnie zobowiązujących – w których to darczyńca jest stroną, która się zobowiązuje do określonego świadczenia. Przy anonimowych wpłatach nie można mówić o wskazaniu konkretnego darczyńcy.
Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że wpłaty przekazywane przez widzów (Patronów) stanowić będą darowizny, bowiem Patroni wspierają Pana nieodpłatnie, kosztem swojego majątku, a tym samym będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Darczyńcą w tym przypadku będzie każda osoba wspierająca, przekazująca środki pieniężne na Pana rzecz (za pośrednictwem platformy pośredniczącej), którą będzie można zidentyfikować z imienia i nazwiska.
Przepis art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn stanowi, że:
Obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.
Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje – przy nabyciu w drodze darowizny – z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy – z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia; jeżeli ze względu na przedmiot darowizny przepisy wymagają szczególnej formy dla oświadczeń obu stron, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia takich oświadczeń.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu podlega nabycie, od jednego zbywcy, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej:
1)9 637 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej;
2)7 276 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej;
3)4 902 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.
Zgodnie z art. 9 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli nabycie własności rzeczy i praw majątkowych od tej samej osoby następuje więcej niż jeden raz, do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych od tej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie. Od podatku obliczonego od łącznej wartości nabytych rzeczy i praw majątkowych potrąca się podatek przypadający od opodatkowanych poprzednio nabytych rzeczy i praw majątkowych. Wynikająca z obliczenia nadwyżka podatku nie podlega ani zaliczeniu na poczet innych podatków, ani zwrotowi. Nabywcy obowiązani są w zeznaniu podatkowym wymienić rzeczy i prawa majątkowe nabyte w podanym wyżej okresie.
Na podstawie art. 14 ust. 1 i 2 ww. ustawy:
Wysokość podatku ustala się w zależności od grupy podatkowej, do której zaliczony jest nabywca.
Zaliczenie do grupy podatkowej następuje według osobistego stosunku nabywcy do osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe.
Zgodnie z art. 14 ust. 3 ww. ustawy:
Do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:
1)do grupy I – małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;
2)do grupy II – zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;
3)do grupy III – innych nabywców.
Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn:
Podatek oblicza się od nadwyżki podstawy opodatkowania ponad kwotę wolną od podatku, według następujących skal:
|
Kwoty nadwyżki w zł |
Podatek wynosi |
|
|
ponad |
do |
|
|
1) od nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej |
||
|
10 278 |
3% |
|
|
10 278 |
20 556 |
308 zł 30 gr i 5% nadwyżki ponad 10 278 zł |
|
20 556 |
822 zł 20 gr i 7% nadwyżki ponad 20 556 zł |
|
|
2) od nabywców zaliczonych do II grupy podatkowej |
||
|
10 278 |
7% |
|
|
10 278 |
20 556 |
719 zł 50 gr i 9% od nadwyżki ponad 10 278 zł |
|
20 556 |
1644 zł 50 gr i 12% od nadwyżki ponad 20 556 zł |
|
|
3) od nabywców zaliczonych do III grupy podatkowej |
||
|
10 278 |
12% |
|
|
10 278 |
20 556 |
1233 zł 40 gr i 16% od nadwyżki ponad 10 278 zł |
|
20 556 |
2877 zł 90 gr i 20% od nadwyżki ponad 20 556 zł |
|
Stosownie do art. 15 ust. 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn:
Przy ustalaniu wysokości podatku przyjmuje się kwoty wartości rzeczy i praw majątkowych określone w art. 4 ust. 1 pkt 5 i w art. 9 ust. 1 oraz skale podatkowe określone w ust. 1 obowiązujące w dniu powstania obowiązku podatkowego, z zastrzeżeniem ust. 4.
Z kolei w myśl art. 17 ust. 4 ww. ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych ustala, w drodze rozporządzenia, kwoty wartości rzeczy i praw majątkowych zwolnione od podatku i niepodlegające opodatkowaniu, o których mowa w art. 9 ust. 1, oraz skale podatkowe, o których mowa w art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem zasad określonych w ust. 1-3.
Jeżeli wartość darowizny od jednego darczyńcy przekroczy kwotę wolną od podatku w okresie wskazanym powyżej (art. 9 ust. 2) wówczas w myśl art. 17a ust. 1 ww. ustawy:
Podatnicy podatku są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2, złożyć, w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych według ustalonego wzoru. Do zeznania podatkowego dołącza się dokumenty mające wpływ na określenie podstawy opodatkowania.
Opodatkowanie kształtuje się w zależności od przyporządkowania Patrona do odpowiedniej grupy podatkowej oraz od wysokości darowanej przez Patrona kwoty (o czym stanowi ww. art. 9 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn). Darczyńcą w przypadku ww. wpłat będzie każda (zidentyfikowana z imienia i nazwiska) osoba wspierająca, przekazująca na Pana rzecz środki pieniężne.
Z uwagi na fakt, że Patroni mogą dokonywać na Pana rzecz darowiznę wielokrotnie, zastosowanie znajdzie ww. art. 9 ust. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, zgodnie z którym jeżeli nabycie własności rzeczy i praw majątkowych od tej samej osoby następuje więcej niż jeden raz, do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych od tej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie.
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan m.in., że co do zasady wpłacający będą z III grupy podatkowej, niestety nie może Pan zagwarantować, że wpłaty nie dokona na przykład ktoś z rodziny. Zatem będzie Pan zobowiązany do składania zeznania podatkowego w każdej sytuacji, w której kwota otrzymana od jednej osoby sumarycznie w ciągu 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie otrzymanie darowizny przekroczy kwotę 9 637 zł (jeżeli darczyńcą będzie osoba zaliczona do I grupy podatkowej), 7 276 zł (jeżeli darczyńcą będzie osoba zaliczona do II grupy podatkowej) lub 4 902 zł (jeżeli darczyńcą będzie osoba zaliczona do III grupy podatkowej).
Zeznanie podatkowe składa się z tytułu otrzymania darowizny od każdego zidentyfikowanego (przynajmniej z imienia i nazwiska) darczyńcy odrębnie, w terminie miesiąca od dnia, w którym powstał obowiązek podatkowy, czyli od dnia otrzymania darowizny. Zgłoszenia dokonuje się na druku zeznania podatkowego SD-3, stanowiącym załącznik do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 listopada 2015 r. w sprawie zeznania podatkowego składanego przez podatników podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2068).
Natomiast jeżeli kwota otrzymanych darowizn od poszczególnego Patrona sumarycznie w danym roku i w ciągu 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpi ostatnie otrzymanie darowizny nie przekroczy ww. kwoty, to wartość tych darowizn mieścić się będzie w kwocie wolnej i nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.
Tym samym, w tej części uznałem Pana stanowisko za prawidłowe.
Natomiast wpłaty od anonimowych widzów (Patronów), których nie będzie Pan w stanie zidentyfikować, tj. oznaczonych np. jedynie mailem, nickiem, loginem, samym imieniem, pseudonimem, itp. nie można uznać za darowizny w rozumieniu art. 888 Kodeksu cywilnego, gdyż w takiej sytuacji nie jest możliwe wskazanie, kto w danej sprawie w istocie jest darczyńcą.
Mając na uwadze powyższe Pana stanowisko w części dotyczącej otrzymywania środków (donejtów) od widzów (Patronów), którzy podają tylko swój pseudonim (nick) zamiast danych osobowych uznać należy za nieprawidłowe.
Gdyby jednak – w porozumieniu z platformą pośredniczącą – udało się Panu ustalić dane (imię i nazwisko) wystarczające do wskazania osoby dokonującej daną wpłatę (przekraczającą kwotę wolną), to wpłaty te będą mogły podlegać zgłoszeniu na druku SD-3 jako prawidłowe (kompletne) darowizny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu wniesienia wniosku.
Dodatkowo nadmieniam, że aktualne kwoty wolne, o których mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn wynoszą:
1)36 120 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej;
2)27 090 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej;
3)5 733 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.
Natomiast aktualna skala podatkowa, według której oblicza się podatek od spadków i darowizn została opublikowana w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 czerwca 2023 r. w sprawie ustalenia kwot wartości rzeczy i praw majątkowych zwolnionych od podatku od spadków i darowizn i niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem oraz skal podatkowych, według których oblicza się ten podatek (Dz.U. z 2023 r. poz. 1226).
Ta interpretacja stanowi ocenę Pana stanowiska wyłącznie w zakresie przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wydane zostało 8 sierpnia 2022 r. odrębne rozstrzygnięcie – postanowienie o umorzeniu postępowania znak: 0113-KDIPT2-1.4011.427.2022.3.AP.
Końcowo, odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych oraz wyroków sądów administracyjnych stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą Organu w sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
