
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 18 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismami z 22 sierpnia 2025 r. (wpływ 22 sierpnia 2025 r.) oraz z 16 września 2025 r. (wpływ 16 września 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca prosi o indywidualną interpretacje podatkową dotyczącą akcji jakie otrzyma (czy też nabędzie) nieodpłatnie od firmy (...) Sp. z o.o., w której jest zatrudniony. Akcje otrzyma nieodpłatnie w ramach globalnego programu A firmy Z, której polska firma (...) Sp. z o.o. jest częścią. Program opisany jest jedynie w języku angielskim (nie ma polskiego tłumaczenia), jego podstawowe założenia Wnioskodawca opisuje poniżej. Celem programu A jest: „to recognise, reward and retain its most talented employees”, można go zatem rozumieć jako coroczny program Z mający na celu „rozpoznawać, nagradzać i zatrzymywać najbardziej utalentowanych pracowników”. Program został wprowadzany decyzją Zarządu, zgodnie z którą: - „The Board determines the general principles of the Plan and approves the grants to eligible employees within its authority” czyli „Zarząd ustala ogólne zasady Planu i zatwierdza dotacje dla uprawnionych pracowników w ramach swoich uprawnień”. W ramach nominacji do programu A, wybrani pracownicy Z dostają obietnicę otrzymania (czy też prawo do otrzymania) puli akcji firmy Z w okresie do trzech lat od nominacji, pod warunkiem że w tym czasie pozostaną pracownikami firmy. Do czasu upłynięcia okresu, pracownik widzi jedynie „obiecane” akcje w postaci zamrożonej na koncie pracowniczym do zarządzania akcjami, czyli nie może tą pulą jakkolwiek dysponować. Jeżeli warunek pozostania w firmie zostanie spełniony to w okresie do 3 lat, pula akcji zostanie uwolniona i pracownik może tymi akcjami dysponować, realnie wtedy je otrzymuje. Podczas otrzymania akcji w danym roku, nie jest automatycznie odprowadzany żaden podatek, czyli obiecana pula akcji zostaje całościowo objęta przez pracownika. Pracownik może otrzymaną pulę bezzwłocznie sprzedać lub pozostawić na swoim koncie i otrzymywać coroczną dywidendę. Coroczna dywidenda podlega automatycznemu opodatkowaniu w Finlandii zaś po odprowadzeniu podatku nie jest wypłacana na konto pracownika w postaci pieniężnej, lecz z powrotem automatycznie reinwestowana w akcje. W praktyce do czasu sprzedania otrzymanych akcji (powiększonych ewentualnie o reinwestowane coroczne dywidendy), Wnioskodawca nie otrzymuje żadnych pieniędzy z programu A jako przelew na konto w Polsce. Nominację do programu A Wnioskodawca otrzymał trzy lata pod rząd w roku 2022, 2023, 2024. Przy czym jak już wyjaśnił, podczas nominacji otrzymuje się jedynie prawo do otrzymania akcji, zaś same akcje otrzymuje się w okresie do 3 lat, i tak kolejno:
- w ramach nominacji A w 2022 roku, otrzymał prawo do (...) akcji w jednej transzy po 3 latach, akcje otrzyma w lipcu 2025.
- w ramach nominacji A w 2023 roku, otrzymał prawo do (...) akcji w jednej transzy po 3 latach, akcje otrzyma w lipcu w lipcu 2026.
- w ramach nominacji A w 2024 roku, otrzymał prawo do (...) akcji w trzech transzach, (...) akcji otrzyma w lipcu 2025, (...) w lipcu 2026, (...) w lipcu 2027.
W pismach stanowiących uzupełnienie wniosku wskazano, że:
- akcje Z otrzymywane są nieodpłatnie, pracownik nie musi za nie płacić, musi jednak zadbać o odpowiednie rozliczenie podatkowe we własnym kraju w zależności od lokalnych przepisów podatkowych;
- X jest jednostką dominującą nad pracodawcą Wnioskodawcy. Konkretnie, fińska spółka akcyjna Z jest spółką macierzystą (dominującą) nad wszystkimi swoimi spółkami córkami należącymi do (...), w tym fińskiej spółki córki W której ma 100% udziałów, która to z kolei ma 100% udziałów polskiej spółki (...) Sp. z o.o. w której Wnioskodawca jest zatrudniony.
- X ma siedzibę w Finlandii.
- Bezpośrednio w dokumentacji programu A jest napisane, że Zarząd (ang. Board of Directors) ustanawia „(...)” czyli „Warunki Długoterminowego Planu Motywacyjnego”, dodatkowo dokumentacja programu A zawiera zapis „Zarząd ustala ogólne zasady Planu i zatwierdza dotacje dla uprawnionych pracowników w ramach swoich uprawnień” o czym wspomniano we wniosku, i tak oto kolejno: „(...)” został zatwierdzony 17 lutego 2021 roku, „(...)” został zatwierdzony 24 stycznia 2024 roku.
Decyzja została podjęta na podstawie prawa Fińskiego. W dokumentacji firmowej wykraczającej poza program A, można znaleźć zapisy o tym, że Zarząd zatwierdzający programy motywacyjne działa na podstawie upoważnienia podjętego uchwałą Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy, przykład z 2024 roku poniżej.
(…)
Cytat z j. angielskiego:
„Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy podjęło uchwałę o upoważnieniu Zarządu... Upoważnienie może zostać wykorzystane do … rozliczenia programów motywacyjnych Spółki opartych na kapitale zakładowym... Upoważnienie obejmuje prawo Zarządu do podejmowania decyzji w sprawie wszystkich warunków…”
W poprzednich latach istnieją identyczne uchwały autoryzujące Zarząd.
Podsumowując, warunki programu A ustala i zatwierdza Zarząd, działając na podstawie upoważnienia podjętego uchwałą Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy.
- Jest to system wynagradzania pracowników spółki dominującej (...) w oparciu o akcje tejże spółki dominującej, w którym to programie mogą uczestniczyć wszyscy pracownicy globalnie, w tym pracownicy polskiej spółki czyli (...) Sp. z o.o.
- prawo do otrzymania akcji, o którym mowa we wniosku nie stanowi papierów wartościowych w rozumieniu art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi; pochodnych instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c-i tej ustawy albo innych praw majątkowych. Wnioskodawca wskazał, że „podczas nominacji otrzymuje się jedynie prawo do otrzymania akcji, zaś same akcje otrzymuje się w okresie do 3 lat” oraz „Do czasu upłynięcia okresu, pracownik widzi jedynie „obiecane” akcje w postaci zamrożonej na koncie pracowniczym do zarządzania akcjami, czyli nie może tą pulą jakkolwiek dysponować”.
Cytując z j. angielskiego dokumentację programu A:
„A conditional right to receive a certain number of Shares or their cash equivalent at a point in future.” czyli “Warunkowe prawo do otrzymania określonej liczby Akcji lub ich ekwiwalentu pieniężnego w określonym momencie w przyszłości” (przy czym w wypadku Wnioskodawcy chodzi jedynie o Akcje) oraz „Until the Delivery Date, the Participant does not have any legal ownership of the Shares” czyli „Do dnia dostawy Uczestnik nie posiada żadnego prawa własności do Akcji”.
Podsumowując, samo prawo do otrzymania akcji jest więc jedynie obietnicą dostarczenia akcji w okresie do 3 lat pod warunkiem, że pracownik w tym czasie pozostanie w firmie. Jest ono niezbywalne, to znaczy że w okresie od akceptacji warunkowego prawa do otrzymania akcji do czasu faktycznego otrzymania samych akcji (czyli dostarczenia po okresie do 3 lat), pracownik nie ma żadnego prawa do dysponowania akcjami, gdyż nie są one jego własnością.
- Prawo do otrzymania akcji jak i same akcje dostarczane w okresie do 3 lat są otrzymywane nieodpłatnie. Prawo własności akcji następuje dopiero podczas ich otrzymania(dostarczenia) a nie podczas nominacji do programu A.
- na moment przyznania (czyli nominacji do programu A) prawo do otrzymania akcji nie ma żadnej wartości rynkowej dla pracownika, gdyż cytując z j. angielskiego dokumentację programu A „Do dnia dostawy Uczestnik nie posiada żadnego prawa własności do Akcji”. Po otrzymaniu(dostarczeniu) akcji w okresie do 3 lat od nominacji ich wartość rynkowa jest zmienna, przykładowo w dniu otrzymania(dostarczenia) akcji mają one wartość licząc po kursie akcji Z z tego dnia. Wartość ta jednak nie materializuje się w postaci pieniężnej na koncie pracownika aż do czasu ich odpłatnej sprzedaży oraz transferu pieniędzy na polskie konto bankowe.
- Samo prawo do otrzymania akcji jest niezbywalne, pracownik może jedynie nie zaakceptować nominacji do programu A i tym samym odrzucić prawo do ich warunkowego otrzymania, natomiast po akceptacji nominacji do czasu otrzymania (dostarczenia) samych akcji pracownik nie może zbyć prawa do otrzymania akcji, ale też nie ma prawa do samych akcji cytując z j. angielskiego „Do dnia dostawy Uczestnik nie posiada żadnego prawa własności do Akcji”. Po okresie do 3 lat od nominacji (pod warunkiem pozostania w firmie) kiedy to akcje zostają otrzymane (dostarczone), można je sprzedać (odpłatnie zbyć).
- jednoznacznie Wnioskodawca potwierdził, że „utworzenie programu wynikało tylko i wyłącznie z decyzji zarządu spółki”. Dokumentacja programu A jednoznacznie stwierdza, że to Zarząd ustala i zatwierdza warunki programu A, co jest tożsame z jego ustanowieniem. Coroczne uchwały Walonego Zgromadzenia upoważniają Zarząd do emisji akcji na potrzeby rozliczania programów motywacyjnych opartych na kapitale zakładowym, takim programem jest A. Nie można stwierdzić jednoznacznie na podstawie treści uchwał Walnego Zgromadzenia, że uchwały te ustanawiają konkretnie program A. Umożliwiają one jednak Zarządowi jego realizację poprzez upoważnienie Zarządu do emisji akcji na rozliczanie takich właśnie programów jak A. Decyzja Zarządu o zatwierdzeniu warunków (ustanowieniu) programu A jest więc powiązana z uchwałami Walnego Zgromadzenia. Polska ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, Rozdział 5, Art. 24, punkt 11b) wskazuje „system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia”. Taki zapis bezpośrednio nie znajduje się w dokumentacji programu A, który to jest zdefiniowany na podstawie prawa fińskiego. Ta konkretna kwestia dotycząca istoty utworzenia programu A jest w rzeczy samej głównym źródłem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Wnioskodawca liczy jednak, że sama istota utworzenia nie przesądza o bezzasadności stosowania przepisów ust. 11–11b, biorąc pod uwagę zapisy z punktu 12a który definiuje „Przepisy ust. 11–11b mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajdują się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej”. Program (motywacyjny) A jest utworzonym przez fińską spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w stosunku do mojego pracodawcy, w wyniku którego osoby uprawnione otrzymują akcje tejże spółki dominującej.
Podobne niejednoznaczności występują w sprawie: 0115-KDIT1.4011.775.2023.2.AS - Skutki podatkowe uczestnictwa w programie motywacyjnym https://sip.lex.pl/orzeczenia-i-pisma-urzedowe/pisma-urzedowe/0115-kdit1-4011-775-2023-2-as-skutki-podatkowe-185245664. W tym wypadku decyzja została wydana pozytywnie.
Pytanie
Wnioskodawca prosi o wydaje indywidualnej interpretacji podatkowej w celu potwierdzenia, że otrzymanie akcji firmy (w ramach programu A, który opisał powyżej) nie generuje dochodu, zaś obowiązek podatkowy powstaje podczas odpłatnego zbycia akcji co rozliczane jest na druku PIT-38. Ma zatem zastosowanie ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, Rozdział 5, Art. 24, punkty od 11 do 12b.
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie, w oparciu o wstępną konsultację z Krajową Informacją Podatkową, wynika że samo otrzymanie akcji nie generuje dochodu, zaś obowiązek podatkowy powstaje w momencie odpłatnej sprzedaży. Jeżeli samo otrzymanie akcji nie generuje dochodu, wówczas należy rozliczyć otrzymane akcje w momencie odpłatnego ich zbycia poprzez deklaracje PIT-38, w oparciu o ustawę z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, Rozdział 5, Art. 24., punkty od 11) do 12b). Zastosowanie ma stawka podatku 19%. Alternatywa była by taka, że samo otrzymanie akcji generuje dochód, wówczas należałoby rozliczyć akcje w roku następującym po ich otrzymaniu poprzez deklaracje PIT-36/37 traktując je jako dochód. Wówczas zastosowanie ma stawka podatku dochodowego w zależności od progu podatkowego. Dodatkowo podczas odpłatnego zbycia akcji należy wypełnić PIT-38 w przypadku powstania zysku odprowadzić podatek 19%. Natomiast po konsultacji z KIP Wnioskodawca uważa, że taka alternatywa nie ma tutaj zastosowania i samo otrzymanie akcji nie generuje dochodu, zaś obowiązek podatkowy powstaje w momencie odpłatnej sprzedaży.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Konstrukcja podatku dochodowego od osób fizycznych zakłada przy tym zróżnicowanie sposobu opodatkowania poszczególnych rodzajów dochodów (przychodów) osób fizycznych w oparciu o system przyporządkowywania ich do odpowiedniego źródła przychodów.
Ustawodawca tworząc system opodatkowania dochodów osób fizycznych miał na względzie, że przysporzenia uzyskiwane przez osoby fizyczne mogą być skutkiem różnych rodzajów czynności i zdarzeń. Stworzył więc klasyfikację tych przysporzeń w oparciu o kryterium źródła przychodów i system ich opodatkowania uwzględniający specyfikę poszczególnych źródeł przychodów.
Jak wynika z art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Pojęcie przychodu wiąże się z przysporzeniem majątkowym po stronie podatnika, z wartością wchodzącą do jego majątku.
Ustawodawca odróżnia przy tym przysporzenia, które mają charakter:
- pieniężny – pieniądze i wartości pieniężne;
- niepieniężny – świadczenia w naturze (otrzymane rzeczy lub prawa), nieodpłatne świadczenia inne niż świadczenia w naturze (otrzymane usługi lub świadczenia polegające na udostępnianiu rzeczy lub praw).
Zasady ustalania wartości świadczeń w naturze, innych nieodpłatnych świadczeń i świadczeń częściowo odpłatnych reguluje art. 11 ust. 2-2c ustawy.
Źródła przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 1-9 ustawy. Katalog zawarty w tym przepisie ma charakter rozłączny. To oznacza, że dany przychód osoby fizycznej jest przypisywany tylko i wyłącznie do jednego określonego źródła przychodów. Aby prawidłowo zakwalifikować przychód do konkretnego źródła przychodów należy uwzględnić wszystkie okoliczności związane z jego powstaniem (uzyskaniem).
Źródłami przychodów są m.in.:
- stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (art. 10 ust. 1 pkt 1);
- kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c (art. 10 ust. 1 pkt 7);
- inne źródła (art. 10 ust. 1 pkt 9), czyli źródła inne niż te wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ustawy.
O tym, co jest przychodem ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, stanowi art. 12 ust. 1 ustawy:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Pojęcie przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy ma szerokie znaczenie. Obejmuje ono zarówno świadczenia pieniężne, jak i wartość świadczeń niepieniężnych, w tym świadczeń nieodpłatnych. Ustawodawca nie ogranicza omawianego pojęcia do wynagrodzenia za pracę, a wskazany przez niego katalog rodzajów przychodów ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych jest jedynie przykładowym wyliczeniem (świadczy o tym użyte sformułowanie „w szczególności”).
O tym, czy świadczenie jest przychodem ze stosunku pracy decyduje okoliczność, czy może je otrzymać wyłącznie pracownik, czy także inna osoba, niezwiązana z pracodawcą. Istotne jest także to, czy istnieje związek prawny lub faktyczny danego świadczenia z istniejącym stosunkiem pracy. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika (pracownika) powstaniem przysporzenia majątkowego, uzyskane bezpośrednio lub pośrednio od pracodawcy i mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.
Do kategorii przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca zaliczył m.in.:
- dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału (art. 17 ust. 1 pkt 4),
- przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych (art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a).
Natomiast do innych źródeł przychodu – stosownie do art. 20 ust. 1 omawianej ustawy –ustawodawca zaliczył w szczególności:
Kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Jak dowodzi użycie sformułowania „w szczególności” definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1, mieszczące się w ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ust. 1 ustawy.
Z zaprezentowanego we wniosku opisu sprawy wynika, że uczestniczy Pan w programie motywacyjnym zorganizowanym przez zagraniczną spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą względem polskiej spółki, od której otrzymuje Pan przychody ze stosunku pracy.
Istotna jest zatem kwestia możliwości zastosowania w Pana sprawie przepisów art. 24 ust. 11-12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obejmujących swoim zakresem szeroko rozumiany program motywacyjny. Regulacje te dotyczą neutralności podatkowej cyklu zdarzeń zaistniałych w ramach programu motywacyjnego w rozumieniu tychże przepisów, prowadzących do faktycznego objęcia/nabycia akcji, neutralności podatkowej samego objęcia/nabycia akcji i momentu podatkowego zbycia akcji uzyskanych w wyniku realizacji programu.
Zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:
1) spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,
2) spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
- podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.
Stosownie do art. 24 ust. 11b ustawy:
Przez program motywacyjny, o którym mowa w ust. 11, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:
1) spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13, albo
2) spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
- w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.
Jak wynika z art. 24 ust. 12a omawianej ustawy:
Przepisy ust. 11-11b mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajdują się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Elementem definicji programu motywacyjnego jest wymóg, aby program był „utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia” odpowiednio przez:
1) spółkę akcyjną, od której osoby uprawnione w ramach programu uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13, albo
2) spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do ww. spółki.
Podstawą funkcjonowania programu musi być więc uchwała walnego zgromadzenia spółki akcyjnej. Program jest utworzony na podstawie takiej uchwały, gdy:
–decyzja o utworzeniu programu motywacyjnego jest podjęta przez walne zgromadzenie spółki oraz
–decyzja ta jest podjęta w formie uchwały walnego zgromadzenia.
Jak wynika z wniosku, opisany program nie został utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia. W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazał Pan bowiem, że:
utworzenie programu wynikało tylko i wyłącznie z decyzji zarządu spółki. Dokumentacja programu A jednoznacznie stwierdza, że to Zarząd ustala i zatwierdza warunki programu A, co jest tożsame z jego ustanowieniem. Coroczne uchwały Walonego Zgromadzenia upoważniają Zarząd do emisji akcji na potrzeby rozliczania programów motywacyjnych opartych na kapitale zakładowym, takim programem jest A. Nie można stwierdzić jednoznacznie na podstawie treści uchwał Walnego Zgromadzenia, że uchwały te ustanawiają konkretnie program A.
Nie mamy więc do czynienia z programem motywacyjnym w rozumieniu art. 24 ust. 11 i następnych ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zasady opodatkowania określone w ww. przepisach nie znajdą zatem zastosowania w Pana sprawie.
Pana wątpliwości budzi, czy w związku z udziałem w programie o charakterze motywacyjnym przychód po Pana stronie powstanie dopiero w momencie zbycia akcji spółki zagranicznej.
W opisie sprawy wskazał Pan, że:
- prawo do otrzymania akcji, o którym mowa we wniosku nie stanowi papierów wartościowych w rozumieniu art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi; pochodnych instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c-i tej ustawy albo innych praw majątkowych.
- prawo do otrzymania akcji są otrzymywane nieodpłatnie.
- na moment przyznania (czyli nominacji do programu A) prawo do otrzymania akcji nie ma żadnej wartości rynkowej dla pracownika,
- prawo do otrzymania akcji jest niezbywalne,
Wobec tego samo przyznanie Panu ww. praw w ramach programu nie skutkuje dla Pana powstaniem przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Kolejnym zdarzeniem przez Pana opisanym jest dostarczenie nieodpłatnie Panu w okresie do 3 lat akcji spółki fińskiej, będącej spółką dominującą do Pana pracodawcy.
Nieodpłatne uzyskanie akcji jest niewątpliwie Pana rzeczywistym, wymiernym przysporzeniem majątkowym. Uzyskuje Pan bowiem papiery wartościowe o konkretnej wartości rynkowej. Zdarzenie to na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy zatem zakwalifikować jako skutkujące powstaniem przychodu w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Kwalifikację źródła przychodów należy ustalić na podstawie rodzaju stosunku prawnego łączącego Pana ze spółką od której otrzymuje Pan akcje.
Z opisu sprawy wynika, że został Pan objęty programem motywacyjnym organizowanym przez zagraniczną spółkę, której akcje Pan otrzymuje. W momencie otrzymania akcji uzyskał Pan zatem i uzyska – w zakresie przyszłego ich nabycia – przychód z tzw. innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż z opisu sprawy nie wynika aby ze spółką dominującą łączył Pana stosunek pracy. Każde bowiem przysporzenie w postaci nieodpłatnego świadczenia otrzymane od podmiotu, z którym nie łączy podatnika stosunek pracy lub inny stosunek prawny należy zaliczyć do przychodów z innych źródeł. Przychody te zobowiązany Pan jest/będzie wykazać w zeznaniu rocznym składanym za rok, w którym zostały/zostaną one osiągnięte i zapłacić należny z tego tytułu podatek.
Ponadto przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, kwalifikowany do przychodów z kapitałów pieniężnych, powstanie również na moment zbycia przez Pana akcji spółki zagranicznej (art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ww. ustawy) oraz w momencie uzyskania dodatkowych akcji z tytułu reinwestowania corocznej dywidendy (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy).
Zgodnie bowiem z art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się, m.in. dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału.
W tym miejscu wskazać należy, że dywidenda to przypadająca na poszczególną akcję w spółce kapitałowej część zysku spółki kapitałowej. Dywidenda jest zatem prawem akcjonariusza do części zysku spółki kapitałowej. Innymi słowy, prawo do dywidendy przysługuje każdorazowemu właścicielowi akcji. Zatem stwierdzić należy, że podmiot przekazujący dywidendę na rzecz nowych akcji działa w imieniu uczestników programu, i to uczestnikom, w tym Panu przysługuje prawo do dywidendy i inne przywileje z tytułu bycia akcjonariuszem. Fakt, że dywidenda jest wpłacana (automatycznie reinwestowana przez inny podmiot) na nowe akcje nie oznacza, że Pan (uczestnik programu) nie osiągnie z tego tytułu dochodu. Podmiot uprawniony na mocy programu motywacyjnego zainwestuje bowiem otrzymane kwoty z dywidendy w kolejne akcje, które uprawnią uczestników programu do otrzymania kolejnych akcji. Dywidenda zostanie zatem przekazana Panu (uczestnikowi programu) i zamieniona w nowe akcje. Dywidenda ta powinna być zatem traktowana jako dywidenda wypłacona bezpośrednio uczestnikowi programu motywacyjnego, który w konsekwencji osiąga przychód. O przychodzie faktycznie uzyskanym mówić będziemy nie tylko w sytuacji, kiedy na rzecz danej osoby będącej właścicielem akcji dokonano wypłaty dywidendy w formie pieniężnej, lecz również wówczas, kiedy w wyniku reinwestycji dywidendy nabędzie on dodatkowe akcje.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Odnosząc się do powołanej przez Pana interpretacji indywidualnej należy wskazać, że interpretacje wydawane są w indywidualnych sprawach podatników w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa i stan faktyczny/zdarzenie przyszłe przedstawiony przez danego podatnika. Powołana interpretacja nie stanowi źródła powszechnie obowiązującego prawa, więc zawartego w niej stanowiska organu podatkowego nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
