
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 lipca 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani – na wezwanie organu – pismem z 19 sierpnia 2025 r. (wpływ). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Ukończyła Pani 60 lat i nabyła prawo do emerytury. Z własnej inicjatywy nie wystąpiła jednak z wnioskiem o wypłatę świadczenia emerytalnego i nie pobiera emerytury.
Po ukończeniu 60 roku życia rozpoczęła Pani pobieranie renty rodzinnej po zmarłym małżonku, który zmarł w 2009 r. wypłacanej przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Do ukończenia 60 roku życia nie pobierała Pani renty rodzinnej po zmarłym małżonku.
Pozostaje Pani aktywna zawodowo, pracuje na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony oraz osiąga dochody z tego tytułu.
Uzupełnienie stanu faktycznego
Wniosek dotyczy roku podatkowego 2023 oraz 2024.
(...) 2022 r. ukończyła Pani 60 rok życia nabywając prawa emerytalne i mimo przysługującego Pani prawa do emerytury, nadal pracowała Pani nie pobierając emerytury.
W roku podatkowym 2022, 2023 oraz 2024 – po ukończeniu 60 roku życia – uzyskiwała Pani przychody ze stosunku pracy oraz podlegała Pani ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.
Renta rodzinna została Pani przyznana na podstawie ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, znak (...).
Rentę rodzinną po zmarłym małżonku pobiera Pani od stycznia 2023 r. Wypłata pierwszej renty rodzinnej po zmarłym małżonku nastąpiła 13 stycznia 2023 r. Wypłata ww. renty rodzinnej po zmarłym małżonku trwała przez cały rok podatkowy 2023 i 2024. Od kiedy pobiera Pani rentę rodzinną po zmarłym małżonku nie dokonywała Pani zawieszenia wypłaty renty rodzinnej. Rentę rodzinną pobiera Pani na podstawie ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
W żadnym roku podatkowym nie pobierała Pani którekolwiek z poniższych świadczeń:
a)emerytury, o której mowa w ustawie z 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników,
b)emerytury, o której mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin,
c)emerytury, o której mowa w ustawie z 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin,
d)emerytury, o której mowa w ustawie z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych,
e)świadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,
f)uposażenia przysługującego w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, o których mowa w ustawie z 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych,
g)świadczenia pieniężnego, o którym mowa w ustawie z 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia.
Pytanie
Czy w przedstawionym stanie faktycznym przysługuje Pani zwolnienie z opodatkowania przychodów z tytułu umowy o pracę, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tzw. ulga PIT-0 dla seniora) pomimo, że pobiera Pani rentę rodzinna po zmarłym małżonku po ukończeniu przez Panią 60 roku życia?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, przysługuje Pani zwolnienie z opodatkowania przychodów, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (ulga PIT-0 dla seniora).
Nie pobiera Pani własnej emerytury ani renty z tytułu własnej aktywności zawodowej. Pobierana renta rodzinna jest świadczeniem pochodnym, przysługującym z tytułu ubezpieczenia zmarłego małżonka, i nie stanowi emerytury lub renty własnej w rozumieniu przepisów podatkowych.
Spełnia Pani również pozostałe warunki określone w przepisach: ukończyła wymagany wiek, posiada prawo do emerytury, której nie pobiera oraz osiąga przychody z tytułu pracy zawodowej.
Celem ulgi PIT-0 dla seniorów jest wspieranie osób, które pomimo osiągniętego wieku emerytalnego pozostają aktywne zawodowo i nie korzystają z systemu emerytalnego. W Pani ocenie pobieranie renty rodzinnej nie narusza tej zasady i nie powinno pozbawiać prawa do preferencji podatkowej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Wolne od podatku dochodowego są przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, otrzymane przez podatnika po ukończeniu 60. roku życia w przypadku kobiety i 65. roku życia w przypadku mężczyzny, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł pod warunkiem, że podatnik podlega z tytułu uzyskania tych przychodów ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz podatnik, mimo nabycia uprawnienia, nie otrzymuje:
a)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników,
b)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz.U. z 2024 r. poz. 242 i 1243),
c)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz.U. z 2024 r. poz. 1121, 1243, 1562 i 1871),
d)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 1631 i 1674),
e)świadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4a,
f)uposażenia przysługującego w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, o których mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. z 2024 r. poz. 334 i 1907),
g)świadczenia pieniężnego, o którym mowa w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia.
Stosownie zaś do art. 21 ust. 39 ww. ustawy:
Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 21 ust. 44 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.
Wyjaśniam, że w ramach „Polskiego Ładu” wprowadzono przepisy dla osób, które pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego nadal pozostają aktywne zawodowo i nie pobierają świadczeń emerytalno-rentowych, zwane potocznie „ulgą dla pracujących seniorów”. Ulga ta zapisana została w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Uprawnionymi do korzystania z tego przywileju podatkowego są kobiety po ukończeniu 60. roku życia i mężczyźni po ukończeniu 65. roku życia pod warunkiem podlegania ubezpieczeniom społecznym z tytułu uzyskania objętych zwolnieniem przychodów.
Analizowany przepis przewiduje zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów osiągniętych przez te osoby ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy (art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8 ww. ustawy, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27 (opodatkowanie według skali podatkowej), art. 30c (tzw. podatek liniowy, w wysokości 19%) albo art. 30ca (opodatkowanie stawką 5%, ulga IP Box) albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Prawo do omawianego zwolnienia będzie zatem przysługiwało podatnikowi, który w ramach wymienionych wyżej rodzajów aktywności zawodowej (uzyskiwanych źródeł przychodów) jest objęty tytułem ubezpieczeń społecznych. Przy czym omawiany przepis nie różnicuje tego tytułu, co oznacza, że podatnik, któremu w ramach pracy na etacie wypłacono przychód składający się w części np. z odprawy emerytalnej, od której nie są pobierane składki na ubezpieczenia społeczne, będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia dla pracujących seniorów w odniesieniu do całości przychodu uzyskiwanego w ramach stosunku pracy.
Aby korzystać z omawianego zwolnienia, podatnik nie może również otrzymywać, mimo nabycia uprawnienia, świadczeń wymienionych enumeratywnie w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ponadto, zwolnienie to jest limitowane – dotyczy bowiem przychodów w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.
Z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika także, że zwolnione z podatku są przychody otrzymane przez podatnika, który mimo nabycia uprawnienia (prawa) do emerytury, tej emerytury nie otrzymuje. Tym samym, warunek „nieotrzymywania emerytury” jako warunek do zastosowania ww. zwolnienia podatkowego powinien być spełniony na moment otrzymania przychodu, tj. na moment wypłaty należności ze stosunku pracy. Jak wynika z treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Zatem przychód powstaje w momencie otrzymania środków pieniężnych lub postawienia ich do dyspozycji podatnika.
Ocena skutków podatkowych Pani sytuacji
Z analizy Pani opisu sprawy wynika m. in., że 60 rok życia ukończyła Pani (...) 2022 r. Mimo przysługującego Pani prawa do emerytury, nadal pracowała Pani nie pobierając emerytury. W roku podatkowym 2023 oraz 2024 – po ukończeniu 60 roku życia – uzyskiwała Pani przychody ze stosunku pracy oraz podlegała Pani ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Po ukończeniu 60 roku życia rozpoczęła Pani pobieranie renty rodzinnej po zmarłym małżonku, który zmarł w 2009 r. wypłacanej przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Do ukończenia 60 roku życia nie pobierała Pani renty rodzinnej po zmarłym małżonku. Renta rodzinna została Pani przyznana i pobierana jest na podstawie ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Rentę rodzinną po zmarłym małżonku pobiera Pani od stycznia 2023 r. Wypłata pierwszej renty rodzinnej po zmarłym małżonku nastąpiła 13 stycznia 2023 r. Wypłata ww. renty rodzinnej po zmarłym małżonku trwała przez cały rok podatkowy 2023 i 2024. Od kiedy pobiera Pani rentę rodzinną po zmarłym małżonku nie dokonywała Pani zawieszenia wypłaty renty rodzinnej. W żadnym roku podatkowym nie pobierała Pani innych świadczeń wymienionych w lit. a-g art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oprócz wspomnianej renty rodzinnej po zmarłym małżonku.
Co istotne w niniejszej sprawie, aby móc korzystać z ulgi dla seniora, podatnik nie może otrzymywać, mimo nabycia uprawnienia, świadczeń wymienionych w lit. a-g przepisu art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wśród świadczeń, które wyłączają możliwość skorzystania z ww. zwolnienia w lit. d wskazano rentę rodzinną, przyznaną na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
W myśl art. 65 ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1251 ze zm.):
Renta rodzinna przysługuje uprawnionym członkom rodziny osoby, która w chwili śmierci miała ustalone prawo do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy lub spełniała warunki wymagane do uzyskania jednego z tych świadczeń.
W konsekwencji od momentu otrzymania pierwszej wypłaty renty rodzinnej – od 13 stycznia 2023 r. – spełnia Pani przesłankę negatywną przewidzianą w art. 21 ust. 1 pkt 154 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pobieranie renty rodzinnej, o której mowa w ustawie o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, powoduje, że ulga dla seniora nie ma do Pani zastosowania, mimo że spełnia Pani pozostałe warunki (wiek, podleganie ubezpieczeniom społecznym, osiąganie przychodów z umowy o pracę).
Wobec tego – w przedstawionym stanie faktycznym – nie przysługuje Pani prawo do korzystania z tzw. ulgi dla seniora w odniesieniu do przychodów uzyskanych ze stosunku pracy od momentu wypłaty pierwszej renty rodzinnej do końca roku 2023, jak i w całym 2024 r.
Przy czym, zwolnieniem uregulowanym w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mogą być objęte wyłącznie przychody ze stosunku pracy otrzymane w okresie od 1 stycznia 2023 r. do 13 stycznia 2023 r., tj. do momentu wypłaty pierwszej renty rodzinnej, o ile zostały one faktycznie uzyskane w ww. okresie.
Wobec tego Pani stanowisko musiałem uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
