Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.586.2025.2.PR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12 września 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.586.2025.2.PR

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 lipca 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 lipca 2025 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W ramach nieformalnej grupy …, działających na rzecz (...), realizuje Pani działania związane z … . Grupa ta nie posiada osobowości prawnej ani formalnej rejestracji jako organizacja. W celu technicznego wspierania działań tej grupy, otrzymała ona środki finansowe z grantu przekazanego przez organizację zagraniczną (Fundacja będąca częścią …). Umowa z Fundacją przewiduje konkretny cel: „ …”.

Ze względu na brak osobowości prawnej grupy, środki zostały przekazane na Pani prywatne konto. Działa Pani w grupie jako osoba techniczna oraz koordynuje Pani pracę zespołu. Środki zostały przeznaczone w całości na zakup i wynajem sprzętu komputerowego (m.in. laptopy, telefony), serwerów, usług VPN, kart graficznych do trenowania modeli, a także na opłacenie subskrypcji technicznych i usług umożliwiających tworzenie oraz utrzymanie systemu, który służy wykrywaniu i ostrzeganiu osób zagrożonych represjami. Wydatki są udokumentowane fakturami i rachunkami, które ciągle są zbierane w miarę, jak środki te są wydawane. Sprzęt i usługi nie wykorzystuje Pani w celach prywatnych – zostały nabyte i użytkowane wyłącznie w ramach realizacji celów grantowych. Wydatki te nie przyniosły Pani żadnej osobistej korzyści finansowej.

Uzupełnienie

Posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Posiada Pani miejsce zamieszkania oraz centrum interesów życiowych i gospodarczych w Polsce.

Interpretacja dotyczy roku podatkowego 2024 oraz kolejnych lat, w których mogą występować analogiczne zdarzenia (o ile nie zmienią się przepisy lub stan faktyczny).

Grupa … nie ma formalnej podstawy prawnej ani aktu założycielskiego. Nie jest organizacją zarejestrowaną w żadnym rejestrze – nie posiada statutu, numeru KRS ani osobowości prawnej. Działa jako grupa obywateli, którzy dobrowolnie i oddolnie porozumieli się w celu niesienia pomocy osobom (...), w tym w szczególności w regionie …

W praktyce grupa ta, funkcjonuje w oparciu o konstytucyjną wolność zrzeszania się i wolność działania obywatelskiego, wynikającą z art. 58 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Nie ma sformalizowanej struktury, członków grupy połączyła wspólna misja. Każda osoba, która współtworzy grupę, robi to dobrowolnie, po godzinach pracy, w czasie wolnym, w weekendy. Grupa nie pobiera wynagrodzeń, nie prowadzi działalności gospodarczej ani nie rozlicza się jak organizacja  – cała aktywność ma charakter społeczny, niezarobkowy i nastawiony na pomoc drugiemu człowiekowi.

Grupa nie ma formy prawnej. Jest to nieformalna grupa …, bez osobowości prawnej i bez statusu organizacji.

Pani jako osoba techniczna i koordynująca:

zarządza techniczną infrastrukturą projektu (serwery, dostęp, oprogramowanie, bezpieczeństwo);

zamawia sprzęt komputerowy, usługi hostingowe oraz subskrypcje niezbędne do realizacji celów grantu. W przypadkach, gdy inni członkowie grupy potrzebują narzędzi do pracy, przekazuje im Pani odpowiednie środki finansowe, aby mogli samodzielnie opłacić potrzebne subskrypcje lub usługi;

nadzoruje pracę zespołu programistów, analityków i aktywistów;

kontaktuje się z organizacją grantodawczą i przekazuje informacje o postępach projektu, ewentualnych zmianach czy problemach.

Nie została zawarta żadna pisemna umowa z grupą. Przyjęcie środków na Pani konto nastąpiło w porozumieniu ustnym, wynikającym z zaufania grupy i potrzeby technicznej obsługi grantu. Pełniła Pani rolę depozytariusza środków i osoby odpowiedzialnej za realizację płatności zgodnie z celem grantu. Nie otrzymała Pani z tego tytułu żadnych wynagrodzeń ani korzyści.

Nie prowadzi Pani jednoosobowej działalności gospodarczej. Działa Pani jako osoba fizyczna, bez rejestracji działalności gospodarczej.

W tytule przelewu wskazany był wyłącznie numer projektu grantowego: … . Numer ten odnosi się do konkretnej umowy grantowej podpisanej z Fundacją, zgodnie z którą środki zostały przekazane na realizację celu opisanego w tej umowie.

Nie otrzymała Pani żadnych korzyści z tytułu przechowywania środków na rachunku. Rachunek bankowy jest osobistym rachunkiem oszczędnościowo-rozliczeniowym i nie przyniósł Pani żadnych dodatkowych odsetek ani przywilejów wynikających z wpływu środków z grantu.

Nie posiada Pani pisemnego pełnomocnictwa do dokonywania zakupów na rzecz grupy. Działa Pani jednak w porozumieniu z członkami nieformalnej grupy w sposób kolektywny, na podstawie wspólnych ustaleń. Zakupy sprzętu i usług są realizowane albo bezpośrednio przez Panią albo – w uzasadnionych przypadkach – przekazuje Pani środki innym aktywistom, którzy dokonują zakupu we własnym zakresie na potrzeby wspólnego projektu.

W obu przypadkach środki są wykorzystywane wyłącznie na cele zgodne z umową grantową i przeznaczone na realizację celów społecznych, a nie osobistych. Każdy taki wydatek jest uzgadniany w ramach zespołu i dokumentowany (rachunki, faktury).

Na fakturach i rachunkach dokumentujących zakupy, których dokonuje Pani osobiście, jako nabywca widnieje Pani imię i nazwisko, ponieważ realizuje je Pani jako osoba fizyczna, wykorzystując środki pochodzące z grantu. W przypadkach, gdy środki są przekazywane innym aktywistom w celu zakupu konkretnego sprzętu lub subskrypcji technicznych, dane nabywcy na dokumentach mogą odpowiadać osobie, która dokonywała danego zakupu. Wszystkie wydatki są jednak uzgadniane w ramach grupy, zgodne z celem grantu i odpowiednio dokumentowane.

Pytanie

Czy otrzymane przez Panią jako osobę fizyczną środki pieniężne od fundacji zagranicznej w ramach grantu, przekazane na wsparcie działań nieformalnej grupy … (niedziałającej w celach zarobkowych), które w całości są wydatkowane na cele zgodne z umową grantową (wsparcie techniczne projektu), stanowią przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i tym samym podlegają opodatkowaniu PIT?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie, środki pieniężne otrzymane na rachunek bankowy Pani jako osoby fizycznej w ramach grantu przekazanego przez organizację zagraniczną (fundację) na realizację działań nieformalnej grupy …, nie stanowią przychodu w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Środki zostały przeznaczone w całości na realizację celów określonych w umowie grantowej (m.in. zakup sprzętu technicznego, serwerów, usług subskrypcyjnych), zgodnych z działalnością społeczną i obywatelską grupy. Wydatkowanie środki są udokumentowane rachunkami i fakturami, a osoba fizyczna, która je przyjęła, nie uzyskała z tego tytułu żadnej osobistej korzyści majątkowej. Wskazuje Pani, że środki nie były przeznaczone na Pani własne potrzeby, lecz są przekazywane grupie nieformalnej jako wsparcie działań społecznych. Osoba fizyczna pełniła w tym przypadku wyłącznie rolę techniczną i formalną – jako osoba umożliwiająca przyjęcie i rozliczenie grantu. Pani zdaniem, środki te nie spełniają definicji przychodu, ponieważ nie zwiększają majątku podatnika w sposób definitywny, nie mają charakteru zarobkowego i nie są związane z żadnym świadczeniem wzajemnym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści tego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których minister właściwy ds. finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji  praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia, przy czym – co istotne – musi być ono przez podatnika otrzymane lub postawione do jego dyspozycji.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do treści art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Zawarte w powyższym przepisie sformułowanie „w szczególności” oznacza, iż do tej kategorii przychodu należy zaliczyć wszystkie świadczenia uzyskane przez podatnika, a nie tylko te szczegółowo w nim wymienione. Tym samym, do przychodów z innych źródeł należy zakwalifikować każde przysporzenie majątkowe, które ma wymierną korzyść finansową i które nie mieści się w ściśle określonych kategoriach przychodów wymienionych w pkt 1-8 ust. 1 art. 10 przywołanej ustawy.

Ze wskazanych wyżej przepisów wynika, że za przychód w rozumieniu przepisów prawa podatkowego może zostać uznane tylko takie przysporzenie podatnika, które ma charakter definitywny, tj. w sposób bezzwrotny i trwały powiększa jego majątek. Stanowisko to potwierdzają także przedstawiciele doktryny, w ocenie których „za przychody podatkowe mogą być uznane takie świadczenia, które nie mają charakteru zwrotnego. Przychód musi mieć zatem charakter definitywny” (tak: A. Bartosiewicz, R. Kubacki, Komentarz do art. 11 u.p.d.o.f., PIT. Komentarz, Lex, 2010).

Należy zaznaczyć, że zgodnie z ugruntowaną już linią orzeczniczą w prawie podatkowym występuje szereg przypadków, w których podatnik w dacie otrzymanie danej wartości pieniężnej nie rozpoznaje przychodu podatkowego mimo, że z formalnego punktu widzenia staje się właścicielem przekazanego aktywa. W tym zakresie tytułem przykładu można wymienić:

1)otrzymanie środków pieniężnych tytułem zaliczki, kaucji, gwarancji,

2)otrzymanie środków pieniężnych tytułem pożyczki lub depozytu nieprawidłowego,

3)otrzymanie aktywów tytułem umowy przywłaszczenia na zabezpieczenie (do czasu ostatecznego przejścia własności).

We wszystkich wskazanych wyżej przykładach podatnik nie rozpoznaje przychodu podatkowego z uwagi na fakt, że wskazane wyżej przysporzenia mają charakter zwrotny (pożyczka, depozyt nieprawidłowy) lub też nie są ostateczne (kaucja, zaliczka, przywłaszczenie na zabezpieczenie, gwarancja), tj. do momentu zakończenia transakcji, której dotyczą mogą zostać zwrócone na rzecz wpłacającego je podmiotu.

Jednocześnie – co istotne – każdy przypadek należy oceniać indywidualnie, mając na względzie całokształt okoliczności faktycznych danej sprawy, a więc wszystkie działania podejmowane przez podatnika, a nie tylko poszczególne czynności, pojedyncze elementy stanu faktycznego.

Z opisu sprawy wynika, że w ramach nieformalnej grupy …, działających na rzecz ochrony praw człowieka na Białorusi, realizuje Pani działania związane z zapobieganiem … . Grupa ta nie posiada osobowości prawnej ani formalnej rejestracji jako organizacja. W celu technicznego wspierania działań tej grupy, otrzymała ona środki finansowe z grantu przekazanego przez organizację zagraniczną (Fundacja będąca częścią …). Umowa z Fundacją przewiduje konkretny cel: „…”. Ze względu na brak osobowości prawnej grupy, środki zostały przekazane na Pani prywatne konto. Działa Pani w grupie jako osoba techniczna oraz koordynuje Pani pracę zespołu. Środki zostały przeznaczone w całości na zakup i wynajem sprzętu komputerowego (m.in. laptopy, telefony), serwerów, usług VPN, kart graficznych do trenowania modeli, a także na opłacenie subskrypcji technicznych i usług umożliwiających tworzenie oraz utrzymanie systemu, który służy wykrywaniu i ostrzeganiu osób zagrożonych … . Wydatki są udokumentowane fakturami i rachunkami, które ciągle są zbierane w miarę, jak środki te są wydawane. Sprzęt i usługi nie wykorzystuje Pani w celach prywatnych – zostały nabyte i użytkowane wyłącznie w ramach realizacji celów grantowych. Wydatki te nie przyniosły Pani żadnej osobistej korzyści finansowej. Nie została zawarta żadna pisemna umowa z grupą. Przyjęcie środków na Pani konto nastąpiło w porozumieniu ustnym, wynikającym z zaufania grupy i potrzeby technicznej obsługi grantu. Pełniła Pani rolę depozytariusza środków i osoby odpowiedzialnej za realizację płatności zgodnie z celem grantu. Nie otrzymała Pani z tego tytułu żadnych wynagrodzeń ani korzyści. Nie otrzymała Pani żadnych korzyści z tytułu przechowywania środków na rachunku. Rachunek bankowy jest osobistym rachunkiem oszczędnościowo-rozliczeniowym i nie przyniósł Pani żadnych dodatkowych odsetek ani przywilejów wynikających z wpływu środków z grantu.

Stosownie do art. 720 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1071):

Przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości.

Zgodnie z art. 835 cyt. Kodeksu:

Przez umowę przechowania przechowawca zobowiązuje się zachować w stanie niepogorszonym rzecz ruchomą oddaną mu na przechowanie.

W myśl art. 837 ww. Kodeksu:

Przechowawca powinien przechowywać rzecz w taki sposób, do jakiego się zobowiązał, a w braku umowy w tym względzie, w taki sposób, jaki wynika z właściwości przechowywanej rzeczy i z okoliczności.

Stosownie do art. 839 cyt. Kodeksu:

Przechowawcy nie wolno używać rzeczy bez zgody składającego, chyba że jest to konieczne do jej zachowania w stanie niepogorszonym.

Zgodnie z art. 845 ww. Kodeksu:

Jeżeli z przepisów szczególnych albo z umowy lub okoliczności wynika, że przechowawca może rozporządzać oddanymi na przechowanie pieniędzmi lub innymi rzeczami oznaczonymi tylko co do gatunku, stosuje się odpowiednio przepisy o pożyczce (depozyt nieprawidłowy). Czas i miejsce zwrotu określają przepisy o przechowaniu.

Przepisy o przechowaniu zawarte są w art. 835-844 Kodeksu cywilnego.

Depozyt nieprawidłowy uznawany jest albo za odmianę zwykłej umowy przechowania, instytucję odrębną od umowy pożyczki, albo odrębny typ umowy nazwanej. Uznaje się również, że depozyt nieprawidłowy (przechowanie nieprawidłowe) jest umową szczególnego rodzaju, zawierającą elementy przechowania i pożyczki. Przedmiotem depozytu nieprawidłowego mogą być wyłącznie pieniądze lub rzeczy oznaczone tylko co do gatunku. Osoba biorąca pieniądze (rzecz) do depozytu nieprawidłowego ma obowiązek oddać taką samą ilość pieniędzy (rzeczy), ale niekoniecznie tę samą.

Depozyt nieprawidłowy ma miejsce wtedy, gdy z przepisów szczególnych albo z umowy lub okoliczności wynika, że przechowawca może rozporządzać oddanymi na przechowanie pieniędzmi lub innymi rzeczami oznaczonymi tylko co do gatunku. Upoważnienie do rozporządzania oddanymi na przechowanie pieniędzmi jest dla bytu umowy depozytu nieprawidłowego konieczne – sam fakt oddania na przechowanie pieniędzy nie tworzy bowiem jeszcze stosunku depozytu nieprawidłowego z prawem rozporządzania nimi.

Mając jednocześnie na uwadze opis stanu faktycznego oraz powyższe uregulowania prawne, stwierdzam, że środki pieniężne otrzymane przez Panią od fundacji zagranicznej w ramach grantu, przekazane na wsparcie działań nieformalnej grupy aktywistów (niedziałającej w celach zarobkowych), które w całości są wydatkowane na cele zgodne z umową grantową (wsparcie techniczne projektu), nie stanowią przychodu w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i tym samym nie podlegają opodatkowaniu w zakresie tego podatku.

Tym samym, Pani stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.