
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 lipca 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 8 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzeń przyszłych
Jest Pani podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, dalej jako „PIT”, gdyż osiąga dochód, którym jest wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę (etat). Pozostaje Pani w związku małżeńskim, jednakże pomiędzy Panią a małżonkiem nie ma rozdzielności majątkowej (wspólność majątkowa istnieje pomiędzy małżonkami od początku istnienia związku małżeńskiego). Jednocześnie Pani małżonek prowadzi własną działalność gospodarczą, rozliczając dochody z tego tytułu podatkiem liniowym.
Na gruncie stanowiącym Pani majątek odrębny, otrzymany w spadku po rodzicach, w 2022 r. rozpoczęła Pani budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Pomimo, że przedmiotowy grunt (działka) miał status działki rolnej, otrzymała Pani pozwolenie na budowę na tejże działce budynku mieszkalnego. Pozwolenia tego udzieliło Starostwo Powiatowe decyzją z dnia 29 września 2021 r. Zgodnie z tą decyzją Starosta zatwierdził projekt budowlany i udzielił pozwolenia na budowę: budynku mieszkalnego jednorodzinnego i garażu wraz z infrastrukturą towarzyszącą na działce jw. Dodatkowo w przedmiotowej decyzji oprócz danych technicznych budynku i garaży określono parametry instalacji gazowej (kotła gazowego dwufunkcyjnego i kuchenki gazowej 4-palnikowej).
W 2025 r. zamierza Pani dokonać ocieplenia ścian zewnętrznych przedmiotowego budynku, przy czym w tym celu zaciągnie Pani kredyt bankowy wspólnie z małżonkiem, natomiast na wiosnę 2026 r. planuje Pani ocieplić dach przedmiotowego budynku. Na dzień złożenia niniejszego wniosku przedmiotowy budynek mieszkalny posiada fundamenty, ściany, dach oraz komin, ponadto posiada wszystkie okna zewnętrzne i dwoje drzwi zewnętrznych. Budynek ten ma podłączone i działające instalacje: elektryczną, alarmową wewnętrzną (umowa cywilnoprawna z firmą), kanalizacyjną (umowa cywilnoprawna z firmą), własną studnię głębinową, a ponadto jest zaopatrzony w monitoring wewnętrzny w postaci kamer (jeszcze nie podłączonych, ale system okablowania już jest zainstalowany), internet kablowy i Wi-Fi wewnątrz budynku, a także instalacje antenowe w każdym pomieszczeniu. W każdym pomieszczeniu mieszkalnym jest instalacja (kabel) do podłączenia TV satelitarnej. Stan techniczny obiektu potwierdzają odpowiednie wpisy w księdze budowy.
Na dzień złożenia niniejszego wniosku Pani i Pani rodzina nie wprowadzili się Państwo jeszcze do obiektu, którego dotyczy planowane zdarzenie przyszłe.
Do tego, by stan obiektu uznać za budowę ostatecznie zamkniętą należy jedynie usunąć niewielką szparę pomiędzy krokwiami a ścianą kolankową na piętrze, co powinno zostać zrobione niezwłocznie jeszcze w tym roku. Obiektywnie budynek mógłby zostać zasiedlony (zamieszkały) już obecnie, gdyż np. piwnica spełnia wszystkie kryteria funkcjonalności w tym zakresie, posiada dostęp do wody zimnej i ciepłej (umywalka) i WC, jest też mikrofalówka. W piwnicy tej można nawet obecnie podłączyć pralkę, gdyż jest do tego zainstalowane odpowiednie przyłącze, a obok pralki istnieje możliwość montażu kabiny prysznicowej ze względu na istniejące już instalacje: wodną i kanalizacyjną. Gdyby wstawić tam meble w postaci łóżka i lodówki, mieszkać można praktycznie „od zaraz”.
Ocieplanie ścian zewnętrznych powinna Pani zacząć w przedmiotowym budynku od września br. i w tym czasie wskazana wyżej luka na piętrze zostanie usunięta, a ocieplenie dachu rozpocznie Pani na wiosnę 2026 r.
Sama budowa zostanie ostatecznie zamknięta do końca 2025 r., to jest tego samego roku podatkowego, w którym ma Pani zamiar w ramach ulgi termomodernizacyjnej odliczać pierwsze poniesione w związku z tym wydatki.
Pytania
1)Czy wydatki na planowane wydatki termomodernizacyjne w postaci ocieplenia ścian zewnętrznych i dachu budynku mieszkalnego jednorodzinnego opisanego w stanie faktycznym będzie Pani mogła objąć ulgą termomodernizacyjną w rozliczeniu PIT za rok podatkowy, w którym te wydatki Pani poniesie, to jest będzie Pani mogła je odliczyć od dochodu do opodatkowania do wysokości ich ustawowego limitu w kwocie 53.000,00 zł, jeżeli w tymże roku fizycznie nie zamieszka Pani (nie wprowadzi się Pani) do tego budynku?
2)Czy warunkiem koniecznym do skorzystania z ulgi podatkowej, o której mowa w pytaniu 1, niezbędne jest uzyskanie przez Panią pozwolenia administracyjnego na użytkowanie budynku mieszkalnego?
3)Czy wydatki na termomodernizację poniesione przez Panią w roku poprzedzającym rok, za który odliczenie (ulga) będzie przysługiwało (np. przy negatywnym stanowisku organu w zakresie pytań 1 lub 2) będzie Pani mogła tą ulgą objąć?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie:
Ad. 1.
Mimo braku fizycznego zamieszkania Pani i Pani rodziny w budynku mieszkalnym w roku podatkowym, w którym zamierza Pani ponieść wydatki na termomodernizację w postaci ocieplenia ścian zewnętrznych i dachu, będzie Pani miała w takim roku podatkowym prawo skorzystać z ulgi (odliczenia) w PIT.
Dokonując oceny przedstawionego stanu faktycznego uważa Pani, iż stan techniczny i użytkowy domu mieszkalnego jednorodzinnego, którego mają dotyczyć planowane wydatki na termomodernizację (ocieplenie, stan techniczny), na dzień złożenia niniejszego wniosku, jest taki, że obiektywnie umożliwia już zamieszkanie (zasiedlenie), niezależnie czy Pani jako inwestor z tej możliwości skorzysta. Dom ten nie tylko, że posiada fundamenty, ściany, okna i drzwi, a także dach i komin, ale też jest zaopatrzony w niezbędne do eksploatacji instalacje, takie jak elektryczność i kanalizację oraz możliwość poboru wody z własnej studni głębinowej (instalacje jeszcze nie ukończone, jak monitoring wewnętrzny czy instalacja do odbioru TV satelitarnej nie są konieczne do eksploatacji domu).
Ostatnia „przeszkoda” w uznaniu budowy za zamkniętą w postaci szpary pomiędzy krokwiami a ścianą kolankową na piętrze nie tylko, że stanowi niewielki ułamek prac budowlanych, ale jeszcze nie jest przeszkodą do użytkowania domu na innych niż to piętro kondygnacjach, tym bardziej, że planowane zamknięcie obiektu ma nastąpić do końca 2025 r., to jest tego samego roku, w którym poniesie Pani pierwsze wydatki na ocieplenie i chce Pani je objąć ulgą. Uprawniona jest więc taka ocena stanu technicznego i użytkowego obiektu, którego ma dotyczyć planowana termomodernizacja, według której obiektywnie mogłaby Pani już go zacząć użytkować na cele mieszkalne.
Przepis ustawy PIT, który stanowi o zastosowaniu ulgi na cele termomodernizacji, brzmi następująco: „Art. 26h.
1. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
2. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53.000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
3. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
4. Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
5. Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
6.Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
7. Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
8. Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
9. W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
10. Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza".
Dokonując subsumpcji, to jest przyporządkowania (odniesienia) konkretnego stanu faktycznego do określonej normy prawnej ustanawiającej skutek (skutki) prawny (prawne) dla tego stanu, należy poprzez użycie wykładni językowej, priorytetowej w prawie podatkowym, uznać, iż z cytowanych przepisów art. 26 h ustawy PIT w jakikolwiek sposób nie wynika, by warunkiem koniecznym skorzystania z ulgi na termomodernizację budynku mieszkalnego było jego zamieszkanie przez dokonującego odliczenia podatnika, gdyż kolejno: z ust. 1 wynika, że odliczenie przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi budynku mieszkalnego, a niewątpliwie z opisanego stanu faktycznego wynika, iż budynek taki już fizycznie istnieje (Wnioskodawczyni własność opiera na prawach ze spadku po rodzicach a także okoliczności, iż pozwolenie na budowę jest wydane na nią), ponadto ust. 1 stanowi także o 3 letnim okresie realizacji zadania termomodernizacyjnego ( co ważne bez żadnego związku z okolicznością zamieszkiwania w obiekcie), ust. 2 określa limit kwotowy ulgi, ust. 3 reguluje dokumentowanie wydatków objętych ulgą, ust. 4 odnosi się do kwestii ewentualnego włączenia podatku VAT do kwoty wydatków rozliczanych w ramach ulgi, ust. 5 obejmuje zakazy odliczania w uldze kwot, które podatnik w innej postaci niż ulga "skonsumował" już z innych tytułów, z kolei ust. 6 w ocenie Wnioskodawczyni stanowi bardzo istotną wskazówkę w kierunku nie wiązania prawa do odliczania ulgi termomodemizacyjnej z faktem fizycznego zamieszkiwania w budynku, którego ulga ta dotyczy, gdyż ulgę wiąże z okresem ponoszenia wydatków, a nie zamieszkiwania; ust. 7 pozwala - w sytuacji braku określonego dochodu w wysokości co najmniej odpowiadającej uldze - na rozliczenie ulgi w okresie 6 lat, ust. 8 stanowi o korekcie ulgi w razie otrzymania przez podatnika zwrotu wydatków objętych ulgą, ust. 9 przewiduje skutki nie zachowania terminu 3 letniego, o którym mowa w ust. 1 a ust. 10 stanowi delegację ustawową dla odpowiedniego ministra do rodzajowego określenia wydatków, które mogą zostać rozliczone w ramach ulgi termomodemizacyjnej.
Z analizy wszystkich warunków ulgi (ust. 1 -10 art. 26 h ustawy PIT) nie wynika by do jej zastosowania ustawodawca wymagał zamieszkania obiektu ulgą objętego, wymogi te nawet nie określają w jakim stanie technicznym i użytkowym obiekt ten powinien się znajdować w czasie rozpoczęcia realizacji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Biorąc pod uwagę, że przedmiot zapytania dotyczy ulgi podatkowej, przepisy prawa jej dotyczące powinny być interpretowane w sposób bardzo ścisły, bo dotyczą wyjątku od zasady powszechności opodatkowania, więc z jednej strony wszelkie warunki do zastosowania ulgi powinny być przez podatnika spełnione, ale też z drugiej strony nie można wymagać od podatnika czegoś, czego przepisy od niego nie wymagają, bo byłaby to wykładnia rozszerzająca, niedopuszczalna w sprawach ulg podatkowych.
Reasumując: jeżeli Wnioskodawczyni przedsięwzięcie termomodernizacyjne przeprowadzi w ciągu 3 lat, będzie ono dotyczyć budynku mieszkalnego, do którego ma tytuł własności, właściwie je udokumentuje, wydatki będą mieściły się w katalogu określonym przez stosowny organ rządowy, nie zostaną rozliczone w ramach innych zwolnień podatkowych, a wydatki nie będą zwrócone i ulga nie przekroczy określonego limitu, to nie będzie mieć znaczenia ani fakt zamieszkiwania bądź niezamieszkiwania tego budynku, a nawet stan techniczny i użytkowy z dnia rozpoczęcia tego przedsięwzięcia. Zdaniem Wnioskodawczyni jest ona w stanie wskazane w pkt. 1 -10 art. 26 h ustawy PIT spełnić, niezależnie kiedy przedmiotowy budynek zasiedli, zwłaszcza, że stan budowy zakończy w tym samym roku, w którym chce zacząć korzystać z ulgi termomodemizacyjnej.
Ad. 2.
Również okoliczność dotycząca uzyskania pozwolenia na użytkowanie (zamieszkanie) budynku, którego dotyczyć będzie termomodernizacja, nie ma żadnego wpływu na prawo do skorzystania z ulgi z tego tytułu. Argumentacja prawna jest dokładnie taka sama jak w przypadku odpowiedzi na pytanie 1 będące Pani stanowiskiem, zawierającym Pani ocenę prawną: przesłanki zastosowania ww. ulgi (szeroko przeanalizowane w odpowiedzi na pytanie 1 ) określone w ust. 1-10 art. 26h ustawy PIT nie zawierają postanowień uzależniających zastosowanie ulgi od uzyskania pozwolenia na użytkowanie.
Stosując więc reguły dotyczące stosowania przepisów w zakresie ulg podatkowym, z mocnym akcentem na niedopuszczalność wykładni rozszerzającej, należy stwierdzić, że skoro ustawodawca nie uzależnił stosowania ulgi podatkowej od uzyskania przez podatnika administracyjnego pozwolenia na użytkowanie, to tym samym brak takiego pozwolenia w trakcie realizacji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego i to obojętnie na jakim etapie, nie wyłącza prawa podatnika do zastosowania ulgi z tytułu takiego przedsięwzięcia (oczywiście przy zachowaniu warunków wskazanych w ustawie PIT w tym zakresie). Należy jeszcze wskazać na ratio legis art. 26h ustawy PIT, którym nie są ani kwestie bezpośrednio zasiedlenia (chociaż jest to aspekt ważny i powiązany z sensem ulgi) ani formalności urzędowych, ale doprowadzenie do takiego użytkowania obiektu budowlanego, które będzie służyło z jednej strony wymogom ochrony środowiska, a z drugiej bardziej ekonomicznej jego eksploatacji. Z punktu widzenia ratio legis przepisów art. 26h ustawy PIT zarówno kwestie zamieszkiwania jak i formalności urzędowych są same w sobie neutralne, chociaż z powyższymi celami tego przepisu związek mają.
Ad. 3.
W zasadzie sformułowanie art. 26h ust. 6 ustawy PIT jest dość jednoznaczne: odliczeń wydatków na termomodernizację można dokonać tylko w roku ich poniesienia i z tym Pani nie zamierza polemizować, aczkolwiek trzeba jeszcze raz przypomnieć, iż budowa obiektu ma zostać zamknięta jeszcze w tym samym roku podatkowym, w którym zamierza Pani rozpocząć ponosić wydatki ulgą termomodernizacyjną objęte.
Pytanie zostało zadane tylko na wypadek, gdyby któraś z okoliczności wskazanych przez Panią w pytaniu 1 lub 2 została uznana przez organ interpretacyjny jako przeciwskazanie do zastosowania ulgi w konkretnym roku podatkowym. Podatnik nie zamierzając kwestionować wykładni językowej ww. przepisu podkreśla, że poniesiony w takich okolicznościach wydatek kolokwialnie rzecz ujmując przepadnie mu pod względem podatkowym. Czy będzie to zgodne z ratio legis art. 26h ustawy PIT? Uważa Pani, że całościowo oceniając art. 26h ustawy PIT powinna Pani jednak mieć prawo do odliczenia takiego wydatku, zwłaszcza, że w drugim kierunku, czyli „następczo” ma Pani aż 6 lat na rozliczenie ulgi (oczywiście przy braku wystarczającego dochodu).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Stosownie do art. 5a pkt 18b ww. ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. z 2024 r. poz. 725, 834, 1222, 1847 i 1881).
Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że:
Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1446 ze zm.):
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Zgodnie z art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273 ze zm.).
Ulga termomodernizacyjna dotyczy jednak wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, w efekcie których zaoszczędzona jest energia potrzebna do ogrzania budynku mieszkalnego.
Jak wynika z art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Z kolei art. 26h ust. 3 przywołanej ustawy stanowi:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Zgodnie natomiast z art. 26h ust. 4 ww. ustawy:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury..
Według art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Na podstawie art. 26h ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
Ponadto art. 26h ust. 7 cytowanej ustawy wskazuje, że:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
W myśl art. 26h ust. 8 ww. ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
Art. 26h ust. 9 ww. ustawy wskazuje, że:
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Podsumowując, podatnik ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jeżeli:
1)jest właścicielem lub współwłaścicielem istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego poddanego procesowi termomodernizacji;
2)przedsięwzięcie zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek;
3)kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem;
4)na udokumentowanie poniesionych wydatków posiada faktury wystawione przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Ulga termomodernizacyjna przysługuje jednak tylko na istniejące już (wybudowane) budynki mieszkalne jednorodzinne. Należy podkreślić, że przepisy normujące tę ulgę nie odwołują się do nowo budowanego budynku jednorodzinnego. Podatnikowi budującemu budynek mieszkalny ulga nie przysługuje, bowiem nie można w świetle art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uznać, że podatnik na tym etapie ponosi wydatki na termomodernizację budynku mieszkalnego. Regulacje określające warunki korzystania z ulgi termomodernizacyjnej wykluczają jej stosowanie w przypadku wydatków poniesionych na materiały budowlane, urządzenia i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w budynku mieszkalnym jednorodzinnym będącym w budowie.
Zatem, dla celów zastosowania przedmiotowej ulgi konieczne jest powiązanie wydatku związanego z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego z budynkiem, który już istnieje i służy zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiąc konstrukcyjnie samodzielną całość – stosownie do treści cytowanego wyżej art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.
Jednocześnie wskazuję, że status budynku może być rozpatrywany nie tylko w oparciu o normy wynikające z prawa budowlanego, a również w oparciu o inne dowody, świadczące o użytkowaniu tego budynku przez podatnika.
Dla możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej istotne znaczenie ma kwestia dokonania modernizacji. W tym zakresie należy odnieść się do pojęcia „modernizacja” i „przedsięwzięcie termomodernizacyjne”.
Zgodnie ze słownikową definicją „modernizacja” oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie czegoś, np. produktu, trwałe ulepszenie, np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej. Obejmuje prace związane z podnoszeniem walorów estetycznych i użytkowych budynku lub innego produktu.
„Przedsięwzięcie termomodernizacyjne” zostało natomiast zdefiniowane w ustawie o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności budynków i również oznacza m.in. ulepszenie w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, czy całkowitą lub częściową zamianę źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji. Z powyższego wynika, że modernizować można coś, co już istnieje.
Z opisu sprawy wynika, że:
(…) w 2022 r. rozpoczęła Pani budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego. (…) W 2025 r. zamierza Pani dokonać ocieplenia ścian zewnętrznych przedmiotowego budynku, przy czym w tym celu zaciągnie Pani kredyt bankowy wspólnie z małżonkiem, natomiast na wiosnę 2026 r. planuje Pani ocieplić dach przedmiotowego budynku. Na dzień złożenia niniejszego wniosku przedmiotowy budynek mieszkalny posiada fundamenty, ściany, dach oraz komin, ponadto posiada wszystkie okna zewnętrzne i dwoje drzwi zewnętrznych. (…) Na dzień złożenia niniejszego wniosku Pani i Pani rodzina nie wprowadzili się Państwo jeszcze do obiektu, którego dotyczy planowane zdarzenie przyszłe. Do tego, by stan obiektu uznać za budowę ostatecznie zamkniętą należy jedynie usunąć niewielką szparę pomiędzy krokwiami a ścianą kolankową na piętrze, co powinno zostać zrobione niezwłocznie jeszcze w tym roku. Obiektywnie budynek mógłby zostać zasiedlony (zamieszkały) (…) Ocieplanie ścian zewnętrznych powinna Pani zacząć w przedmiotowym budynku od września br. i w tym czasie wskazana wyżej luka na piętrze zostanie usunięta, a ocieplenie dachu rozpocznie Pani na wiosnę 2026 r. Sama budowa zostanie ostatecznie zamknięta do końca 2025 r. (…).
Taki opis sprawy wskazuje, że budynek przed dokonaniem ww. przedsięwzięć tak naprawdę nie został i nie zostanie wykończony, a opisane przez Panią przedsięwzięcia w rzeczywistości nie będą przedsięwzięciami modernizacyjnymi, ale nowymi, to jest będą wpisywały się w etapy prac wykończeniowych nowo budowanego budynku.
Zmieniać, zamieniać czy modyfikować można coś, co wcześniej powstało, co już istnieje. Jest to spójne z językowym znaczeniem pojęcia modernizacji, bowiem modernizacja jest definiowana jako unowocześnienie i usprawnienie czegoś (Słownik Języka Polskiego PWN, sjp.pwn.pl), czy nadanie czemuś nowoczesnych właściwości przez wymianę starych elementów na nowe lub wprowadzenie nowych rozwiązań technicznych (Wielki Słownik Języka Polskiego; wsjp.pl).
Nie można zatem uznać, że wykonane przez Panią prace coś zmodernizują.
Tego rodzaju wydatki nie zostały natomiast ujęte w przywołanym wyżej rozporządzeniu. Wyklucza to zatem objęcie ich ulgą termomodernizacyjną.
W przedstawionej sytuacji nie ma znaczenia, czy przedmiotowy budynek będzie nadawał się czy nie już do zamieszkania. Istotne jest, że wydatki nie zostaną poniesione na przedsięwzięcie termomodernizacyjne, lecz – faktycznie – będą stanowiły element wykończenia nowo budowanego budynku.
W konsekwencji, na gruncie opisanego zdarzenia nie można uznać poniesionych wydatków za przedsięwzięcie termomodernizacyjne, o którym mowa w art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z opisu sprawy wynika, że w Pani przypadku wydatki te nie zostaną poniesione na ulepszenie już istniejącego domu, lecz na wykończenie domu, a tego typu wydatki nie mieszczą się w definicji termomodernizacji.
Mając na uwadze powyższe, z tytułu opisanych we wniosku wydatków w postaci „ocieplenia ścian zewnętrznych i dachu budynku mieszkalnego jednorodzinnego” nie będzie Pani przysługiwało prawo do skorzystania z tzw. ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W konsekwencji, w odniesieniu do każdego z zadanych we wniosku pytań Pani stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
