
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 5 sierpnia 2025 r. (wpływ) oraz pismem z 22 sierpnia 2025 r. (wpływ). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W styczniu podczas zmiany identyfikatorów PKD w portalu elektronicznym dla przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą omyłkowo „nacisnął” Pan i zmienił formę opodatkowania ze skali podatkowej na zasadach ogólnych na podatek liniowy.
W poprzednim roku po raz pierwszy rozpoczął Pan działalność gospodarczą i opodatkował się według skali podatkowej na zasadach ogólnych. Ciągle opłaca Pan podatek od stycznia z identyfikatorem podatku według skali na zasadach ogólnych.
Znalazł Pan interpretację, że jeśli opłaca Pan podatek z identyfikatorem podatku według skali na zasadach ogólnych, a wybrał Pan omyłkowo liniowy to może rozliczać się Pan nadal w danym roku z identyfikatorem z jakim robi przelew podatkowy do urzędu skarbowego, czyli na zasadach ogólnych.
Uzupełnienie wniosku
1.Wniosek dotyczy roku 2025 r., tu nadal chce Pan kontynuować zasady ogólne według skali podatkowej (tak jak w 2024 r.)
2.Działalność gospodarczą prowadzi Pan od 5 listopada 2024 r.
3.Zamiany PKD zrobił Pan w styczniu 2025 r.
4.„Omyłkowo” oznacza, że „kliknęło się” Panu jak przechodził Pan tę stronkę z wprowadzaniem PKD i tam zmienił Pan podatek i się pomieszało.
5.Jak zakładał Pan działalność to wybrał skalę podatkową na zasadach ogólnych.
6.Pierwszą fakturę wystawił Pan 7 listopada 2024 r.
7.Zaliczki daty:
10.12.2024 r.
08.02.2025 r.
12.03.2025 r.
09.05.2025 r.
15.05.2025 r.
10.06.2025 r.
08.07.2025 r.
8.Opis zaliczki to było: Urząd Skarbowy PIT – w załączeniu wszystkie przelewy.
9.Na pytanie jakie zeznanie podatkowe złożył Pan za 2024 r. odpowiedział Pan, że zeznanie podatkowe z małżonką według skali podatkowej PIT-36.
10.Pierwszy przychód w 2025 r. uzyskał Pan – 10 stycznia 2025 r.
11.W odpowiedzi na pytanie: Czy z opisu dowodu wpłaty (potwierdzenia przelewu) zaliczki dokonanej 08.02.2025r. wynika jakiego miesiąca dotyczy wpłacona zaliczka? – „Na przelewie zaliczki dokonanej 8 lutego 2025 r. wskazał Pan – 25M01 – wynika, że to pierwszy miesiąc, czyli styczeń, jest opisane”.
Pytanie
Prosi Pan o potwierdzenie, że skoro ma Pan wybrany podatek liniowy, a przelew podatkowy robi Pan z identyfikatorem przelewu według skali na zasadach ogólnych, to może się Pan rozliczać według podatku według skali na zasadach ogólnych i może Pan pozostawić tę formę czyli taką samą jaką miał Pan według skali na zasadach ogólnych w zeszłym roku pomimo błędnej zmiany w styczniu na liniowy podatek. Podsumowując Pana pytanie to, czy może Pan rozliczać się według skali podatkowej na zasadach ogólnych?
Pana stanowisko w sprawie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku
Pana stanowisko jest takie, że jeśli płacił Pan w 2024 r. podatek według skali i płaci Pan cały [czas – dopisek organu] taki sam tytuł i identyfikator przelewu, to nadal powinien Pan płacić podatek według skali podatkowej na zasadach ogólnych, tak samo jak w 2024 r.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 9a ust. 1 ww. ustawy:
Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Stosownie do art. 9a ust. 2 tej ustawy:
Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
Jak stanowi zaś art. 9a ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnik może zawiadomić na piśmie o rezygnacji z opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 2.
Natomiast zgodnie z art. 9a ust. 2b ww. ustawy:
Dokonany wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 2 zawiadomi na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania albo złoży w terminie i na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Z przepisów tych wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze.
Jeżeli natomiast podatnik dokona wyboru szczególnej formy opodatkowania, jaką jest opodatkowanie w sposób liniowy, to ta forma opodatkowania dotyczy również lat następnych. Jeśli podatnik chciałby zrezygnować z tej formy opodatkowania i przejść ponownie na zasady ogólne to powinien złożyć stosowne oświadczenie w określonym w przepisach terminie.
W sytuacji, gdy podatnik chce zrezygnować z opodatkowania tzw. podatkiem liniowym, to przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakładają obowiązek złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
W opisie sprawy podał Pan, że:
·5 listopada 2024 r. rozpoczął Pan prowadzenie działalności gospodarczej.
·Przy zakładaniu działalności wybrał Pan opodatkowanie na zasadach ogólnych, według skali podatkowej.
·W styczniu 2025 r. podczas zmiany identyfikatorów PKD w portalu elektronicznym dla Przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą omyłkowo „nacisnął” Pan i zmienił formę opodatkowania ze skali podatkowej na zasadach ogólnych na podatek liniowy.
·Ciągle opłaca Pan podatek od stycznia z identyfikatorem podatku według skali na zasadach ogólnych.
·Za 2024 r. złożył Pan zeznanie podatkowe z małżonką według skali podatkowej PIT-36.
·Pierwszą fakturę wystawił Pan 7 listopada 2024 r.
·Pierwszy przychód w 2025 r. uzyskał Pan 10 stycznia 2025 r.
·Pierwszą zaliczkę na podatek zapłacił Pan 8 lutego 2025 r.
·Opis zaliczek na podatek to: Urząd Skarbowy PIT.
·W odpowiedzi na pytanie: Czy z opisu dowodu wpłaty (potwierdzenia przelewu) zaliczki dokonanej 08.02.2025r. wynika jakiego miesiąca dotyczy wpłacona zaliczka? – „Tak jest na przelewie 25M01 wynika że to pierwszy miesiąc czyli styczeń, jest opisane”.
Pana wątpliwości sprowadzają się do ustalenia, czy prawidłowo opisany przelew bankowy do urzędu skarbowego może być uznany za skuteczny wybór formy opodatkowania w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej.
Zaznaczam, że ustawodawca na podstawie regulacji zawartych w ustawie z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2320) dokonał zmiany wyrażenia „pisemnego” dla określenia formy złożonego oświadczenia na „sporządzonego na piśmie” oraz – analogicznie – zastąpił wyrażenie „w formie pisemnej” na sformułowanie „na piśmie”.
Podkreślam, że przepisy podatkowe nie określają urzędowego wzoru takiego oświadczenia, ani innych wymogów co do jego formy, ma natomiast z niego jednoznacznie wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik. Dlatego też, w przypadku, gdy podatnik dokonał wpłaty pierwszej zaliczki w ustawowym terminie przewidzianym dla złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania/rezygnacji z danej formy opodatkowania i z opisu dokonanej wpłaty (np. tytułu przelewu) wynika, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczy płatność, taki dowód wpłaty może zostać uznany za złożenie wskazanego oświadczenia.
Te same okoliczności mogą przesądzać o skuteczności złożenia oświadczenia o rezygnacji z danej formy opodatkowania, o którym mowa w art. 9a ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jak wynika z przedstawionych okoliczności – w ustawowym terminie dla złożenia oświadczenia o rezygnacji z opodatkowania w formie liniowej dokonał Pan wpłaty pierwszej zaliczki i wskazał w tytule przelewu, że płatność dotyczy podatku opodatkowanego na zasadach ogólnych.
Tym samym przelew ten może być uznany za skutecznie złożone oświadczanie o rezygnacji z opodatkowania w formie liniowej i Pana dochody w 2025 r. powinny być opodatkowane na zasadach ogólnych.
Zatem Pana stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych stwierdzić należy, że są one rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, określonych stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych i tylko do nich się odnoszących.
Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego czy kontrolnego. Przy wydawaniu interpretacji indywidualnych w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, opieram się wyłącznie na opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym we wniosku – nie prowadzę postępowania dowodowego. Przy wydawaniu tej interpretacji dokonałem więc wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku.
Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku opis zdarzenia różnić się będzie od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
